Oberammergau zucht onder het kruis van zijn passiespelen Straatmuzikant dingt naar zetel in Hoornse Raad 16 MEI 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 (Van onze correspondent in Bonn W. P. Timmer») OBERAMMERGAU (GPD) Oberammergau is maar een 'dein bergdorp in Beieren. Een dorp van houtsnijders, die Ko bolds en Holzhackerbuben aan de toeristenindustrie en heili genbeelden aan de kerk slijten. Eens in de tien jaar voelt het zich echter in het centrum van een wereldwijze belangstelling. De etalages van de tientallen winkels voor houtsnijkunst wor den dat jaar praktisch gereserveerd voor de heiligen. De man nen laten baard en hoofdhaar onbelemmerd groeien. Het dorp vervult een heilige plicht. Maria: „Ons jongeren heeft men nodig". Petrushet houtsnijwerkblijft liggen. Toen in 1633 de pest zuid-Duits- land teisterde, deed de raad van Oberammergau een dure gelofte. Voortaan zou de bevolking periodiek lijden en sterven van Jezus Christus in een gewijd spel herdenken. En, zo wil de legende, de „zwarte dood ging aan het dorp voorbij. Dat de gelofte niet iedere tien jaar kon worden nagekomen, heeft niet aan Oberammergau gelegen, waar de bevolking overtuigd is van haar unieke christelijke taak die zoveel welvaart heeft gebracht. Op 18 mei a.s. gaan de passiespelen 1970 in première. Tot 30 september zullen zij worden opgevoerd, doorgaans vijf keer per week. Alleen al aan en treegeld brengen de 520.000 bezoe kers zo'n twintig miljoen mark mee. Vertraagd door de langdurige win ter, krijgt het dorp nu zijn tienjaar lijkse grote beurt. De mannen, die de straten verbreden, de muurschil deringen opfrissen en het „Passions- spielhaus met zijn 5200 stoelen voor het seizoen gereed maken, doen eer der denken aan Fidel Castro in Nic- kerbocker dan aan de Joden uit Je zus tijd. maar de maxi-gewaden die in het theater klaar liggen zullen het beeld ongetwijfeld op slag verande ren. Aan de hand van een streng „lesrooster worden de scènes gere peteerd de kleinere in zaaltjes, zelfs in kamers van het raadhuis, de grote op het toneel van het Schau- spielhaus. In een hoek achter de cou lissen liggen drie zware kruisen, het hout glad geworden door veelvuldig gebruik. Grote toewijding Van de 5.000 inwoners nemen er 1700 deel aan de spelen. De taxi chauffeur en de winkelier, die niet meespelen omdat hun bedrijf het van het komende seizoen moet hebben. zijn er nauwelijks minder bij betrok ken dan de spelers en zij dragen een woeste baard om die btrokkenheid te bewijzen. Advocaat Helmut Fi scher. de Christus van 1970, heeft voor zijn praktijk een waarnemer in dienst genomen. De 21-jarige Beatrix Lang, als Maria de vrouwelijke hoofdrolspeelster, staat een half jaar lang niet voor de klas. Hermann Ha- ser, de zeer vriendelijke Simon Pe trus, buigt zich tussen de repetities, die een half Jaar geleden al zijn be gonnen, over zijn houtsnijwerk, maar kan zich niet concentreren. „Het spel heeft al mijn kracht nodig, zegt hij. „Anders gaat het niet. Ik moet mijn meester drie keer verloo chenen. Oberammergau is uniek door het feit dat zijn spelen publiek trekken zelfs uit Australië en Canada, dat Amerikanen bij honderden en Brit ten bij duizenden naar het dorp hon derd kilometer ten zuiden van Mtln- chen zullen reizen. Cook heeft al sinds 1880 zijn speciale Oberammer- gau-aanbiedingen een uitstapje met complete verzorging voor 100 tot 200 mark, volgens de prijzen van 1970. Uniek is het dorp echter voor al door de intensiteit waarmee de gebeurtenis wordt beleefd. Ze ver klaart de opwinding nu de kritiek op de spelen toeneemt. Toe aan venieuwing Zijn de passiespelen in gevaar? Kardinaal Döpfner, de aartsbisschop van München, heeft laten weten dat hij de première slechts zal bezoeken omdat Oberammergau in zijn aarts- diocees ligt. niet omdat hij achter de tekst staat. Die tekst, zegt men, is anti-semitisch. Het Joodse volk wordt verantwoordelijk gesteld voor de dood van Christus alsof er nooit een tweede Vaticaans Concilie is ge weest. In Oberammergau heet hette laat is hier ontdekt, dat óók wij met het Concilie te maken hadden. En een progressieve groep in het dorp wijst erop. dat te vaak vernieuwings plannen van de hand zijn gewezen, dat die verwijten over anti-semitisme in feite weinig ter zake doen, omdat zij deel uitmaken van veel meer om vattende kritiek op een gedachten- wereld en een theaterstijl, die al lang achterhaald zijn. De passie spelen zijn toe aan een grondige vernieuwing. Dat onderwerp beheerst de plaat selijke politiek zowel in de raadzaal als aan de stamtafels in de Gast- statten, waar twee kampen tegen over elkaar staan zoals in het dorp van Don Camillo en men elkaar na vele liters bier slechts op één punt vindt: „Oberammergau blijft een centrum van cultuur. Halleluja. Tho mas schenk nog eens in. „Heiligen zijn er niet. De groepen staan fel tegenover elkaar, feller dan ooit naar men zegt omdat de boekin gen bij duizenden terugkomen. Eind vorig jaar waren alle voorstellingen (per computer) uitverkocht. Nu zijn er nog volop kaarten beschikbaar, „afbesteld". Carl Bauer, VW-directeur en za kelijk leider van de passiespelen, ge looft dat de 5.000 hotelbedden en de talloze pensions de komende maan den toch even goed bezet zullen zijn als in 1960. Er zal flink worden ver diend en de organisatie zal Christus zo'n 15.000 mark kunnen verstrek ken om zijn plaatsvervanger (op het advocatenkantoor) te betalen en de houtsnijders 3.000 als tegemoetko ming voor verloren werkdagen. Daarna gaat Bauer met pensioen, I teleurgesteld door het gebrek aan i visie van wat hij de „hoge raad van Oberammergau" noemt, i Bauer is er niet in geslaagd van het schitterend gelegen dorp,' dat I aan zijn passiespelen een grote hotel- I accommodatie dankt, als vakantie dorp de naam te geven die het ver dient. Oberammergau tobt met zijn image als dorp van passiespelen, heiligen en andere vrome lieden. De plannen om door de bouw van een imponerend „Oberammergauhuis" een conferentieoord te worden, lig gen er al sinds 1930, worden voor el ke verkiezing uit de bureaula ge- haald en verdwijnen er vervolgens weer in. Carl Bauer ziet Ober ammergau als het dorp van de ge miste kansen, geregeerd door een „hoge raad", die nu ook de spelen nog in gevaar zou kunnen brengen. De gemeenteraad gereert over de spelen, die het enige onderwerp van gemeentepolitiek zijn, omdat zij vrij wel tien Jaar lang de aandacht vra gen. Ruim twee jaar voor nieuwe passiespelen kiezen de 1700 me dewerkers zes afgevaardigden, die worden toegevoegd aan de gemeen teraad. Het vergrote lichaam vormt het comité voor de spelen. Het kiest in geheime stemming de spelers, die door de regisseur kandidaat zijn ge steld. Zij zijn geselecteerd in opvoe ringen van volksstukken, fragmenten uit klassieke werken en andere to neeluitingen waarmee de bevolking van Oberammergau jaarlijks stem en ledematen soepel houdt. Naast ac teertalent eist de raad dat de spelers in het dorp geboren zijn of er ten minste 25 jaar wonen. Ook de regis seurs van het kolossale lekentoneel is geboren Oberammergauer. Zo zijn de regels. Christus contra Judas Dit Jaar berust de leiding bij An ton Preisinger (hotelier en tweemaal Regisseur Preisinger: Geen experimenten" Christus). Preisinger is behalve 'n gevoelig kunstenaar, de aanvoerder der conservatieven. Hij kreeg de re gie toen in 1961 Hans Schwaighofer (de Judas van I960» ervoor bedank te, omdat de raad weigerde zijn ideeën over experimenten ter ver nieuwing en modernisering van het spel te aanvaarden. De Christus en de Judas van tien Jaar geleden pra ten niet meer met elkaar. Zij heb ben elk hun conoeptie uitgewerkt, de eerste op papier, de tweede in ma quettes en tekeningen. Schwaighofer is directeur van de vakschool voor houtsnijders die een klein dorp slechts eens in een eeuw oplevert, volgens een van zijn bewonderaars. Preisinger's standpunt is kort en duidelijk: „Dit spel volgt gewoon het Evangelie dus hoe zou het anti semitisch kunnen zijn? Wie veran deringen wil aanbrengen, wenst met de mode mee te gaan. Is een tra ditioneel, religieus stuk van mode af hankelijk? Is niet juist het aantrek kelijke van Oberammergau zijn ge handhaafde traditie?" Aan slechte perskritieken is Preisinger gewend geraakt. Zij hebben op de belangstel ling nooit invloed gehad en zijn voor hem van geen betekenis. Experi menten hebben, zegt hij, nooit een beter spel opgeleverd. Het is de mening van de meerder heid. Zij zal zich gesterkt voelen in haar overtuiging als de komende maanden alle voorstellingen tóch weer uitverkocht zullen zijn, vrezen progressieven als Bauer en Beatrix Lang, die allerminst een deemoedige Maria is, maar een woordvoerster van de kritische jongeren, zich be wust van het feit dat zij het zijn die over tien jaar het spel beheersen en dus nu ook hun stem kunnen laten gelden. Beatrix Lang zegt: „Het na- zarenische spel dat wij nu spelen, kan niet meer mee. We willen een verkondigingsspel brengen. Als we dat serieus nemen, zullen we met ons spel moeten aanspreken". Het zyn vooral de jongeren, die zo oordelen. Maar de oude Simon Pe trus zegt precies hetzelfde. Zij staan achter Hans Schwaighofer, leider van de oppositie, wiens visie Ober ammergau wellicht uitkomst biedt als de komende spelen geen door slaggevend succes worden. Duivels op het toneel Het spel dat wordt opgevoerd, ie geschreven door de Oberammergauer pastoor Alois Daisenberger in 1860l Hij verwijderde de laatste restanten van het Middeleeuwse mysteriespel, zette het geheel op rijm en produ ceerde een werkstuk waar Schwaig hofer weinig waardering voor kan hebben. De vakschooldirecteur be wondert de monnik Ferdinand Ros- ner, die in 1750 in het nabijgelegen klooster van Ettal een passiespel schreef dat de ruwheid der middel eeuwen (die met zyn mysteriespelen de basis voor het passiespel leverde) niet verloochende, Lucifer met vlam mend zwaard zijn rol liet spelen en bovendien cultureel van niveau was. Schwaighofer: „Dat stuk moet de grondstof leveren. Het hoort net zo goed tot onze traditie als Daisenber- gers verhaal. Nu niemand zich de duivel meer concreet voorstelt, lijkt het me juist goed in de tijd te pas sen kwaad, dood en geweld in alle gorische figuren weer ten tonele te voeren. De symboliek gaat een gro tere rol spelen. Goed en kwaad wor den duidelijker tegenover elkaar ge steld". Lucifer en zyn duivels in passen de voorwereldlyke dier-gestalten op een groot toneel, waar niet meer de fraai gegroepeerde koren hun liede ren zingen en het volk van Jeruza lem de intocht van Christus beleeft, zoals dat ook in kinderbijbels is af gebeeld, maar klaroenblazers vanaf de kantelen op de muren die het gro te toneel omringen, de komst van het goede aankondigen, terwyl Lucifer met vlammend zwaard nog op het toneel staat. Dat is de afbeelding op één van de kunstige maquettes, waarmee Schwaighofer op 14 mei in een programma van de Beierse tele visie zijn ideeën grotere bekendheid heeft kunnen geven. Het spel, waarvoor het publiek nu acht uur lang op zijn stoelen zit, zou kunnen worden gesplitst. Het groot ste deel overdag, de climax s'nachts profiterend van de natuur boven het slechts gedeeltelijk overdekte to- neel. Of de kritieken daarna goed zullen zijn, is niet zeker, aldus een I van Schwaighofer's aanhangers, maar in ieder geval zal eruit blij ken, dat Oberammergau niet overge- j leverd is aan zijn niet meer aanspre kende traditie. Schwaighofer zelf laat zich over zijn kansen niet uit. Vorige keer deed hij zijn voorstellen j ook onmiddellijk na beëindiging van I het speelseizoen, negen jaar voordat werd vastgesteld dat het „nu voor I experimenten te laat is". HOORN (GPD) Piet Oerlemans. 48 jaar. Van beroep straatmuzikant. Wijd en zijn bekend bij cafébazen, kroeglopers en kermisgangers door heel Noord-Holland, en ver daarbuiten. Een flinke kerel. Goede inborst Gehard door het leven. Vertel hèm wat. Een zenuwtrek in het gezicht. Vrijbuiter die niet onder het juk van bazen door kan. Weinig geschoold. Nooit een vak geleerd. Zyn vader was ook al straatmuzikant, dus wat wil je. Stierf toen Piet negen was en met haar negen piek steun in de week kon moeder die knaak van Piet ook best gebruiken. Zo ging dat vroeger. Deze Piet wordt 3 juni vast en zeker gekozen in de Hoornse gemeenteraad, als u hem wilt gelo ven. HU heeft zyn „Vrye lUst Oerle mans" ingediend. Vier jaar geleden kwam hU maar 27 stemmen tekort, maar dat zal hem nu niet gebeuren. Die 378 stemmen van vorige keer haalt hU nu wéér en de rest komt er ook wel, al moet hij zUn aanhan gers aan hun haren naar de stembus slepen. Wordt hU de Piet-had-je-me-maar? Nee, zal hU zelf zeggen. Hy zal zich niet in de raad laten duwen om er maar voor Piet Snot by te zitten, want hy heeft heel eigen ideeën over de gemeentelUke belastingen, de re creatie en de bejaardenverzorging. Gewone man Jezus dreigt onder de last van het kruis te bezwijken. HU wil vechten voor de belangen van het volk. Nou en of! „Laat de mensen bU mU komen met hun klachten. Ik wil voor de gewone man in de raad zitten en zUn stem laten horen. Ik doe 't heus niet voor het geld, want wat kan je er nou mee verdienen. Maar ik ben het zat. Ik wil mUn stem nu ook wel eens la ten horen. Vooral die gemeentelUke belastingen vind ik onbillUk. Iemand met drie meier in de week heeft ma ling aan die vUf of zes tientjes. Maar heb je een minimumloon, dan is vUf- tig piek veel. Die gemeentelUke be lastingen moeten ook naar verhou ding zUn. Daar moeten ze een be paald percentage van het inko men voor nemen. Maar iedereen be taalt nu evenveel voor de huisvuilbe lasting of voor de hondenbelasting. Dat is niet eerlUk". „De Hoornse bejaarden verkassen ze maar een beetje naar Amsterdam en God weet waar. Dat mag niet. Je hóórt die oudjes niet meer te ver kassen. Dan gaan ze dood. Er moet een gemeentelijk bejaardencentrum komen". Piet Oerlemans mag dan straat muzikant zUn en geen verdere oplei ding hebben genoten, hU weet zUn weetje wel en hU wil het laten weten ook. Lid van een politieke partU is hU nooit geweest en hU heeft ook nooit gestemd, hoewel hU wel altyd naar het stembureau is gegaan. Dat moest toen nog, nietwaar? Maar hU laat zich niet indelen bU welke par- tU ook. Communisten? Doordat hy de vorige keer meedeed aan de ge meenteraadsverkiezingen haalden de communisten geen zetel. En doordat de communisten meededen, viel Plet net uit de boot. Maar dat zal hem nu niet gebeuren. En verder houdt elke vergeiUking met de communis ten op. U ziet het. De heer Piet Oerle mans ontbreekt het al niet eens aan politieke verkiezingsjargon hU is trouwens zelf ludiek genoeg om te beloven dat hU zelf de affiches voor de „VrUe lUst Oerlemans" zal maken. Ze laten drukken kost hem teveel HU kan zich redden en doet dat zelfs liefst zonder de Bystandwet. HU rUdt bovendien een autootje, maar dat be tekent nog niet dat hU geld teveel heeft. Uit de tijd Wat dat verdienen betreft, dat is ook een heel verhaal. Piet is eigen - lUk uit de tUd. HU zit nu precies 25 jaar in de muziek, maa. hU is uit de tUd. HU moet eigenlUk elektro nisch warden, maar hoe kom je aan zo'n accordeon? Die kost een lieve stuiver. De café's hoeft hU ook niet meer af te gaan. want dat worden allemaal van die barretjes met elek tronische muziek erin. Daar willen ze hem niet meer hebben. En de kermissen kan hU ook wel vergeten. Daar past hU niet meer in met zUn oude trekharmonica. Vroe ger javroeger. Toen ging hU al le kermissen af, door het hele land. Leeuwarden, Deventer, Groningen. Dordrecht, noem maar op Met twee. drie man vaak en allemaal in origi nele matrozenpakken. Aan een vak leren is hU nooit toe gekomen. Dat zat er niet in. Maar muziek wel. Dat zit trouwens in de hele familie. Heel jong ging hU al rond met het mondorgel, verkocht ansichtkaarten, repareerde para plu's, werkte een blauwe maan dag in de sigarenfabriek. Maar je had er niks te vertellen en dat lag hem niet. VUfentwintig Jaar in de muziek, maar hU is nu uit de tUd Een raadszetel straks, het zou zUn mooiste jubileum-cadeau zUn PIET OERLEMANS muzikant-raadslid?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23