V HOLLYWOOD: DE
EGENDE LEEFT...
Films
in
Leiden
vaaivviclitig
melodrama (>Jwbo>'
ld mooie Monica Vitti
SPRANKELENDE BB
IN „LES FEMMES"
mijl nieuwe stroming doorbreekt
Door
tk Leffelaar
mst
Niet bezorgd
Verkalking
en Zwoele Dagen
Midnight
Norman ff isdom als hippie
Dolle dwaze Vwedood
waaghalzen
8 MSI 1-070
LEID SC H DAGBLAD
PAGINA 35
,YWOOD (GPD) In de kiosken hier langs Holly-
wlevard en Vine Street zijn nog steeds plattegronden
(anderhalve dollar) waar de villa's van filmsterren op
regeven. Maar wie zich daaraan wil vergapen, komt be-
lit. De celluloid-koningen en -koninginnen wonen er
et meer. De paleisjes zijn opgedeeld of doorverkocht,
plattegronden is dan ook niet veel belangstelling.
I legende leeft voort. In de
jan Hollywood boulevard
Jaad nog de grotere kope-
te vinden, voorzien van
van hen die met hun roem
üelpen vestigen. Men kan
kijken naar het pleintje
elijke grauman's Chinese
aar de allerberoemdsten
afdruk en soms zelfs die
inden achterlieten in het
het Brown Derby lunch-
ook nog waar. volgens de
te producers in anonieme
ters super-sterren ont-
ite mythe is v el dat alle
en hun hoofdkwartier in
hadden, dat de stad een
was van studio's en lo-
Metro Goldwyn-Maver
tudio's echter in Culver
20 minuten rijden van
Paramount is gevestigd
Hills. Universal heeft
x in Universal City. aan
it van Hollywood,
ir ze ook gevestigd mo
eertij ds machtige film-
>ben één ding gemeen:
e lang in hun onaantast-
loofd .De eerste tekenen
ïen eindelijk door de fei-
achterhaald, traden
jeleden op. Volgens het
geworden want winst-
ollywood-recept gemaak-
„Camelot," „Dr. Do-
draaiden vcor half-
en. Wat was er mis?
Zonder dat Hollywood
was het bioscoop-pu-
ierd. De jongeren .eens
consumenten van de
ie. kwamen niet meer.
keer viel samen met de
de beat- en rock-cul-
ras een grote verande-
naak." zegt Bill Golden
Goldwyn-Mayer. „Vroe-
een door gewoonte ge-
rkt. Men ging twee keer
lar de bioscoop, niet om
film te zien. maar
gaan. Deze verandering
lór de opkomst van de
omstreeks 1955 avond-
sportwedstrijden populair begonnen
te worden. Br is nu meer selectivi
teit, men gaat alleen nog om een
bepaalde film te zien."
Golden schrijft het verval van de
film-industrie voornamelijk toe aan
de te log geworden film-bedrijven
die meer als General Motors of als
Unilever funktioneerden. dan als
een industrie die de vinger op de
pols van de publieke smaak had.
De crisis bereikte verleden jaar
zijn hoogtepunt, toen de kolossale
investeringen in uitstaande films
niet rendabel bleken. Wamt Holly
wood werkte volgens het principe
dat hoe meer geld er aan een film
wordt uitgegeven, hoe meer het pu
bliek ervan onder de indruk zal zijn.
Hoe log en onbuigzaam de film
industrie was geworden, blijkt uit
het simpele feit dat Metro-Goldwyn-
Mayer tot enkele maanden geleden
zijn films nog steeds per trein naar
de distributie-kantoren verzond
zoals het veertig jaar geleden ook
werd gedaan. MGM denkt de groot
ste inzinking nu te boven te zijn.
Voor de verjonging van het bedrijf
werd door Kirk Kerkorian 'de
grootste MGM-aandeelhouder en
eigenaar van Western Airlines) een
expert uit de televisie-wereld aange
trokken en tot president benoemd
Deze nieuwe bewindsman. James T.
Aubrey, werd carte blanche gege
ven om MGM te saneren en een van
zijn eerste beslissingen was de aan
stelling van Herbert Solow als hoofd
van de afdeling film-produktie. Het
typeert de aard van de veranderin
gen dat ook Solow uit de televisie
wereld kwam.
„Wij beginnen van voren af aan",
I zegt Bill Golden. „Er is een limiet
j van twee miljoen dollar gezet voor
welke film dan ook. De filmsterren
krijgen geen top-salarissen meer,
maar moeten delen in winst of ver
lies. We hebben afscheid van het
verleden genomen, de tranen zijn
gestort".
Als bewijs voor het nieuwe kii-
maa tnoemt Golden de films die
MGM binnenkort in roulatie Bal
brengen, en die volgens het .nieuwe
procédé" werden gemaakt: „Alex
in wonderland", „Brewster Mc Cleod"
Zig-zag". „Strawberry statement)"
(gebaseerd op het boek van een
jonge radicaal), en „The magie gar
den of Stanley sweetheart".
Toch is er reden om aan te nemen
dat MGM de ware betekenis van de
grote veranderingen in samenstel
ling en smaak van het bioscoop-pu-
I bliek niet heeft begrepen. Want voor
i de jongeren die Peter Fonda's „easy
rider" tot een financiëel succes heb
ben gemaakt, behoren MGM en Pa
ramount en Universal en 20th Cen
tury Fox tot de wereld van een vo
rige generatie. Met andere woor
den: tot het establishment.
Toch zijn er nog in de glansloos
geworden filmindustrie, die ontken
nen dat er een crisis is, of zelfs
maar dat er een verandering van
smaak is ontstaan. In zijn kantoor
I met twee glazen wanden in de hoek
i van de „toren" van Universal Stu-
j dios, zegt Lewis Blaine, een van de
i top-figuren: „De grote film-studio's
zijn niet bezorgd over de recente ont-
f wikkelingen. Velen hebben de onder
gang van de industrie voorspeld, dat
Hollywood stervende is, maar over
het algemeen genomen is het nog
i steeds een succesvol bedrijf". Maar
J in dezelfde adem zegt Blaine: „De
loude film-formule werkt niet meer",
i Blaine is een man met voorgewen
de kalmte. Op zijn bureau staat een
bakje met achttien scherp geslepen
potloden «daar moet ongetwijfeld een
van de weinige film-bedrijven die
voor zorgen), vijf stiften, en vier bal
pennen. Het is het bureau van een
zakenman, en dat is ook de indruk
die Universal studios maakt.
Niettemin is Universal Studios een
van de weinige film-bedrijvsn die
geen verlies lijden. In tegenstelling
tot Metro-Goldwyn-Mayer waar de
meeste studio's leeg staan, worden
de 36 produktie-ruimten bij Universal
dagelijks gebruikt voor de opnamen
van acht televisieseries, w.o. ook de
inN ederland aangekochte ..Mission im
possible" en „The name of the game"
Blaine meldt met trots dat Univer-
Regisseurs als de 33-jarige
Richard Colla (met megafoon)
nemen steeds meer de plaats in
van de grote namen die de „oude"
films maakten: John Huston, Le
wis Milestone, William Wyler. De
jongere filmmakers zijn onbekend
en wensen dat te blijven.
sal het komende najaar niet minder
dan acht uur aan series per week op
de Amerikaanse netwerken zal heb
ben.
Een tweede winstgevende bron van
j inkomsten is de rondleiding van toe-
i risten, waarvan er jaarlijks een mil-
joen plaats nemen in het treintje dat
de ruim 400 hectaren van Universal
afrijdt, en waar men behalve film-
I sterren in levende lijve ook namaak -
I stadjes en straten kan zien. het werk
van stunt-mannen «die de gevaarli
jke klusjes opknappen voor de echte
i sterren de werkplaats van de beken-
de kostuum-ontwerpster Edith Head,
en de warenhuizen met vijf miljoen
requisieten. De rondrit kost anderhal
ve dollar per persoon een vaste
bron van inkomen van anderhalf
miljoen per jaar.
Maar toeristen rondleiden en tele
visie-series produceren is iets an
ders dan films maken. Dat geeft
ook Lewis Blaine toe.
Blaine: „Natuurlijk was „Easy
Rider" <van Peter Fonda) een mijl
paal. Maar het was per toeval, en
nu wil iedereen zulke films gaan
maken. Neem daarnaast een con
ventionele film als „Airport", die
breekt records en trekt publiek van
alle rangen en standen
Enerzijds bevestig Blaine wel dat
de tijd van de super-sterren met
super-inkomens voorbij is, maar hij
zegt ook dat „ouderwetse" films met
een goed verhaal het altyd zullen
doen.
Het probleem van Hollywood is
echter niet een gebrek aan „goede
verhalen", maar dat het zich door
bedrüfs-aderverkalking buiten de
cultuur van de jongeren heeft ge
plaatst de jongeren die nog
steeds het merendeel van het bios
coop-bezoek uitmaken. Deze cultuur
wordt gekenmerkt door betrokken
heid bij actuele vraagstukken die de
gevestigde orde «waartoe Hollywood
behoort» aan de kaak stellen, door
een nieuwe levensstijl, en een nieu
we manier van „zien".
„Easy Rider" dankt zijn succes
aan de weergave van die levensstijl
en aan het commentaar dat erin ge
leverd wordt op de onverdraagzaam
heid en agressie van de Amerikaan
se samenleving het soort com
mentaar waar Hollywood zich nooit
aan gewaagd heeft Maar meer nog
dan „Easy Rider" wordt hollywood
een lesje geleerd met de onlangs
I uitgekomen film ..Woodstock", een
super-documentaire van het massa
le rock-festival in de gelijknamige 9
plaats in de staat New York, waar
400.000 jongeren verleden jaar
1 augustus lange reizen en een week
einde van regen, modder, gebrek
aan sanitair en voedsel voor trot-
seerden.
..Woodstock" duurt drie uur en
een kwartier, werd gemaakt met 15
j camera's «de meeste voor het fil-
i men uit de losse hand een ploeg
j van 80 man. en kostte 600 000 dollar
een fractie vergeleken met w&t
1 de officiële filmstudio's er tegenaan
gegooid zouden hebben
j De film is een revolutie in de op-
vattingen over hoe een film ge-
maakt kan worden. Er wordt ge-
bruik gemaakt van beelden die zijn
teruggebracht tot een smalle spleet
op een overigens zwart scherm, van
drie of meer beelden van hetzelfde
gezicht van een roek-zanger, van
spiegelbeelden, van beelden die ge
monteerd zijn in een kruis met
twaalf armen, zelfs van een abso
luut zwart doek. De muziek is ver
pletterend hard, maar er zijn ook
ogenblikken van totale stilte. „Wood
stock" met andere woorden is een
happening, zoals ook het roek-festi
val zelf een gigantische happening
was.
De „nieuwe" films die in de ko
mende jaren in Amerika gemaakt
zullen worden, en waaraan Holly
wood steeds minder te pas zal ko
men. zullen met elkaar gemeen heb
ben dat zij geen gebruik maken van
filmsterren in de oude betekenis van
het woord, goedkoop geproduceerd
worden, en afgedaan hebben met
het afgeronde verhaal.
(ADVERTENTIE)
4 Monica Vitti heeft
op het vertolken van
jonge betrekkelijke keu-
ïtrekkelijke elitevrouwen,
velke omstandigheid dan
eek je losraakt. Het hoog-
dat betreft bereikte ze
Rosso waarin zij onder
in Michelangelo An-
or het kleurrijke maar
dschap van Ncord-Italië.
rditaliaanse technocratie
t onbekender is wat de
voor wie het wat zegt:
iris la nuit. Les grandes
en Le gros coups» met
gedaan, de Zeven Zwoe-
De film speelt zich af in
soortig verchroomd mi-
rto Rosso Ook de kleu-
I Antonioni's Camera-
0 di Palma zijn dezelfde
houdt dan ook elke
lg op.
fal van de erfgename van
ae fabriek, wier commer-
'VlUoor haar minnaar, de
"■Birecteur van die fabriek
Enkelen wordt gebracht, is
uioos en sentimenteel. Van
^lie ook wel het een en an-
^veet Valere niet veel meer
dan een mooie poes met
Witige neigingen die zich na
van minnaar en kapi-
t te wijden aan het do-
man die haar gemakke-
ildje en beperkte dro-
torde. De vrouw die daar-
)rd wil plegen gunt zich-
fl jort van maatschappelijke
van haar laatste centjes
de laatste dagen die haar
van haar dood in de
goede sier. Die periode
lam orgasme vormt het
el van Valères film.
tussen het
STUDIO Midnight Cowboy,
een film van de Amerikaanse „nou
velle vague" draait al voor de vijf
de week in Leiden. En terecht. Het
is een bijzonder aangrijpende film
van het verhaal van de jongeman
die zijn geluk wil beproeven in de
metropool New York. Die jacht op
succes wordt een desillusie, maar hij
ondergaat een sterk rijpingsproces.
Het spel van John Voight als de
man van Texas en zijn „gabber"
Dustin Hoffman is adembenemend.
REX De Engelse komiek Nor-
man Wisdom is na een lange af
wezigheid weer terug in de Sleutel
stad. In het theater aan de Haar
lemmerstraat vervult hij een hoofd
rol in de komedie „Dat zit wel
snor", dat het „generatieconflict"
tot onderwerp heeft. Deze rolprent
is zeker niet de sterkste die we
van Norman Wisdom hebben ge
zien. De zwart-wit produkties van
zo n acht a tien jaar geleden had
den veel meer vaart dan deze kieu-
renkomedie.
Toch valt er nog voldoende te
laohen. Vooral wanneer Norman,
die naar een vergadering van
bankdirecteuren moet, belandt in
een centrum van hippies. De onbe
rispelijk geklede Brit, met hoge
hoed en ddplomatentas, huppelt
wat later rond in de meesit hippe
kleren die je je kunt voorstellen.
Dat hij tenslotte toch weer terug
keert in het leven volgens de oude
sleur is te danken aan zijn echt
genote, die hem doet inzien dat
hippie zijn ook niet alles is.
joyeuse leven dat de betrekkelijk
onervaren Eva leidt en de moord
en de zelfmoord die moeten volgen
probeert Valère wat spanning te
peuren. De confrontatie blijft
echter hangen in wat vage verve
lende symboliek aangedragen door
enkele mannen die de vrouwelijke
hoofdpersoon ontmoet. Eén van hen
een vreselijk romantische jongen,
blijft tenslotte echt aan haar han-
Monica Vitti (Eva) met een
van de haar tijdelijk zeer toege
negen mannen.
gen. Hy hanteert Valères moraal-
Sleutel, ware sympathie, waar
van Eva's leven tenslotte afhanke
lijk is. Naast Monica Vitti zien we
Robert Hossein als de minnaar die
bedriegt. Maurice Ronet is de red
dende engel.
LUXOR Die dolle dwaze
waaghalzen van de scherpe booh-
ten gaat de tweede week in. En
terecht, want de film is een frisse
komedie met talrijke vondsten. Het
gaat om een van de eerste rallys
naar Monte Carlo. U ziet o.a.
de flegmatieke Brit Terry Thomas
en de Duitse zwaargewicht Gert
Fröbe in deze slopende rit vol
humor.
TRIANON Louis de Funès
blijft met Vriezen we dood dan
vriezen we dood nog een weekje in
Leiden. In de film wordt de Franse
komiek deze keer geconfronteerd
met een grootvader van zijn vrouw,
die een scheepsramp op Groenland
heeft overleefd en zestig jaar in
het ijs heeft doorgebracht. De kol
derieke situaties liggen zoals altyd
voor het oprapen.
LIDO Brigitte Bardot blijft
Brigitte Bardot. Dat wil zeggen
een verbazingwekkende cocktail
van schoonheid, sensualiteit en
perversiteit met een scheutje on
schuld. BB„ hoewel thans 34 jaar.
is nog steeds even sexy." Haar
beroemde pruilende gezichtje blyft
de vrouwen irriteren en de man
nen opwinden.
Dit kan men constateren in haar
nieuwe film „Les femmes." Hoe
wel Maurice Ronet, de tegenspe
ler van B.B., een cynische vrou
wenjager en play-boy is, laat hij
als een beginneling met zich sol
len. Hy wordt dan ook verliefd als
een schooljongen.
Alles begint met een adverten
tie bestemd voor niet serieuze da
mes. Een schrijver (M.R.) vraagt
een secretaresse voor typewerk en
voor vertrouwelijkheden in bed
Clara (B.B.) laat zich niet door
het nachtelijk werk afschrikken en
reageert op de advertentie Zij
wordt direct aangenomen
Voorzien van een secretaresse
die hem contractueel met lichaam
en ziel is toegewijd, vertrekt de
schrijver per trein uit Parijs. Hij
wil een rustig plekje zoeken om
daar zijn verleidersmemoires te
schryven en een punt te zetten
achter het lichtzinnige leven, dat
hy tot nu toe heeft geleid.
Ongemerkt, maar onweerstaan
baar wordt de minnaar van vrou
wen de minnaar van één vrouw:
zyn gedienstige secretaresse De
trein, waarin zy reizen, wordt een
ware pleziertrein. Helaas zal de
schryver een beetje te laat ont
dekken dat Clara geen echte
slaapwagen madonna is.
Terwille van zijn nieuwe boek.
waarin Clara kennis neemt van
een reeks amoureuze avonturen
van de schrijver, ontstaan er ver
trouwelijkheden tussen baas en se
cretaresse R's pogingen tot inti
miteit lyden echter weer schip
breuk. Zo gaat het spel enige tyd
verder, totdat de schrijver aan
zijn vele liefdes nog een nieuwe
kan toevoegen. In die ogenblikken
van gemeenschappelijk geluk zyn
er scènes die de adem benemen.
De film laat een vrouw van 34
jaar zien met fysieke eigenschap
pen, die in sterke mat° hebben bij
gedragen tot haar beroemdheid.
Film.- gaan voor by, maar Bardot
blylt B B.