Uitverkoop staat op
3 mei voor de deur
SiSi Sinas
99.
Een dolle dwaze autorace
HOLLYWOOD: EEN UITGEHOLDE MYTHE
Kies
uw tapijt
thuis
Gieren met Louis
Beschuit
met
aardbeien.
Het betere gooi-en-smijt-werk herleeft
UTRECHTSE
GEZINNEN
TERUG
Verkocht
Leningen
lou'is de poortere
ELVIS EN
NANCY IN
SPEEDWAY
Films
in Leiden
Topaz
VRIJDAG 1 MEI 1970
LETDSCH DAGBLAD
PAGINA 11
'J&r*
HOLLYWOOD (GPD) Vlak naast het fort-achtige film
studio-complex van Metro Goldwyn Mayer (MGM) staat een
van die namaak Spaanse-stijl huizen waarin Zuid-Californië
zich specialiseert. Het is een begrafenis-onderneming. Hoewel
het niets te maken heeft met MGMis het een toepasselijk
symbool voor de snel tanende glorie van Hollywood's film-in
dustrie. Want de industrie die met miljoenen smeetgigantische
celluloid-dromen produceerdeen super-sterren uit het niets
toverde, ligt op sterven e nde dood is geen zachte dood.
Uiterlijk is er weinig veranderd
aan de besloten wereld van Metro
Goldwyn Mayer. De brullende leeu
wenkop ls nog steeds het handels
merk. De blauw-geuniformeerde
fclGM-portier salueert met het bla-
fé-gebaar van iemand die de groten
begroette: Clark Gable, Spen
cer Tracy en Katharine Hepburn,
Judy Garland en Mickey Rooney,
Robert Taylor. En misschien was
hij er al toen Greta. Garbo, Norma
Shearer, Nelson Eddy, en Jeanette
Mc Donald miljoenen tot tranen of
verrukking brachten. Ook in de hui
selijk ingerichte MGM-kantoren die
in een wirwar van trappen en loop
bruggen met elkaar zijn verbonden
als de dekken van een passagiers
schip, is weinig te merken van het
einde van een tijdperk,
Maar de tekenen zijn onmisken
baar. De kleedkamers van de film
groten die zij ook als huis- en werk
kamer gebruikten, worden verbouwd
tot efficiente lokalen. Het schooltje
waar Judy Garland, Mickey Rooney,
ADVERTENTIE
UTRECHT (OPD) De dertig
gezinnen uit de Pelikaanstraat in
Utrecht, die gisterochtend in alle
vroegte waren geëvacueerd, konden
gisteravond naar hun woningen te-
mgkeren. Het explosiegevaar, ont
staan door het ontsporen van een
I met giftige en brandbare stoffen
I geladen goederentrein, was toen ge-
j weken.
De treinen tussen UtrechtArn-
hem en Utrecht-Den Bosch konden
de gehele dag niet rijden. De pas
sagiers werden met bussen ver
voerd. De NS zei gisteravond te
verwachten dat de dienstregeling
vandaag weer normaal zou zijn.
Snel samenwerken tussen politie,
brandweer, BB en NS heeft, er toe
(geleid dat het gevaar van ontplof
fingen, branden en het vrijkomen
van giftige gassen tegen drie uur
"s middags al was bezworen. Gekan
telde wagons met chloor werden met
schuim bedekt en afgevoerd. Andere
wagons met brandbare stoffen zoals
propanol, wasbenzine en terpentine
werden 20 mogelijk leeggepompt en
vervolgens „op de been" geholpen.
en Margaret O'Brien tussen de film
opnamen door les kregen, wordt ge
bruikt door televisie-managers. De
polikliniek voor de behandeling van
bedrijfsongevallen staat grotendeels
leeg. De bezetting van de afdeling
publiciteit waar vroeger 20 man op
middelen zonnen om MGM-films in
het nieuws te krijgen, is terugge
bracht tot acht. Het studio-personeel
dat eens 3000 employé's telde, bestaat
nu uit een kern van 1100 man.
Maai- niet6 illustreert het
afscheid van het verleden beter dan
de kolossale veiling die op 3 mei be
gint en 32 dagen zal duren Want in
die paar weken doet MGM alles
van de hand wat het na 56 jaar en
2200 films vergaarde aan kostuums
en requisieten. Uit 15 pakhuizen en
opslagplaatsen werden duizenden
voorwerpen en een geluidsstudio ver
zameld en gectalogiseerd. Authentie
ke (in Frankrijk gekochte) Louis
XVI inrichtingen, kristallen luchters
ait een Habsburg Paleis in Oosten
rijk, Chinese draagstoelen, een com
plete (en lopende» locomotief uit
>1678 met bijbehorend treinstel, oude
auto's uit praktisch ieder Jaar. rij -
toiigen, tronen, standbeelden op
sohaal gemaakte Romeinse galjoenen,
porcelein, vliegemeppers, de kos
tuums (meer dan 350.000 in to
taal) van Norma Shearer als Marie
Antoinette, de Romeinse togas
uit „Ben Hur", de pakken uit de
films van Clark Gable, de kleedpop
vain Jean Harlow.
Metro Goldwyn Mayer ging er
prat op dat alles wat in een film ge
bruikt werd, authentiek was tot
en met de leren riemen en knopen
op de kostuums. In de ..goede" jaren
reisden experts de wereld af om de
juiste attributen te vinden en te
kopen. Dat was de tyd dat Hugh
Hunt '44 jaar in dienst van MGM»
naar India werd gestuurd om de re
quisieten te vinden voor de film
„Kim". Hü kocht er 5000 voorwer
pen. meubelstukken, en sieraden
laadde er twee treinen mee en
bracht ze naar Californië. De film
werd pas vijf jaar later gemaakt.
Verkocht wordt ook het naast de
studio's gelegen terrein waar de bui
tenopnamen werden gemaakt. Hier
zijn de nagemaakte straten en hui
zen, compleet met deuren en ramen
die opengaan, trottoirs, zand- en
asphalt-wegen Er is een straat uit
New York van omstreeks 1880. een
dure winkelwijk, een idyllisch Schot
se boerderijtje bij een mgerte,
paardestallen. een huis met een
waterrad, een universiteitsgebouw
met een groot gazon, een kasteel met
kantelen, een spoorweg-station. De
gevels zijn niet meer dan een kamer
diep. „Bakstenen" en „cement" zijn
gemaakt van gips en hout.
Hier was ook een kwekerij die de
bloemen leverde voor de film „tui
nen". Er was een aparte afdeling
met een grote keuze van boomstam
men (hol en gemonteerd op voet
stukken» die. vöorzien van bijbeho
rend blad (te bevestigen in toepas
selijk geverde kleuren), dienst deden
als „bos" of „tuin"-decoratie. En
een romantisch laantje met bomen
voor de bekende) wandeling van
twee gelieven.
De gevels zijn verveloos en in
verval geraakt. Onkruid groeit in de
namaak-straten. Het gras is lang
en uitgegroeid. De tuiniers zijn ont
slagen. En wanneer de grond ver
kocht is. zal er zonder twijfel een
kantoor- of flat-gebouw verrijzen
en eeen moderne bijdrage leveren
tot de rommeligheid van het uitge
strekte Los Angeles, een metropolis
die gebouwd lijkt te zijn in de lus
sen van snelverkeerswegen.
„Het is geen tijd om nostalisch
te zijn "zegt William Golden. een
van MGM's kopstukken. „De grote
film-maatschappij en vechten voor
hun leven". Golden loopt tegen de
60. en in zijn 28 jaar bij MGM was
hij getuige van zowel het hoogtepunt
als het dieptepunt van een bedrijf
dat twee jaar geleden aan de rand
van een financiële afgrond stond.
ADVERTENTIE
bekertjes of
V driekantjes voor
MGM had toen 360 miljoen gulden
gein vest eer d in films die hun geld
niet opbrachten. De organisatie, een
naamloze vennootschap, wankelde I
na een reeks van bestuurs-wisselin-
gen. Door de hoge rentevoet werd
geld voor nieuwe films steeds
schaarser. De begroting voor 1969
sloot met een verlies van 120 miljoen
gulden. Drie films die op het punt
stonden om in produktie te gaan,
werden afgelast: „taipan", .she lo
ves me", en ..man's fate", (gebaseerd
op het boek van Andre Malraux).
Ook bij de andere grote film-be-
drijven bleef de crisis niet tót. War
ner Brothers werd verkocht voor an
derhalf miljard gulden aan een be
drijf (Kinney national) met ande
re belangen. Universal studio's zoekt
naar een geschikte fusie-part
ner. Twentieth Century Fox is
grote leningen aangegaan. Pa
ramount bevindt zich in een grote
omwenteling na een fusie met Gulf
en Western industries, waar het
filmbedrijf nu een minusceel onder
deel van vormt.
Met uitzondering van enkelen zo
als William Golden bij MGM zijn de
meeste leiders van de film-industrie,
anders niet op slechte voet met de
publiciteit, kopschuw en onbe
reikbaar geworden. Een hunner bij
Paramount, gevraagd om een inter
view, zei korzelig: „Ik zou niet we
ten wat ik u zou moeten vertellen
Er ls niets bijzonders aan de hand."
Hij legde daarmee de vinger op
Hollywood's zwakke plek: in een
voor Amerika ongewoon bijzondere
tijd bleef in Hollywood alles bi) het
oude.
Een filmploeg van Metro-
Golduyn-Mayer is aan het werk
in Missouri voor buitenopnamen
van How the west tvas wonmet
Debbie Reynolds. Films als deze
zijn te kostbaar geworden en
trekken geen publiek meer.
ADVERTENTIE
NIEUW!
Haal bij uw woninginrichter de 2 boe
ken met tapijt-stalen van Louis de
Poortere en kies thuis uw tapijt. Keuze
uit 18 kwaliteiten (wol en synthetisch)
In 84 kleuren. De mooiste tapijt-col
lectie van heel Europa ligt voor
klaar. Ga 'm halen.
de grootste tapijtfabrikant
van het Europese vasteland
Officieel dealer
INTERIEURVERZORGING
W. J. ZIRKZEE
VAN 'T HOFFSTRAAT 5—7
Mr. H L Leffelaar i LEIDEN - TELEFOON 24610
LUXOR „De dolle dwaze waaghalzen van de scherpe
bochten" is een film die voortborduurt op het succes van „Die
dolle wdaze kerels in hun vliegende kratten. Was de laatste
film geïnspireerd op de beginnende luchtvaart, ditmaal is een
muzikale comedie opgebouwd rond de eerste wankele atap-
pen van de autorensport.
gisseur Ken Anna kin heeft gezien
weet dat de rolprent gebaseerd is
op een herleving van het oude gooi
en-smüt-werk uit de dagen van
een Laurel en Hardy en Abort en
Costello.
Over de slapstick uit die Jaren is
een modern filmsausje gegoten dat
ook ditmaal weer een succes blijkt
te zijn. De film is een aaneenscha
keling van kolderieke verwikkelin
gen. die het bonte gezelschap te
wachten staat op hun tocht naar de
mondaine vakantieplaats „Monte".
De succes-cast van de „vliegende
kratten" is voor een groot deel ge
handhaafd.
Ook nu is er weer de flegmatie
ke Brit Terry Thomas die in de
rit vooral heeft af te rekenen met
de jonge Amerikaan Chester Scho-
field. Deze Amerikaan beziet vijftig
Een verzameling avonturiers
van het meest uiteenlopende genre
heeft Ingeschreven v»x>r een van de
eerste ritten van de Rally van Mon
te Carlo. Wie de eerste film van re-
REX Het theater aan de
Haarlemmerstraat biedt deze week
een gezellig vakantiefilmpje met
veel swingende muziek en span
nende momenten op een autocir
cuit. In de hoofdrollen Elvis Pres
ley, wiens gelaat al enige ouwelijke
trekken begint te vertonen, en een
kwasi-sportieve Nancy Sinatra,
blonde dochter van „The Voice".
Hij speelt de zingende autocoureur,
zij de attractieve assistente van een
belastinginspecteur. Leuk détail
deze laatste rol wordt vertolkt dooi
de enige echte Mr. Mooney, U weet
wel van de Lucille Bail-tele-
visieshows. De inhoud van het
klank- en kleurrijk filmverhaaltje
typisch Amerikaans overigens
doet er niet zo veel toe. Het komt
er op neer, dat de in financiële
moeilijkheden verkerende renner
verliefd wordt op de beeld
schone belastingjuffrouw. Dat leidt
aanvankelijk tot allerlei complica
ties. maai- later dan toch tot een
gelukkig slot. Elvis Presley speelt in
deze uit 1968 daterende film voor
het eerst samen met Nancy Sina
tra. Een geweldige sensatie is dat
niet: Elvis zingt met zijn zoetge
vooisde. wat donkere stem een aan
tal lekker in het gehoor liggende
liedjes, Nancy komt in vocaal op
zicht maar één keer in actie.-O ja:
de beelden van de autoraces zijn
af en toe erg spectaculair en ze on
derdrukken onmiddellijk de ver
veling, die soms even om de hoek
van het witte doek dreigt te komen
kijken. Kortom, „Speedway" is
net onderhoudend genoeg om het
nare weer voor enkele uurtjes te
doen vergeten.
procent van aandelen hi een auto-
fabriek die heeft behoord aan de
vader van de Brit. De goklust van
de inmiddels overleden vader is daa
debet aan geweest.
Verder een hernieuwde kennis
making met de roodharige „gold-
finger" Gert Fröbe. die ditmaal de
rol van de schurk Schickel vervult.
De forsgebouwde bandiet wordt uit
de gevangenis bevrijd omdat hij bij
zonder veel lijkt op een Argentijn
se coureur. De Argentijn wordt ver
moord en Schickel neemt zijn
plaats in om de Russiche kroonju
welen, die in de reserveband zijn
verstopt naar Monte Carlo te bren
gen.
Tot de deelnemer behoren ook
nog twee uitvinders, die onderweg
allerlei uitvindingen uitproberen,
twee Italiaanse agenten, van
wie d e een gek is op autorijden
en de tweede öp meisjes met grote
boezems, en drie aantrekkelijke
meisjes wat dan ook onmiddellijk
gevolgen heeft voor de eenheid van
het Italiaanse team.
Nieuw in de tweede „dolle dwa-
ze"-serie is het optreden van de
toen blijkbaar nog niet rokende To
ny Curtis en Susan Hampshire, u
weet wel, de actrice die de rol van
„Fleur" vervulde in de Forsyte Sa
ge. Als de „gemeubileerde rol
schaats", de „Nebbish negen" en de
Mireille Darc. één van de
deelneemsters aan de Rally
Monte Carlo-oude-stijl.
tientallen andere extravagante au
tomodellen in Monte Carlo arrive
ren maken we nog even kennis met
Bourvil, de Franse komiek die al
veel films maakte met Louis de
Funès.
Wie tenslotte „de grote prijs van
Monaco" weet te veroveren moet u
zelf gaan zien. Het is een brok on
vervalste humor uit een race die in
meer dan één opzioht verrassend lê.
LIDO Good-old Alfred
Hitchcock blijkt het ntog steeds
goed te doen. Zijn laatste creatie
Topaz gaat tenminste de tweede
week in. Op de typische „master of
suspense "-manier geeft Hitch
cock een beeld van de Russische.
Franse, Amerikaanse spionage en
contra-spionage. Achtergrond is het
uit 1962 daterende conflict met Cu-
TRIANON Louis de Funès is
altyd wel goed voor een hele tijd
lachen, gieren en brullen. Deze
week kan dat weer gebeuren in het
theater aan de Breestraat, waar
rondom deze Franse komiek een
probleem, waar zij de komende ja
ren nog wel meer mee geconfron
teerd zullen worden. gestalte
krijgt: het inslapen van mensen in
Ijs, waarbij het lichaam niet ouder
wordt en de geest stil blijft staan.
Een oplossing voor het ouder wor
den dat volgens de huidige stand
van de wetenschap al mogelijk is.
Een expeditie ontdekt op Groen
land het lichaam van een man in
het ijs. Het is grootvader, Jean
Fournier, van de echtgenote van
Funès (in deze film De Tart as ge
heten»die in 1905 met zijn schip
bij Groenland verging. Psychologen
en medici achten het alleen verant
woord dat Fournier zich langzaam
bewust gaat worden van deze tijd.
dus is een terugkeer voor de familie
Tartas naar naar de tijd rond de
eeuwwisseling noodzakelijk.
De consequenties voor de verhou
dingen van het gezin zijn funest. De
Funès moet zich inleven in de rol
van minnaar van zijn vrouw en zijn
zoon wordt een inwonend student.
Alles raakt door de war en uit dit
keurslijf knapt de snel geémotio-
neerde Funès als De Tartas ten
slotte.
De aanpak in deze Funès-film is
zoals altijd geraffineerd. De visuele
tenschapsmensen en Funès, die weer
zestig jaar geleden worden goed
uitgebuit en het verhaal krijgt te
vens door conflicten tussen de we
tenschapsmensen en Funès, die wee
de egocentrische gek speelt, de no
dige vaart, die de buiken doet be
ven van het lachen en waardoor
weer de klucht ontstaat die altyd
wel goed is voor een avondje uit met
het hele gezin.
Midnight Cowboy
STt'DIO Midnight Cowboy,
symbool van het succes van de
nieuwe filmgeneratie in Amerika
doet het ook in Leiden uitstekend.
Het verhaal van de jongen uit
Texas die in de wereldstad New
York zyn geluk komt zoeken en
daar tal van erotische illusies over
koestert. Ls uitermate sterk ge
maakt. Veel van het succes van
Midnight Cowboy is te danken aan
de prestaties van de twee hoofdrol
spelers: John Voigt. de man uit
Texas en Dustin Hoffman als zyn
gesjochte kameraad.
Dwergexpress
en Blow-Vp
CAMERA In het theater aan
de Hogewoerd deze week twee films
In de middaguren (behalve op
dinsdag) een vooral voor de Jeugd
kostelyke film van Walt Disney
„De dwergexpres". Gemaakt naar
het boek van Upton Sinclair „The
Gnomobile". Kleurryk amusement
rond een Rolls Royce.
In de avonduren en op zondag
ook 0111 4.45 uur heel wat minder
vrolykheid by de reprise van Mlche
Antonioni's „Blow Up". Toen deze
film jaren geleden voor de eerste
maal in Leiden werd getoond heb
ben wy ons afgevraagd of we te ma
ken hadden met een werkstuk van
een filmisch fenomeen of een char
latan. Dat slaat niet op de techni
sche merites van zyn werk. Onge-
twyfeld in dat opzicht een knap
stuk cinematografie. Prachtig van
kleur, sterk van opbouw en een gro
te homogeniteit met zyn hoofdrol
vertolkers: David Hemmings en de
altyd boeiende Venesa Redgrave.
Het ging ook niet om de vormge
ving, maar om de filosofie, de men
taliteit die er achter schuilt. Wat ls
schyn, wat is realiteit? An toni on i
mag achter alles een vraagteken
zetten. Heeft de fotograaf Inder
daad gezien, wat hy heeft gezien:
een moord? Voor ons komt het
grootste vraakteken achter de in
tenties van de filmer.