Alain Delon zoekt bescherming bij Franse president Bob Rooyens maakt zich weer waar Bsdosan Publiciteitsstunt of werkelijke angst? LIKDOORNS Sartre leidt blad van uiterst links Met Dusty Springfield-show in Montreux De zoetmaker zonder bijsmaak zonder nasmaak O Pop-zesdaagse in Rai-gebouw Minister Klompé komt op voor NOS en cjióteren DINSDAG 38 APRIL 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 PARIJS (GPD) De befaamde Franse jeune premier Alain Delon, die sinds zijn laatste film Borsalino ook als zijn eigen producer optreedt, heeft zich in een open brief aan president Georges Pompidou beklaagd over de wijze waarop hij door de justitie was behandeld in verband met de moord op zijn vroe gere secretaris, de Joegoslavische playboy Stefan Markovic. Bij dat voormalige vooronderzoek waren Delon en zijn voormalige vrouw Nadine vier of vijf keer aan de tand gevoeld, zonder dat het al tijd heel duidelijk was of de rech ter van instructie hen nu als getuige of ook als verdachten ondervroeg. In een brief had de vroegere secre taris, vlak voor zijn dood, het echt paar Delon inderdaad bij voorbaat in staat van beschuldiging gesteld voor bet geval hem. Markovic, een iets mocht overkomen. De omstandigheden en de redenen waaronder en waarom die moord ge pleegd is, zijn nog steeds tamelijk duister gebleven. Een andere vriend van Delon, de voormalige onderwe reldfiguur Marcantoni, die onder de verdenking van medeplichtigheid ver scheidene maanden in voorarrest ge zeten heeft, werd, onder een hoge borgsom, later weer vrijgelaten. Alain Delon heeft president Pomi- dou. die hij vroeger op feesten wel eens ontmoet had, nu verzocht hem onder zijn persoonlijke bescherming te willen stellen. De beroemde ac teur beweert dat minstens drie hoog geplaatste ambtenaren wier namen hij echter niet noemt een komplot te gen hem hebben gesmeed. De opzet zijn Delon tijdens een toernee door het buitenland, die hij dezer dagen moet ondernemen, te doen arreste ren onder de gefingeerde beschuldi ging van smokkelhandel in verdoven de middelen. Door middel van een open brief heeft Alai Delon, naar zijn zeggen, dat komplot nu willen ontzenuwen. De Franse politie, die de bewerlnge van Delon met vele korrels zout zegt te nemen .wenst zijn beschuldigingen toch ook niet zonder meer te laten passeren en een nieuw gerechtelijk voortdurend in de publiciteit te blij ven. De wereldpremière van zijn laat ste film Borsalino had Delon enkele maanden geleden georkestreerd met een spectaculaire ruzie met zijn te genspeler Belmondo over de omvang van de letters waarin hun namen op de affiches werden vermeld. Een rel, die de belangstelling voor hun film sterk gestimuleerd moet hebben. Nu de publieke toeloop voor Borsalino na verscheidene weken in Parijs weer wat begint te tanen zou acteur-producer Delon, zo wordt ge fluisterd, dus een nieuwe stunt heb ben bedacht om de aandacht op zichzelf en indirect ook op zijn laat ste film te vestigen. Maar stunt of werkelijke angst voor zijn leven of zijn vrijheid, de justitie belieft, als gezegd, de beschuldigingen van Frank rijks Jeune premier no 1 in elk ge val toch maar niet zonder meer naast zich neer te leggen. Deze vrolijk lachende dame is Shelly Schlicker tot voor kort secretaresse op het bureau van het blad Playboy. Zij dankt haar ontslag waarschijnlijk aan het feit. dat zij haar werkgevers openlijk onder vuur nam en hen beschuldigde van het maken van een blad. dat een stereotiep beeld van de vrouw geeft. ADVERTENTIE of eelt? voor slechts f285 weer lopen zonder pijn! Tony Curtis verscheen giste ren voor een Engelse rechter en bekende marihuana in zijn bezit te hebben gehad toen hij eergis teren in Engeland aankwam. Hij werd veroordeeld tot het betalen van een boete van ruim f 400. ALAIN DELON onderzoek is gelast. Volgens de magi straten die Delon indertijd verhoord hebben zijn ze nooit buiten hun boek je gegaan, al geven ze dan ook graag toe dat het minder prettig is te moe ten antwoorden op soms wat indis crete vragen, die bij een vooronder zoek wel eens onvermijdelijk kunnen zijn. Vraag Waarom Alain Delon het dossier Markovic, dat praktisch geklasseerd leek te zijn nu plotseling weer heeft opgerakeld is een vraag waarop in Parijse filmkringen diverse antwoor den worden gegeven. Als acteur en ook als producer weet Delon bijzon der goed, zo is al bewezen, hoe be langrijk het is voor een filmcarrière PARIJS <GPD> De beroemde Franse filosoof-dramaturg Jean- Paul Sartre heeft gisteren in Pa rijs bekendgemaakt dat hy voorlopig de leiding overneemt van het orgaan der mao-communisten, La cause du peuple, waarvan, achtereenvol gens, twee directeuren door de poli tie waren gearresteerd .In een com munique verklaart Sartre verder dat zowel de Mao-communisten die zich tegenwxxrdig officieel proleta risch links noemen zoals hijzelf hun vroegere politieke lijn zullen handhaven. Door de verantwoor delijkheid voor het blad nu tijde lijk over te nemen, wil Sartre de re gering beletten het Mao-orgaa, in discrediet of zelfs materieel ten on dergang te brengen. Wanneer de re gering .besluit Sartre in zijn verkla ring nu ook my gevangen wil zet ten, dan zal het dan een politiek pro ces niet langer kunnen ontlopen. De arrestatie van de oorspronkelij ke directeur en oprichter van La Cause du peuple, Le Dan tec, had een week eerder al de bezetting door de studenten van de Parijse academie voor schone kunsten tengevolge ge had .waarvan deze 26-jarige linkse activist een der docenten was. (Door Nico Scheepmaker) MONTREUX (GPD) Bob Rooyens heeft zichzelf, na de persprijs van vorig jaar met de Liesbeth List-show, ook dit jaar weer waargemaakt, dit maal met de Duitse ARD-in- zending, de Dusty Springfield- show. Vier of vijf open doekjes waren zijn deel tijdens de ver toning. Voor de Duitsers was het de eer ste keer sinds jaren dat zij met iets goeds voor de dag kwamen, waarbij men gemakshalve maar voorbij ging aan het feit dat de regisseur een Nederlander was, de choreograaf, een Belg (Robert Kaesen). de ster aan het firmament de Engelse Dus ty Springfield, die nog geassisteerd werd door de Engelse Procol Harum. Maar de marken, die het programma mogelijk maakten, wa ren Duits en dat is ook wat waard. Bovendien past een en ander in de internationaliserende tendens die de televisie zo mooi kenmerkt, al speelt men dit jaar duidelijk min der leentjebuur dan in de vooraf gaande jaren Rooyens show droeg zijn karakte ristieke signatuur, die we nog van de Liesbeth List shows kennen. Het nadeel van Dusty Springfield was, dat zy moeilijker met de camera te bespelen viel, want zo mooi is zij nu ook weer niet en zo jong al even min. Maar ze kan natuurlijk zingen en het was aan Rooyens en Kaesen wel toevertrouwd genoeg afleidends rond haar op te bouwen. Genoeg of teveel? Op gelijkwaar dige wyze in elk geval, meestal erg mooi, maar toch ook iets „drukker" dan in de Liesbeth List show, wat natuurlijk mede veroorzaakt werd door de anders geaarde muziek. Liesbeth straalde meer persoonlijk heid uit. Dusty is killer. Overigens zou Bob Rooyens zon der enige twijfel de Gouden Roos al hebben behaald, als het alleen om de programma's ging die zaterdag werden uitgezonden. De Spanjaar den stelden erg teleur met een on nozele produktie waarin poppenspel ADVERTENTIE Suerosa Sucrosa, kaloriebesparend zoet voor wie geen suiker mag gebruiken. met dansende lucifers werd afge wisseld trouwens, hors concours kon de Spaanse regisseur Lazarov ook geenszins waarmaken dat hij vorig jaar terecht de Bronzen Roos veroverde. De NBC had bedacht dat een collage van Royal Horse Guards en Beatles en symphonie-orkest kans zou maken als je zo'n werk stuk betitelde als „NBC experiment in television" (een schromelijke misvatting). En de Roemenen pro beerden in zwart-wit vergeefs te doen waar Rooyens (die overigens dankzij zijn ..specialisatie" in tv- vrouwenportretten ,.de Kees van Dongen van de televisie" wordt ge noemd) in kleur al enkele jaren lang in geslaagd is. AMSTERDAM (GPD) In com binatie met een ludieke objekten- show wordt in december in de Am sterdamse RAI een zes dagen du rend pop feest gehouden. Octopus zal het heten en het is bestemd voor, zoals de RAI zegt. „iedereen die Jong is en een snelle sfeer zoekt". De Octopus moet vrijdag 18 de cember tot leven komen en hij zal blijven leven tot de late avond van woensdag 23 december. Op een overdekt plein in één van de hallen, waar ruimte is voor duizenden jon gelui, zullen popgroepen vam wereld naam optreden. Rondom het plein komt de objek- tenshow, „een lichte kleurrijke ver zameling van kyk-dingen. doe-din- gen, discoteeks en boetieks met za ken waarvoor jonge mensen van de ze tijd belangstelling hebben". De NV RAI-gebouw organiseert het feest samen met het theaterbu reau van Paul Acket. I HILVERSUM GPD) Minister Klompé van CRM is van mening, i dat geen artikel in de omroepwet de NOS verbiedt ook ontspanning op de televisie te brengen. Deze opmer- l king maakt zij in een brief, die zij j aan het bestuur van de NOS heeft I gezonden als reactie op het rapport uitgangspunten voor het gezamenlijk programma Dit rapport werd inder tijd door het NOS-bestuur goedge keurd en naar de minister gezonden. Mej. Klompé vindt dat in dit rap port de omroepwet te eng wordt geïnterpreteerd. Naast zogenaamde ontmoetingsprogramma's en uitzen dingen, die bij uitstek geschikt zijn om gezamelijk te brengen, moet de NOS toch ook zorgen voor een even wichtig totaalprogramma. En daar bij mag het amusement niet ont breken. Weglating van ontspanning zou het NOS-programma veel te zwaar maken en de mroepvereni- gingen dwingen om als tegenwicht een teveel aan lichte programma's te brengen. In haar betoog, dat in het rapport de omroepwet te eenzijdig wordt uit- gelegd, noemt de minister ook het verdwijnen van Scala. Zij betreurt het. dat deze informatierubriek van de NOS verdwijnt en is het oneens met de programmaraad van de NOS welke vond dat Scala niet paste in de gezamelijke opzet van het NOS- programma. De mening van de minister gaat wel scherp in tegen de opinie van de omroepverenigingen, die vinden dat de NOS zich in haar program mapakket moet beperken tot het ge zamelijke programma. In de verga dering van het NOS-bestuur op vrij dag 15 mei zal over de woorden van de minister wel in alle hevig heid worden nagekaart. NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Tobben voor Tokio: kwis voor scholieren van de middelbare school, in kleur (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO) 9.10 Voor de vuist weg, in kleur (AVRO) 10.05 AVRO's Televizier (AVRO) 10.55 Journaal (NOS) 11.00 Ruimtelijke ordening lea 9 (Teleac) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Amerikaan In Maastricht, documentair program ma (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Brandpunt Buitenspel, sportprogramma (KRO) 9.10 De Wrekers, tv-film. in kleur (KRO) 10.00 De Andy Williams Show, in kleur (KRO) 10.50 Journaal (NOS) Nooit is de betekenis van Le nin voor de mensen van de Sowjet-Unte me zo duidelijk ge worden als op die zondagmor gen bij het Kremlin. In een ki lometers lange rij, die zich langs het park bij de muur om het Kremlin en over het Rode Plein slingerde, stonden daar mannen, vrouwen, zelfs hele gezinnen te wachten tot ze ein delijk het mausoleum aouden binnenschuifelen, waar Lenin in zacht-rood licht en zwaar bewaakt ligt opgebaard. De tocht naar zijn gebalsemd lijk onderscheidt zich in wezen niet van de pelgrimages die Christenen naar Bethlehem en Moslims naar Mekka onderne men. In Moskou echter geen spoor van handige lieden die souveniers aan de man bren gen, geen gedrang om een paar minuten eerder in die gewijde graftombe te zijn, maar een devote rust: de Christus, de Mohammed van het Sovjet volk, heet Lenin, Die rol is hem door de Rus sische propaganda opgedron gen. Hyzelf zou stellig bedankt hebben voor die eer. Wladimir Iljitsj Oeljanow voelde zich geen halve en geen hele god, maar de incarnatie van de re volutie. Om de film die Hans Jacobs en Jan Roelands voor de VARA over hem maakten te kunnen zien. heb ik „De handelingen der apostelen" van Nederland 2 laten schieten. Dat spijt me geen ogenblik, want het is een indrukwekkend stuk werk ge worden, mede door het histo risch filmmateriaal dat de Rus sen beschikbaar stelden. Rusland herdenkt hem nu hij 100 jaar geleden werd geboren met maandenlange feesten. Ook het Westen realiseert zich te doen te hebben met een man die de wereldgeschiedenis be ïnvloedde en zelfs wie nooit meer dan de documentaire van gisteravond zag, zal dat niet gauw tegenspreken. Het werd een portret van een van de sleutelfiguren van deze eeuw waardig. Daarna Eisensteins film „Tien dagen die de wereld de den wankelen" uit 1928 .Ook hierin staan Lenin en de okto- ber-revolutie centraal. Maar Eisenstein was er allerminst op uit een documentaire te maken De film was eigenlijk bestemd voor de herdenking van tien Jaar revolutie en moest dus in 1927 worden uitgebracht. HM was nog bezig met de opnamen toen zich de botsing tussen Stalin en Trotzky aftekende. De laatste moest uit de film ver dwijnen, wat Eisenstein een aanzienlijke achterstand op het produktieschema opleverde. Wat er tenslotte uit zijn vin gers kwam is een begrip in de filmgeschiedenis geworden. Eisenstein wilde verscheidene gebieden bestrijken: de lave rende Keren^ky-regering, de bolsjewieken, de soldaten aan het front zowel als de arbei ders HU nam zijn toevlucht tot symboliek teneinde in zo min mogelijk meters film zo raak mogelijk te typeren. Zo werden wuivende geweren en zeisen de trouw van leger en boeren aan de bolsjewieken: zenuwachtig gedoe van ambtenaren met hun telefoons suggereert het wanke len van de regering-Kerensky; een jochie zit op de troon van de Romanoffs te trappelen: de revolutionairen hebben gewon nen. De Russen wisten niet best wat ze er mee aan moesten. Voor hun propaganda-kopp«l- apparaat, dat zich vooral tot analfabeten moest richten, was de film te intellectualistisch, te moeilijk. Waarschijnlijk is er gisteravond in menige Neder landse huiskamer net zo over geoordeeld Vanavond wordt het simpeler .daar zorgen Wil lem Duys en „De wrekers" voor. INVALLER VOOR DINSDAG 28 APRIL Hilversum I 402 m. AVRO 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Zing met ons mee: liedjesprogr. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kind. 19.00 Trefpunt. De discussie rubr. voor act. zaken 19.30 Nws. 19.35 Van avond vrolijkheid, muz. act. en we- j tenswaardlgheden 22.00 - „O" een rondje radio 22.30 Nws. 22.38 Med. 22.40 Radiojourn. NOS 22.55 Signaal muz. van eigen tijd: mod. muz opn. 23.35 Horizon een Santur-solo uit Perzlee 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. KRO 18.19 Ultz. van het Gereform. Pol. Verb. 18.30 Nws. 18 41 Act. 19.00 Licht ens. met sol 19.40 Concillepost- bus 19.45 Wie is in godsnaam Jezus Christus?, lez. 20.00 College xxvt Nederl. sagen en legenden, spel met teksten en muz. 21.10 De Therapie hoor spel 22.25 Overweging 22.30 Nws. 22.38 Pari. overz .22.45 De zingende kerk. muz. lez. 23.00 Kontekst magaz. waar in over de dingen wordt doorgepraat 23.30 Zingen overallerlei men sen 23 55-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG 29 APRIL Hilversum I 402 m. VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Stereo; Lichte gram. muz. 7.30-7.35 Van de voorpagi na) VPRO 7 54 Deze dag VARA .00 Nws. 8 11 Act. 8.20 Stereo Lichte gram muz. 8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de hulsvr 9.00 Stereo: KI. ork. werken gr. 9.35 Waterstan den 9.40 Schoolradio 10.00 Lichte gram. muz. 10.50 Voor de kleuters 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw 1140 Stereo Tenor en plano klas. lied. 12.00 Stereo Pianorecital klas. muz. 12.25 Stereo me tropole ork. met zangsol. amusem. muz 12.54 Voor het platteland 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Stereo Licht Instr. ens 13.45 Gesproken portret 14.00 Stereo Jazz muz gr. 14.10 Milan, hoorspel. 15.15 In de Toonzaal muz. door en voor de Jeugd 16.00 Nws. 16.03 Soc. Zestig min. voor boven de zestig NOS 17.02 Onder de groene linde oude liedjes 17 2 Toerlsmo toeristische inform, lüt bin nen- en buitenland VARA 17 40 Ste reo Pianorecital klas. muz 17.65 Med. Hilversum II 29; m. ADVERTENTIE gram. 16.03 tijdelijk elke fles van-Tffvoor NCRV 7 00 Nws. 7.11 Het levende woord 7 16 Sterto: Op het eerste ge hoor klas. muz. gr. 7.25 Horen en zien 7.30 Nws. 7 32 Act. TROS 8.00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen verzoekpl. progr. 8.30-8.32 Nws. 9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr. 9.30 Voor de kleuters 9.45 Van 1685 tot vandaag, muz. lez. 10.15 Sphinx progr. voor. de vrouw 11.00 Nws. 11.03 Plek uur- wedstrijdprogram. 11.45 Act. 11.55 Med. KRO 12.00 Stereo Van twaalf tot twee gevar. program. 12 22 Wij van het land 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41 Act 13.00 Raden maar. quiz NCRV 14 10 Stereo Mod. ork. muz. gr. 15.00 Pro voor oudere luisteraars 16.00 nws Stereo: Voor de Jeugd 17.00 Ste reo twien-Popradio voor t(w) leners: 17.50 Overheldsvoorl. Mens en samen leving Een uiz. van het ministerie van CRM. Hilversum III 240 m. NCRV 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing licht vok. muz. 10.00 Nws. 10.03 Men- gelmuze nwe langspeelpl. met kritisch comm. E O. 11.00 Nws. 11.03 Gospel - sound muz. progr. speciaal voor Jon ge mensen NOS 12.00 Nws. 12.03 Muz. lezen AVRO 13.00 Nws 13.03 Radio journ. 13.06 Zet 'm op: licht pl pro gram. 14.00 Nws. 15.00 Nws. 15.03 Ar- beldsvlt. pop. verzoekpl. progr. 1600 Nws. 16.03 Gimmick licht pl. program 17.00 NWS. 17.02 Radiojourn. 17.05- 18.00 Toppoppology toppertlps en country hits. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NOS/NOT 11.00-11.50 Schooltelevisie VARA 17.00-17.35 Voor de kind. NOS 145 De Fabeltjeskrant. NOS 18.55 Journ. IKOR CVK RKK Kenmerk 19.04 De wekelijkse Inform, rubr. over kerk en samenleving NOS 19.27 voet bal rechtstreekse reportage van de flna le om de Europa Cup voor Bekerwin naars ln Wenen 20.15-20.25 Uitzen ding van de Communistische Partij Nederl 21.15 Ultz. Sticht. Soc VPRO: 21.20 Mei 1970. progr over ama teur-voetbalverenigingen. 21.50 De O- ranje Vrijstaat Een maatschappij pro voceertk abouters, film NOS 22 30-22.35 Journ. Nederland II. NOS 18.45 De Fabeltjeskrant NOS 18.55 Journ. VARA 19.04 Midweek Jon- gerenprogr. NOS 20.200 Journ. Va- ra 20.20 Woleck tv-fllm 21.10 Happv- End tekenfilm uit Bulgarije 21.15 Bel- levue Presentatie Kunst en Kunste naars. HIRO 22.00 Gehandicapt- Leren en leven, progr. over onderwijs, hulsvesting en vakantie van lichame lijk gehandicapten NOS 22.20 Journ. TELEAC 22 25 Spaanse les les 13 herh. 23.06-23.35 Kosmovlsle les 2 herh.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5