lobert Redford is 't sterrendom beu „Topaz": opnieuw Hitchcock een echte Middelmatige „Rio Hondo" Eva tlJMERËNTD OP EEN BERGTOP IN UTAH Lmlm v_y Burcht in Ardennen: n aparte oorlogsfilm De sex *ïïss,hmwi Speelgoed in Films Leiden Midnight Cowboy pAG APRO. K>T0 JOfcLTWOOD In een tQd waarin de meeste sterren „uit" t, is Robert Redford plotseling „in". Het sterrerxiom ver st op het ogenblik veel van zijn glans, tot grote schrik van pa alle Hollywood-acteurs en hun publiciteitschefs. Feit is jbter dat er een belangrijke herwaardering aan de gang is f] de Amerikaanse filmhuishouding. In de eerste plaats als >rolg van het enorme suooes van weinig kostbare films met jbekenden in de hoofdrollen en in de tweede plaats door de tele mislukking van dure projecten met bekende figuren, die eelal van een half miljoen tot een miljoen dollar per film ^dienden. jedford maakt een uitzondering op huidige ontnuchterende ervarin- van de industrie met sterren. El- filmmaatschappü zou hem graag alen hebben, maar Redford wil al en werken op zijn eigen voor- arden. Robert Redford is het type de anti-ster van vandaag. Hij gst het uiterlijk vertoon van het errendom resoluut af en trekt zich hij niet werkt terug op een berg- p in Utah. Toch wordt in de film- jeld van Hollywood door niemand twist dat Redford een ster is. Er jn op dit moment drie successen a hem in circulatie: „Butch Cas- dy and the Sundance Kid", die isr men verwacht dertig miljoen jllar zal opbrengen, „Downhell ra ff", zijn eigen project en een succes de Jeugd, en „Teil them Willy oy is here", geen overdonderend Bcces maar wel geprezen door de Milieu En daarom is Robert Red ed „Jn". Maar deze omstandigheid 1 zichzelf schijnt hij van weinig be lang te achten. Zijn geringschatting voor materiële welvaart is keer op keer bewezen. Aanzien betekent niets voor Redford, maar wat hij waar deert is succes als een middel tot een artistiek doel. „Ik houdt er van mij zelf te kunnen uiten in films, die ik verlang te maken", zegt hij. „Mijn voornaamste belangstelling geldt de Amerikaanse samenleving en wat daarin gebeurt. De films, die ik de laatste twee jaar heb gemaakt, heb- heb betrekking op de Amerikaan se maatschappij en ik ben van plan er meer te maken". Redford maakte zich al zorgen om het leefmilieu in zijn land voordat de ecologie ofwel de leer van de verandering van de men selijke omgeving tot een nationale aangelegenheid uitgroeide. Hij nam actief deel aan de strijd tegen de milieu-verontreiniging en verliet Los Angeles wegens de smog. Of het nu gaat om het milieu odf om zijn eigen loopbaan, Redford reageert volgens zijn geweten. Zijn sleutelwoord is „integriteit". Redfords jeugd schijnt weinig aanwijzingen voor zijn huidi ge „grootheid" te hebben gegeven. Superster „Butch Oassidy and the Sundaoe Kid" was een andere geschiedenis. „Fox wilde mij niet. De studio zocht naar een superster als tegenspe ler van Paul Newman", vertelde hij, „Paul en ik hadden elkaar nooit ont moet, maar hij mocht me op basis van mijn werk. Ik maakte kennis met George Hill, de regisseur, en ge lukkig kende ik William Goldman, die het scenario geschreven had. Die drie namen het voor me op en dreven het door. En nadat de eerste rusheg (dagpro- dukties) waren afgedraaid zeiden de grote heren van Fox: „Wij hebben Redford altijd willen hebben". Nu wil iedereen Redford hebben, maar hij zit weer op zijn berg in Utah en mijmert over zijn volgende ADVERTENTIE Honger Hij is 32 jaar geleden geboren in Santa Monica en opgegroeid in San Fernando Valley. Hij geeft toe dat hü zijn schooltijd heeft doorge bracht met dagdromen en buiten de school de beest uithing. Hij verliet de universiteit vaar Colorado als tweede Jaarsstudent om door Europa te zwer ven. „Meestal leed ik honger en in Schotland heb ik eens gevraagd of ik de nacht in de gevangenis mocht doorbrengen om een kosteloze maal tijd te krijgen. Die ervaring is ge weldig voor me geweest. Ik voelde me steeds meer een persoonlijkheid worden". Redford, die grote waarde hechtte aan zijn vrijheid, zette zijn onafhankelijke levenswijze voort, toen hij van zijn Europese omzwer vingen in New York terugkeerde. Hij liet zich inschrijven bij de Ame rikaanse Academie voor dramatische kunsten en kreeg steeds meer be langstelling voor toneelspelen. Red ford trouwde op 21-jarige leeftijd met de vier jaar jongere Lola van Wag enen en trad op in enkele Broadway -shows. Vlucht Dat laatste leidde tot aanbie dingen uit Hollywood. Hij speel- Driemaal Robert Redford: in het midden als bandiet in ,fiutch Cassidy and the Sundance Kid", links als skiër in „Downhill Ra cer" en rechts als sheriff in „Teil them Wülie Boy is here". de in drie belangrijke films, die evenwel geen succes hadden: „Inside Daisy Glover", „The Chase" en „This property is condemned". Daarna nam hij de vlucht. „Ik werd op een dag wakker en kwam tot de conclusie dat ik er geen aardigheid in had", vertelt hij. „En dus ging ik weer voor een jaar naar Europa. Een van de films die ik daardoor aan mij neus voor bij zag gaan was Blow Up. Toch heb ik er geen spijt van gehad". Red ford keerde naar de Ver. Staten te rug voor de filmversie van het Broadway-succes „Barefoot in the park". Maar juist op het moment dat zijn filmloopbaan een hoogtepunt leek te bereiken deed zijn onafhan kelijkheid zich weer eens gelden. Paramount had hem uitgekozen voor een western, ,31ue". maar hij had bedenkingen en wees de opdracht af. De filmmaatschappij maakte een proces tegen hem aanhangig en liet Terence Stamp in de film optreden. Zoals Redford had voorzien werd „Blue" een daverende mislukking. ADVERTENTIE MERCEDES-BENZ LIDO „Master of suspence" Alfred Hitchcock is na jaren afwezigheid weer terug in een van de Leidse filmtheaters. Toen genoten we van zijn „North bij North-West", „The man ki the dark brown suit" en een van zijn meest recente crea ties „The Birds", nu verfilmde Alfred het boek „Topaz" van Leon Uris op zijn eigen mystieke wijze. VONDELLAAN 45 LEIDEN TEL.44 545 Paramount trachtte tot een schikking te komen door hem de mannelijke hoofdrol in .Rosemary's baby" aan te bieden. Redford weigerde. Hij dacht niet dat het een voor de ac teurs dankbare film zou worden en had er bezwaar tegen als ruilobject te worden behandeld. Tenslotte vond hij een uitweg uit de moeilijkheden door rechtstreeks te onderhandelen met Charles Bluhdorn, hoofd van Gulf and Western Conglomerate, de eigenaresse van Paramount. Bluhdorn verklaarde zich bereid, het eigen project van Redford. een realis tische kijk op het ski-leven, „Down hill racer", te financiëren. Inmiddels was Redford betrokken genaakt bij twee andere films: „Teil them Willy Boy is here" trok hem aan om de uitbeelding van de positie van de Amerikaanse Indiaan. Het project was gewaagd omdat de regie werd gevoerd door Abraham Polons- ky, die in 20 jaar geen film had ge maakt omdat hfj op de zwarte lijst stond. Redford accepteerde de film met een voorbehoud. Universal wilde dat hij de vervolgde Indiaan zou spelen, maar Redford betoogde dat het gek zou zijn als de Indiaan werd ge speeld door een blonde man met blau we ogen. Hü nam de rol van sheriff. 1 ADVERTENTIE Voor tlecht» enkele centen méér per g la» geniet U vaneen jonge jenever van wereldklasse! DE KUYPER EXPORTJENEVER Achtergrond voor deze spannende splonagefilm is de kwestie Cuba. 0 kunt het zich misschien nog goed herinneren hoe we in 1962 plotse ling de dreiging van een derde we reldoorlog voelden toen Ameri ka dank zü de U-2-verkennings- Yliegtuigen ontdekte, dat Russische technici en ingenieurs bezig waren raketten met atoomkoppen op te stellen op Castro's eiland. In die spannende dagen projec teerde Leon Uris zijn verhaal over Russische, Amerikaanse en Franse spionage en contra-spionage. Het verhaal begint met de vlucht van een hooggeplaatste Russische amb tenaar naar de V.S. daarbü gehol pen door Amerikaanse geheime agenten. De zaak begint te rollen wanneer deze Russische overloper vertelt, dat er veel Russen in Cuba zün om een aanval op Amerika voor te berei den. Om de beweringen te contro leren moet een Cubaanse secretaris bil de Verenigde Naties worden om gekocht. Deze moet op de hoogte zijn van het handelsverdrag tussen de Russen en de Cubanen. Omdat de Cubaan anti-Amerikaan is wordt het klusje opgedragen aan een Franse spion, Andre Devereaux genaamd. Als deze opdracht op het nippertje geslaagd is wordt hem op gedragen naar Cuba te gaan om zich daar persoonlijk van de ont wikkelingen op de hoogte te stellen André heeft daar in de loop der ja- REX Het mooiste speelgoed ls zyn tweede Leidse week Inge gaan. Het Deense filmwerk zet zich uiteen met het probleem van de semi-pornografie met als ant woord sex kan een aardig ge bruiksvoorwerp zijn. De makers bereiken die conclusie op aardige en satirische manier. ren een voortreffelyke spiona ge-dienst op touw gezet. De groep staat onder leiding van knap pe Juanita de Cordoba, die verliefd is op André. Een tweetal medewer kers gaat op pad om de Russische schepen in de Cubaanse haven Vi riel te fotograferen. De opdracht mislukt, want het tweetal wordt ontdekt door Cubaanse soldaten en zo gemarteld, dat ze tenslotte de naam van Juanita de Cordoba noe men. Ondanks de mislukte opdracht weet André toch de foto's in zyn bezit te krijgen en te vluchten uit Cuba. Op het vliegveld verneemt hy dat Juanita de Cordoba by een huiszoeking is doodgeschoten en dat de hele groep is gearresteerd. De tweede intrige die nu ontstaat is het feit dat André naar Frankrijk wordt teruggeroepen, omdat Cuba by de Franse regering tegen zyn optreden heeft geprotesteerd. In middels heeft de Russische overlo per ook meegedeeld dat er in de Franse regering een groep „Topaz" aan het werk is die spioneert voor Rusland. André komt in een moeilijk par ket. Een verklaring over zün missie in Cuba aan de Fransen zou bete kenen, dat het onmiddelyk door de groep Topaz zou worden overge briefd aan de Russen waardoor het gevaar voor een wereldoorlog nog zou toenemen. Hoe André er ten slotte in slaagt de groep Topaz op de knieën te krygen moet u zelf gaan zien. Hitchcock slaagt er in elk geval in met een vry simpele cameravoering de spanning tot zeer grote hoogte op te voeren. Aan de manier waarop Hitchcock in de loop der jaren zyn verhalen heeft verfilmd, is weinig veranderd Ook ditmaal is hy niet afgeweken van de gewoonte om zelf ook even een klein onbetekenend rolletje in de film spelen. Wie goed kykt ziet de oude Alfred op een gege ven ogenblik in een rolstoel op het vliegveld rondryden. TRIANON Kosten noch moei te zün gepaard om van „Castle Keep" (De burcht in de Ardennen) een aparte oorlogsfilm te maken. Een héél aparte oorlogsfilm. Niet alleen van bloederige veldslagjes, maar ook van de wazige schynwe- reld van corruptie en oorlogsro- mantiek. „Verrassend anders", heeft re gisseur Sydney Pollack zyn in derdaad sfeervolle en boeiende kleurenproduktie als slogan mee ge geven. Maar desondanks zal de film in de ogen van vele doorsnee sol- datenfilm-liefhebbers „sneuvelen". Want de héél aparte verfil ming van het boek van William Eastlake scenario: Daniel Tara- dash en David Rayfiel is voor al in het begin niet „pakkend" ge noeg en mist ook in het midden stuk, waarin geleid door de muziek van Michel Legrand de ach tergronden worden getoond, teveel directe actie. Toch behoort ,De burcht in de Ardennen" tot de wei nige „betere oorlosgfilms". Wat voor een groot gedeelte te danken is aan de éénogige majoor Falconer (Burt Lancaster) en diens rechterhand, kapitein Beekman (Patrick O'Neal). In de winter van 1944 worden Fal coner en zün Amerikaanse solda ten ingekwartierd in het fraai, te midden van de bossen gelegen kas teel Maldorais, waar een impoten te graaf (Jean-Pierre Aumont) en diens vrouw/nichtje Thérèse (As- trid Heeren) hun rustig leven lei den. Het draaiboek van de film laat zich gemakkelijk raden, wat op zich een compliment voor de beide sce- nario-schrüvers is. De graaf ziet zün jonge vrouw nauwelüks tegen zün zin een verhouding met de ma joor beginnen en dan verschünen uiteraard óók de Duitsers op het (strijd) toneel. Een homerische strijd ontbrand, waarin aanvanke- lük ook de (traditionele) bordeel meisjes 'n handje toesteken. Lang zaam maar zeker voert de film dan naar de Grote Finale, waarin Duit sers en oude kunst worden opgebla zen en oude beelden en Jonge sol daten sneuvelen. Dat tenslotte nog slechts voor de (inmiddels zwange re) Thérèse een Nieuwe Toekomst gloort zal de wat romatisch inge stelde oorlogsfilm-kenner nauwe lüks verbazen. Evenmin als het feit, dat de in reserve gehouden neger soldaat (AI Freeman Jr.), de kans krügt om zün verhaal, het helden verhaal rond de burcht, te kunnen schrüven. De leidster van de Cubaan se ondergrondse, Juanita de Cordoba (Karin Dor) met de Franse spion André Devereaux Frederick Stafford). STUDIO Midnight Cow boy, het succes van een nieuwe filmgeneratie in Ame rika blüft nog een week in Leiden. En terecht. Het verhaal van de be proevingen van de Jonge Texaan die zün geluk in de metropool New York komt zoeken, is zeer sterk verfilmd. Opvallend in dit fraai en modieus uitgevoerde film werk is het acteren van „cowboy" John Voigt en zün „gabber" Dustin Hoffman. LUXOR Wat ruw komt in de western Rio Hondo naast de ste vige knok- en schietpartüen, het probleem van gemengd bloed uit de verf. De tweeling Johnny en Notah Moon, half Comanche, half blank staan lünrecht tegenover elkaar. Notah, de Comanche-leider schünt alle slechte eigenschappen van blanken en Comanches in zich te hebben verenigd, terwül John ny, die het natuurlük ook niet ge- makkelük heeft het minachtend Comanche heeft men altüd voor in de mond er zich in de blanke maatschappü aardig doorheen slaat. De man die aan de kant van de indianen staat is natuur lük de schurk, die brand sticht, plundert en vrouwen verkracht, een andere visie kan men niet ver wachten in een Amerikaanse wild west film. Rio Hondo is over het alge meen een middelmatige western Er wordt veel in geschoten en het bloed vloeit rükelük. Zoals in iede re wildwest film begint het, als de spanning moet worden opgevoerd te waaien en grote stofwolken be geleiden de in het rond fluitende kogels. Het is jammer dat de ma kers juist de kleur van de ogen als onderscheid tussen de twee broers hebben gekozen, want bü een close-up blükt dat dit niet het geval is. Voor de schurkenstreken van zün broer moet Johnny vaak op draaien en daar krügt hü ten slotte genoeg van. Hü daagt zün broer uit tot een duel in het stad je Rio Hondo. Eindelük ziet de (geestelük gestoorde) Witte Co- manche de gelegenheid zich te wreken op het gehate blanke ras. Hü besluit tot een aanval op het stadje. Niet iedere Comanche laat zich door deze blinde haatgevoe lens meeslepen, zeker niet de jon geren. De verwikkelingen, die na zün besluit om tot de aanval over te gaan volgen, zün de oorzaak dat de tweekamp toch door gaat De .meest blanke" wint natuurlük en de Comanches laten zich door hem als makke schapen terug brengen naar het onherbergzame plekje waar zü van de blanken mogen leven. CAMERA —De sex en Eva be hoort tot dat type films die de problematiek van 's mensen leven en hun oplossing in een notendop proberen samen te vatten. Het werkje doet dat vrü algemeen, hetgeen een beetje vervelend is. Want wat gezegd en getoond wordt over geboorte, huwelük, alterna tief overspel, verliefdheid etc. is bepaald niet baanbrekend. niet filmisch en niet episch. Soms en dat kan natuurlük een reden zün om de film te gaan zien. wel een beetje bloot. Eva beantwoordt aan het klassieke verwachtingspa troon: niet de Dolle Mina. maar ln principe toch de karikaturale huisvrouw met de pollepel. De voorlichtingswaarde lükt zelfs ni hil.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 25