onkere wolken Begrip abortus moet uit de wet verdwijnen iren de Amerikaanse samenleving Nederlands Genootschap voor medische sexuologie a 11 APRIL 1970 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA 17 (Van onze correspondent mr. H. L. Leffelaar) -11NGTON (GPD) I. F. Sto- van de weinige oudere radicalen steeds van zich laat horen door van een eigenhandig geschreven kelijkse publikatie, denkt dat ia aan de rand staat van een 16 omwenteling Naar aanleiding bomaanslagen van ultra-radica- eef hij: ,,ik kan in Nixon en zijn niet de enige die het ge- van een gevestigde orde, die onwil of uit onmacht, niet s om tegemoet te komen undamentele voorwaarden lumane samenleving. Kort verscheen onder de titel van rebellie" een beknopt ran William O. Douglas, Ie progressieve rechters van laad. daarin: „De spanningen [en in ons «Amerikaanse) njn zó groot geworden en gewelddadig en voortdu wt land in de greep is ge- een groot gevoel van on- k...). Op het internatio- [Lzijn wij vrijwel paranoide II De wereld is vol gevaarlij- Iedere onruststoker waar !r wereld, is een commu- Het land is in de macht (parte stilte van angst, die I taak van is dat wij sommi- ïze liberale tradities over- len. Johnson predikte e dat de rest van de we- D op wat wij hebben en, ten ten. dat van,ons af zt^J- i eze angst heeft van ons litaire experts gemaakt. aire strategie voert in ons medewerkers geen pijnlijke bezorgdheid ontdekken, geen begrip voor wat er gaande is, geen werkelijk inzicht. Wan neer is er ooit een stompzinniger natio naal leiderschap geweest terwijl de storm wolken zich samenpakken?De ultra-radicalen stellen zulke vragen niet meer. Zij hebben hun conclusies al ge trokken. denken inderdaad de boventoon, en het overheersen van de militaire hou ding heeft een treurig effect gehad op ons nationale leven". Om deze visie van een paranoide Amerikaan te staven, citeert Dou glas feiten: O Sinds 1947 zfjn tenminste 20 mil joen Amerikanen aan een zogenaam de „loyaliteite" test onderworpen. Redenen om iemand af te wijzen voor een baan in het federale apparaat waren oa. het bijwonen van een bij eenkomst die later .subversief' werd geacht, het voorspellen van de val van Tsjang Kai-tsjek, oppositie tegen Amerikaanse steun aan de Fransen in Vietnam (dus vóór 1954), het pro pageren van de toelating van com munistisch China tot de Ver. Naties. Een privé-organisatle houdt er een archief op na van 5 miljoen jonge Amerikanen die aan protest demonstraties hebben deelgenomen, of die zich destijds inzetten in de strijd voor de burgerrechten in het zuiden. De namen worden tegen be taling verstrekt. De leiders van zulke organisaties als de B453 O-,.534", studenten voor dent Nixon voor de vuurproef. een demooratische samenleving, mo- ratoriumgroepen tegen de oorlog wor den constant gesurveilleerd. Pogingen worden in het werk ge steld om mogelijke radicalen van de universiteiten te weren door by hun aanvraag bepaalde „maatstaven" aan te leggen: wanneer de aankomende student niet ls aangesloten bij een kerk, politiek liberaal is en belang stelling heeft voor artistieke zaken en als hij bovendien afkomstig is uit een ontwikkeld en welgesteld milieu, dan moet volgens deze maatstaven worden aangenomen dat hij een po tentiële onruststoker kan worden. Van iedere telefoon ln de rege ringsgebouwen moet worden aan genomen dat hij afgeluisterd wordt, zo ook van iedere regeringsconferen<- tiezaal. In Washington zijn hotels die speciale kamers hebben waarin alle gesprekken opgenomen kunnen worden, en waarin de bezoekers ge filmd kunnen worden door een spie gel die aan een kant doorzichtig is. Liberaal in naam Daar kan nog aan toegevoegd wor den dat sinds het aan de macht ko men van president Nixon het mini sterie van Justitie nog grotere be voegdheden heeft gekregen om tele foongesprekken van particulieren af te luisteren, dat post uit het buiten land geopend kan worden en dat de politie in Washington de bevoegdheid heeft gekregen om zonder bevel hul zen binnen te dringen en er huisaDe- king te verrichten deze maatregel diende ter bestrijding van de handel in verdovende middelen, maar er is geen enkele garantie dat deze be voegdheid ook niet in andere geval len zal worden toegepast. Uit deze gegevens rijst een in het buitenland een weinig bekend beeld op van een Amerika dat alleen nog ln naam en in zijn propaganda, pro gressief en liberaal is. Een Amerika dat in wezen angstig dicht komt te staan by wat doorgaans onder een autocratisch land wordt verstaan: een land waarin een gevestigde, heer sende klasse de lakens uitdeelt, het contact met lagere groepen en wat zij wensen heeft verloren en die zyn belangen beschermt door repressie ve maatregelen. Felle tegenstellingen Amerika's jonge radicalen en ultra- radicalen. of zij .symbolische" bom aanslagen voorstaan of niet. zijn het er in ieder geval over eens dat de Ver. Staten niet kunnen voortgaan op de ingeslagen weg Deze weg leidt naar hun mening naai- het on leefbare regime van een politiestaat, naar verpaupering van grote delen van de bevolking, naar verontmense- lyking van de samenleving. Het „nieuwe" Amerika dat het voor ogen staat, rmoet afstand doen van het kapitalisme en op socialistische grondslag opnieuw worden opge bouwd. Er is geen enkele visie die zo regelrecht indruist tegen de ge vestigde en geheiligde Amerikaanse opvattingen over het land. als deze. De oppositie van deze jongeren is niet, zoals in conservatieve kringen nu wordt aangevoerd, het gevolg van een verwende jeugd, van conflicten met ouders, of van de internationa le spanningen waarmee zy opgroei den. Hun streven is gebaseerd 'op feiten Er zyn minstens anderhalf mil joen Amerikanen die geen enkele bron van inkomsten hebben. Onge veer zes miljoen verdienen niet meer dan 300 dollar (1200 gulden» per jaar; 29 miljoen gezinnen verdienen minder dan 3000 dollar per jaar, on geveer de helft van wat officieel als een minimum basis-inkomen wordt geacht. De kans dat een 24-jarige neger meer dan 3000 dollar per jaar gaat verdienen is 41 percent "voor blanken van die leeftijd: 78 percent». Het werkelooeheidspercentage voor blanken is ongeveer 3,1 percent, voor negers 8,7 percent. Ruim 6 '4 miljoen Amerikanen van Mexicaanse oorsprong leven in armoede. Hun werkeloosheidspercei- tage is tweemaal zo groot als die voor het gehele land. Ze hebben doorgaans niet meer dan zeven jaar onderwijs gehad «de negers halen een gemiddelde van negen jaar». Bevoorrechting De jonge radicalen verzetten zich tegen de structuur van de Ameri kaanse samenleving, die de welgestel- den meer bevoordeelt dan de ar me ren. In Texas, bijvoorbeeld, ontvin gen de boeren «2,1 percent van de bevolking van die 6taat) ongeveer één miljard gulden aan subsidies voor het niet verbouwen van land. De armen van die staat 'byna 29 per cent van de bevolking» kregen daar entegen 28 miljoen uitgekeerd in voedsel «de regering geeft jaarlijks iets minder dan 1 miljard gulden uit aan het opslaan van agrarische over- produktie De achtergrond van deze schrille contrasten is te zoeken in een curieu ze puriteinse filosofie, afkomstig van de eersten die Amerika bevolkten, die aan zoveel Amerikaanse opvattingen ten grondslag ligt. Deze filosofie werd door William O. Douglas, een van de meest progressieve leden van de Ho ge Raad. in zyn boekje „Punten van rebellie" omschreven als: „de puriteinse ethiek dat vlyt en hard werken iedereen aan de top van de samenleving doet belanden." Dou glas zegt dat deze redenering een groot deel van het denken van Ame rikanen heeft geconditioneerd en ver antwoordelijk is voor de traagheid waarmee het land zich bezighoudt met zulke problemen als de honger en de ghetto'6 van de grote steden. Een recent artikel van Robert Sherrill ln „The New Y»ork Times Magazine" raakt een ander aspect van ditzelfde fenomeen: „De lokalen van de wetgevers en de afdelingen van de regering worden op ieder ni veau bevolkt door mensen die gelo ven dat iedereen die honger lydt en hulp zoekt, een schooier is". Sherrill zegt dat een statistisch onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer één procent (50.000) van de 7 1/2 mil joen mensen die een minimale toe lage van de regering kregen, bestem peld kan worden als „parasieten". Maar, zegt hy, „niettemin geloven de meeste politici nog steeds dat iemand die honger lijdt, tekort komt omdat hij een zondaar is en een nietsnut". Inderdaad is een van de meest ge hoorde argumenten in Amerika, wanneer dit probleem ter sprake komt: „Ik heb er zelf hard voor moeten werken om te bereiken wat ik bereikt heb en in dit land kan iedereen hetzelfde doen als hij maar wil". Deze gedachtegang is zó ge worteld in de Amerikaanse mytholo-, gie en tegelijkertijd ook zo nauw ver. weven met 't geheiligde „free enter prise "-systeem «wat in werkelijkheid meestal neerkomt op de regel dat iedereen zijn eigen boontjes moet kunnen doppen dat de radicalen die met deze redenaties willen breken voor een byna onoverkomelijke opga ve staan. Respect voor de mens Him frustraties zijn dan ook voor al het gevolg van deze mentaliteit. De revolutie waarin Amerika zich be vindt is in de eerste plaats gericht tegen de heersende nationale filoso fie. „Het doel van de revolutie", schrijft William O. Douglas, .is niet om het technologische regime te ver nietigen. Het is om het bestaande sy steem menselijker te maken, om de machine ondergeschikt te maken aan de mens, en om ruimte te laten voor de bloei van een samenleving waarin iedereen tot zijn recht kan komen en gerespecteerd kan wordeji. Hy zegt verder: „Het protest waar van wij getuige zyn is de herbevesti ging van het vertrouwen in de mens. Het ls een protest tegen het moeten leven onder voorschriften en voor- oordelen en houdingen die de extre- men van rijkdom en armoede ver- I oorzaken, die ons toegewijd maken aan de vernietiging van mensen door middel van wapens, bommen en gassen". Maar Douglas eindigt zijn geschrift met een pessimistische gedachte: „Het zou een revolutie kunnen wor den in de zin van een explosieve poli- Geweld tegen bestaande Ame rikaanse orde. tleke wedergeboorte Het hangt er van af hoe verstandig de gevestigde orde «establihment» is. Wanneer men echter, met de aanwezige grote voor raad wapens, besluit om de proteste rende Jongeren te onderdrukken, gaat Amerika, vrees ik, een vreselijke wor steling tegemoet". Olga-Barbara „Ze is mooi. lang, mager en zwaar moedig, heeft prachtige grijze ogen en een stem die tegelijkertijd liefe lijk en schor, traag en een beetje afgebeten klinkt. Ze lijkt, kortom, op het Athene waar ze geboren ls". Kor te persoonsbeschrijving van de chan- sonnlère Olga Carlatos die. volgens Marie France, zeer bewonderd wordt door „keien" uit het chansonvak als Jacques Brei en Barbara. De legen darische Barbara zou zich zei f6 zeer gestreeld voelen als critici Olga „een nieuwe Barbara" noemen. Kijkmodc ModebedenkseLs waarmee men dit voorjaar kan «opvallen zijn: zeer nauwsluitende mouwloze gebreide truitjes die op heuphoogte overgaan in een korte of halflange rok van glimmend vinyl, dunne fladderende avondjurken van mousseline dat be drukt is met kleurige reptieldessins: brede ceintuurs van reptielleer die door middel van een leren veter zo strak als korsetjes om het mid del worden gesnoerd; cocktailjurken waarvan het rugdecolleté tot diep op de heupen door loopt en doorsneden wordt door brede horizontale en ver- tikale banden, afgezet met vinyl, fel gekleurde lakcentuurs met laag op de buik een enorme glimmende gesp. (Van onze medische medewerker dr. J. Kater) DEN HAAG (GPD) Het Nederlands Genootschap voor medische seksuologie heeft vorig jaar een rapport opgesteld over het abortusvraagstuk, dat door omstandigheden eerst on langs voor publikatie kon worden vrijgegeven en dat nu in „Medisch Contact" staat vermeld. Het genootschap acht in de huidige situatie het opstellen van stringente, gefixeerde regels voor de medische indicatie tot abortus provocatus ongewenst,. Deze uitspraak is gebaseerd op de onvoldoende ervaring met therapeutische abortus voor een uitgebalanceerd standpunt en op de nog te korte periode van discussie in brede kring. Daarnaast ook op de snelle ont wikkeling van de geneeskunde en de voortdurende wijziging, zowel bij de Nederlandse bevolking als by de art sen. van hun houding ten opzichte van de zwangerschap en het afbre ken daarvan Tenslotte ontbreekt volgens het genootschap de benodigde weten schappelijke kennis op dit gebied wat betreft de Nederlandse bevol king. Naast deze eerste conclusies meent het Genootschap dat het niet juist is de medische procedureregels te beschouwen lós van de wenselijk heid tot wetswijziging. De bestaande wetgeving laat de arts wel voldoende ruimte om een abortus op medische indicatie te realiseren, maar er be staan nog vele onzekerheden over de begrenzing van deze medische indi catie. Dit wordt nog geaccentueerd door een veelal negatieve instelling van de Nederlandse artsen hier te genover. Als alternatief moet gestreefd wor den naar een wetswijziging, waar door het begrip abortus geheel uit de wet verdwfjnt. echter met behoud der strafbaarheid voor een niet-ge- neeskundige die abortus bedrijft. De therapeutische abortus door art- i sen m«Det aan hoge normen van goe de geneeskunde voldoen. Naar de huidige opvattingen eist de medi sche moraal voor abortus provocatus een medische indicatie, maar dit kan niet altijd zo blijven, omdat het so- I ciale abortusprobleem door deze voorwaarde onoplosbaar is. Als eerste trap om tot een oplos- j sing te komen noemt de commissie als suggestie dat de abortus provoca tus door de arts niet strafbaar is zo lang hij binnen de grenzen van be- I paalde gedragsregels blijft. Daar naast moet de medische moraal af stand doen van de eis voor een «zelfs zeer ruime» medische indicatie. De gedragsregels houden in. dat er geen buitensporig salaris mag worden ge- vraagd en dat geen heimelijke be handeling bestaat, dit laatste door overleg met andere artsen. De tweede trap legt de beslissing ir» beginsel in handen van het echtpaar en eventueel van de ongehuwde vrouw. Tenzij er een medische con tra-indicatie bestaat, moet de arts de abortus uitvoeren wanneer de echte lieden of de vrouw hun beslissing hebben genomen, hetgeen vergeleken wordt met de gang van zaken voor een plastisch-chirurgische ingreep. Het genootschap, waarvan de bekende seksuoloog dr. C. van Emde- boas voorzitter is, geeft daarna nog negen voorlopige richtlijnen voor die i gevallen. waarbij therapeutische i abortus provocatus moet worden overwogen. Gefundeerde redenen Er mtoeten gefundeerde redenen zijn om aan te nemen dat de lichamelijke of geestelijke gezondheid van de moeder of van degenen die direct van haar afhankelijk zyn, door de zwangerschap ernstiger worden be dreigd dan het afbreken ervan. Dit geldt zonder meer wanneer de zwan- I gerschap het gevolg is van een straf- baar seksueel contact. I In de tweede richtlijn blyft de Ln- I dicatie een medische beslissing waar- I by echter de wens van de vrouw en haar motleven, naast die van haar partner, centraal staan Als derde i richtlijn moet elk verzoek om abor- j tus zonodig worden beoordeeld door I de deskundigen op het gebied der I verschillende facetten van het des- i betreffende geval. Als de arts het verzoek op grond van zijn eigen oor deel afwijst, moet hy de vrouw ln de gelegenheid stellen elders me- i disch advies in te winnen, dit ter voorkoming van gewetensdrang. Tot zover wijken deze richtlijnen in meerdere opzichten af van het desbetreffend voorstel van de Ameri can Medical Association en het com mentaar hierop van de commis sie der Nederlandse Maatschap pij van Geneeskunst, die als zodanig door het Genootschap voor medische seksuologie onaanvaardbaar worden genoemd. Veel minder afwijkend zyn I andere voorgestelde richtlijnen nl. die over de wijze waarop de ingreep moet worden verricht Voor minder jarigen moeten de ouders in het overleg worden betrokken „tenzij het belang van de betrokkenen zich daar I tegen verzet". De nazorg dient, ook I voor afgewezen gevallen, optimaal te zyn en er moet een anonieme regi stratie voor wetenschappelijke doel einden komen. Tot slot vordt een extra lans gebroken voor optimale seksuele voorlichting en optimale an- ticonceptionele hulp. die de te prefe ren weg blijft. Heftisre discussie Intussen blijft de discussie over abortus heftig voortduren en in het zelfde nummer van M.C. wordt het rapport van de Nederlandse vereni ging voor psychiatrie en neurologie door een arts uitvoerig geanaliseerd en stevig bekritiseerd. Nu er weer een in vele opzichten afwijkend rui mer standpunt in het rapport van het Nederlands Genootschap voor medische seksuologie openbaar is ge maakt. zullen de discussies ongetwij feld nóg feller oplaaien. Temeer om dat volgens het overzicht in het Brit se medische tijdschrift The Lancet van de resultaten van de eerste half jaar nieuwe praktyk met de abortuswet, deze beter werkt dan wie ook izelfs de voorstanders» hadden durven hopen. De sterfte aan abor tus in Engeland en Wales is belang rijk gedaald. In ons land liggen de meningen zeer sterk uiteen en zal het geheel moeilijk worden om voor ieder een bevredigende eventuele wetswijziging tot stand te brengen. Nederland en Engeland zijn wel erg verschillend wat de opvattingen van hun bevol kingsgroepen hierover betreft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 17