De laatste stuiptrekking van Hollywood Films Leiden Filmmuseum herdenkt Lenins geboortedag TT OF1111 fI HIip! geduldig Bloot is De vijf vogelvrijen traag, geen climax F*ll CEC8 Oscar-uitreiking als vmchtbaarheidsritueel Semi-documentaire over Y seksleven van Nederlanders SCHUDEL GESTOOKTE CITROEN Reportage door Henk Leffelaar „Allemaal naar bed" Met Russische propagandafilms MIDNIGHT COWBOY: De Omhelzing geen hoogvlieger VRIJDAG 10 APRIL 1970 LETDSCH DAGBLAD PAGINA 23 LOS ANGELES (GPD) Het jaarlijkse vruchtbaarheidsritueel van de Hollywood- filmindustrie, bekend als de Oscar-prijsuitreiking, was weer alles wat men er van ge leerd heeft te verwachten. Spectaculaire muziekprodukties, kostbare décors, weemoe dig terugblikken op de jaren, die nooit weerom zullen komen en een parade van cellu- loid-groten in de laatste gewaden en tenue s. Wat er begin deze week echter aan ont brak was de volmondige erkenning, dat Hollywood zijn beste tijd heeft gehad. Voor het eerst in de 42-jarige ge- ichiedenis van de Oscar werd de uit reiking begeleid door een rumoerig cordon van negers en Mexicanen, die zich voor de ingang van het muziek- paviljoen in Los Angeles hadden ge posteerd met protestborden. „Films naar Europa", was één van de op schriften, „televisie naar Mexico, za ken met Japan, maar de zwarten zit ten in het verdomhoekje". De Mexi canen droegen opschriften tegen het racisme: „Laten we nieuw talent ge bruiken uit onze Mexicaanse ghet to's" en: „Boycot racistische films". Ze werden in bedwang gehouden door een dubbele rfj politieagenten «n paviljoenpersoneel. langs het met rood tapyt bedekte trottoir. De demonstratie deed denken aan Ide protesten van zwarte meisjes te gen een ander jaarlijks Amerikaans vruchtbaarheidsritueel de verkie zing van Miss America, die nog nooit een neger-meisje als winnaar heeft opgeleverd. Niettemin arriveerden de filmgroten in glanzende limou sines begeleid door vol-boezemige se- mi-actrices of aankomende acteurs en de onvermijdelijke publici- teitsman, die hen door een driedub bele haag van journalisten en foto grafen naar binnen loodste. AMSTERDAM (ANP) „Alle maal naar bed" is de titel van de eerste Nederlandse seksfilm, die vermoedelijk op 30 april ge lijktijdig in Amsterdam. Rotter dam, Den Haag en Utrecht in première zal gaan. Het is een verslag van de reacties van een aantal mensen op een ad- rertentie in dag- en weekbladen, en sen sekscontactblad waarin o.m. imateurmodellen voor een sekscome- die werden gevraagd. De film is een registratie, soms een reconstructie, ran werkelijke gebeurtenissen. Er zou sen vergelijking kunnen worden ge trokken met de film „Mensen van norgen". Echter met dien verstande, dat naast de mens, die aan het woord e over seks, ook allen hun eerste er- lvaring opdoen in een striptease- of Metascène. „Allemaal naar bed" wordt Igeregisseerd door Dick Visser (40). Cameraman is Wuk Huizinga f27). Het idee voor de film kwam naar vo ren uit de vragen en interviews die zij hadden met degenen die sollici teerden naar een rol in de film. Er spelen 15 Nederlanders mee in de film. Medespelenden zijn o.m. de vrouw van een industriële topfunc tionaris, de echtgenote van een con structietekenaar, een vrouw, die met haar man een bijouteriezaak heeft, en een belastingambtenaar. De film is een semi-documentaire over het maken van een erotische griezelkomedie. Producent is de NV Cos na Film in Amsterdam. Dick Vis ser is een autodidact in de filmbran che. Hij maakte in 1962 een korte te kenfilm „De Asbakkenfilm", waarbij li ij zelf de muziek schreef. Dit filmpje draaide drie jaar in twee Amsterdamse theaters. Wuk Huizinga heeft als cameraman en assistent-regisseur in binnen- en bui tenland gewerkt. Hollywood is de laatste industrie, die er in slaagt van zijn groten pro- dukten te maken. Ook dinsdagavond waren er weer de public-relations- mannen, die de fotografen optrom melden en zich dan als dierentem mers of als aanprijzers van tandpas ta naast hun cliënt lieten fotografe ren. Maar Jane Fonda en John Voight (de nieuwe ster van .Mid night Cowboy"» en Lisa Minelli (de dochter van Judy Garland), en Elliot Gould kwamen in gezelschap van vrienden of vriendinnen. Toch wer den zij opgemerkt door de 2000 over wegend jongeren, die zich op de spe ciaal gebouwde publieke tribune voor het paviljoen hadden opgesteld. Seks-idool Oude gewoonten slijten langzaam. Raquel Welch, de non-actrice die Marilyn Monroe opvolgde als Holly- woods seks-idool. werd belegerd door fotografen, als gold het. Columbus bij zijn terugkeer na de ontdekking van Amerika. John Wayne (voor wie de protesterende Mexicanen een spe ciaal bord hadden gemaakt met als opschrift „John Wayne is een racist") werd door weer andere Me xicanen op de publieke tribune be groet met gejuich. Een sterk ver ouderde Lesley Caron (van ..Gigi") werd nauwelijks herkend. Elisabeth Taylor en Richard Burton kwamen het gebouw binnen door een geheime ingang. Het vruchtbaarheidsritueel van de Oscar-prijsuitreiking vereiste weken van voorbereiding. Een orkest van dertig musici (geen enkele neger) re peteerde ten gehore te brengen film muziek. Het perskorps diende we ken van te voren aanvragen in te dienen voor passen en parkeerprivile- ges. Timmerlieden bouwden décors van duizenden dollars, die na de uit reiking, die twee uur in beslag nam, weer werden ontmanteld. Het vijfhonderdkoppige korps van journalisten, fotografen, televisie commentators en radioverslaggevers was gedurende de uitreiking opgeslo ten in een reeks van aan elkaar gren zende vertrekken, waarzij de gebeur tenissen „uit de eerste hand" versloe gen vanaf tientallen kleurentelevisie- toestellen. De vertrekken waren uit gerust met plastic toompjes en plas tic azalea's. Volgens de voorschriften was ieder van hen uitgedost in avondtenue en aldus werden de zes tig ter beschikking gestelde schrijf machines en drie telexapparaten be- caans aandoend lang toilet, ant woordde op de vraag, wat de stijl van haar gewaad was: „Goldie Hawn" de naam van de jonge actrice, die de Oscar kreeg voor een bijrol in „Cac- tusf^ower" en namens wie zfj de prijs in ontvangst had genomen. Het was de filmmagnaat Cecil B. de Mille, die eens zei dat hij deed wat God gedaan zou hebben, als God geld had gehad. Hollywood is bezig te ont dekken, dat ook geld geen oplossing is voor het verval van de filmindustrie en dat er geen lieve moeder helpt het tij te keren tegen de opkomende golf van door jongeren goedkoop gemaak te en winstgevende films. De Oscar- prijsuitreikingen zijn de stuip trekkingen van een industrie, die nog niet geloven kan dat goede films ge maakt kunnen worden zonder een stal van supersterren, die miljoenen dollars moeten verdienen en een mil joenenkapitaal. Veel talent Het enige ontroerende ogenblik was toen een vergrijsde Gary Grant, als één van de laatste Hollywood-groten, zijn speciale Oscar in ontvangst nam. Hij zei: „Ik heb het voorrecht gehad deel uit te maken van Holly woods meest roemruchte jaren, maar er is veel talent in ons midden, talent dat wacht om de kansen te krijgen". Het was in aansluiting daarop, dat een journalist in één van de pers- vertrekken, bij het nieuws dat de jon geren film .Midnight cowboy" de Os car voor de beste film had gewonnen, hardop zei: „God zij dank". Het was een verzuchting, die iedereen had kunnen slaken, die de tekens aan Holly woods wand had gelezen en be grepen. Holly wood-veteraan John Wayne moest even 'n traan weg pinken, toen hij de prijs voor de beste mannelijke hoofdrolspeler in zijn hand gedrukt kreeg. diend door verslaggevers in smoking en avondjurk. Doodse stilte De winnaars van de prijzen werden als blindengeleidehonden door de di verse vertrekken geloodst, waar zij (soms gevolgd door particuliere kap pers voor een laatste kam door het haar) plaats namen op het podium om gevraagd te worden naar hun reacties op de Oscar, hun meest ge liefde gerechten of naar de maat van hun schoenen. Toen John Wayne, als winnaar van de Oscar voor de beste aoteur, de kamer van de schrijvende pers werd binnengeleid, schreef een Amerikaanse Journalist tijdens het overdonderende lawaai van zes tele visietoestellen in zijn notitieboekje: „Bij de binnenkomst van Wayne viel er een doodse stilte in het perslokaal" Raquel Welch, in een bont Mexi- AMSTERDAM (GPD) In de loop van deze maand vertoont het Filmmuseum in Amsterdam 12 films over Wladimir lljitsj Lenin, I rondom de honderdste geboorte- dag van deze Sowjetrussische lei der, 22 april. Alle films zfjn van Sowjetrussische makely. Ze hebben uiteraard een sterk propagandistisch karakter. Le nin zelf had de cineasten in staat gesteld films te maken, omdat hij zich sterk bewust was van de propa gandistische waarde van het medium. „Voor ons is van alle kunsten film de belangrijkste", zei hij eens. Niettemin geven de films een goed beeld van bijna 50 jaar ontwikkeling in cinematografie, uit een land waar voor de revolutie van filmen nauwe lijks sprake was. Het Filmmuseum in Amsterdam, ondergebracht in het Stedelijk Mu seum, wil Lenin herdenken in zes voorstellingen, elk met een voorfilm en een hoofdfilm. De voorfilms zijn meestal journaals. De hoofdfilms zijn zo gerangschikt dat zij een chronologisch beeld van Lenin geven. Deze week zijn al ver toond: „Het hart van een moeder" gemaakt in 1966 en „Lenin in okto- Gig Young en seks-idool Ra quel Welch staan hier op het ere podium in Los Angeles. Gig Young kreeg een Oscar voor zijn rol in de film „They shoot horses, don't they?". Raquel Welch nam een Oscar in ontvangst voor de actrice Goldie Hawn, die in de film 'Cactusbloem' te zien is. ber (1937). Volgen nog „De man met het geweer" (1938. 15 april), „Lenin in 1918" <1939. 16 april), „De commu nist" (1958, 22 april) en „De zesde juli" <1968, 23 april» Alle voorstellingen beginnen des- avonds om acht uur Aangezien de voorstellingen in besloten kring wor den gegeven, is een lidmaatschap van de stichting vereist. De kosten hier van bedragen «eenmalig) vyf gulden, de lidmaatschapskaart is geldig tot j medio mei. De voorstellingen vallen samen met soortgelijke in andere landen, waar onder België. Denemarken. Engeland, Frankrijk, West-Duitsland en Zwe den. J2L JJ_ _fa_ -M- JL JL \JL W j»JL REX Op het witte doek in TRIANON —De omhelzing, is fen film die niet uitgroeit boven het matige genre sex-films. Soms zelfs is de inhoud en vaart zo ma gertjes dat de filmkwaliteit in de rode cijfers terecht komt. Het ver haal is niet meer dan een zeven stuiver romannetje, hoewel het *ordt gepresenteerd als een rol prent die regelrecht afgaat op een Oscar. De enige twijfelachtige ver dienste van de producer is dat hij zoveel mogelijk perversiteiten heeft willen verzamelen in zijn kleuren- prent. Via masochisme, sadisme en de scènes van twee lesbiennes wordt het hele rijtje seksuele afwij kingen afgewerkt. Het begint alle maal als een cliché. Eer meisje van het platteland dat als een Dustin Hoffman en Jan Voigt: de „maats". „groentje" fcn de grote stad be landt en als dienstmeisje in dienst komt bij een playboy, die van de ene fuif in de andere rolt en steeds zoveel drinkt dat hij kotsend boven de gootsteen hangt of in elkaar zakt en blijft liggen op het vloer kleed. Kortom een film om gauw te vergeten. LIDO Midnight Cowboy is een formidabele film. Dat heeft regis seur John Schlesinger voor een be langrijk deel te danken aan de ac teurs die hem bij de verfilming van dit verhaal van menselijke een zaamheid en verbondenheid ter be schikking stonden. Met name Jon Voigt als de simpele Joe Buck uit Texas die zijn geluk in de grote stad New York wil zoeken en Dus- tin Hoffman als de zwerver „Rat- so" zijn uiterst sterk. Het is ver bluffend om Dustin Hoffman terug te zien als een menselijk wrak aan de rand van de samenleving, als men zich zijn rol van geslaagd in tellectueel herinnert uit The Gra duate. Het succes van die uiterst middelmatig maar geroutineerd ge maakte film was ongetwijfeld aan Hoffman te danken, maar Midnight Cowboy biedt veel meer. Schlesinger. oude rot in het film vak. heeft zijn verhaal „vertaald" met alle middelen die de film van nu ter beschikking staan. Kleuren, licht, geluids- en droomeffecten, vloeien in elkaar over in een sterk filmritme. Vanaf het eerste moment dat Joe Buck aanstalten maakt om uit het Texas van zijn jeugd te ver trekken en naar New York te gaan. tot de laatste shots van de busrit van de 2 eenzamen Ratso en Joe, die eikaars maats zijn geworden, blijft die spanning bestaan. Schlesinger ontkomt-bewust- niet aan verschillende modieuze trekjes. Zijn psychedelische opvatting van een feest is niet origineel Andy Warhol en met name Fellini en Antonian zijn hem hierin voorge gaan Maar Schlesinger weet wel een eigentijds en individueel idioom over te brengen in zijn film. Wat bij blijft, tussen de flarden droom en werkelijkheidsbeleving van de twee anti-helden, de „bink" Joe en de kreupele Ratso is toch wel Schlesingers „boodschap". De verknochtheid van de twee eenza men die elkaar tot steun en vriend worden. Vriend, tot de dood er op volgt. Want Joe heeft er praktisch een moord voor over om aan geld te komen om zijn zieke vriend naar het zonnige Miami over te brengen. weg uit de koude van het winterse New York. Het eind, waarbij Rat so tijdens de busrit overlijdt, zou heel gemakkelijk melodrama ge worden kunnen zijn. Maar het grote talent van de twee hoofdrolspelers en de discipline van de regisseur hebben dat voorkomen. Wat ons betreft: gaat dat zien, gaat dat zien CAMERA „Uw vrouw, het on bekende wezen", de derde film van Oswalt Kolle beleeft in Leiden nu al zijn zesde succesweek. In de film schetst Kolle het gevoelsleven van de vrouw, vooral daar waar het betrekking heeft op de seksua liteit. HU doet dat op een openhar tige, zeer aannemelUke wyze. „Uw vrouw, het onbekende wezen" be staat uit drie afzonderlijke verha len die stuk voor stuk het aankij ken volkomen waard zUn. REX —Op het witte doek in de Rex worden er deze week weer weinig „doekjes" omgewonden: Mondo a Extremo geeft de wellus tige kyker. die het geduld heeft van een voyeur om de gehele, lang dradige sex-film uit te zitten, het nodige bloot om te aanschouwen. Maar de poging van regisseur Elkan Allen, om zijn ruim ander half durende produktie tot het „be tere niveau" op te peppen door de gedragingen van de negen (echt)- paren te voorzien van deskimdig commentaar, zakt reeds by de eer ste slecht gesynchroniseerde toe lichtingen door het filmbed. De negen fragmenten over de „extreme liefde" volgens de lok kende ondertiteling een selectie uit 1020 liefdesbewegingen hebben stuk-voor-stuk weinig om het lUf- Zoals ook (vooral) de vrouwelyke proefkonyntjes. Veel actie bezit de kleurenfilm niet. al mag men de meeste man nelijke .acteurs" dat niet verwU- ten .Want schuchter of niet: slechts weinig knoopjes en haakjes zyn te gen hun handelingen bestand. In Mondo a Extremo, de Ameri kaanse tegenhanger van de Oswalt Kolle produkties, worden op het witte doek ojn. ..Partnerwisseling" „Sex op het eerste gezicht", „Over spel" en „Liefde op proef" uit de doeken gedaan. Maar de wUze waarop, zal slechts voor weinigen „leerzaam" (zoals regisseur Allen het wil doen voorkomen) zUn. „Het is moeilyk om liefde te be- schryven", verzucht tegen het ein de van de film het meest lieftallige proefkonUntje. tegen de al-wetende, zoveel begrypende maar zo weinig verklarende toelichter Het is „dus" moeilUk om Mondo a Extremo te beschryven. Want het is immers moeilUk om liefde te beschrUven. Maar het is nóg moeilUker om er een film over te maken. Vooral een goede. LUXOR - Wie deze week 't Luxor- theater binnenstapt om een ruige western te zien. zal er „bedrogen" uit komen. „De vyf vogelvrUen" is geen keiharde film, zoals mis schien de titel doet verwachten. Al leen James Stewart en Henry Pon- da redden het stuk nog enigszins, door de goed uitbeelding van de persoon die zU moeten spelen. Traag sleept het verhaal zich voort Even ziet het er naar uit dat de uiterst zwakke film toch nog een styivol slot zal krijgen, wanneer de laatst overgebleven bandiet (Henry Fonda» lynrecht tegenover de boer- sheriff (James S te wart) komt te staan, die eindelyk heeft ontdekt een echte man van he^ westen te zyn en geen slappeling. Maar de schurk wordt dan onverhoeds neer geschoten door een vrouw en zo eindigt De vUf vogelvryen zonder dat er van hoogtepunten of snyden- de spanning sprake is geweest In het afgelegen, slaperige stad je Firecreek verschynen opeens vUf bandieten, die daar de boel ducht op z'n kop zetten althans vol gens de bewoners. In feite valt het allemaal nogal mee. De sheriff, een slappe figuur, grUpt niet in. Natuur- lyk leidt dit tot conflicten. Pas als een van de inwoners is opgehangen, omdat hU een van de bandieten heeft gedood en zUn echtgenote hem heeft verweten tevreden te zUn met het middelmatige, ont waakt de kerel in hem. In een ge vecht met de vier bandieten, waar in hU toch wel ontstellend veel ge luk heeft, doodt hU er 3. De laatste wordt voor hem naar de andere we reld geholpen. STUDIO Asterix en Cleopatra zUn nu reeds de vierde week inge gaan Na de eerste Asterix-film die duidelijk teleurstelde blyken de twee Gallische striphelden nu vol wassen te zUn geworden. De grap jes uit het geiyknamige boekje zijn eoed getransformeerd, nergens stag neert de spanning in dit werkstuk van de Franse tekenaars Goscinny en Uderzo. ADVERTENTIE N V. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 23