geschiedenis van Atlantic
sound that survives
smash hit
„Shocking Bleu-"penning
fhm
AWAY
I
éts
Wilson Picket
Clarence Carter
Olis Redding
Ben. E. King
Sweet
Inspirations
Arthur (onley
Joe Tex
'r7?3>
SC
fiO 4 APRIL 1970
LEIDRCH DAGBLAD
PAGINA 21
*een kwart eeuw geleden woonde in New York de Turk-
ssadeur Ertegun, die twee zoons had, genaamd Nehusi en
II
twee jongens hadden bijzonder veel interesse voor ,,caz"
itürkü oftewel jazz- en bluesmuziek van de Amerikaanse
.e verzamelden platen (plm. 25.000) en nodigden musici
libassade uit om op de zondagmiddag .jamsessions" te
iders lieten hun zoons begaan, met de gedachte, dat dit
'Voorbijgaande aard zou zijn.
dden ongelijk.
28 jaar later staan Nehusi
imet <46» nog sterker tegen-
en Blues dan ooit tevoren.
tnt en vice-president van de
>rds hebben zij de leidende
één der grootste en meest
3pde platenfirma's van de we-
zijn het dan ook. die histo-
gemaakt in de popmuziek.
soul sound
>n 24 jaar geleden (1946) met
—ig van de platenmaatschappij
^lijk wilden de gebroeders Er-
El firma open stellen voor de
die toen nog vaak de deur
lezen bij andere platenfirma's.
massa's geld ingestoken en
werken kwamen dan
mg verwachte hits.
oie number-one-hit werd in
in, toen maakten The Clovers
bon't you know I love you"
tnmer één hit (juli 1951). In
van dat zelfde jaar bereikten
ials met „Shouldn 't I know"
de Amerikaanse hitparade,
was de grootste break-
er niet. die kwam in oktober
umer maakte het in dat jaar
lie. Hij slaagde er niet alleen
jjjop van de Amerikaanse hit-
bereiken. maar ook de eerste
te maken. Dit sloeg
merciele werkje „Chains of
de eerste R'n'B million-sel-
negers gemaakt,
bloeit en groeit Atlantic.
'3it de jaren 50 waren onder
th Brown, La Verne Baker.
Siatter and the Drifters.
1 dagen waren: Shake, Rattle
Joe Turner, Honey love,
my baby, Save the last dance
Drifters. Yakety Yak. Charlie
10Coasters. Spanish Harlem.
a!e Ben E. King.
Ertegun vroegen zich
de platen van Ray Charles
i. The Drifters, Joe Turner e.
aan de andere kant van de
ii het Europese kontinent de-
ird was eenvoudig. De platen
in Europa uitgebracht. Sinds
?^oor het eerst de term „Soul"
aceerd. maakte de R'n'B een
rig in Engeland en Frankrijk,
bleef natuurlijk weer achter,
tygang moet hebben geholpen
ïoulariteit van de soul music
Bfcueen.
music werd nog popu-
raakt door de góede smaak
van bekende voorma-
e piraten stations. De Atlan-
er sound, is kenmerkend aan
bul, gospelachtig, met zachte
orkestje en vaak met
meiden op de achtergrond,
«er is één der beste producers
Ic. In 1967 werd Atlantic op
por Warner Bros/Seven Arts.
Is sinds de mid-zestiger ja-
ARTHUR CONLEY
ren veelzijdiger geworden. Men produ
ceert niet alleen meer soul music, maar
het is ook de leidinggevende firma voor
„underground" geworden Led Zeppe-
ling) en Jazz «Charles Lloyd Modem
Jazz Quartet) en natuurlijk de pop (Ras
cals). Labels die Atlantic uitgeeft zijn:
Atlantic. Atco. Dial, Cottilion. Het is ook
erg opvallend dat de grote hits steeds in
één studio geboren worden nl. De Muscle
Shoals Sound Studio's in Muscle Shoals
Alabama. Overigens een zeer rustig
plaatsje. Maar nu terug naar de arties
ten. Uit de oude stal zijn Wilson Pickett.
Percy Sledge. Aretha Franklin, Otis
Redding." Sam and Dave. Joe Tex en B.
E. King de meest bekenden. Uit de
nieuwe zijn Arthur Conley. Sweet In
spirations. RB Greaves. Clarence Carter
en Brook Brenton wel de meest beken
den. Hier volgen er enkelen.
JOE TEX
Om by één der grootsten uit de lange
rij te beginnen, de eerste „The king of
soul"
Wilson werd 18 maart 1941 in Pratt-
ville. Alabama geboren. Hij begon na de
Highschool als zanger by Willie Scot-
field's groep The Falccns. na al geruime
tijd in de kerkkoren te hebben gezongen.
Enkele jaren later maakte hij de eerste
hit nl. „I found a love". In 1963 werd
Wilson door Wilbur Golden gecontrak-
teerd voor Correc Tone Records, tiaania
volgde het Double LL label «eigendom
van Lloyd Price) en hier kreeg hij de
kans om zelf een eigen nummer te
schrijven. Het was „If you need me" het
werd een gedegen hit en een goed stan
daard nummer «gecoverd door o.a. Rol
ling Stones, Tom Jones en Solomon Bur
ke
De laatst genoemde slaagde er nog in
om er een Top Tien hit van te maken.
..It's too Late" was het laatste nummer
op het Double LL label. In 1964 maakte
Wilson de turn van zya leven.
Toen tekende hij het kontrakt voor At
lantic.
Zijn eerste drie platen waren direkt al
hits. ..For Better Or Worse", ..I'm gon
na cry" en het grootste, nooit geévenaar-
de. soul nummer aller tijden ,.In the
midnight hour", geschreven door Wilson
zelf. Sindsdien was Wilson een van de
- hottest artiesten op concerten en
in televisie shows.
Clarence Carter behoort tot de zeer
uitgelezen groep van soul brothers Hij
behoort ook tot die mensen, die tijdens
hun leven een levende legende zijn of
worden, zoals bijv. James Brown. Hy is
een van de weinige artiesten, die van
pure blues, pure soul weten te maken.
Hij wordt dan ook d«x>r al zijn tijdge
noten gewaardeerd. Hij had singles als
Tell Daddv. Looking for a fox en „Fun
ky Fever", die hem hielpen de top 100
te bestijgen. Zijn „Slip Away" en „Too
weak too fight" werden millionsellers en
dat zegt voor ons toch wel genoeg.
Het specifieke lage geklik in de zang
ke-unerkt het geluid van Mister Carter.
De heer Carter wil een beetje humor
weergeven in zijn liedjes, vat zeer g«";ed
overkomt. De elpee „The Dynamic Cla
rence Carter" levert hier overduidelijk
het bewijs aan.
Hij wordt tijdens zyn plaatopnamen bij
gestaan door een groep zeer bekwame
musici en Rick Hall neemt de supervisie
op zich.
Een der grootsten, die de Memphis en
Atlantic sound wist te combineren tot
een specifieke sound was Otis Redding.
Otis, geboren op 9 september 1941 in
Drawson, Georgia, zijn eel's te plaat
.Shout Bamalama" werd een hit. Otis,
tekende een contract met Johnny Jen
kins van Atlantic. Bij deze groep „John
ny Jenkins and the Pinetoppers" vercl
er een bescheiden hit met ..Love Twist"
gemaakt.
Een tweede hit moe6t worden gemaakt.
In de opname studio's verliep alles vlot.
er was zelfs nog drie kwartier over en
van deze tyd maakte Otis gebruik om
zijn nummer „These arms of mine"
op te laten nemen. Het nummer van
Johnny Jenkins and the Pinetoppers
deed niets, daarentegen werd het num
mer van Otis een hit «totaal verkoop
750 000).
De volgende hit was „Pain in my heart"
en dit werd. in tegenstelling tot de eers
te. een Top Tien hit. gevolgd door Mr.
Pityful. I've been loving you too long en
Respect waren de hits voor Otis in Euro
pa De Rolling Stones wisten van I've
been loving you too long een hit te ma
ken en Aretha Franklin bracht Respect
tot een million seller.
Respect maakte Otis direkt tot een van
's werelds beste Soul/R'n'B grootheden.
My Girl schoot in Engeland de Top Tien
in, gevolgd door Satisfaction.
Toen gebeurde het tragische. In hel
vliegtuig maakte men zich klaar voor de
landing. Waarschynlyk door het te laag
vliegen boven het meer voor de lan
dingsbaan van Madison Minicipal Air-
port raakte 't vliegtuig het water en
stortte neer. Otis kwam om het leven.
Dit gebeurde op zondagavond 10 decem
ber 1967.
De laatste plaat, die net voor zyn dood
uitgebracht was. werd een geweldige hit
in de hele wereld. Het was natuurlijk
The Dock of the Bav". Hierna volgden
nog „Amen" .„Hard to handle" en „Hap
py Song".
Ben werd in Henderson. North Ca
rolina op 28 september 1938 geboren.
Hij werkte in zijn vaders restaurant,
toen een bekend manager Lover Patter
son binnen kwam en vroeg, of iemand
van de aanwezigen iemand uit de omge
ving kende, die aardig kon zingen, om
in een groep te komen zingen. Ben vroeg
of Patterson naar hem wilde luisteren.
Toen Patterson hem hoorde wist hij di
rekt, dat hij niet verder hoefte te zoeken.
Ben was de man voor zijn groep ge
naamd „The Crowns". The Crowns
maakten enkele platen, helaas geen
hits. en na een tijdje lukte het ze om
in de voor blanken ontoegankelijke
Apollo Theatre in de Newyorkse neger-
wijk Harlem op te treden, waar zoveel
van de grote R'n'B Soul artiesten hun
carrière begonnen.
George Tred well nam ze na dit optre
den onder zijn htocde. Treadwell was ma
nager van een groep genaamd „The Fa
bulous Drifters", die juist ontbonden was
en stelde voor. om de naam The Crowns,
te veranderen in „The New Driftei's"
later Drifters).
De Drifters waren, hoe kan het anders
een succes van het eerste uur en waren
toen bijna niet meer uit de Amerikaanse
Top Tien te slaan, gedurende een dikke
2 jaar.
Ben's solo zang speelde belangrijke par
ten bij al deze successen, dus was 't niet
te verwonderen, dat hy op zekere dag uit
de groep stapte en op de solo-toer ging.
Ben's eerste plaat als solo zanger werd
dan ook meteen 'n nr. 1 hit en million-
seller in de U.S.A. Het was natuurlyk
„Spanish Harlem". „Stand by me", Don't
play that song" en ,.I «who has nothing"
waren de follow-ups.
Sam and Dave
Als Sam en Dave erge as in Amerika
of Europa optreden «denk aan het re
cente optreden in Rotterdam en Amster
dam" dan is de reactie altijd dezelfde.
De toeschouwers kunnen hun emoties
niet meer beheersen.
In 1966 werden ze door Atlantic ge-
kontrakteerd. Hold on I'm coming. Soul
man e.a. waren million sellers voor hen.
Vele songs werden voor hun geschreven,
door het even dynamische duo David
Porter Isaac Hayes. Helaas is dit duo.
om onbekende reden bij een andere
maatschappij gaan .werken. De laatst
gennemde v ist in de zomer nog een mil-
lioen seller met de single en elpee ..Hot
buttered Soul" te maken.
Het is aannemelijk om te geloven, dat
het duo. dat de Memphis sound op een
uiterst fyne manier wist te mengen
met de Atlantic sound, uit elkaar is
Naar men zegt heeft Sam. Dave op
de bühne, met een mes. achterna geze
ten Sindsdien is het raadselachtig ge
worden rond Sam. Vlug is er een pseudo
Sam gevonden, en met een orkest van
16 man sterk, die alles op de bühne uit
haalt, merkt men het nog maar nauwe
lijks. Het blijft natuurlijk een groot ver
lies. als men bedenkt dat Sam de beste
stem had. In ieder geval nog even de
biografie
Sam: Samuel David Moore geboren: 12
oktober 1935 in Miami, Florida, Dave:
Dave Prater geboren: 19 niei in Ocilla.
Georgia.
Deze groep is begonnen als backing
groep bij Solomon Burke, Connie Fran
cis, Aretha Franklin en Dionne War
wick. Dit had zo'n succes, dat ze «het
zijn allen soul-meiden) momenteel bezig
zijn met een eigen carrière op te bou-
wen. Door de jaren heen zijn ze aleens
veranderd. Sylvia Shemwell begon met
Dee dee Warwick «zuster van Dionne
bij Dionne Warwick als backing van
D onne.
De groep, zoals die nu bestaat: Cissy,
Myrna Smith. Sylvia and Estelle Brown
Cissy Drinkard Houdston is de leidster
van de groep Ruim twee jaar geleden,
besloot Jerry Wexler. de top producer
van Atlantic, de groep te contracteren
en hen als groep alleen in de spot
lights te laten zingen. Hy gaf ze de
mooie naam „The Sweet Inspirations"
en maakte verscheidene singles met hen.
Het bleven allemaal kleine hits, tot dat
het nummer „Sweet Inspiration" uit
kwam. Dit werd een grote hit in de
States en ook daarbuiten. Sindsdien is
de groep één van de meest gevraagde
club en cabaret attrakties in Amerika.
Arthur werd 4 Januari 1946 in Atlan
ta. Georgia geboren. Hij werd officieel
ontdekt door Sam Cooke, op een toernee.
die Sa«n door Georgia maakte. Arthur
mocht mee. maar Arthur zat nog op
school en wilde toch maar eerst zijn
school afmaken alvorens in de biz te
gaan.
Drie jaar latei- maakte Otls Redding een
zelfde trip en kwam ook in Atlanta en
ontdekte ook Arthur. Otis zag wel iets in
deze knaap en kantrakteerde hem voor
zijn Jotis Label Arthur bleef nog bij
een groep, genaamd „The Corvettes" zin
gen. De tijd dat Arthur op het Jotis la
bel zat. bleek niet zo'n succes. In 1967
kwam Arthur by Atlantic en het door
Otis Redding geschreven nummer
„Sweet soul music" werd een million sel
ler en een number one hit. Dit nummer
maakte gelijk naam voor hem als Soul
artiest. Verdere hits waren „Shake Rat
tle and Roll, Ha ha ha ha „Funky
Street" en „Ob-la-di-Ob-la-da".
Joe Tex begon met zyn moeder en zus
ter in kerken voor te zingen. Het was in
1954 toen Joe. achttien jaar. verscheen
m de Truinet Kanes Amateur Show en
er de eerste prijs in de wacht sleepte.
De prys was een volledig verzorgde reis
naar New York. Hij besteedde zijn
tijd in New York nuttig en nam weer
deel aan een amateur wedstrijd in het
welbekende Apollo Theatre.
Het is overbodig te vermelden, maar
ook hier won hij. Hij kreeg een zaalcon
tract aangeboden voor de Apollo. Zijn
succes was zo groot, dat hij de eerste
weken dag in dag uit optrad. Hij werd
gecontrakteerd voor Atlantic en er werd
voor hem een speciaal label gecreerd
n.l. het Dial label.
Joe schrijft al zijn nummers zelf. HU
sohreef al zo'n 100 nummers waarvan
99 %van dit materiaal op de zwarte
schijf staat. HU probeert in al zijn ver
haaltjes songs een moraal te leggen,
om de toehoorders, stof tot nadenken te
geven.
Joe's ware naam is: Joseph Ar ringt on
Jnr. en woont in Baton Rouge, Loui
siana. Zyn grootste hit was Skinny legs
and all; verder nog: Hold what you've
got The love you save. Papa was too.
Show me. The Letter Song en Woman
like the yeah.
Areiha Franklin
Aretha begon op achtjarige leef tyd in
het koor van haar vader te zingen Met
het koor maakte ze toemees door de Sta
tes, toen ze elf was en toen ze achttien
jaar was stond ze. na in nachtclubs te
hebben gewerkt, in de opname studio's
van Columbia. Bij deze maatschappij
maakte ze zo'n 9 elpees. Ze verliet het
koor en specialiceerde zich op de po
pulaire standaards.
Het verschUnen van Aretha in het
New Yorks Apollo Theatre en de Villa-
ge Vanguard Club was dan ook van dien
ARETHA FRANKLIN
aard. dat toen John Hammond, een ta
lent-scout van Columbia, haar hoorde,
haar direkt een contract aanbood voor
maar liefst zes jaar. Haar eerste plaat,
die in de top 100 van Amerika kwam,
werd in 1960 uitgebracht. Het was het
oersolide nummer „Today I sing the
blues". Zo werd ze in 1960 één van de
meest belovende artiesten in de R'n'B/
Soul-, maar ook in de Jazz-muziek.
Tegen het eind van 1966, toen haar
contract by Columbia afliep, tekende zU
het contract voor Atlantic. Haar eerste
plaat bU Atlantic was nog maar net uit
gebracht. of het stond al in de Billboard
Top 100. Dit was een van de weinige
immediate hits Enkele weken later
stond ze nr. EEN met haar bluésy-achlig
gezongen „I never loved a man the way
I love you". Ongeveer tien weken later
toen haar eerste million seller op
retour was. maakte ze haar 2de single.
Het was het ïjzersterke Otis Redding
nummer „Respect". Dit werd een we
reldhit voor haar en in deze dagen werd
ze uitgeroepen tot Queen of Soul Num
ber One. Respect werd haar tweede
miljoenen schijf. Dit maakte haar tot
een van de meest betaalde artiesten van
Amerika.
FRED VAN DUUREN
HANS CHRISTIAANSE
Leiden
In januari van dit jaar veroverde de Haagse popgroep .Shocking Blue
met haar ..Venus" de top van de Amerikaanse hitparade. Ook in vele andere
landen kwam „Shocking Blue" op de hitlijst. Koninklijke Begeer heeft toen
besloten om voor deze unieke gebeurtenis een speciale penning te slaan.
Mede dankzij de enthousiaste medewerking van de manager Cees van
Leeuwen en de leden van de groep, werden door de medailleur Willem Vis
fraaie modelé's vervaardigd.
De penningen worden in goud geslagen, waarvan een aantal voorzien wordt
van 4 blauwe saffieren om de naam „Shocking Blue" te accentueren. Voor
de vele fans zal ook een verzilverde penning, compleet met verzilverde ket
ting verkrijgbaar zijn.
De voorzijde toont de portretten van de vier leden van de groep, met hun
namen: Robbie. Klaasje. Mariska en Cornelius. Op de keerzijde is de Venus
van Milo verbeeld, waaromheen in sierlijke letters Venus 1970" en het
randschrift „Shocking Blus, first Dutch world top popgroup". De penningen
zullen binnenkort verkrijgbaar zijn.