toemenen lonken naar de Westerse filmers IENRI VERNEUIL MAAKTE 'N BOEIENDE (GANGSTER) FILM Leiden ^tudio-outillage niet alleen voor eigen produktie e SCHUDEL's CITROEN Meesters in cle misdaad HET GEBEURDE IN 'T WESTEN or ril: De brug bij Remagen: aanvaardbaar verfilmd IGEN BELANG oh, ivat leuk Filmsterretje Brandusa - wèg van bioscoop Studentenstaking in Praag Dana treedt op in Willem Duys' Vuist Beklemmend en fascinerend 'Jw vrouw Love bug Asterix blijft |fl)AG 27 MAART 1970 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA ILVERSUM/LEIDEN De grote gaten, het geleidelijk wegroestende ijzeren lijn zijn gevallen, hebben het de filmin- jrre van het kapitalistische westen moge- gemaakt, de staatsstudio's van het socia- sche oosten te bereiken. De tiende muze 1' zich geen visum meer aan te schaffen: festerlingen, die om „landschappelijke" nen of in verband met goedkope figuratie )ost-Europa een film willen opnemen, worden daar met open armen ontvangen. En het aantal co-produkties beweegt zich in stij gende lijn. In Hongarije en Tsjecho-Slowakije, in Bulga rije en Roemenië is dat al de gewoonste zaak van de wereld geworden en de recente aan kondiging, dat in Moskou de Sovinfilm is op gericht om buitenlandse belangstellenden alle gewenste faciliteiten te verlenen, toont aan. dat ook de Sowjet-Unie niet van plan is de lucratieve boot te misen. nt deze bereidwilligheid om me ting te verlenen aan buitenland ndukties en het verlangen om met andere landen films te irdigen. vloeit uiteraard niet uit een plotseling ontwaakte voor het kapitalistische, impe- ische westen. Men handelt uit [repen en goed te begrijpen elang. Stuk voor stuk zijn de uropese landen cok een je als Bulgarije uitstekende adio's rijk. compleet met labo- nasynohronisatieruimten en verder bij hoort, met een Bche outillage, die veelal be- dan wat verouderd Hollywood pducenten heeft te bieden en schnici die van wanten weten lit alles kan echter geen opti- gebruik worden gemaakt om- larvoor de eigen jaarproduktie Sowjetunie uitgezonderd, maar eft nu weer zovéél studio's ng is. Zelfs in Tsjecho-Slowa- Hongarye. En zeker in Bul- en Roemenië. 5 de staatsbedrijven dan ook in gelegen .hun studio's en an- oorzieningen aan buitenlandse :tiegroepen te verhuren of een am en financiëel aan hebben in de vervaardiging esterse films. Temeer omdat ital co-produkties van oommu- le landen niet bepaald indruk- ïd kan worden genoemd. (Het [eressant zijn wanneer de oor- ■ain dit verschijnsel eens zou onderzocht)Dus wordt op !s en beurzen hevig in weste- chting gelonkt en laat men in en propagandistische publika- en gelegenheid onbenut om ordelen voor westerse geïnte- den aantrekkelijk te etaleren. Bedre\en il de Roemenen zUn daarin er bedreven. Zij moeten ook nt het is natuurlijk Jammer perfecte studio-outillage i n imet uitgestrekte tei-reinen voor buitenopnamen vlak naast de deur) alléén voor de bescheiden in heemse filmproduktie zou moeten die nen. Een produktie, die zeer waar schijnlijk niet kan worden vergroot zolang de afzet van Roemeense films naar het buitenland zo'n moeilijke zaak blijft omdat zij in kwaliteit en „appeal" ver bij de Tsjechische en Hongaarse achter blijven. En het Is nog maar de vraag of het met de voor deze tijd exceptionele belang stelling in eigen land elke Roe meen gaat gemiddeld tien keer per Jaar naar de biocoop niet net zo zal gaan als in de DDR, waar van de 1494 theaters met 545.000 zitplaat sen uit 1951 onder invloed van de televisie nog maar 880 met 330.000 (vaak lege» stoelen zyn overgeble ven. Romania Film zet dan ook alles op alles. Ir. Constantin Pivniceru. de directeur van het Nationaal Filmcentrum, verkoopt zelfs de (ne gen van de twaalf maanden schij nende» zon aan de buitelandse fil mers. Die lijken echter vooral onder de indruk te zijn van de hypermo derne uitrusting, mechanisering en automatisering der Buftea-studio's, terwijl ook de mogelijkheid om voor massa-scènes grote groepen figuran ten op een koopje te krijgen en de financiële aciliteiten. die men verder geniet, Romania ilm voor hen tot een interessante partner maken. Tot de regisseurs, die al in Roe menië werkten, behoren René Clair, Roberto Rossellini, Robert Siodmak, Henri Colpi, Bernard Borderie. Hen ri Daquin en Terence Young, de ma ker van de beste Bond-films, die er een aantal sequenties vol figuranten, paarden, wapens en historische kos tuums voor Mayerling vastlegde. „Ik dacht, dat die opnamen me zes k zeven dagen zouden kasten, maar het lukte in tweeëneenhalve dag, dank zij de puike organisatie en het vakmanschap van de Roemeense crew", vertelde Young, die beslist vaker in Buftea wil werken. Ook een reeks televisiefilms o.a.. Tom Sawyer) werd daar in co-pro - duktie vervaardigd. „En we zijn nu in onderhandeling met Dino de Laurentiius, Alfredo Bini en andere belangrijke Italiaanse producenten", aldus Romania's produktiechef Du- mitru Femoaga. „Verder wil de En gelsman Laurence Harvey hier een avondturenfilm maken, waarvoor aan de rand van het Buftea-meer een wild-westdorp zou moeten worden ge bouwd. Maar het grootste pnDject gaan we samen met de Fransen on der Roemeense regie »van Sergiu Ni- colaescu) doen: een spectaculaire historische film over Michael de Dappere, onze legendarische prins". Uit een even ver verleden stamt het Romeense gezegde, dat een vreemdeling je krabt waar het niet jeukt. Maar evenals de mensen uit het hotelbedrijf aan de Zwarte Zee bijten de filmfunctionarissen uit Boe karest en Buftea liever hun tong af dan dat zij het ooit nog eens in de mond nemen. (ADVERTENTIE) Wal glimt dat, wat blinkt dat. Wat zal dit Uw dochter goed staan. In wil en zwart lak met facet- gesp. Den Haag Spuistraat 14, Leiden Haarlemmerstraat 53 Rotterdam Schiedam Vlaardingen Dordrecht Breda Tilburg ..Holland is 'n constitutio nele monarchie aan de Noordzee en ik iveet dat het graan produceert, rijk is aan steenkool en zuivelpro- dukten en elektrische appa raten uitvoert. En natuur lijk heb ik ook gehoord van de beroemde tulpen in uw land". Het is te merkendat der tienjarige Brandusa Hudes- cu goed haar best doet op school. Op het ogenblik zelfs extra haar best om de lessen in te halen, die zij moest missen bij de opnamen voor de film ..Een ballade voor Mariuca". Want Brandusa, klein, kien en pittig, met gro te, sprekende ogen, is Roe- menië's jongste filmster. Vooral de vrouwen zijn ver tederd door haar uitbeelding van een tioaalf jarige, die zich opofferde tijdens een (histo rische) episode uit de eerste wereldoorlogEn de critici prezen haar natuurlijk dra matisch talent. Hoe kwamen Titel Con- stantinescu en Constantin Neagu, de tweed) regisseurs van de film. het dorpsmeis je uit Madirjesti op het spoor? „Ze bezochten ons vakan tiekamp in de bergen van Sinaia en kozen mij en en kele andere kinderen uit. We werden naar Boekarest ge haald voor proef opnamen. Zo kreeg ik die rol. Ik had al eens meegespeeld in een toneelstuk van onze school. En in het vakantiekamp or ganiseerde ik samen met. an deren een balletvoorstelling 'De dans van de dagen'. Toen het bericht kwam dat ik Mariuca mocht spelen, was ik natuurlijk verschrik kelijk opgeivondenik had wel een gat in de lucht kun nen springen. M'n ouders waren ook blij, maar ze za ten er wel een beetje over in hoe het nu met m'n school werk moest gaan. Achteraf is dat erg meegevallen. M'n leraren hebben er voor ge zorgd. dat ik niet achterop raakte. Ze hébben me ook meer verteld over dat meisje Mariuca, méér dan ik al wist uit de geschiedenisles en de verhalen van mijn ouders en grootouders. De opnamen duurden vier maanden. In die tijd hielden opa en oma me gezelschap en zorgden er voor, dat ik huiswerk maakte. Dat filmen vind ik in het begin vrese lijk moeilijk, maar ik deed precies wat de regisseurs vroegen en toen leek het wel of alles vanzelf ging. Ik ging het steeds fijner vinden en zou best méér rollen willen krijgen, ook in het buiten land. Zelf ga ik ook graag naar de bioscoop: komedies, avonturenfilms, maar het liefst dramatische films met een historisch verhaal". Weet Brandusa al wat zij later wil worden? .Allicht.' Filmster, dat is nogal wiedes. Of anders film regisseur". PRAAG <AFP» Van doorgaans goedingelichte zijde in Praag is gis teren vernomen dat studenten aan de faculteit van landbouw van de Praagse universiteit in staking zijn j gegaan uit protest tegen de uitslui- j ting van een tiental collega's. Dit j tiental zou geen colleges meer mo- j gen volgen in verband met hun ac- 1 tiviteit in de afgelopen twee Jaar Het Praagse avondblad ..Vecerni i Pnaha" heeft de uitstoting uit de Tsjech os lowaakse communistische partij bekendgemaakt van Venek ADVERTENTIE DUBBEL GESTOOKTE NV. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN Silhan, die tot waarnemend eerste secretaris werd gekozen tijdens het veertiende clandestiene congres van augustus 1968. dat gehouden werd toen Alexander Doebtsek zich in Moskou bevond. Volgens „Vecer ni Praha" heeft Silhan o.m. gewei gerd aan de controlecommissie van het centrale comité de noturlen van het clandestiene congres te overhan digen. UTRECHT (OPD) Het 18-jarige Ierse zangeresje Dana. dat zaterdag het vijftiende Eurovisie-songfestival in Amsterdam heeft gewonnen, treedt dinsdagavond in eeVoor de vuist weg" van Willem Duys op Dana arriveert maandagavond op Schiphol. In het direct uit te zenden tv-programma zingt ze het winnen de liedje „All kinds of everything" en zal ze door Willem Duys worden geïnterviewd. Dana komt uitsluitend voor het AVRO-programma naar Nederland. Er zullen geen andere tv-opnamen gemaakt worden. tIANON Zelfs voor aspirant-gangsters zou deze week bezoekje aan het Trianon-theater de moeite waard zijn. isters in de misdaad" (Le clan des Siciliens), is een im- ïte, ongemeen boeiende kleurenproduktie van regisseur i Verneuil, die vorig jaar tijdens de première niet voor het predikaat „levensecht" heeft opgeplakt gekregen. n Delon. Jean Gabin en Lino •a als de harde killer Roger de geniale Italiaanse gang- Vittorio Malamése en de idende bijtende politiecom- is Le Goff, hebben „Meesters misdaad" tot een meesterlijke [emaakt. Een (kleuren)film. erd op de roman van Auguste ton, waarin het vernuftige dom anno 1970 aanmeme- werkelijkheid wordt ge- Maar óók een film. die meer alleen maar een strijd van nen-op-de-achtergrond tegen volhoudende politiemannen. )elon typeert de ondoordach- «rdenaar van twee agenten ffelijk, mét een vleugje ro- che hunkering naar roodha- eanne (Irina Demick), en lieke Jean Gabin en nuch- k\o Ventura kunnen hun ka- ollen eveneens voor de volle procent aan. Regisseur Verneuil heeft bovendien in inario voldoende ruimte ge- voor het inpassen van be ende stunts de ontsnap- it een gevangenisauto en het van een DC-8, di ever tot een landing op een af- a) highway worde gedwon- waardoor de toeschouwei's ER Oswald Kolle's der- ,Uw vrouw het onbekende blijft in Leiden. De beken- iloog schets thierin het ge en van de vrouw, vooral et betrekking heeft op de it. Zijn wijze van uitleg- beslist het aankijken waard, wijze van bestrijding van is zeer aannemelijk en ok op het vitte doek goed zich nóg meer aangegrepen voelen „Meesters in de misdaad", in Ne derland voorzien van de niet te veel insinuerende ondertiteling „Een su perieure Costa Nostra-organisa- tie draait in Parijs, R»Dme en New York op volle toeren", is een goed lopend verhaal, dat begint met de „bevrijding" van moordenaar Roger Saret door de „clan" van Malanése Sartet heeft een uitstekende tip voor een fabuleuse juwelenroof en in samenwerking met Newyorkse Tony Nicasia besluit de oude, naar steeds meer grond in zijn vaderland Sicilië hunkerende Vittorio Mala nése het avontuur te wagen. Een avontuur, waarin det angs én spanning wordt opgeschroefd zonder ook maar een moment on echt te lijken Jammer alleen is. dat de harde film een doorsnee slot vol opluch ting het kwaad wordt altijd ge straft de goedmoedige politie-io- mantiek heeft gekregen. Want dat gangsterboss Malanése na de defi nitieve uiteenzetting die avond niet meer in zijn eenzame huis zou eten, had zijn kleinzoon Roberto echt niet hoeven vragen toen „een vreemde meneer" hem kwam halen REX Deze week geen bloot in het theater aan de Haarlemmer straat maar een reprise. De avon turen van een volksawgen oftewel „Als m'n wagentje eens kon pra ten" is een bijzonder amusante film Inderdaad zijn de avonturen van 't volkswagentje van Walt Disney te gek om na te vertellen. Voor ple zierig paasamusement dus naar Rex. De grote juwelenroof wordt voorbereid: Vittorio Malanése en Tony Nicosia nemen als toe risten een kijkje op de tentoon stelling. STUDIO Astérix en Obelix, populaire helden uit strip en teken film blijven nog een week in Stu dio. Deze tweede film avn de Gal lische helden heeft goede kritieken gehad en terecht. Een plezierige volwassen tekenfilm met aar dige grappen en een goed verhaal Daarin snellen onze vrienden de Egyptische bouwmeester Numero bis te hulp. die in opdracht van Koningin Cleopatra pijlsnel een pa leis moet laten verrijzen. Een op dracht waarin hij dankzij Astérix slaagt. LUXOR Beklemmend en tege lijk fascinerend, zo kan „Het ge beurde in het westen" het best wor den gekarakteriseerd. Regisseur Ser- gie Leone mag er dan niet in zijn geslaagd zijn vorige produktie „The good, the bad and the ugly" te over treffen. toch Is deze Leon e - western helemaal de moeite waard. De trage, later wrede acties, voor al in het begin als we het dood schieten van een weerloos zesjarig jongetje zien, werken beklemmend De kleuren, bijna alle in nuances van geel en bruin, versterken dit benauwde gevoel. Gekke momenten, waarom bij alle spanning eens harte lijk gelachen kan worden, zijn maar heel schaars. Aan de andere kant heeft Leone de naar wraak zoekende Harmonika die actief bij de dood van zijn broer werd betrokken vele jaren geleden, facinerend uitgebeeld. Ook de niets ontziende hebzucht wordt flink aan de kaak gesteld. De basis van het verhaalis heel eenvoudig. Jill (Clau dia Cardinale) is in het geheim ge trouwd met een boer. die ergens midden in de woestijn woont. Zij komt naar hem toe, maar op die dag wordt de hele familie van haar echtgenoot vermoord. Later blijkt dat hier het belang van een van de talloze particuliere spoorwegonder nemingen achter zit. Waar de spoorwegbandieten ver schijnen duiken dan ook andere duistere elementen op. Hierbij is ook Harmonika (Charles Bron- san), die een oude rekening met Frank (Henry Fonda) te vereffe nen heeft. Overhaast gaat hij hier bij niet te werk. hij bepaalt wan neer dat uur is gekomen. Intussen helpt hy Jill, samen met een an dere bandiet Cheyenne, het plan van haar overleden echtgenoot uit voeren. Als Frank hem dan mis- schoen voor de vyfde maal vraagt wie hy is, volgt een duel. En ster vend weet Frank dan wie zyn stille achtervolger is geweest. LI DO De verfilming van be- langryke gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog is behalve met „De langste dag" en nog een hand je vol andere produkties steeds op een fiasco uitgelopen. Daarom gin gen we enigszins pessimistisch ge stemd naar „De brug by Remagen". de verfilming van de verovering van de Ludendorff-spoorbrug van Remagen door een campagnie. be horend tot het 27ste gepantserde in fanterie bataillon van de 9de pant serdivisie. Een belangryke stryd omdat met deze overwinning het eerste brugge- hoofd ten oosten van de Ryn werd gevestigd en een toegangspoort vormde voor de Engelsen en Ame rikanen tot Duitsland. Mede dank- zy deze stryd is de capitulatie van Hitler-Duitsland versneld. Na het zien van de kleurige beelden waren we heel wat optimistischer. Hoewel het authentieke op wat ondergeschikte punten op de romantische toer is bygevijld. zyn de hoofdpunten van de felle strijd by Remagen in de film bewaard gebleven. De film. die opgenomen is by de Davle Brug. tien kilometer ten zuiden van Praag is een stukje authenticiteit geworden, niet in de laatste plaats dankzij de technische adviezen van Cecil D. Roberts, een gepensioneerd kolonel, dieindertyd de leiding had over het veertiende tankbatallon, dat de aanval uit voerde Waarom het by de stryd om de brug by Remagen aanvankeiyk ging was: de brug vernietigen zo dat het Duitse vyftiende leger geen mogelijkheid zou hebben om zich via deze laatste brug over de Ryn terug te trekken. Toen echter de explosieven die de Duitsers onder de brug hadden aangelegd niet goed explodeerden by een aanval van de Geallieerden (De Duitsers wilden de terugtocht van het vyf tiende leger niet onmogelyk maken maar moesten noodgedwongen de brug opblazen omdat de geallieerde troepen naderden), veranderde de opdracht. Nu moest de brug koste wat het kost in handen worden gehouden om een vrye doortocht van de Engelse en Amerikaanse troepen te garanderen. De stryd rond deze vi tale brug werd door David L. Wol- pher op acceptabele wyze op het oelluloid vastgelegd. De hoofdrollen worden vervuld door George Segal. Robert Vaughn. Ben Gazzara. E. G. Marshall en Peter van Eyck. Be slist geen derderangsacteurs, maar Jongens die weten wat- er van hen verlangd wordt. Een ding moet ons echter van het hart. De goede verfilming en de cast wordt een beetje in de wielen gereden door het feit dat men een man als generaal Von Brock in het nazi-hoofdkwartier rustig En gels hoort spreken. Het effect van de film gaat daardoor voor een deel verloren. De film makers die vele dollars op tafel hebben moeten leggen voor deze verfilming hadden het scenario, waar het de Duitse kant betreft, voor een paar dollars meer kun nen laten vertalen. Het had de film nog meer effect gegeven, dan ze nu al heeft. CLAUDIA CARDINALE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 15