'Afrekenen met de Jezus
van Cecil B. De Mille'
Veel belangstelling
voor Hearts of Soul
Colin Blakely: hoofdrolspeler in 'Zoon des mensen"
Landelijke actie
voor 'Veronica"
en cjióteren
DONDERDAG 19 MAART 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
LONDEN (GPD) „In Engeland is nooit overwogen het
stuk te bannen, niemand peinsde er over. Na afloop stond de
telefoon van de BBC roodgloeiend, maar de meeste reacties
waren positief. Ik zelf kreeg vijftig brieven, waarvan vijf kwa
de. Die heb ik uitgebreid beantwoord, omdat het onderwerp
Jezus van Nazareth die moeite toch wel waard was, dacht ik
zo".
Hooi drolspeler Colin Blakely windt zich een beetje op. Hij heeft
net gehoord van de bezwaren in Nederland tegen Dennis Potter's
televisiespel „Son of men", vanavond door het IKOR/CVK uit te
zenden. Hij heeft nooit gehoord van meneer Abma uit de Tweede
Kamer en de Broederschap van Pinkstergemeentenin Nederland,
die Potter's „alledaagse" benadering van Jezus Christus maar liever
niet op de „buis van iedereen" willen hebben.
„Ik ben in Zuid-Afrika geweest,
heb daar boeren leren kennen. Ik
kan me veel Nederlanders wel zo'n
beetje voorstellen, denk ik".
Colin Blakely is een acteur van
het eerste plan, een Noord-Ier. die
■fc middags champagne drinkt en zich
btj tijd en wijle uitdrukt in de spraak
van city- en dorpspraat, van Bren
dan Behan en de mijnwerker.
Mijnwerker, zoals de vader van
Dennis Potter. .Potter heeft in zijn
leven veel pijn geledén (artritis), die
hem heeft gedwongen tot zelfonder
zoek. Daarbij stuitte hij op het pro
bleem van geloof, God en Jezus
Christus".
Dennis Potter wilde voor zijn Je
zus van Nazareth slechts één man:
Colin Blakely.
.Rij had me gezien in Saint Joan
van Bernard Shaw, een fel stuk wat
myn rol betrof en soms anti-Engels".
Colin lacht. „Potter wilde afreke
nen met de Engelse, de Amerikaan
se Jezus. De Jezus van Cecil B. de
Mille. De Messias was een timmer
man in werkkleding, die de taal van
timmerlieden bezigde. Niet een poe-
eet in witte kleding. Ik had na vier
weken repetitie voor de „Zoon des
mensen" geen stem meer over. Om
dat ik mijn theatertechniek van spre
ken niet wilde gebruiken. Als Jezus
in Potter's stuk brulde, omdat hij de
mensen maar niet aan het verstand
kon brengen wat hij bedoelde, dan
brulde ik ook, zoals hij. Zoals ver
twijfelde mensen dat doen. Niet zoals
een toneelspeler brult".
Colin heeft al een grote carrière
achter zich, al begon hij pas op zijn
27ste met toneelspelen. Hij kreeg
hoofdrollen bij het National Theatre
„Royal hunt of the sun" (Pizar-
ro), „Philoctetes" van Sophocles en
Sergeant Kite in „The recruting of
ficer". Hy maakte vele füms, waar
van „Saturday night, Sunday mor
ning" de eerste was en beëindigde
zojuist een verrassende Sherlock Hol
mes-film van Billy Wilder als doctor
Watson.
Mens
„Maar de rol in „Son of men"
was anders, fysiek veel zwaarder.
De Jezus van Den nis Potter is een
man, die in het stof woelt en kruipt,
omdat hij soms geen kans ziet de
mensen duidelijk te maken dat lief
de alles en haat niets is. In dit stuk
is hij een man die vaak zelf twijfelde
aan zijn Messias-schap. Hij is een
mens, geen half-god, geen half-mens,
nee een vol-mens. Critici hebben mijn
Jezus gekwalificeerd als een dorps
gek. Ik geloof niet, dat ik ooit een
dorpsgek heb uitgebeeld, maar een
worstelaar met woorden en daden.
Als ooit weer een Messias zou op
staan, wie zou hem dan herkennen.
De gekke fanatiekeling in de straat,
is hij misschien".
„Hij bezat zelf zyn twijfel. Judas
en Kajafas, de hogepriester, zijn in
Son of men geen smeerlappen, geen
schurken. Zij twijfeen ook, Judas
heel oprecht. Kajafa sonderzoekt. Na
tuurlijk kon Jezus hem geen ant
woord geven op de vraag of hij Gods
zoon was. Woorden. Wat zijn woor
den. Wie in hem niet de zoon van
God ziet kan geen bewijzen verlan
gen".
„In dit stuk doemt Jezus plotse
ling op, uit de wildernis. Wat heeft
hy daar gedaan? Gemediteerd? Mis
schien vele dagen gevast? Dat kan
hem aan het hallucineren hebben ge
bracht. Potter heeft ook de wonderen
buiten beschouwing gelaten, óp één
na: de genezing van de vrouw, die
door de duivel was bezeten. Zij wordt
genezen in Son of men zoals dat wel
eens gebeurd tijdens evangelische bij
eenkomsten van Billy Graham, met
dreunende en huilende toeschouwers,
die op de grond slaan en stampen.
Wij hebben een „miracle" genomen,
in verband met het waarheidslieven-
de, de integriteit van Jezus".
„Hij was een mens, niet eens de
„best" denkbare mens, geen buiten
gewoon spreker, maar vol vuur, ver
ve en wil. Hij kwam in een politieke
situatie terecht. De Joden verwachtten
een Messias, omdat ze hem nodig
hadden, zoals de Cubanen destyds
een Castro. Hij wist wat er met hem
zou gebeuren. Hetzelfde als met alle
valse Messia's voor hem. die wer
den gekruisigd. Jezus was een intel
ligent man".
Colin Blakely zegt van zichzelf
vroeger gelovig te zijn geweest. „Tot
voor tien jaar. Net als Dennis Potter
geloof ik nu in goed en liefde. En al
leen daarom al is het nodig altijd
aandacht aan Jezus te schenken, hij
leefde het belangrijkste leven uit de
wereldgeschiedenis. Een (viesgekle-
de> timmerman met warrig haar. Je
zus is te lang de „Rosettl-Jezus" ge
weest, de 19de eeuwse, de mooie
man. Een comfortabel beeld, onge
twijfeld, maar zou hij soms niet le
lijk geweest zyn? Volledig onge
schoold?"
Op woensdagavond 16 april 1969 zond de
BBC het televisiespel Son of men" uit,, een
poging van de tot op dat moment nauwelijks
bekende auteur Dennis Potter de figuur van
Jezus van Nazareth te ontdoen van alle valse
romantiek. Hoofdrolspelers waren Colin Bla
kely. Robert Hardy. Bernard Hepton, Brian
Blesed en Edward Hardwicke.
De uitzending lokte felle 1reacties uit. „Gods
lastering" 7oas een woord dat viel. Het meren
deel van de kijkers echter, onderwie vooraan
staande kerkelijke autoriteiten, loofden het
stuk. Op zondagavond 20 april volgde een te
levisiedebat over „Son of men", eveneens met
grote kijkdichtheid.
Vanavond zendt het IKOR/CVK het BBC-
spel uit, onder de titel „Zoon des mensen
(Ned. 2 van 22.25-00.05 uur).
Er zijn al verscheidene stemmen opgegaan
die zich hebben uitgesproken tegen een ver
toning van „Son of men". Reden waarom een
van onze verslaggevers een bezoek bracht
aan Colin Blakely, de hoofdrolspeler, die men
op deze foto ziet als Jezus tijdens zijn ontmoe
ting met een door de duivel bezeten vrouw.
Taal
Tijdens eerste repetitie
HAARLEM (GPD) Als het aan
de 20-jarige disc-jockey Alex van
Hensbérgen uit Hapert in Noord-
Brabant ligt, gaan over een maand
Quizenden Nederlandse jongeren
naar Den Haag om minister Klompe
duidelijk te maken dat zij het niet
etns zijn mee een eventuele verdwij
ning van Radio Veronica.
Alex heeft een landelijk actiecomi
té tot behoud van Radio Veronica
in het leven geroepen, dat nu al af
delingen heeft in Nijmegen, Rotter
dam, Lisse, Amsterdam, Den Haag
en Groningen In al deze plaatsen
worden met. groot enthousiasme
handtekenineen verzameld. Volgens
Alex hebben Heintje Davids, Willeke
Alberti en The Cats al laten weten,
dat zij met de actie sympathiseren.
Alex en zijn comité rekenen op ten
minste 250.000 handtekeningen. Van
lirelela iging Wraa. .aijade ijngsbm
allerlei scholen, particulieren en pla
tenzaken in het land zijn al zo'n
20.000 handtekeningen binnenge
stroomd. Voer alle Veronica-fans die
een actie op touw willen zetten volgt
uier het adres: Kerkstraat 54 in
Hapert. i
„Er zijn plannen geweest om van
Son of men een film te maken. Daar
in zou ik graag spelen. Maar welke
maatschappij durft het aan. Pasoli-
ni heeft van Jezus iets reëels ge
maakt. Een man, zoals wij hem
trachten hebben voor te stellen. De
rest van de filmmakers nooit".
„Ik zou Jezus nu minder neuro
tisch spelen, maar dat neurotische
vond ik toen nodig. Een man zon- j
der natuurlijk ..gereedschap" om
mensen te overtuigen, alleen in de
kracht en het bezit van die enorme
vlam binnenin, moest ik neuro
tisch maken. Ik zou hem nu meer
redenaarstalent schenken. Hetgeen
niet wegneemt, dat de taal van de
timmerman moet blijven. En van de
vissers, de apostelen, die door Je
zus worden afgebekt: gebruik je
stomme hersens! En zoals Petrus
zegt: „Smeer 'm, weg wezen gek, ze
moesten je opsluiten". Jezus' ant
woord is dan: „Gek? Gelijk heb je,
ik b e n stapelgek".
„Ik heb tijdens en na het stuk
veel nagedacht over alles, ben niet
weer gelovig geworden in de gebrui
kelijke betekenis. Dennis Potter ver
trouwde me eens toe: „Ik geloof niet
in God, niet méér, maar ik ben
bang dat het op een ,dag kan terug
komen".
Even later: „Ik wil nog terugko
men op Kajafas. Hy is een goed uit- j
gewerkt karakter in dit stuk. Petrus j
niet, daar is niet veel tyd aan be
steed, hy is een lieve man, overdon
derd door de liefde. Kajafas was een
goede „kerkman", die moest kiezen
tussen agitators zoals Barabas en Je
zus, mensen, die vertelden dat zy
nu de echte Messias waren, en de
Romeinen, die zyn tempel leegsta
ten
Hij was niet militant, Kajafas,
zoals een Makarios, maar een goed
gelovige die bewijzen wilde hebben
en ze niet kreeg, niet kon krijgen.
Hij onderzocht ,de zaak-Jezus' en
deed zijn best".
In een televisie-interview vertelde
Dennis Potter: Jezus en Kajafas wa
ren typische „liberals", de mensen
van de brede middenweg, zoals de
Kennedy's. Mensen aan wie de we
reld uiteindelijk ten gronde zal gaan.
Is Colin Blakely het daarmee eens?
„Een groot gezegde. Ik weet niet
hoe Dennis dat bedoelde. Hij zegt
ook: Wat zou u doen? Vermoedelijk
niets anders dan Judas en Kajafas.
Het is moeilijk de juiste revolutio
nair, zoals Jezus was, eruit te pikken.
Er zijn zo veel revolutionairen. Jezus
v/as geen practicus, hij maakte zich
moeilyk verstaanbaar. In feite was
hij een ontzaglijke amateur. Een
amateur vol van liefde. Judas wou
te veel zien van Jezus, te veel bewij
zen. Magie. Dat is één van de zaken,
die dit stuk beoogt, het verwijderen
van alle magie uit de bijbel."
(Van onze r.t.v.-medewerkster)
AMSTERDAM (GPD) Hoe de
afloop van het songfestival ook
mag worden, het ontbreekt de
drie meisjes Maessen Hears of
Soul) beslist niet aan belangstel
ling. Stralend lachend, met haar
drieën exact hetzelfde gekleed,
maar steeds weer in iets anders
daar zorgt het Engelse mode
huis Shubette of London voor
zijn ze het middelpunt voor bui-
tenlandse fotografen en journa
listen. Ze zijn dan ook lief om te
zien en brave Dolf van der Lin
den vermaant en bemoedert ze
alsof het zijn eigen dochters zijn.
En dat heeft de meisjes werkelijk
opgebeurd, want na alles wat er in
de laatste dagen aan gerumoer rond
hun deelneming aan dit festival is
geweest opmerkingen van Willem
Duys in zijn zondagochtendprogram
ma, tegenstrijdige berichten in de
kranten en tot slot een wat kribbig
communiqué van de NOS was de
moed Stella. Patricia en Bianca een
beetje in de schoenen gezakt. Het was
overigens gisteren geen simpele dag
voor de meisjes: 's-ochtends de eers
te repetitie, daarna op een holletje
naar Hilversum voor opnamen by de
NCRV, 's-avonds een overvolle re
ceptie in Amsterdam. Maar het lied
je Waterman gaat na de waterlanders
van de afgelopen weken uitstekend.
Ei- is niets veranderd, althans niets
essentiëels. Alleen het arrangement
is, omdat de eerste versie iets te log
was, een beetje gewijzigd. Dat mag
van de festivalleiding, dat mag van
de EBU, dat is gewoon volgens de
regels van het spel. Patricia heeft
nog steeds hetzelfde te zingen als in
Scheveningen. Stella en Bianca ook.
Alleen: in Scheveningen stonden ze
naast elkaar en nu staat Patricia
iets meer naar voren en de andere
twee iets dichter naast elkaar naar
achteren. Van meet ef aan is dit lied
je bedoeld als werk voor soliste met
backing-group, al kwam dat er door
de eerste presentatie echt niet uit,
maar het is voor muzikale oren al-
tyd te horen geweest.
Zo is het liedje geschreven, en1 zo
zal het blijven. Het heeft, zegt de
NOS, nooit in de bedoeling gelegen
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 De wereld waarin wy leven: Oorlog en vrede
bij de dieren, tv-film, in kleur (TROS)
7.31 De getrouwde vrijgezel, tv-feuilleton (TROS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 TROS-Toto (TROS)
8.40 De dief van Washington, tv-film, in kleur (TROS)
9.30 Roosje zag een knaapje staan, muzikaal show
programma, in kleur (TROS)
Wegwezen, quiz voor autorijdende echtparen
(TROS)
Journaal (NOS)
Bij leven en welzyn les 10 (Teleac)
10.00
10.30
10.35
NEDERLAND II
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Scala: informatief programma (NOS)
7.30 Van gewest tot gewest (NOS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Berichten uit de samenleveng (VPRO)
8.35 Profile van Van Mierlo (VPRO)
9.15 Horse Fathers, film (VPRO)
10.20 Journaal (NOS)
10.25 Zoon des mensen, tv-spel van Dennis Potter
(CVK/IKOR)
Toen 'k in de rust van Feye-
noord-Vorwarts al die cijfers
zag van de verkiezingsuitslagen,
werd 't mij wel droef te moede,
denkend aan de onooglijke 00-
stand by Feyenoord. Gelukkig
slaagde Kindvall er vlak na de
rust cp een miraculeuze wyze in
een onmisbare bal toch nog in
een doelpunt om te zetten, zo
dat 't ergste wantrouwen jegens
de Rotterdammers tenminste
werd weggenomen, maar pas na
het fraaie doelpunt van Wery
kwam er iets bevryds over de
kijker thuis. Het was een stug
ge, geen oogstrelende wedstrijd,
de venijnige schoten die vanuit
de tweede linie werden afge
vuurd werden prachtig gestopt
door de Oostduitse doelman.
Feyenoord verdiende de over
winning dan ook ten volle, maar
hart'veroverend was het alle
maal niet, temeer niet,
omdat de scheidsrechter er
niet van verdacht kon wor
den dat hij de Berlijners op
ergerlijke wyze voortrok. Geluk
kig maakte hy geen essentiële
fouten, de doelpunten waren
zuiver, de strafschop ook, alleen
Kindvall was gisteren minder
zuiver op de graat. Daar stond
tegenover dat Moulyn een van
zijn allerbeste wedstrijden speel
de. een prestatie temeer omdat
hy tegenover de beste Berlyner
stond. Na afloop kwam hy nog
even samen met Wery en Hap-
pel voor de camera, om te zeg
gen dat Legia Warschau de fa
voriete volgende tegenstander is.
We zagen de doelpunten nog
enkele keren herhaald, evenals
de strafschop. Het camerawerk
liet weer niets te wensen over,
alleen zou ik een pleidooi willen
houden voor meer herhalingen
in zo'n wedstrijd. Niet alleen de
doelpunten behoren tot de hoog
te- en dieptepunten, ook het
missen van opgelegde kansen,
het redden van zekere goals, etc.
Alleen de doelpunten herhalen,
is toch een vorm van gemak
zucht. En om de waarheid te
zeggen zie ik na afloop toch net
zo lief enkele sportjournalisten
op het scherm «waaronder in
dit geval een Oostduitser), dan
spelers die vaak weinig te ver
tellen hebben en wier vak het
niet is een wedstrijd na te be
schouwen.
Dan waren er ook nog die ver
kiezingen. Ik herinner my daar
nog tv-reportages van, toen er
nog geen computers waren die
al vroeg op de avond de uitein
delijke stemmenverhouding kon
den uitrekenen. Dat waren mooie
tijden Elke uitslag, uit welk
dorp ook, interesseerde je omdat
je er uit wilde destilleren hoe
de tendens was. en zodra er een
echte stad op het scherm kwam
(al was het maar Deventer dan
zat je toch al tot in al je ve
zels gespannen naar de cijfertjes
te turen: was de SDAP vooruit
gegaan of niet? Maar tegenwoor
dig? Wat kan mij het schelen
hoe men in Katswoude heeft ge
stemd, ze kunnen daar nog zo
hard miauwen, maar de compu
ter heeft toch al uitgemaakt
dat het gehele land over enkele
uren de Boerenpartij zal laten
verliezen en D'66 zal laten win
nen. De uitslag van Katswoude
is nu alleen nog maar interes
sant voor die in Katswoude
woont. Zo is zo'n hele televisie
avond in feite bestemd voor een
aaneenschakeling van dorpsbe
woners en stedelingen, die even
opveren als de plaats hunner
inwoning wordt afgeroepen,
maar daarna hun belangstel
ling verhezen tot aan de uitein
delijke, definitieve uitslag. Geluk
kig zijn er de gesprekjes tussen
door met de politici, die soms
nog beter uit-verdedigen dan
Feijenoord (zodra ze op verlies I
staan), en dan een totale slag i
bij Waterloo om de arm houden,
maar het is toch niet meer wat
het geweest is. Enfin. Lasenoms
kan tevreden zijn. HU beloofde
eergisteren als kleine zelfstandi
ge op de VVD te stemmen, en
hij heeft dus dubbele winst ge
boekt. Geels mag ook niet on
tevreden zijn over zyn optreden
tegen Vorwarts, maar zijn favo
riete partij, de Boerenpartij, is
ondubbelzinnig rückwarts ge
gaan. Het zal hem geen grote
zorg zijn, neem ik aan.
NICO SCHEEPMAKER
een echt trio op de planken te zetten,
omdat zoiets volgens de reglementen
niet is toegestaan. Dat de Hearts of
Soul als trio bekend geworden zijn,
is een heel andere zaak.
De Hearts of Soul en dirigent
Dolf van der Linden tijdens de
eerste repetities voor het komen
de songfestival in Amsterdam.
Op de achtergrond tv-regisseur
Theo Ordeman.
Duur
„Son of men" werd in de studio's
van de BBC opgenomen. Waarom
geen buitenopname? „KUk, het was
toch al een zeer duur stuk voor te-
levsiebegrippen. Filmen in de woes
tijn was er niet by. Hoewel dat beter
geweest zou zUn. Vergeet niet, „Je
zus" is voor de showbusiness nóóit
een kassa-spekkend opjeet!
Let op de leeuw op het
pakje. Dan pas bent u
zeker van echte
Ceylon thee -
de fijnste thee
ter wereld.
ADVERTENTIE
THUERÉ
CO-OP
TEN HAVE
ALBERT HEIJN
SIMON DE WIT
K&G
FOUR FINE CEYLON TEAS'
TIKTAK
VOOR DONDERDAG 19 MAART
Hilversum I 402 m.
AVRO 18.00 Nws. 18.11 Radlojourn.
18 20 Uitzending Pol. Partijen van
de Comm. Partij van Nederl. AVRO
18.30 Stereo Lichte ork. muz
(18.40 Kwlspel. quiz). 18.55 Voor de kin
deren. 19.00 Amateurs musiceren Na
tionaal Brassband Zwolle 19.25 Gespro
ken brief 19 30 Nws IKOR 19.35 Kerk
veraf en dichtbij 19.40 Mens en bijbel
radiocatechese. 19.50 Tweestemmig:
gesprek over kerk en massamedia Avro
20.05 Stereo: Resldentie-ork. en sol.:
mod. en klas. muz. 21.40 Stereo Klein
Radiokoor: mod. lied. 22.00 Jekemme-
wat: cabaretprogr. 22.30 Nws. 22.38 Me
dedel 22.40 Radlojourn. 22.55 Roe
meens ork. met zangsol. Roemeense
volkslied. 23.20 Stereo: Parels der muz.
klas. kamermuz. (gr.) 23.55-24 00 Nws.
Hilversum II 298 m.
NCRV 18.00 Stereo Tijd vrij voor
muz. In vrije tijd radiocompetitie van
koren en korpsen 18.30 Nws 18.41 Act.
19.00 Spektrum maatscfc
stukken nader belicht 19
ger des Hellskwartler 19.30 Kerkorgel-
conc. klass. muziek. 20.00 Ferdinand
Huyck (deel 23) seriehoorspel 20.24
seriehoorspel 20.24 Stereo: Lichte gram
muz. 20.30 Radio Actief, gevar. progr
(22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws.
22.38 Parlementair dagoverzicht 23.55-
24.00 Nws.
VOOR VRIJDAG 20 MAART
Hilversum I 402 m.
AVRO 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Lichte gram muz. (8.00 Nws. 8 11
Radlojourn 8 30 De groenteman) NOS
9.00 Internatlon, Spectrum: mod muz
(opn.) (9.35-9.40 Waterst.) AVRO 10.00
Voor de kleuters 10.10 Arbeldsvlt. (gr
I (11.00-11 02 Nws.) 11.30 Komt vrienden
ln het ronde: progr. rondom het volks-
i lied Spanje en Portugal 11.55 Beurs
berichten NOS 12.00 Blik op de wereld
inform, progr. over problemen van
Europese Integratie Overhelsvoorllcht..
12.30 Ultz. voor de landbouw NOS 12.40
Stereo Lichte gram. muz. 12.50 Recht
en slecht praatje 13.00 Nws. VARA
13.11 Act. 13.20 Voor de middenstand.
13.20 Stereo Seml-klas. en klas. ork -
werken NOS 14.30 Maatschappij en On-
I derneming lez. 15.00 Stereo: Aspekten
I de Kamermuz. 15.45 Toerismo: toeristi
sche inform uit binnen- en buitenland
VPRO 16.00 VPRO-Vrjjdag gevar. pro
gramma (16.00 Nws. 17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
KRO 7.00 Nws. 7.11 Het leven
de woord 7.16 Stereo: Badlnerte klas
muz. (gr) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7 50
Overw 8.00-8.10 Nws I 8.30 Nws.
8.32 Voor de hulsvr. (9.00-9.10 Oymn.
voor de hulsvr.) 9.40 Schoolradio 10 00
Stereo: Aubade klas. muz. (gr.) 11.00
Nws. 11.03 Voor de zieken 11.54 Berich
ten. Vnstenaktie 11.55 Med 12.00 Stereo
Van twaalf tot twee, gevar. program.
(12.22 Wil van het land 12.26 Med.
t b v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41
Act. 13.00-13.05 Raden maar
14.05 Schoolradio 14.30 Stereo Licht ln-
strum. kwartet. 14 45 TROS Stereo;.
klas. muz 16.00 Nws. 16.03 Disco Drive
ln de showbusiness op de korrel ge
nomen 17.15 Sportkompas 17.45 Act.
Hilversum III 240 m.
VARA 9.00 Nws. 9.02 De Eddv Bec
ker Show <10.00 Nws.) NOS 11 00 Nws
1103 De Felix Meurders Show VPRO
12.00 Nws. 12.03 Top-30 (13.00 Nws
TROS 14.00 Nws 14.03 Iene Mine Mu
ze nws over underground en westcoast
music AVRO 15.00 Nws. 15.03 Muz Boe
tlek (16.00 Nws.) 17 00 Nws 17 02 Ra
dlojourn 17.05-18.00 Zingende Bougie;
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS/NOT 11.10-12.00 Schooltelevisie
NOS 18.45^ De^JFabelt^eskjant NOS:
fens van Bontekoe vervolgverhaal
9.13 .Kleur: Rodeo progr voor ama-
18.55 Journ. J4CRV 19.04 Scheepsjoc
rvolgverhai
progr voor ama
teurs ln de lichte muz NOS 20 00 Jour
NCRV 20.20 Act. rubr 20 45 FQ
Studio Anno muz terugblik op 14 Jaar
Eurovisie-Songfestival 2135 Farce Ma
jeure satirisch progr. 21.55 Met specia
le opdracht: Een nieuw gezicht tv-film
22.45 Overpeinzingen (Kleur) NOS:
22.50 Journ TELEAC 22 55-23.25 Van
Molecuul tot Mens les 10 (herh.)
Nederland II.
NOS 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant
NOS 18.55 Journ. NOS 19.04 Scala In
form. progr. VARA 19.30 Kleur Bespied
De Neederlandsche Indianen tv-nim.
Department S: Het tweede gezicht tv-
NOS 20 00 Journ. VARA 20.20 Kleur:
film 21.10 Simon Carmlggelt leest uit
"'gen werk 21.15 Koning Klant con-
-um. rubr, 2135 Kleur Nou moe, lk
ben oma licht amusem. progr
22 15 Achter het nws. NOS 22 25
Journ. 23.00-23.45 Kleur Wereldkam
pioenschappen IJshockey te Stock
holm: samenvatting van de wedstrlld
Rusland Zweden.