Monsterachtige slavernij in de „zouthel" van Afrika Goedhart keukens n.v. Leidse Spaarbank flun handen en voeten zijn gezwollen 'MWÈÈË Inferieur Betaalcheques van een Bondsspaarbank gegarandeerd goed! Bij ons ziet U de meest moderne aanbouwkeukens - i (Door Juan M. Ruiz) BAMAKO (GPD) Men spreekt altijd over de onmenselijke jnstandigheden van de parelvissers langs de Indische Oceaan, of het vreselijke leven van de diamantwinners in de onmetelij ke jungle van Zuid-Amerika of zelfs over de uitputtende arbeid Van de mijnwerkers in Bolivia. Maar niemand heeft zich ooit druk gemaakt over de mannen die in de zoutmeren in het zui- »nvan de Sahara werken. Het is een middeleeuwse industrie en een verschrikkelijke nanier om je brood te verdienen. De nieuwe Afrikaanse leiders iroberen er een eind aan te maken, maar deze arme mensen oioeten doorgaan als muilezel te werken tot er iets concreets jebeurt. Want op dit continent van contrasten is alles mogelijk, jelfs het absurde en ongelooflijke. Tessoem is een Klein dorp in de re- kliek Mali, dicht bij de grens. De s er ryk aan zout, evenals tran het Taudenningebergte, of van Bilma langs de Niger of Be- in Tsjaad. Er zyn duizenden van ie plaatsen, ver van elkaar gele en moeilijk bereikbaar, alle rijk a zout Ze liggen ver van de „we- die de Sahara doorkruisen, en aa niemand zal dan ook in de legenheid zijn eens een kijkje te men bij de zoutmeren. De ar- idsomstandigheden op deze plaat- verschillen weinig van elkaar aar ook de mannen lijken op el- ir. Deze parias zijn gewezen slaven. Tsjaad noemt men hen „adad", Mali „belah" en „kamadja" in dere streken. Al deze woorden boen dezelfde betekenis: „inferieu- mensen". Het zijn menselijke we- die nog in de duistere middel- iwen leven en die werken onder standigheden die sterk doen den- aan de dagen der slavernij. Het waar: officieel bestaat slavernij ït meer, maar toch wordt die nog eds bedreven, vooral in de Saha- En vooral op plaatsen die zo af- egen zijn, dat niemand daar ooit ut. la een lange «.n moeizame omweg [tikten wij een zoutmeer. We klom n uit de jeep en liepen naar de iters, die* de zoutkuilen omringen, is een vreemde omgeving, die lijkt op een maanlandschap. De (jn" is bijna twee kilometer lang bestaat uit duizend kleine kui- gevuld met water, waar het it wordt gewonnen. Ver beneden, na onherkenbaar door de mod- lopen de mannen rond. als mie- Ze werken in doodse stilte. drinkwater is te kostbaarde zon is heet en verblindend. Nu, in januari is de zon nauwelijks te ver dragen, maar in april en mei moet het helemaal ondragelijk zijn. Een temperatuur van 50 graden celcius in de schaduw is niets bij zonders in dit deel van de wereld. Maar het wordt nog erger in dit dui- velshol als de wind opsteekt. De scherpe poeder vermengd met zweet dringt in de ogen van de mannen en verblindt hen. terwijl miljoenen mug gen als een deken hun lichaam be dekken. Dit is inderdaad de hel. De mannen komen en gaan. ze dragen enorme waterzakken elke zak be vat meer dan 20 liter van de ene kuil naar de andere. Tien. vijftig, honderd keer op een dag, van de ene kuil naar de andere. De ..slaven" blijven lopen, terwijl het zweet langs hun benen stroomt en het touw van de zak in hun rug snijdt Belasting Later wordt het zout gewonnen door verdamping. Dat duurt dagen. Dan moeten de mannen elke kuil leegscheppen, het zout in de zakken i doen en deze naar een verzamel plaats dragen -waar de kameelkara vanen voor verder transport zorgen. Het soda-houdende zout is niet ge schikt voor comsumptie. Maar men gebruikt het om er het vee mee te voeden in Nigerië, Tsjaad en Ka meroen. De dieren hebben het eeu wen gegeten en ze schijnen er wel bij te varen. De bevolking gebruikt het zout als geneeesmiddel tegen alle soorten ziekten. Een man die in de zoutmijn werkt, kan ongeveer zeven kwartjes per dag verdienen. Maar een deel van zijn „loon" gaat op aan „belastingen". Zo moet bijvoorbeeld betaald worden aan de eigenaar van het zoutareaal. Als die man zijn pacht niet ont vangt, krijgen de mannen de volgen de dag geen werk. De opzichter ont vangt ook zijn aandeel en de medi cijnman uit het naburige dorp even eens. Zo verliest een man die ge middeld elf uur' per dag moet wer ken een groot deel. van zijn in komsten. geen stap verzetten .Dat te probe- ren, voordat dit verandert Intussen ren betekent de dood. De woestijn is I zullen deze mensen in de zoutkuilen onmetelijk en deze vlakte bewaart I blijven werken, zonder hoop .ter- haar geheimen goed. Alles heeft zijn wijl ze een loon verdienen, waarvan prijs Maar desondanks hebben ze niet kunnen leven, velen van hen een soort zelfstandig heid bereikt, ofschoon ze geestelijk en materieel van hun meesters af- Een beeld van een zoutmijn hankelijk zijn. Het zal enige tijd du- 1 in niemandsland Schulden Het zout dat deze mannen hebben gewonnen, wordt geruild tegen gerst. Het is een miserabele handel, omdat de prijs van het zout de laatste twin tig jaar meer dan 50 procent in waarde is gedaald. De „slaven" betalen hun schulden ook in zout hun kleine verdiensten zyn niet vol doende voor voeding. Maar zij kun nen geen ander werk zoeken, want zij zitten diep in de schuld bij hun baas En zij zyn gebonden aan deze schul den. Zij die proberen hun verant woordelijkheden te ontvlucdten, ko men niet ver. Dikwijls vindt men stukken menselijk lichaam dicht by de tenten waar de arbeiders slapen, zodat iedereen kan zien wat er ge beurt met hen die hun schulden niet hebben betaald De ongelukkigen zijn in theorie vrij, maar zij leven als slaven die een meester toebehoren. Zonder zijn goedkeuring kan een zoutarbeider Ondraaglijk Het ijn gevangenen", vertelt e Arabische gids, „gewezen sla- Ze dragen geen schoenen. Het :t gutst in stralen van hun amen, als kleine rivieren. Hun nden en voeten zijn gezwollen en ïdekt met een witte laag zout. na allemaal hebben ze zwerende iden. Ze hebben dorst, maar het De paasverzilvering van de idbouwvakantiebonnen tot een be- ig van f200 wordt gehouden op andag 23 maart a.s. 's avu-nds van tot 8.30 uur ten huize van de r F. Walraven Herenweg in irmond. De aomer- en laatste fvering van het restant bonnen maandag 11 mei op de zelfde en het zelfde adres. De uitbeta- vindt plaats op maande? 22 ju- Een slaaf verdient zevenkwartjes per dag. Dat geldt voor de betaalcheques èn voor de service van een Bonds spaarbank. Met de groene betaalcheques, garantie tot f 100,- kunt u overal terecht, zelfs in het buitenland. U toont uw groene betaalpas. u vult het juiste bedrag in op de betaal cheque, u zet uw handtekening datum. Met betaalcheques heeft u altijd voldoende "contant" geld op zak. zonder risiko. (cheque en pas gescheiden bewaren). Hoofdkantoor; Oude Rijn 56. Bijkantoren: Bevrijdingsplein 7, de Sitterlsan 87; Oegstgeest: Geversstraat 46. 17 Standplaatsen van het Rijdende Bijkantoor te: Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest. Showroom: HOORN 124, schuin t.o. Avifauna Telefoon 017202868, Alphen aan den Ryn Geopend: tydens kantooruren 'szaterdags van 1416 uur en iedere avond na afspraak. Vanavond t.v. uitzending om plm. 19.55 uur Ned. II.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19