Nederlandse EXPO-inzending niet alleen prestige-zaak Holthaus wedt op maxi Residentie Orkest met serenade voor blazers Prins Bernhard op de EXPO Overschakeling zal moeite kosten lil Leidse Stadsgehoorzaal Dit najaar Dali-expositie in Rotterdam 5 -ff0ENSPAG 18 MAART LFIDSCH DAGBLAD PAGINA II (Door Hans-Ludo van Mierlo) „OSAKA (GPD) „De wereldtentoonstelling is geen filan- jtfpie. Uiteindelijk gaat het om de economische belangen. Het jou niet goed zijn als het niet zo was." Deze uitlatingen komen roor rekening van de heer H. Spanjaard, hoofd van de afdeling ijatistische en visuele media van de Rijksvoorlichtingsdienst. Dat er ook andere factoren meespelen, politieke en emotionele, vindt hij begrijpelijk. Maar de economische motieven wegen ns hem het zwaarst. van christelijke werknemersver enigingen bevestigen dat eveneens. De Nederlandse organisatoren stimu leren nog meer organisaties en groe peringen om de EXPO te komen be zoeken en zy stellen het theater in hun paviljoen ter beschikking van ondernemingen, die hun Japanse re laties willen ontvangen. Ook het vlootbezcek aan de haven van Kobe tijdens de opening van de wereldtentoonstelling heeft 'n .0- mische achtergrond. Met militair vertoon heeft het niets meer te ma ken. veeleer is het reclame voor de Nederlandse industrie. Het betreft hier namelijk de modernste fregat ten van Nederlands fabrikaat, die zijn uitgerust met moderne vuurlei dingen en de nieuwste communica tiesystemen. Vooral voor de in Neder land ontwikkelde communicatie-sys temen verwacht men veel Japanse belangstelling. Kabinet gezwicht Zonder al deze economische mo tieven zou Nederland niet eens aan de Expo hebben deelgenomen. „Uit bepaalde sectoren, die belangen heb ben in Japan werd druk op de rege ring uitgeoefend mee te doen", be kent de heer Spanjaard en de Expo- commissaris geeft toe. dat naast de aandrang van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken de druk van det bedrijfsleven ervoor heeft gezorgd, dat het kabinet-De Jong is gezwicht en teruggekomen op zijn eerder ge nomen besluit om niet mee te doen. Pas in maart 1968 werd aan de heer Cals gevraagd of hij de leiding op zich wilde nemen van de Nederland se inzending. „De Nederlandse deelname in Montreal zal niet tol onbelangrijke ■Me beïnvloed zijn geweest door de Cinadese steun aan Nederland tij- dons de oorlog en het feit dat Ko- tlnjtln Juliana er geruime tijd heeft aogen wonen. Maar er zitten na- raurlijk altijd economische motieven ichter het besluit om aan een we- tldtentoonstelling mee te doen. We «gen niet nonduit. dat het om de wdelsbelangen gaat. maar spreken in image-verbetering. Uiteindelijk C» de handelsbelangen er toch ter. ook voor Japan". Met deze uitlatingen ontzenuwt hij net verhaal, dat de landen, die op de Expo '70 vertegenwoordigd zullen daar komen om zoals het motto de tentoonstelling zegt, mee te irerken aan de „vooruitgang en de tirmonie van de mensheid". Ieder land vertegenwoordigt zijn eigen be- [(j uuren, meent hij en zijn visie wordt adersteund door de commissaris-ge- «raal van de Nederlandse inzen- H ling, dr. J. Cals. De ex-pre- nier drukt zich wat voorzichtiger uit, Mar ook voor hem wegen de eco- amische belangen het zwaarst. „Zelf «bruik ik altijd het argument, dat to niet weg kunnen blijven", vertelt commissaris-generaal desge- nagd" en dat is positiever dan het Inkt. Het zou gezichtsverlies zijn Nederland als het zou ontbre- :en. Dat geldt extra voor ons land in dat weten de Japanners beter wij omdat wij tweeëneenhalve touw de enigen waren, die in Japan torden toegelaiten. De Nederlandse totenschapsmensen hadden er grote iwloed en het Nederlands is zelfs Wge tijd de diplomatieke taal ge- Mest. Als er met de Amerikanen on- tehandeld moest worden, ging dat a het Nederlands via een tolk. Als H) er dus niet zouden zijn, zou men W dat kwalijk nemen" EXPO-commissaris Cals te midden van charmante Neder landse en Japanse gidsen in Osaka. De economische beweegredenen zijn voor de heer Cals toch doorslagge vend. „Japan heeft zich gericht op het overstromen van de wereld met goedkope produkten. Na de laatste oorlog is de kwaliteit van die produk ten sterk gestegen en in veel bran ches is Japan de evenknie van Ame rika en Europa geworden. Het wil in Europa een steeds groter marktaan deel verwerven en als straks de gren zen binnen de EEG geslecht zullen worden, zal het ervan willen meepro fiteren. Veel Japanse bedrijven zul len dan joint-ventures vestigen in Europa. Dan is het voor Nederland zaak om erbij te zijn. We moeten niet andere landen die contacten laten leggen. We moeten er zelf bij zijn. Dat is van groot belang voor Rotter dam en Amsterdam en ook voor de KLM". Als een voorlopig succesje van de goede betrekkingen tussen Nederland en Japan ziet de heer Cals de bouw van een Japans hotel in Amsterdam, dat tot stand komt door samenwer king van de KLM met het Japanse Okoera- concern Er wordt trouwens geen geheim ge heim gemaakt van de economische belangen, die Nederland na streeft door de deelname aan de Ex po in Osaka. De bezoeken van de Amsterdamse en Rotterdamse bur gemeester wijzen in die richting en de bezoeken van deputaties van de Centrale Kamer voor handelsbevor dering, de Vereniging van Neder landse ondernemingen, de Vereeni- ging voor den Effectenhandel, het Nederlandse handels- en transport wezen, het Centraal baggerbedrijf, het Diamantcomité en de Federatie RAMING PR'JSINDEX 1970 JAARL'JKSE ST'JGING KOSTEN WW LEVENSONDERHOUD "fl9G8|f69j |1970F Het Duitse ministerie van Econo mische Zaken heeft een berekening gemaakt over de stijging der kosten van levensonderhoud in diverse lan den en de raming van de stijging in 1970. Uitgegaan is van de stelling dat de internationale prijsontwikke ling in 1969 een stijgende trend ver toonde die verregaand de ontwikke ling in 1970 zal bepalen. Van de landen In de grafiek krygt Japan de hoogste berekening van de prijsin dex voor 1970. De stijging van kosten voor levensonderhoud zijn het laagst in W.-Duitsland. De grafiek geeft in de verwachting voor 1970 de minima le styging weer. De maximale raming voor 1970 komt voor Frankryk, Ne derland, Engeland. Zweden en Ja pan een half procent hoger uit. In twee jaar moest het Nederland se paviljoen gereed en ingericht zyn. Achteraf is die tijd erg kort gebleken. Daarby leverde het klei ne budget extra moeiiykheden op Twaalf miljoen gulden werd voor de Nederlandse Inzending uitgetrokken dat is evenveel als voor de wereldten toonstelling in Montreal ter beschik king was en dat terwijl er ontwaar ding van het geld heeft plaatsgehad en de vervoerskosten naar Japan veel hoger liggen en de bouwkosten in Osaka hoger zyn dan in Mon treal. Het ontwerp voor det Neder landse paviljoen van de architecten Bakema en Weber werd dan ook tot tweemaal toe veranderd om de kost prijs van 6.4 miljoen op 4.6 miljoen gulden te brengen. De organisatoren hopen, dat het paviljoen, dat in de cember van het vorig jaar door de aannemer werd opgeleverd, voor de opening helemaal klaar zal zijn. Met zekerheid durven ze er echter niets over te zeggen. „Het gaat ons nu op breken. dat we zo iaat hebben moe ten starten", aldus de heer Cals. Holland trekt Het late Nederlandse besluit tot deelname heeft er ook toe geleid, dat er van een eventuele samenwerking met de Benelux-partners niets is kunnen komen. De Neder landse organisatoren hebben nog wel contact met België ge zocht, maar daar was men al in een te ver gevorderd stadium om nog met Nederland te kunnen samenwerken. Achteraf betreurt de heer Cals dat toch niet. „Als we met iemand samen willen doen moeten we in groter verband optreden", vindt hy. „Benelux telt in dit verband Nederlands paviljoen (links) naar de architecten Bakema en Weber. niet. Ik weet zeker dat de Japanners beter weten wat Holland is dan wat Benelux inhoudt. Holland trekt ze meer door de geschiedenis". Ten aanzien van de EEG ligt dat anders. Voor Japan is de samenwer king van de zes een belangryk ge geven. Samen met het Europa van de zes vecht Japan om de derde plaats achter de economische grootmachten Amerika en Rusland. Er is dan ook een speciaal paviljoen voor de EEG. Frankryk heeft zich lange tyd tegen de bouw van dit pa viljoen verzet. In het kleine EEG- paviljoen zyn statistieken tegen de muur aangebracht, waarop aange geven wordt waar bepaalde stoffen gedolven worden, waar bepaalde industrieën geconcentreerd zyn en meer van dergelyke gegevens. „Voor Japan is dat veel interessanter, om dat een „groot Europa" veel beter te vergeiyken is met een land van honderdmiljoen inwoners dan de Be nelux". Op 25 maart zal dit paviljoen spe ciaal in de belangstelling staan, om dat dan de EEG-dag zal worden ge houden. Het gebouw zal dan waar- schynlyk te klein zyn om het hele programma te verwerken. Daarom heeft Nederland zyn theater aangeboden voor films en le zingen over de EEG. De Nederlandse organisatoren hopen nu. dat de andere EEG-landen ook zo'n daad zullen stellen. III OSAKA ANP» —Prins Bern- hard zal het eerste lid zyn van een vorstenhuis, dat na de ope ning door de Keizer van Japan een officieel bezoek brengt aan de wereldtentoon stelling in Osaka. Hy wordt op 1 april, de Nederlandse dag. ontvangen onder de enorme zonnetoren, die het centrum vormt van de EXPO '70, door Taizo Ishazaka, president van de eerste wereldtentoonstelling, die in Azië wordt gehouden, en T, Hagoewara, commissaris- generaal van de Japanse rege ring. Cultureel hoogtepunt van die dag wordt de wereldpremière van een compositie van Louis Andriessen „Spektakel". Tot de uitvoerenden zullen behoren het Nederlandse Blazersensem ble, de slagwerkgroep „Amster dam" en de componist zelf, die het orgel bespeelt. Na Prins Bernhard zullen Prins Albert van België, Prin ses Margaretha van Denemar ken, Kroonprins Achmad Sjah van Afghanistan, Kroonprins Karei Gustaaf van Zweden en Koning Sri Savang Vatthana van Laos de EXPO bezoeken op nationale dagen. Andere offi ciële bezoekers zyn o.m. de se cretaris-generaal van de Ver. Naties. Oe Thant, de president van Tsjecho-Slowakye, Swobo- da, president dr. G. Heinemann van de Duitse Bondsrepubliek en Paolo kardinaal Marella, hoofd van het Vaticaanse se cretariaat voor de niet-christe- nen. Het Nederlandse paviljoen, gunstig gelegen tussen de pavil joens van de Sowjet-Unie en de Ver. Staten, is een zes verdie pingen hoog gebouw van op el kaar gestapelde dozen van glan zende kunststof in blauw, grijs en oranje. Het is het enige van de 27 landenpaviljoens met een eigen aansluiting op de lüchtge- koelde corridors waarin de EXPO-bezoekers op rollende trottoirs vijf meter boven de be gane grond een rondgang van drie-en-een halve kilometer over het EXPO-terrein kunnen maken. In het paviljoen kunnen on geveer 3.000 bezoekers per uur in tien minuten tyds via 15 film- en 10 diaschermen op de wanden en de plafonds van de „dozen" van het gebouw een in druk krijgen van Nederland als een modern land. De film, die regisseur Jan Vryman met een team van der tig man voor Osaka heeft ver vaardigd, heeft een speeltyd van 2% uur, de langste film die ooit in ons land is gemaakt. De ze film is verdeeld in vyftien stukken, elk met overeenkom stige onderwerpen, die by een rondgang van begane grond tot zesde verdieping, op schermen van zes by zes tot tien by tien meter, een vry afgerond beeld van onze industrie en landbouw, cultuur en levenswyze geven. De bezoeker verlaat het pavil joen in een lift, die afwisselend rood. wit en blauw verlicht is. Hy wandelt dan nog langs vy- vers onder het gebouw, waarin duizend klompen met Neder landse en Japanse vlaggen dry- ven. In het paviljoen is behalve het filmgebeuren een beknopte tentoonstelling over de geschie denis van de Japans-Nederland se betrekkingen te zien, waar- by uiteraard aandacht wordt besteed aan de nederzetting op Decima. De Nederlandse sfeer kan de bezoeker letterlyk proeven in het restaurant: daar pry ken boerenkool met worst, erwten soep, broodjes en zeebanket op de menu's. LEIDEN Van Otterloo begon het zevende abonnementsconcert van het Residentie Orkest met j eigen werk: serenade voor 12 ko perblazers, celestaharp en slag werk. Het ivas zeker geen „succes d' estime", dat hem zo nadruk kelijk terugriep na de voorbeeldi ge weergave van zijn uitverkoren discipelen, voor zover blazend: 4 trompetten 4 trombones, 3 hoorns en 1 tuba. Dit divertimento boeit onafgebroken en onweerspreke lijk. Hoe weinig blazers in een symfonie-orkest krijgen het rijk voor zich alleen? Dit zonder meer al geeft techniek en geestdrift extra vleugelen. Waar de componist zo uitermate in slaagt, zyn het koloriet en de al lure van voornaamheid. Het eerste deel leidt het meest terug naar de 18- de eeuwse serenade-idee door de klas sieke intrada-fanfare, door de bondig heid der motieven, zelfs door echo's. Het tweede deel met elegisch-lande- iyk karakter geeft gevoelswaarden vry, weemoedige verdroming, iets waar men Van Ottrloo zelden op be trappen kan. De gestopte trompetten suggereren het hunne en de celesta's brachten, by rustend slagwerk, iets heel onwezenlyks teweeg. Alle delen lyken als uit één worp, naadloos doorvloeiend. Het slotdeel is min of meer „american" gekruid en ook een beetje Prokofjef door de ritmisch ob sederende opstyging. Hier ergens een gestopte tuba. George van Renease solieerde in Mozart's d mo.ll pianoconcert. Kö- chel 466. De pianist heeft daar vóór alles intelligent -gevoelig tegenover gestaan, niet schuwend om accenten op de duwen, die dit concert duide- lyk onderscheiden van de porselei nen Moziart. waaraan alles puur ro coco dient te zyn en niets naar Beet hoven toe mag zwemen. Maar juist Beethoven was door dit concert zo ge- fasoineert, dat hy er cadensen voor schreef. Weliswaar heeft Renesse de spanningsuitersten beperkt gehouden, hy is van huis uit verklanker van fi.ingesponnen subtiliteiten. De inzet is al meteen een motief boven onrus tige syncopen. In passagespel heb ben we wel eens de opperste helder heid moeten missen. Het endante is een goddelyk stuf in dubbele melo- dielynen, byna geheel In kamermu- zikale toon. Orkest en solist waren het even goddelyk eens. Ook het slot-allegro gunt de solist periodes van alleenspel of secundering van een houtblazersobligaatje. De afwis seling is rijk. want het worden pyl- snelle ontladingen, die dit mineur concert naar een majeur-slot voeren. Na de pauze Moessorgski's verruk- kelyke schilderijententoonstelling. Een door Ravel knap georkestreerd pianowerk. Een breedzingende fan fare Promenade genoemd, dient tot inleiding en verbindt, al dan niet ge- wyzlgd, als een gids al de taferelen. En dan volgen unieke realistische ka rakteriseringen. Wat kan origineler uitgetekend zyn dan die kreupele 1 worden. Kolf naar de handen van dwerg met O-benen 1 bijtende kor- een superieur apparaat als het Resi- te spotbeladen motiefjes), of die I dentie-Orkest, dat de indruk van een kwetterende kinderen in het park. onverbeterbare reproduktie heeft na- het kuikentjesballet of de kwebbelen- I gelaten, de joodjes Goldenberg en Schmuyle? Ravels orkestratie Is een wonder ge- KEES VERHOEF ROTTERDAM «ANP» Het Mu seum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam zal ln november/decem ber van dit jaar een tentoonstelling houden vian werken van Salvador Da- li. De Glasgow Art Galery zal voor deze expositie Dali's schildery „Christ of St. John the Cross" aan het Mu seum Boymans- Van Beuningen uit lenen. Het Schotse museum zal als tegenprestatie een werk van Van Gogh in bruikleen ontvangen. (Door Jo« Hagers» AMSTERDAM <GPD' Hoe je het ook bekykt: het blyft wennen, I waait geen enkele vrouw loopt zo ge- makkeiyk in een maxi-jurk weg en I zeker niet in een tot halverwege de I kuit reikende midi-jurk. Toch heeft j Dick Holthaus het er voor de ko- I mende winter op gewaagd en de Am- sterdamse fabrikant Someren N.V. had de moed om maar liefst 162 ver- 1 schillende maxi- en midi-modellen j te confectioneren Jurken, pakjes en mantels die weliswaar pas de ko mende herfst als onderdeel van Holt haus „twenty seven" collectie in ex clusieve modewinkeltjes zullen han gen, maar waarmee Holthaus voor de gemiddelde Nederlandse vrouw toch een hoofdstuk te ver ls. De Amsterdamse couturier die zyn confectie-collectie overduidelyk op Paryse Dior-creaties had geïnspi reerd ziet de vrouw bij voorkeur in combinaties van broekpakken met kraagloze maximantels of in midi- capuchonlurken lopen Creaties in zwaxt, grijs, paars, aubergine, bruin en camel, die in prys van f 149 tot ongeveer f 400.— varieerden. En j daarmee krygt de vrouw wat betreft het materiaal beslist wel waar voor haar geld want confectionair Some ren had zeer veel aandacht aan de afwerking van de Holthaus-creaties besteed. Toch zullen heel wat vrouwen on danks al die pluspunten de beurs liever gesloten houden, want ook al brengt Holthaus de allerlaatste snuf jes van Parys, het zit er nou niet zo in dat men in één seizoen zon dermeer van mini op maxi zal over schakelen. Uiteindelyk heeft de komst van de mini-rok ook een paar jaar geduurd. Hoe gevaarUjk het wel is om te denken, dat wat Parys brengt alleen maar mode is. bleek gistermiddag wel in het Haagse hotel Des Indes, waar Philippe Guerlain tydens de presentatie van de nieuwe parfum Chamade verklaarde, dat nog lang niet iedere Parisienne in een maxi-rok gelooft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 13