Imiiritrr (SUpanuatrr Iputual Cilja Schepman-Zuyderdijk Creedence Clearwater Revival Gedichten H0DAO MAART 1BT0 PAGINA 57 li de popwereld bestaan geen idealen er. Dat verschijnsel heeft afgedaan. Ihemelshoge verering die in het be- van de zestiger jaren de Beatles ten 1 viel, is nu ondenkbaar geworden, genlijk is dat jammer", heeft Paul cCartney eens in een intervieuw ge il. „Je bekijkt de prestatie van an- en nou zo relatief. Er is niemand tr. aan v ie je je op kunt trekken of een kick geeft. Iedereen heeft toch behoefte aan een idool. Ik ook ge- ik". 'atuurlijk blijven er wel groepen die je bijzonder aanspreken. Zo'n groep is voor mij langzamerhand de Creedence Clearwater Revival. In Amerika zijn ze waanzinnig populair. Niet dat dat wat zegt, natuurlijk. In Nederland schieten ze nu ook omhoog, zeker na de nieuw ste singel „Who'll stop the rain", gekop peld aan „Travellin' man". Er zijn heel wat figuren die niks moeten hebben van de CCR. Zij vinden dat de Creedence bestaat uit een paar handige knapen, die het ene na het andere simpele deun tje in elkaar flanzen en zich verder niet bekommeren om het muzikale peil. maar des te meer om de bankrekening. Tja. hoewel ik ook niet in de zieltjes van de Clearwaters kan blikken, ik voel het toch anders aan. Het is een feit: de Creedence Clearwater Rivival maakt geen ingewikkelde muziek. Maar wét ze op de plaat hebben gezet, komt mij uiterst spontaan voor. De laatste van de vier elpees bijvoor beeld, die Willie and the poor toys" heet Heerlijk ongecompliceerde muziek, barstend van een rauwe vitaliteit. Ik weiger te geloven dat hier een paar centenjagers aan het werk zijn. Kijk al- leen maar eens naar de foto's op de hoes. ZoaJs de jongens op die foto's er bij lopen, zo is ook hun muziek. Op recht eenvoudig, wars van enige op- dofferiJ. Voorman van de Creedence Clearwa ter Revival is John Foggerty, die solo gitaar speelt en alle nummers zelf schrijft en zingt. Hij knalt z'n tekst voor de microfoon uit op een uiterst meeslepende wijze. Verder bestaat de CCR uit zijn broer Tom Foggerty <slag- gitaar), Doug Clifford (drums» en Stu Ox»k (basgitaar». Er zijn nu in anderhalf jaar tijds, voer elpees van de Creedence op de markt verschenen, naast talloze singles zoals Proud Mary", „Down on the cor ner" en nu dan „Who 11 stop the rain". De elpees kosten f 14.90 per stuk. Van de elpees zijn de laatste twee „Green ri ver" en „Willie and the poor boys", naar mijn smaak de beste. wanneer de zon schijnt op de landweg met de keien en de boer met klompen (hij bestaat nog, ik weet er één te wonen) naast zijn fiets naar huis loopt moet ik denken aan mijn eerste leesboekjes toen ik holland nog voorstelde als de amerikanen het nu nog doen blozend water tulpen en kaas „je hebt voeten om te lopen nietwaar?" zei de man met de grijze baard hij keek naar zijn voeten en stelde vast dat zij geen stap meer konden verzetten maar van de overbuurman kreeg hij het afgedankte invalide wagentje hij reed tot zijn dood zingend door het dorp -tr Hatsjiekidee, daar is weer een Jouw Wereld-pagina. Het had een Al- tona-pagina kunnen zijn als jullie tenminste eens zelf een onderwerp bij de kop hadden gepakt, en daarover een stukje hadden geschreven. Nu moest de Jouw Wereld-redactie zelf de stramme leden weer strekken om een pagi na te maken. Eeh gunstige uitzondering vormde Cilja Schepman-Zuyderwijk die de JW-redactie verblijdde met enkele Altona-bijdragen. Enkele van haar gedichten plaatsen we op deze Jouw Wereld-pagina. Mochten er door dit lofwaardige initiatief enkele andere geesten vaardig zijn geworden dan kunnen ze ons terstond bellen om inlichtingen op telefoonnummer 25041, toestel 21. Eventuele kopy kan gestuurd worden aan Altona P.A. Witte Sin gel 1, Leiden. Wel graag anderhalve week van tevoren sturen, dan kunnen we er iets moois van maken. (LEIDSCH llllllllllllllliltllllllllllilllllllillillllllllllllllllllllllllll Met maxi moet je vlug zijn lltllllllllllllllllllllltnilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Ie Europese confectte-industrie zit t de ParUse maxi's nu al in de moei- heden. Talrijke in paniek geraakte «nhuisdirectics annuleerden narae- (jlings de allerkortste, dit najaar al telde, minirokken alleen uit angst iedere vrouw ogenblikkelijk aan de ri's wil. jaar ziet het overigens ook al pro oi de Parijse modevorsten die schijn wekken nog lang niet naar uit. ——ral niet nu het invloedrijke blad """"'-'din des Modes zich voor een wor- K||tsgarderobe met korte en lange rok- heeft uitgesproken en ook Nova en W van mening zijn dat iedere jw moet aantrekken wat zij zelf het -|j|iste vindt. ""«armee staat het nu wel vast dat het couturiers niet zal lukken om zo- Christian Dior in 1947 in één VASS seizoen de hele wereld met zich mee te krijgen. Er breekt een tijdperk van vol ledige vrijheid aan. al vraagt de mode wereld zich wel vol spanning af wat de internatioliale confectie-industrie zal doen wanneer zü op 11 april in Parijs alvast haai- winter 1970-collectie zal showen. Dan zal moeten blijken of de maxi's het definitief zullen winnen of dat de confectie-industrie ze alleen als een uitbreiding van het assortiment be schouwt. Dan te bedenken, dat het allemaal is begonnen op een feest, dat de Parijse society-gravin de Ribes zo'n jaar of drie geleden in Saint Germain des Pres gaf. Behalve tientallen prinsen en prinses sen, filmsterren en modeontwerpers, had ze ook een paai- arme studentes uit genodigd. Het waren meisjes, die geïn spireerd door Carnabystreet op de Pa- ijse vlooienmarkt voor een paar kwar tjes lange oma-jurken uit de jaren twintig op de kop hadden getikt. Ze za gen er zo grappig iii uit, dat geen ont werper ze is vergeten. Maar Molyneux's Nederlandse ont werper Hans Vermeulen bekende ons in een oommentaar dat de aanvanke lijk als grapje gelanceerde maxi's eigen lijk als dagelijkse dracht te onprak tisch zyn. Ik heb zelf een maxi-jas ge kocht, het is zalig warm dat moet ik zeggen, maar het ding zit voortdurend tussen het portier van mijn auto. Hans Vermeulen is er desondanks van overtuigd dat hij met zijn Parijse collega's nog zeker drie jaar maxi's zal blijven maken. „Mode is nooit erg prak tisch geweest, maar als u mij nu vraagt of de korte rok voorgoed zal verdwij nen, neendat geloof ik nog niet" De Voor burg se modeontwerper Jean Louzac wil zich persé niet onder de maxi-fans scharen. „Een halflange rok maakt vooral van een niet meer zo jeugdige vrouw een oude zondagsschool- tut. Wil zij bij mannen in de smaak vallen, dat moet ze zo adviseert Jean Louzac voorlopig nog maar niet aan een tot halverwege de kuit reikende maxi-jurk voor overdag beginnen. De Amsterdamse modekoning Dick Holthaus, die 3 maart al met zijn nieu we collectie voor het voetlicht trad. denkt er anders over „Ik vind maxi's een leuke verandering, maar net als bij de mini's, moet de vrouw een lengte zoe ken. die het beste bij haar past. Een meisje met mooie benen kan een jurk tot halverweg haar dijen dragen, maar wie niet zo rijk gezegend is kan beter een rok tot vlak over de knie of vlak boven de enkel kiezen. Ik ben voor maxi's in alle mogelijke variaties en als een vrouw het nou echt niet weet. waarom dan geen broekpak? De Haagse Couturier Leon Bouter gunt de vrouw nog meer keus. Hij is van plan voor dit voorjaar zowel mini's als maxi's te maken. Daarmee schaart Leon Bouter zich dan onder de enthou siaste supporters van Pierre Cardins „fashion freedom". Wat de maxi's betreft? „Ze zijn leuk als ze werkelijk flatteus zijn. maar dat kan je echt niet van iedere Parijse maxi zeggen, want voor ze het weet is een vrouw door een aangerimpelde kuitrok tien jaar ouder. Vandaar dat ik alleen voor de veel geraffineerdere sluike split- maxi's ben". De Rotterdamse modeontwerper Henk Wichers vindt het jammer dat maxi's. die zo geweldig vrouwelijk en flatteus kunnen zijn, zo'n slechte naam hebben maxi-jassen, die de laatste paar maan den voor spotprijzen door de waren huizen worden verkocht. „Maxi's zijn alleen fijn als ze van goede stoffen zijn". Voor het voorjaar houdt hy twee lengtes aan. 40 en 33 cm. van de grond. Wat de rest betreft Henk Wichers vindt dat de vrouw in deze tyd waarin alle taboes vervagen best eens af en toe een doorkijkblouse kan dragen. Voor de Amsterdamse oDuturier Frans Molenaar, die pas volgende week van zyn wintervakantie uit Japan terug komt. moeten de Parijse maxi's wel helemaal een verrassing zyn. Het zou my niets verbazen als Frans Molenaar, die sinds hy twee jaar geleden voor zichzelf begon een consequent onafhan kelijke mode lanceerde, nu iedereen met een modieus alternatief voor de maxi's zal verrassen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 27