„Ik ben echt niet uit op opgelegde lacheffecten" Heimwee naar het wilde Westen CABARETIER RIENTS GR AT AM A Apeldoorn stelt geen prijs op popfestival Citroen brengt snellere „eend" BENDER Je snapt niet dat het mogelijk is dat iemand zijn hele leven op zijn kruk in de arbeidsanalyse zit. illl\ STOMME PIANO Bussummer dreigt met actie tegen „Hearts of SouT Boudewijn de Groot in Drentse commune ew cfiótereii DONDERDAG 19 FEBRUARI 1919 LEIDSCR DAGBLAD PAGINA 5 LEEUWARDEN (GPD) „Kijk, in dat vak van mij, zit je dagen niks te doen, te prakkezeren op een tekst die er niet uitkomt. Je hebt een stuk papier voor je, maar je maakt geen produktie. Dan ga ik wel es een hele serie girootjes invullen, dat vind ik fijn werk, want als je er tien hebt ingevuld, zie je dat stapeltje liggen, je pro duceert iets." Deze woorden komen uit de mond van Rients Gratema, wiens nieuwe cabaret-programma ..De knollentuin" onlangs in première is gegaan. Hij behoort tot de groep artiesten die na behaald succes niet op hun lauweren kunnen zitten. „Soms heb ik zin om gewoon zes weken niets te doen. maar dat komt er niet van, je moet in training blijven, je moet gespitst blijven op wat er allemaal gebeurt, je moet voor jezelf ook de zaken blijven re lativeren en scheef trekken. En dan heb je een idee, maar hoe zeg je dat. Je wilt es iets anders dan een liedje van zes regeltjes, en je gaat aan de gang, maar het wor den weer Sinterklaasgedichtjes. Daarom ben ik blij dat Jelle de Vries nu ook teksten voor me maakt. Je hoeft niet alleen door die enor me rijstebrijberg. Zon programma moet ook niet helemaal van jou zijn. En het is heerlijk dat je zo met iemand kunt praten die met dezelfde problemen zit. Ik kan een uur lang met Jelle de Vries aan de telefoon zitten. Ik heb overigens wel het voordeel dat ik uit het Friese cabaret kom. Sommige mensen denken: nou komt er een echte Fries op, die op zijn grote poten achter de microfoon gaat staan en geen vin meer verroert. Achteraf valt het dan misschien wel mee, maar die zekere nieuwsgie righeid werkt toch positief. Zenuwachtig ben ik nooit, behalve voor te televisie. Die opnamen zijn al vreselijk. En als ik het dan thuis moet bekijken, zit ik met een grote fles Beerenburger naast me voor het toestel. Echt, het is verschrikkelijk jezelf bezig te zien. In de zaal heb ik nergens last van, wel ben ik zenuwachtig als ik teksten zit te schrijven. Soms word ik hele maal wanhopig, sta ik met gebalde vuisten voor het raam, maar als die teksten er een keer uit zijn. dan heb ik mijn materiaal, heb ik gedaan wat ik kon. dan heb ik recht op wat zekerheid. Op het toneel ben ik nooit bang dat ik me verspreek, hoewel, je, vooral bij een nieuw pro gramma, bij elke regel zes keer de mist in kunt gaan. Ik vraag me altijd af: hoe ga ik het te lijf. Dat toneel, dat is het stukje grond waarop ik het moet doen. Tien jaar heb ik in Friesland gewerkt en dan krijg je een zeker image: als die man opkomt, kun je lachen. Ik heb er, toen ik in de rest van Nederland ging optreden, wel aan moeten wennen dat ik daar de grote onbekende was. De eerste twintig minuten zaten de mensen het allemaal wat aan te zien, ze moesten wat aan je wennen. Dat heeft enorme voordelen: je ziet hoe je in die zaal langzaam iets los maakt. In Friesland gaan de men sen er vaak meteen enthousiast, boem, boven op en dan denk ik: jon gens, niet meteen, zo haal je het eind niet. Het liefst heb ik mensen in de zaal die mekaar niet al te goed kennen. Als je een konijnen vereniging krijgt, die mensen hebben altijd een lollige broek bij zich en ze letten er meer op hoe hij reageert dan wat ik doe. Maar ach, het is mijn vak, ik zal het ADVERTENTIE *t JJjkt vreemd voor adviseurs in klank, maar soms adviseren wij pia no's die voor stommetje 8pelen: we bedoelen piano's die door gebruik van het derde pedaal vrijwel geluid loos spelen. Op deze wijze hebben wij al heel wat flatneuroses genezen, burenruzies voorkomen en de studie van menig adspirant concertpianist gered. Waarmee wij maar willen zeg gen dat U - zelfs voor een stom advies - beter naar Bender kunt gaanl deskundig in klank Leiden, Hogewoerd 90 - te' 20097 Aneterdam - Arnhem Breda - Rotterdam publiek niet dwingen me leuk te vin den. Vroeger had ik het idee: je moet en zult die zaal losmaken. Dat gaat er wat af, hoe ouder je wordt, hoe meer je het bijslijpt. IJdelheid Ik heb dit vak om geen enkele an dere reden gekozen dan omdat ik het fijn vind op het toneel te staan. Het zal wel een behoorlijke dosis ijdelheid zijn. Ik kom uit een fa milie met een vrij actieve toneel be oefening. Ik kom uit Pingjum, mijn vader deed veel aan de winter - joenenocht winteravondpret)Het was een heel wonderlijk soort caba ret, een soort komische voordracht voor dame en heer. In zo'n sfeertje van actieve amateurspelers groeide ik op, dan kies je dit vak vanzelf. Wel ben ik de laatste jaren wat minder lief geworden in de teksten. Niet dat ik nu al racuneus zou zyn, maar je krijgt een idee over allerlei dingen, en in dit vak kun je dat zo mooi kwijt. Zit je op een kantoor kruk dan kun je het niet kwijt en moet je vrouw er 's avonds aan ge loven. Maar ik ben een goeie vecht jas, ik houd de opwinding niet lang vol. Ik kan wel opgewonden een tekst over iets schrijven dat me er gert, maar die tekst moet je dan elke avond weer zingen, dan gaat het protest er af, de ergernis is al lang weer weg. De tekst bestaat nog. maar ik kan er niet meer achteraan. Ik ga er achter m'n schrijfmachine ook niet vanuit: als ik het nog zo en zo doe. loopt het altijd, ik ben echt niet uit op opgelegde lacheffecten, ik neem gewoon het risico. Het is altijd afwachten of ze het pikken. En ik ben bly dat het nu lekker loopt, want ik moet er op het ogen blik van leven. Ik heb twee jaar op kantoor ge zeten op de condensfabriek in Leeuwarden, briefjes schrfjven met „inmiddels verblijven wij" er onder. Ik ben ook twee jaar op de suiker fabriek in Harlingen geweest. Ik zat in de arbeidsanalyse, weet je wel. Achteraf ben ik bly dat ik het ge daan heb, je weet nu hoe sommige mensen leven. Maar je snapt niet dat het mogelijk is dat iemand zijn hele leven op zijn kruk in de arbeids analyse zit. Sonneveld heeft me enorm gehol pen. Ik zit nu bij een Amsterdamse impressario. die man regelt alles. We treden heel veel op, overal. Als we dat allemaal via privékanaaltjes hadden moeten regelen, was het moeilijk geworden. Het heelijke van optreden vind ik die mensen, maar in wezen heb ik een hekel aan mensen die allemaal hetzelfde doen, omdat het zo hoort. Mensen die allemaal naar het wa al. Het staat niet meer vreselijk goed, Je moet er dus heen gaan om een andere reden. Misschien omdat je jezelf er in herkent. Die kerel op het toneel zegt dingen die je zelf onderbewust ook denkt, maar die je. nog nooit onder woorden hebt ge bracht. Veel mensen zitten met allerlei dingen. Ze weten echt wel dat ze vreselijk burgerlijk zyn, maar hoe moet het dan? Voor die mensen is cabaret zalig. Ze zijn eens een avondje uit, waarop alle dingen, waarmee ze zitten, wat gerelativeerd en scheefgetrokken worden. Vroeger ging ik altijd naar Wim Kan. je had autoriteiten-vrees en daar had die man helemaal geen last van. Dat vond je heerlijk, zo wou je zelf ook zijn, je wou niet bang zijn voor een agent, en zo'n man, die de indruk geeft niet bang te zijn, die pept je dan op. Hetzelfde heb je met allerlei openhartigheden over seks. De men sen die dat horen, zitten er zelf ook mee te wroeten, en ze merken dat anderen er ook mee zitten. Sommige mensen roepen dan: schandalig dat het gezegd wordt, maar zelf doen ze het ook. en zie je, dat vind ik nou zo huichelachtig. Soms willen de mensen ook niet met allerlei dingen geconfronteerd worden. Ik heb eens voor een perso neelsvereniging gespeeld, het was een rotzooi. Op een gegeven mo ment zei ik: laat iedereen, die het niet leuk vindt nou maar weg gaan. Zestien mensen stonden op. De sfeer van zo'n avond is dan kapot. Som mige mensen denken dan: wat ver beeldt die vent zich eigenlijk wel, anderen worden rood omdat ze zich doodschamen voor hun collega's. RIENTS GRATAMA risico renhuis moeten of die allemaal op zondagmiddag in de auto moeten. Wandelen langs winkels vind ik vre selijk, vooral als je er dan aan je mouw naar toe wordt getrokken kijk es, wat een leuke schoenen. De mensen moeten veel meer vrij zijn, niet allemaal op zondag in die auto omdat hy er voor staat. Maar als je in zo'n fabriek staat, ben je in wezen al helemaal niet vry meer. Als een meisje de hele week elke dag achter een machine toffees staat in te pakken, dan kan ik me voor stellen dat ze na een lekker weekend met een jongen op maandagmorgen helemaal weggaat in Johnny Hoes. Wat voor verheven gevoelens mag je van haar achter die toffee-machi ne nog verwachten. En als je de hele dag een drupje soldeer op een blikje laat vallen, dan ga je toch 's avonds niet meer naar zo'n cabaretkerel, die op je staat te praten en die zegt: dit en dit mankeert er aan je. Zo'n man wil zich uitleven in een ritme, die wil los komen. Maar heel weinig mensen maken echt plezier. Waarom gaan mensen naar het cabaret: het snobisme is er helemaal BUSSUM (GPD) De winnares sen van de nationale selectie voor het songfestival, de Hearts of Soul, moeten zich terugtrekken. Zo niet dan komt er een anti-Hearts of Soul- comité om alsnog een terugtocht ten gunste van Saskia en Serge, die als tweede eindigden in de nationale strijd, te bewerkstelligen. Als Hearts of Soul toch aan het Eurovisie-Songfestival in Amsterdam durven mee te doen, breekt er onver mijdelijk een rel uit. En dan gaan de Hearts of Soul vanzelf af. Aldus dreigt de 19-jarige Vincent Klaus uit Bussum. De manipulaties van de eensgezinde omroep jury vyf man sterk die alle punten aan de „Wa terman" uitdeelde, vindt Vincent ronduit verdacht. „Dat het wereld record valse jurering nog overtroffen kon worden had ik niet gedacht, maar dit vijftal heeft het absolute wereldrecord gevestigd". Achter de Hearts of Soul steken volgens Vincent enorme vraagtekens en verschrikkelijk veel geld. Al hun platen zijn ondanks het feit dat ra dio, tv en pers die meisjes steeds be springen geen hits geworden. Ze mo gen best worden gepousseerd hoor, maar dat ze ons op het songfestival vertegenwoordigen op zo'n manier dat nooit. Om verkeerstechnische redenen APELDOORN (ANP) De Amerikaanse manager Sid Bernsein zal met zijn World Peace and Music Festival niet in Apeldoorn terecht kunnen. Sid Bernstein is enige tijd geleden in Apeldoorn geweest om een terrein te zoeken, waarop hij het wereldvredes- en muziekfestival zou kunnen organiseren, dat het grootste ter wereld had moeten worden. Hij had onder meer het oog laten vallen op het Apeldoornse natuurpark Berg en Bosch. Al bij het begin van de onderhandelingen was echter aange toond, dat dit terrein te klein zou zijn voor het wereldfestival. Voor dit festijn werd toen een terrein beschikbaar gesteld, on derdeel van een natuurgoed van 80 ha in het Deelerwoud, ei gendom van douarière M. Repelaer van Spijkenisse in Hoen- derlo. Dit gedeelte van haar terrein was door de eigenaresse voor het World Peace and Music Festival van Sid Bernstein beschikbaar gesteld. B. en W. van Apeldoorn zouden om ver keerstechnische redenen tot het besluit zijn gekomen het fes tival niet in Apeldoorn te doen plaatsvinden. LEIDEN Het (de laatste tyd weeir bijzonder populaire) „lelijke eendje" heeft er een wat sneller broertje bygekregen: de 2 CV-4 met de technische uitrusting van de Dyane 435. Dat betekent een 435 cc motor, die 26 pk ontwikkelt, homo- kinetische aandryfkoppelingen en een wat verfraaid interieur. De maximum-snelheid zal even boven de honderd kilometer per uur uit komen. Het brandstofverbruik schommelt om de 5,4 liter per 100 kilometer. De prijs van deze snelle re „eend" zal f 4395 bedragen. De normale 2 CV biyft f 4.190 kasten. Er zijn nog enkele wijzigingen aan gebracht in het Citroen-programma. In de Dyane-serie wordt de motor van de Dyane 6 indentiek aan die van de Ami 8. Hij levert 35 pk. Het interieur van de Dyane 435 en Dyane 6 is op enkele punten verbeterd, o.a. wat betreft bekleding en binnenver- lichting. De Dyane 435 kost nu f.4680 (vroeger f.4590), de Dyane 6 Con- fort f-5190 (tot nu toe niet verkrijg baar) en de Dyane 6 Commerciale f.5390 (f.5350). De Ami-8 serie blijft ongewijzigd, maar de Club en de Break zijn veer tig gulden duurder geworden. De grote Citroëns zijn niet aan de prijsstijgingen ontkomen. De verho gingen bleven beperkt tot 2,5 tot 3,8 procent. De D-Special blyft onver anderd op f.11.995 staan, maar de D- Special Confort wordt nu f.13.790 was f.l3.290>. de DS 21 f.17.255 f.16.650) en de DS 21 Pallas Injection f 19.870 (f 10.350.) merkelijk leven NED. HERV. KERK Beroepen te Berg-Ambacht, Goud zwaard. Kamerik, Lexmond. Neer- langbroek, Ooltgensplaat, Schoonre- woerd en Zwartebroek H. van der Post. kandidaat te Beekbergen. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Amsterdam J. Snijder te Rotterdam; te Zuidwolde J. Snot man te Urk (buiten verband). Be dankt voor Katwijk F. van Deursen te Haarlem (buiten verband) GEREF. GEMEENTE Bedankt voor Oud-Beyerland en Melissant Chr. van den Poel te Yer- seke. BAPTISTENGEMEENTE Bedankt voor Antwerpen G. van 't Word te IJmuiden. BOUDEWIJN DE GROOT heimwee GRONINGEN (GPD) „Het eni ge wat ik zeker weet dat ik zelf geen muzikale groep meer wil stichten. Ik wil me wel bij een andere groep aan sluiten. Al het andere: weggaan uit de boerdery in het Drentse Legger- loo, opheffen van de commune (mo menteel nog drie mannen, een vrouw en een kind), vestiging weer in het westen van het land, is nogal vaag. Het kan immers best zijn dat hier de zer dagen een paar toffe mensen ko men en dan blijf ik hier." Tekstschrijver-zanger Boudewyn de Groot (25) „ziet" het allemaal niet meer en dat komt, vertelt hij, omdat het van „binnen" (wijst op zijn hoofd) nogal chaotisch is. „Het is dezer dagen bij me op komen zetten dat ik hier in mijn boerderij temid den van de anderen toch geen bevre digende situatie heb gevonden. Nie mand is hieraan schuldig of ik zou het zelf moeten zijn, want ik heb wel ontdekt dat ik toch niet te lang an dere mensen om me heen kan ver dragen. Die anderen waren: Eeveiy- ne, Neeltje, Jay Baar en Kennan. Kennan en Neeltje zijn vertrokken, de overigen bleven en er kwamen nog een man en een kind bij. Het klinkt misschien gek. maar op een gegeven moment heb ik een kies laten trekken, waarna ik medicijnen moest innemen. Toen tussen woens dag en zaterdag, is het idee om terug te keren naar mijn relaties in het westen geboren. Nogmaals: zeker is het allemaal nog niet" zegt Boudewyn de Groot. Hij voegt daaraan toe: „Myn grote probleem is dat ik het evenwicht moet vinden tussen vrijheid en rela ties. Als ik hier blyf zitten is de communicatielijn tussen mij en de relaties (noemt o.a. platenmaatschap pij Phonogram) niet aanwezig, dat heb ik inmiddels na drie maanden in Leggerloo te hebben gewoond .on dervonden. Daarom denk ik dat ik weer naar het westen moet", stelt tekstschrijver Boudewyn. Communegenoot Jay Baar is de enige boerdery bewoner die wel vast omlijnde plannen heeft. „Ik ga over enige dagen terug naar Amsterdam. Daar ga ik proberen een nieuwe mu zikale groep te formeren." Over Bou dewijn zegt hij: .Ach, hij past niet in een commune. Daarvoor is hy veel te individualistisch. Hij kan ook niet goed andere mensen om zich heen hebben". Jay Baar deelt voorts mee dat als Boudewijn zijn boerderij gaat ver laten, het de bedoeling is om deze aan een commune uit Den Haag te verhuren. Zo ver is het echter nog niet, want zoals alles hier is ook dit erg vaag. Een opmerking die Boude wyn zelf graag onderschrijft. NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 De wereld waarin wy leven: Het kind, tv-film, in kleur (TROS) 7.31 De getrouwde vrijgezel, tv-serie, in kleur (TROS) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 TROS-Toto (TROS) 8.40 De dief van Washington, tv-film (TROS) 9.30 Op de man af: tweewekeiyks interview (TROS) 9.45 Jodeldebodel: amusementsprogramma, in kleur (TROS) 10.30 Journaal (NOS) 10.35 Ruimtelijke ordening informatieprogramma (Teleae) 10.40 Bij leven en welzyn les 6 herh. (Teleac) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.04 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Van gewest tot gewest (NOS) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Libido, Poolse tekenfilm, in kleur (VPRO) 8.35 Film en werkelijkheid, documentaire (VPRO) 9.30 Krapps last tape, tv-spel (VPRO) 10.20 James Baldwin: Kind in Harlem, getuige Ln Upp sala, documentaire (VPRO) 10.50 Journaal (NOS) Het journaal gaat de laatste tyd over de tong. Is het goed of is het niet goed, en als het niet goed genoeg is kan het dan be ter? De moeilijkheid met het journaal is, dat het zich zo moeilijk laat beoordelen. De vormgeving laat op zichzelf wei nig te wensen over, en lykt me voldoende overzichtelijk en af wisselend. Misschien zouden de teksten iets soepeler kunneD zijn, zonder nochtans te ver vallen in woordspelingen en dat soort ongein. Het journaal zou ook creatiever kunnen zijn, korte flitsende reportages kunnen ma ken van binnenlandse onderwer pen, in plaats van de obligate beelden die meestal niet veel meer voorstellen dan be wegende foto's. Een gemis vind ik ook dat het journaal zelden het nieuws als eerste heeft, zoals een krant vaak een primeur heeft. Bil lijkheidshalve moet daarby wor den aangetekend, dat het jour naal de handicap heeft dat het altyd na de avondbladen komt, zodat de volgorde: 1. krant, 2. journaal niet altyd te wyten hoeft te zijn aan minder acti viteit van het journaal. Boven dien moet ik zeggen, dat de ana lyse van de verschillende jour naals van gisteren mij leerde, dat menig onderwerp nog niet in de avondbladen was opgenomen. Het korte nieuws van 5 voor 7 bevatte 12 onderwerpjes, waar van er 4 (rede Nixon, Brandt naar Oost-Duitsland, minister Nelissen over scheepsbouw en Ruygers overleden) al in de avondbladen stonden. Vier onder werpen waren nieuw, er was de weersverwachting en zelfs de mededeling van Prinses Chris tina's verjaardag was in zeker opzicht een nieuwtje, want die heb ik in geen enkele krant van gisteren (wel in die van eergis teren) teruggevonden. Het journaal van 8 uur be vatte. inclusief de weerkaart, 15 onderwerpen. Daarvan hadden er 8 de avondbladen nog niet bereikt. 4 hadden wel in de drie door my geraadpleegde avond kranten gestaan, 2 waren een vervolg op wat er in de kranten stond (Eban inmiddels in Brus sel. Oe Thant inmiddels in Ge- nève). Elf van de vijftien onder werpen hadden een politieke strekking, de rest betrof het strooizout, een vervallen ge boycotte school en een lekgesla gen tanker. Het laatste journaal van 10 uur tenslotte bevatte 8 onder werpen, alle nieuw in vergelij king met de avondbladen. Twee betroffen de politiek, vier de justitie en politie (proces in Chi cago, moordpartij in Amerika, bewapening Brusselse politie, ge stolen Tchilderijen), één ging over stakende grafdelvers in New York, en één over ijs hockey. Conclusie ten aanzien van de verschillende journaals van gis teren: zij behelsden geen onbe nullige onderwerpen en waren actueler dan ik tevoren vermoed had. In .Persoonlijk" werd de Is raëlische minister van Buiten landse Zaken, Abba Eban, ge ïnterviewd door Brugsma, hoofdredacteur van het Parool, en Renate Rubinstein, hoofdre dactrice van (nu komt een leuk grapje) Weinreb. Renate begon al meteen ferm: „Wat was eigenlijk de functie van die tijd bom, die boven Cairo werd uit gegooid?" Eban omzeilde de vraag door te zeggen dat hij di plomaat was en niet discussieer de over militaire onderwerpen. Het militaire beleid is geheel gericht op vrede, het doel ervan is alleen, niet vermoord te wor den door de Arabieren. De mili taire potentie van El Fatah noemde hij nihil: 't enige waar de guerrilla's toe in staat waren, was een oude vrouw in een su permarkt te doden. De drie journalisten tegenover hem hadden daarover hun twijfels, Brugsma vroeg zich af of zo'n antwoord niet altyd gegeven was door regeringen, die later terrein of land aan diezelfde gu- errila's hadden moeten prijsge ven. De Sowjet-Unie, meende Eban, streefde niet naar vrede in het Midden-Oosten, maar naar een gecontroleerde span ning, die niet op een oorlog uit mocht draaien. Zou het helpen als Israël toenadering zocht tot de Palestynen zelf? Als er van uit de Palestynen een groepe ring gevormd werd die be reid was over vrede te onder handelen, zou Israël dat met vreugde begroeten. Van een aparte Palestynse staat kon, als ik het gced begrepen heb, geen sprake zyn, Jordanië bestond al voor tachtig tot negentig pro cent uit Palestynen, dat was in feite al een Palestynse staat, hoe men die staat wilde noe men was hun eigen zaak. NICO SCHEEPMAKER VOOR DONDERDAG 19 FEBRlARI Hilversum I 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. Politieke Party-. Ultz. van de Comm. Partij van Nederl. AVRO: 18.30 Ste reo: Lichte ork. muz. (18.40 Kwlspel, quiz) 18.55 Voor de kind. 19.00 Ama teurs musiceren: harmonle-ork. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR 19 35 Kerk veraf en dlchtby 19.40 Mens en by bel. radiocatechese. 19.50 Tweestemmig, lit. progr AVRO: 20.06 Stereo: Residentie ork. met zangsol,: mod. en klas. muz. 21.30 Gitaarreci tal: mod. Britse muz. 22.00 Jekemme- wat: cabaretprogr. 22.30 Nws 22.38 M. dedel. 22 40 Radiojourn. 22 55 Een avondje uit: lichte muz. uit Joegosla vië 23.20 Stereo: Parels der muz (Gr) 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 in NCRV: 18.00 Stereo: Tyd vry voor muz. In vrije tijd: radiocomp. van koren en korpsen. 18.30 Nws. 18 41 Act. 19.00 Spektrum vraagt ger des Heilskwartier. 19.30 Kerkorgel concert: klas. muz. 20.00 Ferdinand Huyck (deel 19), seriehoorspel. 20.27 Stereo: Lichte gram. muz. 20.30 Radio Actief; gevar. progr. (22.30 Nws. 22 38- 22 45 Parlementair dagoverz.) 23.55- 24.00 Nws. VOOR VRIJDAG 20 FEBRl ARI Hilversum I 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gram. muz. (800 Nws. 8 11 Radiojourn 8 30 De groenteman) NOS Intern, spectrum: klas. en mod. muz. (opn.) (9.35 9.40 Waterst.) AVRO 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeldsvlt. (gr.) (11.00-11 02 Nws.) 11.30 Komt vrienden ln het ronde: volksmuz. uit Roemenië. Joegoslavië en Bulgarye. 11.55 Beurs berichten NOS: 12.00 Blik op de we reld. Inform, progr. over problemen v. Europese Integratie Overheidsvoorlich ting: 12.30 Ultz. voor de landbouw NOS 12.40 Stereo: Lichte gram. muz 12.50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act. 13 20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Klas. sym fonische muz. (gr.) NOS: 14 30 De toe komst van de radio, lez. 15.00 Stereo: Aspekten van de kamermuz. klass. en mod. kamermuz. 15.45 ToerlsmoP toeristische inform, uit binnen- en bulten 1. VPRO: 16 00 VPRO/Vrijdag: gevar. progr. (16D0 Nws. 17.65 Meded.) Hilversum II 298 m. KRO: 7.00 Nws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badlnerle: klas. muz. (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overw 8.00-8.10 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 9.40 Schoolradio 10.00 Ste reo: Aubade klas. en mod. orkest werken 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie ken. 11.55 Med. 12.00 Van twaalf tot twee, gevar. progr (stereo) (12.22 Wij van het land, 12.26 Med. t.b.v. land en tulnb12.30 Nws. 12 41 Act 13.00- 13.05 Raden maar 14.05 Schoolra dio. 14.30 Stereo: Licht ens. TROS: 14 45 Cone, a la carte: verzoekprogr. van klas. muz. 16.00 Nws. 16.03 Dlsco- Drlve-In: de showbusiness op de kor rel gezien 17.15 Sportkompas 17.45 Act. Hilversum III 240 m. VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Bec ker Show (10 00 Nws.) NOS: 11.00 Nws 11 03 De Felix Meurders Show VPRO 12 00 Nws 12.03 Top-30. (13.00 Nws TROS: 1400 Nws. 14.03 Lynx (of Los) AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek (16 00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 18.00 Zingende automobilisten. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I. NOS/NOT: 10.45-12.00 Schooltelevi sie NOS 18.45 Kleur: De Fabeltjëskr. NOS: 18.55 Journ. NCRV: 19.04 Scheepsjongens van Bontekoe, ver- volgverh. 19.13 Kleur: Rodeo Program, voor amateurs ln de lichte muz. NOS 20.00 Journ NCRV: 20.20 Act. 20.20 Act. rubr. 20.45 Kleur: Studio Anno muz. terugblik op het Jaar 1950 21.35 Hollands Welvaren 3. Wat ls hier op uw antwoord?, doe run. progr. 22.15 Farce Majeure, satirisch progr. 22.35 AVondslultlng NOS 22 45 Journ. TELEAC 22.50-23 20 Van Molecuul tot mens les 6 herh. Nederland II. NOS 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant NOS 18.55 Journ. NOS 1: 19.04 Scala Inform, progr VARA: 19 30 Kleur Be- Saled: Spookdieren tv-film NOS 20.00 ourn. VARA: 20.20 Kleur: Departm. S Soep van de dag tv-fllm 21.10 Ko ning Klant: consum. rubr 21.35 Kleur Leidjesprogr. ter nagedachtenis Kees Pruis 22 15 Achter het Nws. N08 22.40

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 5