,fc »0P ART en kunstuiting p haar retour Woede en verachting op rijm enetiaanse Bienmale krijgt ander karakter Nederlandse verzetsliteratuur in British Museum in Londen (6 maart - 26 mei) LITTERAIRE KRONIEK DOOR CLARA EGGINK IAQ 14 FEBRUARI WjQ LEIDSC0 DAGBLAD PAGINA il N (GPD) Pop is nog niet dood. maar als uiting van ,n ivel over het hoogtepunt heen nu Minimal art. Land art, F ction art en wat er meer moge zijn. zich als haar opvol- 8 ibben gemeld. De Pop art, overheersend in de jaren zes- 1 èft een cultuur geschapen waarvan beat, minirokken, en beschilderde auto's deel uitmaken. .a ien groot deel van de jeugd i conventioneel" te worden, dat de wfcultuur" zo vanzelfsprekend jonge kunstenaar (die nu eenmaal zozeer op weg „esthetisch niet conventioneel kan zyni tegen- Roy LichtensteinSHIPBOARDGIRL offset-litografie in vier kleuren) woordig nauwelijks meer openlyk Pop art kan maken. Deze problematiek, die tot dusver eerlijk gezegd volkomen langs ons heen was gegaan, krijgt in West- Duitsland enige aandacht nu een 311 werken bevattende expositie —wer ken van 114 Amerikaanse en Euro pese top-pop-kunstenaars —een reis door het land is begonnen. In de eerste etappeplaats, Bonn, heeft voor al de jeugd grote belangstelling voor de werken van Amerikaanse groot heden als Robert Rauschenberg en Georg Segal en hun Europese kunst broeders Dieter Beck en Daniel Spoerri. Voor de onbevangen leek is het even wennen bijvoorbeeld Dieter Beck's „ingemaakte schoen" «niets meer dan een damesschoen met ge kookt water in een luchtdicht afge sloten weckfles) als een brokje cul tuur te waarderen. Dat geldt ook voor „het ontbijt" van de Roemeens- Zwitserse pop-artiest Spoerri: een wat onsmakelijke wandversiering be staande uit op hout geplakt vuil bord vuil mes, vuile asbak, leeg sardie nenblikje en andere smoezelige at tributen van Spoerri's ontbijt. Zo is er meer: een gebreide kop-enschotel drie een-meter-hoge lucifers. Dit zijn echter, zo wordt snel dui delijk, randverschijnselen. De wat absurde, maar heel kleurrijke en vaak ook sierlijke tekeningen, gra fieken en lithografieën verduidelijken het werkelijke beeld van het pop- tydperk, een bijna driehonderd pagi na's dikke catalogus overtuigt daar na de laatste twijfelaars. De collec tie, de grootste pop-verzameling in de Bondsrepubliek en wellicht in West-Europa, komt uit het privé-be- zit van de Düsseldorfse advocaat Heinz Beek. een man met een for midabele kennis op dit punt. Heinz Beek bekent eerlijk dat hij in 1964, toen de vyf-kleuren-lithogra- fie „Flowers" van Andy Warhols nog voor tachtig gulden te koop was, voor zichzelf geen beeld kon vormen van de precieze betekenis der Pop art. Hij kocht dat jaar het eerste popwerk eenvoudig omdat het hem fascineerde, veel meer aansprak dan de toen gangbare kunstwerken. Hij heeft ook nu nog geen definitie voor de pop, maar zijn omschrijving komt hierop neer: Pop art is de kunst richting die ons de dingen uit onze omgeving, de lichamelijke en geeste lijke objecten, bewust laat worden. Meningsverschillen over het begrip „pop zijn zonder twijfel mede het gevolg van onzekerheid over de her komst van het woord. Het idee dat men te doen heeft met ..popular art", populaire kunst, zoals nogal eens is beweerd, werkt bijvoorbeeld verwarrend. Populair doet denken aan folklorisme, aan simpele volks kunst, zoals in Europa de koekoeks- HET IS WEL MERKWAAR DIG, maar het is door alle eeu wen zo geweest. Als het water tot de lippen komt. als het bloed in de aderen kookt, als de tra nen van wat dan ook niet meer te bedwingen zijn, als een volk buiten zichzelf raakt, dan uit het zich niet in proza, maar in poëzie. Ook nog op andere ma nier. maar daar hebben we nu niet mee van doen. Het kortst geleden hebben we dat hier in Nederland gezien tijdens de be zetting. Nimmer heeft Neder land. een land dat zich ken merkt door een afkeer van rit mische regels, zoveel dichters opgebracht als in die tijd. Dat waren niet de dichters van pro fessie, die weerden zich ook, maar er waren velen die er in een vrediger tijd niet over ge piekerd zouden hebben een re gel dicht te lezen laat staan te schrijven en die nu uit de vol heid van hun gemoed uitbarst ten in verzen, in regels dus met maat. ritme, rijm: soms alle drie. Dat is een interessant ver schijnsel en het wijst erop dat het vers blijkbaar alleen gebo ren wordt uit het teveel een te veel aan passie voortkomend uit welke grond dan ook. En het is nogmaals merkwaardig dat dit teveel, ook bij de a-poëtische mens, by de uiting ritme krijgt: zoiets als dansen, in de handen slaan, trommelen ergens op Ik zeg dit in de eerste plaats in verband met de bundel ,,'t Oproer kraait" van Jaap van de Merwe (Bert Bakker, Den Haag), een bundel vol voor het merendeel uit woede voortgeko men rijmen. Woede en haat te gen het bewind veelal, tegen het gezag in alle vormen. Het zijn liederen van de opstand, van het oproer, van de revolu tie. Men kan er om even iets te noemen het Maagdenhuis- lied in vinden, de Internationale en ook het „Ah, Qa ira" van de Franse revolutie Eigenlijk had het Franse volkslied er ook nog maar bij gemoeten, tenzij de samensteller die „étendard sanglant" toch wat erg bloede rig vond en dus niet aanbeve lenswaardig. Nu is het niet noodzakelijk dat oproerige liederen speciaal tegen het gezag gericht zyn. Er ger Mogelijk vond de samen steller deze dichters niet bar genoeg op het eerste gezicht. Want daar is het hem ook wel te doen zoals b.v. blijkt uit de vertaling van de laatste strofe van „Le Sénateur" van Béran- ger. die in het Frans heus wel even anders klinkt. Hoe dan ook, mochten wy by toekomsti ge opwindende gebeurtenissen te veel gemechaniseerd zyn om zelf aan de eeuwenoude drang is een grote hoeveelheid poëzie ontstaan uit révolte en woede die zich richt tegen de maat schappij in het algemeen en te gen de uitwassen daarvan in het bijzonder. Dit is het terrein waar de grootsten onder de chansonniers hun impuls vonden en uit die impulsen kwamen dan ook geen gelegenheidsver zen tevoorschijn, maar echte verzen. Men leze maar eens in Bruant b.v. in dit verband: het verwondert me dat Van de Merwe niet één vers van Bras- sens heeft kunnen vinden dat hem waardig leek. noch ook één bij de oude Speenhoff, dich ters die beiden in het genre minstens evenveel zo niet meer gepresteerd hebben als Béran- tot ritmisch uiten gehoor te ge ven. dan zijn we met deze bun del totaal uit de brand geholpen. Dat zegt hy zelf ook. Jammer dat hy er geen inhoudsopgave by heeft gedaan. Nu moeten we zolang zoeken voor we vinden wat we hebben willen, dat er kans is dat het oproer alweer over is voor we onze kreten kunnen slaken. Aan de keuze gaan vooraf de biografische karakteristieken van de oproerdichters althans voorzover die bekend zyn. Deze zijn heel amusant. Door de spit se toon weet Van de Merwe de simpelste feiten nog een ex- tra'tje te geven. Ook de talrijke illustraties zijn met inzicht, smaak en vermaak uitgekozen. „KIKKER EN NACHTE GAAL" van Svbren Polet «De Bezige Bij. Amsterdam) is weer iets anders. Het is een bundel verzen van buitenlanders over Nederland en de Nederlanders Van de zeventiende eeuw tot heden zyn er blijkbaar Euro peanen geweest die zich niet in konden houden na ons land be zocht te hebbes). Het dient ge zegd dat die lieden tot en met de negentiende eeuw niet veel goeds hadden te bezingen, voor al de Engelsen hadden het ge weldig te kwaad. Dat het die heren poëten na een bezoek zo „hoog" gezeten heeft, dat zy hun gal ritmisch moesten uit spuwen. geeft toch te denken Zie boven; de aanleiding tot het schrijven van gelegenheidsver zen. Hoewel niemand de Neder landers hun gewiektstheid en handelsgeest ontzegt, worden zy daarnaast uitgemaakt voor vuil op het lichaam, lomp. le- lyk, dom in de zin van onont wikkeld. onbeschaafd. Zelfs het feit dat wij ons armzalig beetje grond „ontworsteld aan de zee" hebben, wordt ons nog voor de voeten gegooid. Geluk kig kunnen we ons troosten met de uitzonderingen en met de modernen die wel vriendelijke regels voor ons over hebben, zy het dan ook verbonden met de historie: Erasmus. Van Gogh. Multatuli, Anne Frank o.a. Bo vendien blijken die dichters van de verachting lang niet af maal nachtegalen te zijn, lang niet. De inleiding tot deze bloemle zing is een buitengewoon aar dig essay waarin de samenstel ler als Nederlander de waarden en onwaarden van dit land heel scherp heeft afgewogen en ook pienter de ondergronden van al die boosaardigheid heeft opge dolven. klok is geaccepteerd. In dat beeld past echter allerminst de „comic". de Amerikaanse strip, waarop de Pop art een zo grote invloed heeft gehad. Beek heeft zyn eigen visie: het woord is afkomstig van de Britse artiest Richard Hamilton, die op een expositie in Londen zyn inmiddels vermaarde zwaar gespierde super man-met-lolly-onder-de-arm toonde Op die lolly staat: pop. De uitvinder zou dus een Engelsman zyn, maar de popkunst is Amerikaans. De eerste zuiver Amerikaanse kunstuiting, die I overal ter wereld navolging heeft ge vonden. aldus de Duitse expert. Dat een op het zichtbare, op de omgeving gerichte kunst, juist in Amerika opgang deed, is vanzelf sprekend. De Amerikaanse „consum- tiemaatschappij" benutte de Pop art al snel voor reclamedoeleinden, voor tydschriftopmaak, voor de mode. De uitbundige kunstvorm paste bij de schreeuwende comics, de langbenige vrouwtjesspionnen en de superman nen. En de verspreiding ging snel. passend in de industriële maatschap pij. Grafieken van Warhol en Lich tenstein werden in eerste oplage 300 keer afgedrukt. Van Picasso en Cha gall zijn nooit meer dan zo'n 75 eerste afdrukken als legitiem en ori gineel geaccepteerd. Pop vindt zijn onderwerpen in race- j tende „cultuur" heeft een kunstuiting banen en filmsterrenverering Er is blykbaar zijn doel verloren. „Zoals een zekere relatie met de wereld van het kubisme slechts een periode van de hippies of. wat algemener, een zo'n acht of tien jaar had. waarin j beïnvloeding van de wereld waarin j het volop bloeide, zo is misschien de jeugd verkeert. Eenmaal onder- ook na tien jaar de popkunst over j deel geworden van zo'n veelomvat- j het zenit heen en aan het ondergaan aldus Beek. Symptomen ervan zijn op de expositie zelf te vinden: de eerste vervalsingen van pop-meester werken. Pop is klassiek geworden, schreef een enthousiaste Duitse cri ticus. WTM TIMMERS Zomerschoen Komend seizoen zullen veel schoen fabrikanten het weer zoeken in combinaties van twee of meer kleu ren. Voorspeld wordt dat vooral de combinaties rood-zwart, zwart-wit j en kastanjebruin-wit het goed zullen doen. Bij de materialen verwacht j men veel kreukellak. Allen Jones„ICARUS" (litografie in zes kleuren HAAG (GPD) Na driekwart eeuw gaat de Biënnale netië een totaal ander karakter krijgen. De Biennale is uien wereldtentoonstelling geweestwaaraan vele lan dingen toonden die op dat moment geacht werden het e artistieke prestige te kunnen opleveren. De expositie J oral een showroom voor de internationale kunsthandel, 1 usea en grote verzamelaars. l« ren prijzen aan verbonden, 9*een profitabele manier de arde beïnvloedden van het li an de bekroonde kunste- isi an de manier, waarop die gen tot stand kwamen, is al fdokterd. Toch moest in 1968 met veel vertoon van mili- cht beschermd worden te- n lfestaties, waarmee een veel nande kritiek op de Bienna- geuit. De Italiaanse organi- beijveren zich nu, aan alle de opponente te voldoen, tenheid van de 35ste Bien- deze zomer moet worden J zullen geen prijzen wor dend. De gehele manifesta- onderwerp hebben de ont- Jg. die van het afzonderlijke, Uns t voor werp leidt tot een g i vormgeving die betrekking het gehele leefmilieu. «torische tentoonstelling zal 2 Wikkeling uelichten aan de materiaal over het Rus sische constructivisme in de jaren twintig, over de stijl en over het Baunaus. Drie exposities met een ex perimenteel karakter zullen betrek king hebben op multiples (kunst werken in oplagen en de problemen van de reproduktie; op de compu ter en de problemen van de artis tieke programmering, op audiovisue le communicatie. Drie andere expo sities zullen op utilitaire toe passingen van de kust slaan. Veertig buitenlandse en tien Ita liaanse kunstenaars zullen in Vene tië werken maken, die tot de exposi tie zullen behoren. De landen, die op het terrein van de Biennale eigen paviljoens bezitten, zullen hun bij drage een werkplaats-karakter ge ven of op een andere manier met dingen komen, die samenhangen met het gestelde onderwerp. De traditionele. pompeuze en schilderachtige opening van deze wereldtentoonstelling is afgeschaft De diverse paviljoens zullen In de rische expositie zal in mei worden i samenspraak van kunstenaars, criti- seerd Gedurende het Biennalesei- loop van mei en juni, naar gelang de geopend. In april of mei zal een con- I ci en culturele organisatoren In ok- I zoen zullen voorts muziek-, toneel werkzaamheden zijn gevorderd, ge-ferentie voor Jonge kunstenaars tober zullen speciale manifestaties j en filmevenementen plaatsvinden, woon worden opengesteld. De histo- plaatsvinden en in november een voor kinderen worden georgani- i Voor de Venetianen was de Bien- (.Door Jan H. de Groot) ARNHEM (GPD) „In En geland weet niemand iets van de verzetsliteratuur en de clan destiene uitgaven die in Neder land tydens de bezetting onder het Duitse naziregiem in de ja ren '40-'45 zyn verschenen en verspreid." Aldus luidde de inleiding van een gesprek met miss A. E. C. Simoni <M.A.>. wetenschappe lijk assistente aan het British Museum die in het voorjaar van 1969 ons land bezocht met de opdracht materiaal te ver zamelen voor een tentoonstel ling van Nederlandse clan destiene uitgaven en verzetslite ratuur die dit voorjaar in het British Museum te Londen zal worden georganiseerd. Miss Simoni spreekt uitste kend Nederlands en dat maakte de ontmoeting met mensen bU de pers betreffende instellingen en bij particuliere verzame laars gemakkelijk. Zij reisde naar het Bureau voor oorlogs documentatie te Amsterdam en kreeg een uitgebreide lyst van adressen. De uitgeverij „De bezige bij" was een machtige bron; deze verschafte haar veel materiaal. Ook het Letterkundig Museum in Den Haag bewees haar goe de diensten. In Arnhem had ik een langdurig onderhoud met haar, dat resulteerde in een collectie duplicaten uit mijn verzamelingen' en exemplaren van eigen clandestiene uitgaven. Miss Simoni was verbaasd over de verscheidenheid en de om vangrijkheid van illegale publi caties die onder het oog van de vijand uit onze vaderlandse per sen zyn gerold en langs allerlei ondergrondse wegen verspreid. Er is, naar men aanneemt in geen enkel bezet land tijdens de oorlog '40-'45 zoveel en zo intens gewerkt aan de vervaardiging en verspreiding van clandestie ne uitgaven als in Nederland. Een keurig gedrukte folder die het British Museum voor het expositie-seizoen 1970 uitgaf in troduceert deze tentoonstelling die van 6 maart tot 26 mei wordt gehouden, juist nu Neder land dit jaar zijn kwart eeuw geleden herwonnen vrijheid her denkt. nale tot dusver net zoiets als een casino: een toeristische attractie waar de plaatselijke bevolking klan dizie mee won, maar niet als consu ment mee te maken had. De opzet is. dat de tentoonstelling voortaan een groot cultureel volksfeest zal zijn. In hoever men dit kan vere nigen met de medewerking van tien tallen andere landen, die over hun middelen voor de Biennale niet kun nen beschikken ten behoeve van een locaal volksfeest ver weg. zal nog moeten blijken. Nederland is van de eerste Bien nale, in 1895, af van de partij ge weest. Alleen in de jaren 1901, 1903, 1912 en 1942 hebben wy verstek la ten gaan. Ons land beschikt in de Biennale- tuin over een eigen, door de architect Rietveld ontworpen pa viljoen. Hier zyn .xposities gehou den. die duideiyke resultaten hebben opgeleverd niet alleen in de vorm van bekroningen, maar ook wat de bekendheid van Nederlandse kun stenaars in de wereld betreft. In dat opzicht waren de vóórbezichtigings- dagen, met de daarop aansluitende officiële opening, feiteiyk beslissend. Tydens deze dagen kwam de wereld- pers kennis nemen van de Bienna- le. Dan ook functioneerde de ten- I toonstelling als een beurs voor de I muaea, de handel en de verzamelaars.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 17