Met Pasen première
van de Patton-film
l.i.a.m.
Simpel gegeven knap verfilmd
Films
in
Leiden
DESIREE
Fascinerend concert
onder Jean Fournet
'Winning': sfeer rond
de antoracebanen
Hollywood wil af
van alle franje
Griezelen bij „de
wassen beelden
De geschiedenis rail een omstreden generaal
Veel inzendingen
voor Cinestud 70
VERLOVINGSRINGEN
„DE MAN, DE VROUW EN DE LIFTSTER"
Nog Fanny"
Badhuis
van zeven
zaligheden
WOESTIJN-
RATTEN
LAS VEGAS
VRIJDAG 13 FEBRUARI 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 17
I HILVERSUM (GPD) Hoe zal het overwegend jonge
bioscooppubliek met zijn sterk ressentiment tegen het mili
tair optreden van de Amerikanen in Zuid-Oost-Azië straks
de film over de bijna legendarische Amerikaanse generaal
Patton ontvangen?
Voor de produktiemaatschappij 20th Century-Fox, die er miljoe-
nen dollars in investeerde, blijft dit een bange vraag tot de pre
mièredie thans ivat de Verenigde Staten zelf betreft, op 17 februari
is bepaald. Elders beginnen de vertoningen van deze met medewer
king van het Spaanse leger gemaakte film van Franklin J. Schaff-
ner in de paasweek, bij ons in de drie grote steden.
Om reeds lang vóór de première
een gunstig klimaat te scheppen
reist de Engelse publiciteitsman van
Fox Fred Hift op het ogenblik de
Europese hoofdsteden af. waar hij
er vooral de nadruk op legt. dat
„Patton" noch de in '45 bij een ver
keersongeval omgekomen generaal
noch de oorlogvoering wil glorifi-
ceren. „De film toont tegen de ach
tergrond van de Tweede Wereldoor
log de man Patton. met zijn ver
diensten. maar ook met zijn fouten,
hü geeft de geschiedenis weer van
een omstreden figuur, een merkwaar
dig mens", aldus Hift, die jarenlang
hoofd was van Fox' produktie-
publiciteit in Europa, tijdens zijn
oponthoud in Amsterdam.
AMSTERDAM Het aantal in
zendingen voor Cinestud 70. het op
februari beginnende festival van
6tudentenfilms in Kriterion in Am
sterdam. is gestegen tot 187 uit alle
delen van de wereld. De organisa
toren verwachten zeker 200 films te
kunnen vertonen.
Inmiddels 'hebben de Poolse
cineast Jerzy Skolomowski. diens
Tsjechische collega Jan Nemec en
de Duitse criticus Enno Patalas mét
Jan Blokker, Wim Verstappen en
Fred van Doorn zitting in de jury
genomen. In navolging van de Cine-
manifestatie 'zullen ook een pers- en
een publiekprijs worden uitgereikt.
In het kader van Cinestud 70 wor
den twee nmrathonnachtvoorstellin-
gen gegeven van werk van jonge Ne
derlandse filmers. Het programma is
samengesteld door Pim de la Parra.
Patton is wel eens gakarakteri-
seerd als een renaissance-figuur die
400 jaar te laat werd geboren. Zijn
capaciteiten als legerleider zijn in
de oorlog genoegzaam gebleken, hdj
bevrijdde meer gebied dan enige
andere geallieerde bevelhebber en
bracht de Duitsers met de Battle of
the Bulge de genadeslag toe. Maar
hij was alléén soldaat, bezat geen
enkele tact en diplomatie, had hoe
genaamd geen politiek inzicht
en maakte zich met zijn onvergeef
lijke blunders in het maatschappelijk
verkeer en met zijn onbegrijpelijk
domme uitlatingen onmogelijk. Zijn
ongelijk kon en wilde hij nooit be
kennen. Tekenend voor deze mentali
teit is de volgende anecdote Op een
keer deed Patton. in de veronder
stelling dat er een kop koffie voor
hem was neergezet, verstrooid sui
ker en melk in een glas wijn. Toen
iemand hem tactvol op deze vergis
sing attendeerde, was zijn commen
taar: ..Ik hou er van dit zo te ge
bruiken". waama hü de wijn mét
suiker en melk opdronk.
De film is gebaseerd op feiten, ont
leend aan de boeken over Patton van
Ladislas Farago en generaal Omar
Bradley, welke laatste by' de opname
als opperste adviseur fungeerde. In
de film wordt Bradley door Karl
Malden uitgebeeld en veldmaar
schalk Montgomery iPattons grote
rivaal) door Michael Bates. De ti
telrol heeft George C. Scott, die
zich geleidelijk aan zozeer met de te
portretteren generaal ging identifi
ceren dat hij diverse keren bepaal
de scènes, die Patton in een on
gunstig daglicht plaatsen, weigerde
te spelen en pas na felle gedachten-
wisselingen en onder sterke druk er
toe was te bewegen, zijn medewer
king te verlenen.
LOS ANGELES <AP> Hol
lywood wil gaan trachten de oude
reputatie van 's werelds filmhoofd
stad weer waar te gaan maken.
Door werkgevers- en werknemers
organisaties in Hollywood is bekend
gemaakt. dat men de kosten van pro-
duktie zal stroomlijnen en een hoop
van de nutteloze en kostbare franje
afknippen. Een en ander is bekend
gemaakt door de burgemeester van
Los Angels. Sam Yorty. in aanwezig
heid van enige filmproducenten, ac
teurs en leden van het personeel van
de studio's.
Wat de burgemeester zei komt
hierop neer: De inudstrie gaat ..De
kleintjes" in de gaten houden, min
der weelderig doen en effi
ciënter werken. Hierdoor zal het vak
gezonder en sterker worden en het
geld worden besteed aan een goed
produkt waar de wereld belangstel-
I ling voor heeft en dat tegen een re-
delijke prijs kan worden aange-
I schaft.
(ADVERTENTIE)
klassieke en moderne modellen,
wij hebben reeds ringen vanaf
f 49.75 p. p.
Op het graveren kunt wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. PLESSEN
BEVRIJDINGSPLEIN 12
LEIDEN Z.-W. - TEL. 26670
Hommage a Erasme de Rotterdam
Generaal Patton George C.
Scott) gaat hier met zijn staf aan
land op het eiland Sicilië.
LEIDEN Voor het vierde con
cert in K. en O.'s Meesterserie
was de Stadsgehoorzaal als ge
bruikelijk barstensvol. Het pro-
aramma vermeldde Beethoven,
Ravel en Tansman's Hommage a
Erasme de Rotterdam. Jean
Fournet was er de aanvoerder
van het Rotterdams Philharmo-
J nisch Orkest, dat ook de taak had
I Malcolm Fraqer te begeleiden.
De Rotterdammers willen zich
sindc Fiur.-e'- n c' ee~ d-rr Am
sterdam en Den Haag laten over
troeven. Dat lukt bij tijden ook wel,
gisteren zeker. Enkele reden zijn
Fournets aangeboren distinctie en
zijn geboren leiderschap. Al in de in
leiding van de Fg'-'ont. Ouverture
leek het onmogelijk, zich aan de
plastiek van 7we'-e^-ew 'e zin
nen te onttrekken. Fournet houdt
•■•aat a"e d e en was er op
de plek, waar Egmont's hoofd moest
rollen, geen spectaculaire bijlslag.
Wellicht had Beethoven dat wel zo
I gewild, ziin aanklacht tegen despo
tic was voor hem halszaak
Van krach* 'r -"'un sprak de
programma toehcht'ng tct het 5de
p!a ri- Vekde^e1 al
thans. Kracht, ook fysiek, is de eer
ste indruk die Frager's pianospel
weggeeft, triomfale kracht. Frager
bezit een complete beheersing van het
vak. waardoor hy de aandacht van
zijn toehoorders cok compleet naar
zich toezuigt Ons dunkt alleen, dat
in enige tertsen gangen van deel I
geraffineerder klank mogelijk zou
zijn geweest Het Adagio gleed als
c-en rimpelloze. Mondscheinfahrt
heen en werd een toonbeeld van
gaafheid. Weldadig vloeide het sa
menspel tussen directie en solist.
Verleden jaar is Erasmus her
dacht omdat 500 jaar daarvoor zijn
geboortedag ngt. Waaro mde Pools-
Franse Alexandre Tansman zijn
compositie van dat jaar „Hommage
Erasme" noemde, kan uit de ver
klanking niet zo maar blijken.
Handboekje voor de christenstrijder?
Samenspraken? Dof der Zotheid?
Wie het weet. zegge het. Pleidooien
vóór pacifisme en klassieke geestes
houding en tegen dorre scholastiek
en ontaarde kerk? Of verbittering
omdat hij zfjn beschavingsdroom
slechts verpletteren zag? Dat laatste
zou kunnen treffen in het elegische
eerste deel. waar de tere stemming
van vereenzaming al na enige ma
ten de opschrikking ondergaat van
een verbrijzelende, lang nagolvende
muzikale blikseminslag. De stemming
blijft verder van teer naar wrang en
komt in de meditatieve finale weer.
Tussen in staan wilder stukken, die
niet anders dan pure klankstukken
lyken. Tansman wekt de schijn op
twee gedachten te hinken: oud en
nieuw tegelijk. MaarErasmus?
La Valse van Ravel heeft ook een
contrast van lieflijk en wrang, van
voorbij en heden, maar psycholo-
gisch-dramatisch waargemaakt. Het
dwarrelt en duizelt in deze Wals als
In een doldraaiende mallemolen. Het
obsederend aanzwellend tumult
opent keer op keer een vrij zicht op
dansende paren anno 1855 in een
Weens paleis. Anno 1919 is een al
verwoestende razernij cyclonisch over
de aarde gegaan. De wereld ging op
nieuw dansen, het ritme in helse
kracht, maar de oude melodie moest
al wranger moduleren, want de ar
geloze vreugde is gedood. Wenen 1855
kan niet meer weerkeren. De beklem
ming van zo'n hallucinatie moet Ra-
vel tot dit. een van de geniaalste
toonstukken van de eeuw hebben ge
ïnspireerd. Fournet en zijn Rotter
dammers is een fantastische parti
tuurweerga ve gelukt, zowel in het kli
maat van de hallucinatie als van de
onverbiddelijkheid van de droom-
verscheuring. KEES VERHOEF
ADVERTENTIE
MERCEDES-BENZ
VONDELLAAN 45 LEIDEN TEL.445-45
STUDIO „De man, de vrouw en de liftster" is de wat
goedkoop klinkende titel van de in Engeland opgenomen film
„Three into two won't go" met in de hoofdrollen topsterren
als Rod Steiger en Claire Bloom en de talentvolle „eigentijd
se" actrice Judy Geeson. Een titel die om de een of andere
reden een komedie doet vermoeden maar waarachter een dra
ma schuilgaat.
Dit filmdrama is gebaseerd op een boek van Andrea Newman
die een verhaal schreef over een kinderloos huwelijk en de ramp
zalige invloed van een allesbehalve bedschuw meisje daarop. Dit
simpele gegeven is en door de scenarioschrijfster Edna O'Brien en
door de (toneel)regisseur Peter Hall op buitengewoon knappe wijze,
zonder ook maar één spoor van vals sentiment, uitgewerkt. Boven
dien heeft het inmiddels gescheiden acteursechtpaar Steiger-Bloom
het gesublimeerd.
De brutale opdringerigheid van
het meisje, haar nymfomanie ei
genlijk. doet in dit trieste verhaal
misschien wat geforceerd aan, zy
komt niettemin in de beste fami
lies voor. Trouwens wanneer de re
gisseur dit meisje in haar alles
vernietigende vaart ook maar een
beetje zou hebben afgeremd, dan
zou het tempo van de film aan
zienlijk zijn vertraagd. Peter Hail
laat de werkelijkheid, die vaak
schokkender is dan menigeen voor
mogelijk houdt, met ingetogen pas
sie voor het thatrale zien. Hy re-
I gistreert de dramatische gebeurte
nissen niet al te koel, maar zyn
benadering van het onderwerp is
I toch wel op de realiteit gebaseerd
Hij prefereert typerend genoeg
ook het decor van de werkelijk
heid: „Three into two won't go"
is namelijk geheel op lokatie op
genomen. Het drama, dat zich voor
een groot deel in 'n comfortabel
nieuwbouwhuisje aan de buiten
kant van Londen afspeelt, wordt
er des te geloofwaardiger door. De
dramatische situatie ontstaat wan
neer het manzieke meisje, de lift
ster zich indringt in het wat kleur
loze de witgeverfde muren in de
de pas ingeriente woning symboli
seren dat bestaan van het kin
derloze echtpaar. Zij bereikt een
hoogtepunt op het moment dat het
kind voorgeeft van hém. de veel
vuldig aan verleidingen blootstaan
de reiziger in koelkasten, een ba
by te verwachten. Rod Steiger
speelt de rol van de minnaar, die
thuis in het echtelyke bed. niet zo
heel erg aan zijn trekken komt,
schitterend en met zeer veel ge
voel voor nuanceringen. Claire
Bloóm het is alweer twintig jaar
geleden dat zy haar filmdebuut
maakte in Charlie Chaplins „Li
melight" weet als het weinig
hartstochtelijke, vrij eenzame, in
telligente vrouwtje, dat door adop-
TRIANON .Fanny Hill" is de
tweede week ingegaan. Overigens
moeten we de bezoekers waarschu
wen. Wat u voorgeschoteld krygt
lijkt in de verste verte niet op het
oorspronkelijke verhaal uit het
boek van John Cleland. Waarmee
niet gezegd wil worden, dat de film
een mislukking is. De Zweedse re
gisseur heeft het over een heel an
dere boeg gegooid en zeker niet de
slechtste.
tie haar huwelijk wil zien te red
den. veel ontroering op te wekken.
Judy Geeson. die met haar 21 jaar
al zeven films heeft gemaakt, geeft
met flair gestalte aan het vrijmoe
dige. liftende meisje Het naakt
dat zij af en toe ten toon spreidt
vervult een niet weg te cijferen
functie in het verhaal en dat is in
dit geval verre van vulgair. De
scherpgesneden dialogen in deze
film. waarin de befaamde toneel
speelster Peggy Ashcroft de
schoonmoeder van de uiteindelijk
door beide vrouwen in de steek ge
laten koelkastenvertegenwoordiger
speelt, zijn zekerheid. Kortom. „De
man. de vrouw en de liftster" is 'n
aangrijpende film, mede dank zij
de voortreffelijke bezetting, die in
menig opzicht een ruime belang
stelling verdient.
CAMERA Filmliefhebbers met
een zwak zenuwgestel moeten deze
week beslist niet naar het thea
ter aan de Hogewoerd gaan. De
film, „De man met de wassenbeel
den", valt namelijk van de ene in
de andere gruweldaad. Professor
I Henry Jarrod. een bekwaam boeld-
1 houwer, exploiteert met Matthew
Burke een wassenbeelden museum.
Burke is echter ontevreden over de
I financiële resultaten en ten einde
een uitkering van de verzekering in
de wacht te slepen steekt hij het
I museum in brand. Jarrod komt
I hiertegen in opstand en er ont-
I staat een hevige vechtpartij tussen
l beide mannen. Laatstgenoemde
wordt bewusteloos geslagen maar
l door een wonder ontkomt hij aan
|de dood. Zyn handen en gelaat zijn
echter zwaar verminkt en hij is
I geestelijk volkomen gestoord.
59
Door iedereen doodgewaand ter
roriseert hij de stad, wurgt zijn
slachtoffers en steelt hun lichamen
uit lykenhuisjes van de ziekenhui
zen om ze daarna in zyn wassen
beeldenmuseum te gebruiken. Zijn
eerste slachtoffers zyn Burke en
diens vriendin. Tijdens de opening
van het nieuwe museum herkent
Sue Allen in een beeld haar ver
dwenen vriendin. Zij vertelt dit aan
de politie en deze gaat op onderzoek
uit. Zelf zit zy ook niet stil en haar
vermoedens blijken maar al te juist.
Ook haar zou een afschuwelijke,
dood getroffen hebben als de poli
tie niet tijdig had kunnen ingrij
pen. Juist als haar lichaam met
kokende was overgoten zal worden,
ziet zij kans het „monster" te over
meesteren.
LUXOR Een merkwaardig
produkt. dit „Badhuis van de ze
ven zaligheden": filmisch niet
sterk, maar toch boeiend als be
schrijving van excessen met betrek
king tot de openbare badhuizen in
Japan. Er was namelijk een perio
de, waarin die inrichtingen zoveel
opgang maakten, dat er onvol
doende badmeisjes waren om de
gasten te „verzorgen". Geen nood:
een hooggeplaatste samoerai, de
schrijnbewaarder Fujieda, liet een
bende schelmen meisjes en vrou
wen overvallen en naar de bad
huizen slepen, waar ze haar lief
de moesten aanbieden. Een voor
delige zaak. waaraan echter vrij
spoedig een einde komt door het
ingrijpen van twee kordate jonge
mannen. die de meisjes we
ten te bevrijden en de top-schurk
uit te schakelen. De film is wat
schools van opzet, al ontbreekt het
allerminst aan een flinke portie
geweld en een royale scheut seks
Dat onvervaarde duo, dat een ein
de maakt aan de schandelij
ke uitbuiting van de vrouwen in de
badhuizen, mag dan tot het be
kende soort van de onkwetsbaren
behoren, daar staat tegenover, dat
jiu jitsu- en zwaardgevechten, het
verzet van de koopliedenkaste te
gen de adel, het leven van de gewo
ne man en nog vele andere facet
ten van het Japanse leven het
bekijken zeker waard zijn.
Judy Geeson geeft met veel rampzalige invloed heeft op een
flair gestalte aan het vrijmoedi- kinderloos huwelijk,
ge liftende meisje, dat een
LI DO Een simpel verhaal, een
handvol goede acteurs en de Ame
rikaanse autoraces: dat zijn de in
grediënten. die de jonge regisseur
James Goldstone gebruikt voor zijn
eerste grote film „Winning". De
Amerikaan die al vele scenario's
schreef en televisiefilms
regisseerde heeft met deze film zijn
eerste passen gezet op het gebied
van de speelfilm en gezegd moet
worden dat het alle beloften in
houdt voor de toekomst.
Hoewel de film op een enkel punt
je iets te traag van actie is, weet
Goldstone het verhaal van vier
Jonge mensen op de juiste manier
REX In de .Woestijnratten
van Las Vegas" heeft men het de
ze week op het goud en geld van
Skorski voorzien. Nadat zyn oude
re broer Gino. door oude handlan
gers uit de gevangenis gehaald, te
vergeefs een poging heeft gedaan
om een van de gepantserde wa
gens van de geld-transporteur te
kraken en dat met zijn leven heeft
moeten bekopen, besluit de jonge
Toni zijn oudere broer te wreken.
Toni (Gary Lockwood), werkzaam
als croupier in een van de vele ca
sino's. verzamelt de bendeleden van
zyn broer rond zich en smeedt een
vernuftig plan om een een van de
pantserwagens in de woestijn te
overvallen. Daarbij verzekert hy
zich van de steun van Skorski's
blonde secretaresse (Elke Sommer),
die hem de belangrijkste gegevens
van tijd en route in handen
speelt. De gangsters slagen er in
het plan uit te voeren, maar te
gen de politie, de verzekeringsde-
tectieves en de Skorski- guards
moeten zij het tenslotte toen afleg
gen.
Al met al een kleurenproduktie,
die in zyn genre een ruime vol
doende haalt. Maar waar by de lok
kende ondertiteling „de woestijn
rood geblakerd van het vuur rond
om het Sodom en Gomorra van
AmerikaLas Vergas" toch wel
enigszins een misleidende verwach
ting schept.
In de nachtvoorstellingen van
vrijdag en zaterdag staat „Ibiza.
zon en zonde" op het programma
De Nederlandse sexfilm van Roe-
lank Kerbosch. waarin tv-bybel-
lezer Aart Staartjes een hoofdrol
vertolkt.
te projecteren in een wereld van
motorgeraas, gillende banden,
roem en verguizing. Hü slaagt er
in de karakters te laten prevaleren
boven de grote massa en het spek
takel. Hy ontkomt dank zü een in
genieuze filmtechniek aan het gen
re „sport-spanning-en-sensatie".
Natuurlyk komt de spanning
rond de races ook aan bod maar
belangrijker was voor Goldstone
het karakter van twee coureurs in
en buiten de racebaan. Het geheel
is gevat in een uitstekend stukje
filmmuziek.
„Winning" is de film van een
handvol bekende acteurs. De be
langrijkste is Paul Newman die we
al hebben kunnen zien in ..Cat on
a hot tin roof". ..The Hustler" en
„Cool hand Luke". Tegenspeelster
in zijn vrouw Joanna Woodward
bekend van de rolprenten „The
three faces of Eve", „The long hot
summer" en „Rachel, Rachel".
Verder is er nog Robert Wagner
(bekend van de „Dief van Wash
ington" en deze week nog te zien
geweest in de film „De man die
doorvocht") en de jeugdige Richard
Thomas, die we enkele weken ge
leden al in Studio hebben kunnen
zien in de film „Last summer".
De eerste coureur Frank Capua
(Paul Newman) ontmoet na een
van zyn overwinningen een ge
scheiden vrouw (Joanna Wood
ward) met een uit de kluiten gewas
sen zoon (Richard Thomas). De
coureur trouwt met de vrouw en
ontdekt op een dag, dat zü een ver
houding heeft met een andere cou
reur (Robert Wagner).
Het conflict, dat buiten de baan
is ontstaan, vindt zün climax in
een vüfhonderdnujlsrace waarin de
twee coureurs domineren. Hoe de
race tenslotte afloopt moet u zelf
gaan zien.