^Eigenaardig dat sommigen
door 't stuk geschokt zijn
,De Gijzelaar' in bonte tooi
Walter Kous over Jongens onder elkaar
Overrompelende „show" door Globe
en cfióteren
DINSDAG 10 FEBRUARI 1970
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
vlSTERDAM (GPD) Wal-
Kous, regisseur van de voor-
ling die toneelgroep Centrum
tft van jongens onder el-
,Je kent die blasé-hou-
ig van nichten wel. Blasé om-
Zjjt ze bij voorbaat niet geloven
*het aanbinden van de strijd en
het eventuele succes, omdat ze
»t geleerd hebben zich op te
dien, van zich af te bijten, 't Is
a groep die nog altijd tweedui-
jd jaar christendom meesleept,
iarin homoseksuelen verbrand
^verketterd zijn."
i\e auteur van het stuk. Mart
I )wley, zegt dat het geen beken
ds en geen autobiografie is. „Maar
jnille personages zit iets van mezelf
iets van alle mensen die ik heb
jn kennen. Als je er eenmaal
gewend bent dat acht van de
!t8fen figuren notoire homoseksuelen
i, heb je de voornaamste „sen-
le" gehad. Er is één ding dat me
f «yd gestoord heeft in stukken over
I Ino's: dat de ho, oseksualiteit
ijk en-zet als de grote verrassing
km in het derde bedrijf. Maar zo
Jt 't niet in het leven. Niet alle
io's maken zich van kant aan het
van het stuk".
even: en verjaardagsfeest in
homoseksueel milieu van de ho-
middenklassen. De genodigden
[en geconfronteerd met een be
ier die niet homoseksueel is. een
studievriend van de gastheer,
feestgangers voelen zich betrapt,
bezoeker voelt zich gecompromit-
rd- Het conflict dat hieruit ont-
ftt spitst zich toe in een soort
krheidsspel waarbij niemand ont-
i wordt en de persoonlijke pro-
men èn die van de groep aan
r dag treden.
daarom is dit in Amerika spelen-
fetuk naar Nederlandse verhoudin-
i vertaald?
Ifalter Kous: „Adaptie is natuur-
;s een paskwil als 't stuk niets te
ken heeft met het land waar je
)nt. maar ik heb een tijd in
I V York gezeten, ik ken 't milieu
jr vrij goed en ik ken 't hier vrij
elkaar zitten en zo'n feestje
zich zo onvrij gedragen
precies zo in Amsterdam en
kür York tegengekomen. Wij rich-
ons in Nederland toch bovendien
l erg op Amerika., de humor is
•oMal Anglo-saksisch. 't stuk we-
It van de idiomatische grapjes,
1 'spelingen op plaatselijke situaties,
;tuibars en universiteiten Die zijn
;sj?arrend voor 't Nederlandse pu-
"jk. Je doet in zo'n geval een wel-
'rp|d als je 't stuk naar een eigen
fee ving toeschrijft".
4Had dit stuk niet méér zin ge-
l als het vijf jaar geleden ge-
-^ld was. omdat het taboe van de
j^ioseksualiteit nu doorbroken is?
Het zo uzoifs tien jaar geleden
pan moeten zijn, maar toen was
er nog niet. Wat we tien jaar
eden wel hadden was een heel
i»4jnheihg stuk. „Thee en sympa-
14", waarbij iedereen als hy ten
ue in haar armen viel, kon ver-
li ten „goddank toch niet verlo
of' Een heel schandelijk stuk
|^nlyk.
d. Bij elkai
'len en zie
N,| ik precie:
»oi
Gisteravond is voor de zo-
iefilste keer „De Jantjesvan
fman Bouber in première ge
in. Het gebeurde in de schouw-
\g van Tilburg, waar onder
king van Beppie Nooy dit on-
Wlrwoestbare brok volkstoneel op
planken werd gezet. Het pu
ik was enthousiast. Bij de
Idigifig na afloop kon Prins
"rnaval natuurlijk niet ontbre-
n. Tijdens deze bloemenfinale
n we hier onder anderen Dick
nstra. Beppy Nooy. Ramses
"^Pffy en niet te vergeten Prins
tnaval.
WALTER KOUS
Maar 't taboe wij leven dan
misschien in een wereldje waar de
emancipatie wat sneller is gegaan,
maar dat geldt niet voor 't heie
land. Een homoseksuele jongen die
een aardige glazenwasser ziet, een
praatje maakt en hem uitnodigt wat
te gaan drinken, kan nog altijd een
dreun verwachten. Zo gewoon is 't
dus nog niet allemaal.
Ik vind, dat hele stukals je 't
speelt voor jonge mensen die nu op
gevoed zijn, en dus minde larst heb
ben van die taboes, mensen die dui
delijk Hitweek en Aloha hebben ge
lezen, dan kan ik me voorstellen dat
die mensen hun ogen uitwrijven en
denken bestaat dat nog dat mensen
zich in zulke krankzinnige bochten
moeten wringen. Tegen die mensen
z»du ik zeggen ga nu maar gauw ky-
ken naar dat stuk voordat 't milieu
is uitgestorven. Want alle negen
kunnen ze zo in het wassenbeelden
museum van Madame Tussaud.
Toen ik 't stuk las. merkte ik dat
die groep in Amsterdam nog pre
cies zo bestaat als in Amerika. Een
groep van tussen de dertig en veer
tig jaar, die zich nooit militant heeft
opgesteld, in een tyd dat 't COC dat
al wel deed. En waarom niet? Om
dat ze eigenlijk iets gedoemds aan
zich hebben. Een tragische worste
ling kan 't gevolg zyn, zoals in het
stuk bij de hoofdpersoon. Het ken
merk is dat ze in een verschrikkely-
ke onvrijheid staan. Als je naar een
zondagmiddagthee van het COC zou
gaan, om vyf uur. zie je dezelfde
groep precies zo zitten.
Er zijn homoseksuelen die denken
alleen maar vrij te zyn in hun eigen
kring, ze denken dat hun identiteit
van buiten is opgelegd. Om zichzelf
te zijn, voelen ze zich aangewezen
op hun gezelligheidsvereniging en op
dergelijke vervelende feestjes als je
in dit stuk kunt zien. Met veel drank
en vervelende spelletjes.
Waarom ik 't goed vind om het
stuk te spelen is dit: een van de the
ma's die my in een drama altyd t
meest geïnteresseerd heeft is de on
vrijheid van de mens en de mogelij
ke vrijheid die hij niet ziet. In dit
stuk zie je enkele onvrije mensen die
zich niet militant opstellen ten op
zichte van hun maatschappelijke
problematiek en hun lot dragen. En
alle onlustgevoelens komen op zo'n
feestje naar boven in sullige spelle
tjes. Voor mij is het in die zin een
geëngageerd stuk.
Tekst in het door Centrum uitge
geven programma: „een groep die
zich afzondert in een exclusieve ei
gen wereld. Naar buiten toe zyn ze
vermoeid en niet militant, blasé.
Wat is er van die buitenwereld ook
te verwachten?Binnenskamers laten
zy hun agressie en hun geldings
drang de vrije loop. De geblaseerd
heid is dan geen vermoeide afweer
meer, maar krijgt een nieuwe func
tie: het middel om vorm te geven
aan hun neiging tot zelfspot en zelf
vernietiging".
Walter Kous:„Ze willen voor vol
aangezien worden in een bourgeois
milieu omdat daar hun meeste kan
sen liggen. Dat is tragisch, 't Rellen
in dit stuk zegt dat woord je iets?
Je hebt twee woorden die tegenover
eikaar staan: zang geven en rellen.
We hebben in het programma een
verklarende woordenlijst afgedrukt.
Rellen is: provocerend optreden van
homoseksuelen tegen heteroseksue
len of van homoseksuelen onderling.
Zang geven is provocerend optreden
van heteroseksuelen tegen homosek
suelen. 't Etiket dat nichten opge
plakt hebben gekregen hebben ze
huns ondanks geaccepteerd. Je kunt
vaak in de Leidsestraat groepjes
zien van een paar jongens onder el
kaar die tegen meiden lopen te roe
pen, Zeer vrouwelijk aangekleed,
vrouwelijk lopend, luid roepend. Tra
gisch. want ze beantwoorden aan het
beeld dat de maatschappij van ze
heeft. Ze maken 't stereotype tot
een karikatuur.
Dan lopen er een paar geklofte
jongens voorbij, die geven zang: ze
roepen vuile flikkers en zo. Die hy-
pervrouwelyke jongen wil in feite de
aandacht van een heteroseksuele
man wel. Hy lokt een soort agressie
uit, die is in wezen bevredigend,
omdat 't een respons is. In 't stuk
wordt een nicht die relt inmekaar
geslagen door een heteroseksueel.
Die man houdt zich op dat moment
op een agressieve manier met hem
bezig, met hen; alleen .In feite heef-
tie dan ook uitgelokt. Maar ja. je
komt dan wel op een wondrelijk
pathologisch terrein. Nou ja. neuro
tisch terrein laten we zeggen".
Over de reactie van het publiek:
Het merkwaardige is dat sommige
homoseksuelen nog zeer geschokt
zijn door 't stuk. Voornamelijk ou
deren. Jonge homoseksuelen zijn ver
baasd dat 't nog bestaat. En daar
tussen in zyn mensen die ontzettend
veel over zichzelf hebben ontdekt
door 't stuk. Ik heb by homosek
suelen die ik erover sprak een grote
indentificatie geconstateerd: „ja. zo
zijn wij geweest. Deze bespottelijke
groep daar kennen we alles van."
LEIDEN „Ik ben een slechU
katholiek zoals zovele grote
kunstenaars"Deze uitspraak is
van de jong gestorven Ierse re
bel-schrijver Brendan Behan, die
het met de opvattingen van de
kerk over de ivereld. waarin hij
leefde, onmogelijk eens kon zijn.
Deze anti-klerikale houding vindt
men in alle boeken en toneelstuk
ken van de in de achterbuurten
van Dublin opgegroeide en door
de drank het graf in gespoelde
meester-vrijbuiter terug. Toen
Behan tijdens de eerste voorstel
lingen van „The Hostage" <De
Gijzelaarvoor een gemene gods
lasteraar iverd uitgekreten, wist
hij dat hij bij de traditie van
Sean O'Casey en Synge hoorde.
Hoe men ook over leven en werk
van deze onstuimige Ier denken mag,
hij was in elk geval een taalkunste
naar. niet bepaald fijnzinnig in zyn
woordgebruik, maar wel recht op de
man af. De vele succesvolle opvoerin
gen van een extravagant stuk als
„De Gijzelaar" in vrijwel de gehe
le wereld vormen het bewijs dat de
taal van de bohémienrebel door tal
lozen met name de jongeren, wordt
begrepen. Het is de taal van de re
bellie. gericht tegen hiërarchische
maatschappijstrcturen en autoritaire
gezagsverhoudingen. „De Gijzelaar"
is een merkwaardig mengsel van
melodrama, musical, komedie en
klucht. Met dit chaotische spel over
de Ieren en hun vrijheidsstrijd, tien
jaar geleden al door de Nederland
se Comedie uitgebracht, trekt „Glo
be" dit seizoen heel wat publiek. Ge
lukkig maar, want het zuidelyk to
neelgezelschap. dat gisteravond in
de Leidse Schouwburg optrad, geeft
van „De Gijzelaar" een schitteren
de serie voorstellingen. Dat succes is
voor een belangrijk deel te danken
aan de uiterst beweeglijke en bijzon
der fantaseirlyke regie van Adrian
Brine, de Engelse regisseur die nog
maar pas geleden op zo'n wonder
lijke wijze Tsjechows „Oom Wanja'"
bij Theater d1 mist in liet gaan. Dat
Brine de bedoelingen van Be.ian, be
ter dan die van Tsjechow, begrepen
heeft, blykt uit de hele benadering
van het stuk, dat als gróndmotief
heeft de immoraliteit en liefdeloos
heid van de moderne maatschappij.
Geen gepolijste stilering van de ka
rakters. hetgeen destyds by de Ne
derlandse Comedie het geval was.
een volledige uitbuiting van de mo
gelijkheden tot uitgebreid spelplezier.
Wie mocht denken dat daardoor
niets van de ernst van dit stuk vol
bittere spot overblijft heeft het mis.
De ernst van het verhaal loopt als
een rode draad door het bonte, luid
ruchtige spektakel, wordt echter niet
met tragisch sentiment uitgemeten.
Het zijn revue-aohtige taferelen,
waarin de intrige Engels soldaat
wordt als gijzelaar vastgehouden in
Iers hoerenlogement en vrypostig
vertroeteld door het vrouwvolk
zich afspeelt. Humoristische scènes
en groteske situaties wisselen el
kaar in duiJelingwekkende vaart af,
dat alles tegen de achtergrond van
een bijzonder knap opgebouwd decor
van Nicolaas Wijnberg. Het levert,
met de geraffineerde kostuum vn de
effectvolle belichting, het beeld van
een kleurenplaatje op. waardoor het
karikaturale spel nog visueler lijkt
te worden dan het in feite al is. Het
stuk vereist een grote bezetting,
maar ook wat dat betreft staat het
zuidelyk toneelgezelschap zijn man
netje Kitty Janssen en Henk Rig-
ters als het bordeelhouderspaar. Je
roen Krabbé en Jenny Arean, resp.
als de jonge gijzelaar en 't onbezoe
delde dienste/reisje. Huub Rooymans
en Lou Landré als de twee bewakers
en Mart Gevers als de blyde bood
schap verkondigdende heilssoldate,
ze dansen, spelen en zingen dat het
een lieve lust is. Ook Henk Molen
berg drijft in deze tragikomedie al
zingend de spot met de glorie van
het Britse ryk en het heldendom van
Engeland. Dat Jenny Arean zich als
musical-ster zich geheel en al waar
kan maken in een dergelijk stuk
valt nauwelijks te verwonderen.
Jeroen Krabbe hangt teveel de lol
lige broek uit als gijzelaar waardoor
zijn verschijning wat teleurstelt.
Het spel van Huib Rooymans, die
Jeroen Krabbé en Jenn
Arean in 'De Gijzelaar' van Bren
dan Behan.
NEDERLAND I
6.15 Reportage wereldkamp. skiën in Selva di Val Gar-
dena, in kleur (NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Geen zee te hoog tv*serie, in kleur (KRO)
7.30 Verslag op dinsdag (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Alaaf '70: carnavalsprogramma (KRO)
9.10 Leven en laten leven, film over gehandicapten
(KRO)
10.00 De Wrekers, tv-serie, in kleur (KRO)
10.50 Journaal (NOS)
10.55 Schaken voor beginners les 17 (Teleae)
NEDERLAND II
6.15 Samenvatting van de loondebatten in de Eerste
Kamer (NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.04 Scala: informatief programma (NOS)
7.30 Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 The Survivors, tv-film, in kleur (AVRO)
9.10 Dit. is. Tom Jones, muzikale show, in kleur
(AVRO)
10.00 Televizier (AVRO)
10.50 Journaal (NOS)
Verbazingwekkend was giste
ren het interview dat Jan van
Hillo met sergeant Joe Hooper
had, de enige nog in leven zijn
de drager van de hoogste Ame
rikaanse militaire onderschei
ding. „the Medal of Honour".
Nimmer tevoren in de geschie
denis van de mensheid kregen
zovelen zoveel onwaarheden
voorgeschoteld in zo korte tijd,
zonder dat Van Hillo zyn jour
nalistieke plicht deed en af en
toe een kritische kanttekening
plaatste.
Tenslotte was Hooper geen
kwetsbare figuur die ontzien
diende te worden, hy heeft
wel voor hetere vuren gestaan
en draagt niet voor niets zestien
medailles. Een enkele tegenwer
ping had in dit geval geen
kwaad gekund.
Wat kregen we allemaal te ho
ren? De Vi etna mezen zyn in
aanleg blye mensen, die geen
behoefte hebben aan tv en te
vreden zijn met wat ze hebben.
In Vietnam had Hooper voor
een zelfde vrijheid gevochten
als zyn voorgangers 25 jaar ge
leden in Europa. Hoe was het
mogelijk, dat de Noordvietna-
mezen met 22.000 man in Hué
geïnfiltreerd waren?
Met groepjes van vyf man
drongen zy by de inwoners bin
nen. families van autoriteiten
werden uitgemoord, van andere
families werd het jongste kind
onthoofd, waarna men hun
aanwezigheid wel moest tolere
ren i een schuchtere tegenwer
ping van Jan van Hillo dat een
Canadees-Nederlandse arts, die
in die tyd in Hué zat heeft ver
klaard. dat de Noordvietname-
zen zich uitstekend hebben ge
dragen. was hier wel op zyn
plaats geweest).
Stuitte het hem niet tegen de
borst mensen te doden? Hooper
hield er niet van, maar in Hué
had hy minstens 24 man gedood
en dat was op dat moment no
dig. Trouwens, hy droeg in zijn
ene hand het geweer en in zyn
andere de bijbel en uiteindelijk
hield hy zich toch aan het ge
bod van de bijbel dat gy niet
zult doden. Terwijl je een me
demens doodt, blijf je bidden,
zei hij nog.
Daarna volgde er een kort ver
haal over een Christoffel-kruis-
je, met „veel liefs en geluk. Ro-
sie" erop. dat hy elke avond na
het bidden aan beide kanten
kuste, tot hy het een keer kwyt
bleek te zijn. Die nacht werd hij
beschoten, boem. boem, boem,
boem, hy dook in zyn eenmans
gat, een projectiel viel vlakbij
hem neer zonder te ontploffen,
toen het licht werd. bleek een
raket van 1 meter 90 op 16 cen
timeter van zijn eenmansgat te
VOOR DINSDAG 10 FEBRUARI
Hilversum I 402 m
AVRO: 18 19 Uitz van de Katholieke
Volkspart 18.30 Nws. 18 41 Act 19.00
Steeo. Licht ork. met sol. 19 40 Conci-
Uepostbus (herhaling) 19 45 Wie is in
godsnaam Jezus Christus?. lez.
20.00 Mod. muz (gr 21.00 Rommel
pot terij. rommelpotter ij. draal 'n plaat
en ik ga voorbij Vastenavondprogr
22.30 Nws 22.38 Parlementsoverzicht
22.45 Rommelpottery (vervolg) 23.55
24.00 Nws
een nsi.-- officier gestalte geeft, is
toe en met gechargeerd, maar het
hindert in dit geval byna in het ge
heel niet. Een prachtige creatie! Kit
ty Janssen kan de rol van bordeel
houdster gemakkelijk aan en ook
haar tegenspeler Henk Rigters
beeldt een geloofwaardige oudere fi
guur uit. Tezamen zorgen al deze
acteurs en actrices voor een over
rompelde voorstelling, waarin jam
mer genoeg en dat is dan eigen
lijk de enige kritische noot van be
lang op nogal hinderlijke manier
zinspelingen worden gemaakt op ge
beurtenissen van vandaag. Welllicht
is Wilbert Bank als bewerker van
het stuk daar verantwoordelijk voor.
Die toespelingen, ook op bestaande
figuren uit de wereld van de film
en de politiek, doen afbreuk aan de
waarde van Behans werk. Dit mag
echter geen beletsel zijn om het stuk
te gaan zien. Vanavond is daar in
net theater aan de Oude Vest weder
om de gelegenheid toe.
PI ETER C. ROSIER
lllhersiim II 298 m.
KRO 18 00 Nws 18.11 Radlojourn
18.25 Stereo Licht instrum kwintet m
zangsol (opn.) 18.50 Paris vous parle
18.55 Voor de kind 19 00 Trefpunt:
Zuid Amerika en de VS van Noord
Amerika 19.30 Nws. 19.35 Vanavond:
Vrolijkheid, muz., act en wetenswaar
digheden. 22.00 Gonk. satirisch progr.
22 30 Nws. 22 38 Med 22 40 Radlojourn
NOS: 22.55 Zln-Tulg: kunstkroniek nr
10 23.55-24 00 Nws.
VOOR WOENSDAG 11 KEBRIARI
Hilversum I 402 m.
VARA: 7 00 Nws 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Soc. strljdl 7.23 Stereo Lichte
gram muz (7.30-7.35 Van de voorpa
gina) VPRO: 7 54 Deze dag VARA
8.00 Nws. 8 11 Act 8.20 Stereo: Lichte
gram muz. (830-8.35 Van alle mark
ten thuis, praatje voor de huisvrouw).
9 00 Klas. muz. (gr.) 9.35 Waterst. 9 40
Schoolradio 10.00 Stereo: Lichte gr.
muz. 10 50 Voor de kleuters 11.00 Nws.
11.03 Voor de hulsvr. 11.40 Stereo: In
strum ens. oude muz. 12.00 Stereo:
Pianorecital: semi klas. muz. 12 25 Ste
reo: Promenade-ork. en sol.: Amusem.
muz 12.54 Voor het plattel. 13.00 Nws
13.11 Act. 13 25 Licht orgelspel. 13.45
Gesproken portret. 14 00 Stereo Ope-
rettemuz. (gr.) 15 15 In de Toonzaal
mod muz. met com. voor de Jeugd.
16.00 Nws 16.03 Stereo; Nederl chan
sons. 16.20 Stereo: Beroepsopleiding vr
Jazz en amusem. muz. gesprek 16.50
Stereo: Radio Kamerork.: klas en
mod muz. 17 40 Muz voor een slag
werker (opn.) 17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste ge
hoor: klass muz. (7.30 Nws. 7.32-7.50
Act.) TROS 8.00 Nws 8.11 Luister
uit .én thuis: verzoekprogr. voor de
militairen (8.30-8.32 Nws 9 00-9 10
Gymn voor de hulsvr 9 30 Voor de
kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag,
muz lez 10.15 V. d. vrouw 11.00 Nws
11.03 Plek uur: wedstrijdprogr. 11.45
zijn neergekomen, een blind
ganger en 30 cm van de raket
lag zyn v erloren Christoffel-
kruisje dat hem gered had. of
eigenlijk: „Jesy" had over hem
gewaakt. Nu lag dat Christoffel-
kruisje op de maan. als symbool
voor de vrede en de kameraad
schap.
Over tien tot vijftien Jaar zou
den we met z'n allen in een
atoomoorlog tegen rood-Chi
na zijn verwikkeld en hy had
dit beroep gekozen omdat hij
geloofde in de vrijheid. Voorts
prees Hooper de vaderlandslie
vendheid van de zwijgende
meerderheid, de kranten schre
ven niets van wat er leeft on
der mensen want dan werden ze
niet verkocht, wat op pag I
thuishoorde, kwam op pag. 20
en omgekeerd. Ja ja. knikte de
journalist Jan van Hillo. die ook
onthulde dat speciaal*in Ne
derland veel over het negerpro
bleem gesproken werd.
Hoe zat dat in Vietnam? Daar
was geen enkel probleem, blan
ken en negers vormden er „één
groot, gelukkig gezin". Op de
militaire academie had hy Fidel
Castro nog les gegeven, hoe was
hij? Een prima soldaat, hy had
in den beginne gevochten voor
een rechtvaardige zaak. maar
nu had hij zich uit puur egois
me tegen zijn eigen mensen ge
keerd. met het gevolg dat Cuba
er nu financieel en economisch
erger aan toe is dan ooit tevo
ren
Vraag van Jan van Hillo:
Komt dat niet door de Ameri
kaanse blokkade?. Maar nee, die
vraag stelde Van Hillo niet).
Kortomgeen hard, maar een
halfzacht interview. Die bybel,
die Hooper tijdens de gevechten
steeds in zijn hand had. had htf
nu blijkbaar in de tram laten
liggen
In het kort: „Europa in", al
tijd aardig. „Velen met mij-
twee hemeltergende gevallen
waarin kinderen zogenaamd
voor eigen bestwil aan pleegge
zin en bloedeigen (ongetrouwde»
moeder ontnomen waren. Joop
Doderer in een heel bruikbare
formule uiteengerafeld via een
gevisualiseerde psychologische
test (zie de damesbladen», lang
niet onaardig.
En een zo te zien (ik viel hal
verwege binnen) erg goede af
levering van „Achter het
nieuws" over landbouwprohel-
men. met verrassend goed for
mulerende boeren op de tribu
ne «zy stelden hun vragen ook
zonder enige gezagsaanbidding»,
en Mansholt als antwoordman.
Mansholt maakte een plezierige,
en zeer integere indruk.
NICO SCHEEPMAKER
Act 11.55 Med KRO: 12 00 Stereo:
Va" twaalf tot twee. gevar progr.
(12.22 Wij van het land. 12 26 Med t b.
land- en tuinb 12.30 Nws 12 41 Act
13 00-13.05 Raden maar NCRV
14 15 Omroepork met sol mod en
klas muz. 15.00 In 't zilver progr v
oudere luisteraars 16.00 Nws 16 03 Ste
reo: Voor de Jeugd 17.00 Stereo Twten
Popradio licht pl progr. voor de
Jeugd 17.50 Overheldsvoorl.: O en W.
Het Internationale Jaar van het
onderwijs. Gesprek van Joop van Zijl
met drs. B J E M de Hoog, lid van
de uitvoerende raad van de Unesco.
Hilversum III 240 m.
NCRV: 9.00 Nws 9.02 Zing.
Nws 10 03 Mengelmuzenieuwe lanu
speelpl. met kritisch comm NOS: lllx)
Nws 11.03 Muz Lezen (12.00 Nws
AVRO 1300 Nws. 13 03 Act 13.06 Zet
'm op: platenprocr (14 00 Nws 15.00
15.03 Arbeldsvit pop verzoekpl -
"00 Nws. 16.03 Gimmick: licht
Nws
progr.
pl F2?r" 1700 Nws 17 02 Act 17.0
18 00 Toppoppologv toppertlps
countryhlts
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
NOS NOT 11 10-12 00 Schooltelevi
sie KRO 17.00-17 45 Voor de kind
NOS: 18.15 Kleur: Report van de We
reldkampioenschappen Skiën te Selva
dl Val Gardena (Italië). 18 45 Kleur:
De Fabeltjeskrant NOS 18.55 Journ.
NOS: 19 04 Scala: Inform, progr CVK
IKOR/RKK 19.30 Kenmerk: wekelijk
se Inform rubr. over kerk en samen
leving NOS 2000 Journ 20 20 Politie
ke Partij: Ultz van Binding Rechta
20.30 Ultz. Stichting Socutera NOS:
20.35 Kleur Eurovisie Songfestival '70
Nationale Finale te Den Haag 21 10 Da
man die doorvocht, speelfilm (Rijks
keuring; 18 Jaar; 23 00 Journ 23,05
23.30 Samenvatting Loondebatten le
Kamer.
Nederland II.
NOS 18.15 Samenvatting van de
loondebatten le Kamer 18.45 Kleur: De
Fabeltjeskrant NOS: 18 55 Journ. KRO
19.04 MIK: muz. amusem progr NOS
20 00 Journ. KRO: 20.20 Kleur Politie
New York. tv-film 20 45 Hollan
ders ongewenst0: opinie-report uit
België 2120 Zelf doen advlezenrubr
NOS: 22.00 Journ TELEAC 22 10
Spaanse les les 4 (herh.) 22.50-23.20
Studeren Economie.