^rouw van priester moet neer dan dienstmaagd zijn Reeds eeuwen bestaat er een celibaatsdiscussie ZOUT ïrkdiensten Leiden en omgeving omineesvrouw Quartel ziet de problemen wel Liefde Sociaal gevoel Preek Besluit Paus brengt gelovigen nog niet tot zwijgen Oost en West Gehuwde Paus Rijk en machtig Woord van bez inning 1SRDAG 7 FEBRUARI 1970 LEIDSCÜ DAGBLAD PAGINA 13 I HAAG (GPD) Mevrouw Quartel: „Er zijn weinig |rs meer in Nederland, die zo ascetisch leven dat men ze haar zou kunnen noemen. Zij dragen ook niet meer het U van tientallen jaren geleden. In die tijd werd hij be- 'l met een eerbied, die grensde aan de eerbied voor God. f gelukkig voorbij." pensinstelling van de men- pders geworden, zoals ook de geest veranderd is. Men Jen priester niet meer iets bo- frlyks. Daarmee wil ik niet |dat de verborgen omgang verdwenen is. Integendeel, ;erker geworden. Nu ze de ^le lijn in het vizier hebben dat wil zeggen de omgang fee zorg voor de naaste, heeft (verdiept" Quartel, vrouw van de predikant in Spangen ■yen>, heeft enkele priesters haar kennissen. Opheffing celibaat icht zy noodzake wei volgens haar voorzich- I geboden is, wanneer een 'besluit in het huwelijk te De praktijk heeft bewezen uitgetreden priesters by de in een levensgezellin afgaan literlijk en daardoor trouwen vrouw ver beneden hun ni- ld sti .kt, g- tiet uw St v, Quartel: „Een priester ,eftei van de ene op de andere leniwen. Ik geloof ook niet, dat torfaar verliefd wordt. Wat de jy moet doen, is zich op de 0jitellen van het gezinsleven ?rdjtin vrienden. Die gezinnen mjiem te nelpen. Zij moeten ziji^en op de voor- en nadelen ,or hij een huwelijk ambieert, abs^ntmoeting met vrouwen zul- (rederzijds lange gesprekken J^orden gevoerd. Er zal in het synet meer zijn dan een kame- veeippelijke band. Die band iei langzaam verinnigen tot er ihtfc van werkelijke liefde. Ge- •eiUt niet, dan blijft de vrouw iet »er dan een huishoudster, iets intiemer". by ft nog het niveauverschil, af juurlyk moet een vrouw van niveau zijn. Dat is een voor- e. Kiest hij een vrouw ver Zlln zijn niveau, dan bekleedt herhaal het, de positie van ^Stynaagd tot de heer en dat be- !yn terugkeer tot de middeleeu- erj ;e lenden protestants meisje is het t abiale zaak te trouwen met ti^ikant, maar een rooms-ka- henvrouw heeft ondanks het zij opheffing van het celi- °Lprstaat toch een zekere ^e overwinnen. hjj rio( O deW u het verwerkt dat u ^.(predikant ging trouwen? s fin altyd nogal sociaal voe- r Jweest. Op de middelbare dei amen er a' clubjes op tbajmer. Ik neb er nooit last zicjiad. Voor mij was het een zaak. Wel kan ik zeggen, Een dat er geen staat des levens te be denken is behalve in de zakenwe reld waarin een vrouw zo sterk by het werk van haar man betrok ken is als in het geval van een do mineesvrouw. Dat zullen de even tuele echtgenotes van priesters zich dienen te realiseren." „Als vrouw van een dominee moet Je openstaan voor .edere naaste. Te vens dien je te zorgen, dat de kinde ren blije herinneringen aan hun jeugd bewaren ondanks het feit dat hun moeder door allerlei kerkelijke en sociale zaken in beslag wordt ge nomen." „Tussen haakjes, dat hebben van kinderen zou voor een priester ook belangrijk kunnen zyn in het kader van zyn werk. Je kunt je beter indenken wat er omgaat in het hart van de jeugd. Dat is ook de reden waarom wij met de zoge naamde langharigen geen moeite hebben. Onze zoon Marcel heeft ook een tyd lang haar gedragen. Toen zeiden de mensen in de kerk: „Nou mevrouw, u heeft met de opvoeding van uw kinderen toch wel meer moeite dan wy". „Ik heb daar nooit iets van ge voeld. Marcel leefde in de puber teit. Schopte tegen de kerk en zo. Maar daar hoef je niet verontrust over te zijn. Je moet je niet laten afschrikken door de uiterlyke din gen van de jeugd. Kijk wat er in hun hart leeft. Van enige moeilijk heid met Marcel is geen sprake meer. Hij wil nu dominee worden." „Van de vrouw van een geestelij ke wordt heel wat gevraagd. Je nloet voor hem de tijd en de stilte kunnen vinden, opdat hij zyn werk goed kan doen. Als het huwelijk goed Is, dan is er een twee-eenheid. Wat je aan strijd krijgt te verwer ken. maakt een voller mens van je. Dan is de preek van de priester of de dominee ook minder plechtstatig, minder theoretisch. Myn man preekt zoals hy thuis praat. Laat ik het zo zeggen, je .oudt niet van de man an sich, maar van zijn totali teit." Denkt u dat opheffing van het celibaat een kans maakt? „Als de Paus gewillig zou willen luisteren en een klein beetje psy chologisch te werk gaat, dan zal er over een jaar nauwelijks meer over gesproken worden. Maar toch sta ik niet graag in de schoenen van de Paus." Mevrouw Quartel: „Van de de vrouw van een geestelijke ivordt heel wat gevraagd ENSCHEDE (GPD) Nu de Paus de discussie over het celi baat met zoveel woorden heeft verboden, lijkt het geharrewar eerst goed op gang te komen. Voorlopig is dan ook niet te wachten dat Paus Paulus, die tot de meest controversiële be zetters van Petrus' stoel van de laatste eeuw gerekend moet worden, de beminde gelovigen over het celibaat tot zwijgen weet te brengen, temeer daar het celibaat, al zolang de kerk bestaat, een vruchtbaar gespreksthema is geweest. Het celibaat als een bewust geko zen ongehuwd leven met het doel zich beter te kunnen wyden aan het kerkewerk dateert uit de dagen van de èerste gemeente. Christus was zelf evenals de meesten van zijn dis cipelen en apostels, ongetrouwd. Reeds in de eeuw bestaat er een aan het gnosticisme verwante secte, de Ecatrieten, die niet trouwden. Het monnikendom leidde reeds vroeg tot het leven als vrijgezel en de schrij vers onder deze groep uitten zich herhaaldelijk met grote afkeer over het huwelijk en de vrouw. De maag delijkheid wordt overeenkomstig de Griekse eerbied voor het onstoffelij ke geroemd en tezamen met de toe nemende kloosterlijke trekken die de geestelijkheid van de eerste eeuwen krijgt, dringt het celibaat steeds meer in de kerk door als aanbeve lenswaardig ideaal. Pas later is men echte*- in de kerk van het Westen het celibaat dwingend gaan verbin den met zekere kerkelijke lambten. In de kerken van het Oosten mo gen tot op de dag van vandaag alle priesters huwen met uitzondering van de (toekomstige) bisschoppen. De kerk van Armenië, de oudste christelijke kerk buiten Palestina, heeft zelfs nimmer een celibaat aan welke van zijn ambtsdragers dan ook opgelegd. De kerk van het Westen heeft altyd meer met het huwelyk. de maagdelijkheid en het celibaat ge zeten dan de orthodoxie. Het con cilie van Elvira (Spanje) besliste in het jaiar 305 dat kerkdienaren moesten scheiden van hun vrouwen. maar in het jaar 325 verwierp het concilie van Nicea dit weer. Na hun wijding mochten ongehuwde priesters niet meer trouwen, maar gehuwde priesters mochten hun vrouw behou den. Bij de wijding werd dan wel doorgaans van de priester en zijn vrouw echtelijke onthouding ge vraagd. Na Elvira en Nicea hebben conci lies van de christelijke kerk zich bij na onophoudelijk met het celibaat beziggehouden. Paus siricius her stelde in 382 de regel dat priesters niet met hun vrouwen mochten sa menleven. Hij noemde de huwelijks daad een teken van obscene heb zucht. Maar in 692 besliste het con cilie van Trullo weer dat priesters mochten trouwen, doch dat reeds ge huwde priesters verder met hun vrouw moesten samenleven. Nog in de negende eeuw werd een gehuwde tot Paus gekozen, Hadrianus II <867- 872). Maar ook later tot ver na de contra-reformatie was de officieus gehuwde geestelijke geen onbekend verschijnsel in de kerk van Rome. Officieel werd het priesterconcubi naat echter als verwerpelijk gezien. Een man als Erasmus, die voortge komen was uit het huwelyk van een priester bij Gouda, heeft daar zyn leven lang over getobd. Historisch en van betrekkelijk veel gewicht was de overweging. die vooral ging wegen naarmate de kerk rijker en machtiger werd, dat het celibaat nepotisme en de vervreem ding van kerkelijk bezit en het ont staan van kerkelijke dinastieën kon tegen gaan. De vroege kerk leek in een aantal opzichten op een „bezet tingsleger". Daar was discipline no dig. Orde en kuisheid waren het schild en het zwaard van de keek. Een gezin zou het personeelsbeleid aanzienlijk minder slagvaardig heb ben gemaakt. Terwijl de theologische argumenten voor een verplicht celibaat nimmer onaangevochum zyn geweest is het vrijwillig ongehuwd blyven steeds in hoge ere gehouden in de kerk. Voor het verplichte celibaat had men voor- Eet u wel eens zout? Een vreemde vraag, zult u zeggen. Natuurlijk doe ik dat niet. Ik gebruik wel in de meeste din gen. die ik eet. zout. Maar zo maar zout te gaan eten, dat is te mal. Ik ben het volkomen met u eens. Zonder zout zou het lek kerste eten smakeloos worden, maar dat betekent nog niet. dat puur zout zo smakelijk is. Dat wil dus zeggen, dat zout een bijzondere eigenschap bezit. Maar er is meer. dat net zo'n eigenschap heeft. In de bijbel lezen we. dat ook het godsdien stig leven met zout vergeleken wordt. Velen zien het godsdienstige leven als een terrein, dat bui ten het leven van alledag ligt. Zoals men min of meer aan po litiek kan doen. zo is het ook met het godsdienstige leven. Het wereldgebeuren kan ons soms midden in de politiek dompelen en in ons persoonlijk leven kan het wel eens zo zijn, dat we gedwongen worden om verder dan het louter materiële te denken. Maar wat komen er dan soms vreemde opvattingen te voorschijn. En dat is te begrij pen. Op ieder gebied moet men een zekere kennis bezitten om erover te kunnen meepraten. Het is zo Jammer, dat er Juist op godsdienstig gebied zoveel vooroordelen bestaan, die op geen enkele wijze gefundeerd zyn, want Juist dat gebied be strijkt het hele levensterrein. Juist het godsdienstige leven kan waarde, inhoud en doel aan het leven geven. Ik zeg „kan." want dat gaat niet vanzelf. Het waarachtig christen zijn is niet aantrekkelijk. Het eist zelfver loochening, overgave, geloof. Voor velen is het godsdiensti ge leven evenwel maar een saaie aangelegenheid, die het leven alleen maar somberder maakt en er alle levensvreugde aan ontneemt. Je moet met hen maar niet praten over God. de bijbel of de kerk, want dan krij gen zy om aan te sluiten op het beeld waar wij mee begon nen een vieze smaak in de mond. alsof Je een hap zout in de mond gestopt krijgt! Helaas zijn de christenen vaak zelf de schuld van deze reactie. Voor velen van hen is het christendom niet als zout. dat in het gewone leven ver werkt is. maar als een laag, die aan de buitenkant van het le ven geplakt is. Wil het christen dom evenwel zijn uitwerking hebben, dan moet het niet als een losse voorgevel aan ons le venshuis zitten, maar het hele huis doordringen. Het christen dom moet op alle gebieden van leven werkzaam zijn en niet als een vreemde eend in de byt van welk gebied dan ook be schouwd worden. „De kerken bemoeien zich tegenwoordig overal mee." hoort men wel eens afkeurend zeggen. Maar dat is heel logisch, want dan al leen kaïn het zout zijn werk ver richten. Moge dat ook zo zijn in ieders persoonlijk leven. Het godsdien stige leven moet geen aanhang sel zijn en hoogstens de aan dacht hebben bij huwelijksinze geningen en op Kerstmis en oudejaarsavond, maar perma nent werkzaam zijn bU alle le vensuitingen. Ik moet hierbij denken aan het verhaal uit de tyd van de profeet Elisa (2 Koningen 2). De stad Jericho was in zijn da gen een pracht stad, maar de bron, waaruit het drinkwater moest toornen, was bedorven. De profeet werd erbij gehaald en deze liet een schotel met zout halen, wierp het zout in de bron en het water werd weer goed Wij bouwen ook prachtige steden, maar zyn de bronnen, waaruit wy werkelijk leven, ook wel goed? Mogen ook die ver mengd worden met het bederf werende zout, dat Christus ons geschonken heeft door zijn leer en leven. Het hart is uiteinde lijk de bron van al ons denken, spreken en doen. Als het zout van de goddelijke wijsheid, lief de en barmhartigheid op onze harten kan inwerken, zal het pas goed wonen zijn in onze mo derne samenleving. H. D. Raymaekers, Oud-kath. pastoor Leiden. al praktische gronden. Daarom is dat verplichte celibaat ook nooit tot een dogma ontwikkeld. Het is een kerke lijke wet, zij aet dan een ouden en in sommige tyden bijna algemeen aan vaarde die eenter veranderd kan en mag worden. Dat het verplichte celibaat geen geloofszaak is komt ook duidelijk tot uitdrukking in de huidige prak tijk binnen de R.K.-Kerk. Predi kanten. die gehuwd overgingen tot deze kerk. en het priesterschap verwierven, bleven allen gehuwd. Ook kerken, zoals de Oosterse, die tot Rome overgingen, behielden het instituut van het gehuwde pries terschap. Inmiddels zijn er naast enkele overwegingen van filosofisch-theolo- gische aard ook praktische gronden waarop het verplichte celibaat in discussie wordt gebracht. Vooral in Nederland maar ook in enkele an dere landen neemt het aantal pries terroepingen sterk af onder invloed van een nieuwe waardering van de mens. Velen kunnen zich niet voorste len hoe zy als ongehuwde een vol waardig menselijk leven kunnen lei den. Zij beschouwen de celibataire priester als „onaf" en de priester zelf meent, ook al zou hij zich in het celibaat zelf volmaakt gelukkig voe len, dat zyn parochianen hem min der gezag toekennen alleen al omdat hij „verplicht onvolwaardig" door hpt leven gaat. Vooral onder Jonge theologie-stu denten is het verplichte celibaat een overweging naast andere om de priesterwijding (voorlopig) te ontlo pen. Het aantal nieuwe roepingen is minimaal. Daarnaast verlaten zeer velen het ambt <400 in de laatste twee jaar), terwijl grote groepen hebben doen weten dat zij voorlopig nog willen blyven omdat het vak van zielzorgen hun zo aanstaat, dat zij rekenen dat binnenkort de binding van wat zij als een vak zien aan het celibaat wordt opgeheven. Inmiddels neemt het aantal toe van diegenen, die het celibaat in het geheel geen belangrijke kwestie meer vinden en die samen met de dominicaan Bonsen de kerk beschul digen, dat zij het celibaat a Is een rookgordijn gebruikt om zich te kun nen onttrekken aan haar ware plicht het leveren van maatschappij kri tiek inplaats van bezig te zijn met zichzelf. Zij stemmen in met de theologie van J. B. Metz van Müns- ter: laten we over belangrijker za ken spreken en terloops ook celi baat en priesterschap van elkaar losmaken. pe: Mh Hervormde Gemeente. Lodewijkskerk) 11.45 u gezamenlijke de Zwijgerlaan: 10.15 u ds G O N. khof indse Kerk: 10 u dr P. L. Ie feim tH. Avondmaal) 5 u ds reitft. ®rk; 10.30 u ds A. J. De Jong idmaal) jathakerk Lage Morsweg: 10 J. van Achterberg. kerk koningstraat: 10 uur »r «Post jmkerk Driftstraat, w p. sei 10 uur Pannekoek, 5 u ds E. M. Pan- dingskerk Montgomeiystr. [Cph. Poort. Jkerk Burggravenlaan 10 00 joi/J. Lamping (jeugdkapel 10 u Penning te Oegstgeest). fryz. Hervormden Aula As- I: 10.20 u dhr A. van Buuren. 62 Wallonne Breestraat: 10.30 Jteur G. Castelnau. eTnlsch Ziekenhuis: 10 uur: ds van Malssen. «rs£essenhuis Houtlaan 55: r tts H, W. Hemmes. kerk L.H.J.-geoouw Leven- i SO.30 u ds C. R. H. Ter Haar Jeii f «gezinde Kerk: 14.15 u: geza- f studentendlent. ede kerk. Zuiaerkerk. 10 u: ds elu. d u dr Kronemeijer. otferk: 10 u ds Boveuoerg. 5 u Zwaan esikCiK: 10 u dr Dronkert, 6 50 Ovenberg (Dienst met beiang- 'O). cÊ tfnj 10 u ds K. ds Bredeveld. flaingskerk: 10.30 u dr. mar u Qr Dronkert. Thoven: lo u as Kronemeijer urt": 10 u Ouderenaiensi dhr Vegter, V. d. ïr' Jwtlerennest"10.30 jhr De Koning. t akkerk (lng. verl. Bloemisten- 'lu Dienst voor doven. I. Kerk. H. Antonlus 9.30, 11. 12.15 jSchouw (zat.av. 7 u) y.30, 11.30 1u Hartbrug (zat.av. 7.30 u) 8, 12 en 7 u. Herensingel (zat. j) 8.30, 9.30, 11. 6.30 u. Bijkerk k- 9.30 en 11 u. H. Leonardua 7 U) 9. 10.45. 12.45 en 7 u H k izat.av 7 U) 8 (in St. Maar- 9.45. 11. 12.15 en 6 u H Pe lt av i u) 9. 10.30 en 12 u. Venturukapel (zat.av, 7.30 uur) inmls onderwerp „Statussymbo- fntenparochie (zat.av. 7 in de Gezins- Lodewijkskerk) 1145 u gezamenlijke dienst in Luth. kerk. Vrljz. Kath. Kerk Vree wij kstraat) 10.30 u. Chr. Geref Kerk 10 en 5 u ds ear lier. Leger des Heils: 10 u Heillgingsdienst 7.30 u verlossingssamenkomst Geref Kerk (vrljgem.) 10 en 5 u ds J v. d. Haar. Nieuw Apostolische Kerk (Hoge Rijn dijk 24) 9.45 u dienst. Doopsgezinde Remonstrantse Gem 10 u dr A W. Cramer. Lvang. Luth. Kerk 10.15 u ds. J. Hap pee (H.A.) Evang. Chr. Gem Middelstegrt. 33) 10 en 5 u dhr Dikkes Geref. Gem 10 en 4.30 u ds Boo gaard. Baptistengem 10 u ds R Reiling, 7 u ontmoetingssamenkomst voor ieder een Spr ds R Reiling. Christian Science (Steenschuur 6) 10.30 u Ned Dienst. Abbenes Herv. Gem.9 u ds Lin- denburg te Ter Aar. 6 30 u ds Krom hout te Halfweg. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 u ds Spoor, 7 u ds V d, Kooy. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds J. Hartkamp te Hillegom Chr Ger Kerk: 9.30 u en 6.30 u prof dr W. H. Velema te Apel doorn. RK Kerk (zut. 7 u) 7 30 u en 10 30 u Dorpshuis te Ter Aar 9 en 12 u. Alphen aan den Rijn Herv Gem Adventskerk Julianastr.: 10 u ds P A. Lefeber, 6.30 u ds M. Hanemaaijer Hei lig avondmaal Kruiskerk Gouwsluls: lu u kandidaat B v. 't Veld te Amers foort voor de G.B Opstandingskerk 10 u ds M Hanemaaijer, 6 30 u ds P A Lefeber Gebouw Nabij: 10 u jeugdka pel de heer Hogeweg. Zaal Opstan dingskerk 10 u Jeugdk. de heer Joh Hartwigsen. Martha-Stichting ..Rijn stroom": 10 30 u ds A. Lemderink Ge vangenispredikant te Rotterdam, 9 uur nam. Cornells Geelhuis Marnixstraat Avondmaasl nering ds I J Kalpot en ds P. de Jong. Oudshoornseweg10 u ds G Cadee Sionskerk: 9.30 u ds H. Kouds taal. Kerkgebouw Oudshoornse weg. 6.30 u ds H Koudstaal. Gebouw Onderweg: 10 u ds G Huls te Gouda Syla Ridaerveld (Parelstr): 11 u ds H Koudstaal. RK Aula Ridderveld (Pol- luxstraat)9 45 u ds M Fokkema Al phen aan den Rijn Alphen-Ridder- veld J. F. Kennedyschool11.45 u Bij bel verteluur. Geref. Kerk. Marana- (hakerk Raadhuisstraat: 10 u ds I Groenenberg te Den Haag. 6.30 u ds G. O. N. Veenhuizen. Salvatorlkerk W. de Zwijgerlaan: 10.15 u ds G O N. Veenhuizen. 6.30 u ds I Groenenberg te Den Haag De Goede Hederkerk: 10 u ds A. Borman. 5 u ds L J Boeylnga radiopredikant te Bloemendaal. Aula Morgensterschool9 u ds G. O N Veenhuizen. Geref Kerk (Vrljgem): 10.30 en 3 u ds M Janssens. Chr. Ge ref. Kerk Maranathakerk Grijpensteln- str.: 9.30 u Dienst des Woords. 2 30 u ds H. C. v. d. Ent te Katwijk aan Zee Volle Envagellegemeente (Kinder vreugd): 10 en 7 u dienst Oud Geref Gem Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.30 u en 4 u leesdiensten Rem Geref Gem Van Manderslootstr.10 u ds G A Hooljkaas te Den Haag Baptisten gem 10 en 6.30 u ds Koekkoek R.K Bonlfacluskerk (zat. 7 u) 8 30, 10. 11.30 en 6 u. R.K Plus X Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9. 10.30. 11.45 en 5.30 u. Bodegraven Herv Gem Anker: 9 en 10 30 u ds Molenaar. Schevenln- gen. 6.30 u ds Cirkel Salvatorlkerk: 10 u ds Cirkel. 6.30 ds Balke Ger Kerk: 10 u ds Schoep. 6.30 u ds Dijkstra. Boskoop Geref Kerk (vrijgem 9 u Geref. Gem 10 en 6 u leesdlenst. Evang. Luth. Kerk: 10.30 u ds B. G te Winkel Hilversum. Evagellsatiekrlng 10 u eredienst. 6.45 u dhr Th Dikkes. Leiden Hazerswoude Herv Gem 9.30 u en 6 30 u ds L Boer Geref Kerk 10 en 5 u ds Brink R K. Kerk St. Ber- narduskerk Rijndijk (zat. 7 u) 8. 9.30 en 11 u. R.K Kerk Michaë) Rijndijk (zat.av, 7 u) 8. 8 en 11 u R.K. Kerk Dorp (zat. 7 u) 8. 10 en 11.30 u. Hillegom Herv. Gem 10 u ds S. L Knottnerus. te Dordrecht. 7 u dienst ln de Geref Kerk ds W H. Pouwels. 10 u Dorpshuls Venneperweg dhr Laansma. 10 u Jeugdkapeldienst kan tine Leeuwenstein. Pastoorslaan Geref Kerk: 10 U ds VV H Pouwel. 7 u Evan- gelisatledienst met de Herv Gem voor ganger ds W H Pouwels. Chr. Geref Kerk: 10 en 5 u ds Geels te Haarlem. Volle Evangelie Gem: 10 u (Nutsge- bouw van den Endenlaan) br. Vos. R.K Kerk: St. Joseph: 8.30. 10. 11.30 5 u (zat.av 7 'u). st. Martlnus: 8.30. 10. 11.30. 12.45. 5.30, 7 u (zaterdagavond 7 u. Hoogmade Herv Gem.; 10 u de heer J. Koolj te Lelden R.K Kerk (zat.av 7 u) 9 en 11 uur. Kaag Herv. Gem 10 u ds H B van 't Hoff. R.K. Kerk: 8. 10 u (zat.av. 7 u). Katwijk aan den RUn Herv Gem Dorpskerk.: 10 u ds A. Makken ze, 6 u ds A J. de Jong te Leiden. Ontmoetings- kerk 10 u ds J. G van Ieperen te Katwijk aan Zee, 6.30 u ds J P. van Roon te Katwyk aan Zee Gymnas tieklokaal Otto Baron van Wasse- naer van Catw^jckschool10.30 u ds J. C. van Hunnik te Katwijk aan Zee Geref. Kerk: 9.30 u ds H Lijesen te Noordwijk. 5 u ds F. pyiman te Kat wijk aan Zee R.K Kerk izat av 7) 9.30 en 11.15 u. De Wllbert (zat.av. 6.30). 6.30 uur Katwijk aan Zee Herv Gem Nieuwe Kerk: 10 u ds C van den Bergh, 6 u ds J. C. van Huunk Oude Kerk: 10 u ds A Vink, 6 u kandidaat J. de Vreugd. Ichtuskerk: 10 u ds Jae. de Vos. 5 U ds W Chr Hovlus. Pnlel- kerk: 9.30 u ds I J Wissee. van Rijns burg. 6 u ds W. Kool. Groen van Prins tererschool: 10 u eerwaarde heer J Vink Ziekenhuis „Overduin": 2 u ds J. G van Ieperen Zeehospitium 8 45 u ds F Pijlman. Geref. Kerk Vredes- kerk. 10 u dr J. C. Gilhuis, van Soest. 5 u ds H. Leysen. Trlumfatorkerk 10 u ds F Pijlman, 4.50 u dr J. C. Gil huis. Chr. Geref Kerk 10 u en 5 u ds H. C. van der Ent Geref Kerk ivrij- gemaakt i 10.30 en 5 u ds C J Breen leref Gem (Remisestr 10 en 5 u ds Van der Bijl Volle Evangelie gemeen ten (Voorstraat 100) 10 u dhr Bult huis Koudekerk aan den Rijn - Herv Gern.: 10 en 7 u ds Quak, Geref. Kerk 10 en 7 u ds Swierts. Leiderdorp Herv. Gem.( (Gei kerk Hoofdstraat) 9 u ds A Geense. 5 u ds J P Honnef Scheppingskeik) 11 u ds J P Honnef Thema ..Geef ons heden ons dagelyks brood" Gerei Kerk: (Hoofdstr. kerk) 10.30 u ds J Banga. Ede. 6.30 U ds TJ Ausma. Lex- mond Scheppingskerk 9.30 u ds TJ Ausma. Lexmond, 5 u ds J Banga. Ede R.K Kerk Meerburg (zat.av. 7 u Jongerenmis) 8 45. 10 30. 12 en 6 u menswording (zat.av. 7.30 u) 9. 10.30 en 12 uur Leimuiden Herv Gem 9 30 u ds Oostenbrug. 7 u ds Walpot (Jeugd dienst). Geref Kerk 9.30 u ds J Tie- mersma te Zwammerdam. 7 u ds I J Walpot te Alphen aan den Rijn Jeugd dienst in Hervormde kerk R.K. Kerk (zat. 7 u)7.30. 9.30 en 11.15 uur. Llsse Herv. Gem Grote Kerk: 10 u ds H. G. Oostlnga, 7 u ds J. v. d Velden .Helv. kapel: 10 u ds J. van der Velden. Geref Kerk 10 en 5 u drs A E. van der Wouden Chr Geref Kerk: 10 en 4.30 u ds D H Blesma Geref Gem.: 10 en 4 u ds W. buyker (dond.avond 7.30 u ds W. Suyker) Ge ref. Kerk (vrijgem 10 en 4.30 u ds J J Verleur. Oud Geref Gem 9.30 en 3 u leesdiensten (dinsdagavond 7.30 u ds Joh van der Poel te Ede) Ncd Prot Bond, Witte Zwaan, 10.16 u ds Brulns- ma. te Leiden Aktle Kruistochten Ne derland Gebouw Welkom. Bondstraat. maandagavond 8 u ds J Gravendeel evangelisatiedlenst. 4 30 u jeugdsamen- komst. R.K. Kerk: St. Agathakerk: 8.30 10.15, 11.45 en 5 u (zat.av 7 u) depen dance Poelpolder (aula Prot. Chr scho 8.30 en 12u (zat.av. 7 u) Marlakerk: 8 30. 10.30. 12 5 u (zat av 7 u). Engel bewaarders 7.30. 8 45. 10 45 en 5.45 u (zat.av 7 u). Nieuwkoop Herv. Gem 10 u ds Van Doorn. 6.30 u ds Vink. Geref Kerk 9.30 u en 6.30 u ds R J A Hanenburg Chr. Geref Kekrk: 9.30 u en 6.30 u de heer J van Leeuwen. Rem Geref Gem 7 u ds F. E van Leeuwen te Amsterdam R.K. Kerk (zat. 7 u) 7.30. 9. 10 45 en 7 uur Nieuwveen Herv Gem. 9 30 u ds Gebrood 6.30 u ds Reyenga Geref. Kerk9 30 u en 6 30 u ds H Post te Leiden RK Kerk <zat 7 u) 9, 10 45 en 5 u. Nteuw-Vennep Herv. Gem 9 30 u dhr Lermans te Haarlem 7 u ds P Hazekamp. Heemstede. Beldsdorp- Venneperweg. Dorpshuls. 10 u dhr Laansma te Santpoort Geref Kerk 8 45 en 10 30 u kand F van Stem. 4 30 u ds H Lijesen Chr Geref Kerk: 9 30 en 3 u ds W. de Graaf R.K Kerk 9 en 11 u (zat av. 7 u). Noordwljk-Lmnen: Herv Gein 10 u ds H Perdok (oegstgeest), 7 u dr J. G B Jansen Geref Kerk 9.30 u ds C Warner. 5 u ds W. Dekker. Van den Berghstlchtlng 11 u ds C Warner. Ned Prot. Bond geen dienst R.K Kerk (zat av. 7 u) 8. 9.30. 11.15 en 5 30 u. Noordwyk aan Zee Herv Gem Hoofdstr 10 u dr J G B. Jansen De Rank 5 u ds A. L. Lapré Geref Kerk: 10 u ds W Dekker. 5 U ds C Warner. Sole Mio 10 u ds H. Lijesen. Herv. Ger Evangelisatie: 10 u ds A v Eyk Bergschenhoek) 3 30 u ds A Koudstaal (Öudshoorn) (VGLO-school Sch.str). RK Kerk (zat.av. 7 u) 7.30 9. 10 30 en 12 u Noordwykerhout - Herv Gem 10 u ds A. Lapre te Noordwijk R.K. Kerk St Victor 8.30. 10 00, 11.30 600 (zat.av. 7 u) St Joseph 7 30, 8 45, 10.15 11.30 en 7 u (zat.av. 7 u). Oegstgeest Herv. gem. (Groene Kerk) 10.30 (Jeugddienst) ds J M. Hoekstra. 7 u ds w. E Verdonk (Pau- luskerk) 10 u ds J. Irik (Zendings kapel) 10 u dr F C Kamma (Jeugd kapel) Vrijz Herv. (Gemeentecentrum 1030 u ds M. J Wagenvoorde Geref Kerk 10 u ds Heemskerk. 5 u drs A E. v d Wonde te Llsse Geref Kerk (vrijgem (Jullanalaan 1) 8.30 u dien 3 u ds C J. Breen R.K Kerk (zat.av 7 30 u) 7.45, 9. 10.30 12 (doopvler en 7.30 Bonaventurakapel (zat.av. 6.30 u) 8, 10 en 11 uur. Rjjnsaterwoude Herv Gem 9.30 Goedhart, 7 u ds Oostenbrug Chr Geref Kerk 9.30 u Dienst des woords. 2.15 u ds G Bouw te Schevenlngen R K. Kerk (zat. 7 u) 7.30, 9.30 en 11.15 uur. Rijnsburg Herv Gem (Grote Kerk) 9.30 u ds H van Gosliga. 5 u ds Jac. de Vo6. Katwyk Bethelkapel 9.30 u dr C Bezema, 5 u ds H. van Gosliga Geref. Kerk Petrakerk: 9 30 u ds v. d. Linde, 5 u da Baayen. Imma- nuëlkerk: 9.30 u ds Baayèn 5 u ds Byieveld. Maranathakerk: 9.30 u ds Byieveld. 5 u ds v d. Linde. Geref. Kerk (vrygem): 10 en 2.30 u ds H W Ophofl Chr Geref Kerk 10 en 5 u ds De Vries RK Kerk (tuin bouwschool) (zat.av 7 u) 10.30 u. Sassenhelm Hen- Gen 9 en 10.30 u ds A. Westra (10.30 u H Doop). 6.30 u ds I J. Wisse te Rijnsburg, Geref. Kerk: 10 en 5 u ds Sloot te Hyum. Chr Geref Kerk 10 en 5 u ds L S. den Boer. Ned Prot. Bond: 10.30 u mevr. dr. M. Bosma-Hulzlnga te Lelden R.K. Kerk (zat.av 7 u) 8. 9. 11 en 5.30 u. 10.00 u en 6.30 u ds G Zonneveld Geref Kerk geen opgave ontvangen. Geref Kerk (vrijgem 8.30 u ds J. v. d Haar. 5 u leesdlenst. Voorhout Herv. Gem: 10 u ds Os kamp. 10 u Jeugdkapel 12-16 Jarigen ln chr. school RK Kerk (zat.av. 7 u) 7 30, 9, 10.30. 11 45 en 5.30 u. Voorschoten Herv Gem Dorps kerk; 10 u ds Saraber, 7 u ds Ver- I.tule. Hulp cn Heil 10 u ds Verheule Aula Noord-Hofland: 9.45 u ds Melje- rlng. Rijndijk: 10 u ds V. d Geest Geref. Kerk 9 en 10 30 u ds G. de Zeeuw, 5 u ds V d. Meulen uit Wasse naar. Rem Doopsgez Kring (cul ureel centrm) 10.30 u ds H. van Bilder- beek Geref Kerk (vrijgemaakt) 10.16 en 5 u ds A W. Boxman. Warmond Herv. Gem 10 u ds J van der Velden. Lisse. 6.30 u dienst ln Trefpunt ds J M Snyders. met gele genheid voor discussie. R.K Kerk: 8 00 10.00 en 11 30 u (zat.av. 7 u). Wassenaar Herv. Gem.O Dorps kerk: 10 u dr Th. C. Frederlkse, 4.30 u ds C. v. d Berg, Katwyk. 7 u dr Th C Frederlkse Klevietkerk: 9 u Jeugd- kerk: 10 u ds J. T. Wiersma. Messlas- kerk: 10 u ds F. H. Landsman, Den Haag. Dorpscentrum 9.30 u ds W Vroeglndewey. Katwyk. Geref Kerk: Bloemcamplann 10 en 5 u ds L Bech. zyilaan 10 u ds D. v. d. Meulen. 5 u ds K G. de Zeeuw, Voor schoten Ned Prot Bond: Lange Kerk- dam 10.30 u ds D. A Werner RK Kerl: WUllbrordus (zat.av 7 u) 8. 9.30. II. 12.15 en 5u Goede Herder (zat.av. 6 u) 8.30, 10 en 11.30 u. H. Joseph >v R.k. kerk in Buitenkaag Foto LD/Holvast) (zat.av 7 u) 7 30. 8 45 10.30, 12 15 en T u. Woubrugge Herv Gem 9 30 u ds Franken 6 30 u ds Koole. Werkendam Geref Kerk 9.30 en 6 30 u ds Vos te Alphen aan den Ryn Zevenhoven Herv Gem 9.30 u ds Revenga. Geref Kerk: 9,30 u en 7 candldnat J. L Drogendyk te Amster dam R.K. Kerk (zat 7 u) 7.45. 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv Qem 10 u de heer E. Loerakker R.K. Kerk Zuld- buurtseweg St Jan (zat 7 30 u) 7 30 u 9 en 11 u. St Aluislus>.erk (zat. 7 u) 7.30. 9. 10 30. 11 30 Zwammerdam Herv Gem: 10 u en 6 30 u ds D Goudzwaard Geref Kerk: 10 u ds Averes te Leimuiden. 6 3 u ds J Tlemersmn Rem. Geref Gem Geen dienst. RJC Kerk (Zat. 7 u) 8 10. 11.30 en 6 30 u.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 13