Kees Schilperoortvan
'koninklijk' secretaris
tot Gait-Jan Kruutmoes
Gangsterfilm van Verneuil
op Cinemanifestatie '70
ö-
Saskia en Serge maken
kans met „Spinnewiel"
□1
III
DESIREE
JK BEN NIET ROOMS EN OOK NIET KATHOLIEK
VERLOVINGSRINGEN
Mina's verstoren
miss-verkiezing
GEKAAPTE DC-8 LANDT OP V1ERBAANSÏÏEG
en cjióteren
r°
m
VRIJDAG 30 JANUARI 1870
MTOSCH DAGBLAB
PAGINA 5
VLISSINGEN (GPD) Als men het over de radiostem van
Kees Schilperoort heeft, heeft men het over een „eigen ge
luid", een merkartikel dat herkend wordt. Kees Schilperoort
vindt dat het wel mag, na 25 jaar. Vijfentwintig jaar geleden
stapte Schilperoort als free lance-medewerker bij de omroep
binnen en elf jaar later verwisselde hij die aanvankelijke vrij
heid voor een vast medewerkerschap. De KRO, de omroep die
al die tijd de regel „Hoe het ook zij, Kees hoort er bij" heeft
gehanteerd, was niet eens officieel op de hoogte van dit jubi
leum. Kees Schilperoort valt niet meer op. Hij is zo gewoon
als zijn eigen geluid, maar hoe dat ook zij, tevens één van
Nederlands meest populaire radiofiguren.
Toen hij veertien Jaar geleden
overstapte liet hy een wat merk
waardige fainiliefunctie achter: se
cretaris van de intendance van het
koninklijk paleis en domein het Loo.
„Zo heet dat officieel", grijnst
Schilperoort, die figuurlijk al
les mee heeft op het pad naar veel
vormigheid. „Ik was er chef van de
administratie over het h uishouden,
de tuinen, parken en de boerderijen.
Myn vader had het gedaan, miln
grootvader ook. Het zat helemaal in
de familie net als bij de eige
naars van het Loo. Of daar wat ge
beuren kon? Nou! Ik heb er één.
twee boeken over geschreven. De
meest rare zaken toestanden. De
manuscripten liggen bij me thuis.
Het gaat over een gefingeerde ko
ninklijke familie, die ergens op een
oud paleis tiert. Voor ieder nogal
duidelijk, denk ik. Mensen, die het
goed met me menen, zeggen dat ik
er voor mijn eigen rust maar nooit
mee naar een uitgever moet stap
pen."
Kees Schilperoort deed in die pa-
leistijd al radiowerk. „Direct na de
oorlog ben ik bij de KRO binnenge
vallen. Ik ben niet rooms en ook
niet katholiek, maiar daar heb ik
nooit iets van gemerkt, ook niet in
het begin, toen dat soort zaken nog
anders lag dan nu. En sinds ik er
vast zit, is er niet zoveel veranderd.
Ik ben gewoon iemand met een eer
lijk, net „vast baantje".
Voor Schilperoort gaat de drukte
van programma's maken een eindje
om. „Dat ligt mij niet. Ik ben bij
de voorbereiding ook praktisch niet
betrokken. De programmamakers
komen bij me en zeggen: kijk eens,
we hadden dit en dat gedacht en
daar moet jij ook wat in doen. Dat
doe ik dan. Ik ga er dan „bloot" op
af. zonder voorbereiding. Zonder
teksten of draaiboeken. Dat is alle
maal nogal moeilijk. Zo lik d'er
op
Raden maar
Dat „lik d'er op" heeft Schilper
oort met of zonder de KRO in heel
wat plaatsen van Nederland ge
bracht. als presentator, quizmaster,
zanger en conferencier. Men kent
hem - en dan spreken we over radio
en tv nog van het Radio-Ganze-
bord, als een van de kopstukken uit
„Tierelantijnen" van „draaien maar"
(samen met Cees de Lange), „kof
fie met Kees" „Duel", „Het Gulden
Schot" en „Mik".
De laatste tijd haalt zijn populari
teit angstwekkende toppen via zijn
presentatie van „Raden maar", het
programma waarin rare geluidjes
bij herkenning nuttig verzilverd kun
nen worden. „Ik heb gehoord dat er
drie miljoen luisteraars voor zijn.
Als Je op straat loopt vraagt ieder
Je naar het teken per uitzending.
Mijn vrouw en kinderen wordt aan
geboden om samsam te spelen als
we zeggen wat het winnende ant
woord kan zijn. We krijgen tiendui
zenden brieven binnen, manden vol.
Af en toe vraag ik me af hoe dat
aflopen moet. Rustig doorgaan zeg
gen ze dan
Daarnaast speelt Kees Schilper
oort als Gait-Jan Kruutmoes, de on
verwoestbare „goede avond'-zegger,
nog steeds een levendige rol in de
affaire „De boertjes van buuten".
„We maken samen met Johnny Hoes
platen bij het leven. Als Je ziet hoe
die de deur uitvliegen. Je houdt het
niet voor mogelijk. Met Gert en Her-
mien zijn we ook de grootste schnab
belaars van Nederland. Dat werk
bevalt me uitstekend. Het is zo mak
kelijk. Je kunt thuis al een ouwe
broek aantrekken en daar komt
dan verder alleen nog een blauwe
kiel en een petje bij. Anders zit je
maar te pluizen aan je mooie smo
king en zo'n overhemd met van die
fliaddertjes".
Kees Schilperoort heeft inmiddels
ruimschoots gelegenheid gehad om
zowel achter de radio als achter het
tv-scherm te kijken. Wat gaat het
winnen?
„Vroeger zei ik dat het me niets
uitmaakte en dat was ook zo. Nu
zal ik voorzichtig zeggen: radio. Op
den duur is radio toch prettiger. En
dat kan ik dan misschien makkelijk
zeggen omdat ik altijd geluk gehad
heb met de programmas' die ze me
hebben laten doen. De luistercijfers
zijn altijd erg hoog geweest en ze
worden steeds hoger. De radio komt
terug en hard. Er gaan hoe langer
hoe meer mensen naar de avondpro
gramma's luisteren. De televisie
wordt effectiever gebruikt. De nei
ging van „aan is aan" raakt uit de
mode en mede daardoor wint de ra
dio. Het is toch wel een 6terk me
dium, vergis je niet".
Voelt Schilperoort zich na 25 jaar
los en vast een etherkampioen?
„Nee, ik ben wat ik al gezegd
heb: een gewone man met een net,
vast baantje. Ik doe myn werk. Ik
heb nooit in hoogdroge program
ma's gezeten. Ik moet het van de
grote massa hebben en doe het ook
graag. Dat soort werk ligt mij, snap
je?"
KEES SCHILPEROORT
in het zilver
(ADVERTENTIE)
klassieke en moderne modellen,
wij hebben reeds ringen vanaf
f 49,75 p. p.
Op het graveren kunt U wachten en
zonder prijsverhoging.
Levenslange schriftelijke garantie.
F. W. PLESSEN
BEVRIJDINGSPLEIN 12
LEIDEN Z.-W. TEL. 26670
UTRECHT tGPD) „Is het hier
j een veemarkt? Een markt vjor
blanke slavinnen? Een luxe bordeel
uit die goede oude tijd? Waarom
worden hier de uiers van de vrouw
gemeten? Bestaat de vrouw soms uit
een lyf alleen? Wat zijn al deze he
ren met deze dames van plan? Vindt
u het hier allemaal zo leuk? Wij niet.
Weg met de miss-verkiezingen. Weg
met de vrouwenexploitatie".
Dit zyn de op stencil uitgemeten
frustraties van de voor emancipatie
knokkende vrouwenclub „Dolle Mi
na" (in Amsterdam en Utrecht),die
gisteravond aanwezig was bij de Miss
Cinemanifestatiefinale en deze
ohowactiviteitcn van Theo Knip
penberg met succes torpedeerde.
Sentraal punt van de actie
waarbij 15 van de 50 Dolle Mi
na's waren betrokken, werd de dis
coclub De Dietsche in Utrecht, die
gisteren bezoekers en verslaggevers
zonder stropdas weigerde maar Jury
leden in alle gemoedsrust toeliet.
Tot jureren kwam het echter niet.
Het buitengebeuren van de Dolle Mi
na's zorgde voor een minirevolte
waarbij jurylid Pim de la Parra met
toestemming werd gekidnapt („Mo
gen we U ontvoeren meneer?") en
Theo Knippenberg, staande op een
vuilnisemmer, beloofde de zaak te
democratiseren. De strijdkreet van
Mina klonk gescandeerd: dit-is-het-
begin-wy-gaan-door-met-de-strijd.
Na de ontvoering van Pim de la
Parra gingen de aanstaande mis
sen met de Dolle Mina's naar de
raadskelder om te discussiéren. Te
gen half elf keerden alle kandida
ten echter naar De Dietsche terug
om toch deel te nemen aan de ver
kiezing. De Dolle Mina's beëindigden
toen hun actie, omdat zij meenden
dat door het feit dat de sohonéh
waren meegegaan haar doel was be
reikt.
ADVERTENTIE
Ditishetrecept:
Kaasfondue van
Nederlandse kaas.
Caquelon inwrijven met wat
knoflook. Dan 4 dl halfdroge
witte wijn in de pan verwarmen
tot de wijn gaat bruisen.
Nu 500 gr fijngesneden jong
belegen Gondse toevoegen, goed
roeren en weer aan de kook
brengen. Binden met maïzena
en op smaak
afmaken met
zout. peper,
nootmuskaat
en een
scheutje kirsch.
3n met maïzena
UTRECHT (GPD) De cinema
nifestatie '70 is een feit. Met bloe
men en bazuingeschal opende dit
I filmfeest voor de derde keer de
i poorten in de theaters van Camera
j en Studio in Utrecht en tegelijkertijd
I in Eindhoven, waar gedraaid wordt
in drie bioscopen (Select, Studio en
POC).
De operungsfilm ,.Le clan des Si-
ciliciens" van Henri Verneuil is ove
rigens een van de weinige films die
werkelijk voor het grote publiek
zyn gemaakt. In aanwezigheid van
hoofdrolspeelster Irina Demick, re
gisseur Henri Verneuil en producent
Jacques E. Strauss ging een perfect
gemaakte gangsterfilm in Neder
landse première. De „Clan des Si
ciliens" is een verhaal met drie la
gen: de jacht op de beroepsmoorde
naar Roger Sartet (Alain Del on*
door de verbeten inspecteur Le Goff
(Lino Ventura), het verhaal van een
perfecte Juwelenroof en de onder
gang van de Siciliaanse familieclan.
die het wreken van de eer belangrij
ker vindt dan haar voortbestaan.
Na de film raakte Henri Verneuü
in de persgewelven onder de Oude
Gracht in gesprek met de zeer in
ternationaal georiënteerde pers, die
hem allerlei diepe motieven toedicht
te by het maken van „Le clan des
Siciliens".
Henri Verneuil, d!ie in correct grijs
(met streepje) de indruk van een
welvarende zakenman maakt, windt
echter geen doekjes om zijn cineas
tische uitgangspunt: „Ik vond het
een geweldig verhaal en daarom
heb ik het verfilmr. Er is geen
sprake van vernieuwing ten
minste niet bewust ..Le clan des
Siciliens" is een film voor de film
kijker van nu Ik maak geen films
die bewust geëngageerd zijn. of die
voor morgen zijn gemaakt. Wie kijkt
er morgen nog naar mijn film? Ik
film voor vandaag."
Verneuil gelooft niet in de bood
schap of de vooropgezette bedoeling.
Hy wil een „lekker verhaal" vertel
len, zoals hij trouwens al bewees in
„The guns of San Sebastian" en
,De slag om Duinkerken": „Er zit
ceen filosofie m mijn films, hoewel
:k natuurlijk noop da ter een paar
journalisten zyn die iets zullen ont
dekken waar ik niet aan heb ge
dacht".
Het verhaal speelt zich af binnen
de Italiaanse gangsterwereld, die zich
Internationaal heeft verspreid. Is er
een relatie met de Maffia-kroniek
„De peetvader van Mario Puzo"?
„Niet direct. Dit is meer een ver
haal over Siciliaanse eer. Ik signa
leer dan een gangsterlichaam, maar
analyseer het niet. Natuurlijk heb ik
van dezelfde familiestructuur als in
de peetvader gebruik gemaakt".
Bij de grote climax van de film.
wanneer een gekaapte DC-8 landt op
een vierbaansweg buiten New York
heeft Verneuil zijn gangsters (tien
tallen figuranten) aangekleed in de
kenmerkende stijl van de jaren der
tig, de typische gangsterhoeden en
jassen k la Humphrey Bogart. ge
completeerd door dreigende machi
nepistolen.
Henri Verneuil: „Ik moest in een
paar seconden een compleet ver
haal aan het publiek vertellen: de
Juwelenroof is geslaagd en op de
autobaan staan het puikje van de
Cosa Nostra. Dan ga je natuurlijk
even overdrijven om alle informaties
snel door te geven". Over het slot
waarin Jean Gabiraials 05- jarige clan-
hoof d de beroepsmoordenaar Sartet
(Alain Delon) neerschiet en zo de
familieeer redt, ontstaat een felle
discussie. Waarom moest Delon ster
ven? „Dat kan dramatisch niet an
ders". stelt Verneuil. „Hy is een kil
ler. koud en gevoelloos, Dat heeft
niets met moraal of censuuur te ma
ken. Delon moet eenvoudig sterven".
Hoe ziet Verneuil de rol van de
Inspecteur die door Lino Ventura
geroutineerd wordt neergezet. „Dat
is byna een documentaire. Wij heb
ben die rol laten kennen door een
polltie-inspecteur, we hebben het ge
val voorgelegd en gezegd, wat zou jij
doen. Alles ls authentiek politiewerk:
de slopende routine en het vastbijten
als een bulldog".
Ziet hij nog een sterk verschil tussen
gangsters en politie? Tenslotte wer
ken ze op dezelfde manier. Denken
en schieten. Hij grijnst: „Niet veel
verschil eigenlijk helemaal niet.
Of toch wel. Ze staan aan een ver
schillende kant van hetzelfde. Mis
schien zit het onderscheid in de op
merking van Alain Delon die ter dood
is veroordeeld en tegen Lino Ven
tura zegt: Kijkt U naar mijn nek.
Tenslotte de laatste vraag voor
een haastige Verneuil, die het wel
gelooft: Voelt hij zich commercieel
of artistiek cineast? Wat wordt zijn
volgende film?
„Commerciëel succes is altijd artistiek
succes. Het publiek velt het oordeel.
Mijn volgende film gaat weer over
gangsters, met een dubbele bo
dem. Alain Delon speelt de hoofdrol".
Eerste voorronde Songfestival
AMERSFOORT (GPD) Er
hangt nog een waas van geheimzin
nigheid over de vijf winnende lied
jes m de eerste voorronde van de
nationale finale van het Eurovisie-
Songfestival. die gisteravond in het
Amersfoortse Grand Theater is ge
houden. Bekend is nu met welke
liedjes Sandra Reemer, Tony Ander
son. Ine Berg. Sakia en Serge en
Ben Cramer w>oensdag 11 februari in
het Haagse Congresgebouw zullen
strijden om de vertegenwoordiging
in het Eurovisie-Songfestival, dat 21
maart in het Rai-Congreecsntrum
in Amsterdam wordt gehouden.
Het heeft moeite gekost de titels
van de vijf winnende liedjes (van
avond worden de andere vijf geko
zen, waarvoor de Hearts of Soul, Joke
Bruys, DC Lewis. Bonny St. Clair
en Rosita Bloom in actie zullen ko
men) te weten te komen.
Sandra Reemer verschijnt woens
dagavond 11 februari in het Haagse
Congrescentrum met het nummer
„Voorbfj ifl de winter", Tony Ander
son zingt een ode aan het land van
generaal Franco („Spanje"), het duo
Saskia en Serge brengt het liedje
„Spinnewiel", dat even aan „Trou-
Saskia en Serge voor de fes
tival-microfoon in het Amersf
foortse Grand Theater.
NEDERLAND I
6.45
6.55
7.04
8.00
8.20
8.30
9.10
10.20
10.45
10.50
NEDERLAND II
6.45
6.55
7.04
7.30
8.00
8.20
9.10
9.50
10.40
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Doebidoe: show voor de jeugd, in kleur (AVRO)
Journaal (NOS)
Televlzier (AVRO)
Sportpanorama (AVRO)
Berliner Antigone, tv-spel (AVRO)
De ballade van de Zuiderzee, film, in kleur
(AVRO)
Journaal (NOS)
Van Molecuul tot mens les 3 (Teleac)
11.05
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Hij en zy: de Olijfboom, tv-serie. in kleur (NOS)
Journaal (NOS)
De Andy Williams Show. in kleur (KRO)
Brandpunt (KRO)
Bonanza: tv-western. In kleur (KRO)
Riskante Kerk: magazine over een kerk-in-ont-
wikkeling (KRO/RKK)
Journaal (NOS)
En nu maar piekeren over wat
je als vrouw, volgens je man. niet
kunt doen in vreemd gezelschap:
iets aantrekken, iets uittrekken,
of dat beide manupulaties door
manlief zijn toegestaan Wan
neer deze krant een VPRO-uit-
gave was, zou het antwoord hier
bij wijze van grap kunnen staan.
Zover heeft die zuil het echter
nog niet gebracht, daarom bont
u aangewezen op naslagwerken,
geheugen en zoals dat heet
gezond verstand. De Tros toto
ruilt moeilijkheden voor moge
lijkheden.
Merkwaardig eigenlijk, die las
tige viagen van een omroep die
de overige programma's zo opval
lend simpel maakt. Als in de se
rie over de oceanen de Atlanti
sche aan de beurt is, blykt via
een scheepswrak al gauw het
terrein te kunnen worden uit
gebreid tot toeristische attrac
ties als geisers op IJsland of le
vensbelangen van volken die aan
de kust van deze onoverzichtelij
ke waterplas wonen.
Op die manier kom je van het
specifieke van de Atlantische
Oceaan weinig te weten. Maar
uit het feit dat het een im het
buitenland gekochte serie is, valt
betrekkelijk eenvoudig af te lei
den dat er een gewillige markt is
voor een werk als dit.
Andere omroepen graven door
gaans een tikkeltje dieper,
althans in de loop van de avond.
De Tros wil best het onderwijs
aan debiele kinderen ter sprake
brengen, maar dan liever wat
later. De VPRO draagt soortge
lijke hete hangijzers eerder
aan. zoals gisteravond in „We
tenschap en Oorlog". Wat daar
bij aan de oppervlakte komt, is
lang niet altijd aantrekkelijk.
Bijvoorbeeld dat het vodt Ne
derlandse parlementariërs on
doenlijk is om uit de nationale
cijfers de mate van verweven
heid van Amerikaanse en Ne
derlandse onderzoekingen op bur
gerlijk zowel als militair terrein
op te maken. Ook de economi
sche, socioliDgische en psycholo
gische functies van de oorlog
kwam ter sprake, maar toen za
ten de meesten waarschijnlijk al
te kijken naar Roosje en het
knaapje dat ze zag staan.
Dat was ditmaal Ruud Bos,
bekend van Jaap van de Mer-
we. Kleine Parade en honderd
dingen meer. Inderdaad iemand
die het waard is het oog van
Rosita Bloom of de televisieca
mera op zich gericht te krijgen.
Een vaardig pianist, ontwerper
van zowel zoetgevooisde melodiën
als grimmige capriolen en daar
mee een kunstenaar die er ze
ker voor in aanmerking komt
eens gepresenteerd te worden.
Aan de andere kant is
de Tro6 zo afschuwelijk slordig.
Bij een ritmisch aangezet „Ada-,
gio" van Albinoni misschien
nog wel bekend van de begra
fenis van mgr. Bekkers wor
den tussen de dansjes van Tomor
row's People portretjes van Jo-
hann Sebastian Bach geplakt.
Een vraag aan regisseur en sa
mensteller Rob Touber: „Hoe
moet je dat nou noemen? Slor
digheid of (boeren)bedrog?"
De meningen over de door de
VPRO vertoonde film „Op
straffe des doods" lopen waar
schijnlijk niet te sterk uiteen. Si-
menon zowel als Rob van der
Linden kennen hun vak. Het is
niet voor het eerst dat blijkt dat
Nederlandse acteurs de sfeer,
die opborrelt uit Simenon's ver
halen. glaszuiver kunnen over
dragen. Ook niet dat Kees Brus-
se daarin precies past. Maar het
is desondanks heel plezierig op
nieuw te ervaren dat zolang
Brusse in Nederland werkt, es-
een „vertaler" voor Simenon's li
teraire arbeid is.
De manier waarop de „Jeho
va's Getuigen" zich aandienen
ia niet byster sympathiek. Vol
komen mee eens, maar het is al
te goedkoop zelfs voor de
Tix» op deze manier een het
ze tegen hen aan te wakkeren.
INVALLER.
VOOR VRIJDAG 30 JANUARI
VPRO: 18.00 Nws. 18.20 Ulta. De
Hilversum l 402 m.
Vrlle Gedachte. 19.30 Nws VARA
21.00 Stereo; Radio Filharmonisch Ork
Groot Omroepkoor en sol seml-klass.
muz 22 30 Nws. 22 40 Med. 22 45 Act.
22 55 Stereo: Prettig weekend: licht
jjevar. pl. progr. 23.55-24.00 Nwa.
Hilversum IT 29R m.
NCRV: 18 00 Stereo: Koorzang. 18.20
Ultz. van de Anti Revolutionaire Par
ty 18 30 Nws 18.41 Act. 19.00 Wereld-
panorama 19.10 Stereo: Veel gevraag
de gew muz. (gr.) 19 40 wyd als ae
wereldwekeiykse Internationale
oriëntatie in kerk. zending en oecume
ne 19.50 Zingen met Cecilia;
volksmuz. 20.05 Stereo: Op het week
end aflicht pl. progr 20 48 De aller
droefste man. docum. klankbeeld over
Brederoo TROS: 22.00 Stereo: Iene
Mlene muze: nws. over underground
westcoest music. 22.30 Nws. 22 40 Tsjlea
pUee: licht amusem. progr 23 15 Ste
reo Toontje lager licht pl. program.
23.46 Act 23 55-24 00 Nwa.
VOOR ZATERDAG 31 JANUARI
Hilversum I 402 m.
VARA 7j00 Gelukwens 7 02 Nwa
7.11 Ochtendgymn 7.20 Soc strijdlied
7.23 Weekeind Jeugdprogr VPRO
7 64 Deze dag VARA 8 00 Nws 8 11
Van de voorpagina. 8.15 Z O 135 ge-
var. progr. (9 35-9.40 Waterstanden).
10 30 Werkgeven en nemen: program,
over arbeid en arbeldsverhoud. 10.50
voor nu en later. lez. 11.00 Nws 1103
Wegwijs: tips voor trips en vakantie
11.10 Goede wijn behoeft geen kras:
nieuwe opnamen van Jazz- en am us
muz. 1125 Afrikaanse kroniek. 1145
Nederl. allerlei (gr.) 12 05 Stereo
Strfjkork. 12.30 Tussen start en finish
net sportnieuws 13 00 Nws. 13.11
VARA-Varia 13 13 Act 13.23 Stereo:
Dit ls het begin Jongerenprogram.
14.35 Radio Jazz Magazine. NOS
badour" ran aongf efrtl val - wi rmare*
van vorig Jaar. Lenny Kuhr, doet
denken Ine Berg vertolkt „Ik lach om
Jouw liefde" en Ben Cramer komt
voor het voetlicht met „Julia", een
nummer dat geënt lijkt te zijn op
zijn suooesvolle song „Mona Lisa".
De meeste sympathie van het
Amersfoortse publiek ging tooh uit
naar het duo-Saskia en Serge, ge
trouwd sinds drie maanden, dat in de
nationale finale ongetwijfeld hoge
ogen gaat gooien met het nummer
„Spinnewiel", een fijn tn het gehoor
liggend liedje, waarin de gitaarklan
ken die door Serge voortgebracht
worden de overhand hebben en de
geluiden van het Metropol e Orkest
van Dolf van der Linden alleen maar
als achtergrondmuziek dienen.
15 00 Frans Duits Engels, wn
luis terp rogr. 16.00 Nws 16.03 Stereo:
Scan: pop. program, over elctronlca.
VARA: 16.16 Nederl. maken muz har-
monle-ork. 16.35 Artistieke staalkaart.
17.10 De Scala 1918-1926 operamuziek
(gr. 17.55 Med.
Hilversum II 298 m.
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord 7.16 Op het eerste gehoor: klas.
muz. (stereo) (7.30 Nws. 7 32-7.60 Act
8 00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus: ge-
wyde muz. 8.30 Nws. 8 32.Stereo: Voor
de hulsvr. 9.00 Theologische etherleer-
?ang 9 35 Gymn voor de hulsvrouw,
45 Sol. kamer een gesprek met muz.
Illustraties. 10.55 Kunst- en vliegwerk
Inform, over act. tentoonstel. 11.00 Nws
11.03 Tussen economie en oecumene:
oefeningen ln mondiaal denken, lez.
11.15 Solarium: een hoogtezonprogram
voor iedereen. 11.55 Med. KRO 12.00
Zonder grenzen: rubr. over missie en
zend. 12.10 Ondernemend, praatje.
12.14 Marktberichten 12.16 Overhelds
voorlichting Mens en samenleving
een uitzending van het ministerie van
CRM 12.26 Med. t b v. land- en tuin
bouw 13.30 Nws 12 41 Act 12.50 Bui
tenlands com. N O S 13.00 Vliegende
schyven: verzoekpl. progr. KRO: 14 00
Stereo: P.M een weekblad met veel
plaatjes (1600-16.02 Nws) NOS:
10 30 Inzet: een progr. over amateuris
tische muz beoefening HIRO: 17.00
HIRO-Magazine 17 16 Gasten van de
week. KRO: 17.30 Stereo Zeenegen-
plus: lichte muz.
Hilversum III 240 m.
KRO 9.00 Nws. 9 02 DJlnn, gevar_
progr. (10.00 en 1100 Nws.) N O S.:
12 00 Nws. 12.03 Sklvatoon: nieuwe
langspeelpl. NCRV: 13.00 Nws. 13 03
Nee, we noemen geen namen: licht
platenprogr met verzoeknummers.
(14.00 en 15 00 Nws.) 16 00 Nws. 16 03
Four o'clock tea: gevar lichte muz.
17.00 Nws. 17 02-18.00 Hier en Nu: we
kelijkse sportshow met lichte muz.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I.
TELEAC: 09 20 Cursus Spaans voor
beginners les 3. 10 00 Van Molecuul
tot mens les 4. 10.30-11 00 Bil leven
en welzijn les 4 NOS.; 15.30 Re
port. Europese schaatskampioenschap
pen voor dames te Heerenveen. 16 00
Journ. NCRV: 16 02 Zeekamp show
1700 Voor de kinderen. N.O.S. 17 35
18 00 Report Europese schaats
kampioenschappen voor dames te Hee
renveen. 18.45 Kleur: De Fabeltjeekr
NOS.: 18.55 Journ NCRV: 1904
Scheepsjongens van Bontekoe ver
volgverhaal. 19.14 Kleur: Met Swlep op
avontuur, tv-serle voor de Jeugd. NOS
20 00 Journ NCRV 20 20 Dubbel-Zes-
kamp: steden-wedstrijdorogr 21.35
Kleur: Udo '70: muz show rond Udo
Jürgens. 22.25 Act. rubr. 22.50 Evan
gelie N O S. 22 55-23.00 Journ.
Nederland II
NOS.: 1845 Kleur: De Fabeltlee-
krant. NOS.: 1855 Journ. NOS.
19 04 Scala. Inform, progr VARA
19.30 Onderwijs, nu en morgen (dl V)
docum progr. NOS.: 20.00 Journ. Va-
ra 20.20 Kleur: Ironside, tv-fllm. 21.10
Achter het nws 21 35 VARA-Sporttrt-
bune 22 25 Kleur: Toneellmprovlsatlee
N O S 23 05-23 10 Journ.