rlijk protest" naar de achtergrond hippies worden zakelijk uitgebuit Theo in het ziekenhuis DIE RARE LEEFTIJDS- GRENZEN JOHN MAYALL 1 Üpartijen Eerlijk begonnen Oók de hippies Piet Aben "tTfitflrifMffi' vaardige jongeman, die zichzelf god, jezvs en satan irordt ervan beschuldigd door zwarte magie mooie, losbandige gedwongen te hebben tot zeven barbaarse moorden. De Ame- burger staat met de grand jury van Los Angeles voor de de ene kant de kring van de populaire filmster Sharon Vjcunsteld, rijk en betoverend, aan de andere kant de zwerven- [jjvan Charles Manson, hoofdzakelijk bestaande uit jonge vrou- leefden in een oude bus of in verlaten huizen en die hun spderhoud bij elkaar stalen. eiTJZE LIJKT NIET MOEI- )Dxon Tate, die in de negende j-s toen ze werd neergestoken, Itrboys om haar heen, hebben yl verworven van het publiek. t wordt door krantekoppen en va moet hebben van dat ge- t ?|oor het land trekt, ongrijp- ,reen rebellerend, jgitf Edward David in Los An- het hele verhaal al in die en hij terstond na de eerste i In verklaarde dat de moorde- Qtfoie-achtige jongelui" waren lOhypnotische betovering ston- j tot een occulte religie be- val nvjdbad in het landhuis van >t|e valt niet goed te praten, ^an de schuld ook niet met huiven naar „die verdachte want in dit schemerach- 'alt op dat moordenaars en even ver afstonden van de nenleving. Buren van echt- •~ln Polanski Sharon Tate ...n en hun vrienden de „ryke ■armee gaven ze al te kennen _jvensstyi van deze genieters ijpelyk vonden als die van nippies. De Polanski's leid- l uitgaansleven. ian de dag. de avond en de lien de meest vreemdsoorti- hen binnenvallen of trok- SVt hen op uit. Het was een :22party's, snelle auto's en __»an Polanski heeft eens ge- :ift vrienden daarbij vaak sti- ïiddelen gebruikten. De le- Sharon Tate en de man- heen kwam evenzeer voort Joegen de burgerlijke maat- de hippie-cultuur, die zich jEjwat geleden tegenover de _J samenleving opstelde. Mlallemaal in Haight-Ashbu- van San Francisco, waar 'P'Manson later de meisjes tie hij „door zijn marine- jn vermogen om te bemin- ze zelf opgeven, wist mee Ïaight-Ashbury was en is |fi middenstandwijk, die net roorstad van Amsterdam of zijn als er niet hier en "jfige palmen stonden. Er is le'kat. een park. res tegenwoordig alleen wat 1 er doorheen te lopen, dan ïenkinderen van de f lower- jitfd-aardige hippies van de en(er nog de overhand had- afgelost door de drugge- er een gevaarlijke buurt ^maakt. -|ianse journalist John Tay- ll Haight Street, de Hcofd- Itien huizenblokken lang. tooit leeg. niet overdag en lits. Honderden teenagers, toaartekracht naar de stad e wandelen de straat op en affc urenlang met elkaar te eet dat ze de wereld iets jndigen door de manier 0 kleden. ■R er uit ziet als de keizer it zijn purperen gewaden, undergroundblad in je ider loopt naakt tot zijn raat alsof hij op weg is ilwedstrijd. Je ziet Davy Dalai Lama's, cowboys priesters en goeroes, bu lls figuranten in de kanti- histudio. Volgens Taylor zijn die hippe ver kleedpartijen er ook nu nog wel, maar ze bedriegen. Haight-Ashbury is een wijk geworden van geweld, drugs, prostitutie en menselijk verval. Dat was het kli maat toen Charles Manson er na dertien maanden gevangenis (wegens dief stal, vervalsingen en ontvoeringen van meisjes voor prostitutie) terecht kwam: h|j was toen 25, in het jaar 1967. Hij kon gitaar spelen en wierp zich op als minnestreel. Hij trok de meisjes aan. die met hem de heuvels ingingen, waai* ze woonden „in een weelderig landloperskasteel, met Arabische tapij ten en een hof van dansende bomen en lachende klaver", zoals één van hem nu getuigt. De groeiende clan van Manson zong, sloeg de trommels en speelde met hem samen. De grens tussen het eerlijke hip pie-protest en het misdadig profiteren van de nieuw verworven vrijheid werd onder invloed van mannen als Manson snel overschreden. Dat is het gevaar dat elke revolutie bedreigt: al zijn de idealen nog zo hoog. er komen steeds meer mensen op af die de gelegenheid schoon zien de situatie uit te buiten. Het protest van de hippies was eerlijk begonnen. Jongeren in de Verenigde Staten, maar tegelijk in bijna de hele westerse wereld, wei gerden nog langer mee te draaien in de geoliede en gemanipuleerde maatschappij. Zij voelden een enor me behoefte om de druk en de over vraging van de samenleving te ont vluchten. Een opgroeiende jongeman of meisje, die niet handig is, of knap, of „bjj", gaat denken dat hjj te kort schiet en dat er geen plaats is voor hem of haar. Hü verwerpt de maatschappij die on mogelijke eisen stelt en die een mens niet de kans geeft zichzelf te zijn. De hippie is allereerst een vluchteling. Hij kiest de weg naar buiten, naar de natuur. naar het „indianen-leven", naar de bloemen, de „dansende bomen en de lachende klaver". Die weg voert vaak van huis en haard vandaan. In de zomer van 1967 werden alleen in Califomië meer dan tienduizend hippies door de politie op verzoek van de ouders aangehouden en naar huis gebracht. Er ontstonden complete hippie-nederzet tingen. Haight-Ashbury werd de hippie- hoofdstad ons eigen Amsterdam de Europese pendant daarvan. Ook het gebruik van drugs en het uit proberen van vr|je sex moet in dit ka der worden gezien. Voor wie de brede, bijna doelloze weg van de hippies, niet gauw genoeg een oplossing gaf, leek daar een snellere weg te lopen naar de vrij heid. Niet voor niets dat men van „speeds" ging spreken voor stimulerende midde len. Het is niet eens gelogen dat drugs en sex de illusie kunnen bouwen van een nieuw paradijs, een alternatief voor de uniformerende en bedrukkende maatschappij. „Praat met een hippie", las ik in een Amerikaanse blad „en je hebt de indruk dat hjj over je schou ders heenkijkt naar een ver visioen van Utopia, waar alle gevangenen van de twintigste eeuw tenslotte vrijheid zullen vinden". Verreweg de meeste jeugdigen in de westerse landen zijn echter niet met de In het hiernaast staande verhaal waarschuwt Piet van A-ben dat de eerlijke hippie-gedachte van zorgeloze LOVE, steeds meer door gladde zakenjongens wordt uitgebuit. Wist je bijvoorbeeld, dat C. en A. gloednieuwe hippie-kledij ver koopt voor 't weekend? Met de echte hippie-mentaliteit heeft dit uiteraard geen spetter te maken. Maai- weet het grote publiek veel. In hun ogen is iedereen die zich in een kleurig gewaad hult een hippie. De moordenaarsgroep van Charles Manson werd prompt in alle kranten als een hippie-clan afgeschilderd. Vooral in Amerika is door deze krantenkoppen een regel rechte „zie-je-nou-wel"-sbemming ontstaan. De „zwijgende meerderheid", waar Nixon en Agnew zich zo graag op be roepen, durft zich nu opeens openlijk tegen het hippie-dom te keren. ..De goeden moeten onder de kwaden lijden luidt zo n ellendig Hollands spreekwoord, dat helaas nog waar is ook. Door de hippie tot mode te verklaren krijg je zoveel mee lopers, dat je de „waarachtige" hippie niet terug vindt. Neem Hair. „Ook al een zaak waar een paar lepe jongens van de hippies profiteren om de gapende massa centen uit de zak te kloppen", vindt het Amsterdamse anti-Hair-comité. Op bovenstaande foto zie je spelers uit de Nederlandse Hair, (vorige week in première gegaan). hippie-karavaan meegetrokken. Zij ble ven thuis, maar kwamen niettemin on der de fascinerende invloed van hun meer consequente leeftijdsgenoten. Zij zjjn de miljoen en sympathisanten, de half-time-hippies, die zich houden aan het rooster van school, kantoor en bedrijf, maar die tegelijk zo goed en zo kwaad als dat lukt protesteren wanneer ze ook maar denken dat er met hen een kwalijk spelletje wordt gespeeld De hele hippie-beweging lijkt voor een groot stuk terug te voeren tot een zoeken naai- identiteit. Het is een pro ces van volwassenwording, zoals dat al leen in onze mobiele tijd mogelijk is. Uit te vinden wie je bent, je rol in het leven te ontdekken is pas nu realiseer baar door rond te trekken over de we reld. door contact te zoeken met je eigen generatie, wéar je wil en precies zoals je nodig hebt. Eén van de belangrijkste redenen waarom jongelui samenscholen op plei nen en monumenten bevolken, groepen vormen en eigen sexuele- en eerlijk heidsnormen uitproberen, is hun vraag naar zichzelf. Veel volwassenen denken terstond aan opstandigheid. Ze begaan de vergissing hun eigen jeugd als een soort gouden eeuw van gehoorzaamheid te zien ter wijl zo iets nooit bestaan heeft. Schreef de onbekende niet al in de vijfde eeuw voor onze jaartelling uit de mond van Socrates op: „onze jeugd heeft slechte manieren en ze bespot het gezag. Ze veracht de volwassenen en hangt maar wat rond en kletst wat"? Toegegeven, als je de hippie vraagt wat hij wil, zal hij het antwoord schul dig blijven. Of hij zegt iets van „het is toch fijn zo, ik voel me lekker" Hij zal het niet hebben over een identifi catie-proces. Het is daarom maar goed dat de bejaarde filosoof Herbert Mar- cuse de woorden heeft gevonden voor wat de hippie bezielt. H|j stelt dat wij allemaal slaven zijn geworden van 'n dwangsysteem. De ma nier waarop wij gevangen worden gehou den is echter niet doorzichtig. Er zijn geen duidelijke meesters en knechten meer, zoals vroeger. De oorspronkelijke slavendrijvers hebben plaatsgemaakt voor onpersoonlijke structuren en hun slachtoffers zijn wij allemaal. Heer en meester is volgens Marcuse het kapita listische systeem, dat ons dwingt tot consumptief gedrag. Bij ons allen worden steeds nieuwe behoeften aangewakkerd, die ons dwin gen een strijd om het bestaan te blij ven voeren die eigenlijk helemaal niet meer gevoerd hoeft te worden. W|j willen steeds meer verdienen om steeds meer dingen te kunnen kopen die we niet nodig hebben. Zo worden we koest gehouden, een getemde massa kopers, eters en drinkers, die geregeld moet relaxen omdat anders maag en hart het niet meer houden. Marcuse koestert de hoop dat er ge noeg randfiguren zullen zijn die tegen deze maatschappij willen aantrappen. Hij denkt aan de minder-bevoordeelden, kunstenaars, studenten, en jongeren in het algemeen. Hier ligt de hippie-filo sofie voor het oprapen. Geen wonder dat het portret van Marcuse wordt rondge dragen als een genadebeeld, dat zal hel pen een maatschappij te bouwen, die niet onderdrukt maar BEVRIJDT. Een samenleving waarin weer met plezier wordt gewerkt aan dingen die nut hebben: de prestatiedrang wordt verbannen, de vrije tijd met spel gevuld, sex wordt heerlijke lust en geen beze tenheid, het leefpatroon wordt bepaald door schoonheid en liefde. Het is niet verwonderlijk dat sociolo gen en historici deze verwachting van Marcuse belachelijk maken. Wanneer echter de jeugd er zo door wordt aan gesproken als we feitelijk zien, is het een slecht teken als we er geen waardering voor opbrengen. De hippie behoort tot een generatie die eigenlijk alleen maar dankbaar zou moeten zijn, vinden „ern stige" volwassenen: de strijd om gezond heid en vooruitgang, tegen armoede en onderontwikkeling is met succes gestre den. In plaats daarvan draaien ze zich af en haasten zich achter een romanti sche fluitspeler aan. De burger kijkt hen verbaasd en ontgoocheld na. Wie zegt dat de (vooral de half-time) hippies in hun non-conformisme een nieuwe mode hebben geschapen, die ze net zo min kunnen ontlopen als de bur germode die ze (niet alleen in hun kle ding) hebben afgelegd, heeft gelijk. De kettingen, poncho's, versleten spijker broeken en blote bovenlijven zijn hun haute couture en hun protest is een goed verkoopbaar lied geworden, dat de beste hits naar de kroon steekt. Het adsorbtie -vermogen van de grote maatschappij heeft het hippiedom voor een stuk opgeslokt. Een bewijs te meer, dat het gebaar van de hippies ongearti culeerd was, te weinig omschreven en te goedgelovig. Dezelfde eigenschappen waardoor het een gemakkelijke prooi werd voor elementen die op eigen voor deel uitzijn. Een prooi ook voor een man als Charles Manson, die op een criminele wyze misbruik maakte van de vage denkbeelden die in Haight-Ashbury wer den gekoesterd. Wanneer in de „romantische fluitspe ler" een „minnestreel" als Manson steekt, dan zijn afschuwwekkende moor den als die welke nu worden berecht in Los Angeles niet uitgesloten. Dit zou wel eens de ernstigste waarschuwing kunnen zijn aan de volwassenen, dat zij de hippies en hun vele half-time fans niet in verkeerde handen mogen laten vallen. De hippies verdienen te horen dat ze gelijk hebben, als zij deze samen leving verlaten omdat zij onvrij maakt. Maar laten we het dan SA MEN doen. Udje in een ziekenhuis doken geweest, krijg je Were kijk op tal van za- ming van prima doktoren »rg van een keur verpleegsters omge- wat onwennige, J zich bij alle strenge leef- °«ende patiënt, die plotse- loioor hem vreemde wereld erf' geen tijd voor discussies t. medezeggingsschap. ja. lie de vlotte gang van za- houden, want alles is tot op elkaar afgestemd. El- minuut kan het jn mensenleven tot gevolg n*ls elke achteloos begane it ditmaal mijn hulde categorie jeugdige „werk- demonstreren of protes- et (willen) hebben en zich e toewijding en opgewekt- de haar door dok- Ven gewetensvolle taak [zich met grote liefde ge- ']eke mens, hóe sikkeneu- 'ig hij ook mag zijn. Dan besef, dat er gelukkig nog een andere cate- dan de hippies, die hun kunnen verdoen met een elkaar" van geheel ande- '11e verdrietige, soms on- 'Q van dien, Het is, alsof in een ziekenhuis een muur is opgetrokken tegen de ontevre denheid. waaraan zoveel jongeren in onze „welvaartsstaat" onderhevig zijn. Van de vroege morgen tot 's avonds laat en wat een deel der zusters betreft de ganse nacht door, zijn zij op haar verantwoordelijke post paraat, om het lijden te verzachten. Met een bemoedigend en vriendelijk woord vagen zij weg wat dikwijls de aan hen toevertrouwde bedrukt. be zield als zij zijn met het niet aflatende bewustzijn, het iemand zo licht moge lijk te moeten maken. Mijn bewondering gaat daarom uit naar al die jonge vrouwen, wier le- vensopgaaf het is, de veelal beangste medemens zo goed mogelijk te helpen en te steunen, in het bijzonder tijdens de voor hem kritieke momenten. Daarby gesteund d oor de dokotren, die 's morgens al voor dag en dauw, fris, monter en energiek hun ronde ko men doen en je met een kwinkslag weer een duwtje in de goede richting geven. Een wereld apart, zo'n zieken huis. Je zou het in deze tyd van beroe ring haast vergeten dat ook nog zo'n wereld bestaat. Een wereld, waarin voor kankeren of schelden geen ruimte is, maar waarin slechts één parool geldt: helpen en nog eens helpen, hoe moei lijk dat ook mag zijnEen ware zegenOom Theo (inmiddels weer beter) Nederland heeft de afgelopen week bezoek gehad van het combo van John Mayall. In de grote zaal van de Doelen in Rotterdam gaven ze een concert dat klonk als een klok. John Mayall be wees namelijk dat zijn groep een van de weinige is, van wie platen en zaalop treden nauwelijks van elkaar verschil len. Dat kan niet gezegd worden van veel popformaties. De „studio-effecten" moe ten het vaak maken, bijvoorbeeld met de Nederlandse formatie The Cats die leeft bij de gratie van de technici in de opnamestudio en de play-backs op de televisie. Maar genoeg daarover. John Mayall distantieerde zich tijdens het concert duidelijk van de „geluidskasten klevers". Opmerkelijk is dat de groep geen drummer heeft en bovendien nauwelijks gebruik maakt van de ver sterkers. Er wordt geen wilde show ge geven, er is geen herrie van gitaren, geen gekrijs van een zanger, maar op het podium staan prima op elkaar in gespeelde artiesten die fijne muziek ma ken. Mayall (zang. solo-gitaar en mondhar monica) en John Almond (tenor alt sax en fluit) brengen fantastische soli ten gehore. Almond blijkt nogal eens de kant van de free-Jazz op te gaan. Steven Thomson (basgitaar) en John Mark (akoestische gitaar) zorgden er voor dat ondanks het ontbreken van de drums het ritme in de num mers niet verloren ging. Temidden van een aksiegroep „tomaat" en akties van grotere in spraak bij het universitair onderwijs is vorige maand een nieuwe loot aan de jongerenaksiegroepenboom ge groeid. Het is de aksiegroep Leef tijdsgrenzen, die een diskussiekrant heeft uitgegeven met de titel „Nog groen achter de oren" waarin op felle wijze kritiek wordt geleverd op het huidige stelsel van leeftijds grenzen. De Nederlandse Jeugd Gemeenschap, het landelijk overkoepelend orgaan voor jeugd- en jongerenwerk achter deze ak- sle, wil de leeftijdsgrenzen opnieuw be zien. Zy zet een groot vraagteken achter de bestaande grenzen, „zy die nen om jeugdigen te 'beschermen, maar ook om de jeugd bepaalde rechten te onthouden", aldus het aksiecomité. Om te wijzen op de soms absurde leeftijdsgrenzen heeft het aksiekomite een overzicht gepubliceerd van de be staande grenzen waarvan we hier een seleksie laten volgent Tot 3 Jaar; gratis vervoer per tram. Van 4-7 Jaar: recht om de kleuter school te bezoeken. Vanaf 7 jaart plicht om lagere school te bezoeken. Tot 12 Jaaw niet strafrechteiyk ver volgbaar. Tot 14 Jaar: absoluut arbeidsverbod. Vanaf 14 Jaar: toegang tot andere films dan die voor aJ. 15 Jaar: einde leerplicht. Vanaf 15 Jaar: eedsaflegging toege staan in burgerzaken. Vanaf 16 Jaar: eedsaflegigng toege staan in strafzaken. Mogelijkheid gewoon strafrecht toe te passen. Toegestaan zonder geleide zich in In richtingen te bevinden waar alcoholhou dende dranken worden verstrekt. Bevoegdheid tot het besturen van een bromfiets. Tot 18 Jaar: verbod sterke dranken ingeschonken te krijgen. Vanaf 18 Jaar: men mag een natuur lijk kind erkennen. Men mag een testament maken. Toegang tot alle films. Bevoegdheid tot het besturen van een motorvoertuig. Strafrechtelijke meerderjarigheid. Vanaf 21 jaar meerderjarigheid (be kwaamheid tot het stellen van rechts handelingen) Actief kiesrecht. Vanaf 23 jaar: kan men gemeente raadslid worden. Vanaf 25 jaar kan men gekozen wor den in Tweede en Eerste Kamer. Mag men burgemeester, notaris, hoofd van een lagere school en kantonrechter worden. Vanaf 30 jaar: mag men raadsheer worden bij het gerechtshof. Vanaf 35 Jaar: mag men raadsheer zijn bij de Hoge Raad. Vanaf 40 jaar: mag men plaatsver vangend raadsheer by het gerechtshof zijn. Hoe dwaas het bestaande lijstje eigen lijk is blijkt uit de volgende frappante voorbeelden Een meisje van 16 jaar mag met toe stemming van haar ouders trouwen en wordt daardoor meerderjarig, maar ze mag nog steeds niet naar een film bo ven de achttien. Een jongen van 18 jaar mag een na tuurlijk kind erkennen, maar tot zijn 21- ste Jaar kan hy alleen met toestemming van zijn ouders of voogd een paspoort aanvragen. Wie er belang In stelt iets meer te we ten te komen van de aksiegroep die zich beijvert om aan deze „middeleeuwse" si tuatie een einde te maken kan zich in verbinding stellen met: Aksiegroep Leef tijdsgrenzen: p/a Nederlandse Jeugd Ge meenschap Henri Polaklaan 14 in Am sterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1970 | | pagina 19