Prof. dr. G. P. Hoefnagels (criminoloog): „Aantal seksuele delicten neemt af Toekomst is nu al begonnen DOOR R. D. PAAUW Filmmaker Federico Fellini KEKSTBIJLAGE LEIDSCH DAGBLAD 24 DECEMBER OVERSCHIE „We kunnen proberen der tig jaar vooruit te zien. Verder heeft geen zin", zegt prof. G. P. Hoefnagels, hoogleraar aan de Economische Hogeschool in Rotter dam, op een desbetreffende vraag. Naast cri minologie heeft futurologie zijn belangstel ling. „Wil je plannen op langere termijn ma ken, dan moet je een bepaalde visie op de toe komst hebben. Iedere wetenschapsman zou ook een beetje futuroloog mogen zijn." Prof. Hoefnagels woont in een huis aan een bejaarde straat in Overschie, een tamelijk stil plekje, dat binnen schotsafstand van het roe rige havengebied ligt. Het gesprek vindt plaats in de ruime woonkamer, waarvan de sfeer een vreemd verbond tussen heden en verleden ademt. Er is een houtvuur, een wandklok, die al lang de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, en een grammofoon uit het stenen tijdperk. Tegenover de bedaagde klok hangt een schilderij van Lucebert, waar van prof. Hoefnagels zegt er „erg gelukkig" mee te zijn. In het gesprek over de nabije toe komst legt prof. Hoefnagels een groot enthou siasme aan de dag. Zó groot, dat persoonlijke wensen en algemene prognoses over elkaar heen buitelen. Zullen plaats en functie van de gevangenis in de komende jaren ingrijpend worden ver anderd? Prof. Hoefnagels: „Ja de gevan genis We zitten daar in de cel nog altijd met dat kleine, vervelen de stukje matglas, terwijl iedereen wel weet en beseft dat het gewoon glas moet zijn. De cel stinkt 's mor gens, er is veel te weinig lucht. Ik noem nu maar even iets. details zijn hier groot. Dat hele intramurale (op gesloten zijn) moet hoognodig op nieuw worden bekeken er dient een heel andere opzet te komen. Een mis daad geeft een signaal van wat er in de maatschappij misgaat en van wat er in personen misgaat. Het toont ons waar er bijgestuurd moet worden. Als iemand vanuit een privé-desorgani- satie tot bepaalde delicten komt. kan het wel eens nuttig zijn dat zo iemand er even uit is. Misschien heeft een gevangenis in de toekomst alleen een korte retraite-functie en is zij een plek voor thuislozen. Een gevangenis moet een doel hebben buiten de gevangenis. We weten dat allemaal en waarom ge beurt er dan niets? Het antwoord is: omdat we leven in een tijd van ap paraatsmechanismen. Dat gaat ge paard met een ritueel en een ver starring, die moeilijk doorbroken kunnen worden. Apparaten zijn ster ker dan mensen, tótdat de mensen merken dat de apparaten sterker zijn dan zij. Ja, dan pas gebeurt er wat! Het publiek 6taat niet zo gunstig tegen de opzet van de gevangenis nu al niet. Ik stel me zo voor dat de mensen in het Jaar 2000 met verontwaardiging naar de methode van nu zullen wijzen. Ten eerste vanwege de betrekkelijke doelloos heid en ten tweede vanwege de vele gelden die er voor aan de gemeen schap moeten worden onttrokken. Want wat doen we? We 6luiten iemand op, verzorgen hem en halen er. als dat nodig mocht zijn, ver scheidene experts bij. Zit zo'n man geruime tijd vast, dan kost zoiets al vlug een hele of halve ton. Ja. gevangenisverblijf kost ons meer dan een verblijf in het Hiltonhotel! Het publiek van het jaar 2000 zegt waar schijnlijk: ben je beduveld om iemand op zo'n kostbare wijze on derdak te verlenen". Komt de huidige stilstand ook niet omdat van de sociale we tenschappen nog te traag im pulsen naar de praktijk van het gewone leven gaan? Prof. Hoefnagels. ..De wetenschap van nu is conserverend. We onder zoeken en tellen op wat al bestaat en doen dan een uitspraak op de vierkante centimeter die voor vijf minuten geldig is. Een voorbeeldje: er wordt een onderzoek gedaan naar Jeugd en kinderbescherming. Tegen de tud dat het onderzoek klaar is, heb Je al weer een andere Jeugd. Wat heb je aan de resultaten van zo'n studie? Met de modellen waar mee de huidige sociale wetenschap werkt, kunnen we voor de toekomst maar nauwelijks iets uitrichten. We zijn in theorie al af van die z.g. waardevrijheid; we moeten naar een waardekiezende wetenschap, er moet ruimte komen voor sociale fantasie in de wetenschap. Al experimente rend kan men aan de gang zijn (ac tion research). Als Je hij wilt blij ven. moet je reageren niet zozeer op de harde feiten van het verleden, zoals nu gebeurt, maar op een stel indicaties van een lopend ex periment. Economen en technologen hebben dit op sociologen voor dat zy alles direct kunnen berekenen. Maar doelstellingen kiezen is waarden, prioriteiten kiezen. Gegeven die doelstelling kunnen zij voor Je be rekenen wat er gebeurt. Maar eco nomie en technologie alléén zullen het in de wereld van morgen niet kunnen klaren. Voor een leefbare maatschappij zijn de sociale weten schappen nodig. Duidelijker moeten we inzien dat economie één van de sociale wetenschappen is, dat techno logie aan de leefbaarheid onderge schikt moet worden gemaakt. Je kunt de mensen niet eeuwig achter de produktiemiddelen laten aanhollen". Misdrijven chelarjj zal ook het aantal verkrach tingen kleiner worden dan het nu al is. Verkrachters vindt men vooral onder de meest preutse lieden; men sen die zijn opgevoed met sterke ge- norm eerdh eden. Dat ligt ook wel voor de hand, want een Don Juan weet het wel op een andere manier te regelen. Aan de veranderende ten dens zal de rechter syn normen moeten aanpassen. Zullen er in de toekomst meer en andere misdrijven komen? En wat gaat er gebeuren met de normen van de rechterlijke macht? „De criminaliteit in meervoud neemt toe: vuil op straat werpen, stank verspreiden, verkeersdelicten. Er gaan er wel af van de nu be staande, maar er zullen geheel nieu we bijkomen. De tendens is duidelijk waarneembaar dat pornografie straks helemaal niet meer als delict wordt j beschouwd. De seksuele misdrijven zullen sterk in aantal teruglopen. Dat is nu al zichtbaar. Dat heeft nauw te maken met de verdwij nende taboes op dit gebied. Exhibi tionisme wordt meestal niet meer vervolgd, omdat men nu wel weet dat het hier niet gaat om gevaarlijke, maar om heel schuwe mensen. Wordt er nu een exhibitionist gesignaleerd, dan redeneert men: hier hebben we een vreemde man met wie eens no dig gepraat moet worden. Met het verdwijnen van de taboes en de hui- Wat de nieuwe misdriJveh betreft: vooral delicten op het gebied van het massaal samenleven, zullen zich in toenemende mate voordoen. Ik verwacht dat het werpen van vuil op straat een ernstig delict gaat worden, zoals het nu al enigszins in Ameri ka is. Trouwens het hele probleem van de vervuiling zal een steeds gro tere aandacht krijgen. Er zullen ook meer technische en computerdelic- ten komen naarmate de automatise ring toeneemt. Je leest nu wel eens van iemand die per abuis een groot bedrag op bank- of girorekening krygt gestort. Dat wordt nü nog als grapje naar voren gebracht, maar in de toekomst neemt dit soort vergis singen in allerlei vormen toe. En het niet aangeven van deze fouten zal, op den duur, als delict worden be schouwd. Misschien niet omdat eigendom zo belangrijk zal zyn, maar eerder omdat de sociale orga nisatie verstoord wordt. De politieke criminaliteit zal ook toenemen. Er komt meer vrye tijd, meer tijd voor etisch engage ment. Er komen meer buitenparle mentaire acties en daarbij zullen be paalde regels worden overtreden". Agressie Hoe staat het met de agressie het geweld? „Met onze agressie gaan we nog altijd slecht om. Op dit gebied heb ben we minder geleerd dan op dat van de seksualiteit. Agressie wordt te ruggedrongen. in vergaderingen, ge sprekken. Men heeft allerlei codes om net te doen alsof men aan naasten liefde doet, ofschoon men elkaar ge woon haat. Op een andere plaats barst dan de bom. De oorlog wordt Prof. dr. G. P. Hoefnagels gemaakt achter fatsoenlijke confe rentietafels. De haat wordt gemas keerd achter spelletjes van bureau craten. Je merkt de agressie ook in de reacties op bepaalde gebeurtenissen en delicten. Dan schrik Je van de heftigheid van de mensen En je kunt toch echt wel zeggen dat de misdaad van ons allemaal is kijk maar eens naar het verkeer. Er wor den per jaar in ons land zo'n twee miljoen strafbare feiten gere- streerd. Daarvan zyn ongeveer 170.000 misdrijven en van dat aan tal komen er 40.000 voor de rechter. Wat staat ons straks te wachten? Je kunt de kwestie van de 18-23 jarigen die burgers molesteren overbelichten. Dan zul je voor de toekomst pessi mistisch gestemd zijn. Maar er zijn ook hoopvolle tendenzen, het zyn vaak maar kleine dingen. Toen de Russen Tsjecho-Slowakye binnen vielen, hebben de Tsjechen er in hun wanhoop niet wild op losgesla gen, nee. ze hebben met hun vijan den gepraat; zó vaak en zó indrin gend dat de Russische soldaat bijna ongeschikt werd gepraat. Ik ver zeker u dat zoiets een enorme om gang met je agressie betekent. Zo'n gesprek van Jan-tegen-Jan, dat is nu juist van het allergrootste belang. Verder vind ik dat de demonstra ties in ons land een kalm en beheerst verloop hebben, ik merk dan niet veel van geweld bij de demonstranten. Dat Ls ook een hoopvol teken". „De televisie zal ongemerkt een handje helpen de agressie, in feite de Intolerantie, te verminderen. Er zullen steeds meer facetten van het leven, van de cultuur van andere volkeren worden getoond. De ge dachte van de „global village" wordt reëler. Dit alles zal de mensen na verloop van tyd leren te relative ren. En wie kan relativeren, zal ook tolerant zijn. Ik gebruik met op zet het woord tolerant en niet het woord verdraagzaam. Tolerantie is meer dan verdraagzaamheid, het is het positief instemmen met het feit dat er pluriformiteit van meningen is. We zullen minder gaan spreken va/n „een stel gekken", maar aan vaarden dat bijv. de Chinezen anders leven dan wij. Het resultaat van die relativering, van die tolerantie zal steeds meer zyn: ik wil mezelf blij ven en als de rest het anders wil doen, nou, dan doen ze dat maar. Deze relativering leidt dus ook tot privacy: het recht om anders te zijn dan anderen. Het proces van to lerantie zal tot gevolg hebben dat we weer gewoon leren zeggen wat we willen, dat we niet, zoals in het po litieke spel van nu zo vaak gebeurt, allerlei vaagheid en draaiery nodig hebben om tot het doel te raken". huidige wyze van salariëren druk Je de jeugd nog eens even duidelyk op het feit dat ze niet voor vol worden aangezien en niet meetellen. In de komende jaren zal dat steeds meer wrevel en weerstanden opwekken. Het houd-je-mond-denk om-je-baantje idee overheerst nog by de mensen die de crisisjaren meemaakten, want dat baantje was de heilige koe. Er zijn tekenen die op verandering wijzen, maar we zit ten nog in een overgangsfase: min der werken, maar nog niet weten hoe te spelen. Dat zal veranderen als de vierdaagse werkweek, die v»oor de cieur siart. wordt ingevoerd ei vrije tyd creatieve tyd wordt. Nog niet zo lang ge eden kon je .ils jongde je i.ifë- net op de Juiste plaatsen snuien. Of je iets zinnigs te zeg.,-n had of niet. je moest maar wach ten tot je de leeftijd had. Zo omstreeks je veertigste, dan mocht het. Offi cieel is het nóg zo. Het 30-jarig ka merlid is een uitzondering. Maar die tijd loopt nu op zyn eind. De jeugd dringt naar voren, ze is niet meer te gen te houden. Ze heeft verantwoor delijkheid gevraagd en de maat schappij (de ouderen) heeft haar die niet willen geven. Nu néémt ze die verantwoordelijkheid zelf. Lange tiid werd zonder woord van protest aanvaard dat de Amerika nen in Vietnam vochten. Het zijn de Jongeren geweest, die het protest te gen die oorhog zijn begonnen. Het neeft invloed gehad en geleid tot een veel genuanceerdere denkwijze. Wat zou het geen schande zijn geweest als niemand zich ooit tegen de ee- beurtenissen daar had gekeerd! Overal zie je de opmars van de Jeugd, in Europa. Afrika. Amerika, China, met ideeën die sterk afwi'ken van de nu bestaande. Ik weet niet of dit een platform is dat het haalt, maar de signalen zyn duidelyk." beren de mazer in zo'n wet te vin, den." Na enkele losse opmerking! („Waar blijft straks in het compi tei*tijdperk de controle op de kerej die de macht in hun klauw hebben' duikt pi'of. Hoefnagels in de standen] maatschappij van morgen. „Zal hoog-laag verhouding in de werel blijven bestaan? Zo ja. dan andei Het is bijv. nog maar de vraag laag naar hoog wil! Want het is ni wel duidelyk geworden, dat iemanj met een hoge status niet meer kaï op geluk heeft dan laat ik zeggen di culturele timmerman. Het plezie om hoog te zijn en de ellende on laag te zijn, is in de laatste 50 Jaa wel grondig veranderd. Vroege werkte de arbeider 16 uur per da( y nu doet dat de manager. En hoe leeft zo'n man? Hij looj van de ene vergadering naar de ai dere. Eerst moet hij zich met vei slimmigheidjes staande houden een roerige bijeenkomst vol voetan] gels en klemmen, dan gaat hij na; een vergadering waarin niets gebeui en daarna naar één. waarin men el kaar ernstig toespreekt, maar de ui! slag al lang vaststaat. En als hij daJ 's avonds thuiskomst, neemt hij no een vracht papieren mee naar be en dat alles om toch maar voora tot het clubbie te behoren. Het z velen die voor een dergelijke func- tie wel de capaciteiten bezitten, nie aanstaan. Zy zullen wel een redelij. ke positie willen hebben, maar ver. der dolgelukkig zijn in hun vrije tij! hun interessen te kunnen volgen". Privacy Jeugd Wat gebeurt er met de jeugd criminaliteit? Prof. Hoefnagels: „Ach, daar moe ten we niet overdreven over doen. De Jeugd besteedt haar tijd meer aan het welzyn van mens en maat schappij dan aan criminaliteit. Als Je jeugdcriminaliteit tegen wil gaan. geef dan ook de Jongeren beneden de 23 jaar het minimumloon. Met de U heeft eens gezegddat het privacy-probleem in zijn tota liteit moet worden bezien. Ver wacht u dat de wetgever daar voor scherpere maatregelen zal nemen? „Het privacy-probleem zal een voorname plaats innemen. Iedereen moet in staat worden gesteld het eigen levensconcept waar te maken. Tot de privacy-problematiek behoort al heel wat: lawaai, stank, vervuiling van lucht en water, verkeer. Dat zijn fundamentele bedreigingen voor ons allen. Er zal straks op de auto's heus wel een apparaatje komen om de uitlaatgassen te neutraliseren. Dat móet wel. En zo is er meer. De pri- vacy-wltgeving als totaal complex is nog nauwelijks bekeken op dit ge bied wacht nog erg veel werk. Als er geen speciale wetten voor komen, zou ik myn geloof in de maatschap pij volledig verliezen. Dan wordt het een Jungle, waarin de individuen ten onder zullen gaan. Aan de andere kant moet ie met de privacy-wetten ook wel voorzichtig zyn. Zo vraag ik me af of de wet op de candid (ver borgen)-camera (op zichzelf een pri- vacy-zaak tot en met) nu wel zo ver standig i6. Wat weten we ervan9 Hoe vaak is er sprake van? Heel zelden? Door zo'n wet breng Je de mensen op een idee. En dan gaan ze direct pro- Wetsuitlegger te Tot slot deze vraag: wat gaaliC er gebeuren met de rechte als wetsuitlegger en hoe zal dx straftoemeting worden? Prof. Hoefnagels meent dat Je o| dit punt alleen wat kunt hopen, maaiu nauwelijks voorspellen. Hy vindt lie jj hoog nodig worden dat de rechte! uit het ritueel komt. waarmee hij m nog is omgeven. Het leidt tot zijn ver zuchting: „Ik zou willen dat iederi rechter had gezeten". HU vindt da 1 de huidige procedure niet lange kan. „Maar wat er zal komen, dur ik niet te zeggen. Als Je de historii van het strafrecht bekykt, dan is ei door de eeuwen heen zo gek en wis pelturig met straf omgesprongen dal er geen Ujn in te ontdekken valt. W( hebben een volksgericht gehad ein martelingen; nu is er een papierei bende met gevangenissen, waar wi evenmin in geloven. Het type criml naliteit is veel beter voorspelbaar ge weest dan de straffen. Want straft, gaat erg ingewikkeld doen. dal weten we nu langzamerhand wel" Prof. Hoefnagels verwacht (met di nodige voorzichtigheid) voor de ko mende Jaren dat nog veel meer de-1 lieten in de computerachtige sfeei worden afgedaan, zoals nu al het ge Q val is met het verkeersdelict. Hl n voorspelt verder dat bU sommigi misdrUven meer verantwoordelijkei [y dan alleen de dader(s) voor de recht bank gaan komen. Bij studentenpro- jj. cessen zouden alle betrokkenen, ook|e: de rector-magnificus. byeen moe* i ten zUn onder leiding van een pro-m fessionele rechter om de normen tirg expliciteren. Uit de groepsprocessen d, verwacht prof. Hoefnagels „vele nut tige signalen". ROME iGPD) Filmregisseur Federico Fellini is de enige man in Italië van wie de Amerikaanse filmmaatschappijen de films on gezien voor enorme bedragen kopen. En omdat de Italiaanse film industrie op de Amerikaanse injecties voortbestaat, is Fellini een machtig man. Natuurlijk heeft Fellini deze macht zelf verdiend. Het verhaal gaat. dat net enige honorarium dat hy van zijn producer Rizzoli voor het be roemde „La dolce vita" kreeg, uit een horloge heeft bestaan. Fellini's nieuwste film „Satyricon'' is inmiddels de duurste geworden die ooit in Italië werd gemaakt. Voorliet samenstellen van de „cast", liet Fel lini drieduizend kandidaten-met hartkloppingen aan zich voorbij pa raderen. Alleen voor de figuur van de lustknaap Gitone zag hij hon derd jongens aan. De schrijver van het. bekendste boek over de Italianen. Luigi Bar- '/inimerkte kort geleden op dat de invloed van de film op de Italiaanse samenleving zo groot is, dat ze kan worden vergeleken met de invloed die de grote renaissancepausen op de kunst en de samenleving van zijn tijd hebben uitgeoefend. De grootste kunstenaars van deze tijd stellen zich nu voor de film beschikbaar, en als Michel Angelo nu zou leven zo schrijft Barzini dan zou hij in dienst zijn van Federico Fellini. om voor hem heroische taferelen te ont werpen en bovenmenselijke kledij. Federico Fellini I Is deze dictatoriale toestand die zijn invloed heeft in alle vertakkin gen van het intellectuele en semi- ïntelleotuele leven een verschijn sel dat ook in de Jaren '70 zyn stempel zal drukken via de avond jes uit in de cinema, of wat daarna komt? Barzini meent dat deze vraag I afhangt van het succes of het wan- succes van Fellini's „Satyricon". Als de film zou vallen, betekent dit het i einde van een tijdperk. Voorlopig i valt het niet. Ze staat na Visconti's „Götterdammerung" op de bovenste plaats van de geldverdieners. Dit is onbegrijpelijk, omdat de film niet alleen zeer lang is, maar ook uiterst moeilijk te begrijpen ook voor degenen die het eerbiedwaardige werk van de oude Petronio gelezen hebben op de schoolbanken. En al les wat de Italiaan ervan zou be grijpen. valt dan nog in zijn na deel uit. Volgons twee van de ver sies die Fellini zelf van de film geeft, gaat het om een satire ophot huidige Italië (of om de huidige we reld. dat is de vraag die nog beant woord moet worden) dan wel wil hy de banden tussen de zo gevierde oudheid waarop zo'n groot deel van de trots der Italianen gebouwd is, voorgoed en in alle eeuwigheid door- kappen. In een gesprek ls Fellini ook bereid de twee mannelijke hoofd personen Encolpio en Ascilto te vergeiyken met moderne hippies, die door het leven gaan om te ge- nieten, probleemloos en moraalloos. Grage prater Fellini is een grage prater, vooral als hy onder Italianen Ls, althans mensen die zyi. taal zonder proble men beheersen. Hy schrikt terug voor nieuwe confrontaties, die de veiligheid van zyn Italiaanse moe derland schynbaar in gevaar brengen. Hierin is hy een echte Italiaan, zo als er zovele Italianen zyn die ervan overtuigd zyn dat de wereld buiten hun grenzen ophoudt. Fellini komt uit een Italiaanse bourgeois-familie I uit Rimini, een gebied waar overi gens een ras weilig tiert, dat opvalt door oorspronkelykheid en energie. Hij heeft, zich van zyn katholicisme en zyn burgeriykheid moeten ont doen. Kwade tongen beweren dat dit niet helemaal is gelukt. De scherp zinnige Franse journalist en hoog leraar Jean-Francois Revel verkon digt in zyn „Pour lTtali" de stelling dat de films van Fellini niets an ders zyn dan het. zichtbaar maken van de afschuw die de normale bur ger voor het onbegrepene om hem heen koestert. Achter een klein stalen bureautje rit de maestro in het kantoor dat zijn producer. Alberto Grimaldi. hem ter beschikking heeft gesteld in de I hoop dat er binnenkort weer wat uit I zal komen. Voor de deur van dit kantoortje staat de ene filmploeg van de tele visie na de andere elkaar op de te nen te trappen. Behalve van de Amerikanen, die het geld geven, komt tenslotte normaliter 80 pro cent van iedere Italiaanse film uit de portemonnee van de Italiaan zelf in veelvoud in de zakken van de producer terug. Er zijn plannen vertelt Fellini voor een film sa- men met Ingmar Bergmann, die hij nn Charles Chaplin (Monsieur Ver- douxt het. meest bewondert. Ook denkt hy na over weer eens iets met zijn vrouw Giulietta Masina. Maar het liefst vain alles wil Fellini met rust gelaten worden. En over de toekomst denken in welke vorm dan ook vindt hy een ergerlijke bezig heid. Zijn oude film.-; beschouwt hy als overwonnen ziektes, waarover je niet praat. Van de toekomst vindt hij dat we met zyn allen in afwach ting zyn „van iets nieuws". Wat dit nieuwe dan is, daarover haalt hij wanhopig de schouders op. Wel is hy een voorstander van „LSD voor iedereen", zoals hy bij Huxley heeft gelezen. Lange haren Fellini houdt van de jeugd met de lange haren <„viva i capelloni"). Hy gelooft dat deze jeugd ..het begre- pen" heeft. Tenslotte heeft hij een I hele nacht met hen doorgebracht en hij heeft ook LSD genomen, hoewë ook ondanks dat volgens hem „il ieder van ons grenzeloze mogelijkhe- den schuilen om door te dringen il de wereld van het fantastische'. Fellini weet werkelyk niet wat dt toekomst brengen zal. Wat hy maakt, is wat hy te zeggen heeft. Wie dat niet begrypt, die moet hem niet las tig vallen. Eigenlyk weet hy het zelf ook niet. De filosofieën die hij op hangt. hebben een nasmaak van het banale. Fellini's flirt met de langharii jeugd was wellicht een van zijn re denen die tot Satyricon hebben ge leid, maar er waren natuurlyk ook vele andere ervaringen. Fellini pro beert ook in de toekomst achter d< gezichten te kyken en meestal iet anders te laten zien dan er werke lijk achter zit. De gezichten van d( langharigen geven weinig houvast en wat daarachter verborgen ligt, voei binnen in een „mondo fantastico' waarin we volgens Fellini allemaal kunnen binnengaan. Maar heeft hij er ook de hippie-moord op Sharon Tate in gezien? Nee, dit is niet wat Fellini wil. Fellini vindt het een wonder om in deze tyd te leven en als kunstenaar gaat zyn aandacht in de eerste plaats naar dit wonder uit, Een geruisloze lift van kunst smeedwerk uit de tyd rond de eeuw wisseling brengt de bezoekers weer naar de begane grond terug. Voor Fellini is de toekomst al begonnen en ze ziet er niet veel anders uit dan het hoogstpersoonlyke nü.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 22