De onbarmhartigheden van Fellini en Luigi Visconti Verontrusten laken AR-congres uitspraak Dora Gianakopoeloe zingt Tlieodorakis Samen naar cle Italiaanse filmja gezellig! Nina en Frederik zuigen niet lang' er samen John Lennon geeft onderscheiding uit protest terug Giinther Sachs gaat morgen trouwen Pastor v. Kilsdonk in Leids forum AARDEN (PPR) WIL DEBAT MET ROMME Cinemanifestatie WOENSDAG S6 NOVEMBER WW LEIDBCH DAOBLAT» PAOWA S vu tion* (Door Rudolph Bakker) ROME (GPD) De tijd dat men „samen gezellig naar de bio scoop" ging, is wel lang voorbij. Maar er was altijd nog een periode waarin artistieke modeverschijnselen als moord, massa moord en zelfmoord, incest en verkrachting, wreedheid, mis maaktheid en laag verraad, in de film als duidelijk onderdeel van het „spel" fungeerden, zodat de bioscoop nog „speelruimte" bleef. Na het zien van de twee belangrijkste Italiaanse jilvis van de laatste tijd Fellini's Satiriconen Visconti's „La caduta degli dei" komt men tot de conclusie, dat de toeschouwer eer der als een soort lamme goedzak binnen de boksring wordt gesleept, om dan na afloop van de voorstelling, geestelijk en zonder verweer blauwgebeukt, aan zijn lot te worden overge laten in de duisternis van de nacht. In „Satiricon" tekent Fellini een beeld van de zogenaamde oude Ro meinen. dat iedere op zijn historie trotse Italiaan met schrik en afgrij zen moet vervullen. Fellini doet dit met opzet, omdat hij zijn these wil bewijzen dat de Italiaan weliswaar van deze Romeinen afstamt, maar in feite evenveel van hen weet als van de bewoners van een andere planeet. Dus laat hij bewoners van een an dere planeet zien die kennelijk in een constante nachtmerrie leven. Met „Satiricon" begint in al zijn grootse en onweerstaanbare onbarmhartig heid een nieuw tijdperk in de film geschiedenis, of ze betekent het ein de er van. De kijker voelt dit bijna lichamelijk. De roos die hij voor zijn vriendin (ja, gezellig!) had meege nomen, ligt verkreukeld in zijn klam me hand. Want hier gaat het om vel heel wat anders dan om de ge zelligheid. Ook Luigi Visconti spreekt een taal waarom niet meer te lachen valt. In „La caduta degli dei" gaat een Duitse staalmagnatenfamilie ten onder op een manier waarbij een drama van Shakespeare verbleekt tot onschuldig kinderspel. De film heet hier ook „Götterdammerung". maar Warner Bros heeft de titel veranderd in „The damned". Het verhaal van „The damned" is even verschrikkelijk als ongeloof waardig. De oude Joachim von Eschenbach is de oude maar onbe twiste leider van 'n machtig Duits staalconcern in het Roergebied. In de nacht dat de Rijksdag brandt zit de gehele familie rond de verjaarsdis van de oude Joachim. Uit de com mentaren van de familie op het nieuws uit Bei-lijn blijkt de gezind heid van de disgenoten De oude Joachim is tegen de Nazi's, maar er fijn ook fanatieke voorstanders van Adolf Hitler en zijn aanhang. Achter de schijnheilige gezichten van de verjaardagsgasten ligt het complot op de loer. De niet meer zo Jonge Sofia is met de overleden zoon van Joachim getrouwd ge weest. Zy wil de macht voor zich en haar minnaar. Friedrick Bruckmann. Dat Joachim op een avond doodge schoten in zyn bed gevonden wordt. Is op haar werken terug te voeren. Maar de liberale en anti-Nazistische Herbert, een potentiële kandidaat voor Joachim's opvolging, krijgt de schuld in de schoenen geschoven. Hij vlucht. Zijn vrouw en beide doch tertjes verdwynen in een concen tratiekamp. Hiermee zijn dan al twee barrières op weg naar de top opge ruimd. Het verre familielid Wolf Aschenbach helpt bij de eliminatie van een andere waarschijnlijke kan didaat-opvolger in de persoon van de d'kke Konstantin von Eschenbach. die lid van de SA is geworden. Door Aschenbachs toedoen valt hij onder «*e kogels van de SS-overval op Röhm en zijn aanhang tijdens de beruchte „Nacht van de lange mes sen" Want Aschenbach *s een ijve rig SS-officier en dat moet dan te- gelykertijd in de film de strijd tus sen de SA en de SS uitbeelden. De zelfde Aschenbach grijpt dan de kans om de rest van de familie Von Eschenbach ten bate van zijn heil staat uit te roeien. Hy verschaft zich hiertoe een chanterende macht over Martin, de zoon van Sofia. Martin maakte er een gewoonte van zich aan kleine meisjes te vergrij pen, bij voorkeur onder de tafel of onder de vleugel. Eerst vergrijpt, hij zich aan een dochtertje van Her- bert, dan aan een dochtertje van een werkster, dat hij daarna ophangt. De Eschenbachs worden echter van dp schande gered door Aschenbach. «l'e Martin buiten gevaar stelt met de opmerking dat het opgehangen meisje „toch maar een Jodin" was geweest. Tenslotte verkracht Martin ook zi'n moeder. Sofia verft nu haar wangen wit en ze neemt opium. Als ze alsnog met Bri.ckmann tijdens een absurde plechtigheid in het hu- gelijk treedt, weet ze al nauwelijks meer wat ze doet. Maar ook voor Bruckmann is het spel uit. Martin geeft direct na de inzegening het bizarre paar de keus tussen cyaan kali en het vuurpeloton. De SS van Wolf Aschenbach wacht discreet tus sen de dansende huwelijksgasten. Maar het wordt cyaankali. De puissant-riike Milanese edel man Luigi Visconti tekent in zijn films by voorkeur families met wie het bijzonder slecht afloopt. In zijn uit 1948 stammende „La terra tre ma" zien we de ondergang van een eenvoudige familie van vissers, die het slachtoffer zijn geworden van veranderende economische omstan digheden. In „Rocco en zyn broers" uit 1960 wordt het drama ontwikkeld van een emigrantenfamilie uit het zuiden die naar Milaan trekt. Ook hier moord en verkrachting, als on derdeel van de corruptie die in de grote stad hoogty viert en de mens ten val brengt. „The damned" is geen neo-real is me en het is geen super-realisme, het is eerder een vorm van neo-ma- nierisme als laatste stap in een we reld vol barok die je als toeschou wer weliswaar stomverbaasd aan gaapt.. maar waarby je nauwelijks betrokken bent. Evenmin als men zich bij „La terra trema" of „Rocco en zyn broers" betrokken voelde, doet men dat by deze onmogelijke fami lie van de Eschenbachs, waarby men maar hoogst zelden een glimp op vangt van de werkelyke sfeer van doodsangst die in het Duitsland van die dagen heeft bestaan. Alleen een aan zyn eigen filmische mogelykheden dronken geraakte kun stenaar uit het land van de Borgia's kan zich waarschynlyk een Duitse kapitalistenfamilie zo voorstellen. Bovendien gaat een echte kapitalis tenfamilie niet ten onder, wat men ook probeert. „The damned" verwekt op alle punten ergernis. Toch kan de film allerminst over het hoofd worden ge zien, omdat deze in al zyn artistieke excessen eenvoudig te groot is. De SS trekt op in de Nacht van de lange messen", een scène uit Luigi Visconti. LONDEN (Reuter) De roep van de zee heeft het zangduo Nina en Frederik na een successenreeks van dertien jaar uiteen doen vallen. Ter- wyi Nina zich op een solo-carrière voorbereidt, is de uit Nederland af komstige Frederik baron van Pallandt met zyn Catamaran-zeilboot op weg naar Zuid-Afrika. „Frederik heeft me voor zyn vertrek gezegd, dat hy niet meer op het podium wil", ver telde Nina aan journalisten. „Mis schien gaat hij wat liedjes schrijven, maar dat is alles". Frederik is zes weken geleden in zyn zelfontvorpn catamaran van een kwart miljoen naar Zuid-Afrika vertrokken, voor wat zyn persagent Ken Pitt „een Kon-Tiki-achtige tocht" noemde. Pitt wist niet of Fre derik van Zuid-Afria nog verder zou gaan of dan terug zou keren naar Nina en hun drie kinderen. LONDEN (DPA) De Beat- le John Lennon heeft de hem door Koningin Elizabeth verleende on derscheiding „Orde van het Blitse imperium" teruggegeven. In brie ven aan de Koningin en aan pre mier Wilson zegt Lennon te villen protesteren tegen de verwikkeling van de Britse regering in de Ni- geriaanse oorlog en de steun van de regering-Wil son aan de Amerikaanse Vietnampolitiek. De 36-jarige Duitse ryke erfge-1 naam Günther Sachs gaat morgen in St. Moritz trouwen met de 23-ja- rige Zweede mannequin Mirja Lars- son. Sachs heeft zich kortgeleden laten scheiden van de Franse filmactrice, Brigitte Bardot. Het huwelyk met Mirja, die hy verleden maand heeft ontmoet. wordt Sachs derde. NEDERLAND I 5.00 Voor de kinderen (NCRV) 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 Scala: informatief programma (NOS) 7.25 Eerste helft PSV—AS Roma, in kleur (NOS) 8.15 Eerste kwartier FeyenoordAC Milan (NOS) 8.30 Afwisselende beelden uit Rotterdam en Eindho ven van de voetbalwedstrijden (NOS) 9.00 Laatste kwartier PSV—AS Roma, in kleur (NOS) 9.15 Tweede helft FeijenoordAC Milan (NOS) 10.00 7/endtyd politieke partyen, PPR (NOS) 10.10 Uitzending Stichting Socutera (NOS) 10.15 Persoonlijk (NOS) 10.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal (NCRV) 7.12 Popparlement. Beantwoording van vragen op het gebied van de populaire muziek, in kleur (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Schoonmoeders, tv-klucht. in kleur (NCRV) 8.45 Jubileum Concert Conamus: Noordhollands Phil- harmoniseh orkest: licht symfonische werken van Nederlandse componisten vNCRV) 9.30 Filmportret van de Engelse schilder Richard Smith, in kleur (NCRV) 10.00 Dagboek van Rembrandt (NCRV) 10.05 Doorbreek tralies (Bond zonder naam) 10.15 Journaal (NOS) 10.20 Levende filosofie les 8 (Teleac) De twee opmerkeiykse gas ten in „Voor de vuist weg" vond ik glazenwasser Vitali. een man met gevoel voor hu mor en de heer Casterus, die al zeven Jaar drinkglazen op eet: glaasje op. laat je ryden eik heb ook gevoel voor humor zoals u ziet' Verder jazz-pia- nist Bili Evans („een poëet aan de piano en een swinger bovendien", om Willems dicht regel te citeren), Wietse Veen- stra, schryfster mevrouw Su- rink-Groen, en Martine Byl die een erg aardig liedje zong geti teld „mannetje-vrouwtje". Hoe het in diepste wezen zit met mannetje en vrouwtje, illus- strueerde Willem Duys onge merkt, door tegen Martine Byl te zeggen: „Mag ik je even naar de microfoon begeleiden", en zyn eerdere gast Sylvain Poons zonder begeleiding naar de microfoon te laten strompe len. Vrouwtje-Mannetje Maar wat doet het er alle maal toe, van belang was gis teren in feite alleen Avro's Televizier, dat na zyn „hanger programma" over Biafra gis teren met de beloofde politieke uitzending kwam. Laat ik met een maar zeggen dat ik het een uitstekende uiteenzetting vond van de situatie in Biafra en Ni geria. Niet alleen dat er zeer veel werk aan besteed was, zo wel op research-gebied als op het vlak van de interviews, maar die hele party ongeregeld goed aan feiten werd ons ook nog op alleszins heldere, bevatte] yke wyze opgediend. Belangryk was de bydrage van de Engelse journalist Alan Hart. De rol die de olie by het oon- flict. speelt, kwam uitvoerig ter sprake. Het bleek dat de verwachting is, dat Nigeria in 1975 per dag 800 miljoen olie zal kunnen opbrengen, dat zal dan acht procent van de we re ld prod uktie zyn. We kregen verder voorgere kend dat met dagvluchten niet meer dan 70 tot 80 ton voedsel per dag Biafra zou kunnen worden binnengebracht, ter- wyl dat getal met nachtvluch ten 200 ton zou zyn. Dr. Mid delkoop zei, dat de regering wel wil meehelpen aan de voedsel voorziening, maar dat zy niet- thuis geeft zodra de kans loopt politiek haar vingers te bran den. Minister Luns (by het be- kyken van enkele foto's: „vre- selyk, afschuwelyk, gaat boven de politiek uit"), zei dat de re gering er alles aan doet. maar dat het Nederlandse volk dient te beseffen dat ook de grote mogendheden en de Paus machteloos waren gebleken. Dr. R06kam pleitte voor een luchtbrug. Dat toost veel geld, zei hy, maar toen het om de Berlynse bevolking ging kan het ook, en nu gaat het om veel meer mensen. Voor Biafra is dit een oorlog om veiligheid, benadruKte Alan Hart nog, en hiermee hebt U in grote trek ken de inhoud van deze uitzen ding wel gehad, ook al kwamen verder de Nigeriaanse ambassa deur in ons land, de directeur van Shell-Nederland, voorzitter Van Emden van het Rode Kruis en Engelsman Cheshire nog aan het woord. Zoals gezegd, een uitstekende, heldere uiteen zetting. het biykt dat zelfs de Avro het zich kan veroorloven er een actualiteitenprogramma van niveau op na te houden Nico Scheepmaker. DEN HAAG (GPD) De groep „verontrusten" in de ARP die op het recente congres enige vertraging in het gesprek met KVP en CHU heeft weten te bereiken, neemt geen ge- j noegen met het resultaat. Deze groep van 69 ondertekenaren van de befaamde open brief aan het congres zullen daarom op 13 decem ber in Amsterdam vergaderen over meuwe stappen. Zy zyn gisteren per brief uitgenodigd voor de bij- eenkomst. Na de laatste toelichting van het ARP-bestuur op het congresbesluit werd algemeen aangenomen dat al le stromingen in de party het zou- I den laten by de opvatting dat het of ficiële gesprek tussen de drie par tyen stilstaat, maar dat het voorbe reidende werk van de partytoppen wel mag doorgaan. In de brief van gisteren wordt nu gezegd, dat de congresuitspraak „op zyn hoogst" kan worden uitge legd als een vertraging van de ont wikkeling die tot samenkoppe- king van de ARP met de KVP moet leiden. Doel van de byeenkomst is uit te maken aan welke voorwaar den de ARP-politiek moet voldoen en met wie die politiek moet worden I verwezenlykt. Als mogelykheid werd ook ge noemd het bijeenroepen van „een 1 concilie" van alle vaderlandse chris- tenen die menen dat het evangelie een verplichtend karakter heeft voor het politiek handelen. Voormannen van de Politieke Party Radikalen zullen voor de byeenkomst worden uitgenodigd. AMSTERDAM (GPD) „Het Griekse publiek denkt, dat ik dood ben. Volgens berichten in de kranten zou ik in Rusland aan kanker gestorven zijn." Dit zegt de zangeres/actrice Dora Giana kopoeloe, die tijdelijk in Neder land woont, en van wie CNR gis-r teren in de hoofdstad een elpee lanceerde. Op de langspeelplaat j staan vertolkingen van de Zatou- 1 na-liederen, die Mikis Theodora- kis na zijn gevangenneming in het dorpje Zatouna schreef. Dora Gianakopoeloe vluchtte in augustus 1967 uit Griekenland. In Griekenland leerde ze Mikis Tlie odorakis kennen, toen ze in 1962 in „De Gijzelaar" van Brendan Behan speelde, waarvoor Theodo- rakis de muziek componeerde. In het stuk van de Ierse auteur zong ze twee liederen. De door haar gebrachte vertolkingen deden Tlieodorakis besluiten Dora Gia nakopoeloe in zijn orkest op te nemen. Toen echter enkele maan den na de staatsgreep van de ko lonels het verbod werd uitge vaardigd om de muziek van The- odorakis ten gehore te brengen, week de hoogblonde zangeres uit naar het buitenland. LEIDEN De sectie Vormings werk van de studentenvereniging Augustinus biedt morgen alle be langstellenden in Leiden de gelegen heid tot een persoonlyke confronta tie met de geruchtmakende groep Septuagint, 's Avonds om 8 uur wordt in de sociëteit aan het Rapen burg 24 een forum gehouden onder het motto: ..Kerk, aanpassen of ont ploffen?" Hierin hebben zitting stu dentenpastor J. van Kilsdonk uit Amsterdam van Septuagint. J. Ruy- ter uit Beverwyk en ds Spykerboer, eveneens studentenpastor in Amster dam. DEN HAAG «GPD) Drs. J M Aarden, de fractieleider vaa de PPR. heeft professor mr. C P M. Romme uitgedaagd voor een open baar debat. Aanleiding voor de uit daging is het interview dat de vroe gere fractieleider van de KVP na een lange periode van stilzwygen het weekblad „De Haagse Post" heeft toegestaan. Daarin toont professor Romme zyn bezorgheid over de ont wikkelingen in de AR-party en spreekt hy zich uit voor een dui delijke opstelling van de drie chris- telyke partyen. Ook keert de oud-politicus zich tegen de vorming van een stem busakkoord. Drs. Aarden, die nog on der Romme als KVP-er in de Ka mer heeft gezeten, meent dat de oud fractieleider wil voorkomen dat er een progressieve concentratie onaer Kloos tot stand komt. Hy vindt dat professor Romme, hoewel lid van de Raad van State, ook in het open baar kan debatteren als hy inter- views toestaat. WOENSDAG 26 NOVEMBER Hilversum 1, 402 m. VARA: 18.00 Nws 18.11 Act. 18 20 Ultz. van de PSP 18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder nonsens 19.20 Nws. 19.35 Buitenl weekoverzicht 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensem ble met zangsol. 20.10 Cabaretliedjes (opn.) 2025 Plaata gevonden: regio- j naai gev progr uit Dordrecht 21.15 Vragenvuur 21.53 Stereo- Melodiën Ex- pres 22.00 Boekbespreking 22 30 Nws 22 38 Meded. 22 42 Act. 22 55 Stereo:! Klavecimbel-recital: muz. uit de 17e en 18e eeuw 23 20 Stereo: Bariton, pia- i no en clavecimbel klaas. muz. 23.55- 24 00 Nws Hilversum 2. 298 m. NCRV: 18.00 Strictly country style wekelijkse country and western rübr. 18.30 Nws. 18 41 Act NOS: 19 00 Open baar Kunstbezit 19 10 Morele Herbe wapening: Duitsland: partner of pa ria?. lez. NOS: 29 20 Progr voor blinden en slechtzienden. 19.30 Rep van de voetbalwedstr. Feyenoord-A C. Mi laan en P.S.V.-Roma 22 10 Hippy mys tiek 22.30 Nws 22.38 Parlementsovèr- zicht 22.45 Stereo X een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nws die minder op de voorgrond treden (Om 16 00 Nws.). NCRV: 17.45 Sport- act. Hilversum 3, 240 m. NCRV: 8.00 Nws. 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luis teraars van nu 9.30 Zzzoef. licht instrumentaal progr 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie (11.00 Nws NOS: .2.00 Nws. 12.03 Herman Stok: Pop- Slick KRO: 13 00 Nws 13.03 act 13 08 TNTmuz van één tot twee 14 00 Nws 14 03 Pop-In g Mies en Frits. 1 pop- en countrymuz 16.00 Nws. 1603 lORRRrrr hitparade 17.00 Nws 1702 Act 17.07-18.00 DraalJiJofdraaik: verz.pl.progr TELEVISIEPROGRAMMA'S NEDERLAND I— NOS NOT: 11.35-12 00 en 1400-14 50 Schooltelevisie NOS; 18 50 KI: De Fa beltjeskrant NOS: 19.00 Journ. TROS: de DONDERDAG 27 NOVEMBER Ililve um 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7 10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte gram muz. 8 00 Nws. 8.11 Radlojourn 8.20 Stereo: Lichte gram.muz (8 30-8.33 De groen teman) 8.50 Morgenwijding 9 00 Klank- Juwelen: klass. en mod. muz. (gr 9.35 Waterst 9 40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters 10 10 Arb.vlt (gr (11 00-11.02 Nws 130 Rondom 12: progr vooor de vr (11.55 Beursber 12 30 Mod platteland 12.35 Sportrevue 13 00 Nws 13.11 Radlojourn. 13.30 Ste reo: "t Muzikantenuur I Klavecim bel-recital oude muz II Fluit en pla no mod muz III Radiokoor: mod lied IV Mono: kerkorgelconcert: klass muz. 14.30 't Is historisch: program ma over geschied 16.00 Voor de zieken 16 00 Nws 16.02 Van vier tot vijf: ra- dloprogr. in een Notedop 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gram.muzlek voor de tieners 17.30 Voor de Jeugd 17.55 Meded. 19.07 KI.: JAM: showprogr voor d Jeugd NOS 20.00 Journ TROS: 20 2 Tros-Toto 20 40 KI De dief van Was hington. TV-serie. 21.30 Op de man af tweewekelijks interview 2145 KI The Peddlers, muzikaal trio 22 00 KI Ridder Canepln. TV-spel (prod van Telefilm Saar) NOS: 22 25 Journaal. Teleac: 22.30-23.00 Organiseren en lei ding geven - les 9 herh Nederland II NOS: 18.50 KI De Fabeltjeskrant. NOS: 19 00 Journ. 19.03 Scala Inform progr 19.30 Van gewest tot gewest. NOS: 20.00 Journ. VPRO 20.20 Ber uit de samenleving. 20.30 Gesprekken en indrukken rondom de omstreden pu blicist J Welnreb. 21.30 Fllmportret van de Engelse toneelschrijver Harold Pinter CVK IKOR: 22.20 Vragenreeks Derde paneel NOS; 22 50-22 55 Journ. Hllve: um 2, "298 m.- KRO: 7 00 Nws 7 10 Het levende woor 7 15 Badlnerle: klass. mzuz. (gr) I 17.30 Nws. 7 32 Act, 7 50 Overweging 8 00 Nws I 8.30 Nws 8.32 Voor de huls- i vrouw (9 00 Gymn voor de huisvr.). j NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, peda- i ^ogische lez. 10.10 Stereo: Muz. uit de I Barok (opn.) KRO: 11.00 Nws 1102 :Voor de zieken 1155 Meded NCRV 12.00 Los-Vast gev progr (12 26 Meded t b v land- en tuinb 12.30 Nws 12.41 I Act 12.50-13 10 Mlddagpauzedienst v d Stichting Alledag-Kerk14.00 Stereo: The Klllma Hawaiian Show 14 30 Ste reo: Stlchts flultensemble: mod muz. 15 00 Chr geref mlddagd NOS: 15.30 Meer over mindereen progr met 1 meer Inform, over mensen en dingen. UTRECHT (ANP) Van 28 Ja nuari tot en met 5 februari 1970 j zullen Utrecht en Eindhoven op- nieuw de trekpleisters zyn voor dui- I zenden binne.i- en buitenlandse film- I liefhebbers. Gedurende die acht da- I gen wordt in beide steden een film festival gehouden onder het motto j „Cinemanifestatie *70". Uit zeventien I landen worden films verwacht. In to taal zullen 22 films worden vertoond. In Utrecht wordt aan de ma- nifestatie een miss-verkiezing verbonden Miss Cinemanifestatie zal een rol aangeboden worden ln j een nieuwe film van de Nederlandse I cineasten Pim de la Parra en Wnn Verstappen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5