't Zit er heus niet in dat k een brave jongen word nn Glazoenow schitterend gespeeld door Silvia Bonn en Den Haag voor tijdslimiet De strijd tussen Dobbelsteen en Plak woedt voort. Wordt 'kaas uit het vuistje'door broedertwist verscheurd? ndre M.Als je zacht in de gevangenis nat, kom je er hard uit BANKSTEL ANNETTE" 995.- LEDER 1995.- Orgelconcert cloor Piet van Egmond Onderhandelingen over toetreding Engeland ISDAG 26 NOVEMBER 1969 LEIDSfH DAGBLAD PAGINA It NBC ADVERTENTIE Rektifikatie n Deze Corduroy topcreatie is het succes van onze enorme kollektie, omstreden door ge heel meubelland. Leverbaar in 10-tallen uitvoeringen. NU VOOR dat Is bij ons ongespleten vol rundleer Het onovertroffen 4-zits lede» ren bankstel met losee rug» en zitkussens. NU VOOR HAAG (GPD) Ik ben een Rotterdammer van de Van de grote pure vlakte. Ik zal het altijd wel blijven, met mij geen land te bezeilen. Ik kan niet bij een baas •n. Vroeger ging het niet, nu willen ze me niet meer heb- k ben te brutaal geworden. Als ik bij een baas ga vragen werk is en ik heb na een kwartier nog géén thee gehad, ik erom. Die baan krijg ik toch niet. bellen het Haagseveer mreau van politie in Rot- V en het hoeft niet meer. or bij de penose. Ik heb mr weg inmiddels. Ik heb tterdam gezeten, in Sche- \en. Vught en Roermond, sinds vier jaar de eerste dat ik vrij ben. morgens om een uur of op. was me. poets me tandjes ■en kopje koffie drinken bü 't an pak ik een bijenkorfje of éndeetje en ook wel een film- verveel me nooit. Ik heb de aagere jaren achter de rug en aou op de zeven vette. Het zit niet in dat ik een brave op- e iongen ga worden. •nkort. ga ik uit Rotterdam word te bekend. Als er ./at hoor je: daar zal Andreetje van weten. Als ik met een ies op een terrasje de toer .ken, hoor ik achter me: „He, (er steekt een breekzijzer uit Daar kriig ik een vet hart ik pleite, naartoe weet ik nog niet. Ik cht over 't Vreemdelingen- of als huurling ergens in In elk geval ergens waar ze kennen. Dat is in Rotter ing over. Iedereen kent me >litie houdt me in de pei- als ik zoet ben. Ik sta altijd been in het huis van bewa- er hier op de hoek wordt i ik zit op mijn ka len kruiswoordpuzzeltje op i, dan moet ik toch even mee. t ik. Daar sta ik niet van te geen jongen van poen. peon iar ik moet leven. Als ik aan de gallemiezen lig, ga iri. Ik pik nooit van armen 'an rijken. Als ik weet dat er p baas rooie ruggen in de :gen en ik krijg de kans, kom den Ik ben 'n tamelijke vak- heb autogeen lassen geleerd, jeugdgevangenis in Zutphen. gevangenis heb ik eerst geze- ien ik zestien jaar was wilde leven zelf gaan leren kennen mijn koffer gepakt en stond gegeven ogenblik buiten met fer en een joet in me zak ;rg weinig. erste keer dat ik inbrak was ïnd. Het eerste wat je doet is it directiekantoor gaan. Als er i, is het daar te vinden. Je ook wel eens mis. Als je het leeld zonder tip doet. Ik was de binnenstad. Het was een iet kruisalarm. Daar doe je m. Er gaat een belletje op agseveer en terwijl jij voort aan je kast, sluipt de kit (kit is politie). b net die kast open. Ik graai al geen poen. Er lag één gul- dacht wat een arm bedrijf. Ik toen maar een gulden bijge- tt een briefje voor de boek- Ik keek door het raam be- n dacht: fout. onden meer politiewagens mieren zijn onder de grond, igjes naar buiten. In het au- lmpjes aantuffen. Ik word iden. „Kom er maar eens zo'n kit. Je bent toch een i burger, niet? Moet je je laten zien. D'r woont ge- onder elkaar. De gun komt lijn en het zijn de beken- ndjes omhoog. Mee naar het ]e geluk, zit je vierentwintig leb je geen geluk pak je aanden of een jaar. Je hebt afblad en daar kom je nooit De verdedigers die je krijgt rdige jongens, maar die pro pen gaan heus niet tegen de staan schelden. Er zijn trou- ïaar weinig echte goeie advo- Ivens is er één van. Zet maai en kraakje en luister wat eiten is. Het is een gewelidge •duizend gulden. Ik heb een appar tement gehuurd en er een week als 'een playboy geleefd. Toen lag ik weer aan die gallemiezen en wat ga je 'dan doen? Juist. Zenuwen Ik heb ook veel in Amsterdam ge zeten. Wat ik daar heb gezien is met •geen pen te beschrijven. Na mijn 'Amsterdamse tijd was het gauw fout pj 'Het was een tijdje goedge- 'gaan. Trouwens nog gein gehad ook j'Ik krijg een tip van iemand, dat er p j wat te halen viel ergens in een ff J 'pand in de binnenstad. D'r moesten 'een paar lekkere sommen liggen en ajf •de kast was niet zo dik. Een hele fH •dag heb ik het gebouw afgespand en besloten dat het 's nachts om half twee zou gebeuren. Ik ging met een maatje. Dat gosertje deed het voor het eerst. Harstikke zenuwachtig na tuurlijk. We staan in het pand en nemen de lift naar boven. Ineens zegt me maatje: „Ik hoor wat". Op hetzelfde ogenblik komen de natte nerfies uit zijn pijp zetten. Ik dacht nog: ook rot voor de werkster. Toen hoorde Ik het zelf. Atterncoie, wat een her rie. Me maatje wil naar buiten maar ik zei: „Niet zenuwachtig worden want dan gaan we zo voor gaas Ik sloop naar de deur waar ik het geluid hoorde. Toen begin ik in wendig hard te lachen. Het was het geluid van een snijbrander De con currentie was bezig. Ik deed de deur de i Moeilijk zo gekomen ben? Dat is il zo moeilijk. Mijn moeder r grijze haren van gekregen, aisschien heb ik een te stren- t beding gehad of zo, ik weet Wat ik wel weet is dat ik lang op één plaats kan ult- Ik ben een zwerver. Ik wil a. Als ik morgen zin heb pak lift en ga naar Antwerpen of ïianje. Ik heb overal kennisjes i een paar dagen kan steu- laat ze bij mij ook steunen, ze bij mij ook steunen als is latste keer dat ik in het bui- zat was in Knokke. Ik had ?ose bij me. Ik geloof tien Ik ga casino binnen in een smoking. Zet die tien a op mijn verjaardag. Ik ben önber jarig. Ên winnen dat i In één middag zo'n paar open en zei: „Zo. zo wat moet dat hier herenNou die twee knapen aan die kast zag ik verstijven. Die dachten maar één ding: fout.Ik heb ze maar gauw gerustgesteld. Het wa ren Hagenaars. We hebben de som men met zijn vieren gedeeld. Dat zijn dingen die je natuurlijk maar weinig meemaakt. Meestal ben je alleen Om kort en goed te gaan. Voor dat zakie zijn we gepikt. Drie hielde stijf dicht, eentje begon te tokken en er gingen er vier voor schut. Makkelijk zat. Briefje tekenen Eerst huis van bewaring. Ont vangst is altijd verschrikkelijk. Het is geen hotel. Dat begrijp ik wel. maar het kén ook anders. Je maakt mij niet wijs dat het zo moet. Je krijgt twee dekens, vier lakens, een manchesterpakkie en een hoofd vol wat ze liever niet hebben dat je doet. Wat je wel mag doen is je kop dichthouden. Als het kan zo lang mogelijk Niet teveel bellen. Bewaarders ziin géén taxi-chauffeurs. Bel je toch te veel. of babbel je teveel krijg je strafcel en dat is helemaal niet best. Je komt eerst bij de rechter-com- missaris. Daar moet je vertellen wat hij allang weet. Die zegt altijd: „Waarom doe je dat nou? Je weet toch dat het niet mag?" De eerste keer dat ik een behoor lijke straf kreeg, ging ik naar Sche- veningen. Ik had cel 24. Het was he lemaal niet ongezellig. Het luchten was prettig. Er zit alleen een hoop tuig. Er zijn duizenden guldens in omloop en er wordt gegokt bij het leven. Het is een tamelijk harde sa menleving. Als je zacht binnenkomt, ga je er hard uit. Dat vind ik o:>k het foute van het gevangenissysteem. De bewaarders zijn niet zo intelli gent. Als ze het wel waren, waren ze beslist geen bewaarder geworden. Ze snappen niks en hebben an psychologie net zoveel verstand als ik van een horloge. In het huis van bewaring was een jongen van zestien jaar. Die probeer de te ontsnappen. Hij liep al op de buitenmuur. Een bewaarder ziet het en pakt zijn karabijn. Wij zagen het ook. In onze cel hadden we een ton om je behoefte te doen. Terwijl die bewaarder bezig was om die jongen van de muur af te schieten zijn wil die tonners leeg gaaa gooien in de richting van die bewaarder. De meeste jongens haalden het niet. Jammer. De bewaarder schoot. Die jongen kreeg een kogel in zijn bo venbeen en is van de muur gevallen. Oké. je weet van tevoren dat er geschoten wordt, maar zo'n knulle tje van zestien jaarIn Vught maken ze het helemaal dapper. Toen ik daar kwam, moest ik een briefje ondertekenen. Ik vraag waar dat goed voor was? „Hiermee tekent u voor de kogel wanneer u ontsnapt". Ik heb maar getekend. Hans van Z. In Vught heb ik in de buurt van Hans van Z. gelegen. Die psychia ters kunnen praten wat ze willen, maar die vrijer is gewoon helemaal maf en muf. Als je hem ziet. is iet een studentje. Kijk Je in zijn ogen dan hoef ik allang geen biertje meer. In Vught ben ik geweest om dat ik ziek was geworden. Daar is het hospitaal. Het was een beetje af- André M. werd 24 jaar ge leden in Rotterdam geboren. Toen hij zestien jaar was, pakte hij zijn koffer en ging de wereld alleen ontdekken. Hij kon als iedereen twee kanten uit: de goede en de slechte. André vertaalt slechtedoor vrijbuiterij. Het bracht hem wegens in braken een behoorlijke tijd in verschillende gevangenis sen. André noemt zich een romantische jongenAls hij steelt, doet hij het alleen bij de allerrijksten. Hij gaat ..stappen" wanneer hij aan de gallemiezen ligt en niet eerder. Zijn taal is doorspekt met bargoens. Het gesprek met André M. vindt plaats op zijn kamer. de vlakte wezen en maatschappelijk gezien géén geweten hebben, ik laat me toch niet overal voor spannen. Ik pik van de rijken, geef het niet aan de armen maar houd het fijn voor mezelf. En dan nog iets. Je denkt nou met iemand van de penose te heb ben gesproken en dat is ook zo. maai de echte penose vind je nooit. Dat zijn de jongens achter de schermen Een echte penose-jongen heeft na melijk geen strafblad. Hoogstens een bekeuring voor verkeerd par keren voor een liefdadigheidsinstel ling. Zo'n druiloor die zegt: „Pot- jandosie een bekeuring, zeg, nou, nou. We zullen maar gauw naar het Haagseveer gaan". LEIDEN: Haarlemmerstraat 196a-198-200-202-256-258 ALPHEN A. D. RIJN: Raadhuisstraat 247, Van Mandersloostraat 100 RIJNSBURG Voor het orgelre cital op het nieuwe orgel in de lm- manuëlkerk te Rijnsburg door Piet van Egmond bestond gisteravond grote belangstelling. Naar wjj me nen was dit het eerste concert na de inwijdingsavond, waarbij Van der Panne solist was. Dit concert stond echter op een aanzienlijk hoger ni veau, wat wij toe willen schrijven aan het grote aanpassingsvermogen, dat eerstgenoemde organist bezit. Zijn registratiekunst trekt sterk de aandacht. Hierdoor was het hem mo gelijk werken van zeer uiteenlopend karakter op zijn programma te plaatsen. Ook van Egmond koos als eerste werk op zijn programma een com positie van J. S. Bach, de weliswaar veel gehoorde Fantasia en fuga in g, doch zijn duidelijkheid in de poly- phonie was opnieuw een boeiende r analyse. Na een vriendelijke Volun tary van John Stanley volgde het concert in F. van G. F. Handel, dat I in dit orgel een goed medium heeft. Zeer fraai vertolkte hij hierna de Sonate van Felix Mendelssohn Bar- tholdy. Van geheel andere strekking is Olivier Messiaens „La Nativité du Seigneur", waaruit hij het negende onderdeel „Dieu parmi nous" speel de. Een enorme tegenstelling met de aristocratie van Mendelssohn. Een treffende schildering van een bewo gen en onevenwichtige gemoedstoe stand. Aan het slot van deze hoog staande voordracht improviseerde Piet van Egmond op zijn bekende vindingrijke maniex-. Suggestief was hier de wisselwerking tussen bepaalde gemoedstemming, en de bede Blijf bij ons Heer. Een mooi orgelconcert dat een dankbaar applaus oogstte. Ad. Int. wisseling voor me. Hoewel ik moet zeggen dat ik me in de gevangenis niet echt beroerd voel. „Ja. ik vind het wel een waardeloze bende hoor. maar ik pas me zoveel mogelijk aan. Ik lees enorm veel en ik heb er mijn middenstandsdiploma ge haald. Ik ben een dromer. Als ik in de gevangenis een boek lees. ben ik de hoofdpersoon. Ik beleef de avontu ren hoogstpersoonlijk. In mijn ge dachten lig ik altijd in een hooiberg met een appeltje in mijn hand en naast me een fles bier en een mooie mies. Daarom zeggen die bewaarders altijd tegen me: He, zit je weer t« maffen? Dan denk ik bij mezelf: Joh. ga naar je tafeltje, met je sleu teltjes, Keesie zoeklicht. Geen geweld Naast zijn bed liggen zwarte handschoenen. Hij pakte ze. Kijk, je ziet ik kan zo op sjouw. Ze zijn lek ker dun, want je moet er gevoel in hebben. Je kan niet met rubber handschoenen werken. Nee, het moet helemaal heel fijntjes gaan. Als ik bezig ben en ik word gesnapt, heb ik pech. Ik zal nooit geweld gebrui ken Ik haat geweld. Dat meen ik. Ik moet er niks van hebben. Maar neem één ding van me aan: ik kén nou wel een jongen van LEIDEN Levend in de eeuw van het kind en van de techniek, verwondert het geenszins, dut vroeg ontivikkelde talenten te genwoordig veelvuldig aan het woord zijn. Dat ivas ook gister avond het geval. De 17-jarige Roemeense violiste Silvia Marco- vici, vorig jaar 'de' sensatie op het Haagse Prinsjesdagconcert en het Haarlemse Hartewens-Festi- ADVERTENTIE) De aanhangers van de Dobbelsteen beweren dat het onbeschaafd is om grote plakken kaas in gezelschap te nuttigen. 'Zelfs in het bijzijn van je eigen vrouw hap je niet in een brok- uit-het-vuist je', zeggen ze, 'men pakt met duim en wijsvinger een elegant blokje'. De aanhangers van de Plak daarentegen beweren dat het een goed recht van de man is om een viriele, duimsdikke plak voor zich op te eisen. Een vrouwelijke Plakster meldt: 'Wat moet m'n man met zo'n miezerig stukje? Bij een groot glas pils krijgt-ie van mij een forse réép kaas.' De strijd woedt voort. We wachten tot de eerste kaasfabriek bezet wordt door opstandige rebellen, de kaas in de vuist. Zal het f een dobbelsteen of j een duimsdikke plak zijn? val, verbaasde ditmaal met het Residentie-Orkest in het niet bijster originele, maar wel bij uit stek melodieuze, thematisch sterk aansprekende vioolconcert van Aljeksi Glazoenow door haar meeslepende muzikaliteit, gevari eerde. héél aparte, fluwelen daji wel volumineuze toongeving en fenomenale techniek. Men vraagt zich bij dit alles ver wonderd af hoe het mogelijk is, al op zó jeugdige leeftijd zó virtuoos te kunnen spelen. De violiste gaf van haai- geestelijke rijpheid ook blijk in de na het stormachtige ap plaus gespeelde toegift: de Sonate in a kl. van Bach. Het vioolconcert is een van de weinige composities van Glazoenows hand. die zich tot nu toe op het repertoire weten te handhaven. Wie hoort bij voorbeeld nog van zijn acht symfonieën? Het heeft dan ook alles mee om een solist te laten schitteren, tot zelfs in de uitgebrei de cadens toe. Dat deze „Russische Brahms", zoa-is hij genoemd is, de typisch Slavische thematiek door de j Duitse romantiek ldet overwoekeren, doet niets af aan de talrijke effect- volle mogelijkheden, die dit vurige concert biedt Silvia Marcovici heeft deze tot in perfectie weten te be nutten. Dat zij na al dit specta culair geflonker wilde tonen ook nog iets anders in. haar mars te hebben, is begrijpelijk Daarmee bewees zij over een welhaast onbegrijpelijke veelzijdigheid te beschikken. De gastdingent Kurt Masur uit Dresden, die met de te zwaar be zette en daardoor te pompeus klin kende, beminnelijke „La Reine"-sym- fonie ino. 85» van Mozart het con cert had ingeleid, volgde de violiste punctueel, wat in dit flitsende ge val bepaald geen sinecure was. Daargelaten de vraak of het voor een orkest juist is, telkens onder een andere dirigent te spelen, het moet gezegd, dat het tot grote hoogte hoogte kwam m de door Kurt Masur samengestelde fragmenten uit het avondvullende ballet „Romeo en Julia" van Sergei Prokowjew, een maal een van de meest vooraanstaande Russische componisten, zonder be-1 Silvia Marcovici paald een „vernieuwer" geweest te zijn. Daarvoor zijn de invloeden van illustere voorgangers als Moessorgs- ki, Tsjaikowsici, Raohmaninow e a. te evident. In deze hevig contraste rende reeks, waarin hoekige, moto rische ritmiek en uitbundige, meer malen te vermoeiend werkende luid ruchtigheid afwisselen met lyrische dan wel mysterieuze lyriek, terwijl cf? neiging naar het groteske, méér dan het romantische, telkens naar voren dringt, kon Masur zich ten volle uitleven Ondanks de briljante orkestklank in deze met meesterhand geïnstrumenteerde partituren, die voor Kurt M?.sur vermoedelijk „pa rade"- of trek?—paarden zijn, heeft hij toch nietk unnen voorkomen, dat zicih een gevoel van langdradigheid bij ons opdroog. Maar dé.t was niet zo zeer de sahuld van de dirigent, meer die van de componist. Gelukkig is deze serie dan ook niet „avondvullend" geweest Th. J. Hannema. llllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll'llilillllllllllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllllllllllllllllllll DEN HAAG (GPD) Tijdens het Duitse staatsbezoek aan ons land hebben minister Luns en de Westduitse minister Scheel over leg gepleegd en zijn het eens ge worden dat de EEG een tijds limiet moet stellen ten aanzien van het tijdstip waarop onder handelingen met Londen moeten beginnen om tot toetreding van Engeland te komen. Men wil tot een tijdslimiet komen, zonder een preciese datum te noe men. De twee landen wensen tijdens de komende topconferentie indien mogelijk een limiet te stellen voor een begin van de onderhandelingen, dat wil zeggen dat men wil vastge steld zien, dat de voorbereidingen voor de toetredingsv-xirbereidmgen met Engeland 'n bepaalde tijdslimiet niet overschrijden, aldus minister Scheel. Minister Luns verduidelijkte dat hij en zijn Duitse collega over nog veel meer dan alleen de uitbreiding van de EEG en de komende topcon ferentie van de Europese markt had den gesproken. Namelijk ook de kwestie-Griekenland en de proble men rondom de toetredingswens van bijvoorbeeld Oostenrijk en Zwit serland tot de Europese economische gemeenschap. De Nederlandse minister verwacht te dat het regime in Athene een ver rassing te wachten zou staan tijdens de komende zitting van de Raad van Europa in december, maar wei gerde dat te verifieren. Men ver wacht dat Griekenland uitgestoten zal worden. Uiteraard waren beide bewindslie- den het erover eens dat uitbreidding van de Europese gemeenschap reke ning zou moeten houden met de agrarische en financiële belangen1 van niet alleen de huidige leden van de gemeenschap maar ook van de „toekomstige", zonder dat een ver dere precisering van die problemen plaatsvond. Tenslotte achtte minister Scheel en de hele Westduitse delegatie diep onder de indruk waren van het zijn plicht te verkondigen dat hij de ontvangst in ons land. dat zoveel had ondervonden van het Duitse volk gedurende de recente ge schiedenis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 13