De musicus moet nu ook kunnen acteren Mammoetconcert in Rai CAMBRIDGE TED HEA TH OVERLEDEN «f rook rustig...en alleen voor uw plezier - Cambridge Triple-filter1 en qiótere ragramma Leidenaar exposeert LEIDSCB DAGBLAD PAGINA 5 HILVERSUM (GPD) Film en nziek lijken twee vormen van amst, die elkaar slecht kunnen gdragen. Cineasten hebben ^it veel kunnen doen met de ■^ek als onderwerp voor hun ^s. Hoe dat komt. Film kent 101 grenzen, is niet gebonden ju de factoren plaats, tijd en mdeling is daarom ook abso- iut niet verwant aan de tele- kent geen plattegrond, stoelt op een opeenvolging jn speciaal te maken beelden, lecomponeerd" als woorden in en zin. Muziek en daarmee is geen ptrerende, begeleidende film- miek bedoeld, maar muziek als ject voor een film, kent die vrij- ttd, die de cinema kenmerkt, ut. Muziek is door de uitvoering tun geketend aan de factor van handeling, het gebeuren. En f/i lott NOS-televisieregisseur ■ei Bosman, specialist in het aken van programma's over :iek, naar de filmische vorm it verlegen glimlachend, zorgvuldig n woorden: [devisie in zijn oorspronkelijke ge- ante is of het totaalbeeld of een uit dat totaalbeeld van een ge- urtenis. Een klassiek concert kan urom, als je rekening houdt met oorspronkelijke vorm van televi- nooit meer dan een reportage ïden. Het beeld op het scherm is Het en alleen ontleend aan het po- imgebeuren. het beeld in zijn beste m kan nooit méér dan dat zijn. Vijf tot zes jaar geleden kon je et deze vorm nog voltreffers sco- Dat bleek uit de eerste tv-repor- ;e, die van de jaarlijkse Mattheus- Naarden werd gemaakt. red Bosman: liet brein aehter „Toonbeeld* eerst rechtstreeks met deze „grote" uitvoeringen verbonden Goed, terug naar het reportage idee voor het klassieke concert. In Nederland hebben we eigenlijk alleen programma's van Ben Mettrop met het Kunstmaand Orkest. Uit gangspunt voor deze program ma's was, dat de klank voorop stond en het beeld daarvan niet mocht af wijken. Dit klinkt negatief, akkoord. Als Je 't positief stelt, moet het zijn: het beeld moet de kijker-luisteraar naar de klank toebrengen. Je kan niet zomaar als regisseur de melodie nalopen, het gehele orkest door. Je kweekt dan onrust en bent in dis harmonie met het gespeelde werk. Maar wat moet je dan doen? Voor mij is hét uitgangspunt het in beeld brengen van de constructie van de partituur, het beeld koppelen aan een thema of motief. Het gevaar is dan echter, dat muzikaal geschoolde mensen, nadat ze je programma's een paar maal hebben gezien, tevo ren weten wat je gaat doen. Het grote probleem van klassieke concerten op de televisie is natuur lijk van academische aard: de com ponisten hebben nu eenmaal niet Ik heb nu net Toonbeeld II ge- deze muziek geaccentueerd. In Ame- maakt met het Promenade Or kest. Het wordt woensdag «van avond. red.) uitgezonden. Ik heb drie soorten van shots gemaakt en die worden in de uiteindelijke montage verwerkt. Ik heb daarvoor wel het Groot Omroepkoor en het Prome nade Orkest uit elkaar gehaald. Ik heb groepjes gevormd, die ik op tel- rican Salute van Morton Gould staan de blazers centraal. Daardat zij in sporthemd spelen en ik veel met lichteffecten werk. wordt het effect er één van een bandshow. In The White Peacock van Grif fiths heb ik een paar musici in een kring gezet en hen van binnenuit be licht: aaardoor krijg je besloten kens andere plaatsen en in andere heid van een salonuitvoering. En dan opstellingen heb gefilmd: een ma nier van werken. die voor de radio musici volkomen nieuw was. Ze moesten voor het eerst in hun loop baan acteren of zelfs alleen maar als object fungeren Toonbeeld II is voor mij geen con cert geworden, maar een concert- film. Alle effecten heb ik uit de uit voerenden gehaald. Met één uitzon uit Prins Igor van Borodin, waar in het koor, weer van bovenaf ge filmd, een menigte suggereert, wat dan weer inhaakt op het volkse in deze muziek". Artiest voor de tv geschreven! Dus moet je ra in~ de' maandelijkse als regisseur zoeken naar de dyna- klassieke concerten„Toon- miek. de beweging in de muziek en gli" de traditionele televisie- deze beweging in beeld brengen. Be rm verlaten en „Concertfilms"'angrijk is dan ook. dat je niet alleen i!s hij te zeil noemt, maken, de muziek kent. maar meer nog de mensen de dirigent, de solist en Hoe gaat hy dat doen? Bosman, hun interpretatie van het gespeelde «erover gekamd grijzend haar. werk kent. Met andere woorden, je a bril met halve glazen bungelend hebt als regisseur dan meer met het een kettinkje om zyn hals, kiest, gebeuren dan met wat aan dat ge beuren ten grondslag ligt, te maken. Ik noem als voorbeeld het Beethovenconcert door Menuhin met het Concertgebouworkest onder Haitink. Ik ken de opvatting van Menuhin over Beethovens vioolcon cert. Ik heb hem het meermalen ho ren spelen en ik weet. dat hij het niet als op de voorgrond tredende so list. maar meer vanuit het orkest speelt. Dus heb ik Menuhin ook in myn reportage als orkestlid behan deld. Ik liet hem vaak uit het beeld en het langzame tweede deel heb ik voor driekwart in een totaalbeeld van de gehele zaal. zonder camera verandering. op het scherm gebracht. Ik kreeg daramee de grote verstil- regisseerde voor de" AVRo" "die "Vd= muzifk f Iptoge. die hoogste waardering het beeld: uit de reacties later bleek, ooit ooor een tv-programma dat 2°®° zat- Nederland behaald: de beroemde j Die reacties overigens zijn enorm i man show van Toon .Hermans belangrijk voor me. Ik bedoel, ik rd met een tiende punt geklopt! J heb geen rechtstreeks contact met begrijp overigens best. dat hoe lo- het publiek en ik weet nu eenmaal. dat ik van een massamedium ge bruik maak. Wat ik ook doe. ik moet de taal van de massa spreken. Uit de reacties moet ik weten of men my ook verstaan en begrepen heeft". Is er geen weerstand bij de music tegen deze manier van werken? Fred dering: in de ouverture Die Lustige Bosman: „Best mogelijk, maar daai Witwe van Lehar heb ik vierentwin- heb ik niets van gemerkt. Volgens mij tig dansers gebruikt, van bovenaf is de omroepmusicus allang uitge- gefilmd. Het was de enige manier om keken op de reportagevorm. Acteren de wervelende walsvorm in beeld te gaat tot het vak behoren, let maar brengen: dat kreeg ik niet uit het I op. als streks de videotape-televisi? orkest. j op de band. af te draaien op je ei gen televisietoestel, even gemeengoed Voor elk werk heb ik een aparta gaat worden als pickup en bandre vorm gekozen, die aansluit by de corder. Een goede musicus is een ar- muziek. Voor Lehar een rose belich- tiest en als hy een conceptie ziet in ting de uitzending is in kleur* de dingen, die hij op last van een met het orkest in rok gekleed. Voor tv-regisseur moet doen. als hij wee' Tzigane van Hugo de Groot met als dat er een vakman met hem ook solist de klarinettist Frans de Jong vakman bezig is. dan schenkt hij één shot met een rijdende camera, zyn vertrouwen en vindt het heie die het razendsnelle en virtuoze in maal niet erg object te zyn". FRED BOSMAN concertfilms Evenement voor popliefhebbers: Dd die reacties ook waren ik onbescheiden genoeg om te zeg- n dat ik een fijne, poëtische vorm tor myn reportage koos de ac- iliteit in die waarderingscijfers d waanzinnig grote rol heeft ge- eeld. De kijkers waren voor het Filmen er De toonbeeld-concerten? „Ja, in de ze serie willen we van het podium- gebeuren afstappen. We gaan in de studio werken en we gaan filmen, let wel filmen, met de televisieca mera's. Een andere benadering dan in het medium tv gebruikelijk is en daarom ook een totaal ander resul- LQNDEN (AP) Ted Heath, die taat. We werken niet meer met plat- op straat de trombone bespeel- tegronden, maar met verticale beel- om vervolgens de grootste band- den. Om van, de begrenzende factor der van Engeland te wordan, is „handeling" in de muziek af te ko teren in de ouderdom van 67 jaar men. hebben we de playback moeten 'leden. Zijn gezondheid liet al vijf gebruiken. ar te wensen over. Hij is bezweken i Eerst de muziek op de band in de b de gevolgen van een longontste- gebruikelijke podiumopstelling en P- daarna de beelden maken, shot vormde zyn eerste band in voor shot. Sfeer en karakter van de Tien jaar later stond hy bekend muziek staat nu voorop. Het pro- mr. Music. Van zyn produktie gramma wordt niet meer vanuit het rten 12 miljoen grammofoonpla- gebeuren, maar vanuit de muziek ge- per jaar verkocht. I maakt. Poppresentator Rikki Farr. ADVERTENTIE triple-filter® TRIPLE de milde sigaret met het 3-voudige filter eerste fase: een speciaal bewerkt estron-filter dat tegenhoudt wat niet voor U bestemd is tweede fase: ïctiverende minerale bestanddelen die de rookstroom Intensief zuiveren derde fase: een laatste, puur-wit filtersegment dat de zuivering waakzaam afrondt en de echte Cambridgesmaak volledig onbelemmerd aan U doorgeeft FILTER® menthol king size Registered Trade Mark Het Cambridge filter to het eerste Triple-filter® ter wereld en lede bekroning vat de meest geavanceerde onderzoekingen, dto de wetenschap tot nu toeop dit gebied gedaan h. AMSTERDAM (GPD) De Am sterdammers Mark Leser (26) en Martijn Hasebos (21) willen Neder land een p?D'rtiva' !tnb:cden dat herinneringen moet oproepen aan de spectaculaire serie concerten die popgroepen en -zangers laatst op het Engelse eiland Wight gaven. De jongens hebben voor de organisatie de N.V. Harewood-i eer opgericht en gaan werken onder de naam „De rode olifant". Het evenement is geprogrammeerd op zondag 21 december in de Euro pahal van de nieuwe Rai. Het moet van 's-ir.iddags 12 tot 's nachts twee uur duren en de toegangsprijs is 25 gulden. Het is Hasebos' en Lesers pl&n minstens tien Engelse en Ame rikaanse gnoepen te laten oresente ren door de Engelsman Rikki Farr die het Wight-festival organiseerde Er zyn onderhandelingen gaande met Blodwyn Pic. Moody Blues. Ten Years After. Tom Paxton, de nieu we Manfred Mann-Group. Procol I Harum, Heaven, dr. John, en de eni- j ge Nederlandse groep Ahora Madza. De Bonzo Dog Band. volgende week in het Amsterdamse Concertgebouw zal er 21 december ook by zijn net als de broer van de presentator Gar- Farr. Komende zondagnacht treedt hy in Carré samen met Heaven en Cubv and the Blizzards voor het eerst In Nederland op. Het is de bedoe ling dat tussen de optredens van de groepen, (door bijna 200 luidspre kers te horen» de underground disc- iockey Jeff Dexter stereoplaten in de Rai zal draaien. Er zullen v»x>rts tal van eet- en drinkkraampjes staan Met de gemeente Amsterdam wordt onderhandeld om de oude Rai j als slaapplaats in te richten voor meisjes en jongens die 's-.iachts niet meer naai* huis kunnen reizen. Het organisatiebureau stelt wat voorbarig „dat er uiteraard aan het mammoetconcert zal worden ver diend". Dat geld zal dan worden vastgezet om er over ruim een jaar winkels van te openen waar voor delige artikelen die ,jn" zyn bij jon ge mensen, verkocht zullen worden. Eventuele winst zal worden be stemd voor het fonds World Freedom rf Hunger" Dat fonds werkt zelfstan dig en wil hongersnood lenigen m landen als India. Mogelyk zal wor den samengewerkt met het Unicef. Ook de rtv-rechten —de VPRO heeft de hele toestand geclaimd zouden naar het anti-honger fonds gaan. Leser en Hasebos stellen zich voor vanaf volgend Jaar concerten „tegen inkoopsprijs" tc gaan organiseren o m. met Melanie, Captain Beefhaert Roland Kirk, Tim Buckley en Jethro Tuil. De Amsterdamse plannenma kers hebben voor 1970 meer grote dingen in het hoofd. Zo heeft presentator Rikki Farr het voornemen volgend jaar weer een Island oi Wight-festival in el kaar te zetten en dat feset voor het naar New Ycrk zal gaan in samen werking met de Amsterdamse N.V. ook in Nederland te presenteren. Is dat net als het „long run con cert" ook niet een wat riskante zaak voor Nederland? Farr: „Als je er varing hebt heb Je geen moeite met ht+ organiseren van dergelijke gro te festijnen. NEDERLAND I 5.00 - 6.50 7.00 7.07 7.31 8.00 8.20 8.30 8.35 10.10 10.50 10.55 NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 8.00 8.20 8.45 9.25 10.05 10.10 Voor de kinderen (KROi De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Kenmerk: de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (CVK/IKOR/RKK) Journaal (NOS) Uitzending Binding Rechts (NOS) Uitzending Stichting Socutera (NOS) Requiem voor een zwaargewicht, speelfilm (NOS) Toonbeeld: Promenade-orkest en Groot Omroep koor: amusementsmuziek NOS) Journaal (NOS) Apolio 12: overzicht van de laatste gebeurtenis sen. in kleur (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) MIK; muzikaal amusementsprogramma (KRO) Journaal (NOS) Politie New York. tv-serie, in kleur (KRO) John Lennon's Honeymoon, filmreportage, in kleur (KROt Zelf doen: adviezenrubriek (KRO) Journaal (NOS) Levende filosofie les 7 (NOS) Een van de laatste daden van Emma Peel was te trachten, een collega die aan geheugen verlies leed via een reactiespel letje met woorden zjjn herinne ring terug te geven. Eerder op de avond deed Henk Neuman hetzelfde met president Heine- mann van West-Duitsland. aan het slot van een documentaire, die deze president deed kennen als een honorabel man. Op het woord „dienstweigering'' rea geerde Heinemann met „daar stem ik mee in". Uit zyn rede b'i de herdenking van de aan slag op Hitier op de 20ste juni. bleek nog eeas dat zijn geheu gen niet met een woordspelletje opgefrist hoefde te worden, zo als in „de wrekers". Zijn posi tieve en tegelijk realistische stellingname bewees hy m.i. het beste in het citaat van Al- bert Camus dat hij gaf: „We kunnen misschien niet verhinde ren dat kinderen gekweld wor den. maar we kunnen wel het aantal kinderen dat gekweld wordt verminderen". Od welke manier we dat kun nen doen werd in ..AVRO's Te- levizier" uit de doeken gedaan, hi de vervolgreportage over Biafra. Er is voedsel en er zijn medicijnen nodig, daarvoor zijn vliegtuigen nodig die ze vervoe ren en daarvoor is weer geld nodig, veel geld. U kunt dat storten op giro 400. Biafrahulp. Utrecht. Dat er inderdaad veel geld nodig is is moge blyken uit het bedrag dat tot nu toe met die voedsel vluchten ge moeid is geweest, gedurende ongeveer een jaar: 100 miljoen dollar. We hoorden het een en ander over akties. drs. Den Uyl vond dat de regering meer kan doen en dat de Labnur-regering ernstig te kort schiet en na tuurlijk kregen we ook nog de mensonterende scharminkeltjes te zien. die in Biafra onder de schuilnaam kinderen een soort leven rekken, dat niet meer van deze wereld is. Volgende week dinsdag zal Televizier nader ingaan op de politieke aspecten van 't Biafra- conflict. Ik ben dan ook wel een beetje benieuwd naar de hulp van de Afrikaanse landen, zo niet aan Ojoekwoe en zijn poli tiek. dan toch aan het stervende deel van de Afrikaanse bevol king in Biafra. Niet dat bij het eventuele ontbreken van een dergelijke hulp de noodzaak van de westerse landen om hulp te bieden vermindert integendeel natuurlijk, hoe minder hulp er geboden wordt, hoe meer hulp er nodig is), maar het lijkt me gewoon interessant om te weten. Hiermee hebben we de belang rijkste programma's van de „snorrepot" van gisteren (zoals Albert Mol de televisie in „ver slag op dinsdag" noemde) wel gehad. Tom Jones gorgelde nog een programma bij elkaar, wat met medewerking van Peter Sellers en de negerconferencier Richard Pryor wel lukte, kreeg ik de indruk, al had ik natuur lijn aandacht vooral by „de wre kers" om afscheid te nemen van Emma Peel en te kUken of haar opvolgster Tara King er mee doorkan. Het leek me wel. al lijkt ze meer dan Emma Peel op Her mi en Timmerman. Overi gens geloof ik dat de rol van Emma of Tara voor deze serie niet essentieel is. «omdat er in zeker opzicht toch sprake is van niet-bestaande toestanden met niet-bestaande figuren, waarin Steed en Emma weliswaar de menselijkste figuren waren, maar waarin met name Emma respectievelijk Tara niet zo'n uitgesproken persoonlijke rol vervullen als byv. de vrouwelij ke partners in ..hy en zy" of in- dertyd de Dick van Dvke-show. Nico Scheepmaker Pauze inzake Gibraltar Spanje en Groot-Brittanië zyn overeenge komen de kwestie-Gibraltar tydens de lopende zitting van de Algemene Vergadering der Ver. Naties niet ter sprake te brengen. WOENSDAG 19 NOVEMBER Hilversum 1, 402 ni VARA: 18.00 Nws. 18.11 Act 18 20 Uitz. van D'66 18.30 Stereo Klink Klaar - zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Bultenl. weekoverzicht. 19 45 Ste reo: Tango rumba ork. met zangsol 20 00 Licht Instrumentaal trio 20.30 Stereo: dansork. en sol. 20 56 Crema tie voor iedereen mogelijk: gesprek ken. 21.15 Pop-eye: muzikale show 21.45 Nou. en actueel satirisch progr. 22.10 Country en western muz. 2230 Nws 22 38 Meded 22 43 !ct. 22.55 Stereo: Mod. Austr. kamermuz. (gr.) 23.20 - 24.00 Nws Hilversum 2. 298 m NCRV 18.00 Country and western rubr 18 30 Nws. 18 41 Act NOS: 19 00 Openbaar Kunstbezit 19.10 Opvoeding van de wieg tot bet graf?, discussie .9.35 Geen onderdaan maar burger: een reeks uitz. over de staatkundige voor blinden en slechtzienden 20.00 portage van 't laatste kwartier van de eerste helft v d. voetbalwedstr Schot - land-Nederl. 20.15 Stereo: Concertge- bouwork. en sol klass en mod muz. In de pauze: 21.08-21.33 Verslag laat ste fase van de voetbalwedstr. Schot- land-Nederl Aansluitend: beschouwing eerste helft voetbalwedstrijd AJax- Ruch Corzov. 22.15 Nabeschouwing voetbalwedstr AJax-Ruch Chorzov. 22.30 Nws. 22.38 Parlementsoverelcht. 22 45 Stereo: X. een sprong ln het duister 23.56 Nws. 2400 donderdag 10.30 Apollo 12: rep van de tweede maan wandeling DONDERDAG 20 NOVEMBER Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7.20 Stereo: Lichte gram,muz 8 00 Nws 8 11 Radlojourn 8 20 Stereo: Lichte gram.muz. (8.30-8.33 De groen teman) 8 50 Morgenwijding 9 00 ste reo: Klankjuwelen (gr) 9 36 Water standen 9 40 Schoolradio 10 00 Voor de kleuters 10.10 Arb vit. (gr (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12. progr voor de vr. (11.55 Beursber 12 30 Sportre- vue 13 00 Nws. 13.11 Radiotourn. 13 30 't Muzikantenuur: I. Viool en plano: klass. muz. II Radiokoor Nederland se koorcomposities III. Intern. Harpw Breukelen: mod. muz. IV Planorecital klas6. muz. 14.30 't Is Historisch: progr over geschied 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala: I. Fluit en plano: klass en seml-klass. muz. I Bariton en plano: klass. lied III. Licht Instrumentaal kwartet met zang IV Accordeonmuz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min lichte gram muz, voor de tieners 17.30 Voor de Jeugd. 17.55 Meded Hilversum 2. 298 m. NOS: 00 00 Apollo 12: rep van de tweede maanwandeling 10 30 Stereo: Muz uit de Barok (opn.) KRO: 11.00 Nws 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded NCRV: 12.00 Los-Vast gev p rog ram- ma (12 26 Meded. t.b.v land- en tulnb 12.30 Nws. 12.41 Act.) 14.00 Stereo: The I Kilima Hawalians Show. 14.30 School radio 14 50 Stereo A'dams Kamerork i (gr.): oude muz. NOS: 15.00 Apollo 12 rep vertrek van de maan 16.00 Nws. NCRV: 16.02 Herv mlddagd NOS 16.30 Meer over minder: een program ma met meer Inform over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden NCRV: 17 45 Sportact. Hilversum 3. 240 m. NCRV: 9 00 Nws. 9 02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luis teraars van nu 9.20 Zzzoef. licht Instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10 03 Muz. bij de koffie i 11.00 Nws NOS 12.00 Nws. 12.03 Herman Stok: Pop- Sllck KRO: 13.0 Nws 13 03 Act 13 08 TNT: muz van één tot twee 14 00 Nws 14 02 Pop-In; gezellig aanplaten. 15.00 Nws. 15 03 Holster: pop- en country- muz. 16 00 Nws 16.03 lORRRrrr. hitparade 17.00 Nws 17.02 Act. 17.07- 18.00 Draaljyofdraallk: verz.pl .progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland NOS: 06 15-11 40 KI Apollo 12 rep van de tweede maanwandeling NOS NOT: 14 00-14.50 Schooltelevisie NOS 18.50 KI De Fabeltjeskr. NOS: 19 00 Journ, VPRO 19 07 Ber uit de sa menleving. met o.a. Zendtijd inclusief de korte speelfilm Surprise. Surprise NOS: 20 00 Journ VPRO- 20.20 Ber uit de samenleving 20.30 KI Oerard Cox - d'rln getrapt. schowprogr. 21.15 KI De Revolutie van Lyblë film- rep. 22.00 Sexuele opvoeding ln Zwe den filmrep NOS 22 30 Journ. 22 30 KI.: Apollo 12: overzicht van de laat ste gebeurtenissen Teleac: 22 45-23 15 i Organiseren en Leiding geven lea 8. herh. I Nederland II NOS: 18.50 KI.: De Fabeltjeskrant I NOS: 19 00 Journ 19 03 Scala: Inform progr. 19.30 Van gewest tot gewest noi 20.00 Journ. Tros: 20 20 Tros-Toto: wedstr.spel 20.40 Woodhouse hartewen- sen: muz progr 2105 KI De zeven Zeeën II De Poolzeeën. filmrep 21.55 Oscar Peterson speelt CVK/IKOR 22 20 Vragenreeks 8 Agressie: Apen rots NOS: 22.50-22.55 Journ. LEIDEIN In de Scheven ingse galerie Cojear. exposeert van 22 no vember tot 15 december de Leidse kunstschilder Gerard de Wit. Be halve schilderyen zyn er tekeningen van De Wit te zien. De tentoon stelling is dagelijks geopend van 9 tot 22 uur. De opening is zaterdag middag as.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5