De stem achter meneer De Uil,
Willem Bever en Momfer de Mol
a
KamerdueV in de
Leidse Schouwburg
a]s je trouwt
is een paar
honderd gulden
extra
altijd
meegenomen
Frans van Dusschoten
sparen-
verstandig
en
handig
en cjióteren
itiiiimi j de énige zeem.
zonder 1/11P f| d die uitgekookt kan worden en
zorgen
bestand is tegen wasmiddelen
programma
DINSDAG 18 NOVEMBER 1589
LETOSCH DAGBLAD
PAGINA 5
NEDERLAND I
CASTRICUM (GPD) De man, of liever gezegd de stem,
ichter Jacob de Uil, Willem Bever het kijkbuisdier met het
fiekkeloze Rotterdamse accent Droes de Beer, Plons de Kik
vors en Momfer de Mol, creaties uit de tv-strip „De Fabeltjes
pint", heet Frans van Dusschoten. Zijn beroep: imitator. Meer
^rsonalia: 36 jaar geleden geboren in Amsterdam, vader van
[O-jarige Yvonne en 3-jarige blozende Brigitte, en woonachtig
Castricum in een nieuwbouwhuis, waar het goed koffiedrin-
ien is.
In de succesvolle kinderserie, die
ui veel volwassenèn weet te boei-
0, kreeg hij in eerste instantie de
Uffli van Jacob de Uil toegewezen.
Toen de afleveringen van CharuDwski
flmprodukties in een verder gevor-
j>rd stadium kwamen, of beter ge-
ggd meer dieren het Grote
5® als woonplaats kozen, werd van
Tan Dusschoten's stem dankbaar
efruik gemaakt. Daarnaast onder-
■j,g de Uil een metamorfose. Hij
rapte af van zijn moralistische on-
krioontje.
Prans van Dusschoten is er blij
ree. ,Jk hield niet zo van dat mo-
jslgedoe. Vrij schoolmeesterachtig,
b een tijdsbestel van vier minuten
pt volgens mij geen sterk didactisch
tje. Het moet een leuk program-
jt blijven".
Am 350 afleveringen van de Fabel -
rskrant werkte de imitator mee.
bü behoren 35 afleveringen, die
uitgezonden moeten worden. De
Eeedure is als volgt: de stemmen
Co Van Dusschoten, Elsje Scherjon
t Ger Smit zijn ingeblikt. Een-
■aai in de week gaat het drietal
Er Amsterdam, waar in de werk-
iimten, van Thijs Chanowski zes
[leveringen worden opgenomen. Op
stemmen wordt de film gemaakt
volmaakte synchronisatie is het
Itaat daarvan. Dit proces vereist
Ke) precisiewerk. Aan één afleve-
iag wordt door de filmers de gehe-
ag gewerkt. Frans van Dusscho-
vindt het een geweldig systeem.
De Fabeltjeskrant lijkt een lang
ftea beschoren. Het kleine knipoog-
naar de volwassenen, leverde een
te verwachten aanhang op on-
deze categorie. Met het gevolg
ugere eisen van de vele medewer-
ss, zowel vóór als achter de scher-
met betrekking tot het af te
teren produkt. Ondanks het suc-
srijke bestaan van de serie wordt
mei volgend Jaar voor onbepaal-
tijd gestopt. Misschien definitief.
Prans van Dusschoten„Ik ge-
sf, dat Chanowski dan weer iets
iters in petto heeft. Het stoppen
zich vind ik niet erg. Je kunt
roon niet te lang op een bepaald
ïees door blijven voortborduren,
armee wil ik beslist niets ten
rade zeggen van schrijver Valke
er. Begrijp me goed. Hij zit vol
eeën. Hy heeft nog wel stof voor
t Jaar"-
Van Dusschoten, pratend met een
duidelijk Aijisterdams accent
„mijn privé-stem", verdient zijn bo
terham niet alleen als stemmetjes
man bij de Fabeltjeskrant. Hij staat
ingeschreven bij wel 35 feheaterbu-
reau's in Nederland. Op verzoek
treedt hij op als gastheer-conferen
cier. Niet langer dan twintig minu
ten. Zijn repertoire: 61 stemmen van
bestaande personen, zoals Ome Kee-
sie, Paul Vlaaderen, Wim Sonneveld,
Toon Hermans, Luns, Jules de Cor-
te, Walden en Muyselaar.
Heeft hy wel eens reacties ont
vangen van de nagebootste persona
ges?
„Even nadenken. Oh ja, Sonne
veld zei zoiets van: ik kan er niet
over oordelen. Beleefd hoor. Volgens
mij dacht hij dat lijkt nergens op.
Jules de Corte, die lk een keer na
deed voor de radio is er ingevlogen.
Hij had de radio op een zacht
pitje staan en dacht: verrek, dat
ben ik. hoe kan dat nou, ik ken dat
liedje niet. Bij de afkondiging hoor
de hij, dat ik het was. Hij vertelde
het me later".
Al vijf jaar lang heeft de imitator
een eigen gezelschap met het Cock
tail Trio, Toby Rix, Las Estrellas en
andere artiesten. Een avond in de
week brengt hij met dit gezelschap
amusement de kazerne in.
Van Dusschoten kreeg in 1960 bij
de AVRO-radio een eigen program
ma. getiteld „Kijk nou 's even". Het
werd eens per veertien dagen uitge
zonden. „Kijk nou 's even" ging een
zomerseizoen lang mee.
Televisiewerk doet de imitator vrij
incidenteel. Hij hoeft niet zo no
dig voor het scherm. „Het prettig
ste systeem vind ik een tv-optreden,
zoals Hermans die geeft.
Toon geeft keurig een Ingespeelde
voorstelling weg. Kan ik niet, hoor.
Ik ben veel te zuinig op mijn reper-
6.50 De fabeltjeskrant (NOS)
7.00 Journaal (NOS)
7.07 De dwaze wereld van Tommy Cooper, tv-serie
(KRO)
7.32 Verslag op dinsdag (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Brandpunt-special: programma rond de DuRse
president Gustav Heinemann (KRO)
9.10 De Wrekers, tv-serie, in kleur (KRO)
10.00 Music, music, music: muzikale show, in kleur
(KRO)
10.45 Journaal (NOS)
10.50 Apollo 12: overzicht van de laatste gebeurtenissen,
kleur (NOS)
11.00 Schaken voor beginners les 7 (NOS)
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7.30
8.00
8.20
9.10
10.00
10.50
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Peyton Place, tv-feuilleto» (AVRO)
Journaal (NOS)
Strange Report: Granaat „verandering tot elke
prijs", tv-film in kleur (AVRO)
This is Tom Jones, showprogramma, in kleur
(AVRO)
AVRO's Televizier (AVRO.
Journaal (NOS)
toire".
Plannen
Toch zijn er grootse plannen.
Van Dusschoten gaat volgend jaar
in een „goed opgezette show met eni
ge Nederlandse topartisten" werken.
Veel mag hij er nog niet over zeg
gen. Hij noemt het een „vreselijk
waagstuk" van twee theaterbureaus,
die in fusie zijn. Zelf gaat hij in
de revue scènes spelen. Het wordt
een aangelegenheid, die hem al zeer
lang na aan het hart ligt.
Frans van Dusschoten leest zijn jonaste dochter voor uit de Fabeltjeskrant.
ADVERTENTIE
Dat kan als je zo vroeg mogelijk begint te sparen
met de Zilvervloot. Wanneer je er mee kunt beginnen?
Op iedere werkdag tussen je 15e en 21e verjaardag;
oud-militairen zelfs tot en met 23 jaar.
Je spaart 6 tot 9 jaar een bedrag van ten minste f 30,- en
ten hoogste f 300,- per jaar. Na afloop van de spaarter-
mijn (bij huwelijk al na ten minste 3 jaar sparen) ont
vang je over de totale inleg plus rente een belasting
vrije premie van 10%.
Wie bijv. 9 jaar f 25,- per maand inlegt, krijgt maar
liefst 'n dikke f 3.500,- terug (f 2.700,- inleg, zo'n f 500.-
aan rente plus een premie van ruim f 300,—). Daar kun je
heel wat mee doen!
Vraag een brochure aan het Ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting be
zitsvorming, Postbus 51, Den Haag.
LEIDEN Wie zei ook al weer
dat de ene mens de ander een
wolf is? Het lijkt er verdacht
veel op, dat de 43-jarige Zwitserse
schrijver Martin Walser deze stel
ling met zijn „Zimmèrschlacht"
heeft willen verdedigen. Het hu
welijk is een serieus duel, laat hij
één van de twee huwelijkspart-
ners in dit wrange stuk, waarvan
het thema een opvallende over
eenkomst vertoont met Albees
„Wie is bang voor Virginia
Woolf?", nadrukkelijk zeggen.
Walser klinkt het ja-woord
van bruid en bruidegom onheilspel
lend in de oren. Voor hem moet de
trouwdag geen idylle zijn maar het
begin van een verschrikkelijke
veldslag, van een wreed kat-en-muis
spelletje. Lichamelijk geweld komt
in Walsers indringende stuk, dat
oorspronkelijk als hoorspel is ge
schreven. nauwelijks voor. In een
beschaafd gezin slaat men elkaar nu
eenmaal niet gauw omde oren.
Neen, de agressie van Walsers ech
telieden uit zich meer in een eeu
wigdurende woordenstrijd, die op
leugen en bedrog is gebaseerd en
psychisch steeds moeilijker vol te
houden. En tochWalsers „Ka-
merduel" gaat, zou men kunnen zeg- j
gen. over een kapot huwelijk dat
maar niet stuk wil. Er blijft. alle j
sleur en alle ellende ten spijt, dat j
wankele fundament van het op el
kaar aangewezen zijn, het niet bui
ten elkaar kunnen. Er is soms ook dat
ene moment van elkaar in alle wan
hoop willen opvangen, dat ene ogen
blik van een verzoenend gebaar. De
helden raken op de lange duur toch
wel een beetje vermoeid, kennelijk.
Psychologisch gezien is Albees Vir
ginia ondanks de rauwe taal veel
subtieler, zowel wat uitwerking als
milieutekening betreft, op papier ge
zet dan Walsers brok cynisme. Wal
ser heeft een recht-toe-recht-aan-
6tuk geschreven zonder zich te ver
diepen in allerlei nuanceringen. Als
maatschappelijke instelling is het
huwelijk een onding en daarmee bas
ta! Dat probeert hij de mensheid
in eerste instantie duidelijk te ma
ken. Het Leidse K en O-publiek, dat
gisteravond aan Walser in de
schouwburg de voorkeur gaf boven
Couperus op de beeldbuis, mag dan
wat gedeprimeerd huiswaarts zijn ge
togen. het heeft in elk geval een
knap stuk dialcog kunnen volgen In
hoeverre Walser als schrijver origi
neel genoemd kan worden, het heeft
weinig zin daér over uit te weiden.
Feit is. dat deze auteur een groot to- j
neelinzicht heeft en er succesvol mee
weet te werken. Frans Vorstman en
Elisabeth Hoytink van de toneel
groep Centrum, die zoveel moderns
In haar repertoire doet, zijn in staat 1
gebleken om de spanning van Wal
sers woordenduel bijzonder voelbaar
te maken. Frans Vorstman geeft een
schitterende typering van de
lummelige leraar aardrijkskunde, die
zich als man zo graag wil laten gel
den maar steeds weer terugvalt op
zijn eigen onmacht, op zijn eigen
Bulligheid. Elizabeth Hoytink is ont
roerend in haar pogingen om na
twintig jaar huwelijk nog een klein j
I beetje hartstocht bij haar partner- I
I voor-het-leven op te wekken, pogin- j
gen, die uiteraard nergens toe leiden,
temeer niet omdat ze geen kans ziet
rich zelf eens te verliezen. Tezamen
vormen zij een briljant paar, dat op
weergaloos boeiende manier gestal
te geeft aan die twee meelijwekkende
door de huwelijkssleur murw gesla
gen figuren van Martin Walser, twee
naakte apen, elkaar en zioh zelf ver
nederend, zonder >rok maar één
kans op een spettertje geluk. Peter
Oosthoek heeft de regie, geheel in
overeenstemming met de aard van
het stuk, strak gehouden, hetgeen de
vaart er in houdt. Een prestatie te
meer omdat de handeling in dit ge
val tot een minimum is beperkt. De
benauwende atmosfeer, die een mis
lukt huwelijk onverbiddelijk op
roept. blijkt in het bedompte burger-
mansinterieurtje van Lou Steenber
gen uistekend tot haar recht te zijn
gekomen. „Centrum" verdient hulde
dit stuk van de waarheid, hiDe naar
ook, op haar repertoire te hebben ge
nomen. Ook vanavond is deze toneel-
produktie in het theater aan de Ou
de Vest te zien.
Pieter G. Rosier
ADVERTENTIE
7nrnpn V 11U U U hpctonH ic tprmn uiacmirirtplpn
Vanavond op de televisie de
laatste aflevering van „De Wrekers",
waarin Diana Rigg de rol speelt van
de koelbloedige Emma Peel. De En
gelse actrice is gisteren voor twee
weken naar Amerika vertrokken om
wait reclame te maken voor de nieu
we James Bond-film ,On her Majes-I
ty's Secret Service'. Zij speelt in
deze film een belangrijke rol. Diana
Rigg gaat in de toekomst wat meer
toneelwerk doen. Haar plaats in de
Wrekersserie zal worden ingenomen
door Linda Thorson, die ook heel
mooi Ujkt te zijn.
„En 't orkest is van Bernhard
Haitink", zong Farce Majeure
tot slot van het 50ste program
ma, waarin het befaamde lied
gezongen werd met begeleiding
van het concertgebouworkest
o.l.v. Haitink. Een aardig en
waardig besluit van een heel
goede aflevering, die nogal
kwaadaardig uitviel voor enkele
autoriteiten. De autoriteiten
hadden het eerder op de avond
ook al niet gemakkelijk gehad in
„velen met mij" van VARA's
ombudsman Marcel van Dam.
De vier gevallen die uit de doe
ken werden gedaan, waren geen
van alle grote zaken. Een van
tafel en bed gescheiden Rotter
damse arts die al 10 jaar lang
vergeefs poogt zijn Duitse vrien
din (weduwe met twee grote
kinderen) naar Nederland te
laten overkomen-, maar die geen
verblijfsvergunning krijgt van
de Rotterdamse vreemdelingen
politie. Zonder motivering, on
danks haar blanco strafblad en
gegarandeerd inkomen.
Dan was er een jong echt
paar. dat geen bouwvergunning
krijgt in Schipluiden, en waar
bij de zaak net zolang gerekt
wordt (een jaar of zes) tot de
burger, murw gemaakt door de
machinerie van de ambtenarij
en juristiek, de moed opgeeft en
zich bij de gedane zaken neer
legt. Daar zal het tenminste in
dit geval wel op uitlopen. Deze
beide gevallen (klein In het we
reldgebeuren) herinnerden ons
er nog eens aan hoe de mens
een wolf kan zijn, louter door
paperasserij, onverschilligheid,
gebrek aan begrip voor ander
mans problemen, gewichtigdoe
nerij of wat het ook zijn mag.
Terecht werd er in het eerste
geval op gewezen van hoeveel
invloed die weigering van een
verblijfsvergunning nu al tien
Jaar is op het leven van vier
mensen, en waarom in vredes
naam? De vreemdelingenpolitie
wilde geen commentaar geven,
de minister antwoordde onbe
nullig op gestelde vragen, enfin,
vandaag zal Anneke Goudsmit
van D'66 vragen aan de minis
ter stellen, misschien richt dét
iets uit.
In ieder geval zal de Rotter
damse vreemdelingenpolitie zioh
gisteravond niet happy gevoeld
hebben, misschien maakt het
haar wakker, misschien ook zul
len andere officiële instanties
wat waakzamer worden en hun
prestige niet openlijk te grab
bel willen gooien terwille van
ambtenar(j of iets anders onno
zels.
We kregen gisteren voorts een
tweede aflevering van .Zieklei
ne zielen" te zien. Zoals uzich
herinnert was mijn oordeel over
de eerste aflevering zeer posi
tief. Dat blijft het ook na het
tweede deel. al weet ik met ze
ker of het scenebeeld van .For
syte Sage" (de vergelijking is
onontkoombaar) niet wat leven
diger was, en daardoor gemak
kelijker voor het publiek te con
sumeren. Overigens waren de
kritieken na de eerste afleve
ring niet onverdeeld gunstig.
Sommige critici schreven dat de
echte verfijnde Couperiaanse
sfeer verloren was gegaan, om
dat Couperus' beschrijvingen
niet visueel herschapen waren
of tonden worden. Uiteraard
gaat er by het zichtbaar maken
van de figuren het een en an
der verloren. Dat is bij iedere
boekverfihning het geval, of het
nu om „Oorlog en vrede" van
Tolstoj gaat. of om „Madame
Bovary" van Flaubert. Alleen
filmscenario's verhezen weinig
of niets by verfilming. Vergeten
wordt dat er ook veel winst te
genover staat. De figuren ko
men lichamelijk tot leven en de
Haagse sfeer, hoe goed ook be
schreven, wordt in zo'n zorgvul
dige t.v.-bewerking toch tast)
baarder gemaakt. Natuurlijk
voegt Couperus, door zijn ver
fijnde. deels gekunstelde taal,
nog een extra dimensie aan het
beschrevene toe. Als hy op de
eerste bladzy van Karei van
Lowe zegt: ,Zün vest plooide
dik om zijn maag, en de hor
loge-ketting deinde op een rus
tige ademhaal", dan denkt geen
televisie-kijker: ..he. wat plooit
zün vest dik om zyn maag en
wat deint die horloge-ketting
op zy'n rustige ademhaal", maar
tegenover dat verlies aan „taal
kunst" staat toch genoeg winst
aan visualisatie om dankbaar te
zijn voor deze serie.
NTCO SCHEEPMAKER.
VOOR DINSDAG 18 NOVEMBER
Hilversum I. 402 m.
VPRO: 18 00 Nws. 18 11 Radlojourn.
18 25 Lichte ork muz. met zangsol.
1850 Paris vous parle. 18.55 Voor de
k nd. 19.00 Trefpunt discus, rubr. voor
act. zaken. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond
vrolijkh. muz. act. en wetenswaardigh.
23 00 Gonk! satirisch progr. 22 30 Nws
22 38 Med. 22 40 Radlojourn. N O S
22 55 Zin Tuig: Kunstkron (afl. 4)
23.55-24 00 Nws
Hilversum II 298 m.
KRO: 18 00 Stereo: Mctropole ork
amua. muz 18.19 Uitz van de Kath.
Vokspartij. 18.30 Nws 18.41 Act. 19.00
Stereo: Licht ensemble met sol 19.40
Conciliepostbus (herhnl 19 45 Wie ls
In Godsnaam Jezus Christus? lez. 20.00
klas. en mod. kamermuz. (opn 20 45
Ulgeschakeld?: een reekcis beschouw
over ouder worden en ouderdom 21.00
Stereo: Radlphllharm ork. mod. muz.
21.30 Babel(anti) kunst, (sub kui
tuur. 22.25 Overw. 22.30 Nws 22.38 Par
lement. 22.45 De zingende kerk muz
lez. 23.00 Kon tekst magaz waarin op
de dingen wordt doorgepraat. 23 00
Stereo: Jazzkwart, 23.55 Nws. NOS
24 00-08.30 Apollo 12: report van de
landing op de maan
VOOR WOENSDAG 19 NOVEMBER
Hilversum I. 402 m.
VARA: 7.00 Nws. en ochtendu.-
7.20 Soc strijdlied 7.23 Stereo: Llch- Kleur Apollo-12 rechtstr rep. van de
te gram .muz. <7.30-7.35 Van de voor- erste maanwandellng. KRO 17.00-17 45
pagina) VPRO 7.54 Deze dag. VARA Voor de kind. NOS 18 50 Kleur: De
8.00 Nws. 8.11 Act. 8.20 Stereo: Llch- Fabeltjeskrant NOS: 19 00 Journ.
te gram .«muz. (8.30-8.35 Van alle N.O.S. 19.07 Scala: Inf. progr. CVK
markten tmits, praatje voor de huis- IKOR/RKK: 19.31 Kenmerk: de we-
vrouw) 9.00 Stereo: Klass. symfonische «clijkse lnform.rubr over kerk en sa-
muz. (gr.) 9.35 Waterst 9 40 Schoolra- menlev. N O S 20 00 Journ 20.20 Pol
dio. 10.00 Lichte gram. muz 10.30 Voor PartijBinding Rechts 20.30 Uitzeil
de vrouw. 11.00 Nws R V U.: 11.02 din8 Sticht. Socutera NOS 20.35 Re-
Bronnen voor genealogisch onder- i Óulem voor een zwaargewicht, speel-
zoek. Spr H. L. Kruimel. VARA 11.32 I,,m (rijkskeuring: 18 Jr.). 22.10 toon -
Stereo: mod. muz. (gr 12.25 Stereo beeld: Promenade-ork. en Groot Om-
prom. ork. met zangsol amusem muz roepkoor: amusem.muz 22 50 Journ
12.54 Voor het platteland. 13 00 Nws 22.55-23.10 Kleur: Apollo 12 overzicht
13.11 Act. 13.25 Licht orgelconc 13 45 van de laatste gebeurtenissen
Gesproken portret 14 00 Stereo: Ope- i
retteconc (gr). 15.15 In de Toonzaal Nederland II
mod. muz.progr. voor de Jeugd met
comment. 16 00 Nws 16 02 Stereo Ned S 18 50 Kleur De Fabeltjes-
chansons. 16.20 De schaduwzijde van krant N.O.S 19 00 Journ KRO 19.03
Carl Orff, muz lez. 16 50 Stereo Klas ^Ilk muz amusem progr. N O S.: 20 00
en mod. muz. (opn). 17.55 Med Journ KRO: 20 20 Kleur Politie New
York, tv-serie 20 45 Kleur John
Hilversum II '98 m. Lennon s Honeymoon, fllmreporta-
"OS ooop Apollo 12 fop a. £'ï0
landing op de maan TROS 8 30 Luis- 22 40 Levende FlloJSle les 7 herh
I ter uitén ttiuis: verz.pl.progr. voor
j de militairen. (8.30-8.32 Nws.) (9.0O—
I 9 10 Gymnastiek voor de huisvr 9.30
Voor de kleuters. 9.45 Van 1686 tot
vandaag: compon en hun werken, muz
lez 10 15 Voor de vrouw. 11.00 Nws.
11.02 Piek uur wedstrijdprogr. NOS.
I 11.30 Apollo 12: rep van de eerste
maandwandellng (met evt nws en
act.) NCRV: 15 00 In "t Zilver: progr
voor oudere luisteraars 16.00 Nws. 16.02
Stereo: Voor de Jeugd. 17.00 Stereo
Twien-Popradlo voor t(w)ieners. 17.50
1 Overheidsvoorllcht. O en W het we
tenschap. onderz van de zee. Vraag
gesprek van Henk van Stlpriaan met
mevr Mr. T. F Groustra-de Kat.
Hilversum III 240 m.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing,
zing! lichte vocale muziekjes 1000
Nws. 10.03 Mengelmuze. nw. versche
nen langspeelpl met kritisch comm.
NOS.: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lez
(12.00 Nws.) AVRO: 13 00 Nws. 13.02
Radlojourn. 13.03 Zet 'm op: vrolijk
pl. progr (14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.03
Arbeidsvlt. pop. verzoekpl. progr. 16 00
Nws. 16.03 Gimmick: licht pl program
ma. 18.00 Toppoppologvpop- en coun
try muz
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
N OS 07.00-08 15 kleur: Apollo - 12
inleid, en rechtatr. rep van de lan-
ding op de maan. N.O S./N.O.T. 10.45-
11.55 Schooltelevisie NOS 11-55-15.40