[k ben geen kunstenaar Ex Animo gaf feestconcert <3? IS DULFER WON WESSEL ILCKEN PRIJS ken Rien van Nunen brak dijbeen Frankrijk steunt CERN-versneller en gisteren rocframma OENSDAG 12 NOVEMBER 1069 LETOSCH DAGBLAD PAGINA rER. AMSTERDAM (GPD) Als organisator van de wekelijkse I-avonden in het Amsterdamse Paradiso heeft hij niet alleen jazz in de hoofdstad nieuw leven ingeblazen. Deze avonden den lebben ook een stimulerende invloed gehad op het spelen van het luisteren naar deze muziek elders in het land". erkt af- 341 Dulfer 29» heeft de Wessel jprys 1969 gekregen omdat hij jens het jury-rapport een centra- rol heeft gespeeld in een „verras- opbloei" van het jazzleven in •land. Maar die centrale rol Duif er nog duur komen te staan fiscus zit hem achterna voor gulden, wegens „niet ingehou- loonbelasting en aow". Die had moeten afhouden toen hij be ide musici als Dexter Gordon, Webster en Philly Joe Jones een Lak symbolisch honorarium mocht ■betalen. Daar wilden ze dan voor hen spelen, omdat de toegangs- Hjs aldus voor het langharige werk- luwe tuig laag loon blijven, lulfer: „Ik geloof dat de belas- wel begrip heeft voor de manier wy werkten, en ik hoop dat nog goed komt. Anders zie ik één mogelijkheid: volgend weer deze prijs van 2000 gulden jn. Dan spring ik eruit". [oe kon dat, zo'n tegenslag? „Door manier waarop ze het daar :ten. Kijk, we hadden geen sub- je. Ik geloof dat het succes van iso is geweest dat het om de ging en niet in de eerste te om het publiek. Daar moet je bepaalde instelling voor mee- gen. Niet met contracten aan- van zo laat tot zo laat. Ben iter hebben ze eens een contract „ilegd, waarin stond dat hy die >nd niet mocht drinken. Dat heb nomt gedaan. Ik zei altijd: kom zie maar. Voor alles wat er ver- -r gebeurt heeft ieder zijn reden, et gevolg was dat Webster bij ons eel wat heeft staan zuipen, maar ooit als hij een avond speelde. Apeld oorn Jexter Gordon zou ik in Apeldoorn lalen. Hij kwam met die en die jein uit Duitsland. Ik sta op het sta- Geen Dexter Gordon. Toen heb I twee treinen gewacht en daar Vn hij. Helemaal ondersteboven t iemand een halve dag op hem staan wachten Ik heb hem |oit gevraagd waarom hij te laat Daar zal hy zijn reden voor jen gehad. Twee maanden later |eeg ik een kaartje uit Kopenha- „Keep swinging. Hans", schreef hij rop. Kyk, dat maakt het, dat die vogel maanden later in Kopen hagen nog aan je denkt". „Ze kwamen graag naar Paradiso. Ik heb in Parijs eens naast iemand gezeten die zei: Jongen, weet je waar jij naar boe moet gaan? Paradiso in Amsterdam. Ik weet dat die Ameri kanen in Europa reclame voor Paradiso maken. Ze wisten dat Je er vrijgelaten werd. Philly Joe Jones kwam eens drieëneenhalf uur te laat. Ik heb niks gevraagd en alleen maar gezegd: ga Je gang. bly dat je er bent. Als je niet wil, hoef je ook niet. Je centen krijg je toch. Daarom kwamen die vogels hier graag". Gaat Hans Dulfer met al die suc cessen door met Paradiso? „Ik wilde het niet. Eigenlijk wil ik ermee op houden. Laat een ander het maar eens doen. Maar door die belasting schuld moet ik wel. Je moet niet ver geten waar ik allemaal voor opdraai de. Ze belden weieens op: zeg moet je horen, Cecil Taylor is in Europa. Die moet je hier zien te krijgen. Dan zei ik: hoe dan? Gewoon een con tract je sturen! Moet je nagaan, maak jij even een Engels contractje! En wie moet je bellen? En het ergst zijn niet de grote dingen, maar al die kleine rotgeintjes. Op een gege ven moment sta ik 150 postzegels keurig in de rechterbovenhoek te plakken op uitnodigingen. Maar van de PTT mocht ik ze op een bepaal de manier niet dichtplakken. Daar sta je dan. Je kletst een eind weg met die mensen en als ze nog niet zo beroerd zyn weet je dat iedereen die daar zo'n ding krijgt, o ja. en 'm meteen in de prullemand mikt". „Als je je dan voor honderd van die rotdingetjes uit de naad hebt ge lopen gaan de heien critici er 'es lekker voor zitten. Wat je de volgen de dag in de krant leest is natuur lijk een afknapper, al hebben ze ge lijk. Of het is vermakelijk. Ze schrij ven over mij bijvoorbeeld van alles behalve het enige goeie. Ik weet toe vallig dat ik een hele goeie sound heb, een jofel geluid. Maar ze ont dekken van alles in myn spel. vol gens Jazz-wereld heb Ik de eenkwartsmaat uitgevonden en zit er een erotisch element in mijn spel. maar die tóón, dat ontgaat ze. De meeste critici zijn grootgebracht met platen, maar in een studio kunnen ze met geluid alles doen. Dat ik er in de open lucht een gave toon uit krijg, dat zou ik nou wel 'es willen Gemini In Monfcreux zit ik in dat festival. Daar speelt Eddie Harris. Hij had me door. Toen ik klaar was, kwam hij naar beneden naar mijn kleed kamer en zegt tegen me: „You're ge- mini" <Jy bent een tweeling). Kijk, dat maakt alles weer goed. Als zo'n vogel dat even tegen Ie zegt, daar heb Je wat aan. Niet aan 200 men sen méér in een zaal". Ik wilde ook ophouden met Para diso, omdat ik nergens aan vast wil zitten. Maar je moet eens weten wat een ellende je dat kan geven. Ik wil vrij zijn- Als ik een tijdje met iemand speel, wil ik er ook een tijdje niet mee kunnen spelen. Is dat iets bijzonders? Iedereen denkt altyd aan ruzie. In dat jazzwereldje is een ontzettende hoop kinderachtigheid. Ik ben nu met Heavy Soul Inc. ge stopt. Niet omdat ik aan de jongens de pest heb, maar omdat ik wat an ders wil doen. Ik verander voortdu rend van smaak. Ik wil nu een stap terug doen, terwijl de andere in de avant-garde door willen. Dat geeft niet. maar mag ik er dan uit? Dat wordt door velen weer versleten als ruzie. Die wil niet meer met die spe len en die niet met die. Ik heb wei eens goed de pest aan iemand, maar de volgende keer is het weer over. Lekker „Nu speel ik met ritmo naturel, lekker Cubaans ritmisch en zo. Dat vindt menigeen een afgang, maar ik vind het lekker. Nou dan. Je moet je niet binden aan opvattingen waar ,1e Je leven lang aan vast moet houden. Ik kan elk moment van gedachten veranderen. Laatst kocht lk een Dlaat, HANS DULFER die vind ik jofel en dan ga ik weer grijpbaar. Ik doe waar ik zin in heb, een beetje zó spelen. Eisen en opvat- j dan zit ik lekker. Myn vak is auto- tingen zyn hinderlyk. Ik heb geen verkoper en daar voel ik me wel by. vaste ideeën. Ik ben geen vernieuwer. Morgen niet meer? Dan ga ik weer Ook geen kunstenaar. Ik ben on- I wat anders doen". Sophia Loren heeft veel ple- met haar Russische gasten, t scenarioschrijver Georges Mdi- pni linksen de actrice Loed- Saweljewa rechts). De («sen maken deel uit van een Kp artiesten, die naar Rome i gekomen om te praten over i film, welke Sophia's echtge- loot, Carlo Ponti, in de Sowjet- iiie wil gaan maken. Met in de oojdrol natuurlijk Sophia Lo rn, die dat feit alvast vierde met cn feestje in haar villa. LEIDEN Het moet voor diri gent Herman de Wolff een hard ge lag geweest zyn, het, in verband met het 50-jarig bestaan van de Chr. Oratorium vereniging „Ex Ani mo" gegeven feestconcert in de Stadsgehoorzaal niet zelf te kunnen leiden. Als gevolg van zyn ziekte moest hij, na véél voorbereidend werk, enige weken geleden, de scep ter overgeven aan Henk Briër. Maar De Wolff was weer zodanig hersteld, dat hy de avond kon bywonen. Hy zal zich verheugd hebben over de wyze, waarop zyn plaatsvervanger de uitverkoren drie pompeuze wer ken, t.w. Vivaldi's „Gloria," het „Dettinger Te Deum" van Handel en Mozarts „Krönungsmesse" naar een zegevierend einde wist te bren gen. Daarvoor heeft De Wolff dan ook na afloop, toen hy. Briër en de solisten met bloemen werden gehul digd, zyn oprechte dank betuigd. HILLEGOM (GPD) Acteur Rien van Nunen heeft in zyn huis in Hil- j legom een ongeval gehad: by een val van de trap heeft hy een dubbele dybeenfractuur opgelopen. Hy is in middels opgenomen in het diacones sen ziekenhuis in Haarlem. Voorzo ver de toestand in dit stadium te beoordelen is, zal hy voorlopig ten minste zes weken in het ziekenhuis moeten biyven. Voor zyn werk heeft dit conse quenties: alle zaaloptreden is voorlo pig afgezegd. In de serie „Swiebert- je" gaat de burgemeester de rol die door Van Nunen gespeeld wordt ziek worden en zyn functies zul len worden waargenomen door een gemeentesecretaris deze rol zal worden gespeeld door Jan Blaaser. Wat de liedjesprogramma's voor de NCRV betreft, die Van Nunen sa men brengt met de zanger Bert van Dongen: de eerst geplande opname van 15 december in Breda zal war den uitgesteld. Geen Kon tmiar wel Hermans AMSTERDAM (GPD) Wim Kan zal dit jaar. wéér geen oude jaarsconference houden. De laatste keer dat Kan dit voor de VARA- radio heeft gedaan, was 1966. Reden voor zyn besluit is ener zijds, dat hij nog pas kort geleden via de radio te beluisteren is ge weest ter gelegenheid van het 75- jarige bestaan van de Stadsschouw burg in Amsterdam, anderzyds het feit dat zijn laatste cabaretprogram- nu- 'Hop-Hop-Hop' laatste pro gramma's zyn altyd bron van in spiratie geweest voor de oudejaars conferences in ons land nog lang niet is uitgespeeld. Geheel zonder één van de „grote drie" hoeven wy het echter in de laatste week van het jaar niet te stellen: de AVRO-radio zal op twee de kerstdag 's ochtends tussen 11 en 12 uur een programma uitzenden rondom Toon Hermans. Het Jubileumconcert mag dan. ge hoord het feit, dat de massale koor zang grotendeels sterk domineerde, een wat eenzydig karakter gedragen hebben, niettemin heeft het diepe in druk op de talrijke toehoorders ge maakt. „Ex Animo's" grote koor leende zich uitstekend voor beroem de composities als deze. hoewel niet ontkend kan worden, dat de verhou ding tussen de heren en de dames, t.w. 1 op 4, wel scheef ligt. De jube lende inzet van Vivaldi's „Gloria" was bepalend voor de „jubileum"- keuze, welke geen twyfel liet aan de overtuigingskracht, waarvan het koor veelvuldige bly ken gaf, gesti muleerd door het jeugdige élan van de dirigent. Dat hy daarby tevens de beschikking had over het. Radio Bach Orkest, waarin speciaal de bla zers hobo's, trompettisten en de paukenist excelleerden, moet voor hem een grote steun geweest zyn. Na het 12-delig „Gloria" met het verblydende majeurslot ondergingen ook het „Dettinger Te Deum," ge schreven naar aanleiding van de En gelse overwinning op de Fransen ty- dens de slag by Dettingen en beslist een muzikaal hoogtepunt in zijn oeuvre, alsmede Mozarts „Krö nungsmesse" van 1779. waarin de kroning van het beeld van Maria am Plain in 1751 herdacht wordt, alles zins gespannen uitbeeldingen. Vooral in deze mis heeft de reine, moeiteloze en ontroerende zang van de sopraan Nelly van der Spek, die ook in de andere composities sterk op de voorgrond stond, de aandacht getrokken. Haar vertolking van het onvergetelijke Agnus Dei" was, ook qua adem beheersing, volmaakt. Naast haar deed de jeugdige, in op komst zynde bas Marco Bakker vo caal sublieme dingen men denke aan zyn interpretaties van de aria's in het „Dettinger Te Deum" hoe wel zijn voordracht nog aan dieper gaande expressie kan winnen. Be scheidener, ofschoon verdienste] yk. klonk de alt van Diet Kloos, terwyi de tenor Cornelis Kalkman, die Jan Waayer op het laatste moment moest vervangen, met zyn niet vry zittende stem in genen dele het voorname en edele niveau van zyn comparanten kon evenaren. Geluk kig is hy voomamelyk slechts in de ensembles aan het woord geweest. Ada van der Bent was aan orgel en klavecymbel als steeds degeen, op wie een dirigent zich met vertrouwen kan verlaten. TH. J. HANNFMA ADVERTENTIE PARIJS (Reuter) Frankryk zai deelnemen aan de bouw van een Eu- ropese deeltjesversneller, de grootste ter wereld, ten behoeve van het kern onderzoek zo heeft de Franse rege ring gisteren bekendgemaakt. De versneller zal worden gebouwd dooi de Westeuropese organisatie voor ke1 nonderzoex CERN in Génève. De installatie zal ruim een miljard gul den kosten. Nederland neemt ook aan het project deel. NEDERLAND I 5.00 6.00 7.31 8.00 8.20 8.30 8.35 10.10 10.35 10.50 NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 8.00 8.20 9.00 10.05 10.10 10.25 10.30 Voor de kinderen (VARA) uitzending voetbalwedstrijd AS RomaPSV (NOS) Kenmerk: wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving (CVK/IKOR/RKK) Journaal (NOS) Uitzending CPN (NOS) Uitzending Stichting Socutera (NOS) La Rossa, speelfilm (NOS) Persoonlijk: actuele gesprekken (NOS) Journaal (NOS) Herhaling voetbalwedstryd AC MilanFeyenoord 1 De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Midweek: jeugdprogramma (VARA) Journaal (NOS) Hadimassa: satirisch programma, inkleur (VARA) Dit is het begin: jongerenprogramma (VARA) WU Europeanen vroeger, nu, straks (HIRO) HIRO-Magazine (HIRO) Journaal (NOS) Levende filosofie les 6 (Teleac) We moesten wel vaak terug naar de televisietafel voor tune en nieuws, maar als dat achter de rug was kregen we van AVRO's Televizier toch steeds weer een lichtelijk beangstigen de opsomming van wat er in de grote stad aan gewelddadig heid te bespeuren valt als ik dat zo zie. ben ik bly dat ik 's avonds by de tv moet zitten an niet naar nachteiyke café's boef. De getuigeverklaringen van mensen die het geweld aan den lyve hadden ondervon den tekenden een beeld van toe nemende gewelddadigheid, ui teraard een overtrokken beeld, want alle mensen die nooit in elkaar zyn geslagen werden niet aan het woord gelaten, maar desondanks een beeld dat ons te recht door de AVRO werd voor gelegd, om over na te denken. Een van de slachtoffers was re gisseur Almar Tjepkema wiens been op vier plaatsen gebroken was doordat een onverlaat er op had staan dansen, nadat men het been eerst op de stoep rand had gelegd. Hy gaf in lig gende positie ee nverklaring af die by na ontroerde door zyn humaniteit. Die jongens die hem dat geleverd hadden, moes ten worden opgevangen, stad en regering doen te weinig voor ze, etc. Iets dergeiyks zei prof. Na gel in de nabetrachting. Hy wees erop dat al die geweldde- licten groepsacties zyn en niet de daden van enkelen, dat er dus behoefte bestaat aan het geza menlijk iets doen, en dat we die ongrijpbare jeugd (hy noemde het de „streetoomersociety", de straathoekenmaatschappij by- voorbeeld een kerk moeten la ten beschilderen of iets derge- ïyks. Dat beschilderen van een kerk komt als sugestie op een enigszins ongelukkig moment, na de „poppenkast" van Gerard Kornelis, maar de bedoeling was duideiyk: geef die jongens iets omlmnden. dan plegen zy geen geweld. Wat ik miste was een antwoord op de vraag of dit waar is. Het politieke café Pieterspoort in Amsterdam moest gesloten worden omdat a-politieke jongens uit het oude centrum van Amsterdam er de situatie onmogelijk maakten. Daar was nu zo'n gelegenheid waar ruimte was voor discussie, ze kwamen er ook, de geweldda- digen zal ik maar zeggen, maar alleen om herrie te schoppen. Men kan natuurlijk zeggen dat hogere straffen geen uitwerking hebben, maar werkt ook het loutere feit van de ongelykheid in bestraffing op de een of an dere manier niet tot losgesla genheid? De boetes voor geweldpleging zyn voor tachtig procent lager dan honderd gulden, en stel daar nu eens de gevangenisstraf te genover die raadslid Roel van Duyn <van de bloemetjes) nog te goed heeft, omdat hy in een Provoblad op satirische wyze het plan had geopperd de IJ- tunnel op te blazen. Acht weken cachot, als ik my goed herin ner, voor het zogenaamd opwek ken tot geweld, maar wie iemand werkeiyk in elkaar slaat krijgt 35 gulden boete! Ik be doel maar: er is op dat gebied een vreemde willekeur en ik zou my kunnen voorstellen dat die „rechtsonzekerheid" het geweld in de hand werkt. In ieder ge val zou ik daar graag een vraag over beantwoord zien. Ook by- voorbeeld met de medewerking van het publiek niet, zoals uit enkele interviews In Arnhem bleek, waar men liever zweeg uit angst voor represailles van de kant van de onderwereld. „Ons inzicht in deze materie is nog gering", zei prof. Nagel. Ander halve maand geleden stond in de Sunday Times een geschre ven portret van een Londense „Skinhead", een supporter van Tottenham Hotspur die met een stel vrienden met kettingen en boksbeugels op zak de wedstrij den van zyn club bezoekt, met de vooropgezette bedoeling vechtpartijen uit te lokken met supporters van de tegenpartij en die dan ook regelrecht het zie kenhuis in te slaan, zyn zusje had de speciale zakken genaaid, waarin hy zyn moordwerk tuigen opborg. Wat ik in deze AVRO-reportage deeriyk miste, was zo'n uitgediept portret van de „geweldpleger", en diens be weegredenen. NICO SCHEEPMAKER VOOR WOENSDAG 12 NOVEMBER Hilversum 1, 402 m. VARA: 18.00 Nws 18.11 Act. 18.20 Ultz van de PSP VARA: 1830 Stereo Klink Klaar, zonder nonsens 19.30 Nws. 19.35 Bultenl weekoverzicht 19.45 Stereo: licht Instrumentaal en vocaa! ensemble met zangsol. 20.10 Lichte gram.muz. 20.25 Plaatsgevonwden regionaal gev. progr 21.15 Vragenvuur 21.36 Stereo: Melodleén Expres 22 00 Boekbespreking 22 30 Nws. 22.38 Me- ded. 22 43 Act 22.55 Stereo: Serenade mod. kamermuz. <opn 23.55-2400 Nws. Hilversum 2. 298 m. NCRV: 18.00 Country en western rubr. 18.30 Nws. 18.41 Act NOS: 19 00 Openbaar kunstbezit Orde van Vrymetselaren: 19.10 Hoe menselijk zijn wy? lez. NOS: 19 20 De kerk van de Nazarener, lez. 19.35 Geen onder daan maar burger: een reeks uitzen dingen over de staatkundige vorming van de Nederlander 19.5: Progr. voor blinden en slechtzienden 20.0 Ope ning wervingscampagne Openbaar Kunstbezit 20.05 Lichte grammuzlek 20.55 Rep voetbalwedstr Europa Cup 1 en 11: A. C. Mllan-Feyenoord en Ro ma-PSV 22 45 Nws. 22 53 Parle- mentsoverzlcht. 22.30 Stereo. X. een sprong in het. duister 23.55-24.00 Nws. DONDERDAG 13 NOVEMBER Hilversum 1, 402 ni. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7 20 Stereo: Lichte gram.muz. <8.30- 8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwy- ding 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr 9 35 Waterst. 9.40 Schoolradio 10 00 Voor de kleuters 10 10 Arb vit. (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 1130 Rondom 12. progr. voor de vr. (111.55 Beursber.) 12.30 Mod. platteland 1235 Sportrevue 13 00 Nws. 13.11 Radlojourn. 13.30 "t Muzikantenuur: I. Strykkwartetklas sieke en seml-klass. muz. II. Stereo Klarinettrio: mod. muz. Ill Stereo; Omroepork. en sol.: seml-klass. muz 14.30 't, Is historisch: een progr over geschiedenis 15.0 Voor de zieken 16 00 Nws. 16.02 Van vier tot vyf; een radio progr. In een Notedop 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gram.muziek voor de tieners 17.30 Voor de Jeugd 17.55 Meded Hilversum 2, 298 m. KRO: 7 00 Nws 7.10 Het levende woord 7.16 Stereo: Badtnerle: klass en mod muz (gr.) (7 30 Nws 7.32 Act 7 50 Overweging 8.00 Nws 8 AO Nws. 8.32 Voor de hulsvr <9.00-9 10 Gymn voor de hulsvr i NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lez 10.20 Ste reo: Muz. uit de Barok (opn.) KRO:* 11.00 Nws 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded. NCRV: 12 00 Los-Vast: gev. progr. (12 26 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 14.00 Ste reo: The Klllma Hawailans Show 14.35 Stereo: Viool en plano: mod. muziek. 15 00 Geref. mlddagd. NOS: 15.30 Meer over minder: een progr met meer In form. over mensen en dingen die min der op de voorgrond treden. (Om 16.00 Nws.) NCRV: 17.45 Sportact. Hilversum 3, 240 m. NCRV: 9.00 Nws 9.02 Terug van weggeweest: muz. van toen voor luis teraars van nu. 9.30 Zzzoef licht Instrumentaal progr. 10.00 Nws. 10 03 Muz. by de koffie (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Nws 12.03 Pop-SUck KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13.08 TNT: muz. van één tot twee 14.00 Nws 14 03 Pop-In: gezellig aanplaten 15.00 Nws 15.03 Holster pop- en countrymuz. 16.00 Nw 16.03 lORRRrrrr hitparade 17 00 Nws 17.02 Act 17.07-18 00 Draaljyof- dr&allk: verz pl.progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS NOT: 11.10-12 00 en 14.00-14.50 schooltelevisie NOS: 18 50 KI De Fa beltjeskrant NOS: 19 00 Journ TROS: 19.07 KL: De wereld waarin wy leven: n. Een kwestie van tyd, TV-film 19.35 KI Bruggen van Holland, fllmrep. NOS: 20 00 Journ TROS 20.20 Troe- Toto 20.35 KI De dief van Washing ton, TV-serle 21.25 KI Chansonprogr. 21.50 Op de man af. tweewekeiyks In terview 22.06 Vrouwen alleen Des- mond. monoloog NOS: 22 25 Journaal Teleac22.30-23 00 Organiseren en lei ding geven - les 7 - herh. Nederland II NOS: 18 50 KI De Fabeltjeskrant NOS: 19 00 Journ. 19.03 Scala: Inform progr 19 30 Van gewest tot gewest: NOS 20 00 Journ VPRO 20A0 Kleur Thena 1; Kommunlkatie (weet Je wel...?., l gev. progr 21.00 Progr gewijd aan Domela Nleuwenhuls 21 30 De wereld van de tekenaar Peter Vos met: berichten uit de sanenlevling). IKOR'CVK 22.20 Vragenreeks 7: Agressie NOS. 22.50-22 55 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5