?Sor de Anatomische Les mbrandt schetste een Leids misdadigerslijk IN DE TROPEN Beckett zou prijs willen weigeren iÖc SCHUDEL GCSTOOKTt CITROEN Pianoconcert met Marinus Flipse in OEGSTGEEST Spanje wil Picasso's Guernica' weer terug 30 oktober wereldspaardag sparen- verstandig en handig... Literaire kroniek door Clara Eggink Engeland verbiedt cyclamat en __~K ïyey N.V. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN medische medewerker, Ir. Kater) pAM GPDIs er idere relatie geweest ibrandt en de genees- urvoor bestaan geen tgevens, ook niet voor dan normale belang- m Rembrandt voor de ie haar beoefena- lad de zieke en lijdende bijzondere belangstel- zeker niet op medische Rembrandt schilderde in van zijn loopbaan de :/ie Les van dr. Nicolaas jroot en zeer belangrijk 1656 nogmaals een he les, de Anatomie van waarvan jammer ge- een fragment be kleven doordat het ',l door brand werd tegenstelling met bij- leonardo da Vinei heelt |f zo kan men lezen aay in „Specimina" bewust bezig gehouden itbeelden van medische j pen. tl voelend man dreef zijn tnde belangstelling en zijn irang hem er toe om, vaak meesterlijke krabbels, de uit te beelden, naast de echts op één pentekening nauwelijks waarneembare handeling verricht. Dat is rie" uit het Nationale Mu- Stockholm. De chirurgijn, hter de patiënt, houdt een mes tussen zijn tanden, vrouw met een doek het het gezicht van de ge- i veegt. De handelingen worden zeer nauwkeurig t, maar toch treffen de tterisering en de innige beid van de omstanders sronde nog sterker. Petit Palais in Parijs be- één van de ontroerendste van een zieke vrouw in chijnlijk Saskia. Tussen de en 1641 tekende Rem- groot aantal studies van liggende Saskia tijdens ten, of in de tijd dat zii verwachtte. Als voorstudies leroemde ets „De honderd ent" vervaardigde Rem- aantal tekeningen van gebrekkigen. Juist 1n zijn komt tot uiting hoe Rem- 1 binnen uit leefde en minimum aan middelen, en rood krijt, grijze en weet hy zijn zieke en nedemens zelfs in zijn tekeningen trefzeker en ikomenheid van zijn mees te beelden, zoals hij dit te doen in zijn bijbelse gen, zijn landschappen, de de charlatans, ongeveer zeven jaar na- als zelfstandig schilder tigd, kreeg de toen 26-Ja- brandt de anatomische les icolaas Tulp te schilderen in 1628 tot praelector in aie benoemd. De benoeming tolp betekende voor het onderricht in Amster- belangrijke gebeurtenis. Op 1629 hield hij zijn in de gestelde inaugurale rede Wen van het chirurgijns- ristra ten en doctoren. monstrerende anatoom, een ander toont speciale belangstelling voor de sp'eren van de arm en weer een an der kijkt met aandacht naar een aan de voeten van het lijk opengeslagen boek. Enige andere gildebroeders hou den de blikken gericht op degenen die het schilderij bekijken. Dat het hier inderdaad geen weergave van ten openbare ontleding, maar meer van een groepsportret is, blijkt uit het feit dat Rembrandt, zonder twij fel op aanwijzing van dr. Tulp, de sectie laat beginnen met het pre pareren van een arm, wat in de praktijk nooit gebeurde. De secties werden steeds begonnen met het openen van de buikholte. Men mag aannemen dat Rembrandt vóór de j sectie een schets heeft gemaakt naar I het lijk van de uit Leiden afkom stige misdadiger Aris Kindt, die na zijai ophanging, volgens het „anato- mij-boek" van het Amsterdamse ehirurgijnsgilde. op 31 januari 1632 en de daarop volgende dagen werd ontleed. Omdat de eigenlijke sectie op het schilderij slechts een symbo lische handeling betekende, kon Rembrandt volstaan met het inschil- deren van een ultgeprepareerde arm. Een bewijs voor het. feit dat de schil der niet naar de natuur tekende ligt ook in de onjuiste anatomie en pro portie van die arm. Waarschijnlijk maakte Rembrandt gebruik van een gravure uit een anatomische atlas, die in die tijd nog lang niet exact waren. Dr. Tulp was het type mens dat Rembrandt sympathiek was. met wie hij kon spreken, en van wie hij ook veel leerde. Zijn beslissing om zich in 1632 blijvend in Amsterdam te vestigen zou voor een groot deel te danken zijn aan de vererende op dracht om de Anatomische Les van dr. Tulp te schilderen. In tegenstelling tot deze Anatomi sche Les maakte Rembrandt voor de Anatomie van dr. Deymen in 1656 een schets (die bewaard is gebleven) tijdens de sectie waarop de buik holte reeds geheel geopend is en dr. Johann Deyman de hersenen demon streert. Zijn hoofd is op het schil derij niet te zien tengevolge van de brand, maar wel één van de ohirur- gijns die naast het sterk verkort weergegeven lijk staat en die het schedeldak vasthoudt. Voor de be zoekers van het Rijksmuseum in Am sterdam is het. altijd een bijzondere verrassing te ervaren hoe de voeten van het lijk hen steeds blijven vol gen wanneer zij voor het doek heen en weer lopen. De Anatomische Les van dr. Tulp. MADRID (Reuter) De regering van generaal Franco onderhandelt met Pablo Picasso over zijn mees terwerk „Guemica". Dit schilderij dat de verschrikkingen van ae Spaanse burgeroorlog voorstelt, is ontstaan na net bombardement van het stadje Guernica door Duitse bommenwerpers De Spaanse regering wil het schil derij hebben als het voornaamste stuk in het nieuwe museum voor mo derne kunst dat wordt gebouwd bij de universiteit van Madrid. Picasso, die een tegenstander is van het bewind van generaal Franco, heeft Spanje nooit meer bezocht sinds de burgeroorlog en ging in vrijwillige ballingschap in Zuid- Frankrijk. Professor Florentino Pe rez Embid, de diretceur-generaal van de afdeling schone kunsten van het Spaanse ministerie van Onderwijs, voert met toestemming van generaal Franco een actie om het schilderij terug te krijgen. In Madrid zijn slechts vijf schil derijen van Picasso, nmar de auto riteiten willen hem de mooiste plaats geven in het nieuwe museum voor moderne kunst dat 200 miljoen pe seta's kost. Het schilderij „Guemica" hangt nu in New York. Er zit muziek in Tjitte Weber (van K en 0) OEGSTGEEST/LEIDEN K. en O. had de jaarlijkse concertavond in Oegstgeest ditmaal in de aula van het Rijnlands Lyceum, waar geen stoel onbezet bleef, belegd. K. en O. Leiden is de meest pro- duktieve volksuniversiteit vn Ne derland. Er zit van alles in, mu- ziek uiteraard ook. Dat er ook muziek zit, en niet zo weinig, in de adjunct-directeur Tjitte We ber, was toch maar aan weinigen bekend. Nu niet meer, nu deze zich presenteerde als pianoduo- partner van Marinus Flipse. Voor de pauze niets dan ernst: Bach en tweemaal Mozart, aange vuld met Dvorak's kleurig-meesle- ADVERTENTIE Artsen Onder het grote aantal portretten dat Rembrandt schilderde, etste of tekende bevinden zich ook die van enige artsen en apothekers, overi gens zonder dat hieruit zijn bijzon dere belangstelling voor medici en het medisch beroep zou blijken. Rembrandt's zoon Titus kreeg eens voor zijn vader van de uitgever Gaes- beeck de opdracht een portretgravure tc maken voor Van der Lindens uit gave van Hippocrates. Professor Van der Linden was sinds 1651 hoogleraar In de medicijnen aan de universiteit van Leiden (na eerst dieze functie in Franeker te hebben bekleed) en een vriend va ndr. Tulp). Rembrandt graveerde het portret van Antonides van der Linden, en etste het prach tige portret van Arnold Tholinx. in Amsterdam een belangrijk man op medisch gebied. De meester etste ook het portret van de apotheker Abraham Francen, de voogd over het jengste kind van Rembrandt. Cor nelia. en behalve apotheker ock kunstverzamelaar, die schilderijen en etsen taxeerde. sparen is bouwen aan geluk Natuurlijk is geluk niet voor géld te koop. Maar het is wel plezierig en nuttig om wat geld achter de hand te hebben. Sparen is het hele jaar door belangrijk, maar één dag per jaar staat sparen in het middelpunt van de belangstelling op 30 oktober Wereldspaardag. Vraag eens een brochure. U komt dan tot de ontdekking dat er heel wat vormen van sparen zijn, waarmee u (als u aan de voorwaarden voldoet) een forse, belastingvrije premie kunt verdienen. Inlichtingen: Wereldspaardag.Postbus 51, fï&P Den Haag. z.v Fublikatie van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid. pende Slavische Dans op. 46 no. 22. Bachs Kantate-aria Schaf e können sicher weiten" kan het arrangement <-oor twee vleugels door Mary Howe zeer wel verdragen en de schapebel letjes klingelen even lustig. Ja, ook Sach hield ook wel eens van een „verluchting" in z(jn werk. Het stuk had z'n rustige voortgang. Weinig bekend is Mozart's Larghetto voor twee piano's, onvoltooid gebleven, maar door Badura Skoda afgemaakt. Vaker verschijnt Mozart's Sonate in D (Köchel 381), vierhandig uit te voeren op één piano. Dit alles te overmeesteren leverde noch de leraar noch de leerling een hoorbare strijd op, Tjitte Weber blijkt over een aanmerkelijke tech niek te beschikken. Alleen, die elek tronische precisie. toch een eis in deze materie alsnof niet hoorbaar zcu zijn geweest, dat niet een, maar ♦wee het klinkende resultaat bewerk stelligden, werd niet ten volle ver vuld. Zoiets ontstaat trouwens pas na jaren van dagelijks samendoen. Deel twee na de pauze zag er an ders uit. Eerst de Spaans geritmeer de Lindaroja van Debussy, een die ook eens een cake-walk schreef. Ge zellig. een brok music-hall. Semi- klassiek. In Poulenc's Valse Mu sette minder dan dat: een straatlied (bij ons „was ik maar nooit ge trouwd") in sa Ion verpakking, een provocatief grommen in kleinkunst tegen de eeuwige erediensten voor Wagner, Beethoven, Chopin, Thomé vun een eerdere generatie, is in een Gavotte et Musette netter, echter zigeunerachtig genoeg om te klin- ken als strijdmuziek op twee vleu gels. Met Brahms verandert het klimaat. Hij is de grote eerbiedige, ook als hy zich muzikantesk wil uitleven in zijn Hongaarse Dansen en zeker heb ben de twee concertgevers, overigens toch al op dreef, in diens 5de Dans het hoogtepunt van hun samendoen gevonden. Nog voerden zij Rachma- uinof ten tonele (Alla Marcia, op. 17), die weer niet zwaar tilde, al ben zwaar was van inzet. De toegift wegens de bijval vaagde echter alle gedachte aan tearoom en balzaal weg: het. gefigureerde koraal uit Bach's Kantate 147, waarvan velen alleeen afweten als „Jesu, joy of man's desiring", vanwege de bewer king door Myra Hess. KEES VERHOEF. Bca Vianen: Sarnami, hai, Querido (Amsterdam). Luchtje ■519 was boven de St. An- een ontleed- en snyka- icht, waar ook dr. Tulp zijn anatomische demonstraties Wen van het chtrurgijnsgil- verplicht deze anatomische demonstraties bij te wo keer per jaar werden hier mische demonstraties gege- ioor iedereen tegen betaling «geld (zes tot zeven „stuy- nden worden bijgewoond in het koude jaargetijde «geen begrijpelijk is omdat hare lessen meestal vijf tot duurden en daarbij ge- gemaakt van het lijk van iood gebrachte misdadiger was men kennelijk niet kleintje (en een luchtje) Een deel van de entreegel- besteed voor het houden feestmaaltijd door de leden rilde om zo het succesvol van deze demonstratie te "te openbare les van da temde „praelector anato- per traditie het motief anatomische les te laten 3. die vóór alles een groeps lest vormen. Iedere gepor- moest persoonlijk zijn af betalen. want het hoofdac- op het individuele portret, abrandts fameuze Anatomi sm di-. Tulp zien we een ®rbij de praelector een ge- de linkerarm, die is uit- prd, demonstreert, mbrandt was dit een prach- roheid om op geniale wijze Pretgroep te componeren, 'bij de verschillende gerichte b en belangstelling van de Hers in verband bracht met ®lke opdracht. Dr. Tulp do- K het voor hem zo karakte- bandgebaar. Slechts één chi- hJkt luisterend naar de de- Het gebeurt werkelijk niet elke dag dat men een boek in handen krijgt geschreven door een vrouw uit het Hindoestaanse volksdeel van Suriname. De jonge vrouw Bea Via nen. die in „Sarnami, hai" (Surina me, ik ben) haar jeugd vertelt, is onderwijzeres in Amsterdam en het is logisch dat zij behoefte heeft ge voeld haar jeugd in Paramaribo „van zich af te schrijven". Dat zy haar tropisch vaderland heeft verruild voor het koele Nederland is niet voor niets geweest, dat maakt dit interes sante geschrift wel duidelyk Op j de stille manier de Hindoestaanse i vrouw eigen, begint zij haar geschie- denis met het bezoek van de hoofd figuur, het meisje Sita (zyzelf), aan een oude drankzuchtige vrouw die j haar vroeg gestorven moeder blijk baar als pleegkind heeft opgevoed i en vooral mishandeld. Sita wil meer I te weten zien te komen over haar I familie die, althans voor de immigra- j tiekantoren uit niet anders dan I nummers bestond. Deze dramatische j ontmoeting tussen de oude vrouw Ajodiadei en het meisje, waarin woede en haat branden onder de paar bitse zinnen die zij wisselen, geeft onmiddellijk de situatie en de sfeer aan waarin het geheel zal blij ven: diepe misère en oppervlakkige woorden. Het is haar verjaardag. Sita gaat| na haar bezoek aan de oude vrouw naar een andere, jonge vrouw, bij wie haar broert ie Ata in huis is en waar zij haar vader hoopt te vinden. I Niet dat deze vader zich veel aan I zijn kinderen gelegen laat liggen. Zijn dochter is voor hem haar schoolrapport en gehoorzaamheid, j Korte barse opmerkingen, ogen schijnlijke onverschilligheid, een en- 1 kele maal uitbarstend in fysieke hef tigheid. Sita weet het instinctief en omdat het ook haar eigen aard is. Maar zij weet meer. In haar is de kritiek ontwaakt. Zij ziet hoe haar strenge vader zich door anderen laat bedotten. Zij ziet hoe haar broertje door de vrouw die hem ver zorgt, gebruikt wordt voor werk dat hij niet behoort te doen. Zij ziet het gezin van haar vriendin Selinda die met een Mohammedaanse Jongen scharrelt, daarvoor door haar vader ontzettend geslagen wordt, maar tot slot toch met die jongen trouwt om dat ze zwanger is. Zelf strijd zy de harde strijd. Ondanks haar verzet, ondanks haar vaste wil Suriname te verlaten en in Nederland verder te gaan studeren, overkomt haar het zelfde als haar vriendin als zij in haar uitterste eenzaamheid zich toch laat verleiden door de jongen Islam. Ook z(j trouwt, ook zij baart een kind. maar het huwelijk loopt op niets uit. Zij houdt vast aan haar plan het land te verlaten, zij krijgt haar man zover dat hij haar volgens de zeden van zijn geloof „verstoot", maar zij moet haar kind afstaan. Naar de handeling is dit een een voudig verhaal van een door primi tiviteit en conventie verdrukt vrou wenleven. Het belangrijke van dit boek is dat het zo zuiver en onbe smet is door de Europese denkme thode. Daardoor zal het de Europese lezer soms vreemd en wellicht niet aanvaardbaar voorkomen: maar de zuiverheid garandeert de echtheid en waarheid. F. Springer: De gladde paal van macht, Querido (Amsterdam). Dit tweede tropische verhaal, ge schreven door F. Springer, is van ge heel ander kaliber. Het is een paro die, een parodie op de geboorte van een nieuwe staat, De auteur zelf spreekt van een legende, een politie ke legende en hy zegt verder dat alle personen en eebeurtenissen .jut de fantasie van vele vertellers zyn voortgekomen". Dat moge dan waar zyn, „De gladde paal van macht" bezit toch wel zoveel verwantschap met de realiteit dat men die tussen de regels door ontdekken kan, zoals dat by een goede parodie ook be hoort. De tragi-komedie speelt zich af in een gefingeerde staat die d'Unia heet en die bevolkt is door de afstammelingen van muiters van de vloten van Vasco de Gama of van Abel Tasman. De bewoners zyn dus blank, maar bepaald geen christenen. In de republiek d'Unia. bestaande uit acht eilanden, keert een jeugdige landsman terug die Wister Hazeltor heet. Deze Hazeltor heeft zyn oplei ding genoten in de VS met „een beurs van internationale organisa ties" en verder aan een instituut in de beschrijving waarvan we zonder mankeren Nijenrode kunnen herken nen. Gewapend met de opgedane kennis en een Amerikaanse vrouw komt hjj in Kaaianamsihol. de hoofd stad, aan. Met een paar slinkse ge baren en een moord weet hy een omwenteling te bewerken en vestigt zich ogenschynlyk stevig op de pre sidentszetel. Hij doet wat men ver wachten kan. Hy maakt wetten, be gint met landbouwprojecten, richt scholen op, slacht ceremoniële var kens en gaat zelfs persoonlyk op de vuist met een weerbarstig opper hoofd in het Kabragebergte. Hy re geert op een wyze die zyn intelli gente vrouw doet verzuchten: „Ik ken je zo slecht Wister, getrouwd met je, maar ik zou niet kunnen zeggen wat je bent, fascist, commu nist. How silly". Handig is Wister, dat moet gezegd. Hij weet het inter nationale geld wel los te krygen maar zich eventuele pottekykers van het lyf te houden. Dat zyn regering desondanks op een wankele basis staat, blykt als hy op een dwaze ma nier ervan beschuldigd wordt, de .vrouw van zijn tegenspeler, het hoofd van de politie Ohme, verleid te heb ben. Het kost hem in letterlyke zin zyn kop. Een amusant geheel en een goede parodie. LONDEN GPD» De Britse re gering heeft het gebruik van cycla- maten in voedingsmiddelen en dranken verboden met ingang van 1 januari a.s. Voorraden zullen tot die datum mogen worden verkocht. Britse deskundigen zyn van oordeel dat de gevaren weliswaar minimaal schy- nen te zyn, maar dat voorzichtig heid aan te bevelen is tot de re sultaten van een nader onderzoek bekend zijn. Op luchtbed naar vryheid Een 18-jarige Oostduitse jongen is gis teren op een luchtbed via de bocht van Lübeck naar West-Duitsland gevlucht. Hy deed er 16 uur over. Er stond een zware mist. Tenslotte werd hy door een Westduits schip ontdekt en aan boord genomen. (Dooi- Frank Onnen) PARIJS (GPD) De directeur van de voormalige ondergrondse uit geverij Des du Min uit Jerome Lin- don, die byna het volledige oeuvre van do Ierse schryver-dramaturg Samuel Beckett in het Frans uitgaf, heeft gisteren in Parys verklaard dat hy het niet onwaarschynlyk achtte dat de auteur de Nobelprijs voor literatuur zou weigeren. Beckett zelf was gisteren voor iedereen on bereikbaar en zelfs zijn uitgever wist niet of hij in Frankrijk of elders en mogelijk in Tunesië vertoefde. (Vol gens de laatste berichten is Beckett inderdaad met vakantie in Tunesië - red.) Zoals men weet is Samuel Beckett in 1906 in Dublin uit welgestelde I ouders geboren en vestigde hy zich j 31 jaar latei- in Parys, waar zyn li- teraire carrière zich verder voltrok. I In 1945 publiceerde hy zyn eerste I roman .Murphy' geheten, direct in het Frans, dat nadien zyn voor- j naamste voertaal is gebleven. In 1952 I drong zijn naam pas door tot een breder publiek, toen in een Parys j avant-gardetheater. „En attendant I Godot' werd opgevoerd, dat nu wel j algemeen als een soort standaard- werk van het moderne toneel wordt I beschouwd. Verwant met zijn landgenoot Joyce. I wiens vriend en secretaris hy is gc- weest en met Proust. Jarry en zelfs Kafka. heeft Beckett de absurditeit van het leven tot uitdrukking willen i brengen in stukken waar clochards, alcoholisten of imbecielen zyn ge liefkoosde personages zyn. Persona ges die een taal spraken die zich allengs, zoals in .Fin de partie' of in „Acte sans paroles" tot een gestamel van monosyllabes ineen sohrompelde. Op die weg heeft Beckett de laatste i tien jaar nog enkele stappen verder gezet door zich nu praktisch en hc- I laas in een voiledig zwijgen te hullen. Jerome Lindon heeft in Parys gis teren ook nog gezegd dat Beckett i deze hoge onderscheiding die de ver- I breiding van zyn oeuvre natuurUjk wel ten goede zou kunnen komen, nooit heeft begeerd. Het leek hem in strijd met zijn aangeboren gevoel van bescheidenheid dat Beckett de prijs zou aanvaarden. Ik kan me niet voorstellen, aldus de uitgever, dat Beckett zich naar Stockholm zou begeven om by een officiële ce remonie redevoeringen aan te hoi en of zelfs te houden, want tot dusver heeft hy nog nooit een interview toegestaan of in het openbaar het woord gevoerd. Zoals men zich herinnert werd enkele jaren geleden door de Franse filosoof-dramaturg Jean-Paul Sartre de Nobelprijs voor literatuur al eens eerder van de hand gewezen. ADVERTENTIE iNswasmippei SAMUEL BECKETT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 29