Wat wij gaan doen heeft niets
met links of rechts te maken
Sublieme
show van
pop-groep The Who
Vara-ombudsman
Politiek cabaret
voor Leids publiek
ew gisteren
zorgen
zemen *i i de énige zeem.
zonder III IP fl 3 die uitgekookt kan worden en
inrnon w 11 u u u bestand is tegen wasmiddelen
DINSDAG 30 SEPTEMBER 1969
LEEDSCB DAGBLAD
PAGINA
het televisievak trekt alleen
maar mensen
len worden
^aK ireKi aueen ~m r -m M V
die herkend wil- Marcel van lJam
HILVERSUM De VARA-kantine op een zonnige najaars
achternamiddag. Er heerst een broeikasachtige atmosfeer, ver-
oorzaaKt door de zon, die al de hele middag op de glazen wand
staat te branden. Aan één van de tafeltjes bij het raam Tom
Pauka en Marcel van Dam. „Een paar apart" voor wie met be
langstelling uitziet naar de radio- en televisie-ombudsdienst
van de VARA. Het valt nu nog moeilijk om in Marcel van Dam
de ombudsman van Nederland te zien. De man, die van novem
ber af de moeilijkheden van miljoenen tot een oplossing pro
beer^ *e brengen. Gehuld in een corduroy spijkerpak lijkt hij
eerder deel uit te maken van een soort Hoepla- of Zo-is-het-
team dan van een sociale actiegroep met loodzware verant
woordelij kheden.
Van Dam is bedachtzaam van
aard, hetgeen uit zijn antwoorden
steeds weer blijkt. Het is overigens
in overeenstemming met het beeld
van een ombudsman.
Pauka: „De ombudsman in Zwe
den, waar dit instituut nu al hon
derdenzestig jaar bestaat, heeft mij
een aantal voorwaarden genoemd
waaraan een ombudsman zou moeten
voldoen. Eén van de eerste voor
waarden is, dat de ombudsman per se
jong moet zijn, want iemand die ou
der is, is niet meer zo wendbaar,
kijkt misschien toch een beetje an
ders tegen bijvoorbeeld het verschijn
sel van langharigen aan. Ook is nodig
kennis van het recht. Dan zyn er nog
een aantal eisen die meer met de
persoonlijkheid te maken hebben, zo
als het feit dat je natuurlijk iemand
moet hebben, die duidelijke program
ma-ideeën heeft. Het moet per slot
van rekening een televisieprogramma
worden ook. Voorts moet het iemand
zijn die een grote staf kan leiden en
die ondanks het feit dat hij jong is,
rust en vertrouwen uitstraalt op het
scherm. Eigenlijk vraag je dus een
aantal dingen die schijnbaar met el
kaar in tegenspraak zijn".
Hoe ziet Marcel van Dam, 31 jaar
oud, getrouwd en twee kinderen, dat
nu zelf? „Kijk", zegt hij, „de belang
rijkste taak van een leider van een
team is altijd dat hij zorgt dat het
een team is. Dat is iets waar je heel
goed over moet denken. Daar kun je
verder moeilijk over praten, doodeen
voudig omdat dat afhangt van de
persoonlijkheden van de mensen met
wie je gaat werken. Maar behalve dus
dat ik heel veel aandacht zal moeten
schenken aan het brengen van een
goed programma waar de mensen
graag naar kijken en informatieve
programma's hebben altijd een ach
terstand op amusementsprogramma's,
dat is ook logisch, dat zal ook altijd
zo blijven zal ik buitengewoon
veel aandacht moeten besteden aan
de betrouwbaarheid van onze gege
vens.
Want stel dat je voor de televisie 'n
probleem aan de orde stelt dat geba
seerd is op onjuiste gegevens, dan
maak je wat je noemt een miskleun,
dus ik zal dat leiden vooral daarop
toespitsen dat ik nog eens een keer
ga checken en nog eens ga checken".
Bij de VARA werd een van de as
pecten van het ombudsmanschap om
schreven als „het ter beschikking
staan van het publiek." Wat vindt hij
daarvan?
Van Dam: „Nou, dat is huivering
wekkend, maar zeer overwogen. Kijk,
de eerste contacten met het publiek
worden gelegd door mijn staf. Maar
opbellen en aan de deur komen en zo
bedoelt U. Nou, dat heb ik mij van
tevoren gerealiseerd. Er zitten uiter
aard vervelende kanten aan. Een be
langrijke kant vind ik, want dat er
vaar ik ook als positief, dat het mij
een hoop bevrediging geeft, dat de
mensen bij mij komen met hun pro
blemen en dat ze van mij verwachten
dat ik daar wat aan kan doen. Ik
weet niet of dat Jjdelheid is. maar ik
vind het een bevredigende gedachte.
En voor het verlies van mijn eigen
identiteit ben ik helemaal niet bang.
Want dat zou ik niet kunnen. Ik heb
vaak in mijn leven te maken gehad
met het feit dat ik er niet in geslaagd
bcTï mijn identiteit te vei anderen,
ook als ik het geprobeerd heb, dus ik
zal het moeten doen met de identi
teit die ik nu heb en ik hoop dat die
voldoende is voor ombudsman. En
privacy is inderdaad ook een pro
bleem Daar heeft iedere televisie
persoonlijkheid mee te maken na
tuurlijk en daar zal ik ook mee te
maken krijgen, maar ik ben in het
verleden ook wel eens in de open
baarheid getreden en dat heeft even
eens gevolgen gehad voor mijn pri
vacy. Ik heb dat echter tot nu toe
I altijd kunnen dragen. Ik heb een
beetje wantrouwen jegens mensen,
die ze-(gen dat ze het vervelend vin
den harkend te worden. Het vak ra
dio erv televisie trekt eigenlijk alleen
maar nensen, die graag herkend wil
len wflfden".
In het recente verleden is er veel
publiciteit rondom de persoon van
Marcel van Dam geweest, voorname
lijk I>p het politiek vlak.
Is men nu niet bang dat de men
sen dit programma zullen identifice
ren met Nieuw-Links en dus met
lfciks?
I J Maar dat idee werpt Marcel van
II Jtiarn ver van zich. „Dat denk ik he-
iemaal niet", zegt hij, „omdat de
mensen een veel scherper inzicht of
Sten veel scherper gevoel hebben dan
welke etikettenplakker ook.
Het programma zal beoordeeld wor
den naar de mate waarin wij er in
slagen echt iets voor de mensen te
doen en hen duidelijk te maken dat
wij optreden in hun belang. Het heeft
natuurlijk ook niets met politieke
ids
richting te maken. Als wij de poltiek
nodig hebben voor de oplossing van
onze problemen zullen wij ons ook
niet uitsluitend beperken tot b.v. ka
merleden van de Partij van de Ar
beid. We zullen de man kiezen, die
het meest voor de oplossing kan doen.
Het heeft niets met links of rechts te
maken, wat wij gaan doen. Je moet
je gewoon betrokken voelen bij de
problemen van de mensen".
Hoe is de idee van een ombudsman
ontstaan?
Dat blijkt hem in de kijkerpost te
zitten. De VARA krijgt volgens Pau
ka al jaren brieven die wel naar
aanleiding van de programma's ge
schreven worden, maar meestal vol
staan met problemen die er niets
mee te maken hebben. „Waarom
schrijven de mensen ons? Zij doen
dat, omdat zij de indruk hebben dat I zelf gewekt en dus zyn wij ook zelf
de VARA aan hun kant staat en hen voor de gevolgen verantwoordelijk. De
kan helpen. Die indruk hebben wij 1 staf zat er eigenlijk al een paar jaar
9.10
10.00
10.45
10.50
NEDERLAND II
6.50
7.00
7.03
7.30
8.00
8.20
9.10
10.10
11.00
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
De dwaze wereld van Tommy Cooper, tv-serie
(KRO)
Verslag op dinsdag (KRO)
Journaal (NOS)
Wie zyn toch die mensen?, documentair program
ma (KRO)
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink: klas
sieke muziek (KRO)
De Wrekers, tv-serie, in kleur (KRO)
Music, music, music: licht muziekprogramma, in
kleur (KRO)
Journaal (NOS)
Schaken voor beginners, les 1 (Teleac)
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Scala: informatief programma (NOS)
Peyton Place, tv-feuilleton (AVRO)
Journaal (NOS)
Strange Report: Laat slapende helden slapen, tv-
film in kleur (AVRO)
Voor de vuist weg <AVRO)
Televizier (AVRO)
Journaal (NOS)
Das Kom(m)ödchen
LEIDEN Dank zij de activi
teiten van K. en O. is het bekende
Düsseldorfer cabaret „Das Kom-
(m)ödchen" tijdens een korte
tournee door Nederland ook in de
Leidse schouwburg opgetreden.
En men mocht K. en O. daar
dankbaar voor zijn, want wat het
wakkere troepje te horen en te
zien gaf, was van voortreffelijk
gehalte.
terzijde gestaan door haar 4 ma n-
nelijke partners: Ernst Hilbich, Wer
ner Vielhaber, Glenn Walbaum en
Joh. Piel. Het vijftal is zowel in de
conférences als de liedjes (die aan
Brecht doen denken), volledig op el
kaar ingespeeld.
Hoewel de Duitsers zeer duidelijk
spraken en zongen, had men toch de
indruk dat het publiek wel enige
moeite had de vreemde taal te vol
gen. Daardoor waren de reacties
soms minder onmiddellijk dan de
vaak bijzonder geestige gezegden
verdienden- Maar de lange by valzijn: dat men met zijn moeilijkheden
eigenlijk niet?" Omdataan het slot bewees- dat men ook in naar de politici stapt, naar kamer-
Leiden begrepen had. dat men een leden. De enige reden waarom men
avond van hoog gehalte had meege-1 nu in Nederland zo'n ombudsman
maakt. zou willen als verlengstuk van het
Het echte, uitgesproken politieke
cabaret heeft in ons land nooit erg
wortel geschoten. Na het bijwonen
van deze avond kon men zich afvra
gen: waarom
de Nederlanders müider politiek ge-
engageerd zijn dan de Duitsers? Het
programma, dat hier werd geboden,
ging, afgezien van een aantal spe
ciale toespelingen op Duitse politieke
verhoudingen en Duitse politici, Ne
derlandse burgers zeker toch even
zeer aan als Duitsers. „Es geht um
den Kopf" luidde de titel en op het
toneel was een guillotine opgesteld.
Daarby ging men uit van de begrip
pen vrijheid, gelijkheid en broeder
schap van de Franse revolutie.
Scherp werd aan de kaak gesteld,
hoe weinig er van deze algemeen
menselijke denkbeelden in onze twin-
tigste eeuw terecht komt. Om wiens j
hoofd ging het? Om dat van de
staatsburger in een moderne demo- j
mocratie! Men zou neiging hebben, j
de „Rede tot de burger" uit de twee- I
de scène, die ook in het programma
afgedrukt was, in haar geheel weer
te geven; want die maakte duidelijk
waar het de mensen van „Das Kom-
(m)mödchen" precies om ging.
Slechts enkele zinnen er uit mogen
hier, vertaald, volgen: „Democratie
is een moeilijke staatsvorm. Eén,
waarin men moet denken: dat is
geen systeem voor meelopers. Daar
voor moet U wat doen met Uw kleine
kopje van boven! In een de
mocratie moet U zich zeker een beet
je inspannen Een onweer zal U
verrassen, als U niet zelf de wolken
vorming bestudeert, meneer de staats
burger en de regering, van wie U
denkt, dat zy weet wat zij doet, zal
U geen paraplu's uitreiken. Gij
droomdanserLaat men zich toch
bewust zyn van wat er gebeurt; laat
meen zich niet uit gemakzucht mee
voeren door de schijn! U denkende
burger bent het zelf om
wie het gaat! Dat was de boodschap,
die men te brengen had. Zij werd op
gehangen aan 'n aantal maatschap
pelijke problemen, die evenzeer
voor de Nederlanders gelden als voor
de buren: de verlokkingen van de
consumptiemaatschappij. de schyn-
argumenten by ontwikkeling van ach
tergebleven landen, de strijd om de
burger van de politieke partyen met
drogredenen, de leuzen van de jeugd
onder aanvoering van Marcuse.
Kay Lorentz is de leider van het
cabaret: regisseur, tekstschrijver en
organisator. Hy heeft in Duitsland
met zijn open, niets en niemand ont
ziende en toch zeer menselijke wijze
van de dingen te zeggen, grote in
vloed gekregen. Zijn vrouw. Lore, is
de drijvende kracht van het ensem
ble. Zy wordt echter voortreffelijk
mee. Maas pas het laatste jaar houd
ik me er intensief mee bezig. Zo zijn
we op dat idee gekomen van een om-
budsdienst".
Is zo'n duidelijk „sociaal" program
ma nou typisch iets voor de van huis
uit socialistische VARA?
Marcel van Dam vindt van niet.
„Bewogenheid met mensen is wel
typisch voor het socialisme, maar is
er zeker niet toe beperkt", zegt hij.
„Het lijkt mij dat de KRO ook met
zo'n soort programma had kunnen
komen. Ik denk dat de Vara dit pro
gramma ook ziet als iets wat het ei
gen gezicht kan versterken".
De regering, met name minister
Beernink, heeft ook de instelling van
een ombudsman voor Nederland aan
gekondigd. Betekent dat concurren
tie?
„Dat lijkt mij helemaal niet", zegt
Marcel van Dam. „Het lijkt mij, dat
als de regering met die ombudsman
op korte termijn komt, wy elkaar he
lemaal niet bijten. Kijk, er heeft in
Nederland een enorme functie-verlies
plaatsgevonden van de politiek, van
wat de politiek eigenlijk zou moeten
Ombudsman
MARCEL VAN DAM
parlement, is eigenlijk dat het par
lement onvoldoende functioneert als
ombudsman. Daarom willen ze er nu
maar een aparte figuur van maken
met een apart etiketje, dan gaat het
denkt men wel weer wat beter. Maar
ik geloof dat als zo'n ombudsman er
komt, hy toch iets zal hebben van de
politiek, van het odium van het ap
paraat en daar heeft het publiek nu
juist de pest aan, daar geloven ze
niet in.
Dat sluit niet uit, dat we contacten
met die ombudsman zouden krijgen
omdat hij aan dezelfde problemen
gaat werken. De Nederlandse om
budsman, zoals hij gedacht is, is een
verlengstuk van het parlement. Hij
gaat eigenlijk doen, wat nu de com
missie van de verzoekschriften doet".
Wat doet Tom Pauka als het pro
gramma mislukt? „Als ik nu heel
eerlijk ben", zegt hy. „het is niet
mogelijk dat dit mislukt. Er zyn in
de hele voorbereiding en in de hele
gang van het programma, in de se
lectie van de mensen, in de dubbele
selectie van mensen zo ontzet
tend veel dubbel-dubbel-checks inge
bouwd. dat mislukking my uitgeslo
ten lijkt".
Op het gebied van al datgene
dat we onder het hoofdstuk
„toenadering tussen man en
vrouw" kunnen samenvatten,
lopen de meningen uiteen. Zo
ook die van Godfried Bomans
en Guus Oster gisteravond in
„Gevraagd." Bomans schetste
de netelige situatie aldus: „U
bent een jonge woman-assistant-
purser aan boord van een schip
en een ryke zakenman nodigt u
uit iets voor hem te typen in
zijn hut. Al spoedig doet hij de
klep van de schrijfmachine
dicht, slaat zijn hand om u
heen en werpt een veel beteke
nende blik naar de andere kant
van de hut. Het heeft natuurlijk
geen zin om uw moeder te roe
pen, wat zou u doen
Het solliciterende meisje: „Ik
zou hem zeggen, doet u dat
toch niet. Laten we vrienden
zijn". Bomans: Ra, ha, dat niet,
dat wordt juist verkeerd opge
vat. Vrienden zijn is niet het
Juiste spraakgebruik." Guus Os-
ter echter: „Ik vind dat een
heel goed antwoord. Vrienden
zijn sluit alles verder uit
Van deze NCRV-rubriek,
waarin een pennel drie sollici
tantes onder vuur neemt, zagen
we slechts de twee laatst optre
dende Jonge vrouwen. Maar aan
gezien de keuze uiteindelijk toch
ging tussen deze beiden, deed
het ons deugd dat de heren Bo
mans. Oster en Davis (van de
P en O-Lines) het volstrekt met
ons eens waren, dat inderdaad
de tweede de uitverkorene
moest zijn.
Wat Ironside betreft, deze se
rie. die een flinke dosis Hitch
cock-spanning bevat, behoudt,
anders dan bijvoorbeeld Dub
belspion. nog sSeeds een ver
bluffend hoog peil. De eerste af-
leverin# van de Scheepsjongens
van Bofitekoe echter was een te
leurstelling. Eertt een langdra
dig en verwarde documentaire
over Hoorn, het obligate ge
sprekje met schrijver Johan Fa-
bricius en tensfotte slechts een
minuscuul fragment uit het jon
gensboek. De NCRV gaat er elke
avond dat dez^ omroepvereni
ging op de buis ls. tien minuten
aan besteden, hetgeen gelukkig
minder karig is dan gister
avond.
Eveneens in de vooravond:
twee gelijksoortige program
ma's. Rien van Nunen en Bert
van Dongen op het eerste net
met oude liedjes voor bejaar
den en op het andere net „Op
maat" met o.a. Marijke Merc-
kens, Henk van Ulsen en John
ny Hoes. Gevarieerde kijkkost,
waarvan je met een half oog en
oor. bladerend m de krant, kunt
kennis nemen, maar waaraan
Je verder ook niet? zou missen.
De nieuwe Efigelse serie
.Please Sir" over de Jonge on
derwijzer en zijn lastige vijfde
klas, kan nog alle kanten op. De
eerste aflevering wekte een af
wachtende glimlach op. Of het
bulderen wordt zal de toekomst
uitwijzen. INVALLER
Rock-opera „Tommy":
AMSTERDAM The Who is een
van de weinige groepen in de
wereld, die na hun eerste bloei
periode terug zijn gekomen met
een totaal nieuwe aanpak. Dit
bleek gisteravond bij de rock
opera in het Concertgebouw in
Amsterdam. Daar speelden Pete
Townshend (gitaar), Keith
Moon (drums), John Entwhist-
Ie (basgitaar) en Roger Daltrey
(zang) enkele oude nummers
zoals „Happy Jack", Substitute"
en „I'm a boy", maar ook alle
nummers van hun grootste
dubbel-lp „Tommy".
Het kwartet bracht tijdens de ope
ra-première anderhalf uur oorver
dovende muziek, behorende bij het
supersmartlapverhaal over het doof
stomme jon getje Tommy. Het werd
overigens een sublieme show. De
enorme versterkers hadden de twyfel
over de geluidsterkte by voorbaat al
weggenomen. Ondanks de niet al te
beste organisatie van de ruim twee
duizend bezoekers moesten velen een
uur wachten om binnen te komen -
wa en zit-, en slaan- en ligplaatsen in
de statige concertzaal nog voor de
roek-opera begon uitverkocht. Ge
deelten van deze „eigentydse" opera
zyn al eerder uitgebracht op festivals
in de Engelse plaats Plumpton en op
het eiland Wight. Het muziekstuk zal
na de ene voorstelling in Amsterdam
in de VS worden uitgevoerd. Enge
land en het continent komen pas in
januari aan de beurt voor een uit
voering van de rock. opera.
Op de foto hiernaast de fraai uit
gedoste zanger Roger Daltrey en de
sologitarist Peter Townshend tijdens
hun optreden in het Concertgebouw.
ADVERTENTIE
VOOR DINSDAG 30 SEPTBMBER
Hilversum 1. 403 m.
KRO: 18.00 Stereo: Metropoleorkest i
I amusementsmuz. 18.19 Uitz. van het
GPV 18.30 Nws. KRO: 18 41 Act. 19.00
Stereo: Luc Lutz 20.00 Collage gewijd
aan Napoleon 22.25 Overweging 22.30 j
1 Nws. 22.38 Parleentalr overzlch 22.45
Meded. 22.50 De zingende kerk: ritmi
sche gezangen 23.05 Gif sluipt langs
sluwe wegen, documentair progr 23 30
Stereo: Licht pl.progr. 23.55-24.00 Nws
I
Hilversum 3. 298 m.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlolourn.
18 25 De Johan Willem Frlso Kapel.
18.55 Paris vous parle. door Jan Brus- I
se. 19.00 Trefpunt: dlscussllerubrlek
voor actuele zaken 19.30 Nws. 19.35
Dag Bach" - Een frivool trekje
rondom de muziek van de grote Tho-
raas-cantor met het Franse saxofoon-
kwintet „The Backgrounds", het
Jacques Loulssier-Trio. de vlbrafonist
Claude Gullhot en de gitarist Franz
Löffler. Samenstelling: Jan Koopman.
20.00 Weerldpremlère van roek-opera
„Thommy": opname die op maandag
29 sept, in het Amsterdamse Concert-
I gebouw heeft plaats gevonden. De uit-
voerenden van deze door Peter Town-
tend gecomponeerde pop-opera zijn de
Engelse „The Who" Vanavond het
eerste en tweede deel. Het derde deel
wordt woensdag 1 oktober vla Hilver
sum III l.p.v. „Toppoppology" tussen
11.06 en 18.00 uur uitgezonden. 21.00
Zo speelde Pierre Palla" - Pierre
Palla vertolkt planocomposities van
Robert Schumann, namelijk Kinder-
szenen opus 15 en Gesange der Frühe.
21.30 Udo Jürgens - Een live-show. die
werd opgenomen tijdens zijn tournee
door Duitsland. 21.55 Samenvatting
voetbalwedstrijd Kr. ReykjavikFelje-
noord. 22.05 Muze zonder make
up: cabaretprogramma 22.30 Nws.
22 38 Radlojourn. NOS: 22.55 Stereo:
Berliner Festwochen 1969: Radio Ka-
merork en sol. (opn.) 23.55-24.00 Nws
VOOR WOENSDAG 1 OKTOBER
Hilversum 1. 402 m.
NCRV: 7.00 Nws 7.10 Het levende
woord 7 15 Op het eerste gehoor: lich
te gram.muz. met nws. en act. TROS:
Voetbal Arsenal heeft gister
avond de tweede ronde bereikt van
het toernooi om de jaarbeursbeker.
De Londense club verloor in Belfast
met 1-0 van de Noordierse semipro-
fessionals Glentoren. Aangezien Ar
senal de eerste ontmoeting met 3-0
had gewonnen plaatste deze club zich
voor de volgende ronde,
Boksen Promotor Harry Leve-
ne heeft meegedeeld dat het gevecht
tussen de zwaargewichten Henry
Cooper (G.Br.) en Jimmy Ellis <V.S.)
dat op 1 november in Londen zou
plaats hebben, niet doorgaat.
Cooper heeft een blessure aan zyn
rechterknie. Die blessure is er de oor
zaak van dat het gevecht al tweemaal
eerder la uitgesteld. Zaterdag bleek
tydens een training dat de knie niet
genezen la.
8 00 Nws. 8.11 Als dat zou kunnen:
verz.pl. progr. (8.30-8.32 Nws.) 9.00
Gymn. voor de hulsvr. 9.10 Heel toe
vallig: Het Kaartspel: amusements-
progr. 9 35 Waterst. 9 40 Voor de kleu
ters. 9.55 Stereo: Concert a la carte,
verz.progr. 11.00 Nws. 11.02 Op Sleep
tros: progr. voor automobilisten 11.45
Act. 11.55 Meded KRO: 12 00 Van
twaalf tot twee: gev progr. (12.22 WIJ
van het land 12.26 Meded t.b.v. land
en tulnb 12.30 Nws 12.41 act 13.00
Raden maar 13.16 Ondernemend).
NCRV: 14 00 Klaas. muz. (gr.) 15.00
In 't zilver: progr. voor oudere luiste
raars 16.00 Nws. 16 02 Stereo: Jeugd-
progr. 17.00 Lichte gram muz. voor de
tieners. Overheldsvoorl.: 1750 Mens
•n Samenleving Een vraaggesprek
met de heren J G J Bosman, voorzit
ter Nederlandse Bioscoopbond en G J
van der Molen hoofd afd film van het
ministerie van CRM Onderwerp: De
fllmweek Arnhem.
Hilversum 2. 298 m.
VARA: 7.00 Nws. en ochtengymn
7.20 Soc. strljdl. 7 23" Stereo: Lichte
gram.muz (7.30-7.35 Van de voorpag i
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nws. en act. 8.20 Stereo: Lichte gram-
muz. (8.30-8.35 Van alle markten thuis
9 00 Stereo. Uit eigen huis: studioop
namen exclusief gemaakt voor VARA-
radio. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Lichte gram.muz. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vr
11.40 Stereo: BerllJns Filharmonisch
Orkest: klass muz. (gr 12.05 Stereo:
Fragmenten uit de onerette La Gran
de Duchesse de Gerolstein. van Offen
bach (gr.) 12 54 Voor het platteland.
13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 Lichte or-
gelmuz. (opn.) 13.45 Gesproken portret
14.00 Iets van tweemaal hem. hoorsp
14.55 De Schipbreuk van Johan Wage
naar. uitgevoerd door De Stem des
Volks Zutphen en sol (opn.) 1600
Nws. 16.02 Sociëteit Zestig min voor
boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de
groene linde: oude lledies VARA.
17.20 Voor de Jeugd. 17.55 Meded
Htlvesum 3. 240 m. en FM
NCRV: 9.00 Nws. 9 02 Zing. zing.
zing!: lichte vocale muziekjes 10 00
Nws. 10 03 Mengelmuze nieuwe lang
speelplaten met kritisch commentaar
NOS: 11.00 Nws. 1103 Muz. - lezen
(12 00 Nws AVRO: 13 00 Nws. 13 03
Radlolourn 13.06 Zet 'm on: vro'llk
pl Drogr. (14 00 Nws.) 15.00 Nws. 15 03
vit.: populair verz Dl progr. 16 00
Arb v
Nws 16 03 Gimmick: licht ol program
ma 17.00 Nws 17.02 Radlolourn 17.05
-18.00 Pop- en countrymuz
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOS/NOT 11 10-12 00 Schooltelevi
sie NCRV: 1700-1735 Voor de kinde
ren NOS: 1850 KI.: De Fabeltleskrant
NOS: 19.00 Journ NOS: 19.07 Scala.
Inform progr CVK IKOR RKK 19.31
Kenmerk: wekelijkse Inform.rubr.
over kerk en samenleving NOS: 20 00
Journ. 20 20 Uitz. van de PvdA 20 30
Stichting Socutera 20.35 Stagecoach --
Postkoets naar Santa Fé. speelfilm
22 10 Persoonl Interviews 22 35-22 40
Journ.
Nederland II
NOS: 18.50 KI.: De Fabeltjeskrant.
NOS: 19.00 Journ. NCRV 19.03 De
Scheepsjongen van Bontekoe. vervolg
verhaal 19.12 KI Popparlementmu
zikaal vragenspel NOS: 20.00 Journaal
NCRV20.20 KI Schoonmoeders, TV-
20.45 Bur. Bristol. TV-fllm 2140 KI.
Maar z() moeten er voor vliegen: fllm-
documentalre over de KLM. 22.25
Dagboek van Rembrandt NOS: 22.30-
22.36 Journ.