IARGA" een wereld waarin de mensen van elkaar honden Had ik ooit kunnen denken zó gemakkelijk bont te kopen! Ik bekeek de Witteveen-collectie zag de betaalbare prijzen en daar ging ik. Mét m'n bont, de Mode tegemoet. Nét even anders. XERDAG 13 SEPTEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 15 Hieronder een laatste frag- fgnt uit het hoek „Buiten aardse beschavingvan FStefan Denaerde, pseudo niem voor Ad. Beers, Leid- endam. de planeet larga liggen ook de normen voor de sluiting van een huwelijk volgens de lijnen der jéncy vast. Volwassen mensen jen zich aanmelden voor de hu lkstest, een analyse van de li- imsconditie. de erfelijkheidsken- ten en het mentaal niveau, t resultaat is een kaart die op wijze geperforeerd is. nu twee mensen die volgens test geschikte huwelijkspartners hun kaarten op de aangegeven op elkaar leggen, dan zal er ens licht door de dubbele kaart heensohijnen. Het doel van selectie is tweedelig. Het ver- t de natuurlijke selectie uit de - |d en het selecteert de huwelyks- r iers zodanig dat de optimale mo- fkheid ontstaat dat ze op basis een hechte kameraadschap ten samenwonen. De test geeft i het advies en de onzelfzuch- lei ld van de jongelu' is bepalend .j het wel of niet willen opvolgen, "uwe lijk wordt gesloten ten laan van een vertegenwoordiger het wettige gezag door het uit en van twee beloften. De eerste belofte tot een monogame sek- relatie tot het kind geboren'is. De tweede is de belofte om gezamen lijk in goede kameraadschap het kind op te voeden in het juiste normbesef. Het huwelijk is onontbindbaar vanaf het moment dat de zwangerschap is ingetreden tot het kind als kind heeft opgehouden te bestaan 'vol wassen is geworden» De verplichtin gen ontstaan uitsluitend door het kind en zolang het kind er is. Na het eerste kind kan de belofte worden hernieuwd en zo vervolgens. Hoe moet ik de kreet onont bindbaar huwelijk begrijpen in een wereld met vrije seksuele relaties? Man en vrouw beloven samen te blijven en hun kinderen op te voe den. Zolang ae kinderen er zijn, is die belofte onverbreekbaar en ze kunnen dus geen ander huwelijk slui ten. Maar buiten de periode dat de kinderen verwekt worden, zijn ze beiden vrij in hun menselijke rela ties. ze kiezen ieder hun eigen lief despartners zonder dat het hun ka meraadschap verstoort Kennen jullie ook het zuiver monogame huwelijk zoals wij dat kennen? Neen. Waarom moeten wij maar van een mens houden? Is het leven niet veel rijker en intenser door van I alle mensen te houden? In een we reld met volledige bestaanszekerheid I en absolute vrijheid is het zelfzuch- tig een mens voor zich alleen te wil- len hebben en te willen afzonderen van andere liefdescontacten. Zulk een isolement leidt tot verstarring en on vrijheid met het grote risico dat op het moment dat er één, om welke reden dan ook. wegvalt de ander on gelukkig worat en door zijn isolement dwang gaat uitoefenen op zijn omge ving. Rijpheid en wijsheid vereisen vele en diepgaande menselijke con tacten Alleen in totale vrijheid kan een mens zich ontplooien tot een straiingspunt van geestelijke warmte. Ten aanzien van ongehuwden gekit hetzelfde advies, j Ongehuwden? Maakt dat nog wat uit? Het enige onderscheid is dat ze zich niet voortplanten, omdat de se- lectietest ze niet heeft uitgekozen. Ze hebben een veel grotere vrijheid door minder verantwoordelijkheid. Ze leven samen met gehuwden in een i groepsverband van vijf tot zeven paren met ongeveer eenzelfde aantal kinderen. Zulk een groep volwasse nen formeert zich naar leeftijd en i verandert regelmatig van samenstel- indaanzicht van een Iar- verkeersader. Hun stel- -efficiëntie stimuleert de htervaren 7üij op aarde Idig bij b.v. verkeersop- nj?en, loketten voor voet- Gjjfldüms en gedrang in de on- tondse. De capaciteit van dlfll verkeersa^ers is ongeveer *nnderdvoudige van onze zes- mtowegen plus dubbel ter gedachtenbepa- dan 1,5 miljoen perso- r. begane grond een zes- Daar overheen gebouwd een gi gantische portalenconstructie voor het railtransport, twaalf banen voor zwevende auto's en zes railbanen voor treinen. De auto's worden aan de buitenkant in en uit het railsysteem ge schoven d.m.v. een omlaag lopen de rail, waarin de op het dak be vestigde „ski's" passen. Elektro magnetische methoden voor het op afstand houden in de rail en de voortstuwing maken hoge snelheden van de in groepen ge rangeerde voertuigen mogelijk. Snelheidstoename naar het mid den toe zoioel voor de treinen als de voertuigen met elektronische beveiliging en programmering van de koersvariaties (afrem men voorrang boven versnellen). Of een zo effectief grond transportsysteem luchttransport overbodig maakt of dat dit om andere redenen op larga niet voorkomt is niet zeker. Roterende wooncilinders op larga. In iedere cilinder kunnen 10.000 mensen wonen. ling. Allen leveren een aandeel in de opvoeding van de kinderen wat een kwaliteitsverbetering blijkt te zijn. De groepsstructuur voorkomt eenzij digheid en verstarring. Kinderen kun je alleen opvoeden tot vrije en stabie le mensen door de vele contacten en open gesprekssfeer van een grote groep die door verhuizingen van tijd tot tijd verandert. „Variëteit" be heerst onze groepsstructuur en het opvoedingsmilieu van onze kinderen. De confrontatie met steeds nieuwe mensen van andere werelddelen, an dere rassen, andere opvattingen en leefgewoonten stimuleert in hoge mate de creativiteit in de menselijke contr^ten. Zodra de discriminaties verdwenen zijn en de immateriële creativiteit tot ontplooiing komt (de gerichtheid op anderen», gaat de mens op zoek naar variëteit. De man vraagt bij zijn trust overplaatsing aan en met zijn gezin trekt hij naar andere werelddelen op zoek naar nieuwe andere mensen. Na een paar jaar trekt hij weer ver der en zo bewegen onze inwoners zich als nomaden over onze planeet, ge nietend van het nieuwe en het mooie tn de natuur en in de mensen. Er zijn geen grenzen of nationaliteiten. Het leven wordt één groot vrijheidsavon tuur waarin onze onzelfzuchtigheid en creativiteit steeds weer uitgedaagd worden en waarin we volledig mens kunnen zijn. Werkelijke vrijheid maakt een mensenleven tot een grandioze gebeurtenis. Het interesseert me als onder nemer of die reis en treklust en het voortdurend wisselen van werkkring niet verschrikkelijk storend is voor jullie bedrijven? Integendeel Het voorkomt de verstarring in onze organisaties De variëteit in bemanning vergroot de dynamiek en de efficiency Een ander voordeel is de rassenintegratie die de verschillen in geaardheid en tempo nivelleert. Bij wereldomvattende or ganisaties is dit een noodzakelijkheid voor een centraal loonbeleid en zeker bij het streven naar loonnivellering Ik heb er zo gauw niet aan ge dacht dat die grote volksverhuizing resulteert in de verspreiding van alle rassen. Niet alleen in de verspreiding maar ook in vermenging van alle rassen! Een beschaving is pas stabiel wanneer uit de vermenging van alle rassen het uiteindelijke mensentype is ontstaan dat stabiel is naar huids kleur en andere raskenmerken Het zal een bruin gekleurd mensenras moeten zijn dat uiteindelijk de super beschaving zal gaan creëren op deze wondermooie planeet. Bah! Waarom moet dat? Ras senvermenging. halfbloeden en kleur lingen0 Ik ben tegenstander van de rassen discriminatie, maar dit gaat te ver. Je demonstreert op ergerlijke j wijze de dliscriminatieve arrogantie van het blanke ras. We zullen je troosten met een natuurwet van hoge technologische beschaving de groep of het ras dat discrimineert zal wor den overvleugeld. Vermoedelijk zal het blanke ras niet zo geweldloos aan zijn einde ko- men. De steeds stijgende kwaliteit] van wapens zal het nummerieke overwicht eens gaan omzetten in een militair overwicht. Dan zullen jullie geconfronteerd worden met de zelfde discriminaties maar alleen an dersom. Wij voorzien de vernietiging van jullie technologische voorsprong en cultuur. Dat is dan een zorg voor ons nageslacht! Overigens vind ik het voor discussie vatbaar of het recht vaardig is dat het ras dat door zijn hogere intelligentie de leiding heeft van de wetenschappelijke ontwikke ling en zich daardoor langzamer j voortplant, als straf gedoemd is te verdwijnen. Het spijt ons, maar met de na tuurwetten van hoge beschaving valt met te discussiëren Ze bepalen vol gens kosmisch recht de afloop van een maatschappelijk proces. Maar het toppunt van discriminatieve ar- rogantie is je opmerking dat het) blanke ras een hogere intelligentie heeft. Je veronderstelling is ergerlijk, omdat de menselijke natuur zonder enige twijfel overal identiek is. Wij ;ennen de universele wetten waar door een verstandelijk kwaliteitsver schil tussen intelligente rassen, die geroepen zijn voor de kosmische in- i tegratie, onmogelijk is, zelfs al zijn ze duizend lichtjaren van elkaar verwij derd. Het mogelijke verschil in intel ligente prestaties, wat jij pretendeert op te merken kan aileen ontstaan /.jjn door het verschil in sociale en intellectuele tradities in het opvoe- dings-milieu en de voeding. Rassen discriminatie is anders dan arrogante domheid. Het is een ernstige misdaad volgens kosmisch recht. Wat is kosmisch recht? Het is de formulering van de wetmatigheden van de natuurlijke ordening die verband houden met de evolutie van intelligente rassen. Heeft dat iets te maken met Gedeeltelijke doorsnede van een drijvende en ronddraaiende woon- cilinder. De constructie is dusdanig stabiel, dat ondanks zware Iargaanse aard bevingen de levensduur van het skelet (dak, vloer en cilinderwand) op meer dan duizend jaar wordt gesteld. De kunststoffenwoningen (20x20x6 m) zijn horizontaal uitneembaar. De doorsnede van het gebouw is ruim 300 meter, de hoogte 135 meter. Het biedt woonruimte aan 10.000 personen met liefst 50 m2 grondoppervlak voor ieder, plus een deel van de gemeenschappelijke, verwarmde midden- tuin. Het gladde uiterlijk staat in verband met de grote windkrachten en regenval. Het comfort en de arbeidsbesparing voor de huisvrouw is er dusdanig hoog opgevoerd, dat zij er geen huishoudelijk werk meer te doen heeft. Toch zijn de beschutting en het comfort van deze wooncilinders bijzaak geworden. De voornaamste funtie is het scheppen van de mogelijkheid tot vele „menselijke" contacten in volstrekte vrijheid. jullie rechtspraak of hebben jullie dat niet? De rechtspraak in een superbe schaving is geheel gebaseerd op kos misch recht, wat betekent dat er geen rechtspraak meer is. Kosmisch recht kent geen wraak of bestraffing. Zo dra de discriminaties verdwenen zijn, is ook de criminaliteit' verdwenen. Gevangenissen zijn de rentelast der discriminaties. Het scherm toonde een reeks nieu we verbijsterende beelden. Met een schok herkende ik de opname. Het was het vervolg van een autotocht van de twee dames met hun kroost langs de hangrails. Het begon weel bij de nadering van een groot groen meer, omgeven door hoge rotsachtige bergen. Voor het eerst een rustige ogenschijnlijke windstille watervlak te. Rond de oever van het meer tegen de bergwanden stond een doorlopen de meer dan honderd meter hoge wand van woningen of hotelkamers, die in een golvend patroon het pro fiel van de bergwand volgde. Voor de woningen liep de railbaan met de daaronder gelegen grondweg gemar keerd door vele stations en autopar keerplaatsen. In het bos. op het strand en in het water zag het zwart van de larga nen. Duizenden en nog eens duizenden vermaakten zich daor in een soort watersportwonderland. De vrouwen begonnen aan een uitge breid omhelzingsoeremonieel van een groepje mannen, vrouwen en kinde ren. die zich binnen een half cirkel vormig windscherm hadden genes teld. Het was de eerste maal dat deze astronauten mij met het scherm in het midden van hun soortgenoten plaatsten en Ik beleefde mijn aanwe zigheid daar als volkomen echt. Al leen het geluid ontbrak, doch de stilte benadrukte het visuele meer dan dat het verstoorde. Allereerst de strandkleding van deze lieden. Deze werd met een heel ander doel gedra gen dan bij ons, aangezien ze niet de pretentie had om iets te bedekken. Integendeel, de fel gekleurde banden en geraffineerd uitgesneden textiel- figuren bedekten in feite weinig of niets maar accentueerden zoveel te meer Hoe langer mijn verblufte ogen het tafereel opnamen, hoe duidelij ker het werd dat het raffinement dit soort antikleding de feitelijke naaktheid tot een esthetisch aan vaardbare conceptie transformeerde. Het volgende tafereel speelde zich af in de bosrand langs het meer. Een groep van ongeveer tien, in uitbun dige strandkleding gehulde Iarganen lag in een cirkel op het mos en deden een soort behendigheidsspel met speertjes, ringen en wapperende vaantjes. Weer werd ik geconfron teerd met het zo intrigerende omhel- zings- en aanrakings-ceremonieel. Een van de vrouwen uit de auto had zioh opgerold als een poes en lag kennelijk met welbehagen tegen haar buurman aangevleid. Deze had zijn arm om haar heengeslagen en knuf felde en streelde haar als een ver liefde jongeling. Zyn dat nu vreemden voor el kaar? Wilde ik weten. Ja zeker. De meesten ontmoe ten elkaar hier voor het eerst. Toch was er niets weerzinwekkends in het tafereel te bespeuren. Het ge beurde allemaal met een natuurlijke vrolijkheid en ondanks de .krachtige aanpak" kenmerkte de onderlinge re latie zich door een grote hartelijkheid om niet te zeggen tederheid. Zij amuseerden zich louter en alleen door eikaars aanwezigheid. Ik voelde een vreemd soort heimwee in me op komen bij de aanblik van zoveel „mensen" die zo volkomen in elkaar opgingen, zo gericht op een ander, in iedere situatie en op elk ogenblik. Steeds als dit tafereel in mijn herin nering terugkomt, voel ik weer het zelfde heimwee. Het verlangen naar een wereld waar de mensen van el kaar houden, Wij beschouwen het vanzelfspre kend om overal waar we mensen ont moeten groepjes te vormen en in in tieme vriendschappelijke sfeer samen te zijn in de gelijkgerichte belang stelling van het ogenblik. Eenzaam heid van mensen aanvaarden wfj niet. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 15