lode - in - leer voor [mine meisjes Voor ongehuwde moeders in Nederland 27 tehuizen X V 'na Schoenmode wordt nog gevarieerder VS ÏÏESSELING MAAKT: )AG 5 SEPTEMBER 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 23 ien smalle werkplaats aan de Amsterdamse Keizersgracht zit leerbewerkster Ans Wesse- - sigaret in de ene, kroesje koel bier in de andere hand tussen tientallen accessoires leurig leer. In het kleine winkelraam liggen bikini's van zwart en helroze leerbesla- iet grote metalen doppen. Aan de wanden hangen ceintuurs en riemen, een werktajel kleurige pols- en enkelbanden. HWesseling ontwerpt ze alle le maakt ze (met hulp van jistente) ook zelf. Uit haar Mcomen nu al twee jaar lang van leer die hoogst op merkelijke blikvangers zijn voor ieder meisje dat ze kan dragen. Op lakonieke toon vertelt ze het ver haal dat erby hoort: „Eerst was ik hoedenmaakster, maar een paar Jaar geleden ben ik opeens in leer gegaan. Ik dacht: als het niet lukt, zoek ik wel weer ander werk. Mijn eerste succes kwam toen ik drie rie men in Antwerpen wist te verkopen. Ik had precies m'n reis eruit. Dan krijg je moed en je gaat verder". Ans Wesseling (zelf nog jong) maakt haar accessoires voor een jonge klantenkring. „Ze zijn vooral bedoeld voor dunne meisjes. Als je te dik bent, staan ze ordinair". In Brabant koopt ze van tijd tot tijd een flinke voorraad grote vellen leer Zilverleer en chroomleer, rund-, kalfs- en reptielleer in een kleine vijftig verschillende kleuren, soepel geiteleer en alle tinten lakleer. Een paar stansmachines. een stikmachi ne. linealen en messen vormen haar gereedschap. Ze maakt brede polsbanden van wit lakleer met een groot fantasie horloge erop, brede riemen met in gebouwde tasjes, heel kleine platte tasjes die aan een riem of ketting om het middel worden gedragen, smalle en zeer brede ceintuurs en maagbanden in twee contrasterende kleuren. Maar al die kleurige za ken krygen pas karakter wanneer Ans Wesseling ze met metaal gaat beslaan. Ijzerwerk Daarvoor gebruikt ze allerlei soor ten ijzerwerk. Reusachtige gespen en grote pennen, nestels, kettink jes en spiralen, doodgewone koffer slotjes en metalen ritssluitingen. De ritsen zet ze recht of schuin tussen de stukken leer van meerdelige cein tuurs zodat ze variabel van maat worden. Voor de avond maakt ze soms een hele paillet tencollec- tie Haar bizarre creaties worden niet alleen in eigen huis verkocht, maar ook in enkele bekende Amsterdamse modehuizen. Schoenontwerper Jan Jansen bijvoorbeeld verkoopt bij zijn schoenen speciale Wesseling-banden. En een flink deel van de produktie uit de kleine werkplaats wordt naar Amerika verkocht. Voorkeur voor leersoorten? „In dit werk heb je het meest aan glad leer", vindt Ans Wesseling. „De armban den mogen niet knellen of plakken. Lakleer is fijn. maar te plakkerig voor halsbanden Die mogen niet stug zijn. Ik gebruik er heel soepel leer voor, zoals chroom- en kalfs" Ze gelooft dat de leermode nog steeds in opgaande lijn is. „Misschien niet wat de kleding betreft, maar bij de accessoires beslist wel Kle ding maken kan ik trouwens niet zo goed, al vind ik leren pantalons wel fijn". Ze vindt de gebondenheid aan een bepaald model een nadeel by het ontwerpen van (leren) kle ding: een broek is een broek waarin hoogstens met de pijpen kan worden geëxperimenteerd. Voorlopig gaat ze een beetje door op „dat hele brede" in haar accessoires. Grote brede rie men. met allerlei zakken en tasjes eraan. „Dat is bovendien praktisch", zegt Ans Wesseling. „Voor mij is een riem een gebruiksvoorwerp, net als een paar laarzen. Ik zie erg veel in allerlei praktische zaken van leer". Links: Leerbewerkster Ans Wesseling: ..Voor mij is zo'n riem een gebruiksvoorwerp. Ik zie erg veel in allerlei praktische zaken van leer." Boven: Opmerkelijke acces soires voor dunne meisjes: leren ceintuurs, riemen en pols- of halsbanden van leer met aller hande metaalbeslag, ontworpen en gemaakt door Ans Wesseling. „Zolang het ongehuwd moederschap nog beschouwd wordt als een overtreding van de maatschappelijke normen, zolang het door betrokkenen zelf en door hun omgeving nog be schouwd wordt als een schande, zolang men deze normover schrijding tracht te verheimelijken voor anderen en te ver dringen voor zichzelf, zal het beschouwd blijven als een taboe overschrijding." Dat zegt de Nederlandse federatie van instellingen voor de ongehuwde moeder en haar kind (FIOM) in haar verslag over de jaren 1966 tot en met 1968. Het negatief reageren van de om geving en de problemen die daar uit voortvloeien geeft de hulpver lenende instanties veel werk bij de begeleiding van de „aanstaande" ongehuwde moeder Over heel Nederland is een dicht netwerk van 61 regionale bureau's en spreekuur-adressen en 27 tehui zen voor de tijdelijke opname van inelfea opl I 20 ileon(nën) ?llin| tPOn moet veel van eau de 3aanebben gehouden en naar erda) gebruikte hij per maand vijftig flessen van dit geu- it. Ook onze gestroomlijnde Napoleonnen, die zich niet °P foor het gebruiken van ge- gingTde cosmetica, al prefe- Tros der mannen nog altijd mogelijk geurend (en reukloos) preparaat. s iet „schoonheidsprodukt" Plian is in opmars en in an (zo weet Marie Claire te is zyn op het ogenblik ardi verschillende merken isprodukten voor mannen Behalve specifiek-manne- letica's als scheerzepen, les. pre- en aftershave omvat zo'n cosmeti- rusting ook zeep. talk- lu de cologne of eau de [arlotion, een deodorant en piratiemiddel. Een van produkten is een bruin- ilei die op de huid smelt het veelbegeerde „gezon- msde" uiterlijk geeft. Er anti-rimpelemulsies voor gelaat. Volgens Marie een op de twaalf man de Ver. Staten al een van dit nieuwe snufje ït" gebruik. ook nog een boodschapje voor de recordtijd de top willen bereiken: „Ervaring, tyd, studie: dat zijn de dingen die meetellen. Je hebt tien jaar nodig om te leren hoe je een toneel op moet wandelen". Dertig zijn Elf maand was ik nog idool pnagers. de daarop volgen- lag ik eruit Niet omdat ley opkwam. Het was iy. Toen hij op het toneel was mijn styl uit de gra- die dit in weekblad Wo- elt is Tony Bennett, gerenommeerd zanger van der lichte muziek. In zijn [de tijd waarin de ouders Klagers van nu zelf nog ren) had hij een fanclub ^honderdduizend geregi- leden en toen hij in 1952 troomden zijn bewon- in rouwkleren naar de tt die een jaar of zeven come back maakte heeft jongeren van nu die ih Er is op deze wereld in leder ge val een vrouw die het fyn vindt dat „men" eindelijk door krijgt dat zij dertig is. Dat is filmactrice Marina Vlady: twintig cinema-jaren, drie zoontjes die zij (uit vrije verkie zing) alleen opvoedt. Over haar nieuwste film die „Le temps de vi- vre" zal heten, vertelt ze aan Elle dat dit de eerste film is waarin zy haar eigen gezicht mag tonen: „Een gezicht dat een beetje ouder wordt, het gezicht van een vrouw die gele den heeft, die kinderen heeft gekre gen. niet meer dat gezicht van steen dat ik niet zo lang geleden nog had". Ze vindt haar veelge roemde schoonheid een masker dat alles verbergt wat ze werkelijk is. „Wat ik belangrijk vind is. dat ik eindelijk op een echte vrouw ga lij ken". Pin-up grootmoeders Sterren van vijfentwintig, dertig jaar geleden treden vandaag weer op in Engelse theaters: Ginger Ro gers. Betty Grable. Anna Neagle, Veronica Lake. Nova noemt ze de dansende grootmoeders en consta teert dat de pin-ups van een kwart eeuw geleden nog behoorlijk mee kunnen, al hebben ze niet allemaal evenveel geluk met hun come-back Betty Grable geboren in 1916) moest stoppen na een goede twintig voorstellingen die vernietigende kri tieken kregen. Veronica Lake (vijf tig) die in haar biografie met grote openhartigheid haar obscure na- Hollywoodse jaren heeft beschreven en via tv-baantjes en rollen in grie zelfilms weer wat in de publiciteit kwam, kan haar optreden in Enge land alleen voortzetten dank zij een dagelijkse dosis pijnstillende midde len nadat zy bij een val in het thea ter haar rug had bezeerd. De nu achtenvijftigjarige Ginger Rogers is met veel vertoon van publiciteit in Engeland aangekomen, ziet eruit als „een damesachtige feeks", maar haar show loopt goed en levert haar het niet onaardige «honorarium van vijfduizend pond per week op. Ze rookt niet en drinkt niet, is vyf- maal getrouwd geweest, heeft op po litiek gebied rechtse sympathieën en wordt, naar ze zegt, enorm gefas cineerd door creatieve mensen. Anna Neagle tenslotte, geboren in 1908. is nog een slanke en jong-uit- ziende blondine die al verscheidene maanden, charlestonnend en jitter- buggend, in een musical speelt. Ze doet dat. volgens Nova, met een stijl en gratie en ziet zelfs kans om niet al te belachelijk te zijn wanneer een koor van jonge mannen haar in de lucht gooit, dat waren dan de dan sende grootmoeders, „still going strong" in Engeland. Schrijfster Anne Montague is vijfentwintig jaar. getrouwd en haar eerste roman „La poupee massacre" is zojuist in Frankryk verschenen. Aan Elle heeft ze verteld dat ze schrijfsters haat en daarom haar boek zonder voor naam had willen signeren, zodat nie mand zou weten dat ze een -vrouw is. „Ik schrijf trouwens als een man. Op een dag heb ik zonder enig plan drie bladzijden geschreven. Mijn man heeft gezegd dat ik ermee door moest gaan. Ik ben drie maanden met het boek bezig geweest". De (dramatische) geschiedenis in haar boek speelt rondom een meisje dat in opstand komt tegen de toestan den in de zusteischool waar ze als kostschoolmeisje studeert. Volgens de schrijfster een authentiek verhaal dat een vriendin haar heeft verteld. Anne Montague heeft geen kinde ren. maar wel een uitgesproken me ning over kinderen „Ze zijn niet charmant en ook niet lief. ze zyn precies als grote mensen. Ze zijn alleen vrymoediger en minder diplo matiek". „Verleider" „Elle" over het mondaine leven van harttransplantatie-chirurg Chris Barnard. „Hij is met zijn silhouet, zyn hoekige gezicht en zijn stralen de tandenglimlach een subtiele me lange van beroemde Hollywoodse ver- léiders. Hij staat aan de top op de lijst van de Ideale verleiderstypen, nog vóór de autocoureur, de skikam pioen, de miljardair-playboy, de mo de-fotograaf en de acteur. HU weet vrouwen uit alle windstreken naar zich toe te trekken". Van onze moderedactrice) AMSTERDAM GPD> U mag het allemaal zelf uitmaken deze win ter, geen mens die u erop aankijkt of u nu plompe molières draagt, lieslaarzen of klassieke pumps. Er zal de komende maanden keuze zyn uit schoenen met vierkante en ronde neuzen, met hoge en lage hakken, met grote gespen of zonder enige garnering. Het komt alleen nog maar aan op uw eigen smaak. Een vrij heid die het de Nederlandse vrouw overigens echt niet zo gemakkelijk maakt, want lang niet iedereen heeft zulke mooie benen als Marlène. En wanneer de omvang van uw kuit aanzienlijk meer dan haar 30 centi meter, de omvang van uw enkel veel meer dan haar 17 centimeter en de omvang van uw dybeen heel wat meer dan haar 47 centimeter is. dan kunt u zich maar beter niet aan forse schoenen wagen. De kloeke Lodewijk de vijftiende moccasins met formidabele blok- hakken en vierkante neuzen, die bij de Nederlandse schoenfabrikanten en schoenwinkeliers al sinds jaar en dag mode zijn, staan het beste by broekpakken en bij sportieve jurkjes, die in combinatie met wollen mail lots worden gedragen. Maar kunt u zichzelf niet zo ge makkelijk onder de jeugd of de zeer sportieve vrouwen scharen, dan heeft u voor de winter meer dan ge noeg aan een klassieke pump van transparant zwart lakleer. Modellen waarby u eigenlijk zwarte, donker grijze. of chocoladebruine nylons moet dragen. I ongehuwde moeders en of hun kin deren opgericht, met als grote lijn een driedeling naar levensbeschou- j wing: katholiek, protestant en alge- j meen. De tehuizen hebben gezamen- i lijk een opname-capaciteit van 410 I ongehuwde moeders en 972 kinderen van ongehuwde moeders. Alle onge huwde moederzorginstellingen zyn aangesloten bij de federatie, de FIOM, die de algemene belangen behartigt. Het aantal en het opleidingsniveau van de maatschappelijke werkers is snel gestegen, aldus het verslag. Eind 1961 waren bij de bureau's 39 I maatschappelijke werkers in dienst, eind 1968 waren dit er 82. Financiën 1 De ongehuwde moederzorg werd in de uitbouw van haar activiteiten ernstig gehinderd door geldgebrek. Na zeer intensieve besprekingen en na grote aandrang werd het percen tage van het rijkssubsidie verhoogd van 40 naar 60 Van de Nederland- 1 se gemeenten subsidieert echter tweederde 632de ongehuwde moe- derzorg nog in het geheel niet. I Slechts 14 gemeenten subsidië ren met een vast percentage in de I kosten de 312 andere met een jaar- j bedrag, variërend van 5 gulden tot 1000 gulden, In 1967 werden er in Nederland in totaal 679 kinderen (buitenlandse kinderen niet meegerekend) ge- plaatst bij aspirant adoptie-ouders. In bijna 95 procent betrof het baby's van wie door een ongehuwde moe der afstand was gedaan. Tegenover dit aantal stond een veelvoud van aanvragen van kinderloze echtparen. I Geregeld worden maatschap pelijk werkers in de ongehuwde moederzorg geconfronteerd met cliënten die over abortus beginnen, zo zegt het verslag. In verband daarmee werd in oktober 1968 een commissie abortus provocatus in het kader van de hulpverlening aan de ongehuwde moeder, geïnstal- I leerd. De commissie zal zich niet uitspreken over de ethische aspec- j ten: de hulpverlening aan de onge- j huwde moeder is uitgangspunt en doel van het overleg in deze com- j missie en niet de abortus provoca tus. Leids onderzoek In 1966 is een omvangrijk onder zoek begonnen naar de sociale po sitie van de ongehuwde moeder. Het wordt verricht onder leiding van de socioloog dr. H. Ph. Minkowski van de Stichting Pro Familia in Leiden. Fr werden 20190 Nederlanders geën quêteerd, een groot aantal instellin gen voor ongehuwde moeder zorg werd gevraagd naar hun op vattingen en werkwijze. Eind 1969 zullen de eerste uitkomsten bekend worden. i Een enkele maal deden zich moei lijkheden voor rond het bij een zie kenfonds zelfstandig onderbren- I gen van een kind, afgestaan door een meerderjarige ongehuwde moe der. Door sommige ziekenfondsen I werd dan een wachttijd bedongen op grond van het feit dat het niet meer met de moeder samenwonen de kind een zelfstandig object was geworden. Een actie van de FIOM resulteerde in 'n circulaire van het gemeenschappelijk overleg I ziekenfondsorganisofcies. waaraan alle ziekenfondsen wordt geadvl- seerd het kind van een ongehuwde moeder zonder wachttijd te accep teren als het voor vrijwillige verze kering wordt aangemeld. De geboorte van ieder buitenechte lijk kind wordt door de burgerlijke stand bijgeschreven op de bevol- kingskaart van de moeder. Dat blijft er opstaan, ook als de moeder af stand doet van haar kind en tot voor kort ook als haar kind door I werkelyke adoptie andere ouders I had gekregen. Na jarenlange aan drang van de FIOM is nu bij de mi nister van Binnenlandse Zaken be reikt dat nadat haar kind is geadop teerd, de ongehuwde moeder door een verzoekschrift kan bewerkstel! i- j gen dat haar persoonskaart wordt j vervangen door een nieuwe, waarop alle gegevens van het kind zijn weg- i gelaten. Cijfers Een groot deel van het FIOM ver slag is gewijd aan statistische gege vens met uitvoerige commentaren. In 1967 werden 4953 buitenechtelijke kinderen levend ter wereld ge bracht; 1565 van hen (32 procent) had een moeder jonger dan 20 jaar, 1831 een moeder tussen de 20 en 24 jaar, 753 een moeder tussen 25 en 29 jaar, 432 een moeder van 30 tot 34 jaar. 240 van 35 tot 39 jaar. De overige 132 kinderen zijn van moe ders van 40 jaar en ouder. De grote meerderheid van de vrouwen die een buitenechtelijk kind ter wereld brengen is nooit' gehuwd geweest (83 procent). Dit geldt met name voor de vrouwen in de Jongere ADVERTENTIE) DAMESMODE in exclusief jonge stijl.. BREESTRAATI08A-II2 LEIDEN leeftijdsgroep. Met het stijgen van de leeftijd verandert het beeld echter volkomen. Boven de leeftijd van 35 jaar is beduidend meer dan de helft van de vrouwen, die een buitenech telijk kind ter wereld brengen, eer der gehuwd geweest (4 procent we duwen. 13 procent gescheiden). We duwen en vooral gescheiden vrouwen brengen relatief veel groter aantal buitenechtelijke kinderen ter wereld dan hun aandeel in de totale bevol king zou doen verwachten. Een veel voorkomende mening is, dat de buitenechtelijke geboorten bU jonge meisjes de laatste jaren schrikbarend zijn gestegen. Het FIOM-verslag weerlegt dit door ver gelijking van de buitenechtelijke vruchtbaarheidscijfers (het aantal geboorten per 1000 ongehuwde vrou wen) van de jaren 1955 en 1967: het aantal geboorten per 100 ongehuwde vrouwen in bijvoorbeeld de leeftijds groep van 25 tot 29 jaar is veel ster- ker gestegen dan die by de groepen 1 van 19 jaar en jonger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 23