TELEVISIE IS ZO KOEL" Toneel uit een groot vileda zemen zonder zorgen Praag belooft theatergebeuren $EE5E£23HB ien gelukkige muzikale clown Rexis („Voor mij geen VS") en qióteren Dr. A. Mulder bedankt voor de VPRO BEE GEES GAAN UITEEN YDERDAG 28 AUGUSTUS 1969 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA T EN HAAG (GPD> Nederland heeft een uiterst tevreden ikale clown van wereldformaat. Rexis. Uiterst tevreden, at hij op achtenveertig]arige leeftijd het meeste heeft wat hart begeerde, omdat zijn beroep nog altijd zijn hobby is en alle dagen ervaart als vakantie. Frans Rettich geeft daar blijk van in zijn schaduwrijke tuin in Zwanenburg. Leo Fuld haalde me naar Enge land, in zijn eigen show. Een van mijn collega's daar was Tommy Cooper. Ik vind hem geweldig, bij voorbeeld in die show met dat hoe- dennummer. Ik heb vroeger tegen Sylvain Poons gezegd, die toen zo'n soort nummer had. maar jiddisch: „doorgaan." Hij was beter geweest dan Cooper. Zes jaar zwierf Rexis door Zuid- en Midden-Amerika. Zijn act verbeterend. Er zijn drie typen clowns. Je hebt de domme august, de pierrot en de tussenclown. In het begin was ik meer de pierrot, de intelligente, wit geschminkte clown. Later ben ik gaan combineren. Van de august ge bruik ik nu nog de wijde broek. Mijn opkomst is nog van de pierrot, als ik „Stardust" speel. En als ik voorwerpen de zaal in gooi ben ik de tussenclown. Als ik in mijn nummer een moeilijke cadens van Paganini speel willen de men sen, dat ik doorga. Maar dan breek ik af met rauwe tonen: august ver dringt de pierrot. Dat handhaaft de spanning. De Engelsen zeggen „keep them wanting you." NEDERLAND I: 6.50 7.00 7.07 7.25 8.00 8.20 deze clown kan strikken voor nbekommerd gesprek moet re- op één tegenstander van eldigend formaat: het interna- e vliegverkeer. Met een dolma- regelmaat zakken straalvlieg- gierend over het huis aan de laan. buren hebben het precies één uitgehouden. Kinderen lo- ier rond met oordoppen" het vliegen springt Frans Ret- over op de Amerikaanse tour, n aantal Nederlandse artiesten gemaakt. „Ik kon mee. maar ienk je? Wat moet ik daar? rood bekijken. dat heb ik al L ssies koesteren daar nog „ont- te worden, voor niets werken? «bben daar kasten vol typetjes die snorbreedten en spreekge- Laat my nou lekker in vlet je op de Loosdrechtse Plas ren" is heeft de wereld gezien, ook e verder weg lag dan zijn neus s. En dat heeft hij voor op veel ijn broers en zussen uit het Toegegeven, op zijn terrein is er teel concurrentie. „Nee, er zijn Jongens, die wat overnemen, hoor je een muzikant zeggen, an ik ook, ik ga ook voor me- beginnen. Vergeet dan niet, at een nummer goed „zit", zijn zes jaar verstreken", ns Rettich is op zyn negende nen in het variétè-vak. Zijn waren in heel Europa bekend, ïttichs brachten een dans- en atieknummer. was net een vissersjongen, ik veral op school gezeten. Toen !l klein was legden myn ouders an een „ketting", aan de paal de tent, waarin ze optraden". Nationaliteiten Rettichs zyn gekomen uit and. „Mijn grootvader was een zijn vrouw „Bels". Mijn was Italiaanse". En om de ran nationaliteiten binnen één t vol te maken: „Mijn vrouw Russische afkomst", reisden veel in Duitsland, ik e al vroeg mee. We waren de vader, moeder, zoon. Dan- acrobatisch gooiwerk, een 5-nummer. Contracten van een d. Ik ben begonnen met trick- □s staat op en „schommelt" de tuin. „Het gaat niet meer, !0 lang geleden en myn knieën versleten. Later ben ik instru- :n gaan gebruiken. Klarinet, trombone, piano natuurlijk, r, trompet, tja van alles eigen- t ging in die dagen allemaal langzamer, de mensen hadden d om te kijken. Nu moet het wil je de aandacht gevangen ïn." ns Rettich begon tragi-komisch de zyn vaardigheden langzaam eerde het vak. Hij trad ook met ader alleen op. Hy leerde land. Frankrijk, vooral de kust ilië kennen." zaten in Elberfeld, toen de uitbrak. Ik draaide allien mee met mijn ouders, in alle ide theaters en circussen zoals ssani. Die hadden een prachtig lebouw in Dresden." nen flitsen door het verhaal: lie Bernard van Leer en zijn („een geweldige paardenlief- r"), Tuschinski, en de Haagse Royal en Passage-theater, de Pier, Gaiete collega's als y. „Zet maar „appeltje-flessie," reet men wel wie je bedoelt." de geboorte van Louise Ret- die nu in Spanje als artieste brood vergaart, gingen vader on Rettich alleen door. De sa- erkir.g stopte na de oorlog, ouders begonnen een dams- in Zeist. 10.05 10.30 NEDERLAND II: 6.50 7.00 7.03 7.30 8.00 8.20 8.35 9.25 10.00 Pluimpje (NOS) Journaal (NOS) Haal je kijkgeld terug, quiz (NCRV) Spaanse dansen (NCRV) Journaal (NOS) Hier en Nu: De Anti-Chinese gruwelen van ée tsaren, filmdocumentaire (NCRV) Jubileumconcert Conamus: Noordhollandse Phil- harmonisch orkest en solisten: moderne muziek K\ Als anderen naar de maan gaanfilm documentaire (NCRV) Op Corte afstand: liedjesprogramma (NCRV) Journaal (NOS). Pluimpje (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Cohen Kelly, tv-feuilleton (TROS) Journaal (NOS) Zang met gitaar: Spaanse liedjes (TROS) De Kampioenen, tv-feuilleton in kleur (TROS) Ontdek de ster: finale van een jong talenten festival (TROS) Journaal (NOS). In een extra uitzending van „Achter het Nieuws" werd aan acht Nederlanders van wie men aannam dat zij door hun verle den of geestelijke achtergrond j procent tegen. gens West-Duitsland, met presi dent Heinemann op komst. Zijn mening balanceerde tussen 51 procent voor vrijlating en 46 Paspoort Mr Na 14 dagen New York reisde Rexis de hooggeprezen muzikale clown uit Holland naar Cuba, waarvan een foto met Cary Cooper getuigt. Na CSPIPBP Amerika volgden Spanje, Marokko en Malorca. ,Een aanbod uit Parijs resulteer- j burS- In '5S zÜn we getrouwd, ze dinavië besloten we hier te blijven, vijf over acht. Ik moest myn act de in een groot succes. L'Olympia i stuurde een telegram, waarin stond j Ik heb wel eens gezegd: er is geen met Juliette Gréco". Zijn vrouw ,.Ik ga met Kallanag naar Enge- mooier paspoort dan het Nederland- Hannelore leerde Frans Rettich ken- land of we trouwen, nu". Kallanag se". een vermaard illusionist met wie Rexis ging schnabbelen na al die nen in Düsseldorf. waar ze in een- was zelfde show als balletmeisje werkte, j ze een tijdlang samenwerkte. „Ik zag haar later terug in Ham- Rexis: „Na een toernee door Scan- AD V ERTENTIE in handvol namen uit inge lijst van prijswinnaars. Ij wonnen f 10. f 25.150. 100 of 15001 jtnnie Wagenaar - Heerde I. Raaymakers Wagenberg J. de Ruiter - Harderwijk Bloemendaal - Doetinchem v.d. Sluijs - Jutphaas Tepper - Beverwijk 1 W. Langeler - Deventer I 1A.M. Voermans Tilburg IJolink - Heino U. Balduk - WeM U. Stoel Delft (J. de Grip Apeldoorn "M. Verpaalen - Ede '•C. v.d. Wiel - Zaandam fobie Aaldering - Huissen "«rtien Beks - Eindhoven 'AN. Verbraak - Roosendaal Ipel mee. win mee buitenlandse jaren en weer met suc ces. Hij werkte alle theaters in Ne derland af en kwam tot de conclusie dat het publiek niet genoeg van hem krijgt. Televisie, voor Rexis begonnen met een show van Tom Manders, heeft bepaald niet zijn belangstelling. „Het is zo koel, zo koud. Je bent de hele dag in de studio, wordt doodmoe en wat doe je dan nog. Nee, voor mij hoeft het niet meer. Wat ik nog wel leuk vind is het opwarmen" van publiek voor een televisie-uitzending. Dat heb ik vorig jaar vier keer gedaan bij „Zo maar een zomer avond" en in de afgelopen maanden acht keer bij „met de muziek mee", de uitzendingen begonnen dan om voor achten maken, om de zaal een i beetje los te woelen. Mooi werk. j vroeg thuis en geen zenuwen voor j de camera's". Frans Rettich houdt van rust. Voor hem geen televisie, geen Ame- I rika. Hy heeft het allemaal gezien en is tevreden. „Melancholieke clowns, ja, die zijn er wel. Maar ik ben altijd blij, mijn werk is mijn hobby Zijn jongste zoon Rob heeft het helemaal, dat is een clowntje, laat hem a.u.b. gaan. 't Is pracht werk. (ADVERTENTIE) Bartex is dé Jijnste snel- scheercrêiïie die ik ken. En nog de voordeligste ook! LONDEN <RTR> De Brits-Au stralische popgroep de Bee-Gees gaat uiteen en beide belangen in de splitsing hebben te kennen gege ven de naam Bee Gees te zullen blijven voeren. Oorspronkelijk bestond de groep uit twee Australiërs en de drie Brit se gebroeders Gibb maar later slechts uit twee gebroeders Gibb (Maurice en Barry) en één Australiër, Colin DEN HAAG GPD) Prof. dr. A. Mulder, secretaris-generaal var het ministerie van Justitie en tot 1961 voorzitter van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden. heeft zyn lidmaatschap van de VPRO op gezegd. In het jongste nummer van 1 Petersen. Kerk en Wereld, het weekblad var Gisteravond maakte de Robert de yereniging van Vrijzinnig Her- Stigwood-organisatie, die als „mana- vormden, geeft hij de motieven weer ger" voor de groep optreedt, be- van zijn breken met de VPRO. kend dat Barry en Maurice Gibb Deze omroepvereniging heeft naar hun samenwerking met drummer de mening van prof. Mulder „de weg Colin Petersen hadden gestaakt en van de on-mens gekozen", een woord dat deze geen deel meer uitmaakte dat hij ontleent aan de inaugurele van de groep". Petersen zei dat hij rede van prof. dr. W H. Nagel, die met stomheid geslagen was en dat schreef over het strafrecht van de hij zijn rechtskundige adviseurs on-mens. In dit verband hekelt prof. j zou raadplegen. Mulder het programma van 30 mei Een paar maanden geleden verliet over de pornografie, dat hij noemt i de tweelingbroer van Maurice, Ro- „een spel met de on-mens". i bin, de groep na onenigheid. representatief genoemd konden worden voor wat er in het Ne derlandse volk leeft, de vraag gesteld of zy voor- of tegenstan der waren van het vrijlaten van de tot levenslang veroordeelde oorlogsmisdadigers Kotalla, Aus der Fünten en Fischer. Vooraf werd gememoreerd, dat er na de oorlog 145 dood vonnissen werden uitgesproken (waarvan 18 tegen Duitsers) en dat daar 40 van werden voltrok ken. Nederland is met Italië het enige land dat nog Duitse oorlogsmisdadigers vasthoudt. Terecht werd er op gewezen, dat de nogal onverhoedse vrij lating van Willv Lages op 9 Ju ni 1966 (Samkalden had beloofd dat hij zou sterven, maar La- ges hield zich niet aan deze af spraak) de discussie momenteel wat vertroebelt. In feite was alleen rabbijn Soetendorp tegen vrijlating. „Voor ons is het nooit lang ge leden gebeurd, het is altijd gis teren gebeurd en ze doen het vandaag nog," zei hij. Omdat zy symbool geworden waren en nooit iets van berouw hadden laten merken, meende hy dat het recht gediend werd als de drie niet werden vrijgelaten. Sommigen aarzelden. Ed Hoor- nik was geneigd te denken: „Jammer, dat ze niet meteen de kogel gekregen hebben. Zou er by hun vrijlating geen schril le tegenstelling ontstaan tot de geestelijke gevangenschap, waarin de slachtoffers nog steeds verkeren?," vroeg hij zich af. Ook ds. Kroon had er moeite mee. „Aan alle ver moorden denkend, kan i k niet ja zeggen. Maar denk ik aan de menselijkheid, dan zeg ik: och, nou ja, laat ze maar vrij, maar vindt dan wel een manier dat er geen demonstratie van gemaakt wordt. Hij vroeg zich, evenals prof. Presser, af. of er geen sprake was van een gebaar Je- „Prof. Gesina van der Molen meende dat ze moesten worden vrijgelaten. Mocht men een on menselijke straf toepassen als vergelding voor onmenselijke misdaden?" vroeg ze zich af In dit geval wilde zij de barm hartigheid het laatste woord ge ven. Om dezelfde reden was mgr. Bluyssen voor vrijlating. „Maar als er sprake moet zijn van vergelding voor wat *ij misdreven, waarom folteren we ze dan niet? Het antwoord is, dat dat niet meer in onze mo derne tijd past. Maar past le venslange gevangenisstraf daar dan wel in? Wreedheid is een zeer gevaarlijke zaak," meende Herzberg. Weer iets geheel anders «zo als de omroepster dan zegt) was de tweede aflevering van „Improvisatie." Ik was even bang dat ik het na de eerste keer niet meer zo leuk zou vin den, maar gelukkig heb ik weer erg moeten lachen. Om de vin dingrijkheid van Ann Hase- kamp, het commediantendom van Henk Molenberg, de geïn spireerdheid van Elsje de Wijn en Jeroen Krabbé. Henk Molen berg en Ann Hasekamp ener zijds. en Jeroen Krabbé en Els je de Wijn anderzijds kregen de zelfde scène te spelen. Het was frappant daarbij het generatie- verschil te zien doorwerken. Elsje de Wijn bewees toen even, dat Je ook ln deze lollige opzet toch nog wel even onder de op pervlakte kan duiken. Geniaal was Elsjes en Je- roens oplossing voor de eerste regel en de laatste, met de no dige tussentekst uit te spreken m een rouwkamer. Beiden be traden beschroomd de rouwka mer, Jeroen keek plotseling omhoog, brak op de knieën en zei: „Kijk. daar gaat Ie!" en Elsje besloot: „Ik hoor het dui delijk." M. 8 ADVERTENTIE Wendy Ami George (midden) be. Jennifer Summers die tweede liet haar tranen de vrije loop toen werd (links» kijkt verbaasd toe ter- ze hoorde dat ze winnaar was wijl Barbara Ponsford de winnares geworden'van de verkiezingen tot feliciteert. Miss Groot Brittannië in Morecam- DEN HAAG GPD» Al heel vroeg in het nieuwe toneelseizoen be looft het Nederlands publiek te wor den geconfronteerd met enkele van de belangrijkste tiheatermani- festaties. Het Praags Theater Achter de Poort komt van 4 tot en met 11 september voor het eerst in zijn be staan naar ons land, na reeds lauwe ren te hebben geoogst op de festivals in Zürich, Wenen, Venetië, Parijs, Londen en vele andere plaatsen. Het is een initiatief van het jarige Initernationale Theater Instituut (Ne derlandse afdeling) dat het mogelijk maakt, kennis te maken met enkele belangrijke aspecten van het inter nationaal theater In de eerste plaats die het theater Achter de Poort in Nederland brengt, hebben van hem een toneelbeeld gekregen, waarin de belichting een grote rol speelt. Weinig minder bekend is regisseur Otomar Krejca, die op het ogenblik een stuk in Stockholm ensceneert. Hy verliet in 1965 het Tsjechisch Nationaal Theater, nadat hij zich al eerder uit de artistieke leiding had teruggetrokken met als argumentj apparaten simultaan zal kunnen ho> Je kunt de noodzakelijke concentra- j ren. tie niet bereiken in een reusachtige fabriek. De kunstenaars, die hem volgden, kwamen bij het theater Achter de Poort terecht en men zal ze vinden met de toneelontwerper Josef in de voorstelling van Tsjechows .De Scoboda, internationaa 1 waarschijn- drie zusters' het spe' dat al ind lijk de belangrijkste kunstenaar 1966 op het repertoire staat en een op zijn gebied. De beide programma's 1 voorbeeld is geworden van hoe in dit gezelschap van 22 spelers wordt ge- het gezelschap. In het tweede pro- dacht. j gramma van het Praagse theater zal Max Wagener, de directeur van het men van hem „Kat op de rails" kun- OT, dank zij wie dit bezoek tot stand nen zien, de geschiedenis van een is gebracht, heeft gezocht naar het man en een vrouw, die elkaar al ze- tegen van het bezwaar, dat de Tsje- I ven jaar kennen en in dit korte stuk chische taal voor Nederland niet te op de nachttrein wachten, die hen na volgen is. Gebaseerd op de Praagse een gezamenlijk weekend buiten weer voorstellingen zijn nu vertalingen ge- naar huis zal brengen. De twee ge maakt, die men via te huren luister- J liefden begrijpen elkaar langzamer hand zo goed, dat zy zich er voorna melijk van bewust zyn wat hen Pier Tania zorgt „live" voor een zo j scheidt. Er blijft het tweetal tenslotte neutraal mogelijke Nederlandse bege- een zwijgen over. leiding, waardoor er geen voorstelling in de voorstelling kan ontstaan In Na dit „long encounter" in een bet buitenland is dit systeem van si- korte samenvatting volgt nog een spel vertaling in het theater a '.onder woorden. „Maskers van •uime tyd zeer bevredigend in ge- Ustende" van de Belg De Ghelderode bruik voor Nederland betekent het Met dit spel begon in november 1965 een primeur. het theater Achter de Poort zyn be- Josef Topoi is de huisauteur van l staan. VOOR DONDERDAG «8 AUGUSTUS Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muzl£k ln vrije tyd: koorzang en harmonieork 18.30 Nws 18.41 Act. 19.00 Stereo: Di- xlelandmuz. (gr.) 19.15 Stereo: Muziek van Het Leger des Heils (gr.) 19.30 Ste reo: Concengebouwork.: klass. muz. (gr.) 20.00 Raket: gev. progr. 22 20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Me deded. 22.45 Stereo: Sterren ln stereo: licht gev. pl.progr. 23.55-24 00 Nws Hilversum 2, 298 m. QVRO: 18.00 Nws. 1811 Radiojourn 18.25 Stereo: Dls-Sonatjee 19.30 Nws. IKOR; 19.36 Kerk veraf en dicht bij. 19.54 Avondgebed AVRO: 20.06 Zing met ons mee: lied jesprogramma. 20.30 Stereo: Omroep orkest groot omroepkoor en zangsol. niod muz. 21.20 Boter, kaas en eieren hoorsp. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn 2.55 Stereo: Klass en mod karnen^uz (gr.) 23.56-24.00 Nws. VRIJDAG 29 AUGUSTUS Hilversum 1, 402 ni. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: semi-klassieke muz. (gr.) (7.30 Nws 7.32 Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws 8.30 Nws. 8.32 Vakantïetlps 8.45 Voor de hulsvrouw (9.00-9.10 Gymn. voor de huisvr.) 9 40 Nieuwe aarde, godsdienstige kroniek. 10 00 Stereo: Aubade: klass muz (gr) 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken 11.55 Meded. 12 00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land 12.26 Meded t.b.v land- en tuinb. 12.30 Nws 12 41 Act. 13.00 Raden maar 14 00 Zo gaat het ln het leven, hoorspel. TROS: 15 0 Licht gev pl progr. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Iene Mlene Muze: nws. over underground en westcoast music 16.30 SterrebeeldBrigitte Bar dot: klankbeeld. 17.00 Sportkompas. 17 45 Act. Hilversum 2. 298 iu AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgvmn 7.20 Stereo: Lichte gram muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn, 8.20 Stereo: Lichte gram .muz. (8.30-8.33 De groen teman) 8.50 Woordelijk. vandaag de dag, praatje. NOS: 9.00 Berlioz ln woord en muziek AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arb.vit populair verz.pl.progr. (11.00-1.02 Nws) 11.30 Blokfluit en klavecimbel: klass en mod. muz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld: Inform, program ma Overheidsvoorl.: 12.30 Leven en werken waar ruimte is. Samenstelling en presentatie: Thon Raes NOS: 12.40 Stereo: Lichte gram muz 12 50 Recht en slecht, praatje 13.00 Nws. VARA: 13.11 Act 13.20 Stereo: Klass muz (gr.) NOS: 14.10 Stereo: Lichte gram muz, 14.30 Stereo: Mod. kam er- muz. (opn.) 15.10 Stereo: Koorzang en lichte ork.muz. (gr.) 16.20 Originele en bewerkte volksmuz. uit Israel 15.50 Spelen met taal VPRO: 16 00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden 16.45 Concert: A. Haags Vocaal Vrou wen-ensemble: klass en mod. liede ren B. Planoduo mod. muz. 17.40 In form.: achtergronden en commentaar. 17.55 Meded. Hilversum 3. 240 m. VARA: 9 00 Nws 9.02 De Eddy Bec ker Show (10 00 Nws.) NOS: 11.00 Nws 11.03 Felix Meurders VPRO: 12.0 Nws 12.03 Top-30 (13.00 Nws TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los) AVRO: 16 00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek licht muz - progr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws 17 02 Radiojourn. 17.05-1800 De zingende bougie: gev. pl progr voor automobi listen TELEVISIEPROGRAMMA *8 Nederland I NOS: 18.50 KI Pluimpje NOS: 19 00 Journ. VARA: 19 07 Maar niet op zat showprogr 19 47 KI.: Televisiestrip- NOS: 20.00 Journ. VARA: 10 20 Ho rnaar een zomeravond, gev. program ma NOS: 22.40-22.45 Journ Nederland II NOS: 18.50 KI.: Pluimpje NOS: 19 00 Journ 19.03 Scala Inform programma VPRO: 19.30 KI.: Muzikaal program ma met de Amerikaanse trompetiet Maynard Ferguson NOS: 20.00 Journ VPRO: 20.20 KI.: l'Oiseau de Feu. ballet van Strawlnsky (herh v. 7 4 '69 21.05 KL: Mijn vijand... TV-thriler 21.50 Theaterprod Croisetverslag van de persconferentie op 23 augustus J.l. met dit toneelgezelschap 22 05 Kortweg K(jkwerk: korte Ned film NOS: 22.40-22 45 Journ. Voetbal Tijdens een internatio naal voetbaltoernooi in Barcelona, won Slovan Bratislava uit Tsjecho- slowakije met 2-1 van de houder van de wereldbeker Estudiantes de la Plata uit Argentinië. Atletiek De Metro-atleet Hans van Enkhuizen heeft gisteravond, tijdens internationale atletiekwed strijden in het Heyselstadion in Brus sel de 110 meter horden gewonnen in 14,4 sec Van Enkhuizen heeft hiermee zijn aanspraken op een reis naar Athene, waar half september kampioenschappen worden gehouden versterkt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 7