Kitsch ruilen met kunst
Cor van der Lugt Melsert overleden
VenhcuSe
koek
Samenhang ongeval -
rijexamenprestatie
wordt onderzocht
ROBBERT DE BAKKER KREEG LUMINEUS IDEE
Aai* m
-
IK0R gaat meer
doen met Woord
voor Woord
Gaudi's bouwsels
nu „nationaal
monumeiif
Fries echtpaar
zeventig jaar
getrouwd
a
en gisteren
zemen j de énige zeem.
zonder X/llPflrl d'e ^S^okt kan worden en
7nrnpn V 11U U li hpctanri is tpnen uiacmiiiriplpr
bestand is tegen wasmiddelen
DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1968
LEIDSCB DAGBLAD
PAGINA 5
HAARLEM (GPD) Kitsch rui
len tegen kunst. Dat was ihet lumi
neuze idee van ex-Haarlemmer,
Icunstscliilde. en graficus, de 27-ja
rige Robbert de Bakker, waarvan
honderden Groningers gretig hebben
gebruik gemaakt en waarvan zij nog
tot 28 augustus kunnen profiteren.
De bedoeling van Robbert de Bakker,
die thans in een veenkoloniehuisje
in de Wildervanksterdallen woont, en
nog 22 andere kunstenaars, is: de
mensen er zich van bewust maken
wat zy aan kitsch of kunst in huis
hebben en ook: laten zien dat kunst
helemaal niet duur hoeft te zyn en
dat men er, bij wijze van spreken
voor een appel en een ei aan kan
komen. Dat kan bijna letterlijk wor
den opgevat. Robbert zegt: „Ik heb
wel prenten geruild tegen een zak
aardappelen"
Het ruilidee ontstond min of meer
per ongeluk in zijn atelier in Wil-
dorvank. Een Drentse agrariër kwam
bii hem met het verzoek een schil
derijtje van hertjes op de Drentse
heide te laten restaureren. Waarom
restaureren zo vroeg Robbert de
Bakker, als voor het zelfde geld een
grafiek te koop is. De transactie
werd gesloten, in ruil voor de hertjes
kreeg de agrariër een prent.
Enige tijd later werd tijdens een
bijeenkomst van beeldende kunste
naars het besluit genomen om de
ruilactie op grote schaal je gaaor uit
roeren. De kunstenaars, ontevreden
over het Nederlandse cultuurbeleid
(„Den Haag en wij praten op twee
verschillende golflengten") wilden
allang iets ondernemen. Zo had op
8 Juni een aantal van hen op de
Groningse grote markt een ..boos-
heidsvuur" gestookt van een aantal
kunstwerken dat, bij het publiek wel
veel verbazing en hilariteit verwekte,
maar dat toch niet uitmondde In
een positief resultaat.
Robbert de Bakker: „In feite was
die actie destructief en zinloos"
vorder nog de provincie in en de
weekmarkten van negen plaatsen be
zoeken. We zullen ondermeer het
Anjerfonds en de provincie om sub
sidie vragen".
Dit beantwoordt ook aan de op
vatting van Geert Meijer: ,De actie
gebeurt vanuit een politieke achter
grond, een sociaal engagement. De
kunstenaar moet een duidelijke func
tie in de maatschappij hebben, hij
moet niet in zijn atelier blijven zit
ten. Ze moeten bijvoorbeeld betrok
ken worden bij het ontwerpen en
verfraaien van nieuwe woonwijken".
Niet alleen grafiek willen de Gro
ningse kunstenaars aan de man bren
gen maar ook bijvoorbeeld beelden
die zij op grote shcaal willen gaan
produceren. Robbert de Bakker die
in dit verband over het .nationale
tuinkabouter project" spreekt ka
bouters tegen „echte beelden"
merkt hierover op: ..Waarom zou een
beeld minder mooi zijn als er meer
dan één exemplaar van bestaat?"
Inspraak
Subsidie
Voor het ruilplaai was geld en een
goede organisatie nodig. Daarom
vormden kunstschilders Geert Meijer
Olea Wiese en Robbert de Bakker
een comité dat ondermeer contact
opnam met de gemeente Groningen
Deze gemeente nl. heeft een „pot
voor experimenten" en zij stelde
hieruit 2500 gulden beschikbaar voor
bestrijding van de onkosten. Hiervan
werden ongeveer 2000 prenten in
offset gedrukt. 23kunstenaars na
men aan het project deel. De actie
6loeg wel een beetje tot de ver
bazing van de organisatoren ln als
een bom. Het publiek stroomde vrij
dagavond in groten getale toe. Ge
heel of gedeelteliik ontkleedde zi
geunerinnetjes. asbakjes, tuinkabou
ters. sou veniers en andere onilarla
werden enthousiast geruild. Zelfs een
handelaar in kitsch kwam drie
ïchilderijtjes ruilen.
Overigens willen Robbert de Bak
ker c.s. niemand ervan weerhouden
.Jdtsch mooier te vinden dan de zo
genoemde kunst".
Geert Meijer: ..Het gaat erom dat
de mensen zich de vraag stellen of
7e k;tsch hebben. Als wii een markt-
verbetering willen, moeten we ons
produkt ook eerst kritisch beschou-
Robbert de Bakker en anderen wil
len inspraak in het cultuurbeleid.
Dat is ook een van de eisen die de
Bond van Beeldende Kunstenaars
(BBK) stelt. Het protest is gericht
tegen de op volgens hen op winst
bejag uitzijnde maatschappij d'ie te
weinig aan de creatieve ontplooiing
van zijn burgers denkt. Het protest
gaat ook mede tegen de contra-
prestatieregeling waarin ook Robbert
de Bakker zit. Zijn opvatting hier
over: „Ambtenaren kunnen zelfs
c°nsuur toepassen op de kunstenaars
die in aanmerking willen komen
voor de contraprestatie".
Robbert de Bakker en zijn colle
ga's zijn ervan overtuigd de markt
met hun acties niet te verknoeien,
integendeel, door de kunst op zo
groot mogelijke schaal te gaan ver
spreiden en daarvoor zijn nieuwe
initiatieven te verwachten kan
de prijs laag worden en wordt een
veel groter publiek bereikt dan nu
het geval is. Publiek, dat zich nu
'misschien! beperkt tot kitsch.
Er is in het verleden in de pro- j
vincie Gronmgen al meer gedaan om
de kunst onder ogen van het erote I
publiek te brengen. Zoals ..Groningen
- vier - hoog", een expositie in een I
warenhuis, bezocht door t'enduizen- j
den, en „beeld - en route".
De kunst moet letterlijk de straat
op. Robbert de Bakker: ..Er moeten
niet alleen dingen in het centrum
van een stad of dorp staan. Kinderen
moeten er ook op kunnen spelen.
Beelden moeten bij fabrieksuitgan-
gen, waar eigenlijk veel mensen ko
men, arbeiders eigenlijk, daar wer
ken we tenslotte voor".
Robbert de Bakker
Weegschaal
Hij en Robbert de Bakker willen
eigenlijk niet eens zozeer het woord
kunst „gebruiken". We bieden pro
nkten aan van beeldende kunste
naars. We zfjn dan blij als de weeg-
ichaal ln ons voordeel doorslaat".
„De verzamelde kitsch gooien we
rtraks niet in de vuihwsbak maar
gaan er nieuwe objecten van ma
ken". zegt Robbert de Bakker. ,.Bü
deze enkele inruilactie ln de stad
Groningen blijft het niet. We gaan
(ADVERTENTIE)
ontbijt-tip
voor morgen
een paar plakjes Verkade
Snijkoek met boter mmm...
omdat het zo lekker is
mals en kruidig
Essm
(Van onze correspondent).
HAARLEM «GPD» De Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Ver
keersveiligheid bereidt een enquete
voor naar de ..ongevallenhiïitorie"
van groepen automobilisten die sterk
verschillen in rij examen prestatie. In
opdracht van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat wordt de
eventuele samenhang nagegaan van
de prestaties bij het rijexamen en
later optredende ongevallen. De voor
dit onderzoek noodzakelijke gegevens
werden beschikbaar gesteld door het
Centraal Bureau voor de Afgifte van
Riivaardigheidsbewijzen «C.B.R.» in
Den Haag. Het afgelopen jaar werd
begonnen met vijf nieuwe onderzoe
ken. te weten autogordels, auto's te
water, analyse van de rij taak, ver
keersveiligheid bij schemer en duis
ternis en ziekenhuisregistratie, aldus
meldt het jaarverslag 1968.
Overigens, de S. W. O. V. klaagt
er over. dat de medewerking van
degenen, die al dan niet een auto
gordel dragend bij ongevallen be
trokken zijn geweest, is niet bijzon
der groot. Ongeveer de helft van de
aangeschrevenen blijkt, na her
haalde verzoeken niet bereid ge
gevens te verstrekken, ondanks de
garantie, dat de individuele gege
vens niet door anderen dan de on
derzoekers wordt gebruikt.
Van de minister van Sociale Za
ken en Volksgezondheid was de op
dracht gekomen om een statistisch
onderzoek in te stellen naar de ernst
en de plaats van verwondingen van
auto-inzittenden, die bij ongevallen
betrokken waren. Bij dit onderzoek
zal worden nagegaan welk verband
er bestaat tussen autogordels en de
ernst van de verwondingen.
De stichting constateert dan ook
met een zekere teleurstelling, dat
het wel 1972 zal worden alvorens een,
statistisch gezien, voldoende aantal
gegevens zijn binnengekomen om tot
onderlinge vergelijking van ongeval
len en hun afloop te kunnen over
gaan. Inmiddels enqueteerde de
.stichting reeds ruim 4.000 automobi
listen naar het bezit en gebruik van
autogordels, een ondprzoek dat langs
de wegen plaatsvond.
HILVERSUM «GPD) In samen
werking met het Convent van Ker
ken en het RKK gaat het IKOR op
24 en 31 aug. met het oog op de in
terkerkelijke vredesweek van 21 tot
28 september twee uitzendingen voor
kinderen wijden aan het bijbelboek
Openbaringen van de apostel Johan
nes. Deze twee uitzendingen onder
gebracht in de serie Woord voor
Woord, zullen deze keer in kleur
worden uitgezonden. Aan deze actie
wordt vastgeknoopt een teken-, knip-
plak- en opstelwedstrijd voor kinde
ren. ongeacht van welke leeftijd, die
de visioenen van Johannes tot on
derwerp heeft
Aangezien het verbeelden van de
openbaringen van Johannes geen ge
makkelijke opgave is. mogen in dit
geval ouders en familieleden, des-
noods zelfs de buren, de kinderen
I helpen met dit onderwerp. Inzendin-
gen hiervoor worden ingewacht op
j het IKOR. Borneolaan 27 in Hilver
sum. Daar >s een week tijd voor uit
getrokken: namelijk van 24 tot 30
augustus.
Het IKOR hoopt in de toekomst
meer te kunnen doen met de reac
ties van kinderen op de serie Woord
voor Woord. Tot op heden heeft men
daarvoor geen tijd gehad, maar men
heeft nu besloten om daar voortaan j
tijd voor te gaan maken. De kinderen
aldus dominee Koole, zitten nu een-1
maal vol mee vragen over alle be
grippen als God. hemel. hel. nieuwe
wereld enzovoorts. Men zal trachten
in de uitzendingen reacties uit te
lokken.
MADRID (Reutei-) De belang
rijkste werken van Antonio Gaudi,
de Catalaanse ai-chitect wiens stre
ven naar Vernieuwing van bouw
kunst en vormgeving tot uitdrukking
kwam in bizarre bouwsels, zijn dooi
de Spaanse regering tot nationale
monumenten verklaard.
Tot de meest bekende projecten
van Gaudi. die in 1926 stierf, be
hoort de „Sagrada Familia" in Bar
celona, met de bouw waarvan in 1882
werd begonnen en die nog steeds
niet is voltooid. De kathedraal zal.
wanneer zij met behulp van bijdra
gen van particulieren kan worden
afgebouwd, twaalf betonnen, open
gewerkte torens tellen.
In totaal zijn zeventien werken
van Gaudi tot nationaal monument
verklaard.
WOUTERSWOUDE «GPD) De
heer en mevrouw J. Bijlsma (89» en
L. Bijlstra—Westra (90) uit Wou-
terswoude, gemeente Dantumadeel,
hebben maandag jl. het. feit her
dacht dat zii zeventig jaar geleden
ln het. huwelijk zijn getreden. Het
echtpaar dat zeven kinderen kreeg,
van wie er nog 5 in leven zijn. heeft
totaal 69 klein- en achterkleinkin
deren.
Het echtpaar kreeg van Koningin
Juliana een grote feesttaart en een
gelukstelegram overhandigd. De Com
missaris van de Koningin in Fries
land, mr. LinthorstHoman stuurde
eveneens een gelukstelegram.
NEDERLAND
7.07
8.00
8.20
9.20
10.20
10.25
Pluimpje (NOS)
Journaal (NOS)
Portret van filmacteur Clark Gable (VPRO)
Journaal (NOS)
Tsjecho-Slowaküe. toen en nu, documentaire
(VPRO)
De tijdgeest, film (VPRO)
Journaal (NOS)
Voorlichtingsprogramma geschiedenis voor de
serie „Bronnen van onze geschiedenis" en „Van
Wilson tot Nixon" (NOS/NOT).
NEDERLAND II
6.50 Pluimpje (NOS)
7.00 Journaal (NOS)
7.03 Scala, informatief programma (NOS)
7.30 De Flintstones. tekenfilm, in kleur (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Bonanza, tv-western, in kleur (KRO)
9.10 Brandpunt, actualiteitenrubriek (KRO)
9.35 Lisa della Casa, liederen en aria's, in kleur (KRO)
10.10 Journaal (NOS).
Nu hier en daar de gedachte
weer opkomt de lanterfantende
jeugd naar werkkampen te stu
ren, was het wel handig te zien
hoe nazi-Duitsland dat voor de
oorlog aanpakte. De tweede af
levering over de Hitler-Jugend
liet ons zien hoe de Duitse
jeugd stormryp werd gemaakt.
De jongens werden naar vakan
tiekampen gestuurd, konden
meevaren op oorlogsschepen,
maakten militaire oefeningen
mee. mochten zeilen op grote
zeiljachten en motor rijden op
Jeugdige leeftijd, en natuurlijk
mochten ze ook slechtweermar-
een houden, met regenjassen
aan en een vlaggestok op de
schouder, een merkwaardig
vermaak dat blijkens de geïn
terviewden die er nu op terug
keken toch tot de „mooie tijd"
werd gerekend.
In de tussentijd kregen de
Jongens en meisjes ook menig
toespraakje te verwerken,
waarin voortdurend gehamerd
werd op het onrecht, dat Duits
land was aangedaan bij het
verdrag van Versailles, en over
de rol van verschoppeling die
Duitsland in de wereld vervul
de. Zeer verduidelijkend waren
vooral de fragmenten van pro
pagandafilms, waarmee de
toenmalige jeugd meer gevoel
voor het heroïsche, dan voor de
cinematografische kunst werd
bijgebracht. Steeds weer werd
de geldingsdrang gestimuleerd
en aan de wens als volwasse
nen behandeld te worden werd
ten volle tegemoet gekomen, zo
dat de oorlog, toen deze uitbrak.
Juist voor die Hitler-Jugend
geen enkel moreel probleem
meer was: zü was een min of
meer logische afsluiting van
hun opvoeding. Niet minder dan
acht miljoen leden van de Hit
ler-Jugend hebben aan de oor
log deelgenomen, was het niet
als soldaat dan toch als rader
tje in de oorlogsmachinerie.
AVRO's Televizier had Jaap
van der Zwan naar Praag ge
stuurd om van daar naar hier te
telefoneren, en mr. Hiltermann
voerde een gesprek met prof.
Dittrich, sinds de 21ste augus
tus van vorig Jaar een goede
bekende van de Nederlandse te
levisiekijkers. die bevestigde
dat de opstand van vorig jaar
tegen de Russen was gericht.
Het echte werk beelden uit
Praag) zal later pas komen,
gisteren kregen we alleen maar
de beelden van de wielerkam
pioenschappen uit Tsjecho-Slo-
wakye overgeseind. Maar die
waren ook al duidelijk genoeg
voor de gemoedsstemming van
de Tsjechen. De Russische ach-
tervolgingsploeg had het zwaar
te verduren van het publiek,
maar desondanks «of juist daar
door. wie kent de mysterieuze
krachten in de sport?) werden
de Russen wereldkampioen.
Daar stonden ze op het hoogste
podium. Ik was erg benieuwd
of de Tsjechen ook zover zou
den gaan om het Russische
volkslied met een fluitconcert
te begeleiden, maar de goede
Barend Barendse zag. dat het
fietsen afgelopen was en praat
te ons bijtijds de ether uit
N. 8.
donderdag 21 augustus
i, 402 m.
Leger des Hells (gr.). 19.30 Kerkorgel-
- O Ra-
concert: klaas. muz. (opn.) 20.00
ket: gevar. progr. 22.20 Avondoverden-
NCRV: 18.00 Tijd vrfl voor muziek rSLhn suSL.Ï,?.'' J2hLS
vrije tijd: kAor.'.ang en I«n(are-or-
crije tijdkoorzang
keet. 18.30 Nws. 18.41 Act 19.00 Ste
reo: Lichte grmuz. 19.15 Muz. van het
ADVERTENTIE
Gisteren ivas de jonge Franse
zangeres Mireille Matthieu in ons
land voor een concert in de Rot
terdamse Doelen. Op de luchtha
ven Zestienhoven kreeg zij een
likse bos bloemen als een echt
Hollands welkom.
DEN HAAG «GPD» Dat met
het overlijden op 87-jarige leeftijd
van de gewezen toneeldirecteur, re
gisseur en acteur Cor van der
Lugt Melsert een man is heenge
gaan. die een belangrijk brok Neder
landse toneelhistorie heeft geschre
ven en in Den Haag gedurende een
lange reeks van jaren de leiding: haci
in de Haagse Koninklijke Schouw
burg is alleen nog maar aan de ou
deren onder ons bekend. Toen Van
der Lugt Melsert in 1938 de toenma
lige residentie vexiiet om de direc
tie van het eerste theater des lands,
de stadsschouwburg in Amsterdam
op zich te nemen, zou hij niet meer
naar Den Haag terugkeren. Zo kwam
er een einde aan een belangrijke
Haagse toneelperiode, die zonder on
derbreking een kwarteeuw had ge
duurd.
In dat tijdperk, dat met het begin
van de eerste wereldoorlog begon
(1914) en dat in 1938 eindigde, was
er nog geen sprake van een overheids
steun aan de kunst zoals wij die nu
kennen.
Het hofstad-toneel en zijn di
rectie kregen als vaste bespelers
van de Koninklijke Schouwburg, een
zgn. subsidie dat. gemeten met de
maat van tegenwoordig een „grijp-,
stuiver" zou kunnen worden genoemd
Toch slaagde Van der Lugt Melsert
er in het ensemble dat onder zijn lei
ding stond elk jaar opnieuw met een
sluitend budget te laten werken. In
zijn tijd was hy een var. de heel wei
boren,
school
artistiek, maar tegelijk ook finan- zin gebezigd. Dat hij de kunst ver-
nige directeuren (misschien wel de ceel verantwoordelijkheidsbesef, een
eige toneelleider in ons land» rond combinatie van twee eigenschappen
wiens naam zich geen financiële en die velen hem soms kwalijk schenen
politieke sensaties, geen faillissemen- te nemen. Herhaaldelijk werd het
ten of plotselinge debacles afspeel- 1 woord „zakenman", in een gesprek
j den. tussen kunstenaars, over Van der
I Hij was een man met een groot 1 Lugt Melsert in ietwat denigrerende
Hij bezocht de toneel-
in Amsterdam, terwijl hij
tevens praktisch werkzaam
was by de Nederlandsche Tooneel-
vereeniging. In 1905 ging hij over
naar het Rotterdamsch Tooneelge-
zelschap in de Maasstad. De eerste
wereldoorlog werd voor hem de kans
zich onafhankelijk te maken en de
directie op zich te nemen van een
eigen gezelschap. Hy was toen. van
1914 af, reeds in Den Haag bij
Eduard Verkade's „Die Haghespe-
lers". Maar in 1917 stichtte hij „Het
Hofstad-Tooneel". Het eerste jaar
van dat nieuwe gezelschap speelde
hy uitsluitend een Nederlands re
pertoire.
Als baanbreker voor een eigen Ne
derlandse toneelschrijfkunst heeft
hij ontzagwekkend veel gedaan; in
de loop der jaren heeft hy een paar
honderd Nederlandse stukken op de
planken gezet, tal van toneelauteurs
uit die jaren hebben hun eerste
kansen aan hem te danken gehad.
Van 1938 af kreeg Van der Lugt
Melsert. de leiding opgedragen van
het officiële theater in Amsterdam.
Hij en zijn op handen gedragen
echtgenote Annie van Ees. waren de
eerste acteurs van hun eigen ensem
ble. In een tweede „afdeling" van
het gezelschap, vierden Fie Carel-
sen en Louis Gimberg hun triom
fen
Cor van der Lugt Melsert had een
ingeboren afkeer van alles wat op
stond naast publieke successen en het toneel naar pathos of melo
kasstukken ook met voor zyn tijd zweemde. Hy vocht onafgebro-
belangwekkende toneelgebeurtenissen i ken voor natuurlijkheid op de plan
voor de dag te komen, scheen aan ken.
dit soort critici te ontgaan. Zyn r egie-styl was bewust-een-
Cor van der Lugt Melsert werd in voudig. zelden groots, nooit ce-
Rotterdam op de vierde juli 1882 ge- rebraal, doch een vakkundig gefun-
deerd naturalisme, waarvoor de zo
vaak door hem gebruikte woorden
byna symbolisch werden: „De
zaal is de vierde wand, let niet op
de zaal. beweeg je zoals je je in een
kamer beweegt, spreek zoals je in
een kamer spreekt". Zyn regie ken
merkte zich door sfeer en eerlijke
menselijkheid. Het gesproken woord
was voor hem belangrijk, het had
z'n volle aandacht. Wat zijn persoon
lijke spelstijl betreft, ook daarin
voelde men zyn afkeer van alle on
stuimigheid. pathos en rhetoriek.
Door de bescheiden omvang van zijn
stem werd hy gedwongen tot een
transponeren van alle uiterlijke
kracht tot innerlijke gespannenheid
en hij bereikte daarin fascinerende
en ontroerende hoogtepunten. Wat
bij een ander een manque" had
kunnen worden werd op deze wyr
bij hem: een verdienste. Naast hem
zag men telkens weer zijn jonge,
charmante vrouw Annie van Ees op
de planken. Zij vormden in die jaren
een briljant toneelpaar
Tot de voornaamste rollen die de
acteur Cor van der Lugt speelde be
hoorden o.m. Willem van Bijlevoor-
de in Jan Fabricius „Eenzaam",
„Die" in Adrejeffs „De man die de
klappen krygt". Philips II. koning
van Spanje uit Brückner's „Eilsa-
beth van Engeland", graaf von
Pahlen In Alfred Neumann's „De
patriot", koning Magnus in G. B.
Shaw's „De Keizer van Amerika", de
man in Louis Verneull's „Monsieur
Lamberthier", de schipper in Jan de
Hartog's „Schipper naast God" en
Ryers in „De zondaar" van J H.
Penning.
BEN VAN EYSSELSTEYN.
23.55-24.00
Hilversum II, 298 m
AVRO: 18.0 Nws. 18.11 Radiojowrn.
18.25 Stereo: Dis-SonantJee. 19.30
dichtbij. 19.45 Centr. C<x>mlttee In Can
terbury: verslag van de Jaarlijkse zit
ting van het centrale comité van de
Wereldraad van Kerken. 19.53 Memo:
bespreking van pas verschenen theolo
gische en aanverwante litera
tuur. AVRO: 20.05 La belle Elaine:
progr. rond de zangeres Elaine Del-
man. 20.30 Stereo: Radio kameror
kest en sol.; klass muz. 22.00 Zo goed
als nieuws: berichten van toen en fei
ten van nu. 22.30 Nws. ■22.40 Radlo-
Journ. 22.55 Stereo: kamermuz. vanaf
de 17e eeuw tot heden (opn). 23 55-
24 O Nws.
Voor vrijdag 22 augustus
Hilversum I.. 402 m.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badlnerte: semi-klass. muz.
(gr.). (7.30 Nws., 7.32 Act.; 7.50 Over
weging; 8 00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32
Vakantletlps 8.45 Voor de hulsvrouw.
<9.00-9.10 Gymn voor de hulsvr.).
9.35 Waterst. 9 40 Nieuwe aarde: gods
dienstige kroniek 10.00 Stereo Au
bade: klass en modern, muz. (gr).
11.00 Nws 1102 Voor de zieken. 11.55
Med. 12.00 Van twaalf tot twee: gevar.
progr. (12.22 Wij van het land); 12 26
Med. t.b.v. land- en tulnb.; 12.30
Nws.; 12 41 Act.; 13.00 Raden maar
14.00 De Dienstweigeraar, hoorspel.
TROS- 15.00 Licht gevar pl.progr
16.00 Nws 16.02 Stereo: Iene Miene
Muze nws over underground en
westcoast music. 16.30 Fllmkronlek.
17.00 Sportkompas. 17 45 Act.
Hilversum II. 298 m.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: lichte gr muz.
8 00 Nws 8.11 Radlojourn. 8.20 Stereo:
lichte gT.muz. (8.30-8.33 De groente
man) 8.50 Morgenwijding N.O.S:
9.00 Stereo Berlioz ln woord en muz.
AVRO: 10 00 Voor de kleuters 10.10
Arbeldsvit.: populair verz.pl.program
ma. (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Kerkor
gelconcert: klass. en seml-klass. muz.
11.55 Beursber N O S 12.00 12 00
Blik op de wereld een populair progr.
over ontwikkelingshulp, 12.30 Over-
heidsvoorl Leven en werken waar
ruimte ls. Samenstelling en presen
tatie: Thon Rues 12.40 Stereo: lichte
gr muz 12.50 Recht en slecht, praatje.
13.00 Nws VARA 13.11 Act 13.20
Stereo: klass muz. (gr.). 14 15 Stereo:
Klass. muz. (gr N.O.S. 1430 Stereo:
Mod kamermuz. (opn.). 15.10 Stereo:
licht vocaal ensemble (gr). 15.20 Ra-
do-rama een veertiendaags mlnl-ma-
gazlne 15.50 Spelen met taal. VPRO-
16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor
thuiszittenden. 16.45 Omroeporkest en
sol klass. muz. 17.40 Inf achter
gronden en commentaar. 17.55 Med.
Hilversum III, 240 m. en FM.
VARA: 9.00 Nws 9 02 De Eddv
Becker Show (10.00 Nws) N.O.S:
11.00 Nws 11.03 Fellx Meurders.
VPRO: 12.00 Nws 12.03 Top-30
(13 00 Nws TROS. 14 00 Nws 14 03
Lynx (of Los). AVRO: 15 00 Nw&.
15.03 Muz Boetiek. (16.00 Nws)
17 00 Nws. 17.02 Radlojourn. 17 05-
18 00 Zingende Bougie: gevar. pl.pro-
gramma voor automobilisten.