erg lastig kunst Het is de tv te verkopen om via Popfestival in Paradiso Massamoord blijft mysterieus V&ikcJk koek CULTUURCHEF JAN VENEMA, Ook Rotterdam profiteert Conny Vandenbos vierde in Split Rudolf Spoor belast met de produktie en gióteren ^HHHn j JmHHBMHHHHHm| jê NDERDAG 14 AUGUSTUS 1969 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA 5 (ADVERTENTIE) 24 (Van onze rtv-medewerkster) HILVERSUM (GPD) Kunst verkopen is een lastige zaak. Kunst in al haar facetten via de tv verkopen is zo mogelijk nog lastiger, maar dit dan nog te doen binnen het door Den Haag vastgestelde kader van het aanvullend moeten zijn en van het ontmoetingsprogramma, is schier ondoenlijk. Wie er dagelijks mee geconfronteerd wordt, is Jan Venema, chef culturele zaken van de NOS. Hij heeft naast zich een betrekkelijk kleine, zij het zeer hechte groep regisseurs, die met z'n allen per jaar tussen de zestig en zeventig programma's afleveren. Alleen al voor het komende winterseizoen staan er ruim vijftig produk- ties op het programma. Hoe rijdt men hierbij de andere rendgemachtigden niet in de wie len te meer daar bijna elke om roepvereniging nu eenmaal zijn ei gen kunstprogramma heeft en men dientengevolge voortdurend met ar gusogen kijkt naar dat wat de NOS doet en hoe speelt de NOS het Uaar om met zo weinig mensen zo veel te doen? Jan Venema: „Ik geloof heilig in de creatieve mogelijkheden van de tv, in een „collective art", een sa menwerken van verschillende men gen met hun verschillende speciali teiten. Ik zou misschien nog veel meer programma's van de grond kunnen krijgen, niet omdat ik zo perfect ben, maar om twee andere redenen. Met alle twijfels en mis kleunen heb ik toch een antenne voor eigentijdse dingen. Daarnaast ,n ik dan ook nog met mensen omgaan en tenminste iets delegeren. De mensen om mij heen, die maken het programma. Ik niet. Ik bundel slechts, al ben ik dan ook tevens de regisseur. In ben dan ook altijd Jbescheiden met mijn eigen naam, onbescheiden wat mijn functie in de omroep betreft, want ik wil dat men weet dat het bij de NOS mogelijk is met geavanceerde ideeën aan te ko men waar dan bovendien nog de ruimte voor is". Jan Venema (32) is geen onbe- tende in de culturele wereld. Na zijn schooltijd werkte hij drie Jaar op de Parijse toneelschool, studeer de daar tussendoor Franse taal en letterkunde aan de Sorbonne, was één jaar regie-assistent bij de be faamde John Little wood in Londen, werkte een tijd in de boekhandel en werd in 1961 als regisseur in dienst genomen bij de Avro. Bij de Avro maakte hij voornamelijk docu mentaires, o.m. de serie „Artistieke Ontmoetingen". „Ik ben op een allerplezierigste manier gescheiden van de Avro met een geweldig diner en mappen vol lof en eer. Dat ik naar de NTS ging was omdat ik daar meer mogelijk sheden zag: er moest nog van alles van de grond komen, er was meer ruimte voer mijn ideeën". Dat was drie jaar geleden. Wat dat aanvullend moeten zijn betreft. Jan Venema zegt daar over: „Er zit in de omroepwet een grote inconsequentie. Alle zendgemachtig den moeten een totaalprogramma brengen, dit dan enerzijds. Ander zijds staat dan dat de NOS slechts aanvullend moet zijn. Met die twee regels kun je alle kanten uit. Wij bij de NOS zien onze taak als een soort dienstbetoon, namelijk door bijvoor beeld een aantal programma-series te brengen, die de omroepen wegens tijdgebrek vermoedelijk niet zullen kunnen maken. Programma's als „Denkbeeld," „Eigentijds," overna me van interessante buitenlandse programma's. Ik wil hier meteen bij zeggen dat ik nu over beleidszaken praat, waartoe ik eigenlijk niet be voegd ben. Maar als ik mij nu even tot mijn kunstzaken mag beperken: Je kunt je taak op twee manieren doen. De eerste manier is die van het programma „Beweging," die reeks van vorig jaar. Het was een nieuwe vorm van kunst signaleren, een soort tv-essay met een duidelijk kritische instelling, iets dat helaas maar al te vaak ontbreekt in Hilver sum." Eigen tv-kunst „Nu hebben wij het programma „Eigentijds" en dat is een totaal an dere formule. Ik geloof er namelijk niet meer in dat het publiek er bij gebaat is de verbale manifestaties van wie dan ook mee te maken op het gebied van de kunsten. Ik ge loof dat het publiek er veel meer bij gebaat is om van het resultaat van iemands werken via een tv-program- ma kennis te nemen. Al dat gezwam bijvoorbeeld over totaal-theater is wel leuk, maar je doet er niets mee in een theater. Want het theater is als medium volledig geconformeerd met de burgerlijke tradities uit de achttiende en negentiende eeuw en daarin bereik je geen totaal-theater meer. Of je moet alles afbreken en overal nieuwe „huizen van gebeurte nissen" optrekken. Maar aangezien ik dat voorshands nog niet zie ge beuren, is de televisie de enige ar tistieke vorm, waarin je kunt komen tot een collage van verschillende kunstvormen, tot een eigen televisie kunst. Maar daar is veel haast mee. Als we nog tien jaar doorgaan met appelleren aan de feitelijke en col lectieve gedrags- en ontvangstpatro nen, zal het medium televisie net zo geconformeerd raken als de schouw burgen nu. Door met de programmering op het individueel gevoelspatroon te werken, houden we het medium tv open als belangrijke kunstbron. Mis schien wat moeilijk om over te pra ten. Je moet het eigenlijk gewoon doen. En het is fijn dat de NOS be staat, want daar kun je dit doen." Een vriendelijke aai onder 's baas jes kin? „Nee, dat lijkt me niet nodig. Ge woon een eerlijke opmerking mijner zijds." (ADVERTENTIE) Bartex is de fijnste snel- scheercréiïie."die Bi ken. En nog de voordeligste ook JAN VENEMA fijn dat de NOS bestaat - Atletiek Tommie Smith, de Olympische kampioen op de 200 me ter hardlopen, die tijdens de finale in Mexico Stad met 19.8 seconden het wereldrecord op deze afstand vestigde, wordt professional. De 25-jarige Smith tekende gisteren een contract bij een Amerikaanse rugby club. UTRECHT (GPD) Op 22, 23 en 24 augustus wordt in „Para diso" aan de Weteringschans in Amsterdam een driedaagse pop festival gehouden, waar zestien binnen- en buitenlandse groepen zullen optreden. Tegelijkertijd wordt in het pas geopende Rot terdamse jeugdcentrum „De Tem pel" aan de Westkruiskade een festival georganiseerd waar het grootste gedeelte van deze groe pen aan zal meewerken. De Nederlandse inbreng bestaat uit George Cash. Universal Delight en de Ekseption (vooral bekend dooi- hun eigentijdse vertolking van de Vijfde van Beethoven) en enkele minder bekende groepen die het voorprogramma zullen verzorgen. De groep van Ferre Grignard ver tegenwoordigt België. Negen Engelse groepen zijn gecontracteerd: de Bon zo Dog Doodah Band en Blossom Toes (treden vrijdag 22 augustus op), Humble Pie en Aynsley Dunbar Retalliation (zaterdag 23 augustus! en Brian Auger en The Trinity. Deep Purple, de groep ,Yes\ Steam- hammer en de Eire Apparent, die zondag 24 augustus in Paradiso spelen. In Rotterdam spelen vrijdagavond Steamhammer, Eire Apparent en Brian Auger. Zaterdagavond Ferre Grignard. Deep Purple en Universal Delight en zondagavond de Bonzo Dog Doodah Band, Blossom Toes, Humble Pie en Aynsley Dunbar. Doordat tegelijkertijd het jazz- en popfestival in Pilzen plaatsheeft, is 't voor de organsatoren mogelijk ge worden de meestal vrij dure buitenlandse groepen, die daar ook optreden, naar Nederland te halen. Er is geen voorverkoop, de kaar ten moeten aan de zaal verkocht worden. „Paradiso" kan 2000 bezoe kers bergen, ,X>e Tempel", waai- bo vendien 20 boetieks ingebouwd zijn, kan 3000 man bevatten. ADVERTENTIE smul-ideetje voor 12 uur een dubbele plak Verkade Snijkoek met wat boter... mmm mals en kruidig NEDERLAND I SCHIPHOL (ANP) Niet met het nieuwe Nederlandse liedje „Vlag van mij" (voor deze gelegenheid spe ciaal geschreven door Johnny Hols- huysen) maar met een verplicht Joegoslavisch nummer heeft Conny Vandenbos gisteren in de finale van een groot internationaal songfestival in de Joegoslavische badplaats Split j onder ruim 40 deelnemers en deel- i neemsters de vierde plaats behaald j Uit Zagreb teruggekeerd op Schip- hol, vertelde de zangeres dat de overkoepelende uitgevers-organisatie j van Joego-Slavië met het organise ren van dit festival beoogde Joego-1 slavisohe liederen op de internatio-1 nale markt meer bekendheid te ge- j ven. Uit vrijwel alle West -en Oost- j europese landen, maar ook uit Zuid- j Amerika, Nieuw Zeeland, Japan en Israël, waren solisten aanwezig. Na twee avonden met voorronden, ging Conny met ongeveer de helft van de deelnemers voor haar Joego slavisch lied over naar de finale, waarin ze vierde werd. De Italiaanse zanger Claudio Villa behaalde met zijn Joegoslavische opgave de eerste prijs. Apollo-12 op tv HILVERSUM (GPD) Rudolf Spoor, in de wandeling de „ruimte vaartregisseur" van de NOS genoemd, gaat zich voortaan niet meer met de regie maar met de produktie van de Apollo-uitzendingen bezighouden- Tijdens de uitzendingen van de Apol- lo-ll was al gebleken, dat het team van de NOS (regie Rudolf Spoor, presentatie Henk Terlingen. produk tie Rosemarie Koningsberger) zwaar overbelast was. Gezien de grote in- spanningen, die van dit team werden gevraagd, werden er een enkele maal reeds andere medewerkers van de NOS ingeschakeld. Zo nam bijvoor beeld Louis Wage één keer de stu dioregie van een Apollo-uitzending van Rudolf Spoor over. Voor de uitzendingen in november van de vlucht van de Apollo-12 heeft de NOS een nieuwe werkverdeling gemaakt, waarin Ger Roos de eind- regie zal krijgen en Rudolf Spoor de produktie op zich gaat nemen. 6.50 Pluimpje (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 Julia, tv-serie, in kleur (Avro) 7.30 Sportpanorama (Avro) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Avro's Televizier (Avro) 8.45 De dood van een handelsreiziger, toneelspel (Avro) 11.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.50 Pluimpje (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Scala, informatief programma (NOS) 7.30 Orphans of the storm, film 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Invention of the adolescence, film (VPRO) 8.50 Wie ben ik film (VPRO) 9.38 Afrika in Algiers, reportage van het Pan Afrikaans Cultureel Festival (VPRO) 10.10 Journaal (NOS) De TROS had zich gisteren op Zeeland gericht, met program ma's waarover verder weinig zinnigs te zeggen valt, behalve dat de uit Zeeland geboortige amusementsmakers Annie M. G. Schmidt, Guus Vleugel en Rinus Ferdinandusse er niet aan meededen. Blijkbaar had de TROS het idee dat de Zeeuwen zo verguld zouden zijn dat de TROS haar camera's in hun dreven had opgesteld, dat we na afloop zes Zeeuwse telefoon nummers opgegeven kregen, waar we naar toe mochten bel len als we lid wilden worden. Om telefoonkosten te besparen wacht ik maar even tot ze ook een keer naar Noord-Holland komen. Op de andere zender een uiter mate belangwekkend program ma over onze eerste tien levens maanden, één van de weinige programmasoorten die je beter niet in kleur kunt zien. „The merry widow" een film die Ernst Lubitsch, de man die Ni- notschka maakte, in 1934 con cipieerde met Maurice Chevalier en Jeannette MacDonald in de hoofdrollen, was minder ver ouderd dan „Follow the fleet", met Fred Astaire, maar ik ben halverwege toch maar overge stapt naar „De dader op het spoor", met het panel deskun digen dat vlak voor het einde de afloop moet raden. Niet dat deze Duitse serie (overigens gebaseerd op Franse scenario's) zo uitzonderlijk goed is, of dat het panel tot zulke scherpzinnige conclusies komt (Willy Corsari en Chandu raad den het goed. detective Den Boer zat er naast), maar ik wil de eens kijken hoe Duitse ac teurs hun schnabbel bij de tele visie opvatten. U weet. Siebe van der Zee van de AVRO heeft er zijn ontevredenheid over uit gesproken dat de Nederlandse acteurs het televisiewerk nog te veel als een bijverdienste zien, met als gevolg dat de kwali teit van het acteren nogal eens te wensen overlaat. Het laatste is ongetwijfeld waar. Hoe vaak gebeurt het niet, dat het to taalbeeld van een tv-spel ge schaad wordt doordat naast de goed acterende hoofdrolspelers de bijrollen onvoldoende bezet zijn. Als je daar een serie als „Bureau Bristol" naast zet, dan zie je dat ook de kleinste rolle tjes daarin een natuurlijk ac cent hebben en niet houterig, toneelmatig zijn neergezet. Maar is dat een redelijke vergelijking? Ten eerste krijgen we hier al leen het beste buitenlandse tv- werk te zien. Ten tweede is En geland veel groter dan Neder land, er lopen daar duizenden acteurs en actrices werkloos rond de televisie heeft dus een veel grotere keus bü het bezet ten van bepaalde rollen. Men kan daar ook gemakkelijker werken met acteurs, die 's avonds niet in de provincie hoeven te spelen of die op be paalde repetitiedagen niet vrij zijn omdat zü met him gezel schap moeten repeteren. Daar komt bij, dat de televisie ook wel eens de hand in eigen boe zem mag steken. Hoeveel repe titiedagen worden beschikbaar gesteld? Te weinig, vaak veel te weinig. Zijn alle regisseurs wel van dezelfde kwaliteit als bij voorbeeld de toneelregisseurs? Betaalt de televisie wel zoveel, dat een acteur kan zeggen: ik laat mijn toneelschap schieten, ik wijd me helemaal aan het te levisiewerk, met vier grote rol len per jaar verdien ik evenveel als by een toneelschap? Zo'n man moet ook leven en zijn ali mentatie betalen, moet U maar denken. Een andere vraag is: zijn die buitenlandse acteurs eigenlijk wel zo goed? Ik zie wel degelijk een kwaliteitsverschil tussen het Engelse tv-toneel en bijvoorbeeld het Duitse en Fran se. Bij Duitse en Franse series zijn ook niet alle rollen even sterk bezet. Bovendien hoor je als Nederlander iedere 'onechte' nuance in een Nederlandse stem maar ontgaan je dergelijke on natuurlijke nuances in een bui tenlandse taal. Ik zou bijvoor beeld niet graag beweren, dat een Nederlandse Maigretafleve- ring onder regie van Eimert Kruidhof en met Jan Theulings en Wies Andersen in de hoofd rollen kwalitatief onderdoet voor wat we gisteren te zien kregen in „De dader op het spoor". Begrijpt U mij goed, er is wel degelijk een acteerpro- bleem bij de Nederlandse tele visie, vooral het gewone „ge- bruikstoneel" kampt met ge brek aan groot en klein acteer talent, maar dat ls een pro bleem met wel toen facetten en Siebe van der Zee heeft slechts één van die tien facetten aan geroerd. N.S. Voetbal Het Bulgaarse voetbal elftal, tegenstander van Nederland in de voorronden van het toernooi om het wereldkampioenschap, heeft in Sofia een oefenwedstrijd tegen het Braziliaanse Sao Paulo met 41 gewonnen. Bij de rust leidde Bul garije met 21. Boksen De Italiaanse prof. bok ser Bruno Arcari heeft in San Re- mo zijn Europese titel in het lioht- weltergewidht met succes verdedigd tegen de Spanjaard Juan Albornoz. In de zesde ronde werd de uitdager uitgeteld. Het temperamentvolle Ita liaanse popzangeresje Rita Pa vane poseert hier trots en blij met haar eerste zoon, die enkele dagen Beleden in Londen is geboren. LOS ANGELES De actrice Sharon Tate, een van de vijf ■■HR'P slachtoffers van de nog steeds ^HHpf ^gggj|BH|^ volkomen mysterieuze massa- Hf T vjtÉh- moord in Bel Air (Los Angeles). H| die jongstleden zaterdag iverd Br ''JÊÊÈÉÊ^^^Km, ontdekt, is gisteren begraven. Veel bekenden uit het filmvak if j>Tg woonden de begrafenisplechtig- Jjra hetd van de vrouiv van de regis JB seur Roman Polanski bij. o.a. de Amerikaan Yul Brynner, de Brit Jp|Bl Peter Sellers en de Canadees Én* Warren Beaty, die er speciaal voor f Jk iL uit Londen waren overgekomen. ^Bt Sharon Tate is begraven op /JBHBfe hetzelfde kerkhof waar ook de JH^^HBH^HHk stoffelijke resten van vermaarde JH9HHmB jB^^HByk mW W filmsterren als Gary Cooper, Bela ,<-jM^HH^^BHHEfe|. Lugosi en Dixie, de vrouw J nog p jflUn JÊÈ voor j^^^Hp H fMjgP5^ de auto komen de kerk waar üjHB de rouwdienst werd gehouden. Hij ging pas de kerk binnen na her- moorde vrouw. Hij liep als eeni de foto. die tijdens de begrafenis dolyn Tate. een zusje van Sharon haald aandringen van mevrouw slaapwandelaar tussen zijnl van Sharon Tate is gemaakt, zietl haar moedermevrouw Tate, e\ Tate, de moeder van zijn ver-1 schoonmoeder en een vriend. Op 1 van links naar rechts Given-1 Roman Polanski. VOOR DONDERDAG 14 AUGUSTUS Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muz. In vrije tijd: koorzang en fanfare- ork.: gewijde muz. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Stereo: Lichte gram.muz. 19.15 Muz. van Het Leger de6 Hells (gr.) 19.30 Haarlemse Orgelmaand 1969 (Holland Festival)Kerkorgel concert. 20.0 Raket gev. progr. 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo: Sterren in ste reo: licht gevar. pl.progr. 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlo- Jounr. 18.25 Stereo: Dls-sonantjes. 19.30 Nws. IKOR; 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.45 Central Commit tee In Counterbury: verslag van de jaarlijkse zitting van het centrale co mité van de Wereldraad van Kerken AVRO: 20.05 Wenen-Boedape6t Schrammelorkest met zangsolist en Hongaars orkest. 20.30 Stereo: Ra- diophllharmonlsch ork. en zangsol.: klass. operaconcert. 22.30 Nws. 22.40 Radlojourn. 22.55 Clavecimbelreci- tal: oude en klass. muz. 23.20 Stereo Instrumentale muz uit de 18e eeuw (gr.) 23.55-24.00 Nws. Zeilen De Nederlander Frits Beck is in de vierde race van het Europese kampioenschap in de Finn- jollenklasse, dat bij Warnemünde wordt gehouden, als vierde over de finish gegaan. Hij staat eerste in de algemene rangschikking. De was voor de Bulgaar Ovtsjerov" Voetbal De uitslagen van de gisteravond voor de eerste divisie van de Engelse league gespeelde j voetbalwedstrijden: Crystal Palace —Sunderland 2—0, Leeds United— Arsenal 00, Manchester United Everton 0--2, Newcastle United— i Sheffield Wednesday 31, Totten- ham HotspurBurnley 40, Wolver- hampton WanderersSouthampton I 2—1. VOOR VRIJDAG 15 AUGUSTUS Hilversum 1, 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badlnerle: klaas, muz. (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging) 8.00 Nws. 8.11 Badine- rle: semi-klass. muz. (gr.) 8.30 Nws. (9.30-9.10 Oymn. voor de hulsvr.). 9.00-9.10 Gymn. voor de hulsvr.). 9.35 Waterst. 9.40 Nieuwe aarde, godsdienstige kroniek. 10.00 Stereo: Aubade: seml-klass. muz. (gr.) 1100 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me ded. 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13 00 Raden maar. 14.00 Occulte moord, horsp. TROS 1500 Licht gev. pl.progr. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Iene Mlene Muze: nws over underground en westcoast mu sic 16.30 Sterebeeld: Henry Manci- nl. klankb. 17.00 Sportkompas 17.45 Act. Hilversum 2, 398 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Och tend- §ymn. 7.20 Stereo: lichte gram.muz. !00 Nws. 8.11 Radlojourn. 820 Ste reo: lichte gram.muz. (8.30-8.33 De groenteman) 8.50 Woordelijk. van daag de dag NOS: 9 00 Stereo: Ber lioz In woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb.vit.: po pulair veré.pl.progr. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Napoleon Bonaparte 200 Jr. ge- ledeng eboren, muzlzaal klankbeeld: 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld: Inform, progr. 12.30 Over- heidsvoorl..: Leven en werken waar ruimte ls. Samenstelling en presen tatie: Thon Raes. 12.40 Stereo: licht orgelsp. 12.50 Recht en slecht pr. 13.00 Nws. VARA; 13.11 Act. 1320 Seml-klass. muz. (gr.) NOS: 14.10 Stereo: klass. en mod. kamermuz. (gedeeltelijk stereo) 15.10 Stereo: lichte gram. muz. 15.20 Brood op de plank, een reeks ultz. over beroeps keuze 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden 16.45 Stereo: Namid dagconcert (opn.) A. Radlophllhar- monlsch ork. en sol.: mod muz. B. Pianorecital: mod. muz. 17.40 Infor matie: achtergronden en commen taar 17.55 Meded. Hilversum 3, 240 m. en FM VARA 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Bec ker Show (10.00 Nws.) il.00 Nws. NOS: 11.03 Felix Meurders VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30 (13.00 Nws TROS: 14.00 Nws. 14.02 Lynx (ol Los) AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muz Boe tiek licht muz.progr. (16.00 ,.ws 17.00 Nws. 17.02 Radlojourn. 17.05- 18.00 Zingende Bougie; gevar. pl.progr, voor automobilisten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5