toga van
ans en de
azwaren
in Jan
Hoe
reageren
wij op
bloot 1
Een boekje dat je uit de VS moet importeren
THEO:
UK GEEN
VERNIJ
horen van de
islweigeraars is verhoren
GEDICHTEN
Free
Nm> York
't misschien nog niet, hoe on-
rdig het ook klinkt, een of an-
tasio. of Paradiso-organisatie,
uit befaamde werkschuwe ele-
heeft weer iets nieuws uitge-
om tot „maatschappijverande-
itomen. Haar slogan luidt: „wer-
slavernij". De duizenden
jiden die hun regelmatige plicht
j>k, kantoor of waar dan ook
zijn gewoonweg „slaven" en
moet een eind komen. Hoe deze
[denken een maatschappij in
ihouden waarschijnlijk willen
geen maatschappij meer
is mij een raadsel. Bo-
blijkbaar hebben zij nog nooit
dat arbeid ook vreugde geven
(ord uit Schillers „Das Lied von
fee": „Arbeid is het sieraad van
Zegen is het loon van de in-
f' is hun totaal onbekend. En
let al kennen, heet het in hun
volkomen verouderd begrip"
deze zielige slampampers luie-
liever liederlijk in de zon
'eerbiedwaardig Nationaal Mo-
op de Dam, in bedompte loka-
de hoeken van de straat, dan
den flink uit de mouwen te ste-
e voldoening te ondergaan van
gedane arbeid is 't goed rus
leven in een merkwaardige we-
Kjjds jonge arbeiders, in deze
een comsumptiemaat-
tijdens hun vakantie met een
|e beurs geen andere raad we-
hewie te schoppen in Valken-
(nuttige vrijetijdsbeste-
reatieve recreatie blijkt nog een
[nderzijds jonge zwervers zon-
cent op zak. die liever van de
ener gevestigde orde, waarin
[eden en kansen voor 't
liggen, profiteren, dan
vin te verroeren. Ze hebben
nog nooit gehoord van
crisitijden, -toen de werklo-
h de lopende band om een
bedelen.
zijn er ook talloos vele ande-
willen wél werken en zien het
van een eigen, goede toekomst
h. Popelen ernaar zich veelzij-
tkwamen. Hun belangen zullen
worden door de op 21
i te. installeren Raad voor de
p Jeugd, bestaande uit de jeugd-
van het N.V.V, het N.K.V
Dat is een lichtpunt in
Voor die Raad zal ge-
rk aan de winkel zijn! Want
Iren, die werkelijk van goeden
I hebben in deze zich snel ont-
de maatschappij niet alleen het
een brede ondergrond, waarop
voortbouwen, het is voor hen
bnverbiddellijke voorwaarde om
handhaven in een wereld, die
eisen stelt en waarin, mede
g van de voortschrijdende auto-
alleen de allersterksten en
terkelijk wat in hun mars heb-
ïn overwinnen. Die luiwammes
te Dam zijn allang van de on-
bi't van de ladder afgevallen.
end!
OOM THEO
t de lepel
Henk Kroes, Leiden.
Als de Nijmeegse hoogleraar profes
sor mr. F. J. F. M. Duynstee na de
vakantie zijn toga uit de kast in de Nij
meegse senaatskamer haalt, vindt hij op
zijn statuskleed het volgende, aan hem
gerichte briefje gespeld:
Beste Frans,
Hartelijk dank voor
het gebruik.
Jan.
De schrijver van het bedankbriefje
is geen bevriende collega, die de toga
even leende omdat zijn eigen ambts
gewaad bij de stomerij was, maar de
22-jarige Jan Mulder, verre van be
vriend met de hooggeleerde heer Duyn
stee.
De op één scriptie na aan de Rot
terdamse Sociale Academie (Cultureel
Werk) afgestudeerde Mulder gebruik
te de toga. de bef en de baret van de
prof. voor een stunt.
Jan Mulder nam deel aan de se
minars, die. georganiseerd door de Ne
derlandse Studenten Raad en de Unie
van Nijmeegse Studenten, werden ge
houden in de aula van de Nijmeegse
universiteit. Omdat het curatorium het
niet nodig achtte kasten en deuren af
te sluiten, kostte het hem woensdagmor
gen geen enkele moeite de fluwelen
mouwloze mantel van het knaapje van
de hoogleraar te plukken. Bef en baret
lagen in een vakje met de naam „Duyn
stee" en vormden ook al geen pro
bleem.
Na de zo vlot verlopen eerste fase
vertrok Jan met vriendin Els Kuiper,
raadsman Wilfried Uitterhoeve (voor
zitter NSR) en een aantal volgelingen
naar Den Haag, waar hij 's middags
voor de adviescommissie inzake gewe
tensbezwaren militaire dienst moest
verschijnen om zijn motieven van
dienstweigering kenbaar te maken.
In de Residentie werd Jan opge
wacht door een schare door hem ge
waarschuwde journalisten en een ra
dioverslaggever van de VARA, die er
wel „een ding van de dag" in zag. Het
gezelschap toog opgewekt kwetterend
naar een gebouw van Defensie aan
het Bleyenburg, maar de dienstdoende
portier deelde mee dat men zich op het
Plein diende te vervoegen. Op weg naar
het Plein werd even gestopt om Jan de
gelegenheid te geven rap zijn eigen
kleren uit en de toga om te doen.
De marechaussee van de voordeur
knipperde wel even met zyn ogen toen
een in hoogleraarskledij gehulde Jan
Mulder hem het doel van zijn komst
meedeelde, maar hij bracht de „be
zwaarde" correct en zonder op- of aan
merkingen naar de kamer waar de
commissie zetelt. Daar had Jan al
spoedig door dat een deel van zijn stunt
de mist in zou gaan want in de ka
mer telde hij drie commissieleden,
het vierde, en voor het volledig slagen
van de stunt „vereiste" lid, professor
Duynstee, was er niet.
Aanvankelijk was Mulder van plan
geweest Duynstee zijn spulletjes onder
het uitspreken van zijn tiende stelling
(toga's versluieren het gebruik van
geweld van bepaalde commissieleden) te
overhandigen. Nu de professor er niet
was, volstond hij, na een discussie van
ongeveer tien minuten, met het tonen
van zijn naaktheid door de toga zonder
een woord te zeggen van zijn schou
ders te laten glijden.
Het zwierig afnemen van bef en baret
maakte de striptease compleet. Toen
men van zijn verbazing was bekomen,
ging alles opeens zeer snel: een rood
aangelopen secretaresse belde de Ma
rechaussee, Jan werd meegevoerd naai
de wachtkamer, kleedde zich daar weer
aan, een kort en correct verhoor en hij
kon gaan.
Einde van een stunt. Later deelde het
ministerie van Defensie mee dat de
commissie had besloten de naakte be
zwaarde niet te laten vervolgen.
Vrijdag na deze stunt Jan Mulder in
de aula van de Nijmeegse universiteit:
.Zullen we maar op een terrasje gaan
zitten? Het is hier binnen bloedheet".
Het wordt het terras van café-restau
rant „Americain" op het Plein 1944.
Jan Mulder: Die commissie gewetens
bezwaren, dat kan gewoon niet, dat
is te gek. Maar laat ik eerst vertellen
wat er gebeurd voordat je voor die com
missie verschijnt. Er worden twee rap
porten over je gemaakt. Een van een
psychiater en een van een maatschap
pelijk werker. Beiden zijn in dienst van
Defensie: die mensen zyn dan ook vol
gens mij al bevooroordeeld voordat ze
aan hun werk beginnen.
Dat rapport van de maatschappelijk
werker mag je van te voren zien, van
dat van je psychiater krijg je alleen
de conclusies onder ogen. Neem nou dat
raport van de maatschappelijk werker:
daarin, word ik beschreven als „een
nogal tengere figuur met een gezicht
en haartooi geschikt voor de Passie
spelen". Nou vraag ik je. zo'n man barst
toch van de vooroordelen?
Ach het is wel een aardige man,
hoor, die maatschappelijk werker Hij
heeft me naar voren geschoven als een
jongen met diep godsdienstige gevoe
lens, als een soort „slaan ze je op de
ene keer ze dan de andere wang toe-fi
guur". Nou, dat is wel lief van die man,
maar het slaat nergens op. Ik heb ge
woon politieke bezwaren. Het is een
slecht stuk werk. dat rapport.
Als ik met. hem in discussie zou
gaan, maatschappelijk werk is tenslot
te mijn vak, dan zou ik de vloer met
hem aan kunnen vegen. Geen poot om
op te staan".
Jan haalt een papier te voorschijn.
„Hier, de conclusie uit het psychiatrisch
rapport. Moet je kijken, daar. by „Po
litieke richting". „Links" heeft hy daar
ingevuld en terecht, tenslotte ben ik
links. Maar zie je dat hy het tussen
aanhalingstekens heeft gezet? Dat te
kent de mentaliteit van de man. Hy
neemt myn links-zyn niet serieus.
By „indruk" heeft ie als conclusie
gezet: deels onrijp en onvolwassen. Wat
houdt dat in, is dat een diskwalificatie,
kan hy dat wetenschappeiyk staven?
Ik heb anderhalf uur met hem ge
praat. Het was zo'n oude Freudiaanse
knakker, die van die achterhaalde vra
gen stelde over in bed plassen en zo.
Alsof daar de intensie van je gewetens
bezwaren aan is af te meten. Tot een
werkeiyk gesprek kwam het niet.
Een plotselinge stortbui zorgt ervoor
dat het terras in een oogwenk leeg
stroomt. Wy laten ons meevoeren in
een groep Nijmegenaren, die de cafe-
taria-achtige zaal van „American" bin
nenvlucht.
Als de juffrouw de bestelling heeft
opgenomen, zegt Jan: „Er zit overigens
een kans in dat we eruit gegooid wor
den. Vanwege mijn blote voeten. Een
paar dagen geleden zei zo'n juffrouw:
meneer, we zyn van onze klanten ge
wend dat zy schoenen dragen. Of ik
maar op wilde donderen. Ik heb eerst
nog een actie overwogen, maar ja, dan
kan je wel blijven protesteren":
We vragen hem naar de bezwaren
tegen de commissie.
„Voor ik daarover begin wil ik eerst
liever iets anders zeggen. Anders ver
geet ik het weer. Schryf maar op dat
die mensen van de Marechaussee zich
geweldig sympathiek hebben gedragen
tegenover my. Gewoon correct, weet je.
Ja, die commissie. Als je weet wat
voor mensen er in zitten. Allemaal po-
litiek-rechtse lieden, die je in feite niet
„heren", maar „verhoren". Het zyn er
zo'n zestien by elkaar en vrijwel alle
maal academici. Als je nou weet dat
een academicus zo'n zesduizend woor
den tot zyn beschikking heeft en een
arbeidsjongen ongeveer zeshonderd dan
vraag ik: waar blyft zo'n jongen nou
als hy met die lui in discussie gaat.
Hij kan voor de volle honderd pro
cent achter zyn gewetensbezwaren
staan, maar hij wordt gewoon wegge-
praat. Dat vind ik niet eerlijk. Bo
vendien, het is vier tegen één".
Waarom heeft Mulder zyn volle aan
dacht juist op Duynstee geconcen
treerd?
Hy is voor my het prototype van
een politiek-rechts figuur. Hy heeft
commissariaten, is een topfiguur op de
HOE IS DE HOUDING van de
Nederlandse huisarts tegenover voorbe
hoedmiddelen? Wat is de invloed van
seksuele voorlichting op jongeren? Hoe
is het aeksgedrag van de Nederlandse
jeugd?
Hoe reageren volwassenen en hoe
jongeren op het zien van seksueel ge
laden beelden? Wat is de funksie van de
homofielensosieteiten in Nederland?
Nog dit jaar komen er wetenschappe
iyk verantwoorde antwoorden op deze
vragen. Zy zijn de uitgangspunten
voor onderzoeken die worden ingesteld
door het Nederlands Institut voor So-
oiaal Sexuologisch onderzoek (NISSO»
te Zeist. Behalve Amerika met zyn
Kinsey-instituut is er nergens ter we
reld een wetenschappeiyk instituut
dat zich zo uitgebreid
met de studie van de seksualiteit in ge
zin en maatschapy bezighoudt. Het
NISSO is eind 1967 opgericht door een
negental organisaties van alle zuilen en
wordt voor honderd procent gesub
sidieerd door het ryk. Direkteur doctor
Witte met een staf van zeven vaste me
dewerkers en tien hulpkrachten, ziet
zyn instituut vooral als een bureau dat
de op het terrein van de seksuele
voorlichting werkende organisatie moet
voeden met materiaal dat een doelma
tige verlichting mogelyk maakt
HOE REAGEERT de mens op het
zien van bloot? Welke invloed heeft
het zien van een geslachtsdaad by vol
wassenen en jongeren? Aan de hand
van foto's en films worden die gevoe
lens nagegaan. Het blykt dat het ge
tuige zyn van geslachtsverkeer in de te
dere sfeer van een romanties samen-
zyn byvoorbeeld in een speelfilm
nauwelyks seksueel prikkelend is. In
een uur opgezette zogenaamde hard-
pomografische film kan er wel sprake
zyn van prikkeling, maar de vraag is
wat de psiegiese invloed hiervan is op de
toeschouwer. Witte: „Het is toch wel
nuttig om dat wetenschappeiyk vast
te stellen, omdat de maatregelen en het
beleid ten aanzien van pornografie ge
heel steunen op subjektieve inzichten.
Ik zou dit onderzoek graag uitbreiden
tot kinderen, maar dat is in ons land
nog niet haalbaar. In Duitsland en
Denemarken is dat wel gebeurd. De
proeven wezen uit dat er geen enkele
nadelige psiegiese werking was".
HE7T NISSO heeft zich in het eerste
jaar van zyn bestaan voornameiyk be
ziggehouden met het ontwikkelen van
een goede onderzoeksmethode. Het
grote probleem daarbij was: hoe krygt
universiteit plaatsvervangend rector
magnificus en hij is columnist van De
Telegraaf. Een dergelijke man met
zo'n verstrengeling van functies mag
niet in een commissie gewetensbezwa
ren zitten.
Het is ook typisch een man, die
naar het middel van geweld grypt. Op
studenten, die de universiteit willen de
mocratiseren, stuurt hij de politie af. In
1948 schreef hy in een brief aan de
voorzitter van een protestvergadering,
die byeen was naar aanleiding van de
communistische revolutie in Tsjecho-
slowakye, dat een Nymeegs Studenten-
wacht moest worden opgericht. Die zou
dan moeten worden geoefend in schie
ten en het houden van straatgevechten
tegen de comités van actie, die toen
bestonden.
Duynstee schreef dat hy zich, als
men tot oprichting van zo'n wacht zou
komen, terstond voor de oefening zou
opgeven. Zo'n man is gewoon een anti
democratisch element, die jonge men
sen toch niets meegeven kan. Ik hoop
dat hy een aanklacht tegen me indient
voor het jatten van die toga".
de onderzoeker een volkomen betrouw
baar antwoord op de vragen. Witte:
„Onze moeilykheid was dat wy niet
zonder meer de siestemen konden over
nemen die in het buitenland worden
gebruikt. Wij kunnen in Nederland niet
by de mensen aanbellen en bijvoorbeeld
vragen hoeveel maal zy gemeenschap
hebben. Wy moeten het publiek zeer
omzichtig benaderen om gegevens te
krygen die een betrouwbare meting ga
randeren. Wat ons is meegevallen is de
grote mate van bereidheid' om aan onze
onderzoeken mee te werken. Men rea
geert zeer openhartig en vaak vindt men
het prettig om zich eens uit te spreken
EEN ONDERZOEK dat werd afge
sloten betreft de invloed van seksuele
voorlichting en het opvoedingsklimaat
op het seksuele gedrag en de beleving
daarvan. Hiertoe heeft men het oog la
ten vallen op de werkende jeugd in de
leeftyd van zeventien en achttien jaar.
Witte: „Onze mensen verrichten dit
onderzoek by bed'ryfsscholen. Opmer
kelyk is de grote medewerking die wy
van de direksie kregen. Het spreken
over het seksuele gedrag gebeurt klas
sikaal. Men zou misschien verwachten
dat er heel wat gegniffeld wordt, maar
daar is geen sprake van. Juist by jon
geren ontmoeten wy steeds weer een
sfeer waarin men over seksualiteit zeer
ernstig kan spreken".
Het grote aantal homofiele Jongeren-
sosieteiten iedere universiteit heeft
tegenwoordig een homofielenklup is
aanleiding geweest om te onderzoeken
wat de betekenis van deze groepsvor
ming is voor de sosiale integraatsie
van de homofielen.
OP HET PROGRAMMA staat voorts
een onderzoek naar de invloed van het
veranderend waarden en normenpa
troon van de seksualiteit op het huwe-
lyks- en gezinsleven. Terwyl het huwe
lijk steeds meer in diskussie wordt ge
bracht, blykt byvoorbeeld dat de jonge
ren aan deze diskussie geen enkele
behoefte hebben. Witte is in dit ver
band ook nieuwsgierig naar de plotse
linge bloei van de talloze kontaktbla-
den met advertentsies waarin echtpa
ren andere echtparen zoeken voor sek
suele afwisseling. Een onderzoek hier
naar is echter voorlopig niet te ver
wachten.
HET NISSO is niet de enige instel
ling die zich met seksuologisch onder
zoek bezighoudt. Aan universiteiten en
door partikulieren heeft eveneens in-
siedenteel wetenschappeiyk onderzoek
op dit terrein plaats. Nu het NISSO is
opgericht, is er echter een mogelykheid
al deze onderzoeksaktivieteit te inven
tariseren. Op dit ogenblik zyn er in Ne
derland 55 verschillende projekten in
onderzoek. Witte ontvangt in zyn insti
tuut echter iedere drie maanden de
kontaktgroep van seksonderzoekers, die
hier hun bevindingen uitwisselen. Daar
naast stiemuleert het NISSO derge-
ïyk onderzoek o.a. door te trachten fi-
nansiële steun te krygen.
„Met onze onderzoeken hopen wij te
bereiken dat de seksualiteit de plaats
in ons leven krygt die het verdient",
aldus Witte. „Ons probleem Is ech
ter dat door aan de weg te timmeren
de seks een te grote rol wordt toebe
deeld. Er zyn echt wel meer dingen
die het leven de moeite waard maken.
VOOR EEN GULDEN of 200 kun
je zelf een 81-sporen bandrecorder bou
wen, met 81 stereo sporen, wel te ver
staan. Dit waanzinnige apparaat wordt
door een Duitse firma in een bouwpak
ket op de markt gebracht. Als Je een
stugge knutselaar bent, doe je over het
in elkaar zetten een week of twee. In
gemonteerde toestand heeft de recorder
de vorm van een forse ouderwetse ra
dio. Geen wonder, want de spoelen,
die een speeltyd hebben van 22 minu
ten, zyn maar liefst 10 cm hoog. Om
even op die speelduur door te gaan: je
hebt 81 sporen stereomuziek x 22 minu
ten, dat betekent dat Je het apparaat
een kleine dertig uur achter elkaar
kunt laten spelen. Dat gaat via een
schitterend systeem. De opname/weer
gave kop beweegt zich langs een railsje
over de breedte van de band. Met een
grote instelknop kun Je de kop in één
handomdraai naar wens instellen op heb
4e. 16e of zeg maar wat, het 73e spoor.
Stel nu dat de hele band vol staat met
muziek, 30 uur muziek dus. Alles wat Je
dan te doen hebt, is de kop op spoor
1 te zetten, en de band te laten lopen.
Is spoor 1 na 22 minuten helemaal
afgedraaid, dan stopt-ie vanzelf, klik,
de band spoelt met razende vaart terug
naa»; het begin, de kop zakt auto
matisch naar spoor 2, en de band gaat
weer lopen. Je weet niet wat Je ziet als
je dat ziet gebeuren. Maar zoals ge
zegd: als je muziek van het 73e spoor
wilt horen, kun je daar ook direct op
instellen. Echt een makelaat om je
vriendjes mee af te troeven. Trouwens,
voor een stereo-recorder is de prijs
voor nop. Maar let weldit aparaat
wordt alleen in bepaalde dumpwlnkelt
verkocht, en de voorraad is beperkt.
I» what you want
't what you need
m is plenty to go around
trything it free.
George MeteeTt'y
"America is the land of the Free.
My ol' man George always told me that
Jim Mcteshj
is manual Is copyrighted. Anyone may re
'0U jot serened It's aPsolulely Itee tree
Langs allerlei omwegen kwam een
uiterst opmerkelyk bijna legendaries
goed boekje naar Leiden:
REVOLUTION FOR THE HELL OF
IT.
Onder deze titel publleseert een yip-
pie, Free, zyn bevindingen met psieche-
deliese en underground manifestaatsies
in de States. Geen prachtige psiecho-
logiese sosiologiese of andere logiese
verklaringen voor de toestanden daar,
maar gewoon vertelsels van Free over
zaken die Free ziet en opmerkelyk
vindt, daarom de beste informaatsie
over de kwestie die je hebben kunt.
Behalve één van de fyne afbeeldin
gen enkele titels van hoofdstukken en
passaasjes die voor zichzelf spreken:
REVOLUTION: THE HIGHEST
TRIP OF THEM ALL -
THERE IS NO WAY TO RUN A RE
VOLUTION -
THE RISING OF THE PENTAGON-
DRIVING THE MONEY CHANGERS
FROM THE TEMPLE -
THE NEW NIGGERS
YIPPIE THE MEDIA MYTH
A NON -RESPONSE TO THE DOUB
TING THOMASES -
EGO TRIPPING -
Een passage van Free:
There is a rumor that the City of
New York paid for the Book. The ru
mor Is TRUE. I made a deal that I
would never tell where the money came
from and it was an honest deal. I can
say it is true now because there is so
much garbage spread out in this book
that you are still not sure. Somewhere
in New York in a safe-deposit box are
photostatic copies of all check transla
tions between the City of New York,
the inbetween party, and the printer.
The Red Squad (Bureau of Special Ser
vices) knows all this and would like to
use the evidence against Mayor Lind
say. If I ever get killed or convicted
on serious charges in New York the
photostatic copies go straight to the
Daily News. The duty of a revolutio
nist is to stay out of jail.
En:
FREE FLYING In order to
work this you need access to the mail
box of a person who is listed in thé
phonebook. Let's use the name Ron Da-
vies a,s an example. Have a girl call one
of the airlines with a rap similar to
following: „Hello, this is Mr. Da-
vies secretary at Allied Chemicall. He
and his wife would like to fly to Chi
cago on Friday. Could you mail two
tickets and bill us here at Allied?"
Every major corporation probably has
a Ron Davies working for them. The
airline company doesn't bother
checking anyway.
Revolution for the Hell of it ver
scheen by The Dial Press, importeer
het via je boekhandel. De prijs in de
VS bedraagt 1.95 dollar.
VERSCHIJNT VOORLOPIG een
maal in de veertien dagen aJs Jonge
renpagina van het Leidsch Dagblad.
Jouw Wereld wil een medium zyn
dat jongeren dichter by elkaar
brengt. Daarom Is kopy van ieder
een welkom. Bydragen kunnen geho
noreerd worden.
ONDER REDAKSIE VAN: Hen-
riëtte van der Hoeven, Bert Paauw,
Henk de Kat en Bram van Leeuwen.
Eindredaksie: Hein Elbrink.
VASTE MEDEWERKING Theo
Hannema.
DEZE KEER DANK AAN:
Fred van Sluis en Jos Bieneman.