vLLEMAAL IN BROEKPAK Laten we even diep nadenken Het kind vraagt eigen ruimte voor spel en rust 'ode-ontwerpster prinses Galitzine over vrouw van morgen en overmorgen Bontmuts Bank Atelier «fl! ROMEINSE ADEL GEEFT MODE AAN IN ITALIË espresso Moederlijke DCTi pcZ' ORGtR LEIDSCH DAGBLAD ,jxiu - nuuuoi uó li»oy JLL1DSCH DAGBLAD 8 ii' lewijk de veertiende zei het al: mode is geen nutteloos rdrijf, maar de weerspiegeling van ons culturele leven, gevleugelde uitspraak, die het in Parijse en Romeinse huizen nog steeds zal doen. Maar sinds de vorsten uit hun ambassadeurs in karossen naar het hof van stuurden, met als enige opdracht erachter te wat de nieuwe mode zou worden, is er heel wat ver- d. komt niet alleen, doordat de dactde van het Invloedrijke aanse tijdschrift „Vogue" ^eizoen voor de shows met Wivé-jet naar Europa komt Toch maakt in Italië net vervlogen eeuwen, de adel :NI»eds uit wat mode wordt en :Niessen houden er een eigen !-huis op na, markiezinnen op als mannequin en gravin- rgen voor de nodige publlci- et meeste succes heeft al ja- prinses Irene Galitzine, ihe van origine en afstamme- an koning Guendamlne van 1, die in 1270 een bontmuts in brede rand in de mode sohien heb ik mijn talent wel ?m geërfd," zei de prinses 1, toen ze mij in haar nieuwe over de Romeinse sociëty- ar „Café de Paris" ontving, ïvoren had ze de Amerikaan - omoblel-koningin Anne Mc- -Ford, die wat jurken bij haar omen kopen, uitgeleide ge- e Kennedy, die vorig jaar arderobe voor de huwelijks- )t Onassls in het oude mode- in prinses Galitzine, boven dragerij van slechte schilde- ras komen passen, kan sinds et als de vele andere fameu- Iten, in haar moderne salon, geoutilleerde van Rome, fcë- 1 je in de mode zit, heb je het leilijk," aldus prinses Galitzi- ekleed in een pastelkleurig ik wees ze naar de grond, os kaneelbruin moquette als '9 lekking. Kaneelbru is de Ukste modekleur voor de wintermaar volgend jaar waarschijnlijk niet meer. Zo kan ik altijd wel aan het veranderen blij ven." We nemen plaats op een witte bank in haar ronde sniegelsakxn, de trots van het huis, en worden door haar echtgenoot prins Silvio de Me dici begroet. „Eerst vond mijn man het niet leuk dat ik me steeds maar met kleren bezighield, maar toen ik kon aantonen, dat het roemruchte geslacht van De Medicis eeuwen lang op modegebied de toon aan gaf, draaide hij bij en nu is hij al een paar jaar mijn zakelijk leider." „Zwarte duivel," het dwergpoe- deltje van de prinses, trippelde bin nen. Zijn poging om ongemerkt een middagslaapje op één van de witte banken te beginnen, werd ogenblik kelijk verijdeld. „Het moet hier be slist geen salon voor schoothondjes worden," zed de prinses. „Schoot hondjes zijn uit de tijd, net zoals lange rokken. Ik geloof niet, dat een vrouw zich voor overdag ooit nog een rok beneden de knie laat aan praten. Vooral niet, nu ze zo ge- I emancipeerd is, dat ze zelfs naar kantoor een broekpak kan dragen. Ik zou zelf niet meer zonder kun nen. Misschien dat het voor de Hol landse vrouw nog wat moeilijk wen nen is. maar ik ben ervan over tuigd, dat we er over een paar jaar allemaal in rond zullen lopen. Het is gewoon een teken van deze tijd." „Toch komt het," aldus de prin ses. „in deze overgangsperiode wel aan op de juiste proporties, op de juiste lengte van het jurkje, waar onder wèl of géén pantalon kan wor den gedragen. Juist deze variatie maakt de mode van vandaag zo ge raffineerd." Ze zal net de veertig gepasseerd zijn, maar door haar lange donkere haar en haar bruine verbrande ge zicht ziet ze er voor outsiders als een vrouw van nog geen dertig uit. Elf jaar geleden begon ze haar car rière in de mode. ,Jk ging als inkoopster van een exclusief warenhuis naar de shows in Parijs. Het was er wanhopig vol en je wist nooat precies waar je kwam te zitten, maar ik leerde er veel. En omdat de Parijse mode voor de Italiaanse vrouw eigenlijk niet spectaculair genoeg is, begon ik voor mezelf." ,Jk zette een atelier op en binnen een paar maanden gaf ik mijn eer ste show in Florence. Ik mikte op terras-pyama's en gelukkig werd dat een succes. Zo'n succes zelfs, dat Audrey Hepburn, de echtgenote van Jackie Onassds en koningin Arme- Marie van Griekenland m'n vaste klanten werden." „Soms denk ik wed eens: waar aan ben ik begonnen, want van va kantie komt nu al jarenlang bijna niets. Mijn man en ik gaan voor za ken vlet maal per jaar naar Ameri ka en twee keer naar Japan. Tussen de bedrijven door moet er ieder sei zoen ook nog een collectie komen." Op de tweede etage van haar mo dehuis aan de Via V ene to blijven de lampen bijna de hele dag branden in het weekeinde voor de show. Inko pers van confectiefabrieken, die dit society - evenement van de allereer ste orde willen bijwonen, moeten voor him toegangskaartje 6000 gul den betalen. Prinses Galitzine be hoort dan ook met Yves Saint-Lau rent tot de beöte oouturiers van de wereld. (ADVERTENTIE) DAMESMODE in exclusief jonge BREESTRAATI08O-II2 LEIDEN DOOR JOS HAGEBS Prinses Irene Galitzine po seerde exclusief voor ons blad in haar pas gereed gekomen spiegel- salon aan de Romeinse Via Ve- neto. Hoe oud is uw jongste denk beeld? Ik bedoel: zomaar een idee dat plotseling in u opkwam, waar u enige tijd verbaasd naar stond te staren, waarvan u zich afvroeg: Hè, waar komt dat van daan? Hoe oud? Ik vroeg mijn zoon: „Hoe oud is jouw jongste denkbeeld?" en hij antwoordde: „Ik kreeg er net één, ik vroeg me af waarom we eigenlijk (welk denkbeeld het was, doet er hier niet toe, het feit dat hij er minstens één in het uur krijgt, is voldoende). Hoeveel ideeën krijgt u dage lijks? Net als uw kinderen, het een na het andere, over elkaar tuimelend, verwarrend, elkaar te gensprekend, één grote chaos in het gedachtenpatroon, geen touw meer aan vast te knopen en al leen te ordenen door er eens rus tig over na te denken en de waardevolste ideeën te laten uit kristalliseren? Of bent u al lang opgehouden met denken en koes tert u alleen nog meningen die sedert jaar en dag vaststaan en die daarom wel goed zullen zijn? De jonkies verwijten ons ou deren dagelijks onze starheid, on ze domheid, onze ideeënloosheid. Terecht? Misschien Van buiten af worden we over stelpt met denkbeelden. De krant deponeert ze op ons matje, de radio spoelt ze over ons hoofd, de t.v. vult er onze avonden mee. Na een poosje weet je niet meer of je iets zelf hebt bedacht of dat het je werd aangepraat. Als je er al eens uitbreekt, om naar een lezing, een voorstellingeen tentoonstelling te gaan, of om iemand een bezoek te brengen, stuit je weer op ideeën die on gelimiteerd over je worden uit gestort. Geen toonder dat we lie ver ophielden met denken het is zó al vermoeiend genoeg. Men zegt: ideeën worden gebo ren in rust en stilte. Omdat het in onze samenleving niet stil en rustig meer is, kunnen we ge woon niet denken, we worden te veel afgeleid. Dat is natuurlijk onzin. Je kunt een idee krijgen (al of niet de moeite waard in een stampvolle stadsbus, in een forensentrein, in een mensenme nigte, in een warenhuis, in een volgepakte schoolklas. Kinderen kunnen het! Waarom wij dan niet? Omdat we nietm eer wil len? En toch is het zo'n heerlijke sport, jezelf vakantie te geven van je plichten en gewoonten, om een beetje na te denken over al les wat we vaststaande menin gen plegen te noemen. Is het bij voorbeeld waar, dat je op jeug dige leeftijd gemakkelijker leert dan later? leder een zegt„Ja. Hoe jonger je bent, hoe beter het opnemingsvermogen"Maar wat is opnemingsvermogen? Wil het feit, dat je geheugen achteruit gaat naarmate je ouder wordt, zeggen dat je moeizamer iets be grijpt? Volstrekt niet! Mensen met ervaring hebben meer ver gelijkingsmateriaal, meer parate kennismeer voorbeelden tot hun beschikking: hun hersenen, mits getraind, werken veel sneller dan die van jonge mensen dus: de uitspraak dat jonge mensen ge makkelijker leren, is fout... Hé, dat is precies tegengesteld aan wat ik altijd heb gedacht (of wat me werd aangepraat)ik heb zomaar een eigen idee ontwikkeld, ik kan denken! Hoe oud is mijn jongste denkbeeld? Twee minu ten! O zo, laat zoonlief dat re cord nu maar eens breken! Hij breekt het natuurlijk elk uur, want hij doet niet anders dan nadenken over wat hij er vaart. Dat hoop ik ten minste. Kinderen worden geacht te groeien: niet alleen lichamelijk ook geestelijk. Kinderen opvoe den betekent onder meer: hen de kans geven zoveel mogelijk ervaringen op te slaan waaruit ze hun conclusies kunnen trekken dus: hen leren nadenken. Ideeën krijgen en verzamelen. De ideeën van anderen toetsen eer ze worden overgenomen. De jon kies voorbereiden op niet zo'n zachtzinnige strijd om het be staan. Zonder dat ze geleerd heb ben hun hersentjes te gebruiken, zullen ze niet ver komen. En wijNou ja, wij zijn er! Wij hebben een man, en kinde ren, en een woning en alles wat ons te doen staatis dat moois houden zoals het is. Daarover hoef je niet te denken, dat gaat vanzelf. Gewoon je plicht doen geivoon je werk verrichten, een beetje liefde uitstraleneen zorgende hand over alles laten glijdenmeer wordt van ons niet verwacht. Heus niet? Laten we daar nog eens diep over nadenken Thea Beekman DAT WOONOMSTANDIGHEDEN voor kinderen belangrijk zijn zal iedereen onderschrijven. Hierbij denkt men echter maar al te vaak te eenzijdig aan het lichamelijk welzijn van het kind. Het wonen heeft echter ook invloed op de geestelijke ontwikkeling van een kind. Die invloed hangt samen met de mogelijkheid tot spel, beweging, rust, tot dromen en fantaseren, kortom met de gehele geestelijke ontwikkeling van het kind. venEen fijne kinderkamer met aan de kinderen aange- ste meubeltjes en veel bergruimte, waar ze hun speelgoed ijt kunnen. De deur is geschilderd met schoolbordverf en dus ideaal om op te tekenen. ider: in deze kinderkamer op zolder kan het bed worden ggewerkt achter de schuifdeur van de speelgoedkast. De iuifdeur is gemaakt van horizontale houten planken. De ur geeft een ruime ventilatie. Langs de linkerwand is een ielblad aangebracht. „Het wonen van kinderen" zegt de heer H. de Wijs, die voorlichting geeft over het spel en speelgoed, „is voor veel ouders geen probleem. Daarom gebeurt er niets." Hij voegt hieraan toe dat er toch vergeleken met een jaar of vijf geleden, steeds meer mensen aandacht krijgen voor de woonomgeving van het kind. „Het allerbelangrijkste," zo merkt hij op, „is niet de inrichting. Het gaat in de eerste plaats om het be grip. Ik probeer de mensen zich te doen realiseren, dat het kind in on ze woningen reacties vertoont die wij niet bezien vanuit zijn wereld. Die we daarom niet begrijpen, zo dat we er ook niets aan doen. Het kind voelt de dingen anders aan dan wij en ziét ze ook anders." Veel fouten Als voorbeeld noemt de heer De Wijs het eten aan tafel. Een Jong kind geeft vaak eetmoeilijkheden, omdat het al zijn verzet gaat uitle ven aan tafel. Als het kind niet wil eten, zeggen we: „Vader heeft zijn bord al leeg" of „je broertje is al klaar." Als men aan een normale tafel zit, ziet het kleine kind echter alleen het bord naast zich. Deze op merking zegt hem dus niets. Hy reageert hier dus ook niet op, of reageert in de ogen van de ouders verkeerd. We maken vaak onbewust veel van dergelijke fouten. Het tafeltje en stoeltje van de kleuter zetten we achter de eettafel en voor het raam. Lekker zonnig. We dringen het kind echter zon op, die ten eerste betrek kelijk weinig waarde heeft, omdat ze door de ruiten schijnt en dan ook nog hoogst vermoeiend kan zijn. De kleuter speelt veel liever in wat meer getemperd licht, sjouwt dus zijn speelgoed naar een andere plek. Een logische reactie, die door haar moeder echter ook weer vaak als fout gezien wordt. Contact Wijs, „had men een poppenhoek ge maakt, afgescheiden door een kast met een dichte, dus voor de kinde ren niet doorkijkbare achterwand. De juffrouw klaagde dat het daar zo rumoerig was. Oorzaak: de kin deren hadden in die speelhoek geen goede Indeling en een aanvulling met planken. Men laat zulke dingen vaak uit gemakzucht na." Aangepaste meubels Over de beperkte ruimte in veel huizen zegt de heer De Wijs: „We kunnen een woning als geheel beter gebruiken door voor een goede ver warming te zorgen. Dat hoeft niet duur te zijn: een elektrische lucht- verwarming kost ca. 14 cent per uur." „Een kind," zegt hij verder, „moet zijn eigen ruimte kunnen vin den. Laten ouders zich realiseren dat in een eigen kamertje alles ge zien hoe het op zijn manier de ruim te afzet door kussens enz. op de grond te leggen. Dat is niet rom- mel-maken, maar Juist zinvol spel. Als een kleuter in die periode niet mag lopen, klimmen en springen, wordt een ontwikkelings-fase over geslagen. waardoor later leermoei lijkheden kunnen ontstaan. Juist op die leeftijd moeten we de mogelijkheden benutten het kind te leren spelen en zijn spel te ontwik kelen. Dat is van essentieel belang. Het kind heeft in die periode groot bewegingsmateriaal nodig: een goed stokpaard, een loop-auto, krukjes met wielen, kinderkuben, holle blok- Zo zijn er massa's dingen die be grip vragen voor wat het kind be weegt. Dat valt ons moeilijk, omdat we er niet voor open staan. „Op een kleuterschool," vervolgt de heer De contact met de rest van de klas en lieten zich daarom sterker gelden. Kinderen willen wèl graag een speelhoekje hebben, maar dan een met contact-mogelijkheid, ook thuis bij moeder. Het doel van zo'n speel hoek moet zyn: het kind een plek te geven waar het zich kan terugtrek ken, zonder het contact met de men sen om zich heen te verliezen. Ook het kind moet de kamer kunnen ge bruiken. Als die om vijf uur opge ruimd moet zijn, omdat vader thuis komt en men om zes uur gaat eten, is er een overbruggingsplaatsje no dig, een speelhoekje in de kamer, waar het kind zich kan terugtrek ken. Iets oudere kinderen verdwij nen dan graag in een eigen kamer tje, vooral wanneer er vriendjes of vriendinnetjes zijn. Een eigen ka mertje is dan belangrijk." „Het is niet de bedoeling," zegt de heer De Wijs met nadruk, „dat we een beeldschone speelkamer inrichten. Dan lopen we kans dat het kind er niet in speelt. Een zolder met rom mel of een andere gezellige rom melhoek is ideaal. Een kind kan tij denlang bezig zijn met oude dingen die het mag gebruiken. Het is niet moeilijk te ontdekken waaraan het behoefte heeft. We merken vanzelf wel waar het fijn mee speelt. Soms is er geen speelruimte voor h et kind, omdat er anders niet genoeg bergings-mogelykheden zijn. De be staande bergruimte kan echter vaak beter gebruikt worden door een bruikt moet worden bij het spel. Wil men een opklapbed? Goed, maar dan verticaal tegen de wand, zodat men nog meer vloerruimte bespaart, dus plaats voor spel en beweging. En laat men dan geen gordijnen voor dat bed doen, maar deurtjes die met schoolbordverf worden be handeld, zodat het kind er op kan tekenen met krijt. Meubels voor een kind moeten aangepast zyn aan zijn behoeften. Dat is heel iets anders dan een verkleinde uitgave van meubels voor volwassenen. ken waarop het kan staan en waar het af kan springen. Vroeger ge bruikten ze daar stoven voor." Geluid Als we de gehorigheid van flats te berde brengen, zegt de heer De Wijs: „Men zou In het belang van de volksgezondheid, normen moeten hanteren voor de geluidsisolatie zo Zinvol Wil men bedden boven elkaar, laat men het dan zó doen, dat een gezellige hoek ontstaat door ze haaks boven elkaar aan te brengen. Onder het bovenste bed ontstaat dan een plek waar het kind zich be schut voelt, waar het kan spelen met lappen, waar het kan romme len, bouwen enz. Het gaat er om, de bedden zó te plaatsen dat Je daar door met de ruimte iets kunt doen dat zinvol is." „Ik heb gemerkt," aldus de heer De Wijs, „dat kinderen van om en bij de twee Jaar ouders voor veel problemen gaan stellen. Er wordt altijd naar speelgoed gevraagd, waarmee ze „zoet" kunnen spelen. Als een kind pas uit de box is, gaat het echter de wereld verkennen, af stand bepalen, afstanden afleggen, lopen, klimmen en springen. We als dit in Duitsland al gebeurt. In middels kunnen we zelf proberen contactgeluiden te dempen door een vloerbedekking te maken, die zo weinig mogelijk geluid doorlaat. We leggen eerst platen van zacht-board neer, gewoon los naast elkaar. Daar op lijmen we, over de naden gelegd, hard-board en op deze laag brengen we de eigenlijke vloerbedekking aan. Volgens TNO isoleert cocos het best, maar cocos is niet zo prettig om op te spelen. Het nieuwe Novi- lon, van Krommenie, heeft ook goe de geluiddempende eigenschappen. Het voelt zachter aan dan lino- j leum en is gemakkelijk te onder houden. Op linoleum spelen kinde- i ren bijzonder graag." „Het kind moet zyn speelgoed na tuurlijk ook gemakkelijk kunnen op ruimen. Een speelgoedkist is niet praktisch, daar wordt alles door el kaar ingegooid. Kisten, zakken of vakken met aanduidingen, plaatje» bijvoorbeeld, zijn wèl geschikt. Een kast met kartonnen dozen ls dat ook. Een kind wil op een heel eigen manier graag ordelijk zijn. Het be grijpt niet waarom er niets mag blijven liggen als het bijvoorbeeld heeft zitten tekenen. Dat is natuur lijk ook onzin." Behalve begrip en een eigen ruim te heeft een kind ook rust nodig. Volgens de heer De Wijs wordt het kind veel te vaak van zijn werk af gehaald. „Laat het bezig blijven. Die concentratie is nodig." „Het wonen van kinderen," besluit hij „vraagt dus vooral begrip voor hun behoeften en motieven, eigen ruimte voor spel en rust om zich te kunnen concentreren." ADVERTENTIE Voor ons krantenbedrUf zoeken wij een van minstens 15 Jaar. WIJ BIEDEN een goed loon. WIJ VRAGEN verantwoordelijk heidsgevoel, accuratesse en het bezit van een fiets. U kunt zich persoonlijk aanmelden op werkdagen van 8.30—17.30 uur bij de heer J. Breedeveld. WITTE SINGEL 1 LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 17