was meer dan een armetierige pornograaf De nieuwe primitief VERSTOPPING? Eén moederéén dochter em drie vaderkandidaten Hoge boete voor Manchester U. Eusebio weg bij Benfica 9 Water poloteam voor Zweden "Samen uit, samen thuis" Films in Leiden "(Top)- fotomodel „Ga je weg of ik neem je weg" "De wet van het ff es ten" "The Sound of Music" J DAG 1 AUGUSTUS 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 11 positie van een authentiek Belgisch talent (Door André Glavimans) BRUSSEL (GPD) Minderjarigen onder 18 jaar zijn niet oegdaten, staat er in kleine letters onder het aanplakbiljet ie tentoonstelling van werken door Félicien Rops, die vont gehouden in het museum van Elzene. Wel wat vreemd n etn tijd waarin zoveel „mag". Aan de andere kant doet een museumdirecteur er misschien wel goed aan wat rooizichtig te zijn. In elk geval is de „pornografische" kant van le tentoonstelling uiterst beperkt. R(ps heeft veel gemaakt, dat men Dat eenmaal gezegd zijnde kan n te kelders van de nationale bi- i men op deze tentoonstelling consta- kan vinden en in bijzon- verzamelingen. Daarvoor heb- de uitgevers in zijn dagen hem roiwens de opdrachten gegeven. De veede helft van de negentiende is nu eenmaal een bloeitijd ge voor zogeheten „vertrouwely- ofwel „galante" drukkunst. Die zijn niet de sterkste uitin- van Rops'^ talent. Men kan hem een armetierige pornograaf oemen. Hij toont als zodanig na- iplijk bijzonder weinig fantasie en beperkte zioh tot het over-stile- ei van geslachtsdelen. Tot op het «smakelijke af, zoals in „Ma gout- bijvoorbeeld of in „Le sacrifice". LONDEN (ANP) Manchester heeft gisteren de hoogste boe- Ie uit de Engelse voetbalgeschiede gekregen. Een commissie van de Association en League legde vroegere houder van de Europa Cip een straf op van ruim 60.000 wegens onrechtmatige beta aan spelers. Een van de be- j stuk of zeventig schilderijen en vele was een niet toegesta- j aquarellen en tekeningen tentoon- ne betaling aan elf spelers na de gesteld. Het merendeel is van be teren, dat Rops één van de weinige volkomen authentieke talenten van de Belgische kunst uit de twee de helft van de negentiende eeuw is geweest. Als graficus was hij een fi guur van grote betekenis, slechts te vergelijken met genieën als Lautrec of Manet of wie dan ook. Daarbij is hij de vernieuwer van de etskunst geweest, van het „vernis-mou" (me thode ter verkrijging van zachte lij nen) en de droge naald. Dat is de technische kant van zijn talent. Hij is weliswaar een typische negen tiende eeuwer ook een kunstenaar geweest, die door zijn thema's, door zijn onverhulde erotiek, door zijn kritiek op de maatschappij, heeft bijgedragen tot de bevrijding van de mens uit de benauwenis van achter klap en onverstand. Een tekening als „Haat en liefde" moet in zijn tijd een daad zijn ge weest. Als geest was hij verwant met Baudelaire en met Verlaine. die hij trouwens beiden heeft gekend en met Edgar Allan Poe. De tentoonstelling in het museum van Elzene omvat bijna 400 num mers. Het complete grafische werk van Rops schijnt ongeveer 800 bladen te tellen. Men heeft ook een wdstrijd tegen het Argentijnse Es- tuiiantes voor de Wereldbeker. Elke spier zou toen ruim 2000 gulden he»ben gekregen. perkte afmetingen. Zo'n vrij grote verzameling ervan bij elkaar te zien is een soort openbaring. Omdat in een groot aantal van die schilderijen, zoals bijvoorbeeld „Regendag te Blankenberghe" en andere gezichten aan de Belgisohe kust, Rops de re gelrechte voorloper van Belgi sche expressionisten als Permeke of De Smet blijkt. Het wordt bij elkaar een op de eerste oogopslag wat verwar rend beeld: kleine pornograaf, groot heidens graficus van het leven in de binnenkamers van de laat ste tientallen jaren van de 19de eeuw, maatschappijcriticus, schilder van formaat tussen twee stromingen in de beeldende kunst. Daarbij, zoals de mooie catalogus van de tentoon stelling leert, een onverdroten brie venschrijver (het Brusselse Museum voor Schone Kunsten bezit ze ven grote delen onuitgegeven corres pondentie) en een technicus van het etsen, die de meest minutieuze hand- en kunstgrepen beheerste. De waardering voor Rops staat waar schijnlijk nog aan het begin. Een nieuwe algemene belangstelling voor Félicien Rops (18331898): kunstenaar en werk la zeker te wen- La saUimbanc,ue". LISSABON (ANP) Het bestuur fm de Portugese voetbalclub Ben- heeft in Lissabon bekendge- laakt de pogingen van Eusebio om in vereniging te veranderen, niet te illen dwarsbomen. De 26-jarige Eu- ,<bio heeft nu definitief geweigerd £t hem aangeboden driejarig con tact van 530.000 gulden te tekenen, iisebio wil minstens 220.000 gulden )er jaar verdienen, doch zijn vereni- fing is niet bereid de voormalige ichelpenvisser een dergelijk vorstelijk alaris uit te betalen. Naar verluidt heeft de Italiaanse lub A.C. Roma reeds contact met Cusebio opgenomen. Deze pogingen ijken echter met het oog op de in talië bestaande beperking van bui- snlandse spelers vooralsnog niet met ticces bekroond te kunnen worden. /RNHEM (GPD) Het Neder- lards waterpoloteam gaat 15, 16 en 17 aigustus deelnemen aan het zes- lardm-toeraooi in _z^edelL j mann" geloof ik wel te mogen zeg- j Ankie Peypers doet iets volkomen Dütdand, Spanje, Belgie, g i het juiste paarc} ge_ i anders. Zij observeert niet en pb Zweden zijn de tegens an s wecj heb. Het gebeurt niet dikwijls i zij fantaseert niet. haar werk is d? Nederlandse poeg. dat ik een zo overtuigend boek in volkomen on-literair in de goede Vooi het an nee wezen De I handen krijg. Overtuigend en oor-, zin van het woord. Ze schrijft door- de volgende sp s- spr onkel ijk van visie. Visie is mis- dat en omdat ze wat te zeggen heeft fTOrtVsctoult en Wouda iDeMeeu- schien een wat zwaar worad; k<ik op en omdat ze 'ets unleks aan h8t Parrel en Veer (ZIAN). Jan- j de door haar gecreëerde individuen is menselijk bestaan heeft waargeno- sen en Boneers (Neptunus Arnhem), juister. Dat deze individuen een paar I men. Hermsen De Robben) Mulder Igewone, gemiddelde mensen zijn, Er is een „hij" en het meisje Mau- I7.wemlust> en Reedijk <i>ZV). maakt hun doen en laten, op deze reen De ..hy" heeft met eens een I wijze gepresenteerd en geïnterpre- naam gekregen en dat is bepalend. m I m **J teerd. alleen maar boeiender. „We hebben niets eens een naam T rainingsweastrija (ADVERTENTIE) Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen HJrtf IDII AY bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: nwUIllLMA Ik heb bij Ankie Peypers altijd al ken is de verhouding tussen de ge- primitieven weet zij niet beter te mijn voorkeur belegd in haar pro- presenteerde figuur en de bagage die za eerder dan in haar poëzie. Na hetde auteur hem meegeeft, een on- van „De Vallei van Ober- j juiste en topzware verhouding. voor iveg ploeg DEP HAAG (ANP» Acht Neder landse amateurwielrenners zullen zondsg 3 augustus deelnemen aan een 100 kilometer ploegentijdrit op de veg. Coach Middelink beschouwt dez< wedstrijd als een voorbereiding op te wereldkampioenschappen, die in fugustus in Brno worden gehou den EE ploegen bestaan uit: Aploeg: Fedor den Hertog, Joop Zoetemelk. Popke Oosterhof en Henk Benjamins. 3-ploeg: Wim Bravenboer. Jos van dei Burg, Tino Tabak en Wieger Vlot doen dan ermee naar een stel tv- werkers te lopen, die dagelijks bij haar in het café (zü is dienster) j komen. Deze zoekers naar contact met de massa zien er iets in. Zij j willen aan de hand van zijn uitspra- ken een documentaire maken van de massamens. Niet van de opstandige maar van de tevredene die niet ver- j der denkt en kijkt dan zijn raam en zijn ontbijttafel. Na een mislukking komt de docu mentaire tot stand met het bed en met Maureen erbij, want alleen bij haar is hij iemand. Zij alleen maakt hem creatief; als afwijzer na- De voorkeur van de hedendaagse I nodig. Ik. En Jij. Hier". Dat is wat melijk van alies wat naar cultuur auteur gaat over het algemeen uit hij tegen het meisje zegt. Dat is wat zweemt, de mens van hier-en-nu en naar de gemiddelde mens met ogen- hij zyn wil: niemand of alleen zich- aisjeblièft geen gezeur. Het bed, het schijnlijk niets bijzonders. Er zelf. Hij is de man die niet meer i huwelyk; middelpunt van het leven zijn schrijvers die trachten hun doorsnee-figuren leven in te blazen door de bekende eindeloze opsom ming van geringe feiten en feitjes in de hoop dat daardoor als bij de afleidingsmanoeuvres van de goo chelaar het konijn wel uit de hoed zal komen. Een andere groep legt de nadruk op de bijzon derheid van zijn doorsnee-gestalte door te wijzen op zijn versomberde seksuele bestaan waaruit dan weer sinistere dromen en fantasieën voortspruiten. In deze soorten wer- Literaire kroniek door Clara Eggink (ADVERTENTIE) Anjers zijn er nu volop, n Aantrekkelijke bloem. Voor 'n bescheiden prijs. Ze wachten op u. Pronkend met hun fijne kleuren. Neem vaker een bloemetje meel V van de weerspiegeling daarvan, de tv. Dit is de nieuwe primitief van deze ontluisterde wereld. Maar toch kan „hij" zijn weten niet ongedaan maken. Daarom put hy zyn even wicht uit de toch weer troostrijke gedachte dat hij „alles had kunnen worden" zoals zijn vrouw zegt. Met dat spelen voor de tv verraadt hij echter als het ware zichzelf. Hij speelt wat hy wezen wil en zegt te zijn en bewijst daarmee het niet te zyn. Na de uitzending is de pers ent housiast met als gevolg dat hij meedoet aan de wedloop waar hy, I „naam gemaakt" heeft en zich dus naar hy zegt, in zyn jeugd op school aan de massa onttrokken, voor opgeleid ie met verwijzing naarDe schrlJfster heeft hler mensen grote voorbeelden en onsterfelijke yan nu neergezet zonder ln de namen Ze dwingen je altijd in bealKouwlng bl(jïen sU.ken naam van iets, de naam van je va- Dlt Ls nu eens geen jeremiade maar der of de naam van je land en dan een helder onder het 00g zien van moet je vooral zelf naam maken, zo een waargenomen en geheel veel als je kunt tot je eruit barsten doordachte werkelijkheid Kor- verdwtlnt en alleen als lege naam daat ien en kordaat geschreven I vorneraaat Wil unl np niplinrp rtvi met die dat heb ik al eens ge- verdergaat" Hy wil de nieuwe pri mitief zijn en met deze uitdrukking heeft Ankie Peypers een grote volks groep zyn naam gegeven. Treffend is dat hy deze dingen zegt in een aanval van welsprekend- heid die hy krygt als hy met Mau- reen in bed ligt. Maureen, nog pri mitiever dan hyzelf, want zy voelt niet eens de rancune voortgekomen uit de teleurstelling omdat het leven 4 lis zoals het is in de volwassenheid s'tie van Uszt genoemd heeft. Maar Zij voelt inderdaad haar man. haar laat u daardoor vooral niet van uw stuk brengen een titel is in we- zegd schynbare moeiteloos heid waar zy het geheim van kent. Direct en echt: laat ik maar gerust zeggen: een klein meesterwerk. In de titel ben ik blyven steken. On danks veel onderzoek en navraag by musici ben lk er niet achter kun nen komen waarom Ankie Peypers haar roman naar deze compo- I baantje, haar huishouden later, als de enige mogelyke realiteit. Haar I man is haar wereld, zyn verhaal is haar wonder en als vertegenwoor- I digster van de werkelyke nieuwe zen alleen de zaak van de schryver. Ankie Peypers De vallei van Obermann. sterdam. Contact Am- „MAMA. WAT DEED JIJ IN DE OORLOG?" LIDO .Mamma, wat deed jy in de oorlog?" met Gina Lollobrigida is een heerlijke ko medie vol verrassende verwik kelingen in hoog tempo. En wat voor verwikkelingen. Te gek om los te lopen Eén vrouw, met één dochter van drie Amerikaanse soldaten, die met hun vrouwen en kinderen terugkeren in de kleine Ita liaanse stad, welke ze twintig jaar tevoren bevryd hebben. Het onthaal is hartelyk. Maar de moeilykheden die overal op duiken zyn niet te overzien. Al le drie potentiële vaderkandida ten hebben hun vroegere „troost" een maandelykse ali mentatie gestuurd, waar moe der en dochter ruim van hebben geleefd. Nu ze weer in de gele genheid zyn willen ze hun vroe gere vriendinnetje en moeder van hun dochter weer eens een keer „troosten." Maar dat valt niet mee. Als de een zyn op wachting maakt, staat de ander al weer aan de deur te kloppen. En dat terwyl de minnaar van de ongehuwde moeder buiten staat toe te kyken. Het gaat even goed nog en de mooie mevrouw Campbell, genoemd naar die lekkere soep van uit de oorlog, omdat de dochter toch een naam moest hebben, weet zich van haar ex-min naars te ontdoen. Maar de mamnen zijn verrukt van hun dochter, die ze met zyn drieën binnen tien dagen verwekt bly- ken te hebben. Hun wettelyke echtgenotes ontgaat dit niet en dan zyn de poppen aan het dansen. Een auto-ongeluk, ach tervolging door de politie, feest by de gravin, huldigingscere monie. noem maar op. Het is allemaal even gek. En wie na al het lachen nog even serieus wil zyn mag nog even huilen by de dramatische ontknoping Want zo'n vroiyke film op een zomerse dag heeft natuurlyk toch een happy end. En dat het niet zómaar een aardige Amerikaanse film is. blykt uit de lijst van medespe lers waarop namen van voor- treffeiyke acteurs als Phil Sil vers, Peter Lawford en Lee Grant voorkomen. STUDIO Samen uit, samen thuis is een lach kan nonade waarvoor zwaar geschut in stelling wordt gebracht. In de eerste plaats is dat Louis de Funès, de Swiebertje van het Franse filmdoek met gekke bekken en springerige bewegin gen en ook al uit het land van Pompidou de komiek Bourvil de man die altyd even stupide kykt en van de hele wereld niets begrypt. Het trio wordt gecompleteerd door de flegmatieke Engelsman Terry Thomas, die ditmaal met twee hete aardappelen in de mond zyn moedertaal spreekt. De film is een aaneenschake ling van frisse humor, leuke filmische grappen en veel ko misch talent. Het speelt zich allemaal af tydens de bezetting wanneer boven Frankryk een Engels vliegtuig wordt neergeschoten door de Duitsers en de beman ning zich per parachute in vei ligheid moet stellen. Om te ver tellen wat er allemaal gebeurt, voor zy met hulp van de Flan sen in „veilig gebied" belan den. zou te ver voeren, maar het is een kostelyke zaak. Duitsers worden handig om de tuin geleid, niet in de laatste plaats door „kapel meister" Louis de Funès die voor elke benarde situatie de juiste op lossing weet te vinden. Voor de vakantieganger die een mid dagje of avondje onbezorgd wil lachen mag Samen uit, samen thuis niet op de agenda ontbre ken. De drie vaderkandidaten proberen alle drie op het openluchtfeest een afspraak te maken met de mooie „me vrouw" Campbell, die zij twintig jaar lang een ali mentatie hebben gestuurd. REX Van de film „Topfo- tomodel" (dat „top" kan er overigens wel af) gaan er ge- makkelyk enkele tientallen in een dozyn. Het verhaaltje loopt traag van stapel en er gebeurt eigenlyk maar heel weinig in. Het fotomodel komt van het continent naar Engeland gevlo gen en tekent daar een contract bij een grote, maar nogal louche firma. Twee fotografen dingen naar haar gunst, want met foto's van haar valt kenne- lyk veel te verdienen. Zy amou- reust vryuit met beiden in een bizar gebouw waar zy kamers heeft gekregen. Preuts is ons fotomodel allesbehalve, maar als het op halfnaakt poseren aankomt, wil zy zich nog wel eens kuis gedragen. Als tegen haar wil toch een dergelyke fo to wordt gepubliceerd, barst de bom. Ziedaar het verhaal waar op alles leunt en steunt. Indruk wekkend is het bepaald niet. LUXOR Louis de Funès heeft als je zyn films mag ge loven al een geweldige carrière achter de rug. Weinig baantjes heeft hy nog niet gehad in al zyn verhalen. We zagen hem al als scheepsmagnaat, fabrieksdi recteur, kapelmeester soldaat, boekhouder-souteneur en om de neergaande Ujn maar vol te hou den presenteert hy zich nu als brandkastkraker. Het is bekend, dat De Funès overal waar hy komt in zyn films grote verwarring veroor zaakt. en veel fout doet. Maar in de meeste films komt hy er dan nog goed af. Deze keer laat de fortuin hem in de steek. Een „krakie" van enkele dui zenden guldens gaat hem nog wel af. al wordt hy dan ook nog het slachtoffer van een op geld beluste Jonge divegge, maar als hy op advies van dezelfde juffrouw een warenhuis gaat be stelen loopt het helemaal uit de hand. De „kraak" lukt. dat wel, ondanks de brand en spiedende televisiecamera's, waarachter de bewaker ligt te slapen, maar de bult..Nou ja. dat is de grap. In ieder geval is er heel wat te lachen, hoewel „De kraak in de supermarkt" niet zyn beste film is. De trouwe partner van De Funès de roodharige (maar dat is niet te zien in zwart-wit) Maurice Birau heeft ook deze keer weer een rol in de avon turen van het dwaze en bek- kentrekkende mannetje De Fu nès. CAMERA „De wet van het Westen" heeft meer weg van een comedy caper dan van een serieuze western. Tussen alle schietpartyen met de daar by behorende wilde achtervolgin gen doorspelen zich namely k tal van dolkomische taferelen af. hetgeen een succesformule blykit te zyn. Er wordt in dit typische Hollywood-produkt fyn de (zelf)spot gedreven met de echte pief-paf-poef-films, die nog steeds by dozynen tegeiyk worden gemaakt. Van hoofdrolspeler Jamee Oo- bum weet men niet precies at hy de slimme schurk of de stoe re held is. Met de plaatseiyke sheriff jaagt hy in elk geval achter het geroofde goud aan. dat afwisselend in goede en slechte handen terecht komt. En de dochter van de sheriff enfin u begrypt het al. Een be langrijk pluspunt is, dat deze kluchtige wild-west film voor een groot deel is opgenomen tegen de achtergrond van een imposant, natuurlyk woestynde- cor. En de wat oudere bioscoop bezoeker zal in de niet meer zo piepjonge bordeelhoudster Li- vin ia na enige aarzeling de vroeger zo veel aanbeden blon de pdn-up-girl Joan Blondell herkennen. .De wet van het Westen": geen belangrijke film, wel een onderhoudende. In de middaguren speciaal voor de vakantievierende jeugd Tommy Steele in „Half a sixpence." TRIANON The Sound at Music is deze zomer al voor de derde maal binnen de grenzen van de Sleutelstad. Nog steeds blykt er belangstelling te be staan voor de gebeurtenissen rond de familie Tr&pp. Julie Andrews die de langzamerhand onsterfeiyke liedjes als Maria, Climb every mountain. Do-re- mi en Edelweiss zingt samen met Christopher Plummer is in het verhaal de jonge non die het klooster verlaat om de moeiiy- ke taak op zich te nemen, het gezin Trapp waar de moeder ontbreekt in goede banen te lei den Hoewel dat aanvankeiyk mislukt, weet Julie Andrews ten slotte het pleit te winnen. Muzikaal gezien is de film ze ker de moeite waard. Het ver haal is misschien wat zoet, maar desondanks best te ver teren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 11