PARIJSE MODE DEZE WINTER
HEEL ERG VERWARREND
P
A
R
U
S
E
M
O
D
E
de Paris
Brand bij de Ufa
RF7
ADCCD
C& CL £m
UKvJËK
LEIDSCH
DAGBLAD
3i jou i96P irroom dagblad
Comert: 1. boven: een minkcape twee zakken aan de voorzijde, 'n korte bont
jas voor mannen en de nieuwe Long look vervaardigd van grijze Persiaanse
lamsvacht met grote opgestikte zakken.
Mia en Vicky m. boven: een nieuwe topless-creatie vervaardigd van ohocolade-
kleurige suède. De broek en de laarzen vormen een geheel
Patou: r. boven: Een wollen brabants bontje gebruikte Patou voor deze japon
met cirkelrok,
Dior: r. onder: Christian Dior ontwierp dit roestkleurige jersey broekpak gedra
gen met een kort hooggesloten jasje afgezet met vossebont
Carvan: m. onder: De Britse „bobby-helm" inspireerde de Parijse couturier
Carvan tot dit model vervaardigd van Lutetia minkbont.
Real: r. onder: Zebrabont is het materiaal dat werd gebruikt voor deze jas met
twee rijen knopen. Daarbij past een zwarte vilten hoed.
fAOJKA 1
PARIJS (GPD) In Parijs weet nog steeds niemand wat
deze winter nu eigenlijk mode wordt en wat niet. Na Esterels
doorkijktrouwjurk, kwam Molyneux met tweedmantelpakjes,
nog klassieker dan die van de Engelse koningin. Na Chomberts
fleurige ruiten geverfde konijnebontjassen, koos Yves
Saint-Laurent somber bruin voor zijn angstaanjagend agres
sieve broekpak-maximantel-combinaties.
garo staat zijn modehuis al twee
Maakten elegante pumps met spit-
«ere neuzen by Balmain een glorieus
comeback, bij Saint-Laurent was
niets van al die gratie te bekennen
omdat hij de voorkeur aan hoge brui
ne veterschoenen gaf.
Kwamen de rokken bij Esterel en
Molyneux één handbreedte boven
de knie en bij Courrèges, Real en
Ungaro twee handbreedtes, bij Yves
Saint-Laurent, Guy Laroche, Patou
en Nina Ricci kreeg men de keus uit
rokken met de zoom iets boven de
knie of op de kuit.
Wie na de derde dag van de Parij
se modeshows gisteren de balans op
maakte, kon uit het uiterst verwarde
modebeeld alleen nog wel dit destil
leren: dat witte, gebreide maillots
met bijpassende mutsen en eveneens
gebreide wanten het deze winter net
als lieslaarzen, dophoedjes en lange
sjaals wel zullen doen.
Maar ook al is het met de mode
nieuwtjes in de Franse hoofdstad
wel heel povertjes gesteld, men liet
er de afgelopen dagen wel zeer
draagbare creaties showen.
Afgezien van Courrèges' met poe
derdonsjes gegarneerde pailletten-
cocktailjurkjes en de goudmetalen
cocktailbeha's van zijn voormalige
assistent Ungaro, waagde zich vrij
wel niemand aan bizarre spektakel
stukjes. Iets wat sinds de sobere Pa
rijse modeshows in de oorlogsjaren
niet meer voorgekomen is.
Ungaro
Het smalle silhouet uit de jaren
dertig zette gisteren verder door bij
Ungaro. Laroche, en Patou. Bij Un-
jaar lang in de steigers en dat niet
I omdat hij nog steeds aan het ver-
I bouwen is. maar hij wil wel graag
aan de buitenwereld laten weten,
dat hij voortdurend met de nieuwste
j zaken bezig is. Hij showde fascine- j
j rend gemoderniseerde 1930-pakjes in
I combinatie van paars en rood, cij-
jclaamviolet en donkerbruin met ko-
baltblauw en hardroze. Zijn pakjes
waren modellen met lange jasjes met
hoog ingezette smalle mouwen.
Bij Ungaro. in tegenstelling tot Y-
ves Saint-Laurent en zijn Italiaanse
collega's kwamen er betrekkelijk wei
nig broekpakken in zijn collectie voor.
De pantalon-ensembles die hij show
de waren hippe hansop-pakken met
brede, bruine bandgarneringen langs
de vouwen, alleen bij de knieën door
een vertikale leren band gekruist.
Het huis Patou, dat dit seizoen 50
jaar bestaat, bleeft trouw aan zijn
fameuze sophisticated lijn.
Asymmetrisch
Vandaar de mantelpakjes met de
lange jasjes en hoog opstaande, a-
symmetrisch gesloten kragen in lak-
rood, paars, zwart, groen en beige.
De jasjes, evenals bij Ungaro, voor-
zien van opgestikte battledresszak-
jes combineerde Patou's ontwerper
Michel Goma met gerende breedge-
plisseerde, wijd-uitlopende cirkelrok- I
ken. Voor overdag ziet Patou veel in I
jersey-jurken met ronde halzen. Ian- I
ge mouwen en manchetten en een
knoopsluiting op de rug. Patou werk
te niet alleen de jurken, maar ook
als uitvloeisel van de bij het huis al
tijd zo populaire blousende lijn, zelfs I
de mantels met brede manchetten af.
De voortreffelijke kleurigste koliek-
tie, die tot dusver in Parijs was te
Nieuwe uitgaven
Laurence Henderson Met voor
bedachte rade. Uitgave A. YV- Sijt-
hoff Leiden.
Laurence Henderson is een nog
jonge schrijver, die zich op het ter
rein van de politiethriller heeft be
geven. Duidelijk geïnspireerd door
Simenon weet hij toch in dit boek
dat gaat over de jacht van Scotland
Yard op een man die een agent heeft
blind geschoten, een eigen toon te
laten doorklinken. Zijn verhaal ont
wikkelt zich wat traag, maar de Lon-
dense onderwereldfiguren en de po
litiemensen lijken goed getypeerd.
Tegen 't eind gaat Henderson steeds
geïnspireerder te werk. Hij komt tot
een aantal doorvoelde en psycholo
gisch verantwoorde hoofdstukken. Al
met al een aangename kennismaking
met een vakman.
tw^AJOUJ/
zien, werd besloten met een reeks
bruine en zwarte crépe-zijden cock-
tailoverhemdjurkjes en lange geplis-
seerde avondjaponnen van glinste-
rend, kleurige goudlame. Maar al
waren Patou's met panterbont ge
combineerde cocktailjurkjes van ro
se in bloemmotieven gewerkt kant j
ongetwijfeld een vermogen waard,
zijn handgebreide shawls en baret
ten lieten de meeste indruk achter.
brand op de terreinen van de UFA-
f ilmmaatsc happij in West-Berlijn
heeft gisteren een schade van enige
miljoenen veroorzaakt. De oorzaak
van de brand is nog niet bekend. In
een bunker lagen ongeveer 100.000
I meter filmcopieën en magnetofoon-
I banden, die alle in vlammen zijn
opgegaan. Bij de brand werd een per-
I soon gewond.
ADVERTENTIE
Voor ons krantenbedrüf zoeken wij
een
van minstens 15 jaar.
WIJ BIEDEN een goed loon.
WIJ VRAGEN verantwoordelijk
heidsgevoel. accuratesse en het bezit
van een fiets.
U kunt zich persoonlijk aanmelden
op werkdagen van 8.30—17.30 uur bij
de heer J. Breedeveld.
WITTE SINGEL 1
LEIDEN