De apenrots, het conflict tussen de generaties 'roicompris DAAR ZAL IK ME NU EENS EVEN LATEN AANRANDEN BOURGEOIS VOUS NAVEZ1 Dr. C.E.Vervoort over onderwijs hterban Bemiddelen Liberaal politiek EEN SPAANS AVONTUUR GEDICHTEN 1 ÏDERDAG 31 JULI 1969 LETDSCH DAGBLAD EN SPOOK GAAT ROND DE WE- D, het spook van de studenten. Al- jachten van de wereld hebben zich oigd in een Heilige Alliantie om dit ik te verjagen, de Paus en het Cen- Comité, Kiesinger en De Gaulle, Franse communisten en de Duitse tieagenten, Berkeley. Berlijn, Tokio, irid, Warschau, de studentenop- i besmettelijk. De studenten zijn grote strijd begonnen tegen de ver slende overheden- Ah! Mijne heren erders, u zou graag willen weten er aan de hand is geweest? Het is zo eenvoudig. i eenvoudig als het op het eerste ge it lykt is het natuurlijk niet alle rnet opstandige studenten, scholie- etc. en zo heeft Cohn-Bendit, waar deze uitspraak afkomstig is, het ook bedoeld. ter dan een jaar na de mei-revolu- en met onze eigen mei-weeën nog r zo kort achter de rug zitten de sten van ons met de handen in het ten aanzien van de nieuwe volks- tging die als een moderne ratten- jer van Hameln zoveel en steeds jonge mensen achter zich verenigt de dodendans van de heiligste koe de Westerse samenleving: het on- rijs. iniël Cohn-Bendit en zijn Neder- se collega's hebben hun eigen ver ingen voor wat ze aan het doen Een verklaring die enkele van ons jn kunnen bevredigen andere weer niet vanwege de al of niet in acht ge nomen objectiviteit. Wat denkt de we tenschap die heilige burcht die nu zelf bezig is bestormd te worden er allemaal van. Jouw Wereld is een paar uur op be zoek geweest op de Leidse geestelijke Olympus voor een gesprek met dr. C. E. Vervoort de pas benoemde lector so ciologie. onderwijs en opvoeding aan de universiteit van Leiden Na dit gesprek en aan de hand van een stencil met de tekst van een lezing van Vervoort over „Het verzet van de jeugd tegen het onderwys -Achtergronden" voor de con ferentie van de Humanistische Stichting .Socrates" kwam onderstaand verhaal tot stand. Omdat daarin zo vaak spra ke is van generaties en generatiecon flicten nog wat meer persoonlijke gege vens van dr. Vervoort: geb. 1920 in Schiedam als zoon van een visboer: vanaf 1943 werkzaam bij de Heidemaat schappij eerst als boswachter later als cultuur-technisch opzichter. van '50 tot. '56 studie sociologie in Leiden; 1954 tot '57 onderzoek in de Twents- Achterhoekse textielindustrie: vervol gens tot 1960 een onderzoek naar de oorzaken van het nihilisme onder de Leidse studenten; '60—'63 werkkring bij iiet instituut voor Conflictpsychologie; 1962'67 belast met de dagelijkse lei ding van het door het Leidse sociolo gisch instituut uitgevoerde „talenten project Vervoort was o.a. hoofdbe stuurslid van de NVSH, voorzitter van de personeelsvereniging van de Heide maatschappij en redactielid van Ver standig Ouderschap Verder zij opgemerkt dat Vervoort zich ziet als een humanist, echter zonder lid te zijn van het Humanistisch verbond. De foto van het affiche met de tekst Bourgeois vous n'avez rien compris iBurgers jullie begrijpen d'r niks van» Is afkomstig uit het boekje van Louis F. Peters. Kunst en revolte, het politieke plakkaat en de opstand van de Franse studenten dat is verschenen bij uitge verij „Westfriesland" in Hoorn. Illlllllllllllllll DE KOMT HET dat over vrijwel de wereld jongeren in opstand komen? is duidelijk dat er moeilijk van een beheersende achtergrond van dat st kan worden gesproken. Het ver- ran studenten in de Zuidamerikaan- anden heeft andere achtergronden die achter het IJzeren Gordijn. Be en we ons tot de protestbewegin- in Westeuropese landen dan is er factor die meteen in het oog springt lat is de kloof tussen de jongere en sre generatie. Je zou een generatie nen omschrijven als het geheel ongeveer leeftijdsgenoten die zich gemeenschappelijke ervaringen yant voelen. e ervaringen van de jongere genera zijn totaal verschillend aan die van oudere. Voor de oudere was de er- ngsachtergrond de opkomst van het onaal-socialisme. Tweede Wereld- og. de Korea-crisis, dat is het pers je f van waaruit ze de verworvenhe- van de jaren vijftig en zestig be- ;n en die ze veelal ook positief rderen. De ervaring van de Jonge- is de welvaartsstaat, de consump- laatschappij. E BELANGRIJKSTE PUNTEN rop deze generatiekloof aanleiding (t tot een conflict liggen op het ge- van de gezagsuitoefening, het ctioneren van de democratie, het mocratisch karakter van onze sa- lleving etc. De tijd daagt uit tot stel- name en dat is dan ook wat ge- rt. Het onderwijs is op zichzelf niet (ritair. Het gezin veel meer. Waar onderwijs niet in slaagt, is Juist de isen tot een radicale verandering de waarden te brengen. Een ieder er uit op wat hy kan gebruiken, liberaal wordt liberaler en een Iritaire persoonlijkheid autori- der. De vorm van ons onderwijs dt vanuit de maatschappij gedic- d. Het is een selectie. Het hele sys- n kan vergeleken worden met de nrots, d.w.z. een springplank om ho- t>p te komen. EN FOUT die vrijwel altijd gemaakt dt by de beoordeling v^in de pro beweging onder de jeugd tegen het erwijs is dat de achterban veel min- passief is als men altijd wel veron- iteld. Uit een onderzoek van het erikaanse tijdschrift Fortune dat re en tatief genoemd wordt voor Arae- anse jongeren tussen 18 en 24 jaar ;t dat voor ongeveer veertig procent deze groep studenten het hoger on wijs niet in de eerste plaats een aan- genheid is om de mogelijkheid te gen meer geld te verdienen Men vacht dat de groep die men daarom ook de „fore runners" noemt steeds er zal worden. Typerend voor deze miljoen studenten is de afwijzing alles wat tot dusver in de Ameri- nse samenleving prestige verleende, s veel geld verdienen en hun maat- ippijkritische instelling. Het blykt deze studenten een sterke behoefte ben aan zinvol bezig te kunnen zijn, mogelijkheden tot zelfexpressie. VERSCHIJNT VOORLOPIG een maal in de veertien dagen als jonge renpagina van het Leidsch Dagblad. Jouw Wereld wil een medium zijn dat jongeren dichterbij elkaar brengt. Daarom is kopij van ieder een welkom. Bijdragen kunnen geho noreerd worden. ONDKR REDAKSIE VAN: Hen- riette van der Hoeven, Bert Paauw, Henk de Kat en Bram van Leeuwen. EindredaksieHein Elbrink. VASTE MEDEWERKING Theo Hannema. DEZE KEER DANK AAN: de heer R. P. Paauw. EIGENLIJK IS het probleem dat de school moet opereren in de kloof tussen de generaties en in het conflict tussen de generaties moet trachten te bemid delen. De oudere generatie verwacht van de school heel iets anders dan de jongere generaties en het zyn de lera ren die deze tegenstrijdige verwachtin gen moeten trachten te verzoenen. En dat is vrijwel onmogelijk omdat déze verschillende verwachtingen in feite fundamenteel verschillende antwoorden inhouden op de vraag. Waar dient het onderwijs voor? LIFE SCHRIJFT: Een feit is dat van het traditionele Amerikaanse onderwijs verwacht wordt dat iemand zich con formeert aan iemands ideeën over wat belangrijk is en die maar al te vaak op een bekrompe manier worden gebracht. Zonder veel gevoel voor samenhang en op een door en door autoritaire wijze. Autoriteit vraagt conformiteit, confor miteit leidt tot routine en routine pro duceert verveling. De status quo mag er mee gediend zijn maar het effect op de leerling kan desastreus zijn". Het ziet er naar uit dat er in dit opzicht geen grote verschillen zijn tussen de VS en Nederland. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllll HET PUNT waarom het gaat, is dan ook niet zozeer dat een relatief klein aantal herrieschoppers met alle geweld zyn zin probeert door te drijven, het punt is veeleer dat het onderwijs zich geconfronteerd ziet met een toenemend aantal jongeren, die andere verwachtin gen van een school hebben dan voor gaande generaties en die steeds sterker geradicaliseerd zullen raken naarmate de school die verwachtingen minder weet te honoreren. Ze zijn eigenlijk niet in verzet tegen het onderwys in zijn geheel maar tegen de afhankelijkheids- situatie, waarin ze verkeren, het „schoolse" karakter van de school. Ze willen de school, de universiteit zelf mee helpen kunnen maken, ze willen hun eigen problemen en interessen er kunnen terugvinden, ze willen geen leerlingen meer zijn die door leraren onderwezen worden maar participant in een onderwijscoöperatle. DE GENERATIEKLOOF manifes teert zich niet in de tegenstelling tussen de minieme groep van uiterst linkse ra dicalen en een overwegend consexwatieve oudere generatie maar in het conflict tussen het groeiend aantal jongeren dat zonder nu direct radicaal of activis tisch te zyn, kritisch staat tegenover de fundamenten van de maatschappelijke orde en het groeiend aantal ouderen dat zich onder die kritiek hoe langer hoe onzekerder gaat voelen en als gevolg daarvan of kritiekloos achter de jonge ren aan gaat lopen of hun ideeën ra dicaal afwijst. HET MEEST OPVALLENDE by een onderzoek van het Amerikaanse blad Life op een highschool in Cincinatti was dat de leerlingen uiterst kritisch staan tegenover de school. Enerzijds vanwege de participatie in het school beleid in de ruimste zin des woords. an derzijds de 'Weltfremdheid' van de school voor de wezenlijke belangstellingsgebie- den van de leerlingen uit een soort to tale afwyzing van alles wat met de school te maken heeft. De leerlingen staan echter over het geheel genomen zeer positief tegenover hun leraren die ze. evenals de school zelf heel erg hoog aanslaan. WAAR KOMEN DIE JONGEREN VANDAAN? Uit het Fortune onderzoek blijkt dat er onder hen die zich niet met de protestbeweging inlaten veel meer uit arbeidersmilieus komen. Voor de ac tivisten onder de studenten is vast ko men te staan dat hun protestbereidheid geen reactie is op uitgesproken autori taire opvoedingsverhoudingen maar dat zij merendeels afkomstig zyn uit gezin nen waar beide ouders politiek liberale opvattingen huldigen. Juist in die gezinnen worden de kinderen gecon fronteerd met de compromissen die hun ouders sluiten tussen hun vrijzinnige opvattingen enerzijds en hun levens partij anderzijds. Het is vooral deze confrontatie met het compi'omis waar door hun verzetshouding aangewakkerd wordt en die hun ai-gwanend maakt te genover de wyze waarop de democratie in praktijk wordt gebracht. Hun poli tiek is er één van het geweten, wat be tekent dat er geen ruimte is voor het compromis. BIJ DE DISCUSSIES rond de democra tisering van het onderwys treden twee standpunten naar voren. Het eerste, het radicale is. dat democratisering van het onderwijs alleen zin heeft als uitgangs punt voor. als hefboom tot een demo cratisering van de samenleving als ge heel. Het tweede, het gematigd-progres sieve is dat de democratisering van het onderwys los gezien moet worden van de wijze waarop men de samenleving ingericht wil zien en dat het op zich zelf een goede nastrevenswaardige zaak is. Hoe men ook de zaak wendt of keert het onderwys zelf vormt een in tegrerend bestanddeel van de samenle ving en veranderingen in het onderwys hebben maatschappelijke gevolgen en omgekeerd laten sociale veranderingen 't onderwijs niet onberoerd. Is gedemo cratiseerd onderwys mogelijk in een sa menleving die steeds meer meritocrati sche trekken gaat vertonen, die de te bereiken maatschappelyke positie steeds meer afhankelijk stelt van de in tellectuele prestaties en de selectie daarop tracht te perfectioneren? Ik ben ervan overtuigd dat dit niet mogelijk is en dat de democratisering van liet onderwijs niet verder komt dan een slap aftreksel van wat op dit moment de parlementaire democratie te zien geeft, als niet over een veel breder samenle vingsfront ernst gemaakt wordt met de democratie, wat betekent dat medezeg genschap niet als restpost, maai* zoveel mogelijk tot uitgangspunt verklaard wordt van de wyze waarop aan verhou dingen tussen mensen vorm wordt ge geven. „DESEMBER 1963 Het noodlot, dat de naam „Beatles" draagt, slaat toe. De sjowbizz wordt door deze mensen „omgeploegd" en het lykt alsof ook El- vis ten onder zal gaan. „Ik zei. het lykt Elvis besluit gedurende een Jaar geen nieuwe plaat meer op te nemen en de platenmaatschappy brengt daarom een aantal oudere opnamen uit. Geen hond begrypt dit beleid, maar de toekomst zal het ons leren Dit las Jouw Wereld deze week In „Vijftien jaar Elvis", een jubileum nummer van de Nederlandse Elvis Pres- ley-fenklup die ondanks de grijzende haren van dit tieneridool uit lang ver vlogen jaren nog steeds pogingen doet om het banksaldo van Elvis de Pelvis in stand te houden. Wim van Ravestijn uit Eibergen wel. Met een spesiaal Elvis-kapsel getooid heeft hy vyftien Jaar Elvis-karrieré vastgelegd in een boekje dat overloopt met vergeelde foto's op groot formaat van „The King" Om te beginnen iets over de geboorte van het tieneridool Elvis. Zo ging het in Huize Elvis: „Ze kiezen hun namen zorgvuldig, Jesse Garon en Elvis Garon. Helaas de Heer ontneemt hen reeds kort na de geboorte Jesse Garon. Elvis blyft wel in leven. Het is een knappe baby. Hun baby. Hun zoonHun Elvis Pres ley. Maar de tijd gaat snel: „Hy is nu een jongen. Hy is ook apart, apax*t van vele anderen. Zo knap. Ze nierken, dat hun zoon kan zingen Zingen werd steeds belangryker voor hem. Jaren vlie gen voorby. De man wordt een ster. De kleine baby wordt een idool. Aanbeden door miljoenen. Zyn zangtalenten bren gen hem van een hut naar een paleis. Van Ravestyn: „Is Elvis wel ooit weggeweest? Ach weggeweest, nooit na tuurlijk. Zo rond 1965 en 1966 was het toch wel erg rustig om hem heen. Maar ik vermoed, dat ook dit behoorde tot een vastomlynd plan van zyn duivels sluwe manager Tom Parker Van Ravestijn: „Elvis gaf de Jeugd da kiacht om de barrière die er was ge- vormd door het generatieverschil te doorbreken". Tot zover Elvls-fen Van Ravestijn. Voor de fens die alle sitaten hebben ge lezen tot slot een grote verrassing. De fenklup heeft nog een goudkleurige El- visspeld in voorraad voor twee gulden. Niet goed? Dan toch zeker wel Elvis trouwt voor één gulden. Haast u. De fenklup is byna door de voorraad heen. LD-redacteur R. D. Paauw, die vele jaren geleden tot één van de actiefste medewerkers behoorde van de JW-staf. gaf ons onderstaand verhaal over zijn vakantiegeneugten in Spanje. JW plaatste het vanwege de negatieve strekking de mensen zijn gek en het pessimistische beeld van bepaalde soorten vakan ties dat erdoor wordt gesuggereerd. Een gewaarschuwd mens telt voor tivee. OMDAT HET RIJDEN in een automo biel mij met diepe afkeer was gaan ver vullen. besloot ik die middag myn krantje lopend te gaan kopen. Ik be hoor nu eenmaal tot het soort hoog staande zenuwlijders, dat ook in het buitenland moeilijk buiten het dagelijks nieuws kan. De afstand tussen mijn vakantiehuis, hoog in het Spaanse ge bergte en het dorpje met de daar ge huisveste krantenhandelaar bedroeg ruim vfjf kilometer. Ik nam my voor, in een bui van onverantwoordelyke voortvarendheid, niet gewoon, maar h&rd te gaan lopen. Dat zou goed zyn voor de conditie, want die moest zwaar bh, Vku*. suu~. i aétUKM. 'y geleden hebben onder het onbesuisde eten en drinken, waaraan je Je in va kantie-oorden pleegt over te geven. De berg-af ging nog wel, ofschoon de warmte me van het asfalt toewalmde. Na 400 meter was er niets okselfrisse- rigs meer aan my te bekennen; het zweet liep me in brede kanalen over het rugdek. Toen ik 500 meter had afgelegd en het hoofdweggetje naar het dorp nad bereikt, kraakte, piepte, knerpte en siste het dusdanig onder myn rib ben, dat ik maar een ogenblik stilhield. Ik voelde me als een hogedrukketel met 2en verdraaid slecht afgesteld ventiel. Twee minuten later hernam ik de loop pas. Op dat moment gleed er langzaam een automobiel naast me. zo'n onfat- soenlyk duur geval «nee, ik zeg niet welk merki. De man er in, goed in het vlees zitteixd. hoorde je van verbazing denken: „Verrek, je kunt dus ook nog op je benen lópen en hard ook als het moet". Hy keek me eens in het gezicht, oeschouwde me kennelyk als een que- rulante gek. gaf gas en reed. nee, zoef de weg Ik had nauwelijks 200 meter afgelegd of er stopte een automobiel naast me. Daarin zaten een heerlyke dame met twee proper gewassen kin dertjes en een krachtig gebouwde man aan het stuur. Met zó'n vi*ouw moest hy wel een gelukkig man zyn, maar hy keek wat triest en uitgeblust. Terstond dacht ik aan H. H. Munro's schitteren de regelen. „Zie naar het legioen man nen, die eens jong en ongekluisterd wa ren en nu bitter lijden, omdat zy eerst de wildernis gekend en bemind hebben, maar toen haar juk hebben afgewor pen en de betreden paden zyn opge gaan". Of ik wilde meeryden. Nee. En ik zei ook waarom. Een Fransman die kort daarop langszij kwam en my een lift aanbood, wuifde ik ook weg. De man riep grynzend dat ik een kampioen was of iets vaxx dien aard. maar daarover maakte ik my zeer weinig illusies. Met het sukkeldrafje waarmee ik me voort bewoog. zou ik zelfs by de atletiekkam- pioenschappen van de dwergstaat An dorra nauweiyks op een plaats onder de eerste tachtig mogen rekenen. De vrien- delykheid van deze mensen werd afge wisseld door de bruuskheid, waarmee een zeer geïrriteerde automobieldryver my naar de andere kant van de weg toeterde Inderdaad kun je op dat soort wegen beter links lopen, maar dat kan toch wel wat aardiger worden verzocht. Veel werd my echter duidelyk toen ik het nummerbord van de toeteraar be keek: het begon met de letters SS. De heriixnering aan die wildeman vervaag de toen ik na zo'n drie kilometer stuitte op drie giechelende Belgische meisjes in een erg fraaie automobiel Of ik niet sefkens wilde instappen? Ik stak myn heftig transpirerende hoofd door het poi'tierraam. blies als een nydige poes: „Daar zal ik me nu eens even laten aanranden door di-ie Belgische meiden en dan nog wel Vlaamse. Geen sprake van". Er werd. al giechelend, weer gas gegeven en ik bleef bezweet achter. Van dat moment af begeerde ik rustig te lo pen. Ik had genoeg van die automobi listen die my zo nodig moesten vervoe ren. Het moest nu maar eens afgelopen zyn. Maar nee. hoor. Op zo n 600 meter van het dorp stopte een Nederlander in iet lelykste eendje dat er in geheel West-Europa te vinden is. Ik had het ook al vreemd gevonden nog geen en kele landgenoot te hebben ontmoet. De jongeman die in deze automobiel het heft in handen had, zat tot de nok toe vol wyn, dat zag je zo. Hy riep: „Hatsjekiedee, joeché, mee?" Nee, zei xk, IK WIL LOPEN. „Je bent gek", zei de man glimlachend, „maar ik zal het te gen niemand vertellen, hoor". Tenslotte ben ik in het dorp by de krantenhan delaar stomend als een lokomotief door de finish gesneld. Op de terugweg werd ik nog twee keer verzocht in een auto plaats te nemen, maar beide keren heb ik dat met myn ebbenhouten kop reso luut geweigerd. Alleen de gedachte aan een stoel, waar ik die avond niet meer uit zou komen, een koele drank en de krant, hielden my op de been. In myn vakantiehuis gearriveerd, stelde ik my eerst op achter een hier niet nader te vermelden hoeveelheid alcoholische dranken. Daarna bleef ik nog een kwar tiertje sudderen in de stoel Pas toen merkte ik dat men my een krant van precies een week geleden in handen had gegeven. NEEWOORDSPELENG I ademloos. luisteren en kyken we naar elkaar verwonderen ons hoogst over eikaars alles in ons eigen niets II verbinden we de laatste schakel met de eerste de ketting die zo af en toe nog aan iets onbepaalds bleef hangen doch nu slechts ik met jy jy met ik wy met ons ommuurd III ademloos zonder adem dick rmvelli

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 15