Ook Aix-en-Provence is nu in Von Karajans ban Russische schrijver Anatoli Koeziietsow in Londen verdwenen Bossche Bollen I en cfióteren Nederland krijgt toch zijn Hair TRADITIE IS ER NOG STEEDS TROEF Woede over berging van verdronken kind J rouw sprong ran balkon Vingertje pijn. Grote meid Mama heeft jodium. Zonder bijt betadine jodium UNIEK VOOR LEIDEN WOENSDAO 90 JTTLI I960 IMW&CE DAGBLAD PAGINA 5 fttoor Frank Onnen AIX-EN-PROVENCE (GPD) Het is nu wel ongeveer zover ge komen, dat ik zonder al te veel overdrijving mag constateren, dat in de Zuidfranse Midi geen stad, dorp, vlek of gehucht meer te vinden is, waar gedurende de zomermaanden, bij uitzondering, nu eens géén festival zou worden gevierd. Men brengt hulde zowel aan de dans (Orange) als aan de kamermuziek (Menton), de film (Cannes), de stieren (Arles), Bach (Prades), Mozart (Aix), de contestatie (Avignon), de jazz (Antibes), de muziekfilm (Aix), de zon (Corsica)de gastronomie (Digne) en de schilderkunst (Saint-Paul de Vence). Men „fes- tivalt" totaalkunst, opera, mo derne, semi-moderne, klassieke, semi-klassieke en pre-klassieke muziek, en dan zal het lijstje nog ivel niet helemaal definitief beke ken zijn. Onder die tientallen festival-ste den en -dorpen neemt Aix-en-Pro- vence één van de oudste plaatsen in we zij nu al weer tot het cijfer 22 gevorderd en in al die jaren is er. zoals ik trouwhartig al tweeentwintig keren heb vastgesteld, hier weinig of geen nieuws onder de hete zon ver schenen. Voor eens en voor de eeuwigheid, hebben de stichters en hun erfgenamen het stramien van het festival vastgelegd en geen mei revolutie of maanreis die aan dat raam of kader ook maar ooit een ti tel, jota of noot veranderen zal. Aix heeft de zon nimmer gemakkelijk in het water van Salzburg of Versailles kunnen zien schijnen, en zijn hoogste ambitie blijft met concerten en ope ra's die beide voormalige residenties naar de gouden kroon te steken. Het publiek beschouwt zichzelf ook graag als een mondaine elite die zich voor elke soiree (juister: cere monie) in het openluchttheater in de duurste gewaden steekt. En als in de ere-loges dan ook nog wat ministers en onsterfelijke leden van de Academie Francaise hebben plaatsgenomen, dan zijn de voor naamste condities wel weer vervuld, om een nieuwe festival-editie aan de bestaande reeks toe te voegen, zonder de traditie in gevaar te brengen. Volgens de procedure van die tra ditie, heeft ook dit jaar de festival directie zich voor haar programma's niet te schamen. „Cosi fan tutte", waarmee in 1948 Aix als festivalstad debuteerde, is als Mozart-opera even onontbeerlijk voor het seizoenpro gramma als „Don Giovanni" gewor den terwijl Rossini's Barbier als even eens oude bekende het trio hoogte punten completeert. En zo'n zomer avond onder de Provencaalse sterren hemel in de com- van het aartsbis schoppelijk paleis in dat muzikale ge zelschap blijft, ook na tweeëntwin tig jaren, uiteraard een ervaring, die de melomaan niet graag prijs zou geven al durft de journalist bij zijn beschrijving dan ook nauwelijks nogmaals in de herhalingen van zijn superlatieven te vervallen. Superlatieven, die niettemin wel weer gemotiveerd zouden zyn, want binnen de Franse grenzen zal men nog altijd lang moeten blijven zoeken om op enig opera-affiche namen ver enigd te zien als van de betoverende Teresa Stich-Randall (die naast de Donna Anna-rol in „Don Giovanni" ook het enige, en traditionele, zang- recital weer voor haar rekening nam), Renato Capecchi, voormalig Don Juan, die in „Cosi fan Tutte" nu als Don Alfonso schitterde en van nieuwelingen, of byna-debutanten, als Carmen Gonzales, Elizabeth Har- wood, Margaret Neville of Elisabeth Robson. Niettemin is vo or Aix hèt histori sche en extreme hoogtepunt dit jaar toch nog wel de avond geweest, dat 's werelds super-maestro zwaarge wicht Herbert von Kara jan, in aller hoogste persoon, voor het eerst zich verwaardigde in het publiek het Or- chestre de Paris te dirigeren, waar van hij, aan het begin van dit sei zoen, officieel de artistieke verant woordelijkheid aanvaardde. De Duitse meester die met Wenen, Berlijn, Salzburg, Parijs en nog wat buiten plaatsen, nu dus ook Aix bij zijn muzikale machtsgebied heeft inge lijfd, had voor dit eerste concert met „zijn" Franse keurtroep, een pro gramma samengesteld dat met Mo zart's concert' voor drie piano's waarvan er een door hemzelf werd bespeeld en Berlioz' Symphonie Fantastique die het paradepaard van zijn voorganger Charles Munch was geweest wel deskundig en doelmatig op de Aixoise scharen af gestemd. De legende van de duivelskunste naar die zich met zijn eigen vlieg tuig, in gezelschap van zijn Franse vrouw van de ene metropolis naar het andere muziekcentrum spoedt, heeft óók aan de zuidkust wonderen verricht. Na zyn optreden en ver trek was iedereen 't roerend met ie dereen eens, dat „le mariage de rai- son" (of wel het zakenhuwelijk) dat het Orchestre de Paris, als weeskind van Charles Munch, een jaar geleden met de Germaanse hogepriester sloot tot een liefdesidylle en „lune de miel" heeft geleid, waarover de hele mu ziekwereld zich even onstuimig mag verheugen. LONDEN/MOSKOU (Reuter/ AFP) De „liberale" Russische schrijver Anatoli Koeznetsow is tij dens een bezoek aan Londen ver dwenen. De Russische ambassade stelde gistermiddag het Britse mi nisterie van Buitenlandse Zaken daarvan in kennis, waarna Scotland Yard werd ingeschakeld. Men houdt rekening met de mogelijkheid dat de 40-jarige Koeznetsow, die in zijn land door conservatieve bladen fel bekritiseerd is, politiek asiel zal vra gen. Koeznetsow was vorige week don derdag voor een bezoek van twee weken in Engeland aangekomen, mogelijk met hetzelfde vliegtuig waarmee de uit Russische ge vangenschap ontslagen Britse lector Gerald- Brooke terugkeerde. Maan dagavond omstreeks elf uur is hij het laatst in zijn hotel in Londen ge zien. Hij kwam binnen, bleef enkele minuten op zijn kamer en ging daarna weer weg. De politie doorzocht gisteravond zijn kamer en ontdekte dat de schrijver zijn baga ge had achtergelaten. Het hotel had zijn verdwijning niet aan de politie gemeld. Het komt geregeld voor dat gasten een nacht wegblijven, zei men daar. Koeznetsow was verge zeld van een vriend, professor And- japazidze, die Engelse letterkunde doceert aan de universiteit van Mos kou. Ook deze was dinsdagavond on vindbaar. Een kennis van de schrijver ver telde gisteravond vanuit Koez- netsows woonplaats Toela, dat de familie zich al wat ongerust had ge maakt omdat Koeznetsow sinds zijn vertrek naar Engeland niets meer van zich had laten horen. Zijn vrouw was maandag met vakantie naar een plaats in Zuid-Rusland ge gaan. Uit andere bron wordt verno men dat Koeznetsow naar Engeland was gegaan als vertegenwoordiger van de Russische schrijversbond om er een serie verhalen te schrijven over het verblijf van Lenin in Lon den. DEN HAAG <GPD> Enige toe schouwers bij de berging van de 4- jarige Fransje Kleijweg, die gister middag in het water aan de Suezkade in Den Haag verdronk, gingen bijna de politie te lijf. Zy raakten hevig verontwaardigd, omdat zy meenden dat agenten het verdronken kind in de kofferruimte van de politiewagen wilden vervoeren. Op het moment dat het kind uit het water werd gehaald was er name lijk geen ziekenauto van de GG en GD (Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst meer aanwezig de wagen was weggestuurd nadat men ongeveer twintig minuten naar het kind had gezocht. Ook over de af wezigheid van de GG en GD-wagen toonden men zich zeer verontwaar digd. Volgens de Haagse politie hebben de toeschouwers, die m woede ontsto ken. zich vergist. „Toen één van de agenten de kofferruimte opende om 'n deken te pakken, heeft men waar schijnlijk gedacht dat de agenten het kind in de kofferruimte wilden leg gen. Dit is absoluut onwaar", aldus de politie. „Het kind is in een deken gewikkeld, op de achterbank gelegd en even later aan de GG en GD overgedragen". Berend Boudewijn is de man achter het nieuwe televisiepro gramma „Improvisatie"dat van avond op Nederland 2 wordt uit- gezonden. Het is een programma I tijdens welk een aantal acteurs en actrices slechts luttele ogen blikken bedenktijd zullen krijgen I om voor de vuist weg een scène I te spelen op een gegeven thema. I Op de foto v.l.n.r. Paul Branden burg, Elsje de Wijn, Henk Molen berg. Ton Lutz, Ann Hasekamp, Jeroen Krabbé en Yoka Beretty. Herbert von Karajan (derde van links) dirigeert in Aix-en- Provence, vanachter de vleugel, het Orchestre de Paris in Mozarts concert voor drie piano's. LEEUWARDEN (ANP) In het pension van de dames Kuindersma in Leeuwarden is gistermiddag brand uitgebroken. De brand greep zo snel om zich heen dat één van de pension gasten, een 63-jarige vrouw in pa niek raakte en van een vier meter hoog balkon naar beneden op het trottoir sprong. Met ernstige brandwonden en hoofdletsel werd zij overgebracht j naar het diaconessenhuis in Leeu warden. De brandweer was na een half uur j de brand meester. Vermoedelijk is de brand ontstaan door het omvallen i van een petroleumstel. Vanavond op tv: (Van onze rtvrmedewerkster) AMSTERDAM (GPD) „Eigen- tijds", het maandelijks kunstpro gramma van de NOS, onder redac tie van Jan Venema, heeft vanavond een programma dat gewijd is aan het bewegingstheater „Bewth", een van de Jonge now-confornsistische dans groepen die zich bezig houdt met de vrye individuele lichamelijke expres sie. De dansgroep heeft met haar ..Bos sche Bollen", een impressie van de „Tuin der lusten" van de schilder Jeroen Bosch, nogal wat kritiek te verwerken gekregen. In hoeverre die gerechtvaardigd is, kimt u zien in de laatste aflevering van dit seizoen van „Eigentijds". (Nederland I. 22.10 tot 22.30 uur». Deze beoordeling kan echter niet volledig zijn, want tijdens een zaal- opbreden maakt het bewegingstheater j geen gebruik van de suggestieve mu- j ziekflarden die aan de voor de NOS gemaakte opnamen toegevoegd zijn. En ook op de toeschouwer in de zaal het beeld anders afkomen dan op de kijker thuis. De filmer Marcus van Hoorn (22) neemt namelijk niet slechts waar, hij maakt deel uit van het totaal, danst mee met zijn ca- mera, gaat tussen de dansers door. er om heen, filmt zelfs onderstebo ven. In die „Bossche Bollen" valt in wezen eigenlijk hetzelfde te zien als op het schilderij van Jeroen Bosch: het gaat van lust tot hel, van lief hebben en minnekozen tot ogen uit steken en moorden. Jan Venema heeft aanvangelijk ge- aarzeld de ,3ossche Bollen" te pro- i grammeren. Voor hem gold tenslotte deze overweging: al is men het er niet mee eens, het publiek moet toch op zijn minst de kans krijgen om van dergelijke experimenten kennis te kunnen nemen. Deze expressie vorm van het bewegingstheater staat als voorbeeld voor al die kleine non- conformistische groepen en wil men die beoordelen, dan moet men iets ervan op zyn minst gezien hebben. En daarvoor i6 dan natuurlijk de te levisie het geëigende medium. .Artistiek gezien kan ik dit ook niet plaatsen, maar het feit dat dit gebeurt moet je wel durven program meren". „Eigentijds" zal in oktober weer op het scherm terugkomen. NEDERLAND I 5.00 Voor de kinderen (VARA, 6.50 Pluimp.ie (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.07 Scala: informatief programma ('NOS) 800 Journaal (NOS) 8.20 Uitzending Socutera (NOS) 8.25 De 21ste eeuw: Ons eigen graf. documentaire, in kleur (NOS) Jerry als ruimtevaarder, speelfilm (NOS) Eigentijds: bewegingstheater BEWTH, balletpro gramma (NOS) Samenvatting atletiekontmoeting Europa-Verenig de Staten in Stuttgart, in kleur (NOS) Journaal (NOS) 8.50 10.10 10.35 11.05 NEDERLAND II 6.50 Pluimpje (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Coronation Street, tv-feuilleton (VARA) 8 00 Journaal (NOS) 8.20 De Shadoks en de Gibis, tv-strip, in kleur (VARA) 8.22 Dagje Duindigt. reportage (VARA) 8.55 Blok aan het been, reportage over een gevangenis in Indonesië (VARA) 9.35 Toneelimprovisaties (VARA) 10.15 Journaal (NOS) (ADVERTENTIE) Nieuwe combinatie opgericht AMSTERDAM (GPD) De hippe musical ,Hair' komt toch naar Nederland. De theater producenten mr. P. A. Meer burg en drs. W. Hofman heb ben met hun Britse collega David Cönyers een combinatie gevormd die de musical hier gaat brengen. David Conyers is mede-producent van ..Hair" in Engeland. De com binatie heeft de rechten voor een Nederlandse en Engelse versie van „Hair" in Nederland verworven. Een voornemen van Lou van Rees om de Engelse versie van de musical voor langere tijd hierheen te halen, kan geen doorgang vinden. Het is nog niet bekend warmee- de musical wordt uitgebracht. Mr Meerburg heeft meegedeeld dat over enkele weken nadere bijzonderheden bekend zullen worden gemaakt. Aanvankelijk zou de musical hier worden uitgebracht door de naar het buitenland verdwenen producent van „De man van La Mancha", Paul Kijzer. In diens opdracht is Hans Kemna lange tyd bezig geweest met de voorbereiding van een Neder landse „Hair". Gisteravond had ik visite thuis. Fascinerend was het de bat, zeg maar het gevecht, tus sen David Frost en Enoch Powell, de conservatieve politi cus die na een speech tegen de immigratie uit het Engelse con servatieve schaduwkabinet werd gezet, omdat die speech racisti sche elementen bevatte en de toch al grote tegenstellingen tussen de (gekleurde» immi granten en de Engelse bevol king nog scherper maakte. Over die speech van Powell had Frost (naar ik aanneem geruime tijd gëleden, kort na dat Powell die speech had uit gesproken) een gesprek, waar de vonken van af vlogen. Als er gisteravond een programma werd getoond waar je als kijker wat van meenam, was het dit wel, want de discussie na af loop was even langdurig en by- na zo hevig. Onderwerp van ge sprek: wie uiteindelijk op pun ten gewonnen had. Het meren deel van mijn visite meende: Enoch Powell. Een gehaaid po liticus, die wist waarover hij sprak, en die zich door Frost niet in een hoek liet drukken. Frost verloor, omdat hy het onderwerp toch niet voldoende beheerste, soms te vaak op het zelfde terugkwam, en het eigen lijke onderwerp, de immigra tie. bewust of onbewust uit de weg ging. Ik was het daar niet mee eens. Natuurlijk is Powell een gehaaid politicus, een man van het woord, iemand die weet hoe hij de dingen brengen moet. Inderdaad scoorde hij enige ke ren een of meer punten, bij voorbeeld toen hy weigerde te zeggen of hij vond dat blanken en gekleurden in intelligentie verschilden, omdat dat een we tenschappelijke kwestie was. waarin hy zich nooit verdiept had, omdat het onbelangrijk was voor het onderwerp zelf: de immigratie. En het is waar dat Frost af en toe op een be paald punt bleef hameren, maar wat wil men? Hij vroeg Powell op een rechtstreekse vraag een rechtstreeks ant woord. en Powell weigerde dit te geven, zoals hy dat vaker deed. Moet een interviewer het dan maar voor gezegd laten, wetend dat het publiek dan de indruk krygt: de een zegt dit, de ander dat. gelijk spel, ter wijl er in werkelijkheid sprake is van een onjuiste gedachten- gang van de ander, of een fal sificerend antwoord? De moei lijkheid waarmee een inter viewer in zo'n geval te maken heeft is, dat hij een vraag stelt waarop altijd wel tien antwoor den te geven zijn. De onder vraagde geeft niet het juiste antwoord (als hem dat ongele gen komt), maar het antwoord dat hem het beste uitkomt, en het is dan de taak van de inter viewer daar de vinger op te leggen, aan te tonen dat het antwoord het onjuiste, verhul lende antwoord is. Het is ook niet juist te zeggen, dat Frost het eigenlijke onder werp. de immigratie, niet aan pakte en zich met kleinigheden en zijwegen inliet. Het onder werp was niet de immigratie en de noodzaak die te beper ken, want dan had Frost ook de conservatieve leider Heath kun nen interviewen. Het onderwerp was Powell, en meer speciaal de provocerende manier waar op hij de tegenstellingen had aangewakkerd, door het mani puleren met statistische cijfers etc. Het ging af en toe hard toe, tot op het beledigende af. Een spervuur tussen twee keiharde „politici." De manier waarop Powell zich te weer stelde was indrukwekkend, als je even zijn standpunten negeerde en hem louter beschouwde als aange vallene en tegenspeler. Het is onbillijk Frost te verwijten dat hy zyn tegenstander niet schaakmat wist te zetten, want het is als met het eindspel bij het dammen: ook al heeft wit twee dammen tot zijn beschik king, hij kan de ene daim van zwart toch niet klem zetten. N.8 (ADVERTENTIE) DE KASTEN-SPECIALIST Hooglandse Kerkgracht 4749 heek Nieuwstraat - Tel. 01710-33078 £QQ modellen uniek in de kastenwereld. Haarlem - Den Haag - Leiden VOOR WOENSDAG 30 JULI Hilversum 1, 402m NCRV: 18.00 Veel gevr. gewnde muz. I (gr.) 18.30 Nws. 1841 Act. NOS: 19.001 Verslag IBM Schaaktoern. te A dam. I 19.05 Omroep dubbelkwartet en blaas- trio 20.15 Verslag atletiekwedstrijd Eu ropaVer. St. in Stuttgart. 20.30 Ste reo: Omroep-ork. en Groot Omroep Mannenkoor: mod. en klass. muz. (In de pauze 21.05 Herdenkingsjaar Eras mus 21.20-21.30 Verslag atletiekwedstr. EuropaVer. St. in Stuttgart) 22.10 Stereo: Scan: een populair progr. over elektronika. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Stereo X, een sprong in het duis ter 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m. VARA: 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Stereo: Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Tango rumba ork, met zangsol. 20.00 Gev. pl.progr. 20 20 Country en Western muz. 20.40 Buitenl. weekoverzicht 20.50 Stereo: Strijkork.: lichte muz. 21.20 Stereo: Pup-eye muzikaal showprogr met soul- music 21.50 Conny mag het zeggen: In terview met Conny Stuart (herh. van 21 augustus '68) 22.30 Nws. 22.38 Act. 22.55 Stereo: Mod. ork.muz (gr.). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nws. VOOR DONDERDAG 31 JULI Hilversum 1, 402 m.— KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerle klass. muz. (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging) 00 Nws. 8.11 Vakantie Jeugdprogr. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietlps 8.45 Voor de huisvr (9.00-9.10 Gymn. voor de hUlSVr. 9.35 Waterst.) NOS: 10.00 Wat hoeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muz. uit de Barok (opn.) KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev. progr. (12.26 Meded. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 12.50 Mlddagpauzed.) 14.00 Stereo: The Kl- llma Hawaiians Show: licht muz.progr 14.30 Stereo: Bariton en plano fluit en clavecimbel: mod. muz. 15.00 Chr. ge- ref. middagd. NOS: 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrije tijdsbesteding 16.00 Nws. 16.02 Meer over minder inform, progr. over men sen en dingen die minder op de voor grond treden. 17.30 Toerismo: toeris tische inform, uit binnen- en buitenl. NCRV: 17.45 Stereo: Lichte orkmuz. (gr) Hilversum 2, 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: lchte grammuz. 800 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: lich te grammuz. (8.30-8.33 De groente man) 8.50 Morgenwijding 9.00 Stereo: Klass. en mod. ork.muz. (gr.) 9.40 Kinderliedjes (gr.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb. vit. populair verz. pl.progr. (gr.) (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rondom 12: progr. voor de vr. (om 11.55 Beursber.) 12.30 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: mod. kamermuz. 14.30 't Is historisch progr. over geschied en archeologie 16.00 Pa let: progr. voor de zieken 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Scala I. Vlooi en plano klass. en mod. muz. II. Licht Instru mentaal ensemble 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte gram.muz. voor de Jeugd. 17.30 Voor de Jeugd 17.55 Meded Hilversum 3, 240 m. en FM weggeweest muz. van toen voor luiste raars van nu 9.30 Zzzoef!: Instrument, progr. 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de kof fie (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Nws. 12.03 Micro-notities KRO: 13.00 Nws. 13.03 Act. 13 08 TNT: muz van één tot twee 14.00 Nws. 14.03 Pop-in: gezellig aan- platen 15.00 Nws. 15.03 Holster: pop en country muz. 16.00 Nws. lORRRrr. hitparade 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07- 18.00 Draaljljofdraaiik: verz.pl.progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS: 16.00-17.10 Gedeeltelijk kleurt vakantieprogr.vo or de Jeugd. 18.50 KI Pluimpje NOS: 19.00 Journ. NCRV: 19.07 KL: Muzikaal relaas van de ge- 21.10 Politieke moorden: Lev Trotskl, dood in ballingschap TV-spel (dl. II) (Bavariaprod.) 22.30 Avondslulting NOS: 22.35-22.40 Journ. 22.45-23.15 KM Samenvatting Atletiek-ontmoetlng Eu ropaVer. St. te Stuttgart. Nederland n NOS: 18.50 KI.: Pluimpje NOS: 19.00 Journ. 19.03 Scala Inform, programma AVRO: 19.30 KL: Rep. Open Intern, tenniskampioenschappen van Nederl. te Hilversum. NOS: 20.00 Journ. AVRO 20.20 KL: Rep. Open Intern, tennis kampioenschappen van Nederl. te Hil versum NOS: 22.10 Journ. KRO/RKK: 22.15-22.30 KL: Samenvattend verslag Pauselijk bezoek aan Afrika.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5