Spel wordt realiteit )ij 'Living Theatre' Eert Belle 'portret' van van Zuylen Films Leiden K VOOR LEIDEN Actuele Zuidster met Ursula Andress en W elles SCHUDEL's Voor 20 miljoen Liederencyclus aan antieke van Theodorakis juwelen gestolen Jeugdwerk ontdekt van Joseph Haydn op de televisie UJDAG 25 JULI 1959 LETD9CH DAGBLAD PAGINA 19 „Amerika is de laatste twee, drie jaar enorm veran derd. De oorlog in Vietnam en het rassenprobleem zullen de ondergang van dit land worden. De mensen staan op de rand van een omwenteling, de tijd is rijp voor een revolutie". Dit zei ons vorig jaar Julian Beck, die samen met Judith Melina de oprichter is van het Amerikaanse „Living Theatre". Zij leerden elkaar in 1943 kennen en van meet af aan hadden zij het plan het „levende thea ter" te stichten. Het duurde echter tot 1951 voor zij hun plannen konden verwezenlijken. In de eerste tien jaar trad het gezelschap uitsluitend in de Verenigde Staten op. Mede doordat de groep in 1960 de persprijs kreeg voor het stuk „The connection", was zij in staat het jaar daarop een tournee door Europa te maken. Pas in 1962 trad het „Living Theatre" in ver scheidene Nederlandse steden op. Van 1963 af. het jaar waarin Judith Melina en Julian Beck met hun theater wegens belastingschuld werden veroordeeld, is het optreden in de VS hen moeilijk ge maakt. Het volgende jaar kwam het theater weer naar Europa. Judith en Julian hadden nog een gevangenis straf tegoed van resp. dertig en zestig dagen. In 1965 keerden beiden naar de Verenigde Staten terug om deze straf uit te zitten. Het theater bleef in Europa. Pas in september 1968 keerde de groep voor een tour nee van een half jaar terug naar Amerika. Drie Neder landers uit de groep, Margie Morpurgo (26), Frank Hoogeboom (21) en Sandy Huguenot-van der Linden (21), zijn een paar dagen in Amsterdam en vertellen over hun theater en over hun ervaringen met het Ame rikaanse publiek. ISTERDAM (GPD) Tientallen mensen bewegen zich chimmen door een half-verlichte zaal. De toeschouwers n aarzelend om zich heen. Een jongen met half lang haar staan. De man voor hem kijkt verwilderd. De ogen van de >n blijven hem fixeren. „I'm not allowed to travel without sport" (Ik mag niet zonder paspoort reizen), zegt hij. „I'm illowed to travel without a passport", klinkt het van alle en uit de zaal. Overal ziet men hetzelfde: ogen kijken in „I'm not allowed to take my clothes off" (Ik mag mijn n niet uittrekken). Terwijl de jongen de blik van de man ngen houdt, begint hij zich langzaam uit te kleden. Even staat er een dertigtal mensen, gekleed in een minimum extiel, op het podium. „Paradise now", het meest revolu- ire stuk van het „Living Theatre", begint. werden de eerste de beste it wij „Paradise Now" op- n,g earresteerd. Wij liepen kleren de straat op, dat niet in New Haven," -/.egt de andse actrice Sandy Hugue- n der Linden. De airestatie in lalven is er de oorzaak van ;n in New York avond-aan- onder het wakend oog van ertigtal gewapende» agenten ielen. eerste kennismaking van j Theatre" sinds vier jaar w York liep op een teleur- uit. De eerste dag al werd ele groep uit het hotel gezet, merikanen vonden ons haar en onze manier van doen niet in de gezapige sfeer van jtel." Dezelfde ochtend out er door hen op straat een tel. Leroy, een van de neger van de groep, liep met het ;e blanke jongetje David uit ep naar buiten. Een aantal begint hytrerüsch te krij- „Kidnapping een neger met een blank jongetje van- Ia een paar ogenblikken is de raat geblokkeerd. Met moeite Leroy en David zich bevrij de mensenmassa. sen. We proberen de mensen bepaal de dingen duidelijk te maken. Het is booh te gek, dat iedereen maar door blijft gaan, alsof er niets om hem heen gebeurt. Het lijkt alsof men is ingeslapen. Niemand denkt, waarom mag dat niet van de maatschappij". Instrument Verkracht een avond in een theater in Brooklyn, waar veel leden negerorganisatie Black verblijven, spreekt boek er hun moeilijkheden Tij- lï .opvoering van „Paradise rórdt Judith Melina tot vier verkracht. Steve raakt in tate hooglopende ruzie ver lat het hem bijna zijn leven fet publiek is door het dolle Hoogeboom en Sandy: „Pa- Now brengt de mensen aan aken. Het spel wordt ineens jkheid en de meeste mensen een directe confrontatie niet in." en: „Amerika is ge- In hun agressie tegen lang- weten de mensen vaak niet oe ze moeten reageren." nks de slechte ervaringen t grote Amerikaanse publiek het ..Living heat-re" geloven positieve van de mens, de De tournee wordt voortge- een bus met donkere ruiten, tevoren een toilet en een ichine zijn geplaatst. Op het stonden nog steden als Chicago en San Francisco, en van de groep zijn ervan jd, dat de mensen zich nau- bewust zijn van wat er om gebeurt. „De mensen le- een wereld, die alleen uit en wit bestaat. Het witte mo ffel zien, maar het zwarte hun onthouden. De maa-t- bepaalt wat je wel en wat moet doen. Houd je je niet regels, dan ben je een out- beeld van -e wereld, dat Hoogeboom zelf schept, met en honger, armoede en ge- hem in het geheel niet be- het gevecht de oorlog, ffindt men nog enig contact Vechten is de meest ihtige vorm van commu- Waarom gaat men niet met naar bed. Ik bedoel: waar- tft men alleen contact met ffls het op vechten aan komt. toch eikaars vijanden niet?" zijn eigenlijk geen acteurs", indy Huguenot „Wij zijn gid- Wanneer we met het drietal over „toneel" praten, wordt er hard ge lachen. „Toneel, iedereen speelt op 't ogenblik toneel. De mens is toch een Instrument geworden van een ander, de kerk. de staat en ga maar door. Het zijn rituelen en dogma's, die de mensen zelf dn het leven heb ben geroepen. In Amerika ontmoet je de verwende mens, ook hier wil men alleen sociale zekerheid. Ieder een wil bezitten. Maar het bezit heeft niets met „leven" te maken. Het is een schijnzekerheid waarmee men door het leven gaat". De leden van het. „Living theatre" hebben lak aan deze schijnzeker heid: „Wij leven als één grote fa milie. Niemand heeft geld. We heb ben het niet nodig. En ach, wat be tekent geld? Het heeft toch geen en kele waarde? De oorlog in Vietnam is nog steeds aan de gang. In Biafra lijdt men honger, zelfs het geld is niet in staat een einde aan deze mensonwaardige situaties te ma ken". De drie Nederlanders van het ..Living Theatre": Frank Hooge boomMargie Morpurgo en San dy Huguenot-van der Linden met haar kind. ADVERTENTIE) KASTEN-SPECIALIST tlandse Kerk gracht 4749 fenwstraat - Tel. 01719-33078 Belieft miek ln de kastenwereld. Den Haag - Leiden Simone Dubois: Belle van Zuylen, Leven op afstand, Eu ropese Bibliotheek (Zaltbom- mel). De tweede helft van de achttiende eeuw heeft in Nederland twee merk waardige en zeer getalenteerde vrou wen opgeleverd. De ene was Belle van Zuylen 11740-1805 Haar hele naam was Isabelle Agnete Elisabeth van Tuyll van Serooskerken en haar familie bewoonde het laat- middel eeuwse kasteel Zuylen, dat nog steeds op de rechteroever v&n de Vecht ligt dichtbij het dorp Zuilen in de provincie Utrecht. De tweede is in haar land veel be kender, het is Betje Wolf (1738-1804). Men ziet. zij leefden nagenoeg in de zelfde periode. Dit op zichzelf is al merkwaardig daar Nederland be paald niet uitzonderlijk veel beroem de vrouwen heeft voortgebracht. Nog wonderlijker is dat die twee de één in Utrecht de ander in De Beem- ster elkaar nooit hebben ontmoet. Blijkbaar was de kloof tussen de ba rones en de domineesdochter toch te groot ondanks het verlichte stand punt dat beide vrouwen in hun le ven innamen. Zij verschilden maar twe jaar in leeftijd. Beiden hebben ,ran zich doen spreken door hun avonturen, jeiden waren zeer intel ligent, levendig en tot studie geneigd. Beiden hadden zij een neiging tot hekEWh en spotten, waren oorspron kelijk van geest. Beiden speelden op verschillende wijze een rol in het openbare leven. Toch is er nooit enig contact tussen deze twee geweest of schoon men wel aan kan nemen dat de leesgrage Betje toch „Le Noble" van Belle wel in handen gekregen moet hebben en Belle nadrukkelijk zegt „De historie van mejuffrouw Sara Burgerhart" gelezen te hebben én dat niet alleen. We treffen in de ze biografie het volgende aan: „Zij vertelde aan een correspondent dat zy in Sara Burgerhart opgemerkt had dat door de schildering van plaatsen en gewoonten die men goed kent, fictieve personages een merk waardige echtheid krijgen (Simone Dubois blz. 1631. Literaire kroniek door Glara Eggink cc Persoonlijk vind ik het altijd ver bazingwekkend dat twee vrouwen van eenzelfde kaliber in Nederland in dezelfde tijd langs elkaar heen geleefd hebben en het verbaast mij dat beider biografen zich over dit eigenaardige feit niet verbaasd heb ben en er dus ook geen conclusies uit getrokken hebben. Er is over Belle van Zuylen in Ne derland niet veel geschreven. Als ik de lijst van geraadpleegde werken achter in deze biografie doorneem, dan zie ik daar welgeteld vier Ne derlandse namen waarvan er drie behoren bij artikelen of bij een es say (Victor E. van Vries land grote inleiding by zijn vertaling van de korte roman van Belle van Zuy len genaamd Caliste (L. J. Veen Amsterdam). Eén werk is van gro ter omvang en wel van dr. Titia Geest. Het werd dus werkelijk wel tijd dat de aandacht op deze schrij vende Nederlandse uit de achttien de eeuw opnieuwge vestigd werd ook al schreef zij dan in de Franse taal zoals dat in haar tijd en ook nog in de eeuw daarna in bepaalde kringen te doen gebruikelijk was. Wel heeft deze taalkwestie haar werk in haar eigen land onbekend gehouden, waar zich dan nog het feit bijvoegt dat zij op haar eenendertigste trouwde met een Zwitser. Hierdoor is haar werk meer gerekend tot de Frans- Zwitserse letterkunde en in Colom- bier, de plaats waar zij na haar hu welijk woondel vindt men nog de straatnaam „Rue Madame de Char- rière". Wat voor iemand was deze Belle van Zuylen? Het uitstekende portret dat Simone Dubois in haar omvan- rijke biografie tekent, geeft op deze vraag een goed antwoord. Zeer te recht heeft de schrijfster haar boek de ondertitel „Leven op afstand" meegegegeven, want deze term wijst op de belangrijkste kant van dit boeiende karakter. Vooral waar we te doen hebben met een oorspronke lijk bevoorrecht meisje, dat een ge lukkige jeugd had, zorgzame hoewel wat preutse ouders, een goed uiter lijk, iedere mogelijkheid om zich te ontwikkelen, geestig was en vrolijk geen financiële zorgen kende en in haar later leven in verbinding stond met de grote denkers van haar tijd, by welke opsomming men in de eer ste plaats haar hoge intelligentie en haar epistolair talent moet noemen. Aan de hand van historische fei ten en vele citaten uit het werk en de brieven van Belle van Zuylen zelf, geeft Simone Dubois haar oplossing van dit in wezen tragische verschijn sel. Leven op afstand het wordt de lezer van dit boek ten eerste dui delijk dat wanneer een mens en ze- TRIANON Over Jules Ver ne is de afgelopen „maanweek" veel gesproken. Alom is hij ge prezen om zijn vooruitziende blikken en zijn helder verstand dat in al zijn boeken doorklinkt. Een werk uit het oeuvre van de jchrijver-van-de-toekomst is de ze week in Trianon-theater te aien, namelyk De Zuidster ge- Daseerd over verhalen over ge beurtenissen op het zuidelijk halfrond De problematiek van het ver haal is even actueel als in de tijd dat het werd geschreven al heeft regisseur Sidney Hayers hier en daar wat in het verhaal jewijzigd om betere filmische effecten te verkrijgen. Wat hy op het doek brengt is een goed stukje filmwerk waaruit de fee ling voor een avonturenfilm dui delijk spreekt. Het is een logisch sluitend verhaal dat wordt ondersteund door soms zeer treffende en goedgekozen beelden en uitste kende acteertalenten van onder indere George Segal. Ursula Undress en Orson Welles. De film speelt zich geheel af in een sfeer van negerwerkkampen in de jungle en de dierlijke have, die daar huist. Temidden van deze voortdu rende strijd om het bestaan, wordt een jacht gehouden op de grootste diamant van de wereld The Southern Star. Daarmee verwezen is een tweede jacht tussen enkele rivalen om de knappe dochter (Ursula Andres van de eigenaar van de dia mant. De diamant blijkt te zijn gestolen door 'n negerbediende die het oerwoud in vlucht om te ontkomen aan zijn achtervol gers. Een vrijbuiter 'George Segal) wordt ervan verdacht net de negerbediende onder een hoedje te spelen en vlucht sa men met de dochter van de dia manteigenaar. Op hun beurt worden ze ach tervolgd door kapitein Karl die probeert de vrijbuiter uit te schakelen en met de knappe dochter te trouwen. Tijdens de tocht door de Jungle worden de gelederen flink uitgedund dooi de aanwezigheid van allerhande bloeddorstige dieren. Kapitein karl wordt om het leven ge bracht door een majoor Plan- kett die daarmee een reeds lang bestaande vete tussen dat twee tal beslecht. Dat gebeurt juist voordat de vrijbuiter, in ge selschap van de knappe en rij ke dochter en de negerbediende Blow up met de grootste diamant drei gen om te komen wanneer een loopbrug over de rivier waarin vraatzuchtige krokodillen rond- Grote \raag LLXOR Met de produktie van De rimboevechters van Bir ma wordt weer eens tegemoet gekomen aan de nog altijd gro te vraag naar films, die e en mengeling brengen van het exo tische en het heroïsche. Het onderwerp van deze film, die tot stand kwam onder de be kwame regie van Samuel Ful ler, is niet verrassend origineel: de strijd en avonturen achter cVe Japanse linie in Birma, maar het verhaal, dat geba seerd is op een boek van Charles Ogburn, is spannend genoeg om weer aan veler behoeften te vol doen. CAMERA Het is logisch dat ook Blow Up, beste film van 1966 het nog een week uit houdt. Een fraaie eigentijdse film in Swinging City Londen. Meer een situatietekening dan een verhaal in deze vooral door Vanessa Redgrave beheerste film. Fijn om het allemaal nog een» te zien of te gaan zien. Lieve John STUDIO Een pretentieloze, lieve film over een ontluikende liefde tussen twee mensen die erg teleurgesteld zijn in het le ven. Geen Zweedse film als we gewend zijn, maar een verant woord, psychologisch uitgediept verhaal. De film is voor de twee de keer in Leiden en gaat nu zijn derde week in. URSULA ANDRESS. zwemmen, wordt doorgesneden. Zoals gezegd, de oerwoudop namen zyn fascinerend en de acteurs zorgen voor een flinke portie spanning. Beneden peil REX Van sommige films kan men zich afvragen hoe ze in hemelsnaam ooit in roulatie zijn gebracht, omdat ze werke lijk beneden elk peil zyn. Zo'n produkt nu is „Weekend in top less". De titel suggereert enige pikanterie, maai" die is er nau welijks. Enige juffrouwen be paald niet de mooisten ver kleden zich enkele malen, gaan in bad of in zee en dat la het dan wel zo'n beetje. Het verhaaltje dat er aan toe ge voegd is. is dermate kinderlijk sn onbenullig dat het niet de moeite enaard is er hier ook maar met een enkel woord over te reppen. Ghittv chitty bail"; bang LIDO Chitty Ohitty Bang. Europa's grootste filmmusi cal blijft nog een weekje de vakantiestemming in Leiden hooghouden. Dick van Dyke en Sally Ann Howes garanderen enkele men bijzonder plezierig amusement rond de auto, waar naar de film genoemd is. ian Fleming. schepper van James Bond tekende voor het verhaal. Het is ondanks alle sterren geen formidabele film geworden, maar ook een onbe zorgd uurtje lachen is het alle maal geweldig. ADVERTENTIE NV. DE CONDOR - DISTILLEERDERIJ - LEIDEN ker een vrouw ln de achttiende eeuw in Nederland eigenschappen van geest en gemoed bezit die niet pas sen bij haar omgeving in de ruim ste zin van het woord en deze vrouw I niet van plan is water bij haar gees- i telijke en morele wijn te doen, zo iets als geluk zich verre houdt. Dit j is de voornaamse conclusie die de le- zer uit dit boek tegemoet treedt, j Want zo was het: Belle van Zuylen paste niet in haar tijd en niet in haar omgeving en de vraag doet zich voor of zij ln enige tijd of omge ving ooit gepast zou hebben. Als men dit heeft vastgesteld kan men pas over de andere aspecten van haar ongelukkige leven gaan nadenken: i haar slechte gezondheid, haar on rust, haar tot verongelukken ge doemde liefde voor d'Hermenches, het gesjacher met bruidsschatten en (ten slotte het koppig doorgedreven, onberaden huwelijk met de brave De Charrière. Terecht wijst Simone Dubois er in haar nawoord op dat men lang en veel kan zoeken naar het raadsel van Belle van Zuylens even vurige als tragische wezen, maar dat geen oplossing van psy chologische, medische of sociale aard ooit antwoord geeft door te wijzen op wat de bron geweest moet zijn: haar eigen ingeboren wezen, op zoek naar volmaaktheid en vervuldheid buiten menselijke maatstaven kort om, het romantisch verlangen avant la lettre. Dat de schrijfster van een leven waarin zo weinig „gebeurt" zulk een meeslepend verslag kan doen. wyst op haar aanleg voor dergelyk werk. Het boek is van vele illustra ties voorzien. I IZMIR (Reuter) Dieven heb ben in de nacht van woensdag op I donderdag de nachtwaker van het I Archeologisch Museum in Izmir (Turkije) vermoord, en zich met an tieke juwelen ter waarde van ruim twintig miljoen gulden uit de voeten gemaakt. De nachtwaker werd gebonden, I neergestoken en ten slo.te gewurgd. De dieven stalen 118 stukken, voor namelijk juwelen, en een Hittitische vaas. BOEKAREST (AP) De Staats bibliotheek in Boekarest heeft een lot nu toe niet gepubliceerde com positie van Joseph Haydn verwor ven. Het manuscript, getiteld „Missa Cellenis in Honore Beatissimae Vir- ginis Mariae", is vermoedelijk een jeugdwerk van de Oostenrijkse com ponist. Deskundigen uit Roemenië. Wenen en Keulen hebben vastgesteld, dat hand- en notenschrift onmiskenbaar dat van Joseph Haydn is. Eén van de laatste berichten di« de vrije wereld onlangs ontving van de gevangen gezette Griekse compo nist Mikis Theodorakis is behalve een geluidsband een liederencyclus. Hi.i heeft deze cyclus gecomponeerd iu het dorpje Zatouna in de Pelo ponnesus. waar hij thans verblijft. De NCRV-tv heeft deze liederen van Zatouna onlangs in de studio opgenomen, waar ze werden gezon- een door Dora Yannakopoulou. De regie van dit kleuren-programma, aat zondagavond as. om 10.15 uur j wordt uitgezonden, had MinasChris- I tidis. De begeleiding werd verzorgd door een combo onder leiding van Louis van Dijk, die ook de arrange menten maakte. Nieuwe uitgaven De ridder is gestorven, door C. Nooteboom. Salamander. Uitg. Em. Querido, Amsterdam. Een hand vol vonken, door Inez van Dullemen. Salamander (Queri do). Je was geweldig, door D. Parker. Salamander (Querido). Juf, die slak z'n pet staat scheef. De derde verzameling uitspraken van kinderen, bijeengebracht door H. Ho ving. 4e druk Uitg.: De Arbeiders pers, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 19