'Elk stuk moet anders zijn' Totaal nieuw en mild- amerikaans Golden Fiction 25 FILTER KINGS Nederland vijfde na zege op Duitsland Golden Fiction JOEL ZWICK VAN LA MAMA PLEXUS II Echtpaar Petit neemt Casino de Paris over Engeland en Spanje in finale en cjióteren Centrum voor Kotter zinkt dru«s na felle brand STAliHllltffl UW WIJNHANDEL NIEPOTH'S WIJNKELDER DE WIJNKELDER LEIDSCH DAGBLAD PAGmA 5 LOENERSLOOT (GPD) „Alles wat theater heeft, is de levende mens. Dat moeten we uitbuiten. Je mag, nee, je moet van een acteur verlangen dat hij in topvorm is. Dat hij zijn lichaam traint, zijn stem en zijn geest. En dan is hij pas rijp voor de planken." Aan het woord is Joel Zwick, de regisseur en artistiek leider van de experimentele Amerikaanse toneel groep La Mama Plexus II, een van ie twee groepen ran de producent Ellen Stewart, beter bekend als La Mama, de moeder. En niet alleen van haar eigen groepen, maar door haar enorme energie en onverdroten promotie van het experimentele theater ook de moeder van al het theatergebeu- ren dat zich de laatste vijf jaar heeft afgespeeld off-off-Broadway in de koffiehuizen, kelders, daken en straten van New York. Joel Zwick, die nu büna twee Jaar bij La Mama werkt, spreekt er met een bijna religieuze eerbied over. „Ze heeft de eerste jaren als een gek moeten vechten om een voet aan de grond te krijgen. Want de USA heeft strenge wetten waai- je wel en niet met theater bezig mag tjn. En pas nadat drie jaar ge leden een groep van La Mama met Fuzz en Tom Paine enorme sensa tie verwekte in Europa (ook in Mickery) kreeg ze vaste voet in de USA). Vanaf toen was het café- en kof- fiehuizentheater de grote mode. La Mama maakte school. En Ellen pro duceerde het ene stuk na het andere 6tuk. In de laatste drie jaar bracht ze zeker 300 stukken uit. Haar uit gangspunt was en is nog steeds dat iedere auteur moet kunnen zien wat er uit zijn stuk te halen valt. Er zat dan ook nogal wat rommel tussen. Maai* het laatste jaar zijn we be zig de ruwe diamanten bij te slijpen. we hebben al heel wat talent naar buiten gebracht. Sam Shep- pard, Megan Terry en Lennard Melfy, die nu samen met Antonio- i aan een filmscript werkt: Bird Bath. Ze doen moor Hoe raakte Joel Zwick zelf ver zeild bü La Mama? „wy waren met een groep ac teurs en regisseurs, die het traditio nele theater moe waren. Die lak hadden aan de comfortabele bedra gen iedere maand waardoor de ar tistieke inertie werd vergoed. Daar bij wordt er in het Amerikaanse heater maar aangerommeld. Ac- eurs hebben geen behoorlijke trai ning of conditie. Ze doen maar. In Mickery. de galerie en thea ter-boerderij in Loenersloot, speelt de Plexus II groep van La Ma ma 14 dagen (van 14 tot en met 28 juli 21 juli rustdag) afwisselend „Last Chance Saloon" van de La Mama- acteur Andy Robinson en en een „Woyzeck-Adaptie" (Georg Buchner) van Joel Zwick in combi natie met een mime-solo van John Bottoms in „Man versus computer". Waarom een adaptie van Woy- zeck? Joel Zwick: .Allereerst omdat het een schitterende tragedie is. Een van de mooiste stukken die het Wes terse theater heeft opgeleverd. En ook om het contrast van Last Shance Saloon. We proberen het brengen van soortgelijk theater te vermijden. Theater is beweging en ons basis-idee is dat we geen image willen kweken. Geen stempel waarbij het publiek zegt: o ja, dat is typisch Plexus. Elk stuk moet weer anders zijn. Acteurs zijn leiders In hoeverre betrek je het publiek bü deze show? „Ik geloof persoonlek niet zozeer in de directe creatieve bijdrage van de toeschouwer. Er zün groepen die het publiek er met de haren büsle- pen en laten acteren, zonder dat de spelregels bekend zün. Dan is er geen sprake van creativiteit, maai* van decorstuk. De acteur speelt met de toeschouwer. Niet als mens, maar als „ding" op een lager ni veau. Voor mij zün de acteurs de leiders van de „trip". Want dat moet thea ter voor het publiek zün: een trip. Theater betekent voor de toeschou wer een andere wereld, die hü over zich heen laat komen, waarin hü opgaat. En of dat een positieve er varing is, doet er niet toe. Als het maar een ervaring is, die ook fysiek overkomt. Theater mag nooit blijven steken in een intellectueel spel. Het gaat hier om (hü wüst op zün maag), daar moet je het voelen. Theater is middenrif-werk. Je kunt het ook simpelweg „een füne tüd" noemen". The Last Chance Saloon biedt voor het publiek ook de mogelükheid om te participeren. Al is het alleen door zün afwezigheid, want dialoog Joel Zwick, acteur bij La Ma ma Plexus II. en actie van de züde van het publiek wordt door La Mama Plexus II niet op prüs gesteld. ..Een deel van het decor is ge woon in de zaal opgesteld. De bar en een paar tafeltjes van de saloon worden ook als zitplaatsen gebruikt voor het publiek, dat zich letterhj'k omringt weet door acteurs. Ze kü- ken niet naai* het spel, maar ei-va ren het rondom zich. En de acteurs weten dat ze met het publiek rekening moeten houden (ADVERTENTIE) als mens. Dat betekent respect en geen grappenmakerü- Ik noem dat „verdeling van de ruimte". Het ge bonden zün aan een podium is voor acteurs en pubhek een groot nadeel. De trip kan dan nooit een volledig succes zün omdat er een grote drempel is". Maximum ruimte Dat betekent volledige onbruik baarheid van de traditionele schouw burg? „Ja, en ze bouwen nog steeds schouwburgen waarmee we niets kunnen doen. Het moderne theater heeft behoefte aan grote ruimte met technische voorzieningen zodat je op- verschillende niveaus podia en plat forms in gebruik kunt hebben. Alles simpel, maar zo dat er een maxi mum ruimte is om te verdelen. We staan daar met levende mensen iets te maken voor andere levende men sen. Dat i6 het centrale punt van het theater: de levende mens. Daarom is het theater ook onvervangbaar en de competitie met de film en de te levisie zo'n zinloze bezigheid. Expe rimenten in het theater die de mens gedeeltelük uitschakelen of reduce ren tot decorstuk zün lachwekkend. Ze negeren het feit dat alels wat wü hebben de levende mens is. Die moeten we uitbuiten. Voor de rust kunnen we toch niet op tegen de film. Maar juist dat competitie-ele ment in veel modern theater, die angst van regisseurs en dramatur gen om achter te blü'ven, jaagt het publiek weg. Het theater dreigt on dergeschikt te worden aan de tech niek. En dat is een groot gevaar PARIJS (GPD) Het beroemde Franse dansers-echtpaar Roland Pe tit en Zizi Jeanmaire heeft vanaf gisteren het lot in handen genomen van het wereldvermaarde revue-thea- ter „Le Casino de Paris". De toekomst van het Casino de I Paris, waar sedert het begin van deze eeuw alle beroemde sterren van het Franse en ook het internationale fir mament, zoals Josephine Baker, Mau rice Chevadllier en Mistinguet triom fen vierden, kwam in aprl in de lucht te hangen, toen de egenaar, Henri Varna, op hoge leef tüd over leed. De verschillende Amerikanen en andere magnaten van de showbussi- nes hadden al een worp naar deze erfenis gedaan, maar tenslotte werd dan toch besloten het Casino de Pa ris, dat het vooral van een publiek van buitenlandse toeristen hebben moet, aan de Franse handen van „de Petite" toe te vertrouwen. Terwül de laatste revue. Tentation geheten, die Varna nog geregisseerd had tot het einde van dit jaar met zün blote girls en gerokte boys blüft draaien, bereidt Roland Petit voor de j kerstdagen nu al zijn eerste eigen spektakel voor, waarin uiteraard Zizi j de hoofdrol zal vervullen. Niettemin heeft Roland Petit ook al bekend gemaakt dat hü als mede directeur van het Casino de Paris zijn loopbaan als klassiek choreo graaf niettemin weer hoopt te kun nen voortzetten. NEDERLAND I 5.30 6.15 6.50 7.00 9.00 9.50 10,10 10.45 Apollo 11, in kleur (NOS) Tour de France: samenvatting vandaag verreden etappe (NOS) Pluimpje (NOS) Journaal (NOS) De dwaze wereld van Tommy Cooper, tv-serie KRO) Journaal (NOS) Brandpunt (KRO) Advocaat Judd, tv-feuillcton. in kleur (KRO) Uhuru Na Amanl? (Vrijheid en Vrede?), docu mentaire over de Afrikaanse revolutie, in kleur (KRO) Journaal (NOS) Apollo 11, In kleur (NOS) NEDERLAND II 6.50 7.00 7.03 Pluimpje (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Yao, tv-feuilloton, in kleur (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Festival met de Flirtations: muzikale show in Scheveningen, in kleur (NCRV) 8.50 Kort avontuur van Njoera, tv-film (NCRV) 10.00 Dagboek van Rembrandt (NCRV) 10.10 Journaal (NOS) Kenners van de cinematogra fie zün het er niet over eens of „Die drei von der Tankstelle" de slechtste van alle beroemde, of de beroemdste van alle slechte films is. Ik vind de keus ook moeilük. De regisseur van deze potsierlüke film was Wilhelm Thiele. die ook nog succes boek te (want ..Die drei von der Tankstelle" was in de dertiger jaren een groot kassucces) met „Liebeswalzer", in 1935 naar Amerika vertrok en toen nog enige Tarzanfllms fabriceerde. Ik bedoel maar. Hoe de men sen vroeger plezier konden heb ben om deze ongein (Heinz Rühmann leek toen nog op Dick Verkü'k) is me een raadsel maar de film is dan ook al bü- na veertig jaar oud, zult u zeggen. Dat is op zichzelf geen excuus. In februari hebben we „Het Congres danst" gezien, ook met Lilian Harvey en Willy Fritsch, en ook met muziek van Hey- mann, maar dat vond ik wel een verteerbare film. Maar laten we de film verge ten en overgaan tot de orde van de dag. „Brandpunt" besteedde aandacht aan de busramp in Dinant, op de goede manier, al kon het beter, bijvoorbeeld wat de vi agen van de interviewer betreft. Goed was wel. dat we te zien kregen welke route de bus door Dinant gevolgd had, waar hü de muur nog geraakt had en waar hü precies in het water stortte. Dat zün de dingen die we dan zien willen, of dat nu nieuwsgierigheid, of sensatie zucht of belangstelling is, daar wil k vanaf zün. Uit de interviews met betrok kenen en redders kreeg ik ove rigens niet, zoals uit de meeste kranten, de indruk dat er met grote voortvarendheid in Dinant reddingspogingen zün onderno men. In „Eigentüds" konden we küken naar „Limbo", een serie dansen van de choreograaf Al- win Nioolais. wat op zichzelf al de moeite waard zou zün ge weest gezien diens succes op het Holland-Festival maar in ..Lim bo" ging het toch meer om de techniek. Met behulp van een nieuwe uitvinding van de CBS, de chro ma-keu kleursleutel, zo u wilt) is men in staat een bepaalde kleur weg te wissen, zodat' het erop lükt dat op de plaats van die kleur een gat ontstaat. We zagen dat heel duidelük in de scène, waarbü een danser en twee danseressen een ballet op voerden. De danser droeg een visnet kostuum, was dus blank, de danseressen droegen bü wijze van spreken vlammen. In wer kelijkheid waren zü gekleed in groene maijots, de beelden van de dans werden in de chro- ma-key gemixt met beelden van vlammen, de correctiekleur groen werd ingesteld waardoor de kleur groen wegviel, met als gevolg dat de danseressen ge kleed leken te gaan in vlammen de kostuums, terwül de danser onaangetast bleef door deze vlammen. Ook als hü ineenge strengeld stond met de danse ressen. De NOS krijgt eind van het jaar ook zo'n apparaat, het schijnt dat Bob Rooyens al stu dioruimte heeft gereserveerd. Wat „Limbo" zelf betreft, los van de technische snufjes: het was interessant, maar zonder die nieuwe mogeUjkheden zou het weinig indruk op mü hebben gemaakt. X.S. (Van onze rtv-redactie) KNOKKE Nederland heeft op de voorlaatste dag van het festival in Knokke dan toch nog een klein succesje geboekt: de ploeg won, ge heel terecht, met 241 punten van de Duitse ploeg die als laatste eindigde met 224 punten. Dat betekende voor Nederland uiteraard geen finale plaats, maar in elk geval de vüfde. De algemene indruk, ook bü de jury, was dat de Nederlandse ploeg zich aardig had gerevancheerd. Marjol Flore oogstte büzonder veel succes deze keer. evenals Annet Hes- terman. Rosita Bloom. René Frank bleef nagenoeg op hetzelfde niveau, maar hü had deze keer de handicap, dat het orkest totaal verkeerd inzet te. Een hindernis die voor hem wel te nemen was, maar het bracht toch weer enige onzekerheid teweeg. Al leen Dave bleef een beetje beneden het niveau van de hele ploeg. Jam mer, temeer daar hü is aangekon digd als de grote ster van de Ne derlandse ploeg, iets wat hü helaas E =.-TA - de extra milde 25 filter kings 1.7 FILTER KINGS I hier niet heeft kunnen waarmaken. Er wordit verteld dat René Frank van de Belgische minister van Ne- i derlandse cultuur, minister van Me- chelen, een speciale prüs krijgt voor de beste vertolking van het Neder- 1 landse lied. Deze prüsuitreiking zou I dan morgen plaatsvinden, i Wat de Duitse ploeg betreft: deze was en blüft zwak. De enige redelij- ke artieste die in dit gezelschap van j \njf zat is Catrin Cremer. maar over het geheel leverde deze ploeg toch - een prestatie die ver beneden het niveau bleef, j België, noch de andere via de tv aangesloten landen, hebben van avond iets van het festival kunnen zien: er wordt nog steeds in Brussel bü de radio en televisie gestaakt. Morgen komt de finale. Deze zal, zoals geheel te verwachten was, gaan tussen Engeland en Spanje. Engeland zal als eex*ste optreden. Vandaag zal tevens de persprijs be kend worden gemaakt. Vermoedelijk zal deze wel gaan naar Elaine Del- mar. VOOR DONDERDAG 17 JUI. Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Tüd vrij voor muz, ln vrije tijd: koorzang en fanfareork. 18.30 Nws, 18.41 Act. 19.00 Verslag IBM-schaaktoernooi te A'dam 19.03 Ne gro Spirituals 19.15 Muz. van Het Le ger des Heils (gr.) 19.30 Holland Fes tival: Haarlemse Orgelmaand 1969 Kerkorgelconcert: klass. en mod. muz 20.00 Raket: gev. progr. 22.20 Avond overdenking 22.30 Nws. 22.45 Stereo Sterren in stereo, licht gev. pl.progr- 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, "298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn 18.25 Stereo: Dis-Sonantjes. 19.25 Ge- 1 sproken brief 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij: verslag van de j j 4e Deutsche Evangelische Kirchen- tag te Stuttgart. 19.55 Mens en Bijbel. AVRO: 20.05 Stereo: Wenen Boedapest amusementsmuz. 20.30 Stereo: Radio- philharmonisch ork. en sol.: mod. en klass. muz. 21.45 Inspraak (uitspraak over 14 dgn.) forum 22.30 Nws. 22.40 Radio-journ. 22.55 Nabesch. over de Ronde van Frankrijk. 23.02 Stereo: Nieuwe gram.pl. van 20ste eeuwse muz. door klein ensemble 23.55-24.00 Nws. VOOR VRIJDAG 18 JULI Hilversum 1, 40*2 m. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Stereo: Badinerie; klass. muz. (gr.) (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging) 8.00 Nws. 8 11 Vakantle- I progr. voor de jeugd. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips 8.45 Voor de huisvr. (9.00 I 9 10 Gymn. voor de huisvr.) 9.35 Wa- terst. 9.40 Nieuwe aarde: Impressie en bezinning over het thema: Helpen als beroep. 10.00 Stereo: Aubade: klass. en mid. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf ADVERTENTIE IJMUIDEN (ANP) Omstreeks kwart voor tien gisteravond is de IJmuidense kotter IJmuiden 41, „In ge" in brand geraakt en later gezon ken op ongeveer 60 mül ten noord westen van Den Helder in de Noord zee. Omstreeks tien uur meldde de schipper van de „Inge" dat hü met de drie man van boord moest gaan in de reddingssloep omdat het schip snel begon te zinken. De bemanning werd opgepikt door het Franse oorlogsschip „Tartu", dat koers heeft gezet naar Hoek van Hol land. BREDA <ANP> De Bredase re cherche heeft gisteren negen jongens en een meisje gearresteerd, die ervan worden verdacht opium en hasjiesj te hebben gebruikt. Vermoedelük hebben zü ook verdovende middelen verhandeld. De leeftüden van de ge arresteerden liggen tussen de 16 en 27 jaar. Vier arrestaties werden ver richt bü invallen in een tweetal pen sions in Breda. Later werden nog vüf arrestaties verricht. Zü kwamen op beide adressen om verdovende middelen te kopen. De rechercheurs die de hele dag op post hadden gezeten, behoefden de „klan ten" slechts in te rekenen. Bij huis zoekingen werden hoeveelheden hasjiesj, zeven capsules morfine en büna een ons halfbewerkte opium gevonden, alles bij elkaar voor een respectabel bedrag. tot twee: gev. progr. (12.22 WIJ van het land 12.26 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 Act. 13.00 Ra den maar 14.00 De Dulvelsvoet, hrsp. 14.50 Stereo: Lichte planomuz. (gr TROS: 15.00 Licht gev. pl,progr. lb.00 Nws. 16.02 Stereo: Nws. over underground en westcoast music. 16.30 SterrebeeldCharlie Chapling klankb 17.00 Sportkompas. 17.45 Act. NCRVt Hilversum 2, 298 m. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7.20 Stereo: Lichte gram.muz. "8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: lichte gr.muz. (verv.) (8.308.33 De groenteman) 8.50 Woordelijk. van daag de dag. praatje. NOS: 9.Ó0 Ste reo Berlioz in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb.vit.: populair verz.pl. progr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Stereo: Pianorecital: klas sieke muz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de wereld: inform, progr. over problemen van Europese Integratie. 1230 Overheidsvoorl. Uitz. voor de landb. 12.40 Stereo: Lichte gram.muz. 12.50 Recht en slecht .praatje 13.00 Nws VARA: 13.11 Act. 13.20 Stereo: Cello en piano (gr.),, klass. muz. 13.50 Ste reo: Klass. muz. (gr.). NOS: 14.10 ste reo: Aspekten van de kamermuziek. 14.43 Een stad ln woorden klankbeeld over Dublin, Joyce en „Bloomsday" 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuib- zlttenden 16.45 A. Pianorecital klass. muz. B. Viool en piano klass. muziek. 17.40 Inform.: achtergronden en com mentaar 17.55 Meded. Levendaal lEGb-Tel. 22717 - leiden Prinsessekade 5. tel: 23538 - Leiden Hilversum 3, 240 m. en FM VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Bec ker Show (10.00 Nws.) NOS: 11.00 Nws 11.03 Felix Meurders VPRO: 12.00 Nws 12.03 Top-30 13.00 Nws. 13.03 De Ronde van Frankrijk 13.08 Top 30 (vervolg) TROS: 14.00 Nws. 14.03 De Ronde van Frankrijk 15.08 Muz. Boetiek: licht, muz.progr. (Dit progr. wordt onder broken voor de Ronde van Frankr. (16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Radio journ 17.05-18.00 Indekraamtepas; v zoekpl.progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS. 8.45-9.30 KL: Apollo 11 17 30- plm.18.15 KL: Apollo 11 18.15 Tour de France samenvatting van de vandaag verreden etappe 18.50 KI: Pluimpje. NOS 19.00 Journ. AVRO: 19.07 Sport- panorama 19.30 Dossier XY: inlei ding op het progr. dat om 20.20 wordt uitgezonden. NOS: 20.00 Journ. AVRO 20.20 Dossier XYAsslstentle-verlenlng aan de politie bij het oplossen van misdrijven. 21.20 KL High Chapparal TV-feuilleton. 22.10 Dossier XY verv. 22.15 AVRO's Televizler NOS 22 45. Journ. 22.50-23.05 K1.: Apollo 11. Nederland II NOS: 18.50 K1.: Pluimpje. NOS 19.00 Journ. 19.03 Scala: inform program ma. VARA: 19.30 Coronation Street. TV-feullleton NOS: 20 00 Journ VARA j 20.20 KI De Shadoks en de Glbls. te levisiestrip 20.22 Zomaar een zomer avond. gev. progr. NOS: 22 40-22 45 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5