Festival du Marais Pop-art"-film gaf mislukte Faust CAT DOEN WE MET HENRY MILLER? de pier Norman Wisdom op de sekstoer EEN RAAR STEL Grote stroj) Paradijsje „Lieve John STUDIO „Kare John-' of In het Nederlands ..Lieve John" is voor de tweede maal in Lei den. Hoewel de film geen kas succes is hoort hij toch de films, die de bioscoopeigenaren met trots in programma opnemen. Het is bepaald geen „lokkertje", als de filmtitel suggereert dat het verhaal over een liefdesver houding gaat. want dat is juist. Wie meent met een ontstuimig liefdesleven kennis te kunnen maken heeft zich door te titel laten misleiden. ..Kare John" is dan misschien wel een Zweedse liefdesfilm. maar een andere dan we gewend zijn uit dat land. Koel en op afstand en nooit brutaal verflimde regisseur Lars Lindgren. die zelf ook het sce nario schreef, de liefdesgeschie denis van John en Anna. die beiden door onprettige ervarin gen zeer teleurgesteld zijn ln hun leven. Beiden verlangen naar Iemand cm lief te hebben. Als zijn elkaar ontmoeten is dan ook in twee dagen de liefde „bezegeld". Het pleit voor de re gisseur dat hü het verhaal psy chologisch heeft willen uitdiepen en er geen cash en carry van heeft, gemaakt, zoals veel van zijn landgenoten terwille van de kas nogal eens snel willen doen. De samenwerking tussen natuur en moraal is eerlijk en waardig weergegeven en het nader tot elkaar komen is tegen deze ach tergrond geprojecteerd. DAG 11 JULI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 9 (Door Frank, Onnen) 'IJS (GPD) Terwijl het al du Marais de slagen van rijse mei-revolutie van vorig alle voorstellingen moesten worden geannuleerdnog niet te boven is, is nu de gewettigd dat de onderne- i haar sterfbed door toe- \an Goethe de genadeklap \gediend. Goethe deelt die \twoordelijkheid overigens een jonge regisseur, die zijn I (die de Fransen tot dusver J met de saus van Gounod \het keelgat hadden weten tc Tjj meende te moeten mo toren en stroomlijnen. En [öe (on) nodige sekssymbolen Bouten pasklaar dacht te i maken aan de heersende It van de dag. 28-jarige regisseur Jean-Paul Wker had zich, getuige de re- kvan het publiek toch even ver- (i op de heersende smaak en ani- Bovendien zat zijn voorstelling psch zo stuntelig in elkaar, met (I's die niet werkten, een Duitse ff, die zijn' Frans met een accent [waarbij dat van wijlen Chur- mij persoonlijk nog als een echo Ie Comedie-Francaise in de oren dat de première als een bak- i l'op de betor.'nen vloer van het! p-paviljoen. dat voor het festl-1 lis schouwburg moest dienen, uit jr spatte. Vjoe de strijd tussen Marguerite, W er Faust en Mephisto uiteinde- beslecht zou worden, zullen de [en-een-half duizend Parijze- die hun Goethe nu niet zo; in het hoofd moch- j van Zenhacker nooit komen. Even na mid- het spektakel van het zaal verplaatst om- publiek 't toen niet meer er werd geschreeuwd, geschol- getierd, welk tumult de festival- eur Michel Raude alleen nog te overmeesteren wist door de telling definitief stop te zetter, nderschreef de revolte, consta- e de technische tekorten van de en beloofde alle toeschouwers e hun entreegeld terug zouden en krijgen. De strop moet de festival-directie zo'n kwart miljoen franken kosten die zich voegen bij de nog veel hoge re schuld die de erfenis van de mei revolutie vormt maar nog fnui kender dan die financiële debacle dreigt die monumentale flop om ar tistieke redenen te worden. Want het gaat toch niet aan dat een festival leiding pas na afloop of juister ge durende een voorstelling het onver mogen van een regisseur erkent. Dat had beter even eerder kunnen ge beuren met alle consequenties var. dien. Maar toen de vertoning eenmaal begonnen was, had de regisseur het recht moeten' hebben al zijn troeven uit te spelen, hoe zwaar die beproe ving voor het publiek dan ook ge weest zou zijn. Nu kon de directeur, behalve een falikante misgreep, ook nog gebrek aan solidariteit met zijn regisseur en andere medewerkers worden verweten. En met die blokken aan het been. zal het directeur Raude nog wat zwaarder vallen zijn festi- va dat tcch al in een doodstrijd ge wikkeld was. var.' de fatale onder gang te redden. Die ondergang zou intussen e n voor het festival, dat in de loop der laat ste jaren verscheidene topprestaties geleverd had en bovendien op een originele en brede basis (muziek, to neel. ballet, chansons) gevestigd was, en zowel voor de Parij zenaars als voor de toeristen wel te betreuren zijn. Het festival had bovendien de Marais, dat tot de oudste wyken van Parys behoort, weer tot een soort nieuwe luister weten te brengen, die ook nog tot gevolg had dat de eertijds schitterende hotels particuliers. of patriciërshuizen zich geleidelyk aan weer var; hun kantoren en werkplaat sen ontdeden, en een hoognodige res tauratie ondergingen. Eén van die gerestaureerde gebou wen. het hotel Sully, dat in 1624 werd nry Miller: Sexus (vertaling), erige Bij (Amsterdam). Henry Miller U weet wel, Amerikaanse schrijver over wie drukte gemaakt is wegens zijn delijke taal en taferelen wü moet zich anders instellen dan sr hij aan een „gewone" begint. Ik bedoel hiermee, dat in plaats van zich af te vragen alt my dit boek, de stijl, de ex- de karakters en wat er nog meer eoordelen valt", regelrecht terug gaan tot de schepper van het en moet overleggen „mag ik Miller of mag ik hem niet?" deze Miller is geen auteur in [angbare zin van 't woord, beter ïgd, zyn werk behoort tot 'n vorm letterkunde die niet alleen zeid is maar bovendien als zodanig •lematisch. Het werk van Mil- hangt ergens tussen de zelfana- en de literatuur. Juister mis- en, hij maakt van de zelfana- letterkunde. Want ondanks de Vinnigheid in de letterlijke zin het woord van de stijl, on to de compositie of het gebrek laan. behoort Millers werk tot het ressantste dat er in deze eeuw ge- Wven is. Zijn romans als men i boeken zo noemen wil zelf- fcieken wellicht juister, verte- Woordigen en willen verte- Joordigen niet anders dan de V die Henry Miller heet. Dus kan kiezen: pro of contra. van de eerste eigenschap- t die het publiek, of het nu Mil- Selezen heeft of niet. bekend zijn Ün voorkeur voor drastische sek- le taferelen. Obsceniteiten wil ik eigenlijk niet noemen, aangezien woord voor my althans een de ft van abnormaliteit inhoudt. De riaties van Miller toch zijn over algemeen „normaal" te noemen die zin dat zy zich afspelen tus- één man en één vrouw. Tenmin- in dit boek Sexus, dat't eerste is van de Rosy Crucifixion. Ze- deze seksuele contacten zyn ge- MïlÜk buitenechtelijk, in het wilde E. ontrouw of hoe men het maai den wil. Ze zyn verregaand istisch ent ot in de uiterste bij- •derheden beschreven. Nu zijn er die dergelijke taferelen bij fkeur opzoeken en die komen hier zeer wel aan hun trekken. Er zijn mensen die van afkeer vervuld ra ken, maar er zijn er ook die derge- lyke passages lezen voor wat ze zijn de goed beschreven ervaringen van een erotomaan. Het zal vooral deze laatsten opvallen hoe weinig va riatie er eigenlyk op dit terrein te verwezenlijkenv alt. zelfs met Henry Miller als partner. Het gevolg van die geringe gevarieerdheid is dat de lezer van de derde categorie op den duur. laat ons zeggen na de twintigste be schrijving van de copulatie, een ze kere verveeldheid niet onderdruk ken kan. Daarby is deze schrijver niet vry te pleiten van seksuele ydelheid. Maar al te zeer vestigt hij de indruk overtuigd te zyn van het feit dat de minnaar par excellence is. Althans om en by het bed. Daarbuiten is hy het zeer bepaald niet, want daarvoor is hy veel te egocentrisch van aard en dat steekt hy ook niet onder stoe- Literaire kroniek door Clara Eggink len of banken. Oprechtheid is een van zyn grote kwaliteiten. Hoe wel Sexus de kroniek is van een grote liefde, n.l. de liefde van Miller voor de taxi-girl Mona. later Mara genoemd, is die grote liefde toch in wezen een zwak punt in het geheel omdat men er doodgewoon niet in ge loven kan ook al trouwt hij tenslot te met haar. Om een grote liefde over te brengen schieten Millers verbale prestaties en die zijn overweldi gend toch te kort. Het blyft by verbaliteit hoewel wat ik maar zal noemen „de hondedroom" aan het eind van het boek, het hele liefdes drama zijn volle betekenis geeft. Het terrein van de droom speelt in dit boek van Miller een grote rol en wel de rol van verlengstuk van de reali teit. Het reële beeld van een mens. hetzy van vrouwen en vrienden, is voor Miller een soort paspop die hij met zyn eigen vuur in brand steekt. Dat is het boeiende en onthutsende van zijn werk. dat hy het zichtbare, het waarneembare een felheid geeft die uit hemzelf voortkomt en de we reld in brand steekt. Zijn terrein is de zelfkant van de maatschappij, dat is zo. Maar zijn aandacht en zyn dynamische hersens zijn evenzeer gericht op de maat schappij als geheel en met een on- begrijpelyek felheid, vormt hü die complete maatschappy tot een zelf kant van diens eigen hersenschim mige situatie; diens huichelachtig heid, diens leugenachtigheid, diens wreedheid, diens geldzucht. Met dia logen en al is een boek van Miller een eindeloze monoloog over de mens en zijn bedryf. hartstochtelyk en driftig opgetekend, soms meeslepend, soms afkeer opwekkend, soms kolder, soms lucide, soms mystisch. byna al tijd uniek. Sexus geeft het leven van Miller in de jaren twintig, drieëndertig jaar oud. met een baantje, altijd plat zak, dromend, plannen maken, copu lerend, kritisch, razend, maar altyd bezeten van de hartstocht tot leven. Zoals ik aan het begin al zei: het gaat hier niet om een goed of een beter boek. Het gaat hier om een uniek wezen, staande buiten on ze (schyn) beschaving die de kosmos in zyn hand neemt. Wie dus Miller lezen wil moet zien belangstelling te hebben voor. geboeid te raken door de mens Henry Miller. Anders wordt het niks. Porsche trekt zich niet geheel terug STUTTGART (AP) Porsche heeft besloten, na het wereldmerken kampioenschap te hebben gewonnen, om het aantal rijders dat voor de fabriek aan wedstrijden deelneemt te verminderen. Dit heeft een woord voerder van de fabriek gisteren be kend gemaakt, naar aanleiding van de geruchten dat Porsche zich geheel uit de wedstrijdsport zou terugtrek ken. Porsche zal geen officieel team zenden naar de wedstrijden die nog verder dit jaar worden gehouden. De fabriek zal zyn energie gaan be steden aan de ontwikkeling van het nieuwe model, de 917. Ongeveer vier of vijf van de cour- reurs die voor Porsche hebben ge reden zullen vertrekken, en Porsche probeert werk voor hen te vinden bij andere coureurstallen, zed de woordvoerder. Porsche houdt nu nog drie of vier coureurs. ADVERTENTIE "n heerlijke vacantiedag boven zee l!ilkijkl"ren 45 m boven zee Onderwater- nr Flintstones -mderspeener'-as Zeeftvogelspon centrnm van vermaak scheveningen De beroemde Place des Vos- geshet hart van het drukke Marais. gebouwd voor een van de ministers n at van j Rue Saint Antoine weer in zijr. volle en forse schoonheid te pronken, en het is in zyn aristocratische salons dat. ter ere van het festival, een groot deel van de unieke instrumentencol lectie van het Brusselse conservato rium voor de Paryzen'aars staat uit gestald. Onder die zestiende en ze ventiende eeuwse blaas-, stryk- en tokkelinstrumenten zyn verschillen de exemplaren die niet alleen van kwaliteit, maar ook in hun soort ur.iek ter wereld zyn. De liefhebbers van oude instru menten treffen in het hotel Sully nu dus een klein paradysje aan dat hen van de ene verrukking in de volgende verrassing doet vallen. Jammer al leen dat het voor de bezoekers by kijken moet blyven, en dit onverge- telyke instrumentarium niet ook eens in sonore actie wordt gebracht. Want het hoogste bestaansrecht van een muziekinstrument blyft toch wel ge legen in de klank Laat ons dus hopen, dat by een volgende gelegenheid, de Brusselaars hun benydenswaardige arsenaal van instrumenten in Parijs niet alleen met het oog maar ook nog met het oor zullen doen bewonderen. Voor zover die volgende gelegenheid dan nog door het festival du Marais zal kunnen worden geboden hetgeen zeker met niet minder reden moet worden gehoopt doms komisch talent is te dan ken. De mogelykheden van het medium film zyn in dit geval namelyk tot in de perfectie uit gebuit. De bioscoopbezoeker ziet de reeks kluchtsituaties in „swingende" kleuren. De pittige Sarah Atkinson laat zich als het hippe beatmeisje, dat zich in een vreemd bed even thuis voelt als in haar eigen badkuip, vry veel bloot zien, dat wel. Maar ja, Norman Wisdom is in deze pikante filmklucht nu een maal op de sekstoer Oud beest je CAMERA heeft deze week wel een heel oud beestje uit de stoffige archieven tevoorschyn gehaald. Dat is duidelük merk baar aan de kwaliteit van Dr. Jekyll en mr. Hyde, die zelfs on gunstig af zou steken by de we kelijkse speelfilm uitsluitend voor hu.selyke ontvangst op de tv. Evenals de beelden zyn ook de acteurs wat uit een voor- bye periode. Suencer Tracy. In- grid Bergman en Lana Turner om er maar eens een paar by de voornaam te noemen. Er zullen overigens maar wei nig mensen zyn die niet al jaren geleden dit stukje griezelfilm hebben aanschouwd of het boek dat in vrywel elke taal is vertaald hebben gelezen. Ook de televisie heeft al eens een produkt op het net gezet. Een wat overbodige reprise dus van het science fiction verhaal over de dokter die er dank zy een ingewikkeld drankje in slaagt zijn karakter te splitsen in een goed en kwaad gedeelte met alle gevolgen van dien. Het is allemaal wel aardig van opzet, maar duidelük is dat de tand des tijds er inmiddels flink aan heeft geknaagd. De schok kende effeten die het eens te weegbracht zal hebben, zijn er een beetje uitgesleten in deze tijd van een reis naar de maan en de anticoncepti-injectie. TRIANON Wie Norman Wisicm in zijn blootje wil zien moet deze week naar de bios coop aan de Breestraat- Norman Wisdom is een van Engelands bestbetaalde komieken, die ette lijke films op zyn naam heeft staan. En nog steeds ziet hij kans om miljoenen in schater lachen tc doen uitbarsten, met zyn grappen en grollen. Dat Norman Wisdom ook tussen de lakens dolkomisch kan zün blykt uit zijn nieuwste film „Wath's good for the goose" In deze film, die met een flinke scheut seks is overgoten, hangt hij de (uiteraard wat onhan dige» minnaar uit. Het thema „oudere man raakt verstrikt in de netten van jong meisje" is niet bepaald nieuw, maar Wis dom zou Wisdom niet zijn wan neer hy daar geen extra dimen sie aan weet te geven. De ma nier waarop hij zich als heer- op-leeftyd tijdens een bankiers- congres aan de Britse zuidkust letterlyk laat versieren door een hippie is zonder meer verrukke lijk. Hier moet onmiddellijk by worden aangetekend, dat het lachsucces niet alléén aan Wis- Belabberd REX Niets moet zo verve lend zyn geweest als „De liefde in het stenen tijdperk". Ten minste wanneer we de inhoud van de film met die titel mogen geloven. Vooralsnog hechten we aan die vorm van „geschied schrijving" geen enkele waarde, want de beelden die de filmma kers ons voorschotelen zyn het aankyken nauwelyks waard. Het verhaal is zo onwaarach tig. de beelden zün zo slecht en de grappen zo flauw, dat ik erg ver in mün gedachten moet te ruggaan om me een dermate slecht produkt te herin neren. Alles is even belabberd. De ko mische noot die aan deze film ten grondslag ligt wordt in stand gehouden door een onoog- lük kereltje dat alleen maar gekke bekken trekt en veel zou teloze grappen verkoopt. Als hü tenslotte na veel om zwervingen in het stenen tijd- perk belandt ziet hü een reeks huppelende blote dames die zich in allerlei bochten wringen om toch maar vooral geen stukje schaamhaar aan de censoren te tonen. Soms zün die houdingen zo onnatuurlük dat ze de lach lust opwekken. Als de regisseur een ogenblik ernstig had geprobeerd er iets zinnigs van te maken dat had hü tenminste kunnen voorko men dat zo duidelük blükt dat de meisjes in het dagelüks leven gekleed gaan in een keurige bi kini. Het verschil in huidskleur was soms zo frappant dat zelfs een vügeblad geen uitkomst kan brengen. En wat minder moder ne make-up en kapsels had ook best gekunt. Over de inhoud is weinig te vertellen. Het heeft net zoveel om het lüf als de da mes in het grijze verleden. LUXOR „Een raar stel" heeft als toneelstuk lange tüd successen geboekt op Broadway en ook in ons land (met Jan Teulings in een der hoofdrol len) was er grote belangstelling voor. Vervolgens hebben de Amerikanen er vlug een film van gemaakt om de triomf nog maals in klinkende munt om te zetten. In veel van zulke geval len laat de film niet die grote indruk achter, die eerder het to neelstuk of de musical („My fair lady") heeft gemaakt. Zo is het ook met „Een raar stel". Er wordt trouwens ook niet zo heel best geacteerd. Zelfs Jack Lemmon (The apartment en Irma la Douche) kan niet helemaal zün draai vinden. Hü moet een pietlutterige. zeurde rige man (Felix) uitbeelden, die na 12 jaar door zün vrouw aan de kant is gezet en dan zelfmoord wil plegen. Het gaat niet door en zün geschrokken pokervrienden proberen hem weer tot zichzelf te laten ko men. Hü wordt in huis geno men door Oscar, eveneens een gescheiden man. die zün royale flat uiterst morsig bewoond. Ook Richard Tatthau als Os- j car kan geen grote indruk ma ken. Hü acteert wat geforceerd, wat zeker in een blüspel de sfeer kan bederven Het is allemaal wel leuk wat in „Een raar stel" gebeurt, maar niet leuk ge noeg voor wie destüds van het toneelstuk heeft kunnen genie ten. LIDO Er zün ook films die zo goed zün dat er maar een klein publiek voor is. Het zün doorgaans films waarin de re gisseur geprobeerd heeft met het materiaal en het gegeven iets meer te doen dan eigenlyk mo- gelük is. Er ontstaat dan vaak een film die rük is aan allerlei eigenaardigheden. Dergelijke films worden gedraaid in de zo genaamde art-houses", die zich er speciaal op toeleggen. Het had dan ook in de lijn gele gen dat „The Thomas Crown Affaire" in het kleine Studio theater had gedraaid in plaats van in de grote Lido-zaal. maar draait al een andere film in dit genre. De rerisseur van deze film. Norman Jewison. is een van Hollywoods belangrijke regis seurs en hij heeft een lange en imponerende staat van dienst. Na een prachtige carrière als tv-regisseur (o.a. shows van Judy Garland, Danny Kaye. Harry Belafonte. Andy William begon hij in 1961 met filmen, wat tot nu toe resulteerde in acht films, waarvan „The Rus sians ar? coming" de bekendste is. Het bijzondere van Jewisons laatste films is zün „mutiple- image"- techniek, waarbü het filmdoek eruit ziet als een soort pop-art-weefsel met in elke ruit een apart gebeuren. Op deze manier wordt het tempo van de film aanzienlük versneld en de suggestie van gelüktüdigheid van bepaalde scènes effectief uit te spinnen. Het verhaal gaat over een miljonair die op slimme wijze een bank weet. te bestelen. De politie (van Boston), die voor raadsels staat, doet een beroep op een schone agente, die de zaak in record-tempo rond krügt, maar dan verliefd wordt op de miljonair en uiteindehjk de zaak toch nog in het honderd laat lopen. Een vry simpel mengsel van een detective en een romance, maar door de vormgeving en niet in de laatste plaats door het voortreffelijke spel van Steve McQueen (vorige week nog in „Bullit" in Luxor» en de mooie Faye Dunaway is de verfilming van het eenvou dige verhaal een werk van zeer hoge kwaliteit geworden. Voortreffelijk spel van Steve McQueen en de mooie Faye Dunaway

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 9