eerlirsgen an het werk iet leraren i Lisse Revolutionair Centrum open voor iedereen ^egenwicht - „Terreur ons schoolreisje gaal niel deur" talles terug lar vroeger Waar swingt 't? i hun nieuwe elpee Commune GEDICHTEN ier de titel „Aula Pioretti-College lef bezet" verscheen in „Het week- voor de Bollenstreek" een artikel Je expositie, die wij, leerlingen, op hebben in de aula van onze school, n het „Leidsch Dagblad" van dins- 7 juni werd gesproken over een be- g van de aula door de leerlingen, /oord bezetting zou gemakkelijk al- misverstanden doen oproepen en kranten voegen er dan ook onmid- c aan toe, dat de bezetting geen seggenschap wilde afdwingen. een middel om te tonen waar- spraak kan leiden, het hoe en waarom van de expo- jvil ik graag wat dieper ingaan. De itie is opgezet rondom de werkstuk- iie wij gemaakt hebben naar aan- g van de lesuren Nederlands. Ik ge- de woorden „naar aanleiding van" t deze werkstukken niet tijdens ae Ti gemaakt zijn, maar op eigen ge- tieid, buiten deze uren om se leraar Nederlands is er van uit n, dat wü zelf konden bepalen, wat nderwerp was, waaromheen wij ons ,tuk zouden opbouwen Dit onder- uitgave van een nieuwe Beatle- is nog altijd een gebeurtenis die j (en niet alleen kinder-) hart doet kloppen. Welaan dan. Het zover. Als alles volgens ver- overloopt en de ponsmachine «•beeld, die de gaten in het mid- /an de plaat moet slaan niet on- opt defect raakt, dan mogen we auw gaan sparen. Half juli kunnen ls we maar geld genoeg op de toon- neertellen, want platenhandela- llnden de lieflijkste klank nog al- die van klinkende duiten, ..Get WDon't let me down and 12 Other bevend van opwinding op de itafel leggen. hoes wordt een kopie van die van i liereerste elpee Please please me Kt. t je nog?). Dat wil zeggen: de vier 1 minzaam kijkend over de rand jort, *n balkon, alleen zien ze er nu wat, sullen we het zeggen, ja, anders uit. k de muziek geeft een terugkeer die beginperiode te horen. Heie dus in het genre van Get back •on't let me down die. zoals de titel de plaat al verraadt, op de elpee genwoordigd zijn. Eén van de num- heet „On our way home", en die zal al vóór half juni te horen zijn. de allereerste maal hebben John i en Paul een andere groep in feval de groep Mortimer toege- een nummer van hun elpee uit te ■jen voordat de langspeler zelf op de Jf verschijnt. Het gaat hier om drie ïns uit Amerika die On our way naar men zegt. op akkoestiese gi- Ph zullen vertolken, fctdere opgenomen titels zijn (waar- we dus maar af moeten wachten of ^ïderdaad op de plaat terecht ko- Maxwell's silver hammer (Paul Polythene Pan. All I want is you, ly boy, Octopus garden (Ringo's lichte nummer), en drie titels die al werden opgenomen, niet bevielen nogmaals werden gespeeld: Not y (John Yokoi, Jubilee (Paul) en j.mt is the new Mary Jane van John De laatste gegevens hebben we de Beatles fanclub ontvan- „.„(dank), die ook graag wil laten we- .^Jat het secretariaat is verhuisd naar nis 74. Zaandam. NI'} perschef van de fanclub, Frits 8 (020-954208) wist ons tevens te illen dat als promotie bij de elpee },.nt tv-shows zijn gemaakt uit filmma- j. van 68 uur. Ook iets voor onze >8. misschien? werp bestaat uit een schrijver of dichter en een roman. Ieder van ons heeft zelf een roman uitgekozen, die werd geana lyseerd door middel van een onderzoek naar de motieven en thema's, die in het boek voorkomen. Deze worden opge schreven en verwerkt tot een overzichte lijk geheel. Wy raken dus, ieder afzon derlijk, gespecialiseerd in bepaalde on derwerpen. Over onze ervaringen bij dit onderzoek diskussiëren we binnen, maar vooral ook buiten de lesuren. Door deze gesprekken en diskussies wordt zo de kennis van de een op de ander overgedragen. Het zelfde systeem vinden we ook terug binnen het lesuur, waar wij een boek bespreken, dat wij allen gelezen hebben. Ook hier heeft weer ieder zich in een bepaald hoofdstuk verdiept en ook hier proberen wij weer door middel van discussies elkaar te in formeren. Bij ons was dit boek: „De Sowjet-Li- teratuur van Prof. Dr M A Lathouwers. Bij deze diskussies is de leraar de man, die de leidraad aangeeft. Het is duide lijk, dat de leraar hierbij een grote stap terugdoet, maar misschien kunnen we oo beter zeggen, dat hij een enorme stap vooruit doet. een stap in de toekomst. Er ontstaat zo in de klas een situatie van verdoorgevoerde democratie, waar de woorden „leraar", „leerling" en „les" niet meer op hun plaats zijn. Door deze opzet van gezamelyk onder zoek ontstaat een uiterst sociale gemeen schap, waar iedereen kre&tleve en artis tieke werkzaamheden verricht en het in dividualisme uitgeschakeld wordt. Om de artisticiteit en kreativiteit te verho gen proberen wij het geschrevene uit te beelden. Hiermee wordt de eenzydig intellectualistische opzet van het on- derwys doorbroken. Waar het vroeger alleen maar ging om in een bepaalde tijd een grote hoeveel heid kennis in het hoofd gestampt te krygen, gaat het er nu om in diezelfde tyd kreatief bezig te zyn. Dat de kennis, die hierby verworven wordt, vaak veel groter is, dan bij de oude methode is niet te verwonderen. Ik zal hier een voorbeeld van geven: Als wy bij het onderzoek van ons boek bepaalde motieven of themata tegenko men, die wy ook tegengekomen zyn by andere schryvers, zoek je al gauw dat boek even op en onderzoekt dat thema by die andere schrijver Het is dan, zoals de schryver van het artikel in .Het Weekblad" zo treffend op merkt:, .het is gebleken, dat deze me thode de leerlingen sterk stimuleert en hen tot kritisch lezen brengt, waard ooi- niet alleen het gelezene veel meer aan spreekt, maar ook een nadere kennisma king met de persoonlykheid en/of de ge drevenheid van de schryver (ster) wordt bereikt". Ik wil nog even op het sociale aspect van deze manier van „onderzoek" terug komen. Het is wel duidelyk, dat by dit systeem van werken de samenwerking tussen de leerlingen veel groter wordt en dat leerlingen elkaar ook veel beter leren kennen. In de praktijk is dit bij ons in de klas wel gebleken. Dat de een misschien kreatiever is of betere resul taten bereikt, is dan niet belangryk, want al in de Bybel staat, dat ieder een moet woekeren met de talenten, die hy heeft. Als wij dan twee jaar lang zo samen hebben gewerkt, dan blijkt het examen als paternalistische instelling niet te passen in dit systeem. Dit is dan ook de eigenlijke motivering van de expositie. Het is opgezet als tegenhanger van het eigenlijke examen, waar examinator en geeommitèerde de leelingen dingen vra gen, die zijzelf allang weten. Ook de Beatles keren blykbaar met reuzensprongen terug op hun eerder ge zette schreden. Net als Bob Dylan en vele andere pop-musici. De opleving van eenvoudige blues en country en western muziek, het houdt allemaal verband met elkaar al zijn die liëringen soms moei- lyk te ontdekken. We geloven dat de Beatles nu vast beraden de lyn naar achteren hebben doorgetrokken. Na sergeant Pepper was er met dat soort modieuze, poppedeineri- ge muziek eigeniyk niet veel meer te doen. De spierwitte dubbelpee The Beat les liet al horen dat de jongens zich dat ook bewust waren. Een voortzetting van Peppers ingewikkelde klanken op precieuze teksten zou als onwaar achtig door de mand zjjfn gevallen. Wy persoonlyk als zodanig roepen by het horen van Get back en Don't let me down (en de 12 Other Hits zullen wel net zo zyn) niet spy tig uit: „leuk, maar ze kunnen zoveel beter". In al hun sim pelheid herken je ontegenzeggeiyk de hand van de meesters John Yoko en Paul 'George in mindere mate) produceren nu muziek die door iedereen te volgen is, mee te zingen valt, by het kampvuur op het strand makke- lyk kan worden nagespeeld en waarom ook niet? We zijn alleen benieuwd wat hierna nog zou kunnen volgen. VERSCHIJNT VOORLOPIG een maal in de veertien dagen als jonge renpagina van het Leidsch Dagblad. Jouw Wereld wil een medium zyn dat jongeren dichterby elkaar brengt. Daarom is kopy van ieder een welkom. By dragen kunnen geho noreerd worden. VASTE MEDEWERKER Hannema en Jan Holvast Theo ONDER REDAKSIE VAN: Hen- iëtte van der Hoeven, Bert Pauw, Henk de Kat en Bram van Leeuwen. Eindredaksie: Hein Elbrink. DEZE KEER DANK AAN Jan Weerdenburg voor zyn artikel over het eksperiment by het Nederlands in Lisse. Op de expositie die wy inrichtten werd een ieder, die wilde, rondgeleid en ge ïnformeerd aan de hand van alle werk stukken. Het individualistische element was verdwenen, en daarmee ook een an der zeer belangryk element, n.l. de kloof tussen ouderen en jongeren. Het en thousiasme onder de ouderen was vaak geweldig en dan wil ik nog niets eens spreken van ons jongeren. Dat het enthousiasme niet alleen bij ouderen, die buiten het schoolleven staan groot is, maar ook by de mensen „in het vak" was dan ook niet verwon- derlyk. Er zyn verschillende leraren van andere scholen geweest. Het was dan altyd een groot genoegen hun een volgende dag terug te zien met andere collega's. Zo vertelde een lerares Ne derlands aan het meisje, dat haar rond leidde: „Ik kryg hier gewoon een min derwaard igheidscomplex In het hart van Amsterdam: de Jor- daan. In het hart van de Jordaan: de Boomstraat. In het hart van de Boom straat: 'n smal pand, nummer 33. Hoofd kwartier van IMA (In Mens Al), tevens Revolutionair Contact Centrum (RCCi. Het domein van Martin Sterman (53) en een aantal vertrouwelingen. Onlangs kwam Sterman in het nieuws. Henk Feer, zeventienjarige „verloren zoon" uit Vleuten, hield er enige tyd ver- blyf nadat htf de banden met het ouder- lyk huis bruusk had verbroken. Vader Jan Feer, tecnhisch employé van de NS in Utrecht, was des duivels over het lo geren van zyn enige zoon in Stermans huis. En eigeniyk nog meer over de idee- en die de heer Sterman op Henk zou hebben overgebracht. De heer en mevrouw Feer vonden hun zoon na de hereniging „heel anders" ge worden. In hun ogen was de vry stille Henk veel mondiger geworden, smeet hy tot hun grote ongenoegen met idealisti sche kreten, die hem alleen maar door Sterman konden zyn ingepompt. „Je moet die onzin maar gauw vergeten", was het vaderlyk advies op de avond van de thuiskomst na een maand avon turieren. De by de burgeriyke stand van Am sterdam als musicus te boek staande Martin Sterman wordt koud noch warm van de opwinding van vader Feer. Hy zegt: „Ons centrum staat open voor ieder mens. De sfeer is goed. We vragen de mensen die hier komen niets. Wat heb ik te maken met een krimineel of een poli tiek verleden. De mensen worden aan werk geholpen. Als ze andere contacten willen, helpen we ook. Voor ons geldt niet de vraag wat de bezoeker is, voor ons is alleen interessant wat de man of vrouw, de jongen of het meisje pres teert". Over Henk Feer„Die is hier enige tyd geweest. Op een gegeven moment hoorde ik, dat hy een bronchiale aandoening had. We hadden die jongen aan een leuke job geholpen; hy deed licht werk by de plat form dienst van Martin's Air Charter op Schiphol, 't Was net iets voor hem. Toen ik dan van die aandoe ning hoorde en ook vernam dat zyn ouders hem zochten, heb ik de mensen hier geïnstrueerd hem te bewegen naar de politie te gaan. als hy zou komen op een moment dat ik er niet was. Hy kwam inderdaad terug en ik heb hem toen aangeraden zich btf de politie te melden, omdat inmiddels om zyn op sporing was verzocht. De jongen stem de toe. Voordat we naar de Warmoes straat gingen, gaf hy nog een mes aan me. Ik zei: „Neem dat. nou niet mee, want dan maak je niet zo'n beste beurt". „Dat die vader thuis zo'n praats had. verbaast me. Hier had hy in elk geval geen praats. Hy dorst aanvankelyk niet eens naar binnen. De politiemannen die met hem meekwamen, waren zo te zien zyn gepraat meer dan zat. Zy trokken er snel tussenuit: de vader moest het zelf maar met ons bepraten. Het was erg ver moeiend", aldus Martin Sterman. Het IMS-huls annex RCC is een pleis terplaats voor talloze mensen (vooral jonge). Sterman: „We verlenen onder dak, werk, mogelykheden tot culture le creativiteit, inlichtingen over drug- en alcohol verbruik aan jong en ouduit op- voedtehuizen en van ouders weggelopen jongelui, zwervenden, vrygekomen ge- interneerden, ongehuwde moeders enz" Heeft hy ook Amerikaanse deserteurs geholpen? Sterman: „Wy helpen ieder een,, ook hen". Voorts: „We vormen een soort com mune. Het grootste deel van de bezoekers is capabel om voor hun eten en nacht- verbiyf te betalen, maar als iemand geen geld heeft, is dat helemaal niet erg. Dan betalen anderen wel voor hem of haar. Ei- komen er wel eens, die alles voor niks willen, maar na een paar dagen krygen ze andere inzichten of gaan ze er uit. Je moet niet vergeten, dat ze vaak uit groe peringen komen waar ze parasieten zyn. Hier zyn ze dat niet, krijgen ze de kans niet toe. Dat komt gewoon door de sfeer die is geweldig". Stermans centrum draait nu een jaar. „We hebben al een paar duizend mensen gehad. By een beetje behoorlijk weer krijgen 30 tot 50 mensen per dag onder dak. De meisjes slapen op kamers boven, de jongens brengen de nacht door op een boot aan de Lynbaansgracht. Er zijn hier mensen uit al wel 20 landen geweest: Arabieren, Japanners. Alge- rynen, Marokkanen, Egyptenaren, Europeanen. Zuidamerikanen, Joden, Christenen. Heidenen, noem maar op", vertelt Sterman. Overigens heeft Martin Sterman één grote wens. Hy wil zyn activiteiten van uit zyn kelder in de Boomstraat verleg gen naar een groter pand in de hoofd stad. Verklaring: „We hebben de plan nen voor de opvang van de mensen haarfyn uitgewerkt. Na een jaar erva ring weten we wat we willen. We kry gen een staf met vyf werkgroe pen -<een psychologisch-medische, een sociologische, een voor arbeidsbe middeling. een sociaal-culturele en een juridische), die directe hulp verlenen waar dit noodzakeiyk is Wat zouden we in een grotere behuizing machtig kunnen werken". De politie is niet de beste vriend van Sterman Toelichting: „Ze proberen hier steeds binnen te komen zonder bevel tot huiszoeking. Als ik er ben. komen ze zonder dat papier niet binnen, maar toch wordt het geprobeerd". „Toen ik vorig jaar in arrest zat. zyn ze hier herhaaldelyk geweest Als de po litie strikt volgens de wet zou handelen, maar ze komen vaak met zo'n machts vertoon en hun manier van aanspreken bevalt me vaak niet". Sterman: „Zodra je idealist bent. voel je overal klappen. Maar ik kan gelukkig nog steeds incasseren", glimlacht hy met dikke stapels girokaarten („allemaal boetes maar ik zou echt niet weten waar voor ze sturen maar") in de hand. Wat houdt zyn Revolutionair Centrum in? Antwoord: „Zo maar een naam. We geven geen revolutionaire vorming, ten minste, als my er niet om wordt ge vraagd. Anders kunnen ze ook die kry gen". Aan de volgeplakte kelderwanden springt een tekst er uit: „De wereld is ons strydtoneel" De vriendelyke Ster man en de vriendelijke anderen in het bedompte toevluchtsoord vormen alles behalve een strydtoneel. ONLANGS IS ER in de Tweede Ka mer een wetsontwerp behandeld waarin de verkoop van voorbehoedsmiddelen makkelyker wordt gemaakt. Jouw We reld maakte in Rotterdam een praatje met een pionier van het eerste uur, die al kondooms verkocht toen iedereen dacht dat ze nog niet eens waren uit gevonden. Baay, 59 en vader van Sextant-redac teur Hans Baaij verkoopt in zyn winkel PAX aan de Witte de Withstraat al vyfendertig jaar de waar, waarover iedereen met moeite spreekt. Vanachter zyn toonbank heeft hy kunnen zien dat de drempelvrees by het publiek is ver dwenen ook zonder dat de kamer er zich mee ging bemoeien. Hy zegt: „Vroeger hadden we in onze bransje met veel taboes te maken. Gum miwaren werden dan ook niet verkocht als voorbehoedmiddel, maar ter voorko ming van geslachtziekten. In de eta- lazje van de zaak mocht niets er op wyzen dat je dat verkocht De buur man en de buurvrouw mochten niet we ten dat men wel eens zo'n zaak bin nenging. Het. bordje in zyn etalazje „groote sorteering gummiwaren" dateert duide lyk al van een aantal jaren terug, „By de Kamer van Koophandel sta ik inge schreven als verkoper van sanieterre en hiegiënische artiekelen, maar veel doet het er niet toe. Het publiek weet toch v wat wy verkopen". at Baaij niet verkoopt ls de pil On der het glas van zyn toonbank heeft hy enkele kranteartikelen geplakt, waar in op de gevaren van het gebruik er van wordt gewezen. De pil is duidelyk een konkurrent voor de gummi waren. Hy maakt zich er niet zo druk over. In hoofdzaak moet hy het hebben van een vaste klantenkring, die de laatste jaren wat wordt uitgebreid met jonger publiek. Maar hy verkoopt niet aan iedereen. ..Nee. dat vind ik \erkeerd. Er moet een leeftydsgrens blyven. Van zestien jaar by voorbeeld Daarop moe ten de ouders maar hun voorlichting richten. Een enkele keer heb lk gewei gerd kondooms te verkopen, omdat lk de klanten te jong vond. Er moet van dit artikel een verantwoord gebruik worden gemaakt. Ik ben ook tegen een auto maat voor gummiwaren. Waarom? De lange hete zomer is nog niet voor- oera! Er is dus voor de jongeren nog Hfjpnschoot.v gelegenheid om met rellen m de gevestigde orde aan te schop- KG- e jongeren? ja: het zyn slechts kleine minder en die constant „heilige huisjes in- jpen en zich in hun progressiviteit jS de borst slaan. De meerderheid, die er studeert dan voor alles en nog J, de straat op te gaan of bezeten al Qiet niet maagden maagdenhui- 1 te bezetten, laat geen sikkepit van horen Je zou hen graag bij de .1 willen rukken en zeggen: „Komen ie nu ook eens voor de dag". Niks hoor. Ze blyven liever in eigen huis, dan el ders de boel kapot te gooien en hoogle raren stuipen op het lyf te jagen. Ook de ouderen houden zich, om hun vin gers niet te branden, zo koest mogelyk. Nee: dat is toch niet helemaal waar. Er was er één, die eindelyk openlyk haar mond durfde open doen: ons aller Marga Klompé. Zy wilde voor chantage niet wyfcen en haar klompjes niet aan trekken, om vóór de grandioze „Nacht wacht" midden in de nacht met de ge- sjochte kunstenaars die hebben im mers niets anders dan die armzalige contraprestatie-regeling? te discus siëren. Zy wist te goed. waar dit op uit zou draaien. Het was een uniek en onvergeteiyk feit in de vaderlandse historie: een vrouw, die zich tegen al die langharigen teweer stelde. Waar gaat 't Immers heen als iedereen willoos toegeeft aan al of niet gerechtvaardigde eisen, waar- by de eisende partij van te voren de creteert dat wat zy wil, „wet" is en kletsen absoluut overbodig is? Lang zamerhand komen we echter op het ver zadigingspunt, al weet niemand wat de herfst nog brengen zal. De grote mas sa krygt echter schoon genoeg van het gebral. Het gezeur en gejengel begint velen danig de keel uit te hangen. Zelfs ene meneer Mertens van het NKV 'Nederlands Katholiek Vakver bond). die overigens ook wel van „de straat" houdt, waarschuwt dat het de- montratieve gedoe voor de arbeiders niet veel zin heeft, omdat ze ook aan vrouw en kindertjes moeten denken, terwyi daarentegen de meeste studen ten alles in de waagschaal kunnen stel len, elk risico durven te nemen, omdat ze alleen maar voor dat eigen egocen trische parochietje hoeven te spreken. Enfin: éénmaal komt onherroepeiyk de reactie. Bovendien is er niets nieuws onder de zon. Eeuwen geleden was het precies eender. Ook toen aanbad de jeugd luxe. had zy slechte manieren, geen eerbied voor ouderen en terrori seerde haar leraren. Dat zei tenminste Socrates, die leefde van 469 tot 399 vóór Christus. En toen ls tenslotte ook alles op z'n pootjes terecht gekomen Als nu kinderen op een lagere school uitkramen: „Terreur, ons schoolreisje gaat niet deur", omdat ze 't de vorige maand él te bont maakten, troost lk me met de gedachte dat hun reisje het volgend jaar wél zal doorgaan. Tegen die tyd is de „orde" allang hersteld. Het ligt beslist in de verwachting, dat dit ook zo zal gaan by studenten en kunste naar. Protesteren op elkvebied kun je niet altyd volhouden, dat ls op den duur te vermoeiend. Ze hebben met hun acties zeker be reikt, dat de autoriteiter voor hun eisen meer „open oor" kregen. Dat was toch de bedoelingMaar nu is 't wel ge noeg geweest. Over een tydje leeft iedereen weer rustig en ..gezapig" verder. Ton Regtien en andere „idealisten" ten spyt. Of dacht u nu heus, dat 't anders lo pen zou?. Oom Theo mensen kunnen binnen terecht Boven dien is de verkoop van dit artikel een vertrouwenszaak De klant, moet erop kunnen vertrouwen dat wat ie verkoopt goed is Je moet maar afwachten wat ze in een automaat stoppen. Ik hoef er geen één" Baaij kontroleert elke zending die hy binnenkrygt zelf. Zo haalt hy er een oude party uit of vindt hy toch nog fouten aan het goedgekontroleerde ar tikel „Dat is een kwestie van beroep wy weten dat je gummiwaren koel moet bewaren en kunnen door de uit gebreide sortering die we hebben onze klanten adviseren" De tyd dat klanten by hem binnen kwamen om .sluifjes" of met een an dere in de volksmond gebezigde omschrij ving voor kondoom ls voorby Baaij loopt niet met zyn beroep te koop Maar grappen erover kan hy wel hebben. Vlak na de oorlog zorgde hy zelfs voor klantenkring en zyn eerlyke reclame- hevige misverstanden tussen zyn vaste bedoelingen. „We verkopen natuuriyk niet alleen kondooms, maar ook andere gummiwaren. Vlak na de oorlog had ik een hele party flesspenen op de kop ge tikt. die ik op een hele ry aan een draad had geetaleerd naar een zuigfles toe. met een bordje erby: „Ze zyn er weer" Ik heb die dag een paar keer „nee" moeten verkopen. „Nee" verkopen doet hy niet graag De volgende klant die binnenkomt helpt hy een keuze te maken uit zyn sor tering van tien variaatsies Van taboes in zyn kraakheldere zaak ls niet veel meer te merken. „Wilt u met of zonder reservoir?" Leiden, 16 Juni 1969 N.N., By deze stuur lk U wederom een ge dicht. Aangemoedigd door het vorig heb ik dit weer zelf geschreven Ik zou U vriendelijk willen verzoeken dit weer op Uw pagina „Jeugdjournaal" te plaatsen By voorbaat hartelijk, dank. Hoogachtend, R. van Loon, Sophiastraat 30. Lelden. HET BOS Ik loop in het bos onder geurende sparren Terwyi ik telkens uitgiyd over vochtig mos In het mulle zand lopen de sporen der karren Zo loop ik door het wonderschone bos. Voor my uit springen enkele hazen Onder myn voeten knappen de denne- appels broa Tussen de bomen zie ik een roedel herten grazen Zo loop ik door het wonderschone boa. By een ven drinken enkele zwynen Roodbruin glanzend zie ik een vos In hun legers verscholen wachten de hermeiynen Zo loop ik door het wonderschone boa. Ik voel me volmaakt gelukkig als lk daar loop En lk hoop, dat het boa altyd no blyven mag Zo loop lk, door het wonderschone boa. De red aks ie van Jouw Werekl raakte in paniek: hellup. hellup. hellup. Som mige van once schryvers sprongen op hun buro bom bombom Wat was het geval: de postbode kwam binnen met een grote tas en wat haalde hy er uit? Een berichtje voor Waar swingt 1 onze meest gelezen rubriek. Welk een ver- antwoordeiykheid de enveloppe te mo gen los maken, welkeen durf er voor nodig. Heren gunde de dame de eer en Henrietta maakte de mooie gave nette sympatieke maar toch vreesaanjagende brief open en konstateerde met luider stem: Op 5 juli vindt in De Instuif. Raad huisplein. Ha/erswoude een grandiose slotavond plaats m.m v The Moody Sec. Stuur ook je agendabcrichten in. De postbode komt er speciaal \oor en leder bericht wordt met eerbied behandeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 21