Inbraak in eigen werk Antiekbeurs in Delft laat zien tal van pronkstukken BALLET VAN DEZE TIJD KOSTBAARHEDEN EN KOSTELIJKHEDEN spaarrente nu tot 7% bij de NMB Ben van Eysselsteijn Alwin Nikolais Danstheater: de bank waar VRIJDAG 27 JUNI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 51 -^«rn—HMM—«mi—>IB m voeren, kan ik nog niets zeggen, omdat ik het nog niet heb gezien, maar zijn andere werk ken ik wèl en ik durf ongezien te zeggen, dat ook deze produktie zeker het aanzien waard zal zijn. In tegenstelling tot het klassieke ballet, dat met d'ansers werkt, die samen een harmonische eenheid vor men. analyseert Nikalais zün dan sers. Hij breekt ze in stukjes, die hü dan weer verlengt met stokken, pij pen, linten of vermomt door ze in plastic ballonnen te hullen of in ko kers op te sluiten. En van al deze stukjes bouwt hü dan een abstracte compositie, met behulp van een aan tal bewegende lichtstralen, spiegels, draaiende decors en op de achter grond soms opdringerig luid elektro nische muziek, die door Nikalais zelf ook al uit kleine stukjes geluid op band tot een compositie is samenge- plakt. Hoewel ik vaak werk heb gezien dat op dat van Nikolais is geïnspi reerd, vond ik toch nooit iets in dit eenre, dat zo doordacht was, zo on derhoudend en vol geestige vondsten, tn zo typisch van onze tyjd. Nikalais vertelde me, dat hü jaren geleden begon met het analyseren van bewegingen van dansers om ze kunnen opschrijven. Daarna maakte hy op papier van deze no tities een compositie, min of meer wals een componist met noten doet, maar nu heeft hy geen papier meer nodig. Hy is zo gewend in analyse te denken, dat hy zün gedachten rechtstreeks op zün dansers kan averbrengen. Zün studio ligt in een afgelegen volksbuurt van New York, waar hü mededirecteur is van een theater met de fraaie naam „Henry Street Settlement Playhouse". Het is een klein oud theater waar in veel wordt geëxperimenteerd, met daarboven een paar studio's en een soort zolder, waar zün kantoor is gevestigd. Die studio's en dat theater worden ook gebruikt om volkskinderen crea tief bezig te houder; en het is be paald een genoegen, deze vriende- lüke jonge grijsaard met zün leer lingen bezig te zien. al lükt die be zigheid dan ook vrijwel in niets meer op wat we later op het toneel zien gebeuren. De kinderen krügen bijvoorbeeld opdrachten als: ..Jullie zün bang voor de muren, maar jullie voelen ook een dwang om ze aan te raken. Ga je gang maar". Bü de training woydt er voor ge zorgd. dat elk stukje van het lichaam Boksen De oud-wereldkampiien boksen in het zwaargewicht Joe Louis (V.S.) is gisteren plotseling met een lichte hartaanval in eei: ziekenhuis in New York opgenomen Op de terugrit van de televisiestu dio's, waar hü zojuist aan een uit zending had meegewerkt, voelde hij zich in de auto, waarin hü met en kele vrienden meereed, onwel. zich zelfstandig kan bewegen en dit is dan weer wel In het toneelresul taat terug te vinden. Vaak worden er repetities op het toneel gehouden, waar alle dansers zelf hele korte composties maken, voor zichzelf of voor een paar ande ren met gebruikmaking van muziek, handgeklap, tikken van een stok of wat ook. Elk fragment wordt uitvoerig be sproken, geprezen of bekritiseerd. Nergens heb ik jonge mensen zo bewust met bewegingen bezig gezien en nooit een leraar ontmoet, die zün leerlingen zo vriendelük maar dwin gend uit hun tent wist te lokken om ze draana weer te nopen zich reken schap te geven van wat ze eigenhjk aan het doen zyn. De groep van Alwin NiKolais heeft als büzonderheid, dat zich binnen die groep nog een andere groep be vindt en wie die van Muray Louis, de eerste dancer van Nikolais en' te vens choreograaf van zün eigen en semble. Deze Louis gaat aanmerkelijk Een scène uit het ballet „Vaudeville of the elements" van Alwin Nikolais. anders te werk dan zün leermeester. Ik heb hem ir; New York diverse ke ren de beste moderne danser van die stad horen noemen. Alwin Nikolais begon zün carrière al in 1936 en maakte sindsdien niet minder dan zeventig werken. De groep waar hü nu mee naar ons land komt, is in 1956 opgericht en trad de laatste jaren niet alleen op in de Verenigde Staten, maar ook op allerlei festivals in Europa, zoals Parüs, Venetië, Belgrado en Berlün. In het Holland Festival zullen we hem kunnen zien op 30 juni en 1 juli in Amsterdam, op 2 juli in Arnhem op 3 juli in Rotterdam, op 4 juli in Groningen en op 5 en 6 juli ln Den Haag. Ben van EysselsteijnWie pleit voor Ayolt? Leopold (Den Haag). Ben van Eysselsteijn. schrüver van poëzie zowel als van romans heeft in dit nieuwe boek een gewaagd ex periment ondernomen. Hü heeft een figuur uit een van zün eigen ro mans genomen en die van een ge heel ander gezichtspunt uit gepre senteerd. Het is een van de hoofd figuren uit zün roman „Verweerde Stenen", de jongste zoon van het echtpaar Bernier en Charlotte van Linge aan wier leven dit boek ge- wijd is. „Verweerde Stenen" is voor het eerst verschenen in 1955 en behoort met „De Poort der Genade" tot het beste werk van deze auteur Om de situatie in het kort even samen te vatten: deze roman speelt ln de tweede helft van de achttien de eeuw even voor de Franse revo lutie. Wie zich het boek herinnert zal nog wel weten van deze poëti sch realistische kroniek van Drents boeren-edelliedenleven op het een zame huis de Rheehorst. zo boeiend en intens getekend tegen de achter grond van de politieke omwenteling die op komst is. de eerste democra tische roeringen van patriotten en prinsgezinden. Het echtpaar heeft 2 zonen, waarvan de ouste op drama tische wüze sterft en de tweede. Ayolt, het huis verlaat om in vreem de krügsdienst niet zozeer zün for tuin als wel een gelukkiger en be vredigender leven te zoeken. Met deze nieuwe roman „Wie pleit voor Ayolt?" keert dit alles terug, maar de schrüver is nu niet door de trotse voordeur maar door de even interessante achterdeur naar binnen gestept. Hü heeft deze Ayolt. de ver oordeelde omdat hü zün plicht ver zaakte. eens opnieuw aan een onder zoek onderworpen en laat hem aan het woord om zün kant van de zaak zelf te belichten. Men zou kunnen zeggen dat Van Eysselsteün heeft ingebroken in zün eigen roman teneinde de inhoud weg te slepen en volkomen anders weer te plaat sen Men zou het ook zo kunnen zien. Een vader het beeld van de auteur als geestelüke vader van zün scheppingen en schepselen is zo I oud als de wereld —denkt na vele, jaren over een veroordeeld kind en komt tot de overtuiging dat hü on juist geoordeeld heeft. Onjuist ge oordeeld omdat hij niet of althans te weinig, rekening heeft gehouden met de aard en het karakter van dat kind. Zoals men van de echte vader van Ayolt, de oude Bernier van l.itcraire kroniek door Clara Eggink I niet gewettigd kon worden omdat z'n vrouw in haar krankzinnigheid wei gert, maar waar wel 'n zoon uit voort gekomen is. Ook keert Ayolt na het bericht van de dood van zün moe der naar het oude huis terug maar alleen om zün vader te zien ster ven en het landgoed weer te verla ten. omdat hij weet dat hü het boe- renleven toch niet aankan. Hier, houdt deze nieuwe roman op. Uit de vorige weet men wat het definitie ve einde is. Rekening houdende met het feit dat de figuur van Ayolt al of niet historisch twee eeu wen geleden geleefd heeft, is het bewonderenswaardig hoe de auteur erin geslaagd is hem binnen zün eigen tüd te houden ondanks de psychologische blik van een heden daags mens waar hü over beschikken I moet om deze memoires in de eerste J persoon enkelvoud tot stand te bren- I gen. Dit treft ook in de beschrü- ving van de moeder van Ayolts zoon. de geestelüke gestoorde Gertrud. Bü haar ziektebeeld en haar behande- I ling heeft Van Eysselsteün zich we ten te houden binnen het pré-Freu- diaanse tüdperk, hetwelk geen klei nigheid geweest moet zün gezien de gemeengoed geworden kennis van de psychiatrie. Linge, zou kunnen zeggen dat hij in zün boordeling van deze zoon I geen rekening heeft gehouden met de eigenschappen die de jongen van zün moeder geërfd had en nu voor de onherroepelükheid staat, zo kan men van de auteur zeggen dat hy gelukkig in staat is zün eigen creatie opnieuw aan te vatten en hoewel niet te herroepen dan toch zün blik richten op een andere züde. En met die nieuwe belichting verandert de hele omgeving natuurlük mee. Bo vendien is 't nu Ayolts leven ver van de Rheehorst waar men over leest; zün leven van zwerven en vechten, van zün ongelukkige huwelük dat Wie pleit voor Ayolt? De vraag in de titel heeft zün betekenis. Ayolt pleit zeker niet voor zichzelf, inte gendeel. De mensen met wie hy in nader contact komt bü zün omzwer vingen? Ook zü niet ondanks de gro te vriendschap die zü hem geven. Ook niet Tonnis, zün toegeweide kracht al van huis meegenomen, die hem kritiekloos genegen is. Ook zün zoen niet. die hem te weinig ziet om zich aan hem te hechten Maar is het wel nodig dat iemand pleit voor deze mens? Alles pleit immers voor hem wam hij is zoals hü is; een mens van zün tüd. En zün beste pleitbe zorger is de schrüver zelf. (ADVERTENTIE) Aardewerk en Zoon (Den Haag» heeft een paar bokalen met radgra vure, vervaardigd ter viering van prijzen in de generaliteitsloterü, op loten gekocht bü A. Bakker te Schie dam, alsmede een serie glazen met gravures die opeenvolgende stadia van het kuiperswerk tonen. Op een chine-de-commande-bord staat „weg gekke actionisten". Dat slaat niet op zeventiende-eeuwse agerende studen ten of kunstenaars, maar op specu lanten. Bü Morpurgo «Amsterdam» vindt men uitgelezen Chinees porselein en Delfts aardewerk, bü Bunscho ten (Amsterdam» pre-colum- bliaans beeldend aardewerk, bü Aal- derink (Amsterdam» onder meer Perzische keramiek. Een hoogte punt voor alle tüden is de Amlash- keramiek (Perzië». waarvan men bij Schulman (Amsterdam» enkele exemplaren vindt. Büzonder stimulerend voor ent housiaste „liftenbouwers" is de stand van H. F. Bill (Amsterdam), met kostelijke artikelen voor het transformeren van interieurs, zoals kristallen en empire-kronen en an der pronkwerk Nüstad (Lochem» heeft onder meer een zeer goed be schilderd kunstkabinet en een groot Aubussol wandtapüt met een ruimte scheppend havengezicht. Oosterse tapüten van hoge kwaliteit biedt Ki- nebanian (Amsterdam». Bij Aalde- rink (Amsterdam» zün pronkstukken van Aziatische kunst waaronder een grote Japanse goudlakkist en een Hindoejavaans brons zoals er zelden meer aan de marlet komen. De Louis XVI-draagstoel is van Ch. van der Heyden (Rotterdam» die uit dezelf de periode een harp toont, Bü Bee- ling (Leeuwarden» ziet men onder meer een levensgrote uitgezaagde schildering, voorstellende een vrouw i Een zilveren oesterschotel uit i 1651 van de Haagse zilversmid Andries Grill. in Hindelooper klederdracht. Het is een haardfiguur. die in de zomer maanden voor de open haard werd geplaatst. Niet alledaags zijn ook twee Kantonese guendons met kaars lantaarns in email op koper. Beeling heeft ook vier rijkbesneden „com- mandeursstoelen" uit het vroegere Nederlands Oost-Indië. Aan beeldhouwkunst is de beurs wel eens rijker geweest. Denüs (Amster- dam» heeft een fragment van een gotisch Antwerps altaar met de krui- siging. Peters (Tilburg» heeft een Noordfranse, rijzige Sint Maarten, gepolychromeerd hout. vüftiende eeuw en Dirven (Eindhoven» een al- I basten Jacobus en een Schwabische Anna te drieën uit het begin van de I zestiende eeuw. alsjeblieft Keramiek V t las Frappant is ondermeer nog een Li- moges-plaquette van Pierre Courtois bij Peters «Tilburg», een tondo-pa- neeltje voor Abel Grimmer bü Dou- I wes (Amsterdam» en een mooie, in de tüd verluchte atlas uit 1530 van Claudius Ptolemaeus bij Meyer EI te "Den Haag». Dit is dan zo maar een losse greep uit de overstelpende hoeveelheid kostbaarheden en kostelükheden. die j tot 17 juli in het Prinsenhof de be- geerte van velen zal opwekken. Uw spaargeld levert vanaf 1 juli 7% rente op bij een opzegtermijn van 24 maanden. Deze gunstige rente geldt automatisch voor spaar ders die reeds een dergelijke rekening hebben lopen bij de NMB. Als u uw spaargeld korter wilt laten uitstaan, heeft de NMB nog diverse mogelijkheden voor u, met naar verhouding even gunstige perspectieven. Alle inlichtingen bij het dichtstbijzijnde NMB-kantoor. Waar men u prettig te woord staat, want persoonlijke service is een ander woord voor NMB. (Door Conrad van de Weetering) AMSTERDAM (GPD) Van Alwin Nikolais ivordt gezegd, dat hij zijn dansers gebruikt om din gen te laten bewegen, en dat hij deze dingen weer gebruikt om ei- zijn lichteffecten op te projec teren. Over „Imago", het stuk dat hij in het Holland Festival zal uit- i/ctrten: Breestraat 61-63 Katwijk aan Zw: Voorstraat 39. Nonrdwflk aan Zee: Palaceplein. Sassenheim: Postwijkkade 1. Alphen a/d Rym Julianastraat 65. DELFT (GPD) Op de antiek beurs in het Prinsenhof in Delft, die dit jaar 29 deelnemers telt, is na Amsterdam, Den Haag met negen deelnemers het sterkst vertegenwoordigd. Daarop volgt Rotterdam, ditmaal met vier ex posanten. Van een toenemende schaarste aan oude kunst en an tiek is op deze beurs op het eer ste gezicht weinig te bespeuren. In tegenstelling tot het Rijksmu seum in Amsterdam, blijven de verenigde handelaren dan ook vooralsnog de art nouveau als te jong buitensluiten. Kleine Itali aanse renaissance-bronzen wor den ditmaal niet geëxposeerd. Er Een uit zilver gedreven sier- schotel, in 1677 vervaardigd door Claes Algers Mensma. zijn daarentegen belangrijke schilderijen uit bekende collecties te koop. De artikelen variëren verder van de voorzijde van een Egyptische sarcofaag tot een Louis XVI-draagstoel. Nüstad (Den Haag» heeft onder meer een kinderportret van Albert Cuyp, een allegorie van Cornelis van Haarlem, die eigendom is geweest van Koningin Christina van Zweden, een büzonder mooi landschap bij maanlicht van Aert van der Neer en doeken van de Italianisanten Dujar- din en Berckheyde. Schlichte Bergen (Amsterdam» heeft aantrekkelüke zeventiende- eeuwse stillevens en een zeer leven dig geschilderd jongensportret van Jacob van Oost. Ook bij P. de Boer (Amsterdam» kan men mooie stille vens aantreffen, een paneeltje met ruziënd gezelschap van Jan Steen, drie gratieën van Cornelis van Haar lem die tegenwoordig geen miss-titel zouden winnen, een lüdenspaneeltje van C. Metsüs en een „Lot en zijn dochters", een bekend werk uit de school van Lucas van Leyden. Ook de zeventiende-eeuwse Nederland se landschapskunst: Van Gooyen. Salomon van Ruysdael. Adriaen van Ostade is vertegenwoordigd. Cramer (Den Haag» biedt stukken aan uit de collectie-H. E. ten Cate, waaronder een kapitaal werk van Guardi, dat men niet op de drukke Antiekbeurs durft te exposeren, zo min als het landsportret van Goya uit de collectie-Thyssen-Bornemisza. Wel aanwezig uit laatstgenoem de verzameling is een grote Jan Steen. Uit de verzameling-Ten Cate is ook een aan Hercules Seghers toe geschreven landschap afkomstig. Cramer heeft eveneens fraaie stille vens te bieden. Castendük (Rotterdam) neemt voor het eerst aan de beurs deel en toont ondermeer twee portretten door Lorenz Strauch. Uit 1596 een zeege zicht in Grisaille van Roelof Salm met de walvisvaarders Vrouw Leono ra en Groenlandia. Beets en Fontein Bennebroekis aanwezig met ze ventiende- en achttiende-eeuwse te keningen. waaronder een blad van Willem van de Velde met het schip Gorkum. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 21