Italiaan Di Meo ging in Nederland naar school om te weten Tv-film over het Engelse vorstenhuis Ontroerende film Films in Leiden In Lisse wonend en in Leiden werkend mulo-diploma gehaald ONTMOETINGEN Bij de mantelspecialist is 't allemaal perfekt voor u geregeld DE MANTELSPECIALIST Voor hoge prijzen aangekocht Annemarie Prins legt functie bij „Terzijde" neer KUNSTENAARS EISEN NOTA THERESE EN ISABELLE" Amigos Helgo en Michael sexy- voorlicliting Langste dag De valse erotiek van Andrea VRIJDAG 20 JUNI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 25 (Door Henk de Kat) LEIDEN Lisse Het witte naambordje op nummer 151 van de geknakt gebouwde flat aan de Ooievaarstraat in Lisse, laat niet de minste twijfel bestaan aan de natio nale herkomst van de bewoner: G. Di Meo is Italiaan van geboorte, daar, op de derde galerij van het langgerekte woonblok, bevindt zich jeen vlaggehouder. Anders had er Torige week de driekleur kunnen wapperen, met ergens bovenaan een boekentas bungelend. De 32-jari- ge Giosafatte Di Meo. jaar in Ne derland. heeft het namelijk gepres teerd om in één ruk in Leiden de 3- jarige avondmulo-a met wiskunde te doorlopen. Zijn eindlijst beschei den tevoorschijn gehaald be krachtigt deze fenomenale prestatie met vette cijfers. Naast de talrijke ware achten lijkt de enkele ver dwaalde zes een vergissing. In schier vlekkeloos Nederlands herinnert de heer Di Meo zich glim lachend: „Toen ik me drie jaar ge leden bij de school aanmeldde, wil de die leraar me aanvankelijk niet eens toelaten. Hij vond het zonde van m'n tijd en geld. Maar ik zei: tenslotte is het mijn vrije tijd en mijn geld. Na drie maanden was hij totaal van mening veranderd. Toen tei hij: ik wed om 200 gulden dat je je diploma haalt als je zo door gaat". Om het diploma is het de leergie rige Nederlander hij heeft zich zo aangepast dat het wcord „gastarbei der" bij hem in het geheel niet op t"n plaats is nooit te doen ge veest. Ik ben niet naar school ge gaan om dat papiertje te verwer ven", zegt hij verklarend, „maar om het weten". Het is wel pezen voor hem geweest, de drie afgelopen jaren. „Ik zei des tijds tegen mijn vrouw (we waren toen nog verloofd)als ik begin, moet je niet aankomen met dansen en verjaardagen. Het is voor haar ook een hele opgave geweest om de week einden thuis te zitten. Nachtelijke knipkaart De maandag-, woensdag- en vrij dagavond pakte de heer Di Meo trouw de bus, die hem naar Leiden voerde. Het lesrooster vermeldde op maandag de vakken Nederlands en Frans. Na terugkeer in Lisse boog hij zich dan 's avonds laat nog over de betreffende studieboeken. Pas om twee uur wei-den ze dichtgeklapt Dinsdag was er geen tijd om de trant te lezen of tv te kijken, er be hoorde gestudeerd te worden. Woens dag en donderdag herhaalde dit pa troon zich. Ook in het weekeinde maakte de heer Di Meo veelvuldig gebruik van zyn nachtelijke knip- taart by de zandman. De genaturaliseerde Italiaan, die In Leiden bij Rotex nv aan het Sta tionsplein werkt, stommelt bepaald niet onbeholpen met de Nederland se laai om. „Ik was hier zes maan den", zegt hij zonder enige ophef, -toen kon ik al behoorlijk mensen nit Genemuiden in hun spraak vol gen". Zijn snel-recept luid: veel hanten lezen, televisie kijken en Praten. Reeds in die eerste kille Hol landse maanden liet hij zien dat het 'm ernst was. door overal woorden en spellingboeken bij te slepen. De grammatica („niet zo erg moeilijk") jÉ: putte hy uit een oud studieboekje, waarin het de leeraaren nog was ver- booden te rooken. Krachttoer na 20 iaar L. De bijzondere krachttoer van de heer Di Meo wint nog aan glans, als men weet dat hij zich al 20 jaar niet meer op een schoolbank had neerge zet. In Italië heeft hij alleen de la gere school gevolgd. Ook daar toon de hij zich een snelle worstelaar. Hij had voor het 5-jarige leerplan er maar drie nodig. In die warrige na-oorlogse tijd kwam van verder studeren niet veel. De heer Di Meo bracht het brood op de plank als vrachtwagenchauffeur en later als zeeman. Hoewel htf dus moeilijk een ver gelijking kan trekken tussen het on derwijs hier en in Italië, is hij geneigd te geloven dat het onderwijs in zijn moederland wat steviger op de algemene ontwikkeling is (was) gericht. De klassieke talen Latijn en Grieks krijgen eerder en meer aan dacht, de gesohiedenis wordt bij het onderwijs hoog aangeslagen, terwijl ook het wiskundig denken al vroeg gestimuleerd zou worden. Er waren vakken op het mulo-pro gramma waarvan de heer Di Meo de zin niet helemaal kan peilen. Ge schiedenis bijvoorbeeld (op de .*ind- Ujst een 9). De talen hebben hem geen hoofdbrekens gekost. „Vondel vind ik een machtig schrijver. Als ik hem moet lezen, kost het vanwege die verplichting wat meer moei te. anders lees je hem zonder meer". Zijn eindlijst staaft zyn woorden: Nederlands 6 (rapporten zevens en achten), Frans 8. Duits 8 en voor Engels een 9 En nu verder Is er veel van het gezinsleven by" ingeschoten ht de voorbije ja ren (zijn vrouw constateert: „zondag hebben we weer voor het eerst sa men gewandeld")veel tijd zal de heer Di Meo ook na september niet kunnen vrijmaken voor zijn hobby's koken en schilderen. Het nu behaal de diploma heeft hem in zijn dage lijks werk geen financieel voordeel opgeleverd. Dat zal er wel van ko men als hij de getuigschriften van het praktiikdiploma boekhouden en van de programmeursopleiding in zijn zak heeft. De heer Di Meo heeft zyn keus over de volgorde van deze twee cur sussen nog niet bepaald. Cursussen, die na zijn net volbrachte prestatie lachwekkende akkefietjes voor hem betekenen, waar hij zijn sloffen voor kan aanhouden. „Er is maar één ding onmogelijk: dat mannen kin deren krijgen", lacht hij breed. „Voor de rest is er voor my niets dat niet te doen is". Het klinkt zonder enige snoeverij. ADVERTENTIE de kwaliteit de mode de sortering de enorm lage prijs regenmantels 49.95 *n 54.95 mantels en pakjes 39,95 99,95 Leiden: Haarlemmerstraat 163 slechts één ding is on mogelijk: dat mannen kinderen krijgen(Foto LD/Holvast) LONDEN (AP) In Londen is gisteren een persvertoning gegeven van een door de BBC en de ITV ge- maakte film over ,,'s lands oudste familiebedrijf", de koninklijke fami lie. De titel van de film luidt sim pelweg: „Royal family". De film vertoont beelden die nog nooit buiten de kring van de ko-1 ninklijke familie zijn vertoond, heeft I 150000 pond (360.000 dollar) gekost I en Is reeds (ongezien) door televisie maatschappijen in de V.S.. Canada en Australië gekocht voor bijzonder hoge prijzen. Men krijgt dinge nte zien, die de gewone burger zullen verbazen, amu seren en boeien. Zo krijgt men te weten, dat hairer majesteits paarden wortelen krijgen aangeboden op een schotel, waarover een gesteven lin nen doekje is gelegd, dat de ko ningin zoveel juwelen heeft, dat zij I niet eens weet, welke zy wel dan j niet gedragen heeft, en dat er op| haar jaoht signalen met de hano worden gegeven, omdat dat „rusti- i ger" is. Voorts komt men er achter dat de Britse koninklijke familie nog lakens in gebruik heeft die dateren uit de 18de eeuw en dat de nieuw ste hofauto ook al antiek begint te worden, want die is acht jaar ge leden gekocht. De vertoningsduur van de film is een uur en drie kwartier. De opna men hebben 43 uur in beslag ge nomen. De koningin en prins Philip waren er bijzonder over tevreden, aldus deelde een woordvoerder van Buckingham Palace mee. Er is geen censuur toegepast. De film zal zaterdag voor de Britse televisie worden vertoond. Naar vex waenting zal -Royal fami ly" op zyn minst door 350 miljoen mensen in de hele wereld worden gezien. Vijftig procent van de opbrengst van de film gaat naai- de koninklijke familie, die het bedrag vermoedelijk zal besteden aan liefdadigheid en voor culturele doeleinden. AMSTERDAM (ANP) Annema rie Prins, leidster van het gezelschap Tea'er Terzijde, heeft in overleg mei de leden van het gezelschap en het bestuur van de stichting Teater Terzijde besloten voorlopig haar functie neer te leggen. Haar besluit is mede het gevolg van de voortdurende materiële en mentale druk op haar en de groep uitgeoefend door het uitblijven van de normale overheidssubsidiëring. Weliswaar is incidenteel subsidie ver leend. maar voor leidster en spelers was dit geen voldoende garantie voor minimale bestaanszekerheid. Deze materiële omstandigheden legden een zo grote druk op het gezelschap ook door de economische noodzaak een veel te groot aantal voortellin gen te geven dan het ideëel experi mentele karakter ernstig in gedrang dreigde te komen. Over de wijze waarop de stichting Teater Ter zijde en het gezelschap zullen wor den voortgezet is nog overleg gaan de. AMSTERDAM (GPD) Minister Klompé van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk heeft een ma nifest ontvangen waarin de Neder landse Federatie van Beroepsvere nigingen van Kunstenaars op grond van het groeiende onbehagen onder de kunstenaars met klem aandringt op een spoedige en duidelijke uit eenzetting van het regeringsbeleid op het gebied van de kunst. Naast dit verzoek om een kunstnota zyn in het manifest een aantal andere wen sen en verlangens neergelegd. „Ons manifest heeft een ultimatief karakter", aldus de voorzitter van de federatie, de heer J. Kassies. „Wij blijven de voorkeur geven aan een nauwe samenwerking met het departement van CRM, maar ik kan me voorstellen dat als de derde dins dag van september voor ons teleur stellend uitvalt, wij onze verantwoor delijkheid zien veranderen in een medeplichtigheid aan een beleid dat tekort schiet en dat wij ons dan ge noodzaakt zien ons terug te trekken uit bijvoorbeeld alle subsisiecommis- sies". In de begroting wil de federatie een juiste verhouding tussen de kun stenaars die bij bedryven werken (orkesten, dans- en toneelgezelschap pen) en de individueel werkende scheppende kunstenaars (bijvoorbeeld beeldende kunst). Op dit moment krijgen de bedrijven een subsidie die tien maal hoger is dan het bedrag dat voor de scheppende kunst wordt uitgetrokken. Voorts wordt bepleit de oprichting van een centraal sub sidiebureau dat orde moet brengen in vele verschillende methoden waar op thans subsidies worden aange vraagd en versterkt. Tenslotte vraagt de federatie de de aandacht van de minister voor een aantal brandende problemen van de diverse beroepsverenigingen van kunstenaars. Op het terrein van de beeldende kunst is dat onder an dere het overleg over de contra-pres tatie, bij de dans een onderzoek naar de financiële positie van de dansers, by de mime de noodzaak van subsi diëring op brede schaal, bij de film een fonds voor de filmkunst en een overleg over de Nederlandse filmpro- duktie. by de letterkundigen een re geling van het lees- en leenrecht, bij de orkestmusici de invoering vann een nieuw salarisplan en by de com ponisten een fonds voor de schepper de toonkunst. STUDIO Thérèse uit de film „Thérèse en Isabelle" is eigenlijk niemand anders dan Violette Leduc, de schrijfster van het gelijknamige boek. die trouwens ook Thérèse heet. De film is dan ook niets andere dan het aangrijpende verhaal van een liefdesrelatie van de schrijf ster. Liefde die aangrijpend, ontroerend en poëtisch is, maar volgens de opvattingen van de wereld pervers omdat het hier een lesbische relatie betreft. Het i6 echter niet zomaar een film over lesbiennes, maar het verhaal van twee meisjes die el kaar vinden en elkaar in hun eenzaamheid aanvullen om er een dramatisch, poëtisch ver haal van wederzijdse hartstocht van te maken. Het is dan ook geen film voor mensen, die de hartstocht we ten te waarderen, maar veel meer voor mensen, die de poë zie van de liefde kunnen zien en die onbevooroordeeld kunnen denken over anders gerichte spontaniteit en menselijkheid. Radley Metzger heeft de film behandeld in een van de meest klassieke stylen en met grote zuiverheid. Hij stond erop de film in Frankrijk te draaien om de volledige waarheid te be houden. Niemand minder dan .Ik een vrouw" Essy Pers- son (Thérèse) en Anna Gael spelen de rollen van de 18-jari ge kostschoolmeisjes, die verlo ren lopen in het leven tot zij el kaar vinden en ontdekken. Langzaam en voorzichtig, maar doelbewust richten de meisjes zich op de bekroning v?n hun voldragen vriendschap. Het is geen liefde die bestaat dank zij de verrassing en de overrompeling of zelfs de harts tocht. maar dank zij weder zijdse wilsovereenkomst, die niet zomaar bestaat, maar moet groeien. Fascinerend heeft Vio lette Leduc die groei weten te beschrijven en bijna ongewijzigd heeft regisseur Radley Metzger die overgenomen, omdat elke aantasting van het verhaal de film zou kunnen stuwen in de richting van de perversie, ter wijl de film eerder een pleidooi is voor de liberalisatie van de liefdesverhoudingen. CAMERA „Wat is eroti scher dan De Deense regisseur Henning Carisen vraagt het herhaalde lijk hardop in zyn film. Tot slot concludeert hij vragend: „Wat is erotischer dan een we reld waarop mensen elkaar ont moeten en zachte muziek hun hart vervult?" Het tekent zijn pretenties. Hy brengt geen af gerond verhaal. Slechts een verzameling van vry willekeu rig gekozen personen. Waar ze vandaan komen, waar ze naar toegaan, het is hem om het even. Hy zet ze slechts neer als een gegeven. Wat mannen, wat vrouwen. Ze ontmoeten elkaar. Soms vluchtig, soms intensie ver. Maar steeds benadert hy v4' Z - i LI DO Dat Amerika is geworden tot wat het nu is wordt steeds onbegrypelyker naarmate men meer cowboy films ziet. Iedere postkoets moet er maar weer aan geloven en met kaartspelen en bedrog wordt meer geld omgezet dan met de hele internationale hen del. De postkoets die deze week door Lido rydt wordt ook weer overvallen en de passagiers ge dood. Tim, die zich over de do den ontfermt, ontdekt een berg geld in de postkoets, die hy maar voor zichzelf houdt, om dat de doden er toch niets aan hebben en de eigenaars niet meer te achterhalen zyn. Om dat Tim slimmer is dan Harry weet hy van hem geld los te krygen voor een denkbeeldige bank. Als Harry dat merkt, wordt de film pas eoht leuk. Tim wordt verliefd op een zee meermin, maakt zyn geld op en Harry achterhaalt hem. Samen gaan ze dan weer proberen het verloren geld terug te winnen door wat mensen op te lichten. Tussendoor wordt Tim nog even verliefd op de weduwe van een man op wiens begrafenisstoet ze per ongeluk stuiten. En dan is er nog pas de helft voorbii Wie eens wil uithuilen van het la chen kan daarvoor terecht bij Montgomery Wood en Mario Adorf als de twee prachtacteurs n „Amigos". de een slim en snel met revolvers en vrouwen, 1e ander dom. maar snel met vuisten. hun relaties alleen vanuit het erotische. Het lichameiyke contact is bepalend voor hun verhoudingen. Carlsen springt daar heel vrymoedig mee om. Maar boordevol pretenties. Droom en werkeiykheid weeft hy dooreen alsof ze niet van elkaar te scheiden zyn. Het is moeilijk hem te volgen. Men vraagt zich by herhaling af, wat hy eigenlijk wil laten we ten. Waarom zweven zyn figu ren soms letteriyk en figuurlyk in de ruimte? En die vaagheid, die onduidelykheid werkt op den duur irriterend. Carlsen weet beslist wat fil men is. Technisch gesproken levert hy af en toe indringend werk af. Maar zyn gegeven is te weinig omhjnd om de aan dacht te kunnen vasthouden. Daar kunnen een belangwek kende persoonUjkheid als Har riet Andersson en de tegenwoor dig kenneiyk verplichte grote dosis bloot, die Carlsen in zijn film heeft gestopt, niets aan af doen. REX Helga en Michael is een van de vele films die hinkt op twee gedachten. Enerzyds heeft de regisseur een goed be doelde poging gedaan om er een eeriyke voorlichtingsfilm van te maken met veel dokters in witte jassen, maar anderzyds ïykt het er veel op dat men ook graag het publiek wil trekken dat louter en alleen belust is op het zien van blote lichaamsde len. De eerste categorie komt zonder twyfel beter aan zyn trekken dan de tweede ook al moet men met een licht gevoel van teleurstelling naar huis gaan. Qua presentatie ligt de film ver achterop by wat by- voorbeeld door Oswald Kolle op het witte doek wordt gebracht. Het gaat allemaal wat traag on danks de toch wel logische op bouw van de film. De laatste groep zal ongetwyfeld de portie sex die wordt gereserveerd aan de magere kant vinden. De film is eenvoudig van op- ze*. De sexuele kringloop begint met een vlotte bevalling en ein digt met een uiteenzetting over de geslachtsdelen en een opge heven vinger die waarschuwt tegen het plegen van abortus. Daartussen wordt het ontluiken de sexuele leven gefilmd van kleuter via tiener tot volwasse ne. De concessies aan de sex- klanten biyken duideiyk. Waar om moet een moeder die haar kleuter knuffelt dat helemaal bloot doen" en waarom moet er van een wekelijkse wasbeurt een seksuele uitspatting worden gemaakt? Nee. dan geven we toch liever de voorkeur aan de films van Oswald Kolle. wan neer er toch voorlichting via het witte doek gegeven moet worden. Essy Persson (links) en Anna Gaeb als „Thérèse en Isabelle". TRIANON Het is verba zingwekkend dat een oude film als „De langste dag" die in Bel gië al uit de roulatie is en voor de televisie vertoond, in Leiden nog steeds volle zalen biyft trek- dat het gebeurde schynt de be langstelling voor de invasie van de geallieerden in Nörmandië nog niet te zyn afgenomen. Erg verheugend is dat zoveel jeugdi gen zich voelen aangetrokken tot deze film. „De langste dag" is een van de laatste en ook een van de beste uit de tijd van da oorlogsfilm; historisch verant woord gefilmd en niet commer cieel en daarom een document van hoge waarde. Het is fasci nerend te zien op welke wyze de bevryding van Normandië en daardoor heel Europa tot stand is gekomen. Voor de meesten is het ook een openbaring dat on der zulke zware omstandighe den nog zoveel vroiykheid en ge voel voor humor bestaat. LUXOR Nymfomanie is ziekebjk geslachtsdrift by vrouwen. Op dit thema is de film .Andrea" gebaseerd. Een dramatisch thema, dat door de (Duitse) filmmakers op een ba nale manier is uitgewerkt. Van een uitwerking valt eigeniyk weinig te bespeuren, want de film is ban begin .tot eind een aaneenschakeling van onin teressante bedscènes. Deze scè nes zyn hoofetaaalk geworden en heel duidelyk bedoeld om zo veel mogelijk publiek 't duister van de bioscoopzaal binnen te lokken. De hoofdrolspeelster is een niet onaantrekkelijk meisje, dat driftige pogingen in het werk moet hebben gesteld om de film met behulp van haar lichame iyke kwaliteiten nog enigszns te redden. Ze ontdoet zich in deze allesbehalve opwinden de seksfilm te vlot van haar kle ren en rolt in te korte tyd met te veel soorten mannen stal knechten, pooiers en gevange nisboeven moeten haar lustge voelens zien te bevredigen! het bed of het hooi in. Nadert de vry party haar hoogtepunt dan richt zich de camera op het wild-geëmotioneerde gelaat van de „patiënte" (lees psycho- pate). Er wordt in dit slordig gemonteerde filmpje zo goed als niets aan de fantasie van de toeschouwer overgelaten. En dat gaat. met als maar die ontblote borsten ot> dat brede doek. de meest verstokte sekszoeker al gauw vervelen. ..Andrea", waar van de Engelse versie deze week in het theater aan de Sta tionsweg te zien is. is een film zonder ook maar één spettert je spanning, laat staan raffine ment. Seksfilms moeten er ziin. maar in elk geval niet van dit kaliber! Geheel in still gaat aan deze vreemde sekstoestand een al even saaie strintease-film vooraf. Seks voor en seks na het ysje in de pauze, het valt nau welijks te verteren. Enfin, lief hebbers zullen er toch wel zyn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 25