Russische film viert gouden jubileum Kruiswoordraadsel om er ACHT-er Het beste plekje in de zon Pim en Pom 1 |ERPAG 7 JUNI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 d de acht afwijkingen In de beide bovenstaande tekeningen De juiste oplossing vindt u elders op deze pagina. 32. hoog aanzien 33. gek 34. adellijk persoon 35. lykvaas 37. gard 38. zijrivier van de Rhöne 39. mannelijk dier Oplossingen onder het motto Krukt woordraadsel dienen voor woensdag a s. te 9 uur v.m. in het bezit te «tjn van de redactie. Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prijs van f 5 en twee tweede prijzen van f2.50 be schikbaar, waarnaar alleen abonnees kunnen mededingen. lm is de grootste macht op cultureel gebied", verklaarde van n°g geen 20 seceen groot op een tijdstip dat de Sowjetrussische staat nog veel pril-deel van de beschikbare onbe- ras dan de jongste der kunsten. „Film is een cultureel en J!'™ werd Ke^uUlt v?or 0 j_J;_ uj journaalopnamen. van de revolu tiegebeurtenissen. In 1922 tijdens de koudste winter sinds mensenheugenis, werd in een utionair propagandamiddel, dat in deskundige handen on zinnelijk zou kunnen zijn". toekomst zou de ver vooruitziende vader der revolutie geven. 1922 formuleerde hij het nog duidelijker: „Van alle kun- s de film voor ons de allerbelangrijkste". Dat was het ksein voor een ontwikkeling, die de Russische cinema, gen oor geëngageerde creativiteit en revolutionair élan, gekomen. Om er maar enkele te noe men: „Chapaiew" van de gebroeders Wasiliew, de Maxim-trilogie van Ko- zintsow en Trauberg. Eisensteins ..Alexander Newski, Dzigangs. Wij van Konstadt", Romms Leninfilms", Petrows „Peter de eerste" en „De ge- onverwarmde studio, waar de leef- deputeerde van de Baltic" van Iosif tocht uit soep van bevroren aardap- j Heifits en Alexander Zarkhi. pels bestond, de eerste belangrijke j Sowjetrussische produktie gemaakt.. Daarna is ook over de Russische cinema de nacht gevallen. Overdre- „Polikoesjka" naar een verhaal van ven tendensfilms, wurgende censuur. Tolstoi met o.m. Moskwin als de 1 (de sprekend op hem lijkende acteur jdlang de interessantste ter wereld deed zijn en werken I dronken lijfeigene. Twee jaar later 1 Gelowani beeldde Stalin, in sneeuw- ■rde, die drie decennia later nog tot de beste twaalf films"'«isseerde *Tot*f ;now een curieuze wit uniform uit. als een soort opper- 1 i j t» z 1 1-» „science-fiction film over bolsjewie- wezen», publieke verdoemenis van ^Aarde worden gerekend: ..Potemkin „De moe- ken op bezoek w de (autocratisch films van Eisenstein (Iwan Grozny. augustus 1969 viert de Rus- zjn 50-ste verjaardag. aar geleden tekende Lenin ringsdecreet, waarbü „alle «he en cinematografische VÉen produktie" onder het jmissariaat van opvoeding ecjeplaatst. Sindsdien vormt de Jtak van de socialistische cul- n, die stevig geworteld is in de hele halve eeuw jar gebleken staatsaarde. _1 vroeg in 1898 had Rusland jïmaakt met het nieuwe me- idelsreizigers" van de uit- broers Lumière, introdu- de bewegende beelden en zelf ook korte primitieve om de belangstelling te Niet zonder resultaat. De zó groot, dat na verloop ide kort tevoren in Parijs op- II produktiemaatschappijen I Gaumont distributiefilialen rijk stichtten. In W reeds een filmstudiootje )u geopend en weldra boden I Gaumont tegen elkaar op van de „klassie- ils „Anna Karine". en boete". De eerste Rus- lucent was een meneer die bij de verfilming jefaamde acteur Iwan Mos- li in 1911 met „De val van 1" het eerste Russische 6 op zijn naam bracht. „Een oude man en een oude vrouw". Scène uit Russische film van deze naam. Vlak voor en ook in de eerste we reldoorlog kende het land een grote filmbedrijvigheid, maar het geprodu ceerde was van zeer middelmatige kwaliteit, terwijl de cinema (zoals de Engelse documentaire filmer Tho- rold Dickinson het heeft samengevat) hoofdzakelijk werd gebruikt om de gedachten van de rijken af te leiden van de zorgen van de massa, zodat zy. hoewel in negatieve zin. een (by)rol heeft, gespeeld bij de bevor dering van de revolutie. Dickinson, die in de jaren dertig Rusland bezocht om zich op de hoog te te stellen van de ontwikkeling der reeds in 1918 begonnen opleiding van filmacteurs en -technici, heeft des tijds beschreven onder welke krank zinnige omstandigheden in 1918 en ook daarna werd gewerkt. In de stu dio te Pétrograd had men niet al leen de gevolgen van het gebrek aan eten, brandstof en vervoer te ver werken, maar kampte men ook met volkomen versleten materiaal. Vier schijnwerpers moesten de func tie van 40 vervullen. En de camera mensen konden zich maai' één opna me per scène veroorloven. Waarbij geregeerde» bewoners van Mars en in hetzelfde jaar werd een satire over de bizarre interpretatie van de oktoberrevolutie in de kapitalistische landen („de wonderlijke belevenissen van meneer West in het land van de bolsjewieken"» een groot lachsuc ces. De maker. Koeleshow, ver raste in 1926 met het stijlvolle en voortreffelijk gemonteerde „Dura- lex" zoals de Pool Alexander Room een jaar later veel indruk maakte met zijn vrijmoedige komedie „Bed en sofa". Maar de vier hoekstenen van de Russische cinema in haar gouden periode zijn natuurlijk Sergej Eisen stein. Poedowkin, Alexander Dowzhenko en Dziga Vertow ge weest. Laatstgenoemde huldigde de theorie dat het cinema-oog nog ob jectiever is dan het menselijk kijk- orgaan en liet dus de camera los op de werkelijkheid. Vertows nadeel was dat de toenmalige camera's nog' niet bijster geschikt waren om de reali teit te betrappen: er moest dus toch wel eens geënsceneerd worden, hetgeen overigens zo realistisch mo gelijk gebeurde. Voor Vertow lag het enig aandeel van de kunstenaar in de montage van het door het film oog geregistreerde. Een boeiende fi guur. die uiteindelijk toch op zijn eigen theorieën is gestrand. Belangrijker bijdrage aan de wereldcinema nog steeds doorwer kend heeft Eisenstein geleverd. Deze dicht bij het futurisme staan de regisseur van het arbeidersthea ter der gemeenschap voor proletari sche cultuur (Proletkult) wiens eer ste film „Stehka" (Staking) al veel indruk had gemaakt, leverde met „Pantserkruiser Potemkin' '(1925» zijn onvergankelijk meesterwerk, waarin zijn theorieën over filmmon tage hun praktische betekenis bewe zen. Poedowkin. Kozintsew en Trauberg op niet minder belachelijke gronden, frustratie van jongeren, die geen kansen meer kregen. En door dat al les een steeds verder inkrimpende produktie. die in 1951 nog maar aoht films opleverde. De renaissance van de Russische film kwam na het bevrijdende twin tigste partijcongres. Psjoechrai's „De 41ste" en Kalatozows „Als de kraan vogels overvliegen" waren de eerste zwaluwen en zij maakten nog lente óók: in 1956 werden alweer tachtig films geproduceerd, waarvan 45 met een eigentijds thema en vaak een kritische inslag, die men in de Sow- Jet-UnSe niet meer voor mogelijk had gehouden). En rond '60 was de jaarlykste pro duktie van de studio's in vijftien Sowjetrussische republieken (een vruchtbaar werkende decentralisatie) opgelopen tot 120 films, terwijl men zich dank zy de toenemende kwaliteit meer en meer op internationale fes tivals en buitenlandse bioscoopscher men kon laten gelden. Dat de verlossing der cinema van behoudzucht. botte bureaucratie en domme censuur overigens een tijdrovend proces is, bleek omstreeks 1962 toen de film „De vlag van II- jitsj" niet voor openbare vertoning werd vrygegeven, omdat het bestaan van het hierin behandelde genera tieconflict tussen de jonge Sowjet russische burgers en hun vaders werd ontkend. Vooral Chroetsjow maakte zich bijzonder nijdig en er gingen drie jaren over heen vóórdat het vertoningsverbod werd opgehe ven. Ook nu is het nog ge~n botertje tot de boom. Tijdens een bezoek aan Amsterdam ter gelegenheid van de Merkwaardig genoeg werd deze Russische filmmaand in het Stedelijk overweldigende film in eerste instan tie in Rusland zelf niet op zijn juis te waarde geschat. Pas de reacties in het buitenland (in oasu de triomf in een betrekkelijk kleine Berlijnse bio- scoor) openden de ogen voor de be tekenis van „Potemkin" waar Eisen stein (met zijn vaste cameraman Tisse) „Oktober" en „De generale lijn" op liet volgen. Poedowkins naam werd onsterfe lijk door „De moeder" (1926» en „Storm over Azië" (1928». Dowz- Museum klaagde de acteur Alexei Batalow steen en been over de traagheid, waarmee filmprojec ten in zijn land van de grond ko men, zowel voor de spelers als voor de filmers een zeer frustrerende toe stand. Het valt ook op, dat men van veelbelovende jongeren b.v. Andrej Tarkowski, de maker van „De jeugd van Iwan" na hun debuut jarenlang niets meer verneemt. En dat kriti sche Tsjechische films als „Moed voor alle dag" en „De liefde van een henko's rijk talent bloeide in blondje" in het Westen wèl, maar de tweede helft der Jaren twintig en jn de Sowjet-Unie nog steeds niet bereikte het hoogtepunt in „Zemlia" te zien zijn geweest. (De aarde) Ook in de jaren dertig toen de j FRED RAADMAN de eindjes van oude rollen, onbelich- tiende muze inmiddels had leren j Scène uit de Russische film te negatieffilm werden benut. Soms spreken zijn in de Sowjet-Unie itVoorzichtigautodieven"een hadden die maar een vertoningstijd nog vele belangrijke films tot stand I moderiie satire. Horizontaal 1. toonladder 6. katoenen voeringstof 9. watering 10. tamme loot 11. zilver populier 13. steeds 15. rivier in Schotland 16. knaagdier 17. energie 18. plantedeel 20.. heulsap 22. bede 24. verklikking 26. ontleedkundige 30. deel van een bloem 33. hummel 36. leer van maatsoorten en perio- denbouw 1 40. spoedig 41. voorzetsel 42. godin van de dageraad 43. vertegenwoordiger 44. gemeenschappelijke grond 45. berg op Kreta 46. oudtijds beheerser van Algiers OPLOSSING VORIGE PUZZEL Kom er ACHT-er sifuii sfsiaui u«a JHJjs 'g anojA u«.\ UMq 11 buioMil puKi| -9 sipni afjaSuof u*a doips *5 •*U j^puiui |s3oa n|d«JBd '2 •AuH njq I 47. nauw straatje 48. lans Vericaal 1. zachte schittering 2. afgemat 3. muziek tem po 4. verrukkelijk 5. wapenstilstand TUINTIPS HET SPROEIEN VAN UW TUIN Een ongekend groot aantal puzze laarsisters) heeft zich geworpen op de combinatie-puzzel kruiswoord - raadsel-kryptogram. En velen met succes! I Als pryswlnnaressen kwamen 1 uit de sportieve strijd te voorschijn j de dames: Eerste prys f5 mej. Jannie Gaas- I 1 beek, 2de Groenesteeg 31, Leiden; j prijzen van f 2.50, mej. C. J. A. den Haan. Vliet ZZ 24. Rijnsburg en me- vrouw K. G. Mark-Mechelse, Dr. j Hamburgerlaan 33. Boskoop. De prtfzen zullen aan de winna- i I ressen worden toegezonden. Sproei in drogetijden slechts eens per week; maar dan ook 2 uur lano en bij voor keur na zonsondergang. Veel planten en bloemen verdragen namelijk geen waterdruppels en zonneschijn tegelijk. hand.maar gebruik b.v.een ronddraai - end sproeiertie o.a in bestaat er voor uitdrogen Afhankelijk van grondsoort en weers omstandigheden hoeft er zelfs bi aanhou dende droogte niet vaker dan óm de 4 da gen tot om de 2 weken te worden gesproeid I 6. renteberekeningslijst 7. bruto minus tan-a I 8. smart gevoelen 12. telwoord 14. werkschuw j 19. gesloten j 21. bijbels priester 23. duw 25. oude vochtmaat 27. gevangenis 28. buitensporig 29. koude en droge noordwesten wind in het zuidoosten van Fiankrijk 30. nu en dan 31. godin van de jacht Kyk eens hoe de zon schynt! Hy schynt niet voor niets: le-der-een ont-dekt hem. ie-der-een doet iets. Al-le bloe-men ko-men uit de grond van-daan, al-le bo-men heb-ben nieu-we pak-jes aan. Al-le vo-gels flui-ten. fie-de-fie-de-wiet, al-le kin-dë-ren sprin-gen, ie-der-een ge-niet. Ie-der-een wordt be-to-verd door die gou-den bol. In het klei-ne park-je ls het o-ver-vol. Gry-ze ou-de heer-tjes zo-maar zon-der hoed. stap-pen rond en knik-ken: he. dat doet je goed Op de groe-ne bank-jes al-le-maal be-zet lis-pe-len de men-sen: dat is jè van het. Def-tig als zo'n heer-tje als een heer-tjes-kat neemt Pom naast de men-sen ook een zon-ne-bad. Neus-je in de hoog-te. oog-jes op een kier. poot-jes on-be-weeg-lyk spint hy van ple-zier. Maar de jè-van-het-plek, 't mooist van ie-der-een, die heeft Pim ge-von-den, fijn voor hem al-leen. Ie-der-een zit lek-ker. maar Pim zit het best: als een streep-jes-vo-gel kijkt hij uit zijn nest. MIES BOUHUYS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 19