de illusie Aangename van REMONTAGE VAN ONZE MORAAL Kerkdiensten Leiden en omgeving riber Bij Walenkamp en Heiuff Merktekens van bezinning Denken op papier PAGINA 10 LEIDSCH DAGBLAD LEIDEN ,.Het aangename van de illusie" zou de aantrekkelijk heid van de twee ogenschijnlijk zo uiteenlopende tentoonstellin gen in galerie Walenkamp (Lei den) en kunstzaal Heuff (Wasse naar) genoemd kunnen worden. Het. woord ruim te-ka lkula/ties voor het werk van Gribling bü Walen kamp is een wydse benaming voor felgekleurde plastic strips die zo danig gevouwen zijn dat daardoor een perspectief-illusie ontstaat. Mees tal zijn het platte strips maar soms komen omgebogen vlakken uit het reliëf te voorschijn. Het is frappant hoe snel het oog geneigd is de toch uiterst concrete platte reliëfs te ver talen in driedemensionale vormen. De wand waartegen ze gehangen zijn neemt min of meer de functie over van het beeldvlak bij een schilderij en de reliefs worden een „afbeel ding". Plotseling realiseert men zich echter dat het gewoon stukken ge keurd plastic zijn. Hun grote ver dienste is dat ze ook dan hun aan trekkelijkheid behouden. Terwijl de platte reliëfs een ruimte suggereren, die zich uitstrekt van de toe schouwer &f, bepalen kalkuleren?) de objecten, die uit het platte vlak naar voren stekende vlakken bevat ten, de ruimte waain men zich be vindt in zoveiTe dat zij vlakken aan duiden. welke die ruimte verdelen. In dit opzicht zouden zij misschien in de architectuur toe te passen zijn. De kunstliefhebber kan zich bij Wa lenkamp tot 13 juni op plezierige wij ze laten misleiden. Foto boven: De illusies van Van Tongeren bij Heuff. Foto onder: De illusie van Gribling bij Walenkamp. Ten onrechte wordt wel ge zegd dat alle mensen gelijk zijn als het er op aan komt. Een bezoek aan één van onze Leidse musea waar de geschie denis van oude volken, de cul tuur en leefwijze van mensen over de gehele wereld wordt uitgestald, brengt tot andere gedachten. Er zijh voor iedere tijd, voor leder volk. voor iedere cultuur bepaalde merktekens. Deze zijn diep ingegrift. Zoals we bij af zonderlijke mensen spreken van een karakter, dat betekent een innerlijk stempel, een persoon lijk merkteken, zo zijn volken, culturen en tijden verschillend van aard en verschillend in hun uitingen. Waarom zouden we zo ge makkelijk zeggen: alle mensen komen in grote trekken over een? Wellicht omdat we graag ons eigen patroon overbrengen op anderen. In elk geval bekij ken we de wereld en de mensen dichtbij en ver weg vanuit onze persoonlijke gezichtshoek. Het kost moeite de particu liere kijk op volken, culturen en levenswijzen of levensovertui gingen te verbreden. Daarvoor geven onderwijs vanaf kleuter school tot universiteit, de open heid van ouders voor him kin deren vanaf het eerste levens moment, de pmgang van men sen onderling in de verscheiden heid van kontakten een belang rijke bijdrage. Wie door studie, ook de meest eenvoudige cur sus, leert dat ook andere moge lijkheden en omstandigheden in naaste omgeving en in verre landen naast onze eigen denk beelden en levenssfeer aanwe zig zijn, wordt voorzichtiger om alle mensen naar innerlijk en uiting gelijk te stellen. Hoe langer hoe meer hebben we in omgang met elkaar, in de ver houding ouderen/jongeren, in het onderwijs, geleerd om de ander met de eigen merktekens en karaktertrekken te erkennen en ruimte te laten voor zich zelf. Dat deze openheid en er kenning nog lang niet voldoende zijn verwerkt in onze systemen van onderricht en samenleving, blijkt uit de protesten en weer standen die overal in onze tijd langs geleidelijke weg of via heftige uitbarstingen tevoor schijn komen. Godsdienstig komen wij moei zaam verder in het herkennen van bepaalde merktekens. De erkenning van eikaars opvattin gen en overtuigingen is nog slechts in een beginstadium. Nu de kerken elkaar aarzelend en onwennig ontmoeten, is het de vraag of kontakt tussen de godsdiensten wel ooit binnen af zienbare tijd verwezenlijkt zal worden. Terwijl de kennis van elkaar op cultureel, weten schappelijk en technisch ter rein steeds sneller voortgaat. Kerken en godsdiensten zijn vanwege hun aard en doelstel lingen nu eenmaal langzamer ln verandering en aanpassing. Terwijl juist religieuze organi saties in het algemeen, bijzon dere sterke krachten hebben. Het is verbazingwekkend hoe bepaalde religies ondanks aller lei schokkende veranderingen in de historie en ondanks cultu rele en technische revoluties vrijwel onaangetast bleven. Dwars door de vele wisselingen hebben godsdiensten zich weten te handhaven. Hoe lang echter nog in de komende tijd? Voort bestaan in het verleden is geen blijvende garantie voor de toe komst. Maar afgezien hiervan, de merktekens van besloten heid. van eigen karakter niet verliezen, bovenal de speciale overtuiging van eigen groep of organisatie zonder meer over brengen op anderen, zonder re kening te houden met merkte kens in het leven en de denkwe reld van de ander, vervagen. Ve len geeft dit zorg. Zij vrezen verzwakking van getuigenis en geloof. Gezien de verscheiden heid ook in de geestelijke we reld is verbreding van kontak ten en openheid voor elkaar een blijk van het herkennen en erkennen van diep ingegrifte merktekens. Dr. P. L. Schoonheim, predikant Experimenteel Kerkewerk Hervormde Gemeente Leiden. De expositie van Jan van Tongeren bij Heuff bestaat voor het grootste deel uit stillevens. Met het perfec tionisme dat een tekenleraar eigen ls heeft de kunstenaar exact geschil derde vazen, flessen, blik en trom mels, schelpen planten en vruchten gerangschikt op frontaal geplaatste tafels. De achter grond is vaak met geometriche patronen bedekt. Met eindeloos geduld heeft Van Tongeren gestreefd naai- een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van vorm, liefst reflectie en stofuitdrukking. Door de restriotdes. die hjj zioh zelf heeft op gelegd wat betreft ruimte, vorm en klem-, krijgen zijn werken, ondanks alle driedimensionale illusie, het ka rakter var; nauwkeurig afgewogen composties in het vlak. Omdat hier in de grootste kracht van zijn werk ligt, doet het merkwaardige feit zich voor dat de natuurgetrouwheid, waar mee hij de kijkers eerst in zijn II heeft gebracht, nu haast irriteri gaat werken. Is bij Gribling de i) sie inherent aan de objecten zeil» daardoor verhelderend, bij Van Tc geren versluiert zij de aard van i werk. Fred Leemej ADVERTENTIE KOELKASTEN DIEPVRIEZERS WASAUTOMATEN AFWASMACHINES 1 IEBHERR NEDERLAND N V 020 946287 AMSTERDAM .IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHttllllltlllHltllllllllltlllltHlllllllllIHflllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!1 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Wy worden in tal van opzioh- ten gedemonteerd. De landen van mensen met levensbeschou welijke organisaties worden ge demonteerd. Wat goed en kwaad is. waaide en waarheid, hart en ziel, zin en inhoud van ons bestaan, weten en voelen wij dat nog? Kerkelijke en poli tieke organisaties weten het ook niet altijd. Ook zij worden gedemonteerd. En wanneer zij het wel weten, dan brengt het geen zij ons te zeggen hebben ons zelden uit onze comfortabe le stoel. Doorgaans geloven wij het wel. Onze cultuur ontplooit zich. Maar die ontplooiing is ook verbrokkeling, is ook de montage van wat eens een ge zamenlijk bewaard besef over dat goed en kwaad, over waar de en waarheid, hart en ziel. zin en inhoud van ons bestaan was. En wij treuren er doorgaans niet over. De meesten van ons zitten nog goed in elkaar. Wij tremen niet over deze demonta ge, omdat wij voelen dat er on- danksalle leegheid van ons men selijk bestaan verhuld door ons het-druk-hebben en ver sierd door amusement en tech nische apparaten toch een nieuw mens-zijn gedemonteerd wordt. Een remontage van onze levensinstelling uit oude en nieuwe brokken menselijkheid. In deze nieuwe rubriek zal van tijd tot tijd een stukje den ken op papier worden geboden over dit remontageproces. Een klein groepje mensen vormde een jaar geledep een werk groep Remontage die wil aftas ten of en hoe er uit oude en nieuwe brokken menselijk gelo ven, denken en voelen iets nieuws ontstaat. In maart begon dit groepje een maa ndelijkse sirene-lunch te organiseren in het clubgebouw van de WSL aan het Rapenburg. Op de eer ste maandag van de maand laat de BB haar sirenes proef draaien. De werkgroep Remon tage hoopt, dat een toenemend aantal mensen zich door de si renes zal laten oproepen om van 12.30 tot 1.30 mee te denken over een aspect van dit remon tageproces. In maart sprak se nator Van Riel op de eerste si rene-lunch over „veranderende fatsoensnormen." In april kwam pater J. Vrijburg van de studentenparochie in Amster dam praten over een nieuw soort priester-zijn, dat zich aan kondigt in de moeilijkheden rond het celibraat. Op 5 mei sprak ikzelf over de onrust on der studenten, de betekenis van het onbehagen over onze maat schappij dat zich daarin toont en de mogelijke onechtheid van veel van ons warmlopen voor .goede zaken." Prof. dr. Sikkel en dr. Van Urk waren op 2 juni uitgeno digd tot een gesprek over het. onderwerp .Abortus provoca- tus". Waarom abortus provoca- tus? Het onderwerp is actueel, omdat een wijziging van de wet, die a.p. strafbaar stelt in voor bereiding is. Maar niet alle ac tuele onderwerpen leveren be langrijke gegevens over het re montageproces. Abortus Abortus Provocatus: wat is eerbied voor het (menselijk) le ven? A.p. is het opzettelijk af drijven doden en verwijderen van de vrucht bi) een zwan gere vrouw. A.p. k strafbaar (drie jaar gevangenisstraf). Wie zich er uit hoofde van zijn beroep een arts aan schul dig maakt, wordt in ver hoogde mate strafbaar geacht. En tot voor kort vond vrijwel iedereen dit heel gewoon. Voor al artsen blijken deze instelling tegenover a.p. nogal vanzelf sprekend te hebben gevonden. Hun hele opleiding is erop ge richt hun niet alleen medische deskundigheid bij te brengen, maar ook een houding. Ken merkend voor de h ouding van de dokter moest zijn dat hij zich in zijn denken, doen en la ten allereerst de behoeder van het (menselijk) leven toomt. Daarom erkende de wet. en het geweten van de arts. toch ook dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor a.p. toelaatbaar wordt. Wanneer zwangerschap onherstelbare schade aan de gezondheid van een v rouw dreigt toe te brengen. dó.n was a.p. geoorloofd. Onder alle an dere omstandigheden beoordeel de men a.p. als het doden van een mens. En de zekerheid dan, dat een ongeboren kind als een lichamelijk en/of geestelijk vol slagen abnormaal wezen ter wereld zal moeten komen b.v. of verkrachting, of de zekerheid dat een vrouw geestelijk het moeder-zijn van (nog) een kind absoluut niet aan zal kunnen? Zulke omstandigheden kunnen soms aan de regel welke a.p. verbiedt een enigszins wreed aspect verlenen. Maar het mag nu eenmaal niet. men doodt geen menselijk leven, ook niet wanneer het heel moeilijk is om het ongeboren kind te aanvaar den. Ook deze zekerheid blijkt aan demontage onderhevig. Zyn wij dan tegenwoordig geen eerbied voor het (menselijk) leven meer verschuldigd? Dat zijn wij natuurlijk wél. Misschien leeft die eerbied tegenwoordig zelfs sterker in ons dan tot dusverre onder mensen ooit het geval is geweest. Wij laten weliswaar nog altijd met een zekere gela tenheid miljoenen zinloos en on nodig sterven. Toch begint het voor het eerst tot ons men sen door te dringen dat de hon ger en de nood van medemen sen iedereen aangaat. Waarom raken dan toch steeds meer mensen de zekerheid kwijt dat a.p. ongeoorloofd is? Omdat zil anders gaan voelen en denken dan hun voorouders. Nog steeds behoren voor heel veel mensen sexualiteit en voortplanting bij elkaar. De ge drevenheid van man en vrouw naar elkaar toe was gericht op voortplanting en eigenlijk al leen „goed" wanneer die sexua liteit daaraan dienstbaar was Die vanzelfsprekendheid heeft niet altijd en voor iedereen ge- rolden. Primitieve mensen heb- >en zelfs niet altijd geweten, dat sexualiteit en voortplanting iets met elkaar te maken had den. Vooral de kerken hebben de mens dit besef bijgebracht. ..Het kind heiligt de sexuali teit." Ook de kerk heeft a.p niet altijd veroordeeld. Maar aanvaarding zou ook betekenen dat sexualiteit „goed" is. zelfs wanneer de mogelijke gevolgen ervan zó drastisch worden ver worpen. Eeuwen lang is de kerk niet aan deze erkenning toe ge weest. Maar halen wij er zo niet iets bij wat er in principe niets mee te maken heeft? Het gaat toch om eerbied voor het men selijk leven! Dat is Juist de vraag. „Men" is het er niet over eens of er eigenlijk al wel van menselijk leven gesproken kan worden bij een vrucht van b.v. 12 weken oud. Waarom eerbiedigen wij menselijk le ven? Laten we daar niet over theoretiseren. Ieder normaal mens ondergaat onder normale omstandigheden dat hij van een ander mens moet afblijven. Niet alleen van zijn leven, wij moe ten elkaar onze waarde en waardigheid laten. Wij zijn mensen, met onze waarde en waardigheid, met wat zelfres pect, omdat wij voor elkaar mensen zijn. door elkaar als mensen erkend en herkend worden. En daarom is een vrucht van 12 weken niet het zelfde als een baby. niet het zelfde als een mens waar ooit iemand „jij daar. ik houd van je" bij gevoeld heeft. Biologen kunnen uitermate interessante dingen zeggen over het ogen blik wanneer zich bij het onge boren kind de mogelijkheden ontwikkelen om menselijk te zijn. Toch is in verscheidene op zichten die biologische ontwik keling minder belangrijk dan het ogenblik waarop een vrouw haar kind voelt, een „hé. ben je daar" herkenning heeft. Dans er in elk geval een mens haar leven gekomen. Mal daarvoor? Daarvoor draagt vrouw, en is er voor een vroj en doorgaans naar men mi aannemen ook voor een man j een belofte van mens-zijn. Wai neer die belofte niet wordt voeld dan is het problematic of men aan de vrucht van enkj le weken menselijk leven mol toekennen. Mag de maatsïhaj pij dan eerbied voor mensell leven eisen? Er is het eet J ander voor te zeggen dat dk alleen nog maar sprake is J een nawerking van de a slachtsgemeenschap. Erg^ gedurende de zwangerschi wordt een bijprodukt van geslachtsgemeenschap tot m mens. Het hangt in sterke mé van de vrouw in kwestie wanneer dat het geval is. I Er mag heel veel tegen da redenatie in te brengen zjf Sommigen zal zij tegen de bojE stuiten. Maar veel menace naar men mag aannemen, be» ven dit nu eenmaal zo. Enn zijn ethisch geen dwingende ir gumenten tegenin te brengt Het is geen amorele belevit Hierin toont zich een „remon 1 ge" van onze moraal. Dr. A. W. Cran Rem. predikant in Leid r; LEIDEN Herv. Gemeente Pieterskerk 10 ds P. Kloek H A. 7 u Bevestiging door ds A. J. Lamping, In trede ds C. H. Bijl. Hooglandse Kerk 10 u dr P. L. Schoon heim. Marekerk 10.30 kand. P. Vroeg- indeweij. Delft. Bethlehemkerk Drlftstr. 10 u ds W. G. Meyering. Maranathakerk Lage Morsweg 10 u ds P. Swagerman, Voorburg. Bevrijdingskerk, Montgomerystraat. 10.30 u ds Joh. Poort. (Gezlnsdienst Koningskerk. Koningsstraat 10 u ds L. Kievit. Vredeskerk Burggravenln 10 u ds A. J. Lamping (jeugdkapel 10 u dhr J P. van Duinen, Alphen a. d Rijn). Egllse Wal lone, Breestr. 10.30 uur Pasteur Mme M Hegeman-Hubatka. Academisch Ziekenhuis 10 u ds P J. D. van Malssen. Diaconessenhuls 10.30 u dr W. van der Zwaan. Geref. Kerk Zulderkerk 10 u ds J. Drost, hoofdlegerpred. Rijswijk. 5 u ds E. Haverkamp, Assen (Dienst met be langstellenden) Petrakerk 10 u dr Dronkert (beves tiging van ds Hortensius) 7 u ds Hortenslus (Intrede). Oude Vestkerk 10 u E. Harkamp. 5 u ds Brederveld Beloftekerk 10 en 5 u ds Bovenberg Bevrijdingskerk 9 u dr v. d. Zwaan 6 u dr Dronkert. Groenhoven 10 u ds Brederveld. „De Mirt" 10 u Ouderendienst dhr. Bakker. R K Kerk (H. Lodewljk) (zat. av. 7 uj 8.30. 9.45. 11. 12.15 en 6 u. (He rensingel z.av 7 u, 8, 9.30, 11, 12.15 en 6.30 (H. Petrs) (zat. av. 7 u). 8, 9 15. 10.45, 12 en 6 u (Hartebrug) (za- terdagav. 7.30). 7.30. 9. 10.15, 12 en 7 (H. Leonardus) (zat. av. 7 u, 8. 9. 10 40 12 15 en 7 u. (H. Antonlus) (zat. av' 7. 9.30. 11.30 en 6.30 u (stud, pa- rochle) (zat. av. 7.30 u) en 11.46 u. Christian Science (Steenschuur 6). 10.30 u dienst. Oud Kath. Kerk (Cronesteinkade 2) 8 4Vr(JeH Ksth. Kerk (Vreewijkstraat) 10ChrU Geref. Kerk 10 en 6 u da J. H. Caügér des Hells 10 u Helltngsdlenst 7AO u verlossingssamenkomst. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 6 ds Nieuw Apostolische kerk (Hoge Rljn- dllk 24) 9.45 u dienst. Rem. Gem. 10.30 u ds H. R. Postma. R'dam. Evang. Chr. Gem. (Middelstegrt 3) 10 en 5 u dhr. Dikkes. Doopsgezinde gem 10 u S Cleslak. Evang. Luth. Gem. 10.15 u ds J Happee. Baptistengem. 10 u ds R. Relling. Geref. Gem 10 u leesdienst 6.15 u d H. Rijksen (Dinsdag 7.30 u ds F Ha- rink) Aarlanderveen Herv. Gem 10 u ds Heymans te Boskoop 7 u ds G. van Doorn. Geref. Kerk 10 u en 6.30 u ds F. de Jong te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk 9 30 uur Dienst des Woords 7 u ds G. de Vries te Rijns burg. Abbene* Herv Gem. 9.30 u dhr. Prinsen, van Amsterdam. Beinsdorp: Dorpshuis Venneperweg 10 u dhr D. Laansma. van Santpoort. Alphen aan den Rijn Herv Gem. Adventskerk Julianastr. 9.30 u ds P A. Lefeber 6.30 u ds J. van Vliet te Zet- ten-Andelst voor de G.Z.B. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 u ds D van der Ent Braat voor de G.Z.B. Opstandingskerk 9.30 u ds M Hanemaaijer 6.30 u ds P. A. Lefeber. Gebouw Nabij 9.30 u Jeugd kapel dhr J B. H. Lefeber Zaal Up- standlngskerk 9.30 u Jeugdkapel dhr. C Geeriof. Martha-Stlchting „Rijn stroom" 10.30 u ds I. J. Walpot. Kerk gebouw Oudshoornseweg 10 u ds Ca- dée Gezinsdienst-Bloemendlenst. Sions kerk 9.30 u ds J. van Vliet te Zetten Andelst. 6.30 u in Kerkgebouw Ouds hoornseweg ds H. Koudstaal. Gebouw Onderweg 10 u ds H. C. van Itterzon te Gouda. Aula Noord 9.30 u ds H. Koudstaal. R.K. Aula Noord Sterren laan 10 u ds M J Elfferlch te Voor burg. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstr 10 u drs M van Krimpen te Dordrecht 6.30 u ds D L Averes te Lelmuiden. Salvatorlkerk W. de ZwiJ- gerln. 10 u ds A. C. Kersten te Den- Haag- Escamp 6.30 u drs M van Krimpen, te Dordrecht De Goede Herderkerk 9 30 u ds G. O. N Veenhui- zen 6 45 u ds A. C. Kersten ten Den Iinag Aula School Parelstr 10.45 u ds G O. N. Veenhuizen Geref. Kerk (Vrijgem.) Kantine Sociale Werkplaats Chr Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grlj- pensteinstr. 9.30 u dienst des Woords. 2 30 u ds A C. van der Ent te Kat wijk aan Zee Oud Geref. Gem. Kerkge bouw Hooftstr. 240 9.30 en 4 u lees- dlensten Rem. Geref. Gem Van Man- dcrsloostr u ds W O verdiep te L'recht. Bantisten Gem. 10 u J H Kits Jr.. 6.30 u A. v. d. Sande Volle Evangelie Gem. (gebouw van Kinder vreugd) 10 en 7 u dienst. Bodegraven Herv. Gem. 't Anker 9 en 10 30 u ds J. H. Cirkel 6.30 u kand. v d Akker. Monster. Salvator- kerk 10 u ds Balke. 6.30 u ds Van Harten Geref.Kerk 10 u ds C. J. Tis- sink, A'dam. 6.30 u ds Schoep. Geref. Kerk vrijgem 9 30 en 4.16 u ds H. Scholte Gerei Gem. 10 en 6 lees dienst Evangeluth. Kerk 10.30 u ds J. Bregman, Gouda Evangelisatiekring 10 u eredienst 6.45 u Jb Klein Haneveld. R.K. Kerk (zat.av. 7) 8. 10„ 11.30. 5.30 en 7 uur. Boskoop Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6 u ds J Manni. Geref. Gem. 9.30 u Leesdienst 3.30 u ds A. F. Honkoop uit Moerkapelle. Gerei Kerk 9.30 u ds H. Dijkstra 5 u ds B Koekkoek uit Wad- dlnxveen. Ned. Herv. Kerk 9.30 u ds A. de Leeuw 6 30 u ds G. C. Tromp uit Adam (Jeugddienst). Aula Chr. Mave- school in Snljdelwijk (Maranatha- school) 11 u ds A, de Leeuw. R.K. Kerk (zat.av. 7). 7.30. 9. 11 en 5.30 u. Vrljz. Prot. Geloofsgemeenschap 10 de heer j P v d. Laar6e. Ilazerswoude Herv. Gem. 10.30 en 6 30 u ds L. Boer Geref Kerk 9 en 5 u I ds Brink. Illllegom Herv. Gem. 10 u ds Kara- 1 ma, van Oegstgeest; 7 u ds J. Brons- I geest. 10 u Jeugdkapeldleust in kantine i Leeuwenstein, Pastoorsin. 10 u Dorps huis Venneperweg dhr D. Laansma te Santpoort. Geref Kerk 10 en 7 u ds W H. Pouwels. Chr. Geref. Kerk 10 en u kand. Moerdijk v. Apeldoorn. Vol le Evangeliezending Samenkomst 10 u in Evangelisch Centrum Leiden. Zijl singel 2a, Evang. J P. H. Zijlstra, dins- dagav. 8 u wekelijkse samenkomst. R.K Kerk St Joseph (zat.av. 7) 8.30, 10. 1130 en 7 u Beinsdorp 8.30 u. St. Martinus (zat. av.) 7. 8 30, 10. 11.30. 12.45, 5.30 en 7 u lloogiuude Herv. Gem. 10 u ds J. A Eekhof te Leiden. De Kaag Herv. Gem. 10 kand. H. B. van 't Hof. Nieuwerkerk a d IJ. R.K Kerk 7. 8. 10 en 7 u. Hoogmis Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 u ds P. J Mackaay te Oegstgeest; 6 u ds J. Batelaan te Den Haag; Ontmoetlngskerk 10 en 6.30 u ds A Baas (H.A.)Gym lokaal Otto B. v Wassenaer van Catwljckschool 10.30 u ds J. H Bogers te Alphen aan den Rijn; Gerei Kerk 9.30 u ds F Pijl man te Katwijk aan Zee; 7 u drs W. Bakker te Katwijk a Zee; R.K Kerk (za. av. 7) zo. 7, 7 45. 9 30. 11 15 en 7 u De Wllbert za av 6 30. zo av 6.30 uur. Katwijk aan Zee Herv Gem. Nwe Kerk 10 u ds W. Vroeglndewey 6 u d« J. P. van Roon. Oude Kerk 10 u ds A. Vink 6 u ds W. Chr. Hovius. Ichthus- kerk 10 u ds Jac. de Vos 5u ds G. Boer Pniëlkerk 9.30 u ds W. Chr. Hovus. 6 u ds W Kool. Groen van Prinsterer school 10 u ds A. L. van Melle. vloot- pred. te Hilversum. Ziekenhuis Over- duin 2 u ds Jac de Vos Wijkgebouw ,,De Hoeksteen" 10 uur Dovendlenst. Zeehospitium 8.45 u ds A. L. v. Melle. Geref Kerk Vredeskerk 9.30 u ds R. de Vries 5 u ds F. Pijlman Triumfa- torkerk 9.30 u ds W. Bakker en 5 u ds R. de Vries. Chr. Geref Kerk 10 u en 5 u ds H. C. van der Ent. Geref. Kerk art 31 8.3Ó en 7 u ds H. van Ommen. 10.30 en 5 u is C. J Breen. Geref. Ge meenten (Remlstestr.) 10 en 5 u ds v. d. BUI. Koudekerk Herv Gem 10 u ds Quak 7 u ds Vons uit Kethel (Jeugd dienst). Geref. Kerk 10 u ds J Suvey Katwijk a. Zee 7 u ds Pijlman uit Kat wijk a. Zee Leiderdorp Herv. Gem. Hoofdstr. 10.30 u ds C. M Krijger Den Haag. 5 u ds Schoch Jr Den Haag Jeugddienst. Schepplngskerk 11 u ds J. P. Honnef. Geref. Kerk Hoofdstr 9 u en 6.30 ds J. van Drie Schepplngskerk 9.30 u en 5 u ds J Hartkamp Hillegom R.K Kerk 9. 10.30 en 12 u. Lelmuiden Herv. Gem. 9.30 u ds P L. J. Wapenaar Pnlël 7 u ds P. L. J. Wapenaar Geref. Kerk 9.30 u ds D. Averes en 7 ds G O. N. Veenhui zen te Alphen a. d. Rijn. Lls*»e Herv Gem. Grote Kerk 9 en 7 ds J. van der Velden Helv. Kapel 10.30 u ds J. van der Velden. Geref. Kerk 10 en 7 u drs A. E, van der Wou- de. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds L. H. Biesma. Geref Gem 10 en 4 u ds W. Suyker. Geref. Kerk Vrijgem .10 en 4.30 u ds J J. Verleur. Oud Gerei. Gem. 9.30 en 3 u Leesdiensten Ned Prot. Bond (Witte Zwaan): 10 15 u ds E H. Boer, van Driehuls R.K, Kerk St. Agatha (zat.av. 7 u) 8.30, 10.15, 11.45 en 7 u. St. Agatha (zat. av 6.45) 8.45 en 11.45 u. Maria Kerk (zat. av. 7). 8.30, 10.30. 12 en 5.30 u. H.H. En gelbewaarders 7.30. 8.45. 10.45 en 5 45 Nieuwkoop Herv Gem 9.30 u ds H R. J. Reijenga te Zevenhoven 6.30 u ds G A. Alma te A'dam. Geref. Kerk 9.30 ds R. J. A. Hanenburg. 3 u ds R. J. A. Hanenburg met spr. mr. D. W. O. A. Grosheide te A'dam. Rem. Ge ref. Gem. 10 u ds L. van Os te Maas sluis. Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u dhr J. van Leeuwen Meuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds J Gebraad. 6.30 u ds A Vink te Kat wijk aan Zee Geref Kerk 10.45 u en 6.30 u ds M. J. Mulder te Badhoeve dorp. Nieuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 en 7 u ds J. L. Keyzer Dorpshuis Venne perweg 10 u dhr. D. Laansma. van Santpoort. Geref Kerk 8.45. 10.30 en 4.30 u ds Boelens van A'dam. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 3 u ds W de Graaf. R.K. Kerk (zat.av. 7), 7.30, 9 en 11 u. N'oordwijk-Blnneii Herv. Gem. 10 dr J. G. B. Jansen 7 u ds J. de Vos (Katwijk aan Zee) Geref. Kerk 9.30 u ds H. Lijesen 7 u ds W. Dekker Van den Berghstlchting 11 u ds H. Lijesen. Ned. Prot. Bond 10.30 u ds H. W. Bloemhoff (Heiloo). R.K. Kerk (za. av. 7), 8, 9.30. 11.15 en 5.30 u. NoordwIjk aan Zee Herv. Gem. 10 u ds J, P. van Roon (Katwijk aan Zee) 7 u dr J. G. B. Jansen. De Rank 10 u Jeugdkerk Ger. Kerk 10 u ds W. Dekker 7 u ds H. Lijesen. Herv. Ger. Evangelisatie VGLO-school. School- str. 2) 10 u dhr. M. de Vos (Katwijk aan Zee) 3.30 u ds W. Ch Hovius (Katwijk aan Zee). R.K Kerk (za.av. 7). 7.30, 9. 10.30, 12 en 7 u NoordwlJkerhout Herv. Gem. 10 u ds A. H. Smits. R.K. St. Viktor (zat. av. 7 u) zondag 8, 9.30, 11 en 6 u. R.K. St. Jozef (zat. av 7) zondag 7.30, 8.45. 10.15. 11.30 en 7 Oegstgeest Herv. Gem. Groenekerk 10.30 u ds C R H. ter Haar Ro- meny (Jeugddienst). 7 u ds J. Irik. (Pauluskerk 10 en 7 u ds H. P. Huis man en ds H. K. Jonkman. Zendings kapel 10 u mej. A Koning, Ver. van Vrijz. Herv. Gemeentecentrum10.30 u prof dr. A. J. Rasker. Geref. Kerk 10 en 7 u ds Vegter. Geref. Kerk vrijgem. (Jullanaln. 1) 8.30 en 3 u ds J. v. d. Haar (H.A R.K. Kerk (zat. av. 7 u) 9, 10.30, 12 en 6.30 u, Bonaventuraka- pel (zat av. 6.30 u). 8 en 10 u. Oude M etering Herv. Gem. 9.30 u ds J. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u de H. Post te Oegstgeest. Rem. Geref. Gem. 10 u dr A. W. Cramer Kljnsaterwoude Herv Gem. 9.30 en 7 u ds Ph. J. Leenmans. Chr. Ge ref Kerk 9.30 u dienst des woords. 2.15 u ds G. Bouw te Schevenlngen. KijiislMirg Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 en 5 u dienst. Bethelkerk 9.30 en 5 u dienst. Geref. Kerk Petra- kerk 9.30 u ds Bosma. 5 u ds Bijle- veld. Maranathakerk (voor kerkgangers Rapenburg) 8.45 u ds Byieveld. 4.30 u kand H. C. Verdun uit Canada (tij delijk Den Haag). Maranathakerk 10.30 u ds R de Vries, Katwijk. 6 u ds Bos ma Geref. Kerk vrijgem 10 en 5 f K D. van Dijk (H.A.). Sassenhelm Herv. Gem 9 en 10.30 u ds A. Westra. 7 u Open-Deur-Dienst ln „Ontmoeting" Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds H van der Berg. 7 u dienst ln de Herv. Kerk te Voorhout, ds H van der Berg. Chra Geref. Kerk 10 en 6 u ds L. S. den Boer. R.K. Kerk (zat. av. 7), 8, 9.30, 11 en 5.30. Valkenburg Herv. Gem. 10 u en 6.30 u ds G. Zonneveld. Ger Kerk 9.30 u kand H. C. Verdun. Den Haag. 6 30 u ds H. J. van Duinen. Voorburg. Ge ref. Kerk vrijgem. 8.30 en 3 u ds C. J. Breen (HA). Voorhout Herv. Gem. 10 u Oe cumenische Dienst geleld door kapelaan Nijmans van Voorhout en ds A. Os kamp. R.K. Kerk 7.30. 9. 10.30, 11.45 en 5.30 uur Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 u ds Saraber (H.D 19 u ds Walvaart, Gennep. Rijndijk 10 u ds P. P. Sarabar. Abcoude. Hulp en Heil 10 u ds Verheule Remonstr doopsge zinde kring (cult, centr.) 10.30 u ds S. Verheus te A'dam. Geref. Kerk 9 u; 10.30 en 5 u ds Modderaar. Geref. Kerk Vrijgem.: 10 en 5 u prof. J. Kamphuis R.K. Kerk Laurentius (zat. av 7) 7,30, 9, 10,30, 12 en 5 u. Moeder Gods (zat.av. 7 u) 10, 11.30 en 6 u. Waddlnxveen Herv. Gem. 9.30 u ds J. R. Cuperus 6.30 u ds J. van den Heuvel Herv. Wijkgeb. 9.30 u ds J. van den Heuvel, 6.30 u ds T van 't Veld. Bethel 9.30 u ds T van 't Veld 5 u ds J. R. Cuperus. Immanuelkerk 9.30 u dr A. van Haarlem 7 u ds Cnossen A'dam (jeugddienst). Ger. Kerk 9 en 10 30 u ds B. Koekkoek 6.30 u ds Dijk stra, Boskoop Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds A P Verloop. Rem Kerk 10 u ds G. A. Hooijkaas. Oud Ger. Gem. 10 u en 6.30 u leesdienst. Jeh Getui gen 15.30 u openbare toespraak. 16.30 wachttorenstudie. R.K. St. Victor (zat. av, 7) 7.15. 9, 11.00 u. St. Petrus kapel (zat. av. 7) 8.30, 11.15 en 5.30 u. Warmond Herv. Gem. 10 u mej. ds J. de Ruyter te Rotterdam. 7 u J. M. Snijders (H.A) R.K. Kerk 8. 9 30. 11.30 en 7 u. Wassenaar Herv. Gem Dorpskerk 9 u toerlstendienst; 10 en 7 u dr Th. C Frederlkse; Klevietkerk 9 u Jeugdkerk; 10 u ds H. Beker, Den Haag; Messias- kerk 10 u ds J. A. G van Zanten. Dorpscentrum 10 u kinderdiensten. Ge reformeerde kerk Bloemcampln. 10 en 7 u ds L. Bech; Zyiln. 10 en 7 u ds D. van der Meulen. Ned. Prot. Bond De Burcht 10.30 u ds D. A. Werner. Johannahuis 10.30 u ds A. Ch. Duiker, Rotterdam. Herv Geref. Evangelisa tie Dorpshuls 10 en 5 u ds J. Boezer, Eethen. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u drs R. Oost te Driebergen. Geref Kerk 9.30 en 7 u kand H Rooze te A'dam. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u dhr E. Loerakker. R.K. Kerk (zat. av. 7). 8.45 10.30 en 12 u. Zwammerdam Herv. Gem. li ds Gerbrandy te Utrecht (H.A.). I u ds M. Hanemaaijer te Alphen den Rijn (H.A.). Geref Kerk 9.30 c 6.30 u ds A. B. W. M. Kok te f Gebouw Leger des Heils\ Leiden. (Foto LD/Holv™

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 10