Enrique Casanova brengt 't ritme van Z.-Amerika in Nederland Eucharistieviering nu als radio programma 'N SlilMME Vent pAkr Kent Majorica a NIEUWE VERSCHIJNING OP DE PLATEN MARKT KRO wil af van de „reportagemis" Knietje geschaafd. Mama kom gauw. Jij hebt jodium. Zonder au. betadine jodium per las m Albert de Klerk g«f orgelconcert in I Oorschoten en cjiótereti WOENSDAG 4 JUNI 1969 LE1DSCH DAGBLAD PAGINA 6 (ADVERTENTIE) (Van onze rtv-medewerkster) AMSTERDAM (GPD) Hij heet Enrique Casanova. Hij is 27 jaar, Indiaan, geboren en getogen in Paraquay. Een naam die ons hier nog niets zegt, maar dat zal vermoedelijk niet lang meer duren. Over enkele weken komt er van hem een lang speelplaat uit met Zuidamerikaanse muziek, door hem zelf ge zongen en op de gitaar gespeeld. Op deze plaat staan enkele nummers, die hij zelf geschreven heeft, zowel wat betreft de muziek als de tekst. Dat is dan overigens niet zijn eerste, maar zijn zesde langspeel plaat. Want Enrique is in Zuid-Amerika erg bekend. In eigen land won hij een paar jaar geleden een songfestival. Van zijn winnende lied iverd niet ogenblikkelijk een plaat gemaakt. Paraquay is name lijk een arm land en heeft geen eigen grammofoonplatenmaatschap- pij. Dat gebeurde in Brazilië. Vier platen werden er daar van hem opgenomen. Twee jaar geleden reisde Enrique naar Europa. Waarom? „Europa is erg interessant voor Zuid-Ameri kaanse muziek en zün beoefenaars, al is het bepaald niet het beste wat U hier te horen krijgt. Het is vaak te commercieel, te modern en te ver afstaand van de oorspronkelijke volksmuziek". Enrique kwam eerst in Rome te recht. Daar heeft hij maanden lang opgetreden in de nachtclub „H Tras- tevere". Na Italië kwam Spanje aan de beurt. Een vol jaar is hij in Ma drid blijven hangen. Het leverde hem veel publiciteit, een nieuwe lang speelplaat en een steeds weerkerend plaatsje op in Spanje's belangrijke televisieamusemenitsprogramma Es- cala Hi-Fi op. Van Madrid ging Enrique Casa nova naar Parijs drie maanden lang heeft hij er gespeeld en gezon gen. Toen werd het Brussel, waar hij voor de televisie optrad. Nu is hij dan sinds enkele weken in Amster dam. Hij speelt en zingt er, samen met zijn Portugese begeleider Alva- ro, in de Cava Internationale. Wat ziet hij in Nederland? „Nederland is erg belangrijk. Als je hier slaagt en een naam weet te vestigen, ben je welkom in alle andere Europese lan den. De plaat, die ik ga maken, is een hele ruggesteun voor mij. Ik hoop ook naar aanleiding daarvan op wat contracten bij radio en televisie bijvoorbeeld. Dan mag ik namelijk in Nederland blijven heb ik geen vast werk. dan moet ik er uit". Eén keer televisie zit er ten minste al in: op 27 juni zal Enrique Casanova gast zijn in de Vuist van Willem Duys. Ook de radio heeft in middels belangstelling getoond. Twee elementen Enrique zingt al van kinds af aan. Gesloten als hij is, laat hij niet veel los over zijn jeugd. Hij mompelt iets van: „moeilijk geweest geld ver diend met schoenpoetsen", maar daar houdt het dan ook mee op. Met het zelf schrijven van zijn teksten en muziek is hij pas begonnen toen h\j in Europa was. „Mijn muziek kent twee elementen: het Bossanova ritme aan de ene kant en het sterk leunen op de oorspronkelijke volks muziek aan de andere kant". Hij is een groot bewonderaar van de hier door zijn platen ook bekend Felicia- no. Zijn Nederlandse plaat zal iets méér commercieel zijn dan hem zelf lief is: „Je moet natuurlijk wel een kleine concessie doen om er in te komen", zegt hij. Hij wil er ech ter toch wel zijn eigen stempel op drukken door zijn eigen arrange menten in zijn eigen stijl te gebrui ken. Enfin, voor Hilversum en Bussum ligt er een taak te wachten: name lijk deze jongeman met zijn schit terende gitaarspel en zijn prachtige volle en warme stem een kans te ge ven. Het zou jammer zijn een derge lijk talent van pure klasse te laten vertrekken met lege handen. ENRIQUE CASANOVA concessie HILVERSUM (GPD) De KRO afdeling radio heeft besloten tot een geheel andere aanpak voor de uit- j zending van eucharistie- vieringen. Zolang de KRO bestaat is het ge- I bruikelyk geweest, de wekelijkse uitzendingen van de zondagse hoog mis te verzorgen in de vorm van een radio-reportage van zo'n kerkdienst. In de toekomst zal de KRO een eu charistieviering produceren als een radioprogramma. Bij de reportage-mis was er weinig voorbereiding. Men wilde er alleen tevoren zeker van zijn, dat het koor dat In de desbetreffende kerk zou op treden, werkelijk goed kon zingen. Ook vroeg de KRO de preek voor de uitzending ter inzage, daarmee voor komende dat er dingen werden ge zegd die voor verbreiding onder een groter publiek minder geschikt wa ren. De afdeling godsdienstige uitzen dingen van de KRO 'heeft nu be kend gemaakt dat verschillende mo tieven er toe hebben geleid dat be sloten is met deze oude traditie te breken. Een grondig voorbereid en straf geregisseerd radio-porgramma over 'n eucharistieviering zal de voor een radioluisteraar hinderlijke aspecten van een radio-reportage van "zo'n viering kunnen ondervangen. Hinderlijke aspecten zijn bijvoor beeld functieloze momenten van stil te met alleen geroezemoes op de ach tergrond, gebedspauze's, toespraken en tussenteksten, die allen zijn be doeld voor de kerkgangers en ande re zaken die de luisteraars geheel of gedeeltelijk ontgaan. Bij de nieuwe vormgeving zullen de medewerkers aan een eucharistie viering tevoren door de KRO voor ADVERTENTIE OmcIat er Noq STEEtls qeen MildERE zi'|n. Instructie en repetitie worden uitge nodigd. De predikant, de dirigent, het koor en de organist. Op deze wijze wil men komen tot een goed uitgebalanceerd radio-programma. Omdat bijvoorbeeld afwisseling van stemmen voor de radio belangrijk is, zal worden gestreefd naar het ver krijgen van meer spreekstemmen bij een eucharistie-viering De KRO zal ten aanzien van ko ren en predikanten een scherpere selectie gaan toepassen. De keuze van de uit te zenden eucharistievie ringen zal geschieden aan de hand van een aantal normen, die na uit voering beraad zijn opgesteld. Eén van die regels is. dat er meer dien sten met Nederlandse gezangen (en veel minder met Latijnse) zullen worden gepresenteerd. De opbouw van elke dienst zal zo duidelijk mo- j gelijk naar voren moeten worden ge- j bracht, zodat er sprake is van een 1 „doorzichtige liturgie". De KRO experimenteert al enige tijd met een zekere mate van regie by sommige uitzendingen van eu charistie-vieringen. Er zyn verschil lende prijzende reacties gekomen na deze proefnemingen. Omdat de luis terdichtheid de laatste jaren con stant blijft en er dus nog behoefte bestaat aan een mis over de radio (b.v. in de kring van bejaarden en zieken) zal de KRO de traditie van de uitzending op zich voortzetten. Eerst zal nu worden begonnen aan een gesprek over de nieuwe vormge ving waarbij een uitzending tevo ren detail voor detail zal worden be sproken met verschillende func tionarissen. Bij het overleg zal er ondermeer op worden gewezen, dat de invoering van de Nederlandse taal in de r. katholieke eredienst er toe heeft bijgedragen dat de nood zaak van een straffe regievoering sterker wordt gevoeld. Bij de KRO meent men dat men voor tv-uitzendingen van kerkdien sten nog wel op de traditionele re portagemanier te werk kan gaan. i omdat tv-kijkers evenals kerkgan gers direct by het gebeuren betrok ken zijn en geen last hebben van „onopvulbare gaten". Via de radio wil men in de toe komst alleen nog by speciale gele- genlieden ouderwetse reportage-mis sen brengen. ADVERTENTIE c Parels zijn van alle tijden voor elke vrouw De mooiste handgemaakte parels ooit door menselijk vernuft en wetenschap geschapenzijndeberoemde halssnoer, armband of sieraad kostbaar en toch betaalbaar Alleen bij gerenommeerde zaken VOORSCHOTEN Albert de Klerk opende zijn orgelvcordracht, georganiseerd door de Voorschotense Culturele Commissie van de Herv. Kerk met Kyrie it de Messe du 8ème van Ton van Gaspard Corret- te, een ons niet nader bekende com ponist; die van 1680 tot 1750 leefde en die men niet mag verwarren met de al tamelijk ingeburgerde Michel Corrette, wiens jaartallen zijn 1709- 1795. Gaspard vaart in het kielzog van Couperin en bloeit door de bevallig heid van zün vormen, de sierlykheid van zyn melodiek en de overvloedig uitgewerkte versieringen. Niets dat lykt op de gebondenheden van de Duitse contrapuntische geest. Via een als tydsprodukt meer in teressante dan vervoerende koraal fantasie van Tunder, een 17 de eeu- wer uit Lübeck, belandde de orga nist bij Bach: genie na twee talen ten. Bach's Fantasie in G goochelt met de vormen. Dat is dan ook waarlijk fantasie, spel van de lange adem. bouwwerk, vernuft. En een onderneming voor De Klerk's „taille". De Klerk, hoe Vlaams ook van huis uit. is een groot Neder lander. Wanneer Albert met Franck's Pastorale de kerstnacht ingaat, is hy van „Le Père angélique". Franck's toenaam, de ge trouwste dienaar door op elk concertorgel Franck's veelal toverach tige en exclusieve register- voorschriften naar mogelijkheid te benaderen. Dat de symphonicus Roussel heel treffend voor orgel schrijven kon. leerde ons zyn Pré lude et Fughetta. Maar een Frans man, die op alle goede Nederlandse organisten zyn greep heeft gekregen is Jean Langlais. Van Jean Langlais liet de Klerk „bij de tijd" vier gedeelten horen uit „Livre Oecuménique" van 1968. Ein feste Burg behield door de scande ring van de melodie niet veel meer van het Luthers koraal. Allein Gott in der Höh, even rein evangelisch, hield het koraal wel „zichtbaar", met een meesterlijk sferische en hoog- oorspronkelijke afsluiting. De hymne Ave Maria Stella en een Gloria daartussen ademen de geest van de Katholieke kerk. Een wonderlijke suggestieve ruimtewerking ligt daar in door de zwevend gehouden ver schuivende bas-discantcontrasten, waaruit een ongemeen frisse nieuwe klankvinding resulteert. Andriessen's Sonata da Chiesa be sloot het concert. Misschien Neder lands mooiste orgelwerk. Magnifiek gespeeld. Kees Verhoef. De VARA viert vanavond op de tv het één-jarig bestaan van de belangengroep „De Werkwin kel". Optredende artiesten in de Werkwinkel zijn Lenny Kuhr. Ann Burton, Odile, Floortje Klomp, Marianne Delgorge. Ro bert Sjnit, Peter Blanker, Joost Nuissel, Dick Poons, Jules de Cor- te, Hans OtjesGezang 3 en Joop Mackenbach. Op de foto de jarige werkwin kel van Nico Knapper en Frans van Lier. NEDERLAND 5.00 - 6.50 - 700 8.00 8.20 8.30 8.55 10 25 10.40 Voor de jeugd (VARA) Pluimpje (NOS) Journaal (NOS) Scala: informatief programma (NOS) Journaal (NOS) L7itzending van D'66 (NOS) Holland Festival Magazine (NOS) The constant Husband (Zes vrouwen en één man), speelfilm (NOS) L'itzending Socutera (NOS) Eigentijds: Poppetgom, collage van beeld, bewe ging, tekst en muziek, in kleur (NOS) Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.50 Pluimpje (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Coronation Street (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Achter het nieuws (VARA) 8.55 Werkwinkel, cabaretprogramma (VARA) 9.45 Dubbele bodem, tv-film uit de serie Half Hour Story (VARA) 10.10 Journaal (NOS) Op Curagao zien de televisie- kykers vaak programma's uit Nederland. Als men daar nu zou kunnen zien wat wqj by- voorbeeld gisteren te zien heb ben gekregen op ons scherm, zou het nationale bewustzijn ongetwijfeld gestreeld zyn, al thans ten aanzien van de hoe veelheid tyd die aan Cura cao besteed was. Vanaf tien over negen kregen we via de NOS de kamerdebatten over Curacao te zien, terwijl de Avro op de andere zender zyn Sportpanorama opofferde aan een reportage over Willemstad, en Avro's televizier een inter view bevatte met premier De Jong. en afgenomen door de hoofdredacteur van het Parool, mr. Sandberg. de parlementair redacteur van de Volkskrant mr. Faas, en de redacteur van Elseviers Weekblad, drs. Hoo- gendUk (op zichzelf is die ver deling al intrigerend, is de par lementaire redacteur van het Parool niet goed genoeg, of ia de hoofdredacteur van de Volks krant niet capabel genoeg voor zo'n vraaggesprek met de mi nister-president?). Ik neem aan dat de belangrijkste antwoor den van premier De Jong elders In de krant onderdak zullen vinden. Zo vaak gebeurt het niet, dat de premier zich onder werpt aan een vraaggesprek over de belangrijkste onderwerpen van het ogenblik (Curacao, rap port over excessen in Indonesië, de reis naar Nixon, de positie van het kabinet), en dan nog wel met drie geschakeerde Jour nalisten als „tegenstanders". Faas. Sandberg en Hoogen- dijk gedroegen zich weliswaar niet als tegenstanders, in de strenge betekenis van dat woord maar hun vragen waren kritisch genoeg, de toon waarop Faas ze stelt is bovendien op zichzelf al „weerbarstig". Sand berg schroomde ook niet te zeg gen dat De Jong en Luns by hun terugkomst uit Amerika I „bijna uit hun karretje waren j gevallen van plezier" („ik ben j van nature opgewekt en vro- I lijk", repliceerde De Jong), en j Hoogendyk verraste door het stellen van terzake doende vra gen. die de premier geen ge makkelijke uitweg boden. Aan de andere kant moet ge zegd, dat de minister-president niet de indruk maakte een op gejaagd hert te zyn, dat geen uitweg meer zag. Faas mocht zyn vragen nog zo korzelig in kleden. De Jong wist er altyd wel raad mee. Gevraagd werd onder andere, waarom zo'n gedachtenwisseling niet vaker kon plaatsvinden. De premier antwoordde dat hy niet zo van propaganda hield, waaruit ook alweer een zekere zelfverzekerd heid sprak, want de mogelyk- heid dat zyn optreden anti-pro paganda zou kunnen betekenen, kwam blykbaar niet eens in hem op. Er lykt my alle reden toe. dit soort interviews wat meer te houden, de ene keer met de premier, de andere keer met een minister, al naar ge lang de actualiteit dit vereist. De vorm: drie journalisten die terzake kundig zyn, met tegen over zich de hoogwaardigheid bekleder, heeft zyn deugdelyk- heid al in Amerika bewezen, en het bleek oo knu weer uitste kend te werken. Het lykt mis schien een ongeiyke stryd: drie tegen een. maar daar staat te genover dat de minister op ztfn eigen terrein wordt ondervraagd (hy heeft het het gemakkeiykst, hy speelt een thuiswedstrijd1) terwyl by een gemengde keuze J van drie interviewers de minis- ter niet het idee hoeft te heb ben dat hy voor de wolven wordt gegooid. In dit geval kon Hoo gendyk als medestander wor den aangemerkt, Hy bewees, dat zoiets niet automatisch hoeft te betekenen, dat hy zichzelf als interviewer uitschakelt door het stellen van louter welgevallige vragen. n.S. VOOR WOENSDAG 4 JI NI Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Gewijde muz (gr.). 18 30 Nws. en weerpraatje. 1841 Act. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit 19.10 Gastcollege: Planning en voorspel baarheid. Recht. 20.00 Symfonie Orkest van de Hesslscher Rundfunk: mod en seml-klass muz. (opn.) (In de pauze: plm. 20.25-20.35 Herdenkingsjaar Eras mus) 21.40 Let the peoples sing: intern koorwedstrijd voor amateurs. 22.10 Sto ring: populair progr. over elektronica. NVSH: 22.20 Setant, radioweekbl, van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.38 Par lementair overzicht. 22.45 Stereo: X. een sprong ln het duister 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m. VARA: 18.00 Nws 18 11 Act. 18.20 Uitz. van de CPN 18.30 Stereo: Klink klaar zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Stereo: Tango rumba ork. met zang- sol 20.00 Stereo: Lichte gram.muz. 20.20 Country en Western muz 20.40 Bultenl. weekoverzicht 20.50 Stereo Strijkork. 2120 Stereo: Pop-eye soul- en popmuz. 21.50 Interview met Slmon Carmiggelt 22.30 Nws. 22.39 Act. 22.55 Stereo: Mod. ork.muz (gr i. 23.20 Ra dio Jazz Magazine 23.55-24.00 Nws. j 10.20 Stereo: Muz. uit de Barok (opn KRO. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Meded. NCRV: 12.00 Los-Vast: gev progr. (12.15 Boekbespreking 12 26 Meded. t.b.v land- en tulnb. 12 30 Nws 12.41 Act 14.00 The KUlma Hawalians Show (Stereo) 14.30 Stereo: Sopraan en piano: mod. en seml-klass. muziek 15.00 Mlddagd. van de Ned Baptis ten Jeugdbeweging NOS 15 30 Meer j over minder: Inform, progr over I mensen en dingen die minder op de I voorgrond treden. 17.00 Bezigheden: magazine voor liefhebberijen en vrlje- i tijdsbesteding. 17.30 Toerlsmo: toeris- i tische Inform, uit binnen- en buiten land. NCRV: 17.45 Sportact. I Hilversum 2. 298 m. j AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn 7 20 Stereo Met frisse moed: lichte gram.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 Stereo: lichte gram.muz. iverv). (8.30-8.33 De groenteman) 8 50 Mor genwijding. 9.00 Stereo. Klass. piano concert (gr.). 9 40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arb.vlt. popu lair verz. pl.progr. (11.00-11 02 Nws). 11.30 Voor de vrouw, (11.55 Beurs- (Over de 4e tyn) van 18- 20 uur Hab' nur dich allein (Léhar) Mellt- ta Muszely. Frlts Wunderllch. Es liegt In blauen Fernen eln wundersamer Haln (Léhar) Sari Barabas. Heinz Hoppe. Bel einem Tee en deux (Lehari Melttta Muszely. Frlts Wunderllch. Und der Himmel hangt voller Gelgen (Fall) Sari Barabas. Heinz Hoppe. Wer hat die Liebe tins ins Herz gesenkt (Léhar) Melltta Huszely. Frltz Wun- derlich. Ein Walzer musz es sein Fallld.. Schuss!- (Pourcel) Orkest Franck Pourcel. Hymne a l'amour iPlaf) ld.. La Marle Joconde (Barriè re) ld.. SI J'avaie un marteau (Hays) ld.. Les vendanges de l'amour Jour- dan) ld.. Pauvre petite fille riche iFrancois) ld.. Mary Popplns (Sher man) Julie Andrews. Dick van Dyke. David Tomllnson. Glynis Johns. Ed Wynn. Ork. o.l.v. Robert Stevenson. I'll see Jou again (Coward) Bill Evans Trio. For heaven's sake (Meyer) id. Dancing in the dark (Schwarz) Id Everything happens to me (Carmi- chael) Id.. John Brown's body Smith) Jimmy Smith. Wives "and lo vers (David) Id.. Women of the world lOrtolanl) Id.. Bluesette (Thlelemans) Voor donderdag 5 Juni Hilversum 1, 402 m. KRO: 7 00 Nws. 7.10 Het levende woord 7.15 Badinerle: klass en mod. mz. (gr.). (7.30 Nws. 7.32 Act. 7.50 Overweging 8.00 Nws 8.30 Nws. 8.32 Toeringklub: toeristische tips 8.45 Voor de hulsvr. (9.00-9 10 Gymn, voor de hulsvr 9 35 Waterst.). NOS 10.00 I Wat heeft dat kind?, pedagogische lez. berichten). 12.30 Stereo: Operette- muz. (gr.) i 13.00 Nws 133.11 Radlo journ. 13.30 't Muzikantenuur: Ned. Gitaardagen 1969 (opn.) II Viool en piano: kl. muz. 14.30 't Is historisch I progr. over geschied, en archeologie. 15.00 Voor de zieken 16.00 Nws. 16 02 muz. Daarna: Accordeon en zangsol Stereo: Viool en plano klass. en mod lichte muz. 17.00 Tussen 10 plus en 20 20-: lichte gram.muz. voor de tieners j 17.30 Voor de Jeugd 17.55 Meded. j Hilversum 3. 240 m. en FM NCRV 9.00 Nws. 9.02 Terug van 1 weggeweestmuz. van vroeger voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoeff Instrumentaal progr 10 00 Nws 10 03 Muz bij de koffie (11 00 Nws) NOS: 12.00 Nws. 12.03 Fellx Meurders KRO 13.00 Nws.. 13.03 Act 13.08 TNS: licht pl.progr 14.00 Nws 14 03 Pop- In. licht pl.progr. 15.00 Nws 15.03 Hol ster: pop- en countrymuz. 16 00 Nws 16.03 lORRRrrr hotparade, 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.07-18 00 Draaljljof- 1 draallk: verz.pl.progr TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NOS. 18.50 In kl Pluimpje NOS- 19.00 Journ. TROS. 19 07 In kl De dief van Washington. TV-feutlleton NOS: 20.00 Journ TROS 20 20 Progr overzicht 20 22 Anjeraktle 20.32 Lled- Jesprogr. 20.50 Steden ln puin III Lon den. doementalre film. 21.50 Jazzcon- eert NOS: 22.20-22.25 Journ. I Nederland II NOS: 18.50 In kl.: Pluimpje NOS: 19.00 Journ. 19.03 Scala, Inform progr. AVRO: 19.30 In kl De Monkees. TV- fllm voor de Jeugd. NOS 20 00 Journ. AVRO: 20.20 Weivaardigheden, docu mentair progr.. 20.50 Dannv Kave- Show 2135 Twistgesprekken "met God CVK, IKOR RKK 22.10 In kl Zie. Ik maak alles nieuw: documentaire film van de Zweedse televisie NOS: 22.40-22 45 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5