Voor Guus Weitzel is het tijd om te gaan NOS-bestuur geïnstalleerd li /lM Omroeper van het eerste radio-uur „IK WAS EVEN BEROEMD ALS COLIJN EN MENGELBERG" mm VRIJDAG 30 MEI 1969 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 NEDERLAND I 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) HILVERSUM (GPD) Guus Weitzel neemt op 13 juni afscheid van de Wereldomroep en sluit daarmee een 42-jarige radiocarrière af. Met zijn heengaan wordt in feite de periode van het eerste omroepuur in Nederland afgesloten. Guus Weitzel (op 12 mei werd hij 65) is de laatste der mohikanen, de enige man van het allereerste begin, die nog actief is. Het is een buitengewoon rijk gevuld radioleven, dat de vitale veteraan Weitzel achter de rug heeft Na in 1928 bij de Nederlandse Omroepvereniging te zijn begonnen ging hij later over naar de AVRO, waar hij voor de oorlog de populairste omroeper van Nederland was. Er toaren drommen mensen, die niet eerder het bed opzochten, voordat zij Weitzels 'goede nacht en welterusten' hadden gehoord. Na de oorlog begon hij aan een tioeede en al even succesvolle radioloopbaan. Als verslaggever maakte hij van 1948 af zo'n 2500 reportages. En dan 'waar werd oprechter trouw' gevonden dan tussen de Nederlandse koopvaardij (de immens populaire uitzendingen van het Schip van de week') en Guus Weitzel? 7.00 7.07 8.00 8.20 8.45 9.45 10.55 11.00 Journaal (NOS) Amusementsprogramma t.g.v. het 40-jarig be staan van de Nederlandse Jeugdherberg Centrale (AVRO) Journaal (NOS) AVRO's Televizier (AVRO) Verraders: tv-feuilleton (AVRO) Voor de vuist weg (AVRO) Journaal (NOS) Teleac: En France avec Nicolas (NOS) NEDERLAND II Het is nauwelijks verwonderlijk te horen, dat de jonge Weitzel na zijn hbs-tyd niet wist wat hij moest doen. „Ik lummelde maar wat rond en vreesde al dat er niets van mij terecht zou komen. Ik geloof dat de voorzienigheid toen al het baantje van omroeper een vak dat nog niet bestond voor mij in petto had". In het Brabantse Teteringen, waar hij werd geboren, bleek al vlug dat Guus een buitenbeentje was. Vader en grootvader en nog vele voorouders meer waren beroepsofficieren, maar voor een militaire loopbaan voelde Guus helemaal niets. De lagere school doorliep hij in Breda, de hbs in Den Haag. „Een al te beste leerling ben ik nooit geweest. Bijna al mijn aan dacht ging naai* twee hobbies van mij. Ik was een verwoede radio-ama teur en een nog grotere jazz-gek. Vergeet niet, dat in die tijd in Ne derland de jazz, overgewaaid via de grammofoonplaat uit Amerika aan het opkomen was. Er is trouwens een analogie tus sen radio en jazz in die dagen. Ra dio-enthousiastelingen werden later professionals (zoals ik) en vele late- fce beroepsjazzmusici speelden in amateursbands. Dat was ook met: het bouwen van radiotoestellen het geval. Amateurs bouwden de eerste van deze apparaten en later maakte de handel er zich meester van. Neem nou de legendarische Idzer- da, de man die de allereerste radio uitzendingen ter wereld verzorgde. Ik kende hem goed en kwam via de dan een kwartiertje stoppen om de zender te laten afkoelen. In een van die „afkoelingsperio des" stonden Idzerda en ik op het balkon van een mooie zomeravond te genieten. Toen zegt Idzerda ineens tegen my: dit soort uitzendingen lei den en verzorgen, dat zou nu echt iets voor jou zijn. Later, toen ik om roeper was, heb ik vaak aan zijn profetische woorden teruggedacht! Maai- goed. het was nog steeds 1925. Drie jaar lang heb ik gezocht naar een baatje, dat mij lag. Eerst wilde ik de techniek in. maar dat gaat moeilijk als je geen wiskundi ge aanleg hebt. En toen dacht ik: jurist, is dat iets voor my? Maar ik had een broertje dood aan Grieks en Latijn. In 1927 werd de Nederlandse Om roepvereniging opgericht. In een ad vertentie las ik dat mr. Cohen de Boer secretaris van het bestuur was. Ik kende hem. Een telefoontje was voldoende om even by hem langs te mogen komen. Bij dat bezoek zag ik in een hoek van de kamer een enor me stapel post liggen. Allemaal brie ven als reactie op de advertentie. „Ik heb geen tijd om het uit te zoeken", zei mr. Cohen. „Mag ik het doen?" vroeg ik. „Ik heb een schrijfmachi ne". Dat was akkoord en mijn om- roepcarrière was begonnen. Ik werk te in die eerste week zo hard. dat mijn maandsalaris van 50 op 75 gul den werd gebracht. Het duurde niet lang of ik voer de zo'n beetje de hele administratie voor de NOV. De eerste keer. dat ik werkelijk omriep was eigenlijk een toeval. We Vereniging voor Radiotelefonie ZQnde^ rechtstreeks uit vanuit een wfren' met j cabaret, waar een Roemeens s stond te spelen. Erg boeiend was het waarvan we beiden lid hem in contact. Ik ben wel eens een paar keer op die fabriek van hem. de Nederlandse Radio-Industrie, ge weest. Ze maakten daar juwelen van radiotoestellen: alles met de hand tot de schroefjes toe. De radioconcerten van Idzer da. daar was ik ook vaak bij. Dan werd er soms muziek afgedraaid van een beroemde amateurjazzband uit die dagen, de Queens Melodists, een band. waarin Theo Uden Masman en niet en daarom werd my gevraa of ik de nummers maar wilde aan kondigen dan ging de rest van het opnamepersoneel maar een boule vard je pikken. Na de uitzending kreeg ik te horen, dat omroepen voortaan mijn vaste werk zou zijn. De eerste januari van 1928 vergeet ik nooit. Ik moest het gebruikelijke nieuwjaarspraatje voor de radio houden en omdat het zo sneeuw- Melle Weersma zijn begonnen. In die de. wilde ik een taxi nemen. Er was tijd moest je na een poosje uitzen- er echter geen te krijgen. Intussen was het erg laat geworden. Ik op een hol naar de tram. Op slag van de uitzending kwam ik de studio bin nenrennen. Terwijl ik nog naar adem hapte, werd ik al voor de mi crofoon gesleept en moest ik praten Ik dacht dat ik stikte. Ik ben daarna nooit meer te laat voor een uitzen ding gekomen. In 1928 werd de AVRO geboren en ik ging als omroeper in vaste dienst over naar deze nieuwe omroep. Ik ging op kamers in Hilversum wonen Overdag zat ik op kantoor in Am sterdam en 's avonds reisde ik samen met Willem Vogt naar Hilversum, waar ik hem hielp bfj het aankondi gen van de uitzendingen. Geleidelijk aan ging ik dat omroepen steeds meer doen. tot het in 1930. toen het zendtijdbesluit werd afgekondigd, mijn dagtaak werd. Vaak stond ik in die tijd de volle zestien uur achter de microfoon. Happy Days was in die dagen een vondst van mij. Het maakte mij en de AVRO zeer populair. In 1933 werd het nog drukker, omdat we toen pro gramma's gingen opnemen op de da gen. dat we geen uitzending hadden. Ik heb mezelf toen overwerkt. Het begon in 1934 met een griep, maar het draaide erop uit. dat ik een jaar weg bleef. In 1935 kwam ik terug. Toen in 1936 de AVRO-studio werd geopend, voelde ik me pas een echte omroe per. Een man, die uitsluitend met programma's te maken heeft en geen manusje van alles, die behalve om roepen ook de telefoon moest opne men. de kachel aanmaken, de arties ten uitbetalen en de voordeur open doen als er gebeld werd Tussen 1935 en 1940 was het een grote tijd voor de AVRO en mij. We hadden toen de Bonte Dinsdag- avondtrein en die kondigde ik met een hele rits andere programma's aan. Ik was toen even beroemd als j Colyn en Mengelberg In de oorlogsjaren lag de zendei- stil. Toen pas leerde je als man van de AVRO je collega's van de VARA en de NCRV kennen. Daarvóór was er een zeer scherpe verhouding: je moest als AVRO-man niet teveel VARA-vrienden hebben, want an- ders verpestte je je image. Goed. In die oorlogstijd dachten we naar een eenheid te werken. We dachten aan een nationale omroep. Ik had er ook de mond van vol en daardoor raakte ik met de AVRO, die net als de an dere zuilen vocht om na de bevrijding terug te komen, gebrouilleerd. Nu bekijk je die zaak natuurlijk anders. Ik voor my rind het een zeer goed ding, dat de zuilen zyn terug- 6.50 De fabeltjeskrant (NOS) 7.00 Journaal (NOS) 7.03 Scala: informatief programma (NOS) 7.30 Het Praags Poppenpantomime. in kleur (VPRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Jan Pieterszn Coen, tv-spel (VPROi 9.50 Programma over pornografie (VPROi 10.30 Interview (VPRO) 10.40 Journaal (NOS) gekomen. Zeg nu zelf. waar ter we reld vind je een voorlichting via de omroep, variërend van uiterst rechts tot uiterst links, als in ons zuilen systeem? We worden er in het bui tenland om benijd. Ik was vroeger een grote voorstander van een na tionale omroep zoals de BBC er één is. Maar de BBC kan in een land als Engeland, maar hier. met al onze partijen en partijtjes, is het een on mogelijke zaak. In 1946 ging ik met nog een aan bal andere mensen naar de Wereld omroep. Aanvankelijk bestond er tussen mij en de AVRO een scherpe verhouding. Maar de tijd heelt alle wonden en strijkt alle plooien strak. Ik verkeer nu met de AVRO en alle andere omroepen in een beste ver standhouding. We zyn nu allemaal collega's van elkaar. By de Wereldomroep kwam ik na wat administratief werk geleidelijk aan wat meer voor de microfoon. In 1948 vroeg Herman Felderhof of ik een verslag wilde maken van de ope ning van het hengelsportseizoen. Reportagewerk was volkomen nieuw voor me. Maar net als tijdens mijn eerste dagen bij de NOV ritselde ik maar zo'n beetje aan en het viel meteen al in de smaak. Na een reis met de vissersvloot van GUUS WEITZEL streep er onder Urk moest ik de inhuldiging van Ko ningin Juliana verslaan. Sinds die tyd heb ik zo'n 2500 radioreportages gemaakt. Op een dag moest ik invallen in het koopvaardyprogramma van de Wereldomroep. Het werd een wa re hartstocht voor me. En dat sloeg aan. De mensen voelden in mij een oprechte interesse. Het Schip van de week heb ik tot op de dag van vandaag onder mijn hoede laten uit varen. In 1957 heb ik voor dit werk een onderscheiding gekregen: de De Ruy- ter-medaille in zilver, die men sen krijgen, die zich verdienstelijk voor de koopvaardij hebben ge maakt". Enerv erend Gaat Guus Weitzel na zyn pen sioen nog door met radiowerk? „Ik mag freelancen, maar ik denk toch dat ik er na 42 jaar een streep on der zet. Mijn verstand zegt mij, dat ik er mee moet ophouden. Radio is nu eenmaal een enerverend werk en als je wat ouder wordt, dan moet je meer op jezelf gaan passen. Natuurlijk zal ik incidenteel nog wel eens voor de microfoon komen, tenminste zolang ik fit ben en het werk neg niet verleerd heb. Maar ik ga er niet naar toe werken. Het is goed als je weet waar je plafond zit. En dan jongeren moeten ook een kans krijgen". Gisteren televisie in drie gele dingen. Eerst een goede docu mentaire over het leven en wer ken van Pjotr Sjarow. de apostel in West-Europa van de Russi sche toneelvernieuwer Stanis- lawski. Een verdiende hommage aan de man die tegenover stu denten van de Berlynse Film academie met nadruk wees op de grote rol die Nederland in zijn regisseursleven had gespeeld, waar hij alle stukken van Tsjechow heeft geregisseerd: „Ik heb nergens zoveel Tsjechow ge regisseerd als in Nederland". We kregen enkele fragmenten te zien van „De kersentuin", die in dertijd op het scherm is ge weest (een bruikbare hommage zou ook geweest zyn, dat stuk nog eens uit te zenden, maar daar heeft blykbaar niemand aan gédacht», en Paul Steenber gen en Ida Wasserman vertelde over Sjarow als mens en kunste naar. Vooral Ida Wasserman herinnerde zich treffende de tails. Hoofdschotel van de docu mentaire waren echter de ge sprekken die in Rome waren op genomen, waar Sjarow domicilie had gekozen. Filmregisseur Pie- tro Germi, acteur Gino Cervi en actrice Giulietta Masina hadden niet zo erg veel te vertellen, maar de oude Russische acteur Akim Tamiroff kon een oogge- tuigeverslag geven van Sjarows begintijd bij het Moskouse Kunsttheater, waar Sjarow in derdaad als jongeman, naast Stanislawski, bleek te hebben ge regisseerd. Het was een mooie tijd, vertelde Tamiroff. Als er een plaats leeg was in de zaal betekende dat dat er iemand was overleden, waarschijnlijk onder weg naar het theater, anders had hy zyn plaats nog wel aan iemand anders gegeven. Fjodor Chaliapin, zoon van de zanger, noemde Sjarow goedmoedig een „Sjlapa", wat inderdaad behalve hoed ook sufferd of domme gans betekent. Hij dacht dat zyn hart rechts zat. vertelde Chaliapin. wat weer klopt met de aloude anekdote dat Sjarow eens, bfj een Nederlandse schrijfster thuis, een copie van de venus van Milo bewonderde en zon der een grapje te maken zijn leedwezen erover uitsprak dat de armpjes ervan afgebroken wa ren. Ik vond het enigszins een gemis dat de „tegenstemmen" in deze documentaire ontbraken. Siarow was uiteraard een zeer groot regisseur, de opvoeringen van „De drie zusters" en „De kersentuin" behoren tot de tref fendste naoorlogse toneelerva- gen, maar hy „Russificeerde" het spel wel in zeer sterke mate, zodat men meestal genoodzaakt was na afloop een taxi te nemen omdat de tram niet meer reed. De regie die Ton Lutz komend seizoen zal voeren van „De dne zusters" zal hoogstwaarschijnlijk sterk afwyken van de Sjarow- traditie. Ik had-ook weieens willen we ten waarom Sjarow in Neder land altyd maar weer Tsjechow of Gogol i, te regisseren kreeg, terwijl hy in Italië toch ook Shakespeare regisseerde. Ik zou de vraag weieens beantwoord hebben willen zien of het Ne derlandse toneel hem niet teveel (discriminerend, zou je bijna zeggen) als Russische regisseur aan de borst heeft gedrukt, in plaats yan als groot-regisseur tout court. Een andere gebeurtenis was het Engelse stuk waarin het ziekteverschijnsel van de schizo- freni in toneelvorm was gego ten. David Merscher had er een gespeelde documentaire van ge maakt, die af en toe de vraag opriep of sommige reacties van mensen (bijvoorbeeld van het verplegend personeel) niet eer der naar de hand van de drama turg, dan naar die van de do- mumentarist waren gezet. Over het algemeen gesproken echter werd er bijzonder authentiek in „gespeeld", vooral door het meis je, de vader en de zuster, en als de VPRO, die in de toekomst ge dramatiseerde documentaires schijnt te willen gaan brengen inplaats van het gewone toneel, iets dergelijks voor ogen zou staan, zie ik de toekomst met be langstelling tegemoet. Het derde televisiegebeuren was de naamsverandering van NTS en NRU in NOS. Je ziet dat tegenwoordig wel vaker, eerst met Chiquita en nu weer met Chevron. We kregen uitvoe rige reportages van de vergade ringen en speeches, en dat was een treurig stemmend gezicht. „Ouwemannengein" is de beste term die ik daarvoor kan beden ken. Tot overmaat van ramp kwam Hermar.' Felderhof, ge kleed als Staalmeester, nog een beetje voor Thomasvaer spelen, om toch vooral maar te bewijzen dat de leidsmannen van de NOS ten ennenmale ongeschikt zijn een tv-programma in elkaar te flanzen. Verstandige woorden zei VPRO-voorman De Smit. en niet minder verstandig klonk datgene wat minister Klompé zei. toen ze na afloop geïnterviewd werd. Dat geeft tenminste hoop. N. S. Van onze radio- en tv-redactrice HILVERSUM GPDAan de voet van de symbolische groeve van de NRU en NTS, die gisteren bij het in werking treden van de nieuwe omroepwet zijn opgeheven om plaats te maken voor de Ne derlandse Omroepstichting, heeft de minister van Cultuur. Recrea tie en Maatschappelijk Werk. mej. dr. M. A. M. Klompé, na mens de Koningin twee onder scheidingen uitgereikt. De ene was voor mr. A. B. Roos jen, voor zitter van de NRU sinds 1959 en oud-voorzitter van de NCRV, die bij bevordering werd benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. De tweede onder scheiding was voor de heer P. de Vlaam, hoofd van de technische dienst van de NTS, die werd be noemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Dit alles gebeur de op de feestdag voor het Hil- versumse omroepwezen, waar de laatste vergadering van de NRU en de NTS en de eerste vergade ring van de NOS plaats had. Minister Klompé was blij dat de omroep een eigen wettelijke basis heeft gekregen. Zy noemde de nieu we omroepwet zeer belangrijk omdat die de omroep de waarde geeft die hem toekomt als een van de belang rijkste communicatie-middelen van deze tijd. „De omroeporganisaties zijn steeds Met gesputter van AVRO en KRO een belangrijker rol gaan spelen, in de vorming van de publieke opinie, en zy zullen dat blijven doen mits hun profilering niet vervaagt, mits zij duidelijk hun eigen gezicht blijven tonen en hun eigen koers blijven varen. Nu doet zich het verschijnsel voor, zowel by de pers als bij de om- roep. dat de markante trekken van de profilering verdwijnen. By de pers wordt dit verschijnsel versterkt door1 de concentratietendens, bij de om roep doet deze tendens zich gelukkig niet, of tenminste nog niet voor. Ik pleit hier niet voor een verscherpteJ verzuiling van de omroep. De geeste lijke en culturele stromingen groeien In onze tijd naar elkaar toe en dat is een goede ontwikkeling. Maar het is in het belang van de informatie van het publiek en in het belang van de opinievorming, dat wij binnen I die ontwikkeling veel programma's j blyven zien en horen met een duide-1 lyke signatuur en kleur. Dan krijgt I ook een gezamenlijk programma daartegenover zyn juiste betekenis I en waarde, als programma van ge- j scheiden signatuur, als niet-geprofi-1 leerd programma, aldus minister Klompé. De middagvergadering, die tevens behelsde de installatie van het volle dige NOS-bestuur en de eerste ver gadering van de NOS. verliep overi gens niet zo geruisloos als men wel licht had gewenst. By het vaststellen VOOR VRIJDAG 30 MEI Hilversum 1, 402 m. NCRV: 18.00 Stereo: Koorzang 18.19 Uitz. van de CHU 18.30 Nws. en weer- praatje. NCRV: 18.41 Act. 19.00 Wereld panorama 19.10 Country and western van de statuten stuitte de nieuw be noemde voorzitter van de NOS, de heer E. Schüttenhelm, op lichte te genstand uit de hoek van de AVRO en de KRO. Het ging hier over arti kel 20. in welk artikel geregeld is (onder lid 5) de grootte van de om roepbladen wat betreft artikelen die niet direct op radio en t.v. betrekking hebben. Dit artikel vermeldt: „Indien de inhoud van een blad gemiddeld ge durende een kalendermaand voor meer dan 10% met een maximum van 5 bladzijden is gewijd aan onder werpen die geen rechtstreekse of on- middelijk verband hebben met de omroep, de omroeporganisaties of de omroepprogramma's, is het blad niet een programmablad in de zin der statuten". En onder lid 7 staat dan vermeldt: „Een omroeporganisatie die een der bepalingen omschreven in o.a. dit lid overtreedt, kan door het bestuur worden uitgesloten van het recht de programma's van andere organisaties en instellingen te publi ceren". Dit lokte ogenblikkelijk een pro test uit van de voorzitter van de AVRO. mr. Slotemaker. Deze zei o.a.: „De stelling van artikel 20 lid 5 is voor de AVRO principieel onaan vaardbaar. Ik acht dit in tegenstrij digheid met het recht tot vryheid van meningsuiting. Worden de statu ten ondanks onze oppositie toch vast gesteld en aangenomen, dan zou ik willen opmerken dat de statuten op i dit punt discriminatoir zyn, zeker op j het punt waar het betreft de 10 van de redactionele inhoud of de niet j meer dan 5 pagina's die er besteed mogen worden aan niet met de om- J j roep gebonden onderwerpen. Ik vind I bovendien dat de omroeporganisaties j op deze manier via dit statuut zijn overgeleverd aan een subjectieve be- j oordeling". De heer Slotemaker deel- j de mee niet van plan te zyn zich aan I deze voorschriften te zullen houden, waarby de AVRO zich volledig alle rechten voorbehoudt, hiermee doe lend, dat men in geval van op de vingers getikt te worden door de NOS zich zal wenden tot een juridisch ad- j viseur om deze zaken tot op de bo dem toe uit te zoeken. De heer Van Doorn, voorzitter van de KRO. deelde mee hel op dit punt eens te zyn met de AVRO en zich op zijn beurt niet te zullen houden aan dit onderdeel van de statuten, i Ook de heer Landré. voorzitter van de Tros, deelde mee bedenkingen te i hebben tegen dit statuut. Hy zal zich; j echter wel loyaal gedragen en zich j i houden aan de letter van de statuten. De heer Schütenhelm. de nieuw benoemde voorzitter van de NOS. be loofde in zijn eerste redevoering als voorzitter van de nieuwe stichting meer aandacht te zullen besteden j aan de onderwijstelevisie in al zijn facetten en aan de regionale pro- gramma's. muz. 19 40 Wyd als de wereld: weke lijkse lntem. oriëntatie in kerk. zen ding en oekumene 19.50 Zomaar Zo mers. Licht pl.progr. 20.55 Examen, hoorsp. TROS: 22.00 Stereo: Instru mentaal trio met sol.: Jazzmuz. 22.30 Nws., Nieuwer, Nwst: gev. progr. met om plm. 22.40 Nws. 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m. VPRO: 18.00 Nws 18.11 Opspraak De Vrije Gedachte: 18.20 De weten schap hoog houden, lez. VPRO: 18.30 Experiment Lokale Radio Nijmegen, progr. over lokale zenders (19.30-19.35 Nws VARA: 21.00 Klass. muz. (opn) 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Stereo: Pret tig weekend: licht gev. pl.progr. 23.55- 24 00 Nws (Over de 4e RJn) van 18-20 uur. Claudio Monteverdi „l'Orfeo" Favo- la In muslca in een proloog en vijf be- d: ij ven op tekst van llessandro Strig- glo. Helmut Krebs Hanni Mack-Cosack Margot Guilleaume. Jeanne Deroubalx, Hildegard Wild Horst Günter. Peter Roth-Ehrang, Bernhard Michaelis. Fritz Wunderllch. Clemens Kaiser- Breme. Peter Offermans. Koor van de „Staatlichen Hochschuh lor Musik" Hamburg. Orkest van de „Sommerli- cnen Muslktage Hitzacker". Dirigent: August Wenzlnger. VOOR ZATERDAG 31 MEI Hilversum 1. 402 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Muz van Het Leger des Heils 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Amusements- muz. (gr. 9.00 Theologische Ether leergang 9.35 Waterst. 9.40 Voor de huisvr. (9.40-9.50 Gymn. voor de huis vrouw). 10.15 Stereo: Klass. pianocon cert (gr 10.55 Kunst- en vliegwerk, t< ntoon stel lingsa. -mda. 11.00 Nws 11.02 Nieuwe wegen met het oude boek, lez. 11 15 Solarium: hoogtezonprogr. voor het hele gezin 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Lichte grammuz. 12.14 Marktber. Overheldsvoorl 12.16 De Politie nu. 12.26 Meded t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. KRO: 12.41 Act 12.50 Zonder grenzen: rubr. over mis sie en zending. NOS: 13.00 Vliegende 6chi)ven: gram.pl.progr. voor de mili tairen KRO: 14.00 Stereo: P.M.: een weekbl. met veel plaatjes (16.00-16.02 Nws.). NOS: 16.30 Inzet!, een progr over amateuristische muz.beoefenlng. HIRO: 17.00 HIRO-Magazine. 17.15 Gasten van de week KRO: 17.30 Finale Kinderzangfestlval. Hilversum 2, 298 m. VARA: 7 00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Weekeind: gev progr. voor dè jeugd VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8.00 Nws Aansl. Van de voorpag. 8.15 Z O. 135. gev. progr. 10.30 Stereo: Tango rumba ork. met zangsol. 10.50 Voor nu en later, lezing. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Harmonie-ork. (gr.). 11.25 Oosteuropese kroniek 11.45 Stereo: Ina en Ton samen en alleen, cabaretprogr. 12.15 Stereo: Mondhar- monicamuz (gr.) 12.30 Tussen start en finish actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-Varla 13.13 Act. 13 20 Sferco: LP-TOP-10: Hitparade 14.00 1 Uitlaat: progr. voor twintigers 14.35 I Radio Jazz Magazine NOS. 15.00 Frans Duits Engels luisterprogr. 16.00 Nws. 16.02 Blinden en slechtzienden: De blinde beiaardier, lez. VARA: 16 15 Blues Power 16.35 Artistieke Staal kaart 17.10 Operamuz. (gr.). 17.55 Meded. Hilversum 3, 240 m. en FM— KRO: 9.00 Nws. 9 02 DJinni gev progr (10.00 en li.oo Nws.). NOS: 12.00 Nws. 12.03 Skivatoon: Inform over nieuwe langspeelplaten NCRV: 13.00 Nws. 13.03 Nee. we noemen geen namen: licht pl.progr. met verzoek nummers (1400 en 15.00 Nws 16 00 Nws. 16.03 Four o'clock tea: licht gev muzlekprogr. 17 00 Nws. 17.02-18.00" Hier en nu :wekelljkse sportshow met lichte gram.pl. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I 10.30-11.30 Teleac: NOS: 16.00 Journ KRO: 16.02-17 45 In kl.. Finale Kinder zangfestival NOS: 18.50 In kl. De Fa- belrieskrant NOS: 19.00 Journ. KRO: 19 07 In kl De Sovjets Off icier In Mos kou. fllmdocumentaire 19.32 Mijn broer en ik, TV-feuilleton. NOS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 In kl.: Zaterdag- avond-akkoorden '69showprogr 21.15 Brandp. 2145 In kl.: Hij en zij. TV- feullleton 22 10 Cabar-narla. maand, kleinkunst-kalender. 22.55 Evangelie NOS: 23.00-23.05 Journ. Nederland II NOS: 18.50 In kl.: De Fabeltjeskrant NOS: 19 00 Journ 19 03 Scala: inform, progr VARA: 19.30 Sporttrlbune NOS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Sporttrlbune (dl 2) 20.40 In kl.: Snarenspul: licht I muz.progr. 21.20 Muz. om naar te kij ken: Metropole-ork. met sol. 21.45 Ach- i ter het nws, 22.10 Inkl.: Hawali-vijf-O TV-feuilleton NOS: 23.00-23.05 Journ. ADVERTENTIE JAN BENTVELD Jr. INTERIEURVERZORGING Nieuwe Rijn 24 - hoek Burgsteeg - Leiden Telefoon 01710—3 46 71 b.g.g. 4 19 74

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 5