Vara's concertstudio gereed voor gebruik Een pikante Haar in Van Duinhovens soep Pervers gestoei in Tk een vrouw9 (II) Fijne 'detective'van Truffaut SCHUOEL GESTOOKTE CITROEN Villa Rides Redelijke western Mackenna "s goud IIH ZATERDAG OFFICIËLE OPENING Geurende gids Nederland wil Griekenland uit Raad v. Europa PAGINA 23 Antoine met zijn leer meester in het detectivevak. STUDIO Francois Truf- faut, tien jaar geleden een der voorvechters van de nouvelle vague, moet veel plezier en ook een zekere dosis weemoed heb ben gehad by het maken van zijn „baisers volés", die de Ne derlandse titel Detective voor louche zaken meekreeg. Want Truffaut, die nogal eens auto biografische elementen in zijn films doet. heeft dat ook niet nagelaten in dit nieuwe avon tuur van zijn „Antoine". Opnieuw is de hoofdrol voor Jean-Pierre Leaud. die tien jaar geleden als puber zyn de buut maakte in Truffauts „Les 400 coups". Ditmaal speelt de Chaplinesk uitgegroeide Leaud op volmaakte wijze een jonge volwassene, die nog niet hele- maal met het leven in het reine is. Als Antoine zwerft hy van baantje naar baantje, is sol daat, maar wordt ontslagen, is nachtportier in een hotel, wordt ontslagen, is privé-detective. zonder al te groot succes. Ten slotte zien we hem als televisie- monteur, zonder dat hiervan wonderen mogen worden ver wacht. Aan de andere kant mag An toine niet klagen over zijn ver overingen in de liefde. Vooral zijn tegenspeelster, de prille Claude Jade, heeft hem in haar hart gesloten, na een lange Pla tonische aanloop. Opvallen de acteurs in deze film zijn ver der Delphi ne Seyrig als de door Antoine zo vurig vereerde en beminde elegante fee, en Harry- Max als zijn leraar in zijn de tective-loopbaan. Truffaut maakte met Baisers volés in ieder geval een bijzon der sfeervolle en teder-humoris- tische film, die de aandacht voortdurend gevangen houdt. Jungle Book CAMERA „Jungle Book" gaat in Leiden de vijfde suc cesweek in. Deze leuke teken film van Walt Disney is voor groot en klein de moeite waard om te zien. De film is gebaseerd op „Jungle Book", van de En gelse schrijver Ruyard Kipling. Wij zien hoe een „mensenjong" opgroeit in het Indiase oerwoud maar later toch weer in de men senwereld terug komt. LUXOR In het theater aan de Stationsweg herleeft deze week met „Villa Rides" een van de vele revoluties in Mexico. De vroegere bandiet Pancho Villa (Yul Brynner) strydt met zijn mannen op onstuimige wyze voor de wettige regering van president Madero. Bij het uit moorden van de „colorados" krijgt hij op een gegeven ogen blik de Amerikaanse avonturier Lee Arnold (Robert Mitchum), die met zijn vliegtuig wapens voor de schurkachtige contra revolutionairen smokkelt in han den. „Gringo" Arnold wordt, als hü op het punt staat door de even laconieke als schotvaardige „rechterhand" van Pancho Vil la, adjudant Fierro (Charles Bronson) te worden neergescho ten. na enige „onderhandelin gen" ingelijfd bij Villa's troep. Als eenmans luchtmacht steunt hij vervolgens Pancho Villa bij diens strijd tegen de „colorados" en de verraderlijke generaal Huarta. Er zijn heel wat meters (kleu ren) film met massale gevech ten voor nodig voordat Villa's wensdroom in vervulling gaat en hij aan het hoofd van zyn haveloos, maar machtig leger tje Mexico City kan binnen trekken om op zijn beurt weer de schurkachtige Huerta te ver jagen. LIDO Na een pittige „Ik een vrouw" deel I nu een ver velende „Ik een vrouw" deel II. In tegenstelling tot het eerste deel. waarin de erotische avon turen van een levenslustig jong meisje niet onaardig wordt geschetst, roept het tweede deel (Het Huwelijk) een wat trieste en bizarre sfeer op. De verfil ming van Siv Holms eerste ro man bleek zo'n groot kassucces dat men niet lang heeft geaar zeld ook het tweede boek van deze Scandinavische schrijfster te vertalen. Het resultaat van deze verfilming is echter vry pover. Het verhaal bevat boeiende elementen, dat wel. maar in al zijn naargeestigheid komt er filmisch weinig van over. De spanning komt trou wens pas tegen het einde van het verhaal, dat een perverse liefdesrelatie tot onderwerp heeft. Een perversiteit ge frustreerde kunstkenner en ver zamelaar van kostbaarheden dwingt met schitterende juwe len getooide levensgezellin tot seksueel contact met gefortu neerde klant waarvan de Ik figuur bijna het slachtoffer dreigt te worden. Pas na veel gedraai voor spiegels en onrus tig gewoel op sofa's komt de vrouw er door een ongeloof- REX biedt deze week een cowboyfilm, die ook al Italiaans /Spaanse signaturen draagt. De loze titel „Slechts moord kon zijn wraaklust bevredigen" dekt een redelijk western-verhaal, dat niet van spanning is ont bloot en waar verder de ver eiste ingrediënten, zoals vol doende lijken en vrouwen, in afgepaste hoeveelheden door elkaar zijn géklutst. Graig Hill speelt in deze film de premiejager Hank Fellows. Een model-cowboy, die nooit van een trapje zal zwikken en nimmer een glas om zal stoten. Zijn tegenstander is Gus Ken nebec (uitgebeeld dooi- George Martin) door wiens lafhartige revolver de broer van Fellows is gevallen. Het spreekt vanzelf dat het recht zegeviert. En in het wilde westen was dat het recht van de snelst schietende. Voordat de rivalen tenslotte in de dorpsstraat tegenover el kaar komen te staan, komt de liefhebber van de western ruim schoots aan zyn trekken. Er worden overvallen op geldtrans porten gepleegd, er vinden bar- gevechten plaats, meisjes wor den ontvoerd, gevangen kame raden ontzet en dorpjes platge brand. Al deze scènes zyn met een soms merkwaardig wrange humor opgezet. waardig te noemen toeval achter dat haar mysterieuze cultuurminnaar een rotte para siet is, ziek van geest en zinnen. Éénmaal met het verleden van haar huwelijkspartner gecon fronteerd, voelt zij zich voor goed van hem bevrijd. Een ge lukkig zy het wat geforceerd slot van een heel onplezierig verhaal dus, dat zich in een al even schemerachtige omge ving van bizarre antiquiteiten afspeelt. De hoofdrol in deze vrij trage film wordt vertolkt door een zeker Gio Petré. een niet meer zo piepjonge vrouw met een Garbo-achtig gezicht. Haar kwaliteiten als actrice zyn on miskenbaar. maar deze hebben de film toch niet kunnen red den. De knappe cameratechniek van Mac Ahlberg de ene clo se up volgt op de andere evenmin. Nee. bepaald geen ge zellige of opwindende film, deze tweede „Ik een vrouw". In het voorprogramma een byzonder boeiende documentai re van Joris Ivens over de droog legging van de Zuiderzee TRIANON Deze film. ge baseerd op een boek van Will Henry, is een machtig epos uit het Wilde Westen. De keiharde schelm Colorado (Omar Sharif tracht zich, met behulp van een paar aan leger wal geraakte blanken en twee Indianen, een weg te banen naar de geheim zinnige „Canyon del Oro" een le gendarische goudvallei in het gebied der Apachen. Sheriff Mackenna (Gregory Peck) heeft, na een gevecht met een oud Indianenopperhoofd. die in zijn laatste ogenblikken de she riff de kaart toont waarop de vindplaats staat aangegeven, het ongeluk in Colorado s han den te vallen. Maar Mackenna is geen goudzoeker en heeft de taart verbrand. Colorado be grijpt echter wel. dat de sheriff zich de tekening nog zeer goed herinnert en neemt hem als le vende atlas op zijn tocht mee Dit zijn de hoofdlijnen van dit meeslepende verhaal, vol dodelijke gevaren, met Macken na's opbloeiende liefde voor In ga, de ontvoerde dochter van rechter Bergerman, en zijn ge vaarlijke afwijzing van de ge negenheid van de Indiaanse Kesh Ke, met het verraad van de sergeant die Colorado had moeten arresteren, met de ge vechten tegen de Apachen en tenslotte de vondst van de goud- rots. Het slot is wat conventio neel: een aardbeving maakt een einde aan de strijd op leven en dood tussen Mackenna en Colo rado, die met Inga als enigen zyn overgebleven en de verbor gen vallei hebben gevonden Gedrieën vluchten zij in doods angst weg als de aarde begint te golven en de geweldige rots partijen neerstorten. Maar die laatste beelden van de aard schokken zijn zo indrukwekkend, dat men dit slot niet zou heb ben willen missen. Trouwens, de schitterende natuur van de canyons en de monumentale bergen, die zij moeten doorkrui sen op hun tocht naar het goud, de byna ondraaglijke spanning van een telkens op de rand van de dood balancerende sheriff, die, als gevangene, de bandiet naar zyn doel moet brengen, de opwinding van de onderlinge gevechten, dit alles is zo boei end, dat men er gaarne een half uur extra voor over heeft. (ADVERTENTIE) bied van de fyne keuken en van wij nen, was in de uitgebreidste zin van alle gemakken voorzien. De naam van de décor-ontwerper, Colin Wins- low, doet vermoeden dat men het En gelse voorbeeld integraal had overge nomen. Een verrassing vormde de volledige moderne keukeninrichting, die in het verloop van het stuk te voorschijn kwam en het toneel van onze oude schouwburg een onwaar schijnlijk aureool van welstand ver leende. Ook aan de kostuums was grote zorg besteed, met name door couture-modellen van Frans Mole- HILVERSUM (GPD) Aanstaande zaterdag is het zover. Dan neemt de VARA de nieuwste, grootste en modernste con certstudio, die Nederland bezit, in gebruik. De Vereniging Ar beiders Radio Amateurs heeft er wel dertien jaar op moeten wachten. En als minister M. A. M. Klompé van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk straks tijdens het feestcon cert de openingswoorden spreekt, dan heeft de aannemer nog wel een half jaartje werk om bij de bouw van deze geheel nieuwe vleugel van het VARA-complex de puntjes op de i te zetten. Het nieuwe studiocomplex heeft in zijn drie bouwfasen in totaal 15.500.000 gekost. De concertstudio, die vijftien meter hoog is <de zeven meter kelderruim- j te daaronder niet meegerekend kan wat de vorm betreft, vergeleken worden met een segment van een oir kei. Vierhonderd man publiek kan in comfortabele fauteuils genieten van de studioconcerten. De vloer van de studio biedt plaats aan een groot symfonie-orkest, alsmede aan een groot koor, alles bij elkaar wel zo'n 180 uitvoerenden. Het is de bedoe ling, dat de nieuwe VARA-studio de vaste huisvesting gaat vormen voor het Radio Filharmonisch Orke6t. Er komt een zeer grote foyer voor het publiek, die achter de huidige entreehal van het VARA-gebouw ligt. waardoor, als men de schuif wand, die hal en foyer kan schei den, verwijdert, een enorme diepte werking ontstaat. Een tweede schuif wand kan die foyer in een „hoog en „laag" gedeelte scheiden. Boven die ..lage' sectie is nog een verdie ping. waar de nieuwe huisvesting van VARA's muziekafdeling komt. De foyer bezit behalve gezellige zitjes en een buffet als „kunstwerk" de tijdens de uitzendingen van Mies- -en-Scène steeds meer segmenten tellende totempaal. En dan ach ter een paar pilaren, als afscheiding tussen foyer en garderobe voor het publiek, een enorm tropisch aqua rium, waar de VARA niet weinig trots op. Met zijn inhoud van drie duizend liter is het aquarium het grootste in zijn soort in Nederland, buiten Artis dan. In een verlichte bak zullen scholen van enkele honderden tropische vissen voor een levendig element in de foyer zorgen. Achter het aquarium, dat op dit moment nog een beetje aan het „innatten" is, ligt een grote garderobe, waar het publiek voor de concerten zij.i jassen kan weghangen en dus voor komen wordt, dat ditzelfde publiek zich door het gehele studiocomplex verspreidt. Twee gangen leiden naar de stu diozaal: één is voor het publiek de ander voor de musici. Tussen die twee gangen een tweede kunstwerk: y Ter gelegenheid van de ope- 7 ning van ae nieuwe VARA-stu- dio, heeft de VARA-gids deze week een „geurende" voorplaat 7 De abonnees van de gids, die 5 hun blad uit de brievenbus pak- ken, waait een zoet riekende 7 geur van lentebloesems tege- moet. Door de drukinkt heeft de VARA een speciaal en zeer V duur parfum laten mengen een staal- en glasplastiek van de kunstenaar Joop van de Broek. De gang, die niet voor het publiek be stemd is, leidt ook naar nieuwe kantoren en naar de z.g. Koepel- studio iStudio 2), die als enige van de „oudbouw" voor de slopershamer werd gespaard. De muziekafdeling heeft grote plannen met die Koepelstudio: men wil er een experimenteer-ruimte van maken, waar om. technisch- auditief met 24 kanalen wordt, ge stoeid. Die afbraak, nodig voor het nieuwe complex, omvatte de vroe gere hoorspelstudio's 1 en 2, oude aangrenzende kantoren, registratie kamers en commentaarcellen. Dan de concertzaal zelf. Het labo ratorium van NRU-NTS heeft uit gebreide akoestische proeven met de op schaal nagebouwde studio geno men. Het hele „interieur" is dan ook op een zo perfect mogelijke akoestiek afgestemd. Zichtbare hulp middelen daarvoor zijn de diffusoren aan de wand en de akoestische .kis ten" in vijf dikten en uiteraard de ook boven de concertvloer hangende klankkaatser: een enorm scherm, dat aan vier kolommen (van geen enkel punt in de zaal zichtbaar) boven de uitvoerenden hangt. In de klankkaatser zijn rails aangebracht voor microfoons, die bediend kunnen worden door technici, staande boven op het geluidsscherm. Achter het toehoordersaudiitorium bevinden zich ramen, die alweer ten behoeve van een fraaie geluids weergave van vyf lagen glas zyn voorzien. De concertvloer van volko men kraakvrij hout is precies op de plaats gelegen, waar vroeger de vij ver in de VARA-tuin lag. De vijver en het daarbij niet weg te denken beeld van Ome Keesje hebben het veld moeten ruimen, maar komen nu beide achter de nieuwe studio te liggen. De nieuwe concertstudio in de laatste fase van aankleding. DEN HAAG (ANP) De rege ring is bereid, tijdens de gedachten- wisseling over de Griekse kwestie, in de eerstvolgende zitting van het comité van minipcsters van de Raad van Europa, zich uitdrukkelijk op het standpunt te stellen dat Grie kenland nu niet aan de vereisten voor het lidmaatschap van de raad voldoet en dat een dictatuurstaat niet als lid van de Raad van Europa kan worden gehandhaafd. De vraag is gistermiddag door mi nister Luns bevestigend beantwoord. De vraag was gesteld door de tweede-kamer-leden Van der Stoel (PvdA), Mommersteeg (KVP). Bos (CHU Aarden (Groep-Aarden), Van der Spek (PSP), Vissers (D'66), Geelkerken (ARP) en Portheine (VVD). De speciale produktie. zoals dati i heet, van de heren de Crane. Meer burg en Hofman onder de titel „Er i zit een Haar in myn soep" is gister- avond in de Leidse schouwburg voor K. en O. Vertoond. En zy heeft ook het Leidse publiek enige uren van vrolijke ontspanning bezorgd. Het j stuk gaat in Londen al drie jaar ach- I tereen en dat vormde dus een vrij Ij stevige aanwijzing, dat men het er ook in Nederland mee zou kunnen proberen. Maar het succes hing uiteraard in hoge mate af van de j vraag, of men ook hier de beschik king zou hebben over de nodige er varen krachten. Wat de mannelijke hoofdrol betreft, bleek er geen pro bleem door het aantrekken van Ton van Duinhoven, de veelzijdige acteur, wiens aangeboren zin voor droge hu mor en „understatement" hem bij zonder geschikt maakte voor de rol van een wat oudere „lady killer", die ten prooi \>alt aan een kleine brutale meid. die weet wat zij wil en er alles op moderne, ongezouten wijze uit flapt en zich dienovereenkomstig ge draagt. Een gok hebben de producers en de regisseur, Jan Retel, gemaakt I met de keuze van de jonge Trudy I Labye, tot nu toe op de Nederlandse j I planken een onbekende, in de rol van de vermetele jongedame. Maar zij wisten blijkbaar wat zy deden. De l jonge actrice bleek geknipt voor de j! zware opgaaf: zij vertoonde duidelyk kwaliteiten voor het lichte blijspel en bewoog zich met veel gemak over het toneel, al viel een gebrek aan routine nu en dan wel te constateren. Juist in dit geval echter vormde het on-1 geroutineerde een in veel opzichten positief element. Ook het Leidse pu bliek liet zich gemakkelijk veroveren door de ingénue wyze. waarop zij aan de blaag van negentien, die de man nen de baas was. gestalte gaf Terence Frisby. de Engelse schrij ver van „There is a girl in my soup" gaf blijk alle kneepjes van het moei- lyke vak om een modern blijspel tel schrijven, volledig te kennen: een; geestige, nu en dan wat gewaagde dialoog met de nodige woordspelin gen, nu en dan gewaagde situaties, aan de hand van een gegeven, dat de nodige kronkels verwekte. Dat gege ven was zoals reeds werd aangeduid, de moeilijke positie, waarin een wat oudere routinier komt te verkeren, wanrmeer hij plotseling en eigenlijk ongewild een jongedame over de vloer krijgt, die voor al zijn gebruike lijke trucs in het verkeer met vrou wen ongevoelig blijkt, ja, hem door de spontaniteit en directheid van haar optreden het initiatief geheel uit handen neëmt en in het defen sief drijft. Een voor hem geheel nieu we situatie, die zijn liefde-gevoelens niet onberoerd laat. Een speciale produktie vereist nog meer dan anders, dat aan de aankle-1 ding van de vertoning veel zorg wordt besteed. Dit was hier het geval. Behalve de twee reeds genoemde hoofdrolspelers waren er nog een aantal medewerkers in kleinere rol len. Ine Veen was de vorige geliefde, die aan het begin van het stuk op vlotte wijze wegens huwelijk wordt afgedankt. Louis Borel speelde de vriend, die ook geen weg met de jongedame weet; Petra Dumas leek haar mogelijke opvolgster te zyn en Wiebe van der Velde was het drum mer-vriendje dat haar weer naar haar eigen milieu terugbracht. De goed klinkende vertaling was van Al fred Pleiter. D. Koekebakke* (ADVERTENTIE) Het milieu, de flat van de heer Ro- j bert Denvers, deskundige op het ge- NV. DE CONDOR - DISTILLÈERTXERIJ - LEIDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1969 | | pagina 23